Srbsko se vyhýbá mírovému plánu
Jugoslávie: Blíží se přece jen dohoda?
Prezident Clinton hovořil v pondělí s Tonym Blairem a oba souhlasili, že všechny alternativy jsou dosud otevřené. Účelem bylo varovat Bělehrad, že jestliže nedojde k pokroku směrem k míru, NATO bude zase bombardovat. Finský prezident Maarti Artihsaari zatelefonoval prezidentu Miloševičovi a sdělil šéfům členským států NATO, že Miloševič opět souhlasí z dohodou, kterou přijal ve čtvrtek. Miloševič konstatuje, že Bělehrad bude tuto dohodu realizovat.
Znepokojením pro NATO bylo Rusko. Ruský ministr zahraničních věcí přijel na schůzku v Bonnu s ostrými slovy na adresu NATO, že prý překračuje své pravomoci. Není vyloučeno, že si jugoslávští generálové stěžovali svým spřízněným ruským kolegům v ruské armádě. Ruská armáda zaujímá k nynější dohodě podle zpráv záporný postoj.
NATO si není jisté, jaké má Rusko úmysly, a doufá, že ostrá kritika byla určena jen pro domácí potřebu.
Během dlouhého jednání v Petersburgu u Bonnu byla většina ruských námitek neutralizována.
NATO si není jisté, jaké má Rusko úmysly, a doufá, že ostrá kritika byla určena jen pro domácí potřebu.
Během dlouhého jednání v Petersburgu u Bonnu byla většina ruských námitek neutralizována. Ministři skupiny G8 jsou přesvědčeni, že jsou velmi blízko dohodě o rezoluci OSN, která dá Severoatlantickému společenství pravomoci k realizaci dohody o Kosovo. Čeká se ale na konečný souhlas Moskvy.
Jednání se také pokusilo o úspěch při vojenském vyjednávání. V současnosti Srbové odmítají se stáhnout z Kosova bez rezoluce OSN. NATO zdůrazňuje, že bude bombardovat, dokud se Srbové z Kosova nestáhnou. Nedůvěřují Miloševičovi, že smlouvu bez nátlaku bombardování splní. A Rusko odmítá přijmout rezoluci OSN, dokud nebude bombardování zastaveno.
Británie a Francie navrhují, aby byl dohodnut text rezoluce OSN, aniž by se o něm hlasovalo, a že to samotné přiměje Srby k odchodu z Kosova. Pak bude zastaveno bombardování a Rusko může rezoluci podepsat.
V pondělí odpoledne konstatoval vlivný ministr v Miloševičově vládě Goran Matič, že dokument, který určuje způsob stažení jugoslávských vojsk z Kosova, bude brzo schválen. Uvedl, že doufá, že Rada bezpečnosti bude reagovat rychle na rozhodnutí skupiny G8, totiž na návrh rezoluce pro Radu bezpečnosti, která se připravovala v Německu v pondělí odpoledne. Činitelé jugoslávské vlády v pondělí večer soukromě konstatovali, že pokud OSN tuto dohodu v pondělí schválí, tento dokument, jímž se v podstatě Srbsko Kosova vzdává, by mohl být podepsán už v úterý.
Matič trval na tom, že jugoslávská delegace na víkendových rozhovorech v Makedonii se nerozhodla dohodu nesplnit a že Jugoslávie aktivně hledá řešení. Klima je, uvedl, konstruktivní.
Goran Matič opakoval, že jugoslávská vláda schválila návrh mírové dohody, který navrhli evropský a ruský velvyslanec. Možná to byl pokus zabránit tomu, aby NATO znovu zintenzívnilo letecké údery.
NATO ale vyžaduje činy a nikoliv slova. Mnozí lidé v Jugoslávii se v pondělí večer připravovali na hlučnou a ničivou noc.
Prostřednictvím oficiálních prohlášení v jugoslávských sdělovacích prostředcích je obyvatelstvo pomalu připravováno na kapitulaci, přesto však úřady odmítají veřejně přiznat, co už dlouho přiznávají soukromě - že Jugoslávii NATO porazilo a že v Kosovu budou určovat každodenní život pro ty, kdo tam zůstanou, i pro ty, kdo se tam vrátí, cizinci.
Zdá se, že pondělí, které začalo tím, že to vypadlo, že se mírová dohoda rozkládá před očima, skončí pravděpodobně večer jejím posílením, uvedla BBC.
Je to proto, že byla nalezena klasická formule, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Je to formule, která dovolí Rusku, NATu i Číně, aby jejich rozporné požadavky byly všechny uspokojeny.
Je to jednoduché. V Radě bezpečnosti v New Yorku všechny hlavní mocnosti dají najevo, že jsou ochotny schválit rezoluci, v jejímž rámci budou vytvořeny mezinárodní vojenské jednotky pro Kosovo. Zastaví se ale před formálním hlasováním, protože Rusko i Čína požadují, aby nejprve bylo zastaveno bombardování. Pak sdělí NATO prezidentu Miloševičovi: "Podepište konečnou mírovou dohodu teď, anebo bude jasné, že jste jediný, který ještě blokuje pokrok. Jestliže Miloševičovi generálové podepíší, bombardování bdue zastaveno, Rusko a Čína přestanou namítat proti rezoluci OSN, bude se o rezoluci oficiálně hlasovat a mezinárodní jednotky se začnou přesunovat do Kosova.
Tuto sekvenci událostí ovšem nelze zaručit. Prezident Miloševič a jeho generálové možná nebudou spolupracovat a Rusko pořád ještě požaduje, aby byly mírové sbory pod velením OSN a ne NATO. To je nepřijatelné pro členské země NATO.
Kdy bude zvykem v ČR platit vlastní dluhy?
Dnešního dne jsem ztratil další dvě hodiny u televize sledováním nesmyslných
řečí našich politiků. Vím, že je to k ničemu a stejně se člověk neubrání
sledovat jednotlivá představení, které nám naši vládní i opoziční komedianti
pravidelně předvádějí. S vážnou tváří každý týden tito lidé předstupují před
národ, aby jej s ustaraným výrazem ujišťovali o obecných pravdách a o tom,
že jedině díky jim a jejich politické straně se dosud země točí a slunce
svítí. Nevím, zda si ještě někdo vzpomene na po letech stále pravdivější
divadelní hru našeho největšího prognostika Milana Uhdeho "Král Vávra". Těm
mladším, co neznají i těm co již zapomněli vřele doporučuji osvěžení paměti.
Pokud vím, vyšlo i tiskem.
Jenže komedie pomalu končí a začíná jít do tuhého. Podniky přestávají
vyplácet mzdy a na všech stranách se zřeteně projevují známky hlubokého
úpadku. Příznivé statistiky a uklidňující předpovědi principála našeho
politického cirkusu na tom nic nezmění. Skutečnost je bohužel trochu jiná.
Nejsem profesí ekonom, ale podnikatel.Takže z nouze i ekonom. Nemusím číst
noviny, abych viděl, že všude v průmyslu, ve stavebnictví i v zemědělství
chybí peníze. Někde jsem četl, že t.zv. prvotní platební neschopnost činí v
našem hospodářství asi 60 miliard Kč. Jenže už nikdo patrně nespočítá, kolik
činí t.zv. druhotná platební neschopnost, která je tou prvotní vyvolaná a
kolik zdravých a za normálních podmínek prosperujících firem se každoročně (
a stále častěji a více) dostává do problémů tím, že za svoji práci nedostává
zaplaceno. Pro velkou část malých či středních firem může být nezaplacená
větší zakázka katastrofou, která je přivede ke krachu. Zvláště, pokud mají
bankovní úvěr. Vždyť ještě před rokem byly tyto úvěry poskytovány s 15 - 18
% zúročením. A jenom málokterá firma může v souč. době počítat se ziskem,
který by umožňoval takový úvěr splácet i v případě, že má všechny tržby v
pořádku splacené. Když vám k tomu ještě každý třetí či čtvrtý zákazník
nezaplatí, případně když vám vypadne větší zákazník s milionovou částkou,
jste před úpadkem během několika měsíců.
To nejsou teorie našich ministrů. To je holá realita, kterou nelze předejít
žádným opatřením. Císařské rady o vybírání záloh předem či o platbách za
materiál může rozdávat jenom člověk, který vůbec neví, co to je konkurence a
jak to dnes např. ve stavebnictví vypadá. Nejlepší na tom je ovšem
skutečnost, že hlavní příčinu všichni potentáti znají už pěkných pár let -
špatná legislativa, nesmírně dlouhé lhůty u soudů a celková nevymahatelnost
práva. Kdykoliv poslouchám v TV nebo v rozhlase, jak o tom zase některý
papaláš rozšafně hovoří a diskutuje, jak jeho politická strana by s tím něco
udělala, kdyby ovšem nebyly ty druhé, zlé a nepřející, nebo o tom, že do
kompetence soudů oni nemohou mluvit, otvírá se mě kudla v kapse. Kdo jiný
může mluvit do zákonů než ti, kteří je dělají, kdo jiný může řešit dlouhé
soudní lhůty a vymáhání pohledávek než ti, kdo to mají tak říkajíc v
referátu.
Je levné říkat, že nedělají nic. Naopak, jsem pevně přesvědčen, že dělají
všechno co mohou. V tom to totiž je - i kdyby se rozkrájeli, nezmohou totiž
nic, protože špatný od základů je prostě celý systém. Nemohu naroubovat
jakékoliv smysluplné opatření na shnilou podnož starých komunistických
zákonů a vyhlášek a hlavně, nemohu se pohnout z místa v situaci, kdy skoro
celý národ zapomněl na to, co je to morálka a etika v podnikání i v celém
občanském životě. To je také důvod, proč v parlamentních volbách vždy
pohořely politické strany, které si vytkly do programu jako hlavní cíle
právě tyto atributy. Morálka a právo! Vzpomínáte na Alenu Hromádkovou, na
Josefa Kudláčka - ještě teď se jim většina lidí směje. A podívejte se, kolik
lidí je proti bombardování v Kosovu. To je také o morálce - špatný je
důsledek, příčiny mě nezajímají. Jenže v tom je to. Dokud lidi nebudou mít
pevně zafixováno přesvědčení, že lhát a podvádět se nemá, že se nesmí krást
a vraždit,za dluhy se musí platit, že si nesmím brát věci které mi nepatří -
a že když to udělám, tak dostanu rychle, ale opravdu rychle přes prsty a
příště už žádnou příležitost - tak se nic nezmění ani za sto let.
Nejsem žádný snílek ani moralista, jsem podnikatel a proto chci vědět od
odpovědných státních činitelů, poslanců, senátorů a od vlády, kterou jsem,
ač velmi nerad, prostřednictvím opoziční smlouvy volil - jak dlouho bude
ještě trvat, než bude v Čechách zvykem platit své dluhy ? A co proti tomu a
hlavně kdy s tím bude vláda, resp. stát něco dělat ?
V minulém týdnu byly plné noviny a TV, že dělníci v ČKD nedostali výplaty.
Ale tenhle stav přece důvěrně zná většina menších podnikatelů, kteří nikdy
nevědí, jestli budou schopni zaplatit své lidí příští měsíc. Ne proto, že
jsou neschopní, ale proto, že nikdy nevědí, zda jim zákazník skutečně
zaplatí. A proč po nás tedy stát chce, abychom platili daně, když není
schopen zaručit ani ty nejzákladnější funkce, které by nám měli umožnit,
abychom si na ty daně vydělali ?
To není chyba nějaké konkrétní politické strany. Tady prostě od začátku
chybí politická vůle. Situace je podle mého soudu taková, že všichni
odpovědní činitelé moc dobře vědí, že kdyby začali skutečně jednat, rozsype
se jim státní rozpočet jako domeček z karet. Jediná cesta, jak udělat
pořádek je totiž na opačném konci - ne u neplatičů, ale u státu a zákonů.
Jestliže stát uzákoní, že se budou daně platit jenom ze skutečně zaplacených
peněz, pak velmi rychle zjistí, že se daňové příjmy podstatně zmenší. Stát
totiž své problémy nakládá na záda podnikatelů a dělá, že se ho to netýká.
Své daně vybírá i z dluhů, z peněz, které podnikatel nikdy nedostal a je mu
vcelku jedno, jestli je je někdy dostane.
Vlastně - ani to mu není jedno, protože právě včera jsem se dozvěděl
nádherný výklad MF k výběru DPH. Totiž - pokud není zaplacena pohledávka
podnikateli ani během 3 let, bez ohledu na to, zda a jak ji vymáhá, je
povinen státu doplatit z takové pohledávky zpětně DPH, protože je vlastně
koncovým odběratelem. No není to vynikající nápad ? Jak můžeme chtít morálku
a etiku od podnikatelů, když jim jde stát s takovou sprosťárnou příkladem.
Neříkám, že to nemá logiku. Je to vlastně pravda a pokud bych seděl tři roky
v klidu a nestaral se o to, zda své peníze dostanu nebo ne, byl bych správně
potrestán za nečinnost. Ale tohle není přece chyba podnikatele - to je chyba
státu, který prostě není schopen zajistit podmínky k podnikání, přes všechny
ty nesmyslné řeči o podpoře, kterou tomu věnuje. A aby to dovršil, trestá za
svou vlastní nemohoucnost ty, kteří ho svými daněmi platí.
Ačkoliv - když tak o tom přemýšlím, i v tom má pravdu, je to přece naše
chyba, že jsme tyto lidi zvolili, dobře nám tak. Jenže koho mám vlastně
volit, když jsou všichni stejní ? Je úplně jedno, jaká partaj je právě u
vesla, žádná z těch, která je dnes v parlamentu není důvěryhodná a jediným
cílem těch nejsilnějších je snaha, znemožnit každé nové straně, aby se tam
mohla dostat a ohrozit jejích monopol.
Je jasné, že tyto vnitřní dluhy budou narůstat a jestliže se tomu brzy
neudělá přítrž, skončí to absolutním krachem hospodářství. Malé a střední
podniky postupně zahynou, protože z daňového hlediska budou sice aktivní a
ziskové, ve skutečnosti však nebudou mít z čeho další podnikání financovat.
To znamená ani vlastní technický rozvoj, aplikovaný výzkum a inovace. A to
znamená totální kolaps. Velké podniky to nevytrhnou a postupně upadneme do
stále většího marasmu. Leda že bychom žili v období druhého NEPu a celá věc
byla dávno dopředu naplánovaná. V určitou chvíli se pak řekne "soudruzi
dost." A šmytec. Ostatně - jak to tenkrát dopadlo s tzv. "nepmany " ?
Smysl celé této zmatené úvahy je myslím asi v tom: Prosím vás všechny, kteří
máte nějakou možnost, přestaňte už konečně pustě žvanit o tom, co se všechno
musí a co je třeba a skutečně udělejte alespoň ty základní změny v daňových
zákonech. Daně jen ze zaplacených peněz, tak, jak je to u fyzických osob v
jednoduchém účetnictví. Nic jiného není třeba měnit, státní aparát si ten
zbytek velice rychle vyřídí a projedná sám, jinak nebude mít ani na mzdy
státních úředníků.
Vím, že reakce bude spontánní a jistě se dozvím, jak to všechno nejde, že by
to nebylo systémové řešení a Evropská unie a já nevím co ještě. Určitě je to
pravda. Ale naše situace také není systémová, naše zákony nejsou standardní
a nežijeme v růžové zahradě. A jestli se to rychle nezmění, za několik
měsíců či let to už nebude možné.
Jak lze také přijít o zaměstnání
Politika ostrých loktů v sokolovské uhelně
Obcas pisu do novin (nejcasteji do internetoveho deniku "Britske Listy")
clanky na ruzna obecna temata (o jaderne energetice, o balkanske krizi apod.)
a zpravidla mivam zabrany, abych se rozepisoval o neprizni osudu, ktera tu a
tam postihne moji malickost. A kdyz uz tak vyjimecne ucinim, delam to proto,
ze jsem presvedcen o poucnosti mych prihod pro ctenare.
Do 31. 12. 1995 jsem pracoval v sekci informatiky v Sokolovske Uhelne a.s
(dale SU a.s.) jako programator analytik, kde jsem mel mimo jine na starosti
udrzbu programu pro podnikovou sporitelnu (jehoz jsem autorem). V lednu nasledujiciho roku mne a memu kolegovi tehdejsi sekcni vedouci navrhl, ze bychom mohli svou praci vykonavat pod hlavickou firmy Digitis a.s., coz by pro
nas melo podstatny financni efekt, kterazto myslenka se nam obema zamlouvala.
Zacatkem roku tedy byla s nami sepsana prislusna dohoda (s vedomim divizniho
sefa), ktera byla navenek prezentovana jako snaha zajistit udrzbu dulezitych
uloh platovou stabilizaci zodpovednych pracovniku, ponevadz dle podnikovych
smernic jsme nemohli byt odpovidajicim zpusobem ohodnoceni. K teto dohode
jsme si vymohli dodatek, podle ktereho by nam mel byt umoznen navrat do
SU a.s. v pripade nami nezavinenoho krachu zamestnaneckeho pomeru u Digitisu.
Od 1. 1. jsme se tak stali zamestnanci fy Digitis a.s., ktera nas platila
z castky, kterou inkasovala za nami provadenou udrzbu uloh. Tato spoluprace
probihala k vsestranne spokojenosti az do roku 1998.
Mezitim co jsme byli "uklizeni", se nase byvale pracoviste restrukturalizovalo
podstatnym zpusobem; doslo k vymene sekcniho sefa, prijeti novych pracovniku,
nakupu novych pocitacu a vzniku nove koncepce informacniho systemu. V prubehu
minuleho jsme byli castokrat kontaktovani za ucelem ziskavani informaci analytickeho charakteru tykajicich se nasich programu. Na konci minuleho roku
doslo k rozmisce mezi SU a.s. a Digitisem ohledne vyse mesicne splatne castky
za udrzbu programu.
Vysledkem bylo, ze SU a.s. vypovedela smlouvu k 31. 12. lonskeho roku s ucinnosti od 1. 8. tohoto roku, coz nas vedlo k tomu, ze jsme iniciovali schuzku
s diviznim a novym sekcnim vedoucim, na ktere jsme si chteli overit, zda nas
SU a.s. od srpna zamestna.
Avsak zde jsme se dozvedeli, ze soucasna personalni politika to vylucuje a
dale to, ze dodatek k dohode o rozvazani pracovni smlouvy z roku 1998 nema
pravni ucinnost a ze se navic tykal jen udrzby programu na starych serverech.
Bylo nam vrele doporuceno, at si nekde shanime misto (coz delam dosud).
Argumentoval jsem tim, ze to vnimam jako prohresek proti duchu smlouvy; my
jsme se prece do zadneho Digitisu necpali a kdybychom nepodlehli lakani v
lednu 1996, s nejvyssi pravdepodobnosti bychom byli dale zamestnanci SU a.s.
a podileli se na nove koncepci rozvoje informacniho systemu.
Avsak na toto nebyl bran zretel, a tak jsem prerusil analytickou spolupraci
na novem alternativnim programu pro podnikovou sporitelnu (coz ostatne ani nebyla
napln me prace), ponevadz jsem pochopil vyznam slovesa "spolupracovati" vcetne vsech jemnosti.
P.S.: V cervnu jsem se dozvedel o volnem miste v SU a.s., ktere by odpovidalo mym schopnostem. Pri dotazu na moznost zamestnani mi vsak bylo sdeleno,
ze toto misto musi byt obsazeno v ramci vnitropodnikoveho presunu pracovnich
sil a ze ja jsem pokladan za "prespolniho".
České banky účtují poplatky za služby, které jsou jinde zadarmo
Na vypisu od banky, ve kterem mam uz radu let ucet - Ceske
sporitelny - jsem nedavno dostal drobne upozorneni, ze od
1.4.1999 se meni sazby pro vedeni sporozirovych uctu. Sporitelna
se nenamahala, stejne jako pri minulych zvysenich sazeb,
informovat me pisemne, jake zmeny sazebniku Sporitelna chysta.
Je to trochu nezdvorile od banky, ktera si me chce udrzet jako
klienta, informovat takhle neuplne. Ale budiz.
Sporitelna alespon zverejnila nove sazby v novinach. Uvedu jen
nektere poplatky, nezminuji napriklad poplatky za kazde vybrani
penez z bankomatu ci za vybirani penez u prepazky. Cena za ucetni
polozky u sporoziroveho uctu se zvysuje z 3,50 na 4,00 Kc, cena
za vyhotoveni o odeslani mesicniho vypisu postou roste z 8 na
9 Kc (navic se plati 90 Kc rocne za vedeni uctu), cena za vydani
nejjednodussi vyberove karty Trend se zvysuje ze 150 na 170
Kc, a tak dale.
Protoze se mi podobne zvysovani sazeb nelibi, zavolal jsem do
dalsich bank, a zjistil jsem, ze u nich nejsou sazby o nic mensi.
Prekvapilo me to, mozna proto, ze v Cesku jsem pobyval za
poslednich pet let jen prilezitostne. Pro priklad uvadim sazby
dalsich dvou bank. Komercni banka si uctuje 4 Kc za ucetni
polozku uvnitr Komercni banky a 6 Kc za polozku, kdy transakce
probiha s jinou bankou, 15 Kc za odeslani mesicniho vypisu,
a cena za vydani karty je 200 Kc.
U Investicni a postovni banky jsou poplatky nasledujici: Cena
za ucetni polozku u transkace uvnitr IPB je 3,50 Kc, u transakci
s jinymi bankami je to 4,50 Kc, poplatek za zasilani mesicniho
vypisu je 25 Kc, a cena za vydani nejjednodussi karty je 350
Kc.
Vyse uvedene udaje zdanlive nejsou prekvapujici, "vzdyt ty banky
se musi nejak zivit". Jsou ale prekvapujici u nekoho, kdo vi,
kolik to stoji mit osobni ucet u banky v nekterych jinych zemich.
Jako priklad uvadim polozky u Bank of America, Sanwa Bank, a
Royal Bank of Scotland, u kterych jsem mel nebo mam osobni ucet.
Je to jednoduchy vycet, a je u vsech bank stejny. Sazby jsou
0 UDS (BP) za ucetni polozku, 0 USD (BP) za odeslani mesicniho
uctu, 0 USD (BP) za vedeni uctu, 0 USD (BP) za vydani karty,
0 USD (BP) za vybrani penez u bankomatu ci u prepazky. Shrnuto,
zakaznik neplati nic. Americke a skotske banky jsou vdecne uz
za to, ze klient se rozhodne ulozit si u nich sve penize. Nevim
o zadne bance v techto zemich, ktera by sve klienty otravovala
jeste nejakymi poplatky, jako to cini ceske banky.
Muj dojem z prehledu poplatku u tri ceskych bank je nekolikery.
Za prve, vypada to ze vyse zminene banky, jez dohromady jiste
zaujimaji obrovsky podil na ceskem trhu s osobnimi ucty, spolu
uzavrely dohodu o tom, ze budou uctovat klientum urcite polozky,
za ktere se v jinych zemich vubec neplati. Drobni klienti nejsou
motivovani jit jinam, jednak proto, ze mensi ceske banky nemaji
tak rozvinutou sit bankovnich automatu, a jednak proto, ze po
padech mnoha mensich soukromych bank se klienti obavaji ulozit
penize do jinych nez polostatnich bankovnich kolosu. Drobni
klienti takto doplaceji na spatnou situaci ceskeho bankovniho
sektoru, a na monopolizaci trhu nekolika bankami. Take zrejme
sponzoruji relativne vysoke platy v bankovnictvi.
Za druhe, obavam se, ze timto zpusobem si banky nahrazuji ztraty
z uveru, kdy podvodne nebo z neznalosti pujcovaly lidem, u nichz
vedely nebo aspon mohly tusit, ze uver nikdy nesplati.
Pokud se jedna o pripadnou umluvu ceskych bank, myslim si, ze
Urad pro hospodarskou soutez by mel zacit zkoumat, zda nedoslo
ke kartelove dohode. Pokud jde o spatne uvery, zname vyjadreni
policie, ze podvodne jednani pri poskytovani uveru se velmi
tezko dokazuje. Zrejme se s tim bohuzel budeme muset smirit.
Nedomnivam se, ze po privatizaci bank by nastalo odstraneni
neobvyklych klientskych poplatku. Dnesni velke banky, byt
zprivatizovane, by zaujimaly stale tentyz prakticky monopol
na bankovni sluzby drobnym klientum, a mohly se stale tajne
domlouvat na vysi poplatku.
PS Kdyz jsem tento prispevek dokoncoval, vsiml jsem si clanku
v Lidovych novinach: Evropska komise setri, zda osm bank v zemich
Evropske unie tajne nejednalo o stanoveni vyse poplatku pri
smenovani penez, tak aby mezi sebou nesoutezily. Takova dohoda
by poskozovala zakazniky.
Standstill agreement
Ivan Hoffman, Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Zdá se, že pro Škodu Plzeň se našlo řešení, které oživí její starou slávu. To řešení má anglický název "standstill agreement". V češtině to tak dobře nezní - myslí se tím smlouva o dočasném uspořádání právních vztahů.
I v minulých vládách bylo pár lidí, kteří ovládali angličtinu a je tedy mrzuté, že je řešení pomocí standstill agreement nenapadlo.
Předseda vlády včera v Plzni hovořil jak s novým menežmentem, o kterém se domnívá, že je realističtější než ten předchozí, s věřitelským výborem, tedy se zástupci bank, kteří ho ujistili, že se věci daly do pohybu, a konečně s odboráři, kteří nesdílejí optimismus svých šéfů a rozcházejí se s nimi v otázce strategického partnera, budoucnosti některých provozů a v objemech uzavřených zakázek, vlastně tedy ve všem.
Odborářům premiér řekl, že není možné lít do firmy peníze jako do černé díry. Nicméně je zde záležitost se standstill agreementem, která Škodovce otevírá cestu alespoň ke krátkodobým úvěrům, tedy přeci jen k penězům.
Když se najde dobré řešení, nabízí se ho zobecnit.
Standstill agreement je možná výzvou pro Zetor, či Chemapol a třeba i pro Tatru. Menší standstill agreementy by pak třeba mohly cestu k úvěrům otevřít i pro střední podnikatele a úplně drobné živnostníky.
Dočasně uspořádat právní vztahy by totiž bylo užitečné všude.
A samozřejmě nejlepší by bylo uspořádat právní vztahy natrvalo. Už dlouho se hovoří o tom, že místo garantování úvěrů by stát měl spíše garantovat ty právní vztahy, respektive prostředí, ve kterém by se jim dařilo.
Někde se ovšem začít musí, na někom se nové know-how musí vyzkoušet. Pochybovači, kteří ve Škodovce místo schopných manažerů vidí tu černou díru, možná čeká šok. Standstill agreement je něco, s čím nepočítali ani ve snu.
Vysílá se ráno 8. června 1999.
O Matiční rozhodováno pod nátlakem?
Květnový nesouhlas vlády s výstavbou keramického plotu v Matiční ulici byl
pro Ústečany, znalé místní situace, absurdní. Na základě dokumentů, jež jsou
k dispozici, vláda byla při rozhodování pod silným tlakem Petra Uhla, který využil Výbor CERD (Výbor pro odstranění rasové diskriminace) k prezentování
svého pohledu na Matiční ulici.
Záporný obraz o problému Matiční ulice podpořil P. Uhl na zasedání
Výboru CERD 13. března 1999 v Ženevě. V zápisu z jednání se píše:
"...
vystoupil p. Uhl s projevem, v němž vysvětlil ... historii vývoje situace v
Matiční ulici, jednotlivé kroky vlády a své záležitosti a právní možnosti, k
nímž se vláda uchýlí v případě faktické výstavby zdi, mj. uvedl následující
skutečnosti: ... situace v Matiční není případem rasové segregace, ale
porušováním důstojnosti dotčených osob, skrytou motivací usnesení místního
obyvatelstva byla snaha získat hlasy v nadcházejících volbách (osobní názor
p. Uhla)."
Tvrzení, že dochází k porušování důstojnosti lidí z Matiční, je právně
pochybné a Uhlovo tvrzení o zdi jako snaze po získání hlasů před volbami je
spekulací.
Již před volbami, na podzim 1997, občané požádali o výstavbu
protihlukové bariéry a v návrhu rozpočtu městského obvodu na rok 1998 byly
prostředky určené na zpracování projektové dokumentace pro výstavbu
protihlukové bariéry.
Zastupitelstvo neštěmického městského obvodu 15. 9. 1998, bez ohledu na
politickou příslušnost zastupitelů, stavbu schválilo. Protože výbor CERD
neměl o problému dostatek informací, kvalifikovaný zástupce ČR mohl uvést
informace na pravou míru. Naopak Uhl utvrdil výbor, že v Ústí dochází k
porušování lidských práv.
Případ Matiční se stal pro výbor CERD nástrojem její politiky. Člen výboru
R. de Gouttes (Francie) to přímo řekl, když (podle zápisu)
"uvedl, že český
případ není ojedinělý, protože podobné problematické situace a rozhodnutí
místních orgánů se rovněž vyskytují v jiných státech. Z hlediska
projednávání před Výborem CERD je tak případ Matiční precedent. Pak se
dotázal proč vláda nezahájila zákonnou proceduru, aby bylo zrušeno usnesení
zastupitelstva, protože dle jeho názoru by zrušení rozhodnutí bylo potřebným
signálem, že v dané otázce není možno přistoupit na kompromis, a že takovéto
usnesení nebude napříště tolerováno."
Výborem CERD bylo negativní stanovisko vlády silně vyžadováno jako
precendenční nástroj! Tento tlak potvrdil 30. května ministr zahraničí Jan
Kavan v televizní debatě "Sedm dní". Prohlásil, že pokud by se vláda smířila
se zdí, mělo by to v zahraniční krajně nepříznivý dopad.
O válce a mudrcích
Autorem je pravděpodobně Marcel Novotný, ale e-mail, v němž text přišel, se nepodařilo najít.
Díkybohu a mé mámě, narodil jsem se v Čechách. Narodit se tak v Americe, to
bych měl tedy smůlu. Nebyl bych rodákem Dominátora ani Kavana - jeden
geniální brankář, druhý geniální politik. A ještě spousta dalších mudrců
okolo.
Tak třeba tahle zpropadená válka. Američani pořád s těmi jejich lidskými
právy otravují, naši jim přece říkali, že se měli se na ty Albánce vykašlat.
No a teď to mají - naši jim říkali, že se Srbové jen tak nevzdají. No a
říkám vám, vždyť jsou ti Američani horší než Srbové, pořád někoho
bombardují, ti Albánci bez tak utíkají před těmi bombami a ne před Srby, ti
nikomu nic nedělají. Naši jim to říkají, že mají přestat bombardovat, ale to
oni ne, dokonce hodili bombu na hlavu Číňanům, naši říkají, že se to nedělá.
Ale ti hloupí Američani nás zase nechtějí poslechnout, dobře jim tak, za to
s nimi do Kosova nepůjdeme, říkají naši.
Ne, tenhle monolog není z Bohnic, je trošku vymyšlený, ale víc autentický.
Tak to jsme my - nejlepší na světě, národ pivních sportovců a mudrců. Viděli
jsme M.A.S.H. a Četu, a tak radíme těm břídilům, jak mají vést válku. A
zatímco kosti těch nemnoha (v porovnání s většinou) našich hrdinů již dávno
tlí na hřbitovech a hlasy opravdu moudrých zanikají v hučení davu, národ
(pokolikáté už ?) znovu objevil lidového mudrce Švejka v jeho ryzí podobě:
ať si císařpán válčí, hlavně když je na pivo.
Nu, s armádou Švejků se válka opravdu vyhrát nedá. Za takových patnáct let
se může odehrát další válka v Koreji. Spojenecká vojska se zoufale snaží
zastavit příval Číňanů, zatímco jim Baloun pojídá večeři...
Ale teď už vážně. Všem těm našim mudrcům nějak uniklo, že americká armáda
již není ta, která prohrála v Koreji a ve Vietnamu. Zná už svoje slabé místo
- jsou jím lidské ztráty. Zvítězit v Kosovu proto nelze frontálním útokem na
těžce opevněné hory, za kterými čekají další a další. Kolik životů by asi
stálo dobytí jednoho kopce? Tisíc? A proč vlastně, aby to naši Švejkové
mohli komentovat u piva? Už v třicetileté válce byli přece vycvičení vojáci
tak cenní, že daleko důležitější než snažit se protivníka porazit v bitvě
bylo zbavit ho vůle vést dál válku manévrováním a likvidací zdrojů.
Ano, to je přesné: zbavit ho vůle. Srbové, přes všechna zvěrstva jim budiž
ke cti, tuto vůli alespoň mají. (Což se o Švejkovi, kromě vůle dát si pivo,
říci nedá.) Tuto válku nevyhraje ten, kdo má lepší zbraně, ale kdo bude mít
déle vůli ji vyhrát. Šance jsou tedy vyrovnány a Miloševič to ví.
Tak si říkám, jestli ten chlap nemá nějakou skrytou lobby v Kongresu, která
umožnila nás přijmout do NATO zrovna včas, abychom ho mohli rozložit. Co na
to pan Bašta, nemohl by zase najít nějaký kufřík?
Ještě k válce(?) v Jugoslavii. Otázky a poznámky, ale zdaleka ještě ne bilance
O Kosovu píšeme čím dál tím víc a myslím, že se tím ztrácí přehled o základních věcech, navrhuji proto vrátit se k začátku akce NATO a pokusit se sjednotit alespoň na výchozích bodech, ke kterým je třeba zaujmout jasné a stručné stanovisko.
V nadpisu je válka s otazníkem, protože podle mého názoru to válka není. Nebyla vyhlášena a nemohou tedy mimo jiné platit pravidla pro válku platící jako třeba Ženevská konvence o zajatcích a pod. Když to není válka, co to tedy je? NATO je obranné společenství států a nemá tedy podle vlastních stanov právo vojensky zasahovat proti státu, který členem NATO není a jeho zájmy ani hospodářsky ani vojensky neohrožuje.
J. Jírovec napsal (BL 17.5.99, Perverzni komentáře Jiřího Jírovce?), že 18 právníků ze šesti zemí poslalo prokurátorce Mezinárodního soudního tribunálu pro bývalou Jugoslavii, paní Louise Arbourové, podnět k vyšetřování zločinú, kterých se dopouštějí vedoucí politikové států NATO tím, že dali svým armádám pokyn k leteckému napadení Jugoslavie.
Otázka: Co bylo v tom podnětu a jak s ním naložila paní Arbourová? (je to otázka v prvé řadě pro JČ a J.Jírovce ; v jeho článku byl na ten podnět link, který jsem se vydal hledat do archivu BL, ale kdyz jsem ťukl na jeho článek, objevil se nějaký můj vlastní výplod).
Jiří Dienstbier, zmocněnec OSN pro lidská práva v Kosovu se podle LN 13.4.99 vyjádřil, že před vypuknutím "ostré" fáze konfliktu byla předložena dvě ultimata: jedno organisace NATO Miloševičovi a druhé Miloševičovo organisaci NATO a kosovským Albáncům, o kterém se nemluví.
Otázka: Zná někdo z čtenářů BL J. Dienstbiera, od kterého bychom znění onoho druhého ultimata mohli získat nebo ví někdo, jak se k němu jiným způsobem dostat? Bylo by jistě zajímavé si obě položit vedle sebe a porovnat je.
Západni media se o těchto dvou záležitostech nezmiňují, to je zřejmě věcí svobody tisku, není-liž pravda, ale my bychom tyto dokumenty a jejich osud potřebovali znát, abychom mohli odhadnout mezinárodně-právní podklad akce NATO a také její možný dosah a následky. To první by nám mohlo umožnit kromě přesnější charakterisace akce NATO i přidat další element k článku JČ o tom, co si myslí Češi o válce v Jugoslavii.
Jak je známo, kritisuje NATO vlažný postoj ČR k útoku NATO na Jugoslavii. Ovšem ČR podepsala smlouvu o členství v obranné organisaci a první věc, která se od ní požaduje, je zúčastnit se útoku na stát, který NATO vůbec neohrozil. To je věc, kterou Jan Čulík ve svém článku pro polský deník Gazeta wyborcza (BL 2.6.99) taktně opomněl. Píše, že "se špatně vede válka, když ji má společně vést 19 vlád. Stane se pak, že vojenské rozhodování upadne na úroveň nejprimitivnějšího konsensu". Opravdu válka nebo něco jiného, na př. snaha zachránit hrubými prostředky prestiž ohroženou hrubými politickými chybami? A ještě hůře se vede, jestliže dojednané stanovy a principy ratifikované parlamenty se prostě ignorují a rozpoutá akce , k níž se dodatečně presentuje na výroční schůzi rádoby právní či morální oprávnění sice zalité šampaňským, ale bez ratifikace a obvyklých procedur. Ve stejné době pérují zástupci EU ( v podstatě tytéž státy s jinou čepicí) většinou oprávněně české úřady pro nevyhovující stav právního systému ČR. Jak to jde dohromady? To by se mělo vysvětlit; já sám jsem před lety nazval právní kontinuitu polistopadového režimu s režimem komunistickým absolutní absurditou, protože sami komunisté nebrali své zákony nikdy vážně - vše se rozhodovalo na půdě strany a pokud to snad bylo v rozporu se zákonem, tím hůře pro zákon. (Polygon č. 8/1992)
Jedno je však nepochybné, akce NATO je dílem "pokrokářů", jak napsal komentátor Guardianu Hugo Young (BL 14.4.99), který cituje výrok Tony Blaira v časopise Newsweek, že je to první válka "pokrokářů", která dokazuje, že i oni jsou pevní v tom, že válku dovedou do kýženého cíle. Článek má ovšem velice případný titulek (nevím, od koho je, to by mohl vědět JČ) : Když jdou do války "pokrokáři", má to svá nebezpečí. Jedním je optimismus.
Typický pokrokář demokratických zemí je agresivní politický korekčník, který je vlastně obdobou autoimmunní nemoci lidského těla. To má t.zv. imunní systém, jehož funkcí je bránit tělo proti invasi mikroorganismů tvorbou protilátek. Za normálních okolností tato imunní reakce nemůže být namířena proti buňkám vlastního těla, ovšem v určitých případech udělají imunní buňky chybu a útočí na buňky, které měly chránit a tím dochází k autoimunním chorobám, jakou je na př. alergie. Nedávno uveřejněné výsledky výzkumu této nemoci ukazují, že imunní systém člověka žijícího v příliš čistém prostředí nemusí mít dostatek příležitosti k boji proti mikroorganismům a začne proto napadat buňky vlastního těla. Tento poznatek byl vyjádřen v informacích určených široké veřejnosti sloganem "trochu špíny neškodí".
Politický korekčník západních demokracií pochází často ze středních a vyšších vrstev společnosti, nemá materiální starosti, o válce neví vůbec nic a nemaje jiného cíle vybíjí svou agresivitu vnucováním svých chorobných zásad své společnosti, čímž ji rozkládá zevnitř, ale i případně i jiným zemím, pokud si to nechají líbit Svou destruktivní činnost halí vždy do vznešených frází. Počet a vliv politických korekčníků může posloužit jako dosti spolehlivý ukazatel degenerace společnosti v tom či onom státě. Jsou to lidé (m/ž), kterým jejich jestřábí agresivní povaha nedovoluje chladnokrevně analysovat nějakou situaci a posoudit dosah, následky a risika jejich jednání. Representují společenský směr , který Holanďané označují jako "weg met ons" neboli "pryč s námi". Asi to nějak souvisí s těmi čelními mozkovými laloky, jak to postuloval James Michael Howard.(BL 11.5.99)
Před časem jsem náhodou zapnul televisi, která přenášela průběh jednání nějaké americké komise o Jugoslavii, právě v okamžiku, kdy paní Albrightová končila nějaké své exposé obvyklou zmínkou o Miloševičovi. Nikdo z účastníků, převážně civilně vypadajících mužů, si tehdy nedovolil říct: "Ale teta, co nám to pořád vykládáte o tom Miloševičovi, přece víte, že mezi etniky v bývalé Jugoslavii existuje hluboký antagonismus ve všech vrstvách společnosti a mimo to žádný jiný srbský president by nemohl podepsat smlouvu, kterou jsme předložili jeho delegaci v Rambouillet, protože by s ním zatočili sami Srbové!" (Já sám jsem se ze soukromého zdroje dověděl názor příslušníka holandské vojenské jednotky v Bosně. Byl konsternován hloubkou nenávisti mezi tamními etnickými skupinami a neviděl jinou možnost, než území isolovat a nechat "vyhnít").
Další otázka: věděla to paní Albrightová a ti členové komise nebo ne? Obě možné odpovědi nahánějí nezaujatým pozorovatelům hrůzu.
Korunu všemu nasadila pak shora zmíněná prokurátorka Louise Arbourová svou žalobou vznesenou proti Miloševičovi, jak vyplývá z přehledu týdeníku Observer, datovaného 30.5.99, který vyšel v BL 31.5. pod pozoruhodným názvem "Jestřábi cítí tyranovu krev".(Od koho je asi ten název ?)
Rozhodnutí Miloševiče obžalovat, píše Observer, -se všemi obrovskými důsledky- přijala, jak se zdá, nezávisle právě ona a byla si zřejmě vědoma, co její rozhodnutí znamená. (viz názor Jonathana Eyala, BL 28.5.99)
Načasování tohoto rozhodnutí bylo podle Observeru naprosto explozívní. Rozhodnutí Arbourové bylo z Haagu předem prozrazeno ve středu, v den, kdy se chystal ruský vyjednavač Viktor Černomyrdin na své čtvrté a nejdůležitější setkání s prezidentem Miloševičem, aby ho přesvědčil, aby vpustil vojska NATO do Kosova.
Frustrovaný Černomyrdin si ve čtvrtek stěžoval: "Dnes jsme dospěli při vyjednávání do finiše, ale někdo potřeboval umístit na cestu překážky mírovému dialogu." Rusové se dotazovali, jak je možné, že byl spolehlivý partner Západu v bosenské válce najednou proměněn v páriu?
Když ve čtvrtek obžalobu Miloševiče a jeho čtyř kumpánů dvaapadesátiletá prokurátorka Arbourová zveřejnila, zaujala chladné a vzdorné stanovisko. "Svět je pro ně nyní daleko menší místo," konstatovala. Bylo to poprvé v historii, co byla vznesena obžaloba proti hlavě státu. Prudké a rozhodné (podle Observeru) paní Arbourové by tedy stály další dny, týdny či měsíce bombardování za tu rozkoš dostat Miloševiče před soud nebo, člověk nikdy neví, za citaci v Guinessově knize rekordů.
Závěrečná část přehledu Observeru mohla být pro čtenáře šokující. Paní Arbourová musela složitým způsobem použít špionážních informací, které ji poskytl z britské strany Robin Cook a z americké strany různé osoby a složky americké státní správy (CIA, DIA, State department, Pentagon,a j.) které kritisovaly presidenta Clintona a R. Holbrooka a které prý k předání informací nepotřebovaly svolení Bílého domu. Jeden činitel v Bílém domě vyjádřil názor, že doufá, že obžaloba Miloševiče "ochromí" diplomatické řešení, které vyjednalo Rusko. K tomu se hned připojila paní Albrightová prohlášením, že Miloševič nedostane imunitu a dodala "nevyjednáváme". Potud Observer.
A my? Je to skutečně zajímavý styl managementu, šéf, který vede nějakou politiku a jeho blízcí spolupracovníci poskytující bez jeho schválení či vědomí (???) třetím osobám velmi tajné informace , které mohou jeho politiku nabourat. Nemohl by v tom případě podle Jelcina okamžitě ty lidi vyházet? Nebo je to jen komedie, Clintonovi to vyhovuje, ale formálně se k tomu nechce nebo nesmí přiznat? Ale shrňme raději další české námitky proti akci NATO:
Risiko vzniku velkého konfliktu s Ruskem. Tvrdit, ze Rusko nebo to, co zbylo ze Sovětského svazu, už není prvořadou světovou velmocí je v určitém ohledu politická slabomyslnost . Rusko je teď nebezpečnější, než kdy předtím. NATO (nebo NATU?) se tam podařilo vyvolat velmi hlubokou vlnu antiamerikanismu, o moc se ucházejí duševně velmi nestabilní a nevypočítatelní jednotlivci v politicky i hospodářsky krisovém státě a o tom, pod jakou kontrolou je jejich obrovská zásoba jaderných zbraní, by se dalo úspěšně pochybovat.
Území, na kterém je možno - když dovolíte - provozovat (zatím) politicky korektní kratochvíle je omezeno jen na t.zv. západní země, cca 600 milionů obyvatel. Mimo ně to ovšem nejde. Reakce islamských zemí popsal M. Kaláb, já bych k tomu přidal prohlášení indického ministerského předsedy (1 miliarda obyv.?), podle něhož letecké útoky NATO ospravedlňují indické zkoušky jaderných zbraní provedené v minulém roce. (To jsem našel jen v teletextu jedné televisní stanice, nikoliv v novinách. Že by zase ta zpropadená svoboda tisku a informací?) Závody ve zbrojení se rozjedou ještě vyšší rychlostí. Bojovat proti proliferaci jaderných zbraní a vůbec proti zbrojení a předvést pak vojenskou demonstraci proti rovnocenně nevyzbrojenému malému státu, na to musí být opravdu politicky korektní strategický mozeček. Oficiální zdůvodnění akce , již značně problematické v politicky korektním pásmu, neplatí vůbec nic vně tohoto pásma. Tam mají o tom, co je právo či genocida názory zásadně odlišné. Kdo má zájem, ať si o tom pohovoří na př. s hochy od Talibanu nebo vzpomene na Pol Pota. Mezi "positivní" následky bych zařadil vyprávění jednoho krajana, který se vrátil z Etiopie a vyprávěl, jak místní lidé fascinovaně hleděli na televisní obrazovky a sledovali letecké nálety na Jugoslavii. Jejich vlastní válka s Eritreou jim přišla méně absurdní než válka ve vysněném ekonomickém ráji - Evropě. (Slovo 4.6.99, P. Nováček:Válka o Kosovo a třetí svět)
Další krok podlomení funkčnosti OSN a k jejímu zániku. P. Habala napsal ve PSU, že nezná lepší systém, jak odfiltrovat z politiky všechny čestné a inteligentní lidi, než demokracii (dnešní situace kolem Kosova mu dává plně za pravdu) a připojil obvyklé konstatování, že ovšem nějaký lepší systém zatím není. Podobně je tomu i s OSN. Je to organisace málo účinná, zkorumpovaná, jak se komu líbí, s tím plně souhlasím, ale zatím je to jediné forum, kde se dalo jednat , než se začalo střílet nebo i když se už začalo střílet. Pokud ji začnou i jiní obcházet podle vzoru NATO, mohli bychom ji jednou postrádat. Vysoce politicky korektní ale neudržitelné je tvrzení NATO, že jeho akce je legální, protože předchozí resoluce OSN požadovaly, aby Jugoslavie ukončila útlak civilistů v Kosovu a protože tyto resoluce hrozí "dalšími akcemi" , jestliže je Jugoslavie nesplní.(BL 4.6.99). Rada bezpečnosti na nikoho své pravomoci nepřenesla.
Nepřestane-li NATO s dosavadní arogancí a bude- li se snažit zatlačit Srby ke zdi bezpodmínečné kapitulace, nelze vyloučit, že se Srbové pokusí přemlouvat třeba pomocí Semtexu civilní obyvatelstvo členských států NATO, aby se zbavilo politiků jako je Tony Blair, Robin Cook či paní Albrightová. Tento aspekt bych já rozhodně nepodceňoval. Proto bych těmto politikům naléhavě doporučil jednoduchý princip, který je nebo bylo možno si přečíst na některých vagonech ČSD: opatrně posunovat!
Kdysi se říkalo, že nejrychlejší cesta pro malý stát k hospodářskému vzestupu a blahobytu je prohrát válku s Amerikou. Vyjde to i tentokrát? Nevím, škody jsou obrovské. Ale jedno vím zcela jistě, řešení podstaty problému se nepohnulo od začátku bombardování ani o milimetr a nepohne se ani po zastavení vojenských akcí, protože problém je v populační explosi kosovských Albánců, kterou Miloševič nezavinil a NATO nedokáže utlumit. Znovu opakuju, co jsem už dříve napsal v BL. Bez ohledu na výsledek konfliktu se budou kosovští Albánci snažit "prosakovat" do bohatých zemí. Nedivil bych se , kdyby je NATO muselo (aspoň některé z nich) k návratu důrazně nutit. Mluvčí Vysokého komisariátu OSN pro uprchlíky v Ženevě K. Janowski už konstatoval stále častější neochotu kosovských Albánců odjet do bezpečných, ale méně vyspělých států, nez jsou západní země. Na náš vkus jsou lidé poněkud vybíraví, prohlásil (LN 4.6.99). Podle zprávy MF z 3.6.99 se prý ztrácejí ze záchytných středisek v Polsku. Jeden z mladších běženců vysvětloval, že "V Německu se dostává na dítě 50 marek denně, zatímco v Polsku jen sedm." Těch 50 mi připadá trochu moc, ale málo platné, ti Poláci vědí, jak na to.