Příčiny úspěchu 2
Jaká je úspěšná podnikatelská praxe
V dnešním pořadu Práce a společnost uslyšíte druhou část seriálu 'Příčiny úspěchu', v němž se zabýváme faktory, které vedou k úspěchu při práci a v podnikání. Dnes vysíláme informace o nejzajímavějších britských a amerických publikacích, analyzujících úspěšnou podnikatelskou praxi.
Všechny nejúspěšnější a nejváženější publikace, zabývající se moderním podnikovým managementem, se shodují v jednom. Zdůrazňují, že svět se mění rychleji než kdykoliv předtím, a že kdo se chce vyhnout ekonomickému neúspěchu, musí se naučit změnám rychle přizpůsobovat. Platí to stejnou měrou pro podniky i pro jednotlivé zaměstnance. Špatnou zprávou je skutečnost, že existenční jistota je v dnešním světě už věcí minulosti. Dobrou zprávou je naproti tomu to, že je zřejmé, že práce bude v nadcházejících letech na všech úrovních daleko náročnější (a tedy daleko zajímavější) než dosud. Autoři, jejichž knihami se budeme zabývat v dnešním pořadu, se snaží čtenářům svých publikací pomoci, aby se na náročnost vznikajícího nového podnikatelského prostředí připravili, ať se zamýšlejí stát podnikovým ředitelem, plánují si založit vlastní firmu, usilují o to, aby je jejich povolání bavilo, anebo prostě jen chtějí porozumět tomu, jak svět práce bude v blízké budoucnosti fungovat.
Kniha významného amerického teoretika podnikání, Toma Peterse "Hledání vynikajících kvalit" (která vyšla už v roce 1982 a jejímž spoluautorem je Robert Waterman) se stále ještě hojně prodává, i když dvě třetiny před jedenácti lety autory chválených "vynikajících" amerických firem se mezitím dostaly do značných hospodářských obtíží. Úvodní větou v druhém Petersově bestselleru, "Úspěch vybudovaný z chaosu", je proto důrazné tvrzení: "Žádné vynikající podniky už dnes neexistují". Původní Petersova a Watermanova studie "Hledání vynikajících kvalit" se stále prodává, protože základní zásady úspěšného podnikání, které vypočítává, jako například potřeba omezit byrokracii podniku na minimum, být v přímém styku s zákazníkem a spoléhat se jen na vyzkoušené subdodavatele, jsou dodnes platné. Původně úspěšné americké firmy se dostaly do hospodářských potíží, protože se ocitly v rychle se měnícím ekonomickém klimatu, v němž nic netrvá dostatečně dlouho, aby mohl vzniknout podnik opravdu prvotřídní kvality. Petersova nová kniha, "Jak osvobodit Management" se snaží tento problém řešit. Snaží se zbavit ředitele a jejich podniky od zastaralých předsudků a praktik, které ve věku převratných technologických a tržních změn vedou jen k neúspěchu. Nynější trh je neobyčejně labilní. Ukazuje to například skutečnost, že životnost nejmodernějších počítačů je dnes jen několik měsíců, pak už je předstihuje nová počítačová generace. Proto se podle Peterse budou muset velké podniky rozložit na malé, operativně uvažující celky.
První kniha britského autora Charlese Handyho "Jak rozumět organizacím", jejíž nejnovější vydání vyšlo v roce 1991, je hloubkovou analýzou organizací, proč a jak v nich pracujeme, jaká v nich vzniká mentalita a kultura, jaké mocenské hry v nich zaměstnanci navzájem hrají a jak se z řadových pracovníků vyčleňují přirození vůdci. Handyho druhá kniha, bestseller z roku 1989, která má titul "Věk nerozumu", mapuje budoucnost práce a společnosti v naší civilizaci. Podle Handyho bude mít většina lidí v budoucnu několik zaměstnání na část úvazku. Podniky budou mít takzvanou "strukturu trojlístku" - budou mít malé ústředí, které bude zaměstnávat na smlouvu na několik hodin týdně odborníky a další pracovníky. Podle Handyho se většina práce bude vykonávat mimo tradiční kanceláře. V podnicích bude méně hierarchie. Budou mít pružnější strukturu a budou schopny vytvořit účinnou pracovní kulturu a kooperační síť. Ve firmách bude hrát velkou roli týmová práce. Význam bude mít tvůrčí, samostatná iniciativa, nikoliv řízení pracovníků shora.
Univerzitní profesorka Rosabeth Moss Kanterová je ve Spojených státech známou osobností, která se v televizi často vyjadřuje k otázkám podnikání. V roce 1989 dosáhla velké proslulosti, když vydala bestseller pod názvem "Jak se obři učí tančit". V této knize Kanterová definovala základní faktor, který způsobuje všechny nynější mocenské posuny v podnicích. Nazvala ho anglickým výrazem "empowerment" , tedy zmocnění či osvobození řadových pracovníků. Před zaměstnanci podniků se dnes začíná otevírat široké pole možností, jak plně realizovat svůj tvůrčí potenciál. Kanterová ve své knize také popisuje typickou obchodní korporaci nové doby, která dokáže soutěžit na globálních, jak to Kanterová nazývá, "podnikatelských olympijských hrách", protože není zatížená přebytečnou byrokracií a je schopna dokázat více než dříve jen s minimálním počtem zaměstnanců, často vytvářením strategických aliancí s jinými podniky a uzavíráním partnerských vztahů se subdodavateli a zákazníky.
Henry Mintzberg je kanadský odborník, který v knize "Minztberg o manažerské práci" podrobně analyzoval, co vlastně dělají v zaměstnání ředitelé podniků. Zjistil, že většinou pouze reagují na vnější podněty a že je někdo neustále přerušuje. Generální ředitelé, jejichž práci Mintzberg studoval, byli v průměru schopni věnovat se jedné činnosti bez přerušení jen po dobu devíti minut. Minztberg také argumentuje, že manažeři a ředitelé, kteří při své práci více spoléhají na, jungovsky řečeno, pravou, intuitivní stranu mozku a méně na jeho levou, racionálně analytickou stranu, jsou při podnikání nejúspěšnější. Mintzberg píše neobyčejně zajímavě a přesvědčivě o procesu vytváření podnikatelských strategií pomocí intuitivního myšlení a o tom, jak vybudovat efektivní organizační struktury.
Richard Pascale studoval ve své knize "Umění japonského managementu" pracovní praktiky dvou japonských obřích elektronických firem, Matsushita a ITT. Dospěl k závěru, že úspěch japonských podniků v mezinárodní obchodní aréně je především důsledkem zvýšené pozornosti, kterou japonské podniky věnují takzvaným 'měkkým' faktorům: tedy způsobu práce, hodnotám, které sdílí vedení podniku s řadovými zaměstnanci, zaměstnanecké kvalifikaci a celkové kvalitě pracovníků. Hlavní příčinou mezinárodního úspěchu japonských podniků je podle Pascala to, že jejich zaměstnanci i ředitelé svorně usilují o naplnění určité podnikové filozofie a sdílených pracovních cílů.
Ve své knize z roku 1990, nazvané "Manažerství na ostří nože", Pascale argumentuje, že i nejúspěšnější podniky se dnes dostanou do slepé uličky, jestliže si nevypracují interní systém, který podporuje zaměstnance, aby činnost svých nadřízených i kolegů neustále kritizovali, často i v otevřených konfliktech. Jen takováto kritika vede totiž k permanentní obnově struktur a podnikatelské filozofie obchodní korporace. Pascale uvádí příklad japonské firmy Honda, která je přímo založena na principu neustálého zpochybňování činnosti všech, i těch nejvyšších pracovníků. Podnik Honda si tak úspěšně udržuje velký náskok před konkurencí.
Třiaosmdesátiletý britský odborník Peter Drucker je považován za nestora vědy o podnikání. Už v roce 1969 předpověděl Drucker v knize nazvané "Věk diskontinuity" úpadek těžkého průmyslu a rozvoj hospodářských odvětví, založených na informatice. Zároveň už tehdy varoval, že vznikne potřeba vyvinout nové metody, jak zvládnout rozvratné změny v podnikatelské sféře. Drucker vypracoval pro britskou konzervativní stranu zásady jejího privatizačního programu a předpověděl, že občané začnou být zanedlouho silně nespokojeni se svými demokratický zvolenými vládami, protože zjistí, že tyto vlády nejsou schopny plnit své předvolební sliby.
Michael Porter vydal v roce 1990 publikaci s titulem "Podnikatelsky nejúspěšnější státy světa". Analyzoval v ní deset zemí z hlediska jejich schopností získat významný podíl na světovém obchodu. Ve Velké Británii našel pouze sedm podnikatelských aktivit, které na světové úrovni nemají konkurenci, avšak například v Dánsku jich našel jedenáct a ve Švýcarsku šestnáct. Porter zdůrazňuje, že státy dosahují podnikatelského úspěchu nikoliv v izolovaných, samostatných odvětvích, ale v celých svazcích odvětví, jejichž rozvoj se navzájem podporuje.
Pořad připravil Jan Čulík.
Příčiny úspěchu 3
Analyzujeme dobře svou práci?
V dnešním pořadu Práce a společnost uslyšíte třetí část seriálu 'Příčiny úspěchu', v němž se zabýváme faktory, které vedou k úspěchu při práci a v podnikání. Pořad připravil Jan Čulík.
Stejně jako existují efektivní a neefektivní způsoby, jimiž je možno řídit podniky, existují i efektivní a neefektivní způsoby, jak si zorganizovat život. Většina lidí je svazována určitými omezujícími zvyky, a to jim zabraňuje, aby v zaměstnání dosáhli skutečného úspěchu a uspokojení. V dnešním pokračování našeho seriálu shrneme některé obecně uznávané nejdůležitější zásady, které je nutno dodržovat, má-li člověk dosáhnout úspěchu v zaměstnání.
Dívejte se kolem sebe a snažte se poučit z úspěchu druhých. Jestliže jste svědky situace, v níž se většina potýká s neúspěchem, ale jeden člověk je v ní úspěšný, položte si otázku, co dělá, že ho to odlišuje od konání druhých lidí. Mimochodem, tento přístup je užitečný nejen v osobním životě, ale i na podnikové úrovni. Pohlédněte kolem sebe a pokuste se analyzovat, co je příčinou úspěchu velmi úspěšných firem i jednotlivců.
Měli byste si určit pořadí životních priorit. Velké množství osobního stresu - a mnohé neúspěchy - jsou důsledkem konfliktu mezi různými rolemi, které se v životě snažíte hrát. U jediného člověka jde například o rozpory mezi zaměstnáním, rodičovskou rolí, manželskou rolí a rolí třeba - nadšeného zahrádkáře. Je užitečné si napsat seznam všech funkcí, které v životě plníte, ujasnit si pořadí jejich důležitosti a pak podle toho jednat.
Určete si jasné životní a pracovní cíle. Cíle by měly být konkrétní (napište si je), náročné, ale zvládnutelné a mělo by jich být dosaženo v určité časové lhůtě. V zaměstnání si dohodněte konkrétní pracovní cíle s nadřízeným, anebo, pokud to není možné, vypracujte si takové cíle, které by vám váš nadřízený dal, kdyby byl dobrým vedoucím pracovníkem. Vaše osobní cíle by neměly být v konfliktu s cíli vašeho oddělení či podniku. Seřaďte je podle důležitosti a pravidelně posuzujte, jak daleko jste už na cestě k jejich realizaci ušli.
Potřebné je také určit si v zaměstnání, které vaše úkoly jsou nejzávažnější. Naučte se odmítat dodatečnou, nedůležitou práci. Nikdo nemůže zvládnout všechno a souhlasíte-li, že vykonáte jeden úkol, znamená to, že nemůžete zároveň dělat něco jiného. Následkem neschopnosti odmítnout dodatečné úkoly je často špatná kvalita práce.
Pravidelně se ptejte sami sebe, zda je to, co děláte, skutečně nutné, zda to děláte opravdu efektivním způsobem a zda by se to nedalo dělat jednodušeji a efektivněji jinak. Skutečnost, že se určitá práce vždycky dělala jedním tradičním způsobem, neznamená, že tento způsob je správný. Většina pracovních procesů obsahuje určité množství zbytečných úkonů. Snažte se je eliminovat.
Většina lidí není zvyklá práci přerušit a zamyslet se nad tím, jak jim to jde. Protože takovou analýzu neprovádějí, nejsou schopni zlepšit své pracovní metody. A přece jsou takováto často i jen minimální zlepšení klíčem k úspěchu. Rezervujte si každý týden trochu času na vlastní zhodnocení vaší práce. Nebojte se uvědomit si, v čem děláte chyby, ale pokuste se identifikovat i ty rysy práce, které vykonáváte dobře. Takové pravidelné sebehodnocení přináší během času dramatické výsledky.
Anglosaští odborníci na manažerskou praxi používají při hodnocení hospodářské situace podniků analýzu, při níž vypracovávají seznamy čtyř druhů kladných a záporných vlastností podniků, jeho silných stránek, slabých stránek, příležitostí pro další rozvoj a hrozeb bráních dalšímu rozvoji. Podle tohoto principu byste se měli pokusit i o vlastní hodnocení. Zeptejte se: jaké jsou mé silné stránky? Napište jich alespoň deset. Další otázka by pak měla znít: Jsou mé schopnosti efektivně využívány? Pokud ne, je třeba s tím něco udělat. Promluvte si na toto téma třeba s nadřízeným. Pokuste se také najít vaše slabé stránky a zamyslete se nad tím, zda je dokážete odstranit, anebo pozměnit způsob práce tak, aby vám v zaměstnání nevadily.
Když budete ovlivňovat své silné a slabé stránky, začne se vám naskýtat větší množství příležitostí pro další rozvoj. Život většiny lidí je však i bez toho plný řady možností, jen je rozpoznat. Uvažte, co by se stalo, kdybyste místo řešení problémů, které se vám průběžně naskýtají, věnovali čas a energii realizaci příležitostí, které se vám nabízejí.
Zamyslete se i nad tím, co vaše další vyhlídky ohrožuje. Zanedbáváte například péči o rozvoj své kvalifikace? Pokuste se odstranit ty překážky, jejichž odstranění je ve vašich silách. Nemá však smysl dělat si starosti z něčeho, co sami nemůžete ovlivnit.
Připravujte si krátkodobé pracovní plány. Je užitečné věnovat na konci pracovního dne deset až patnáct minut zhodnocení práce, která vás čeká, rozhodnutí, co je z ní nejdůležitější, a vypracování seznamu toho, co byste měli udělat příští den. Totéž by se mělo dělat jednou týdně s vyhlídkou na celých dalších sedm dní. Těchto pár minut zamyšlení vede k pocitu, že své úkoly zvládáte, ke zmírnění pocitů úzkosti, ke zvýšení sebedůvěry a proto i pracovního výkonu.
Zároveň byste si měli vypracovávat i dlouhodobější pracovní plány. K tomu je dobré používat klasického diáře, avšak neměl by být příliš malý. Dobré je také pověsit si na zeď nad pracovní stůl celoroční kalendář na jednom kusu papíru velkého formátu, kam byste si měli zaznamenat, co vás během roku čeká a jak a kdy byste se na to měli začít připravovat.
Důležité je racionálně zacházet s pracovním časem. U většiny lidí je během pracovního dne několik časových období, kdy jsou energičtí, a pak chvíle, kdy upadají do určité pracovní apatie. Období, kdy se cítíte energicky, věnujte nejdůležitějším úkolům, v ospalých obdobích (u mnoha lidí je to především brzké odpoledne) dělejte méně důležitou práci.
Na pracovní výkon má také záporný vliv nezdravý způsob života, nedostatek dobré tělesné kondice, špatné držení těla a především vyčerpanost. Psychologické studie ukazují, že u většiny lidí začne po osmi hodinách pracovní výkon výrazně klesat. Práce lidí, kteří zůstávají v zaměstnání dlouho přesčas, má proto jen minimální efekt. Taková práce se nevyplácí.
Snažte se zamezit tomu, aby vás ovládl stress. Jeho známkou jsou mimo jiné tyto rysy: podrážděnost, ztráta chuti k jídlu, nespavost, bolesti hlavy, úzkostné stavy, únava, příliš velké množství pozornosti věnované detailům. Příčinou stresu může být příliš mnoho práce, nebo příliš málo práce, ale nejčastěji jím bývá osobní a pracovní nejistota. Velkým problémem jsou nerozhodní a mlhavě myslící nadřízení. Stojí za to se pokusit je přesvědčit, aby změnili způsob práce, jasně definovali vaši pracovní roli a vaše pracovní cíle. K omezení stresu můžete přispět i tím, že sami učiníte všechna, třeba i ta nejnepatrnější rozhodnutí, která jsou ve vaší moci. Důležité je také v této situaci nepřipustit, aby se dostaly do konfliktu některé vaše rozdílné životní role. Jste-li matka, která se stará o rodinu, neměla by jste si v práci přidělávat starosti tím, že budete myslet na to, co budete muset po práci udělat v domácnosti.
Stresu je také možno zamezit léčením jeho příznaků. Velmi pomáhá fyzický pohyb - cokoliv od chození na procházky až po práci na zahradě. Anebo se můžete pokusit o vědomou relaxaci - to znamená, vyhradit si čas, kdy nebudete dělat naprosto nic, jen odpočívat, poslouchat hudbu, nebo i meditovat. Jinou dobrou metodou je takzvaný 'alternativní stress' - věnovat se se zaujetím určité jiné formě intenzívní činnosti - třeba nějaké namáhavé hře.
Především myslete při práci pozitivně, buďte rozhodní, naslouchejte svým spolupracovníkům a buďte vždy skromně připraveni přiznat, že jste udělali chybu, a změnit své pracovní metody.