pátek 5. února

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Spojené státy kritizují český parlament:
  • Dlouhotrvající a sporný problém mezi ČR a USA - odpírání restitučního práva pro Čechy žijící v Americe. Prohlášení Helsinského výboru amerického Kongresu Česká politika - druhá možnost do budoucnosti:
  • Kdo politicky první využije nespokojenosti venkova? (Andrew Stroehlein) Klaus na funkci prezidenta:
  • Václav Klaus "Netvrdím, že jsem Bůh." Česká republika:
  • Zemědělství: Viditelná kravina (Václav Pinkava) Věda:
  • Vznik vesmíru: Kosmos se bude rozpínat donekonečna Sdělovací prostředky a tajné služby:
  • Proti zpravodajům českým médií je celá slavná britská MI6 úplně bezmocná (Petr Očko) Regionální uspořádání:
  • V Arizoně možná znají i jiná úsloví - odpověď A. Stroehleinovi (Jiří Kouba)
  • Dopisy od čtenářů, plus reakce Andrewa Stroehleina
  • Upřesnění k článkům o krajích (Vít Novotný) Reakce>
  • Ako je to s popieraním diabla katolíckou cirkvou? (Vladimír Durec) Transparency International:
  • PODPOŘTE ZÁKON O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM - má se projednávat v pátek

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britske listy over the past year or so. (Selected Britske listy articles in English now appear in the new electronic pages of the journal "The New Presence"). - Zde je měsíčník Nová přítomnost.
  • Tady je minulé vydání Britských listů.
  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.
  • Adresa Britských listů je zde. Pouze když nefunguje, pište na tuto alternativní adresu.
  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).
  • Užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku jsou zde.
  • Časopis Neviditelný pes, který vydává Ondřej Neff, je na adrese http://pes.eunet.cz.

    Co je nového v České republice

  • Egon Lánský jako prášek pro uklidnění pro sdělovací prostředky. Egon Lánský radil v rozhovoru pro Lidové noviny, jak by se měla zlepšit komunikace mezi vládou a médii. Mimo jiné uvedl: "První krok je vytvořit přátelskou a klidnou diskusi, i když vím, že to je a bude zneužíváno. Politici i sdělovací prostředky musejí mít jeden zájem: informovat občana objektivně v zájmu demokracie v zemi." Nepřípomíná vám to něco, ptá se Tomáš Pecina? - Já bych k tomu stručně dodal, co jiného se dá od politiků očekávat (Egon Lánský ovšem býval ve Svobodné Evropě novinář.) Lánský promluvil typicky jako politik - jenže potíž je, že mu v ČR je málokdo mezi novináři ochoten či schopen odpovědět rázně a nezávisle - jako novinář, který nese svou profesi se ctí.

  • Poslanecká sněmovna podruhé zamítla vládní návrh na zvýšení odvodů na důchodové pojištění o 2,4 procenta. Pro hlasovalo 98 ze 193 přítomných poslanců. Proti zvýšení sazeb penzijního pojištění byli stejně jako před třemi měsíci poslanci ODS, KDU-ČSL a Unie svobody, vládní návrh naopak podpořili sociální demokraté a komunisté. Ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla argumentoval deficitem, do kterého se důchodové pojištění dostává. Pravicové poslance však ministr nepřesvědčil. Podle nich zvýšení sazeb v situaci ekonomické krize neúměrně zatíží podnikatele, kteří by kvůli tomu mohli začít propouštět a stoupla by tak nezaměstnanost. - Jak před lety dosti přesně předvídal londýnský ekonom František Nepil (nemá nic společného s nedávno zemřelým českým spisovatelem stejného jména), vláda a parlament nyní dosti zoufale zápolí s problémy důchodového pojištění. Jak argumentoval František Nepil, Václav Klaus rozdal státní majetek, který tvořil úspory občanů na stáří a měl tedy přejít do vlastnictví přísně státem kontrolovaných (aby se to nerozkradlo) soukromých penzijních fondů - vznikl by býval v ČR rázem kapitálový trh takové struktury, jaký existuje především v anglosaských zemích. František Nepil navrhoval toto řešení české vládě opakovaně od roku 1990, tehdy původně dopisem Václavu Havlovi. Nikdo tomu v ČR nerozuměl, Václav Klaus do určité míry ano, ale systém se mu zdál příliš složitý, nebyl prý čas získat podrobnější informace, tak zvolil Třískovu "privatizaci". Sdělovací prostředky Nepilovy návrhy potlačovaly. Podrobněji je jeho vysvětlení např. na tomto místě. Nepil v letech 1992 - 1993 varoval, že bez této reformy se brzo dostane české hospodářství i české důchodové zabezpečení do vážných potíží. - Potíže řeší česká vláda tradičně: snížením (v reálných hodnotách) důchodového zabezpečení a úsilím zvyšovat daně (i odvody na pojištění jsou vlastně daně), protože je nutno nahrazovat majetek, který Klausova vláda rozdala. Mladší generace lidí v ČR budou za jeho neuvážený čin platit zvýšené daně po mnoho desetiletí.

  • Ministr Dostál chce podat trestní oznámení v kauze Česká lotynka. "Kolegové z ODS by si měli uvědomit, že za kauzou České lotynky stojí společnost, kterou zakládali členové ODS, kterou zakládal bývalý poradce premiéra Klause Petr Havlík," řekl ministr. Provoz České lotynky byl zahájen v roce 1994, ale loterie po krátkém působení zkrachovala. K získání prostředků na rozjezd loterie zastavil Státní fond kultury u Komerční banky v roce 1993 palác U hybernů a dům U Černé Matky Boží, čímž získal 350 miliónů korun. Aby mohl být dluh po lotynce ve výši více než 400 miliónů Kč zaplacen, musela Klausova vláda prodat , například technologie pro přenos dat firmě Telecom, nemovitost v Praze 8 a akcie Gramofonových závodů v Loděnicích.a dlouhodobě pronajmout dům U hybernů společnosti Musical.

  • Miloš Zeman apeloval na  poslance, aby nezveřejňovali jména členů vládní koordinační a analytické komise. Při vyšetřování závažnější kriminality by se prý mohli stát v mezním případě obětí nájemných vrahů.

  • Člen sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost Jan Vidím (ODS) také konstatoval, stejně jako předseda tohoto výboru Petr Nečas a bývalý ředitel BIS Stanislav Devátý, že prý v Bezpečnostní informační službě (BIS) existovali agenti, kteří pracovali pro politické strany. S tímto zjištěním veřejnost seznámil předseda zmíněného výboru Petr Nečas (ODS) a bývalý ředitel BIS Stanislav Devátý. Nečas uvedl, že "svou expozituru" měla v BIS každá politická strana. - Fascinuje mě, s jakou ležérností hovoří čeští poslanci veřejně o poměrech v BIS. Tím ji zcela neutralizují a z mezinárodního hlediska dělají z České republiky nespolehlivého šaška. V Británii je za jakoukoliv zmínku o poměrech uvnitř rozvědky nepodmíněný trest dvou let vězení.

  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.


  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://www.britskelisty.cz/prehled.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

  • Preji Vam krasny den (noc), rad bych Vas informoval, ze prave vyjela z vozovny druha letosni linka nasi Tramvaje, píše Zdeněk Fekar, šéfredaktor literárního časopisu Tramvaj Načerno.

    Výběr textů z posledních dní:


    Pokračování seznamu nejzajímavějších článků z poslední doby umisťuji zvlášť jako samostatný text, viz OBSAH dnešního čísla. (Toto pokračování se NENATÁHNE jako součástí Kompletních Britských listů, musíte si na ně v Obsahu samostatně kliknout.) Všechny články předchozích vydání od začátku Britských listů v červenci 1996 jsou k dispozici v archívu BL.


    Dlouhotrvající a sporný problém mezi ČR a USA

    Zde je text tiskového prohlášení Helsinské komise amerického Senátu k rozhodnutí vyloučit Čechy žijící v zahraničí z restitucí. (Anglický originál viz níže.)

    CSCE NEWS RELEASE
    Commission on Security and Cooperation in Europe
    234 Ford House Office Building
    Washington, D.C. 20515-6460
    (202) 225-1901
    Rep. Christopher H. Smith, Co-Chairman
    Contact:
    Chadwick R. Gore
    http://www.house.gov/csce/

    Vedení Helsinského výboru amerického Senátu vyjadřuje politování nad rozhodnutím českého parlamentu

    4. února 1999

    Spolupředseda Helsinského výboru amerického Senátu republikán Christopher H. Smith a člen Senátu demokrat Steny H. Hoyer vydali dnes toto společné prohlášení:

    Parlament České republiky včera debatoval o novele českého zákona o mimosoudních rehabilitacích, která by zrušila české občanství jako podmínku pro restituci majetku. Český parlament tuto novelu odmítl. Chceme vyjádřit uspokojení nad tím, že poslanci Jiří Karas a Pavel Tollner přeložili parlamentu tuto složitou otázku. Hluboce litujeme, že odmítnutím novely zákona nevyužil český parlament vynikající příležitosti, jak vyřešit dlouhotrvající a sporný problém mezi Českou republikou a Spojenými státy. Přijetí tohoto zákonného dodatku by také upravilo český restituční zákon tak, aby odpovídal rozhodnutí výboru pro lidská práva Organizace spojených národů, podle něhož toto omezování občanství porušuje protidiskriminační klauzuli (článek 26) mezinárodní dohody o občanských a politických právech.

    Doufáme, že česká vláda bude rychle jednat a vytvoří alternativní mechanismy, které navrátí majetek těm obětem fašismu a komunismu, kteří byli dosud vyloučeni z restitucí jen proto, že dnes nemají české občanství. Když jsme před čtrnácti dny jednali s náměstkem ministra zahraničních věcí Martinem Paloušem, ujistil členy tohoto výboru, že jeho vláda brzo navrhne nový zákon o občanství, který povolí dvojí občanství. Naléháme na českou vládu, aby rychle zavedla tento nový zákon jako první krok k odstranění diskriminace, jíž čelí Čechoameričané, když uplatňují své nároky na restituci majetku či odškodnění za majetek, který jim byl neprávem odňat předchozím komunistickým režimem.

    Kromě toho jsme znepokojeni nedávnými výroky premiéra Zemana a náměstka premiéra Rychetského, týkající se otázky legitimity navrácení sedmi stovek nemovitostí katolické církvi v roce 1996. Opětovné zestátnění tohoto majetku by vyslalo znepokojující signál ohledně závazku české vlády respektovat právo na soukromé vlastnictví a respekt pro občanské svobody. Budeme sledovat tento vývoj velmi pozorně a doufáme, že názor, který v této věci česká vláda zastává, bude brzo konstruktivně vyjasněn.

    Helsinki Commission Leadership Expresses Regret Over Czech Parliament's Actions

    4th February, 1999

    Washington, DC-Commission Co-Chairman Rep. Christopher H. Smith (R-NJ) and Ranking Member Rep. Steny H. Hoyer (D-MD) today released the following joint statement:

    "The Parliament of the Czech Republic yesterday debated and rejected a proposed amendment to their law on extrajudicial rehabilitation that would have eliminated Czech citizenship as a condition for property restitution claims. We commend Parliamentarians Jiri Karas and Pavel Tollner for raising this complex issue. We profoundly regret that, in rejecting the amendment, the Czech Parliament has missed an excellent opportunity to resolve a long-standing and contentious issue between the Czech Republic and the United States. Enactment of the amendment also would have brought the Czech restitution law into conformity with decisions of the United Nations' Human Rights Committee that these citizenship restrictions violate the anti-discrimination clause (article 26) of the International Covenant on Civil and Political Rights.

    "We hope that the Czech Government will move forward swiftly with alternative mechanisms to restore property to those victims of fascism and communism who have thus far been excluded from restitution solely due to their lack of current Czech citizenship. In a meeting two weeks ago, Deputy Foreign Minister Martin Palous assured members of this Commission that his government would soon propose a new citizenship law which will permit dual citizenship. We urge the Czech Government to promptly put forth this new law as a first step towards resolving the discrimination Czech Americans have faced in making claims for restitution or compensation for property that was wrongly taken from them by the previous Communist regime.

    "In addition, we are alarmed by recent statements from Prime Minister Zeman and Deputy Prime Minister Rychetsky that question the legitimacy of returning seven hundred properties to the Catholic Church in 1996. The re-nationalization of these properties would send a troubling signal regarding the Czech government's commitment to private property rights and respect for religious liberties. We will be monitoring these developments closely and hope the government's position will soon be constructively clarified.


    Předchozí komuniké amerického Helsinského výboru o České republice z 21. ledna 1999 s titulem "Odsuďte xenofobní útoky proti Romům" přinesly z českých sdělovacích prostředků, pokud se nám podařilo zjistit, pouze Britské listy a Newyorské listy Josefa Schrabala. ČTK a pak český tisk se o tomto původním komuniké zmínily jen v souvislosti s částečnou odpovědí ministra zahraničí Jana Kavana na tento dokument (v níž pominul otázku restituce majetku pro Čechy žijící v zahraničí). Jak se zdá, ČTK ani česká média neseznámily českou veřejnost s původním zněním amerického dokumentu. Nemusíme jistě s názory poslanců amerického parlamentu souhlasit, ale měli bychom o nich VĚDĚT. - Ale možná je to podružné, co si myslí o České republice členové amerického parlamentu, konec konců není ČR v ohnisku zájmu americké zahraniční politiky...

    Česká politika - druhá možnost:

    Která česká politická strana využije obrovského potenciálu samosprávy venkova?

    Andrew Stroehlein

    Minulý týden jsem napsal článek, v němž jsem konstatoval, že v důsledku stále se zhoršující hospodářské situace ČR a znepokojující xenofobii, na české politické scéně by mohlo dojít k vzrůstu činnosti radikální pravice.

    Avšak toto bezpochyby není jedinou možností pro budoucnost. Existuje jiná, daleko více povzbuzující možnost - pokud se jí chopí nějaká politická strana.

    Začněme od základu: už celá dlouhá řada průzkumů veřejného mínění ukazuje, že čeští občané ztrácejí důvěru ve všechny instituce státní moci: ve vládu, v parlament i v prezidenta. Stále méně lidí je spokojeno s politickou situací. I náhodné zkušenosti z ulice, z hostinců i z pracovišť po celé zemi potvrzují tyto výsledky průzkumů veřejného mínění.

    Avšak když se pozorně zaposloucháte do konkrétních stížností českých občanů, uslyšíte, že se v nich opakuje několik základních myšlenek. Naprostá antipatie společnosti vůči všem státním institucím dosáhla v této chvíli tak vysoké míry, že ji lze označit za všeobecnou nespokojenost s celostátním administrativním ústředím.

    Proti pragocentrismu

    Záporný postoj vůči Praze je v České republice už dlouho dosud nevyužívaným rezervoárem politického potenciálu. Čím jdeme dále od Prahy,. tím silnější je tento záporný postoj. Ale v poslední době dosáhl tento záporný pocit tak obrovské intenzity, že je nyní zdrojem skutečné moci, který by dokázal radikálně změnit českou politickou scénu.

    88 procent obyvatel, kteří žijí mimo Prahu, má stále více a více doslova plné zuby českého hlavního města - toho, že se všechno rozhoduje v tomto zatraceném hlavním městě. Jejich frustraci ohledně dnešního politováníhodného stavu české politiky pragocentrismus posiluje: lidé v ČR mají pocit, že nemají skoro žádný vliv na to, co se děje v jejich zemi.

    Má to mnoho společného s nedávným poklesem Havlovy popularity. Tento pokles není jen důsledkem chyb, kterých se v poslední době dopustil Havel či jeho úřad. Nejde ani jen o jeho nepopulární manželku - jde o něco hlubšího. Ať už si to Havel zaslouží či nikoliv, Havel se stal mocným symbolem nejhoršího stereotypu Pražáka: snobského, svatouškovského a vždy kritizujícího ostatní, že jsou nekulturní a provinční maloměšťáci.

    Avšak samozřejmě, nynější záporná reakce proti Havlovi je jen součástí celého protielitářského, proticentristického postoje, který vzniká v České republice. Hovoříte-li s lidmi kolem vás, je zjevné, že mají plné zuby skoro všech politiků, vystupujících na celostátní politické scéně, nevadí jim jen Havel. Ve skutečnosti mnozí považují Havla za toho nejlepšího mezi špatnými (pražskými "elitami").

    Z této nálady veřejnosti je zjevné, že existuje v české společnosti v současnosti politická energie, která je připravena projevit se v politickém světě. Pokud hledá nějaká česká politická strana nový politický program, úspěšnou strategií by pro ni zřejmě bylo využít těchto antipragocentristických postupů.

    Jak proměnit náladu v hnutí

    Historicky měl konflikt mezi pražským ústředím a regiony určitou politickou hodnotu. Připomeňme si, že za první Československé republiky získala Agrární strana ve dvou ze čtyř meziválečných volbách v Čechách i na Moravě největší počet českých voličských hlasů.

    Samozřejmě, k těmto volebním vítězstvím agrárníků došlo teprve až po rozkolu sociální demokracie. Přesto však byla Agrární strana také jedinou stranou, která zasedala ve všech meziválečných vládách a v deseti ze 13 vlád (s výjimkou dvou vlád nestranických odborníků) byli také agrárníci ministerským předsedou.

    Čtenář si nyní možná říká, "Ano, dobře, to je všechno pravda, ale to bylo už dávno, předtím, než kolektivizace zlikvidovala zemědělskou komunitu jako hlasovací občanský celek.

    Avšak meziválečná Agrární strana nezastupovala jen malé zemědělce, kteří zmizeli v důsledku komunistické kolektivizace. Agrární strana odrážela velkou šíři zájmů na venkově a v menších městech. Fungovala, jak napsal jeden vědec, jako "svého druhu široká třída, jako politická organizace venkova", která sjednocovala zájmy venkova a vytvořila tak "nejsilnější a nejdůslednější jedinou politickou sílu za první republiky". (David W. Paul, The Cultural Limits of Revolutionary Politics: Change and Continuity in Socialist Czechoslovakia, New York, 1979). Precedens pro politicky silný venkov existuje, a je to potenciál, který jen čeká na to, aby ho někdo využil.

    V nedávné době ukázal rozštěp Občanské demokratické strany a to, že Klaus tento rozštěp koncem roku 1997 přežil, jak významnou roli v tomto smyslu hrál venkov a regiony. Psal jsem o tom na jiném místě.

    Jiné zajímavé poučení pro české politiky přichází dnes z Maďarska. Maďarský premiér Viktor Orban využívá relativně velmi dobře venkova a měst mimo Budapešť. Jak jasně ukazují nedávné kontroverze ohledně financování maďarského Národního divadla a stavby čtvrté linky budapešťského metra, k nimž dochází mezi Orbanem a primátorem Budapešti Gáborem Demszkym, středoevropský politik může vyvolat potlesk tím, když konstatuje, jak to učinil Orban: "Hlavní město nemá zemi, země má hlavní město." (Viz lednové vydání měsíčníku New Presence. )

    Kritikové tvrdí, že Orban rozeštvává Maďarsko tím, že vytváří kontrast mezi hlavním městem a venkovem, ale jeho strategie byla dosud značně úspěšná. Mnoho Maďarů žijících mimo Budapešť je přesvědčeno, že dostává hlavní město už dlouho příliš mnoho výhod a příliš velký podíl vybíraných peněz. Orban používá rétoriky, která chce tuto situaci napravit, a to velmi intenzívně promlouvá k mnoha občanů.

    Mohly by se politické neshody mezi dominantní politickou stranou v pražské městské radě a  politickou stranou, která utvořila nynější vládu České republiky, stát jiskrou, z níž by vznikl oheň konfliktu "hlavní město - regiony", tak jak k tomu došlo mezi Viktorem Orbanem (strana Fidesz) a primátorem Gáborem Demszkym (strana svobodných demokratů) v Maďarsku?

    Vize, žádná vize a ideologie

    Přirozeně, každé úspěšné hnutí by muselo jít hlouběji než jen vyjadřovat záporné pocity vůči hlavnímu městu. Strana, která by chtěla využít pro svůj volební úspěch regionální otázky, by musela podporovat všeobecnou politickou vizi větší regionální autonomie, včetně požadavku, aby byly skutečné rozhodovací pravomoci přesunuty z ústředí do regionů a do měst.

    Je fascinující, že v posledních dvou týdnech mi říkali dva přátelé, kteří stojí dosti blízko vedení dvou českých parlamentních stran, v podstatě totéž:

    "Vedoucí představitelé naší strany si uvědomují, že už nemají nové myšlenky," řekli mi oba tito lidé. "Události minulého desetiletí už proběhly, a teď hledá naše strana aktivně nový politický program, novou vizi."

    Bylo to více než jen zajímavé slyšet toto opakovaně během čtrnácti dnů ze dvou různých politických stran.

    Poté, co jsem si přečetl před posledními všeobecnými volbami politické programy všech stran, byl jsem dosti překvapen, že žádný z nich nebyl velmi pronikavý, takže to, co mi tito přátelé sdělovali, bylo, možná pozdní, ale nicméně přesto pozoruhodné přiznání.

    Čeští politikové jsou stravováni trpkými osobními spory. Špatně se orientují v rychlých politických a hospodářských změnách. Dvě české parlamentní strany nyní přiznávají, že nevědí jak dál. Přiznávají, že ztratili styk s voliči a neposkytují jim nutnou vůdčí roli ani politickou vizi pro budoucnost, jichž je lidem zapotřebí.

    Politická vize není totožná s ideologií. Ideologie je neohebná, tvrdá jako kámen. Ochromuje praktické rozhodování přijetím dogmatu. Úspěch či selhání určitého plánu je méně důležité než plán samotný.

    Naproti tomu, politická vize je výrazem naděje, je to představa, že se dá situace zlepšit, pokud budou realizovány určité praktické kroky. Praktické kroky jsou postupné a racionální, nejsou to nezvratitelné obří projekty. Podkladem těchto kroků je politická vize. Ta poskytuje inspiraci. Není megalomanská.

    Dá se dosti jasně vysvětlit, v čem spočívá rozdíl mezi ideologií a vizí, na dvou příkladech nedávné české historie:

    To, co nabídl v roce 1991 československé společnosti Václav Klaus, ať už se nám to líbilo nebo ne, to byla vize. Řekl v podstatě, mám tento cíl (kvetoucí ekonomiku volného trhu) a toto jsou kroky, které chci učinit, abych tuto vizi realizovali (privatizace, větší konvertibilita měny, přísná monetární politika, atd.)

    Co se stalo s tou vizí později, to je jiná historie. Důležité je, že Klaus měl tehdy jasnou vizi a lidé ji nadšeně podpořili, když pro něho v roce 1992 hlasovali.

    To, co Klaus nabídl v roce 1998 byla, naproti tomu, ideologie. Billboard s jeho fotografií a jedním nebo dvěma hesly. Poslušnost Velkému šéfovi byla důležitější než nápady a plán akce. Jen pohlédněte na hesla, jichž ODS využívala v minulém roce:

    "Myslíme jinak."

    "Ne socialistickým experimentům."

    To jsou záporné reakce na nápady či myšlenky. Nejsou to samy o sobě nápady či myšlenky.

    Tato hesla vyjadřují názor na to, kam by společnost NEMĚLA JÍT, namísto toho, aby předestřela vizi, KAM BY MĚLA JÍT.

    Je docela ironické, že, jak se zdá, Klaus zapomněl na poučení prvních porevolučních událostí: politické seskupení, které je založené na odmítání něčeho (tehdy to byla komunistická strana) přežije jen krátkou dobu.

    Nová vize

    Ale přestaňme se zabývat minulostí. Jak by měla vypadat nová politická vize?

    Vzhledem k nevyužitému politickému potenciálu regionů, co by měla politická strana nabídnout občanům, aby ji začali podporovat?

    Má-li být hnutí, které chce dát moc regionům, úspěšné, muselo by se začít vyjadřovat velmi jasně. Nesmí to být vize, která by byla prostě jen protipražská či zaměřená proti nynější politické elitě. Jak jsem uvedl výše, politika, založená na negaci, vydrží jen krátkou dobu.

    Kromě toho, že by nové hnutí požadovalo: "Odeberte Praze rozhodovací pravomoci", muselo by být založeno na programu předání pravomocí přímo do regionů, v rámci politické strany i v rámci státní organizace. Dalo by se to nazvat "národní obnova od základů směrem výše".

    Pokud by měli dosavadní čelní politikové učinit tuto vizi obnovy přesvědčivou, museli by otevřeně říci, že jejich bývalí političtí poradci je zavedli do slepé uličky, museli by jich pár propustit a museli by se vydat do venkovských měst a poslouchat, co tam lidé chtějí. Známí politikové by museli začít vážně politicky pracovat mimo Prahu. Museli by se vydat do nejmenších vesnic, setkávat se tam s lidmi, pořádat schůze a - především - by muselo být vidět, že skutečně lidem tito politikové naslouchají.

    Nechť vystupují místní politikové v celostátních sdělovacích prostředcích. (Ano, celostátní politkové by museli stát vedle nich, aby se dostavily televizní kamery.Sdělovací prostředky na to nejsou připraveny: obávám se, že mají ještě menší cit pro nosnou, novou politickou vizi než politikové).

    Prosím, uvědomte si: to neznamená projet rychlostí blesku velkým počtem měst těsně před všeobecnými volbami. Činnost celostátních politiků na venkově by musela být trvalá. Muselo by k ní docházet pořád, aby byla přesvědčivá.

    Všimněte si, také, že to neznamená, že by místní stranická organizace se pokusila svolat velké množství místních občanů pro mimořádnou návštěvu šéfa strany či jeho zástupce.

    Měla by se konat otevřená setkání - ve městech i ve vesnicích s šéfy politických stran, veřejně i v soukromí (tak, jak to dělají například Tony Blair a Bill Clinton).

    Politikové budou muset říci konkrétně a otevřeně, o jakém konkrétním znepokojení občanů a o jakých nových nápadech se dověděli od místních lidí v městě X.

    Strana, která bude chtít tuto vizi úspěšně realizovat, bude nutně podporovat příliv nové krve z těchto měst a vesnic do svých řad. Nadregionální struktury v politické straně by vyvolaly vznik debat o skutečných problémech, jimž čelí lidé v městech a vesnicích.

    Součástí celkové vize strany, která by chtěla takovýto politický program přijmout, by dále měly být tyto dvě konkrétní myšlenky:

    1. Nynější zákon o regionech, který má vejít v platnost za méně než jedenáct měsíců, je beznadějně nedokonalý a musel by být jako součást celkové politické vize změněn. Existují několikeré důvody, proč je ten zákon špatný: regiony jsou příliš malé na to, aby měly nárok na získávaní strukturních dotací z fondů Evropské unie a nové hranice jsou pro mnoho lidí nepřijatelné. (Viz například má odpověď panu Koubovi v Britských listech).

    Kromě toho, jak konstatoval Zdeněk Koudela (ČSSD), člen ústavněprávního výboru Poslanecké sněmovny, fondy pro takovýto obrovský projekt nebyly plánovány a nejsou součástí nynějšího státního rozpočtu ("[Zavedení nových krajů] brání legislativní, ale zejmény finanční problémy. Vzhledem k tomu, že ministerstvo vnitra nedostalo ze státního rozpočtu ani korunu na vytvoření krajů, mohou vzniknout nejdříve v roce 2001." . Viz ČTK, v MFD, 26.1.99). Všeobecná nespokojenost s tímto zákonem by mohla být prvotním pilířem podpory pro nové hnutí, jehož cílem by bylo zavedení racionálnějšího a populárnějšího systému.

    2. Nový akční plán pro turistiku, který by přivedl zahraniční návštěvníky do měst mimo Prahu. Jako cílová města pro zahraniční turisty by mělo být zvoleno deset nebo dvacet míst. Nový plán, jehož cílem by mělo být rozšířit bohatství, které přináší zahraniční turistika, by byl založen na tom, aby místní občané v těchto cílových městech začali aktivně pracovat v místních radách pro turistiku, které by projednávaly reklamní akce a koordinovaly by svou činnost s celostátním úřadem. Tolik cizinců už stejně navštívilo Prahu. Cílem těchto koordinačních rad by bylo přesvědčit je, aby se do ČR vrátili a navštívili teď nějakou jinou část České republiky.

    Takže, kdo to bude?

    Která strana začne jednat jako první a využije politického potenciálu regionální obnovy? Ze zavedených stran mají jen KSČM a ODS dostatečně širokou členskou základnu, která by byla schopna realizovat v současné době tuto místní a regionální obnovu.

    Unie svobody, o níž se zpočátku zdálo, že směřuje tímto směrem, jak se zdá odmítla představu, že by se měla zregenerovat od základů směrem nahoru. Namísto toho dává přednost tomu, že spoléhá na jednu či dvě vůdčí osobnosti. KDU-ČSL byl byl dobrý kandidát, neboť její podpora na venkově je docela silná, ale pověst této strany jako strany s náboženskými konexemi znamená, že její voličská podpora těžko kdy stoupne. ČSSD, jak už jsem se zmínil, by se mohla zviditelnit proti pražskému městskému výboru velmi dobře, zejména vzhledem k tomu, že má na Moravě silnou podporu, a Morava je velmi silnou baštou protipražského cítění.

    Samozřejmě, skutečné hnutí možná vznikne z úplně nové, samostatné, občanské síly.

    Ať už udělá první krok kdokoliv, veřejnost bude zpočátku pravděpodobně velmi skeptická. V současnosti totiž lidé v podstatě odmítají politiku i politiky.

    V delší perspektivě však takové hnutí získá od obyvatelstva respekt a ten se během času promění v úspěch při volbách. A v nynější situaci je to, jak se zdá, jediná možná cesta, jak očistit pošpiněnou pověst politiků, politiky a české vlády.

    Andrew Stroehlein


    Václav Klaus: Netvrdím, že jsem Bůh, aneb o nebezpečí moci médií

    Autorovo jméno i adresa je známa, ale mrzí mě, že se lidé nechtějí podepsat ani pod takto nevinný, i když důležitý, text. JČ

    Na prvni strane Lidovych novin na sebe upoutava clanek Vaclava Klause vetou: "Netvrdim, ze jsem Buh". Nejsem cestinar (ani Buh), ale rozdil mezi vetami "Nejsem Buh" a "Netvrdim, ze jsem Buh" snad naznacuje, ze nam autor zitra sdeli neco o sve skromnosti. Pripusti snad dokonce, ze  ani on sam si neni jisty, jestli je srovnatelny s Bohem. Jine srovnani by pro cloveka, ktery umi anglicky a vystudoval vysokou ekonomickou, bylo jiste neadekvatni.

    O co jde? V tistenych i v elektronickych mediich se rozjizdi kampan "Vaclav Klaus for President". Myslenka, ktera by nam jeste pred nekolika tydny pripadala tak absurdni, ze by se ji nezabyvali ani odpurci bozskeho Mikulase, se pomalu zacina brat vazne.

    Nasi predci to meli lepsi. Znali sve sousedy i starostu z denniho zivota a, kdyz mistni klepna pomlouvala hodneho souseda nebo chvalila packala, nemelo to vetsinou valneho uspechu. Dnes nam informace o "starsich obce" zprostredkovavaji media. Bohuzel maji tak kouzelnou moc, ze na prani vytvareji virtualni obraz, ktery nemusi mit s realitou nic spolecneho. Lide jej zacnou prijimat. Z pocatku snad jako neprijemnou moznost, ale casem treba dojdou k zaveru, ze "nekdo to delat musi, ne?".

    Ten clovek, o ktereho ted jde, nebyl za sveho dlouheho pusobeni v politice schopen komunikovat s velkymi skupinami spoluobcanu jinak nez arogantnimi odsudky. Ma hypertrofovane sebevedomi s naprosto oslabenou zpetnou vazbou. Do pristiho tisicileti by nas mel vest clovek, ktery nechape zaklady informacnich technologii, ma preziravy postoj k prirodnim vedam a v oblasti spolecenske proslul tvrzenimi o nerozpoznatelnosti spinavych penez a o tom, ze penize jsou na prvnim miste.

    Snad on sam svou povestnou skromnosti a rozvaznosti znemozni pokracovani novinarske manipulace, ktera by mela vynest do nejvyssiho uradu bankovniho urednika s velmi omezenym uhlem pohledu a nevalnymi uspechy v ekonomice. My potrebujeme cloveka, ktery je schopen nekonfliktne komunikovat s obcany i mezinarodnimi strukturami ve prospech nasi spolecnosti. Potrebujeme cloveka, ktery vi, ze jeho moc i znalosti jsou omezene, a nestydi si vyzadat radu tam, kde nestaci. Rozhodne nepotrebujeme narcisistu, ktery se musi vyporadavat se skutecnosti, ze neni Buh.

    O tom, že Václava Havla zřejmě nahradí v prezidentské funkci Václav Klaus, napsal před časem Andrew Stroehlein tento článek.

    Viditelná kravina

    Zemědělství je na dlažbě

    V promrzlé Praze vylévají zemědělci na zem mléko, na protest, že každodenně postrádají odbytiště pro osm tisíc litrů. Nechutná podívaná, jak "těm zodpovědným nahoře" mydlit schody.

    Kolegové: Proč zviditelňovat pracující krávy, když lze tak snadno a mediálně vděčně zviditelnit produkt managementu mlékarenského průmyslu !?

    Dobytek není v českých zemích pomalu nikde k vidění - nepočítáme-li obrazně. V české krajině spíše najdete nezaměstnané kovboje coby strnulou reklamu na cigarety, a pasáky zcela jiného ražení.

    Zatímco na Internetu najdeme krávy i zdvojené (www.tucows.com), v ČR nestačí zviditelnit neviditelné krávy ani neviditelný pes. (Budiž tedy příslušné peskování vidno zde. - hmmm, není BL vlastně ta bouda, kam byl watchdog odkázán, aby byl odjinud neviditelný? Asi moc štěkal, a rušil.)

    Krávy jsou pod střechou ve výkrmnách velkých i malých, a potravu jim hospodáři nosí až do žlabu. Čtyři nohy tedy snad ani nepotřebují, leda ty zadní, aby byl snazší přístup k vemenu. Třeba už se podle vzoru kolchozníků odnaučily stát na vlastních. Každopádně je netlačí mléko natolik, aby vyšly do ulic, v zimě. (Díky ochotě našich chovatelů je vepředu krmit, a vzadu dojit, než to přebytečné mléko účelově rozbryndají.)

    V zasmrádlém teplém přítmí je neviditelných dojnic zřejmě víc než dost, a taková 'linka' na mléko se proti méně efektivnímu přírodnímu modelu pastvin neprodraží. Alespoň dokud je poptávka. Když ochabne poptávka, nadprodukce se dá zpeněžit veřejným vyděračstvím. Hlavně apelovat na emoce. Hospodyňky, zabraňte zkáze hodnotného moku! Spílejte svému poslanci!

    Odbočme na okamžik. Neviditelnost krav je relativní pojem. Britských krav je na pastvinách k vidění dost, vyjma těch bývalých, šílených, ale dítě z dnešního britského či amerického velkoměsta, zvyklé na čtverhrané balení mléka vedle různých džusů si prý opravdu myslí, že mléko nepochází z krav, ale z fabrik. Alespoň tak mi to bylo řečeno na začátku osmdesátých let, když jsem navštívil uprostřed města Bristol tzv City Farm - která připomínala skanzen, nebo zoo, a sloužila hlavně místním školám a školkám za zdroj nevirtuální reality. Lišíme se spíše v důvodech, ne v potřebě pro takové opatření. Neřešme symptomy, ale důvody. Je třeba na jaře vyhnat krávy na louky. A spočítat je.

    Vraťme se k (mezitím již zrádně vychladlému) mléku. Když už máme tak zavedené komunistické průmyslové pojetí živočišné velkovýroby - proč tento pojem kazit tržní ekonomikou. Vždyť tržní ekonomika hlásá takové bludy Š 'pokud klesne odbyt, je třeba jej posílit kladnou reklamu anebo zlevnit ceny, nabídku redukovat úměrně, případně přechodným uskladněním výrobku (na sýr?) či odprodáním části do zahraničí za nákladovou cenu, aby se místní trh cenově nezhroutil, nebo, s ohledem na dopravní náklady, třeba raději zůstat v regionu a zavést mléčnou svačinu, bez přirážek, ve školkách - atp.'

    Raději si svými výlevy vyloudíme dotace od nějakého vykleštěného dobytčího samce na ministerstvu. Brusele, těš se, přijdeš-li vůbec na řadu.

    Je však na místě už předčasně kritizovat soc-dem vládu kvůli protekcionářským praktikám? Vláda právě prozíravě zrušila preferenční clo na dovoz polského cukru, což je krok ryze tržní, ač ve prospěch naší řepy. Možná, že se také trochu prodraží zazimování včelstev svařeným cukrem, ale to je dobře.

    Jinak by se dovršilo proroctví, že si letošní svatováclavský pouliční jídelníček 'na dlažbě' obohatíme i strdím.

    Zatím je naše země jen mlékem oplývající. Pokus dát praotci Čechovi zapravdu ztroskotává na půl cestě.

    Pravda nevítězí, přinejlepším remizuje.

    Václav Pinkava

    Vznik vesmíru: Kosmos se bude rozpínat donekonečna

    Vesmír vznikl v takzvaném velkém třesku - kdy v jediném okamžiku vznikla veškerá hmota a energie během nepředstavitelně rychlého procesu rozpínání.

    Nyní vědci zjistili, že tento proces rozpínání dosud pokračuje a přitom se - překvapivě - neustále zrychluje.

    Minulý rok byl v oboru kosmologie nejvýznamnějším obdobím od chvíle, kdy v šedesátých letech našeho století byla přijata myšlenka, že vesmír vznikl velkým třeskem.

    Nová pozorování jevů, jimž se říká supernova - jsou to násilné výbuchy hvězd ve vzdálených galaxiích, k nimž dochází pokaždé v určitém, totožném rovnovážném bodě, takže intenzita i vlastnosti výbuchu jsou pokaždé stejné a jsou tedy měřitelné a srovnatelné -vedla k objevu existence záhadné energie, která je dost silná na to, aby překonala přitažlivost i na velké kosmické vzdálenosti.

    Výsledkem je, že bylo nutno radikálně pozměnit dosavadní teorie vzniku vesmíru.

    Standardní model velkého třesku je svým způsobem jednoduchý, takže není příliš obtížně pro laiky ho pochopit: vesmír se rozpíná jako důsledek energie, která vznikla při původním velkém třesku před 15 miliardami let. Podle tohoto názoru se však rozpínání zpomaluje v důsledku přitažlivosti hmoty. Debatovalo se o tom, zda existuje dostatečné množství hmoty k tomu, aby vlivem její přitažlivosti se vesmír zase začal smršťovat a skončil nakonec v jednom velkém presu malého předmětu nekonečné hmotnosti.

    Podle jedné nové teorie se však rozpínání vesmíru stále více zrychluje, neboť existuje energie, vznikající v důsledku fluktuace kvantových částic mezi bytím a nebytím - která dokáže překonat přitažlivost hmoty. Galaxie letí dál a dál stále větší rychlostí do tmy.

    Za několik miliard let bude obloha, na níž pohlížíme ze Země, bezhvězdá. Všechny hvězdy, které nyní vidíme za jasné noci, letí totiž obrovskou rychlostí do neznámých dálek a za čas budou pryč. Vesmír bude prázdný.

    I když nové zjištění, že se vesmír rozpíná stále rychleji, výše uvedenou teorii velkého třesku zřejmě zlikvidovalo, i tak existovala celá řada otázek, které teorie velkého třesku nedokázala zodpovědět. Například, proč je hmota rozmístěna rovnoměrně, když se podíváte na vesmír ve velkém měřítku, ale v malém měřítku nikoliv: existují shluky (galaxie)? Proč vypadá viditelný vesmír ploše a nikoliv zakřiveně, jak by měl vypadat podle Einsteinovy teorie relativity? A co je důležitější: proč došlo k velkému třesku a co bylo před ním?

    Podle profesora Andreje Linda ze Stanfordské univerzity odpovídá na  všechny tyto otázky jeho teorie "inflace vesmíru". Bohužel je velmi obtížné pochopit tuto teorii pro osoby, které neumějí pokročilou matematiku.

    Kromě toho existuje nyní několik verzí teorie vesmírné "inflace". Mají společný výchozí bod: vesmír vznikl během neobyčejné krátkého období rozpínání, kdy se zvětšil exponenciální měrou. Všechny vzorce energie a hmoty, které pozorují astronomové - galaxie a hvězdy, z nichž se skládají, planety, a tak dál - vznikly během tohoto období rychlého rozpínání z náhodných kvantových fluktuací.

    Vesmír se zvětšil z ničeho do velikosti grapefruitu za méně než jednu trilióntinutrilióntinu vteřiny. V tento okamžik byl vesmír neobyčejně hustým ohnivým kotoučem hmoty a energie - a pak následovala exploze, jaká se většinou připisuje představě velkého třesku. Představme si "inflaci" vesmíru jako jadernou bombu, která zapálí obrovské skladiště vysocevznětlivých výbušnin. To byl velký třesk.

    Avšak co vyvolalo tento proces? I když dosud neexistuje konsensus, mnoho teoretiků se domnívá, že proces vznikl jako kvantová fluktuace v předchozím vesmíru, která se začala nekontrolovatelně vyvíjet.

    Profesor Linde si představuje náš vesmír jako malou část něčeho daleko bohatšího, část vesmíru, který se věčně obnovuje. Podle jeho výpočtů, které profesor Linde přeložil v minulých dnech konferenci Americké asociace pro pokrok věd, je prý tento prvotní vesmír obrovskou fraktální strukturou, která se skládá z mnoha rozpínajících se koulí časoprostoru, z nichž vznikají další časoprostorové koule, a z nich další, a tak dále donekonečna.

    Teorie je velmi jednoduchá, konstatuje profesor Linde, avšak máme mnoho psychických bariér, které musíme překonat, než ji lidé přijmou. Britský astronom Martin Rees z Cambridge University popisuje vesmír obdobně, jako "jednoho člena nekonečného ansámblu v nekonečném mnohoverši. Jiným vesmírům možná vládnou jiné zákony"

    Kosmologové začínají přijímat myšlenku, že existuje potenciálně nekonečné množství vesmírů a každý z nich má jiné síly, částice, rozměry a fyzikální zákony. Vědci však nesouhlasí, zda by byla komunikace mezi těmito jednotlivými vesmíry možná, třeba i jen teoreticky.

    Mnoho vesmíru je asi "mrtvých", protože po krátké existenci se zase smrštily. Jiné vesmíry možná žijí navždycky, avšak jsou nudné a sterilní, protože původní fluktuace neumožnily vzniku struktur, jako jsou galaxie.

    "Mnohoveršový" model se týká kvazináboženského problému, někdy známého jako antropický princip. Lidé, kteří hledají důkazy boží existence, nebo důkazy existence nějakého konstruktéra kosmu, poukazují na to, jak velmi přesně vyladěné musejí být zákony fyziky, má-li vzniknout vesmír vhodný pro inteligentní život. I jen naprosto minimální změny v podmínkách, které vyvolaly v život náš vesmír, by vytvořily úplně sterilní prostor.

    Avšak, tvrdí profesor Rees, pokud existuje množství různých vesmírů, pak by náš vesmír byl přirozeně součástí určité podmnožiny, která dovoluje složitou evoluci. Na "jemném vyladění podmínek, potřebných k životu" by nebylo nic náhodného ani božského.

    Joel Primack, kosmolog na univerzitě v Kalifornii v Santa Cruz, zastává názor, že nejlépe by bylo popsat vesmír prostřednictvím hada, který požírá vlastní ocas, jemuž staří Řekové říkali uroboros.

    Tato představa by výstižně postihovala vesmír jako kontinuum radikálně odlišných časových a velikostních měřítek. Požírání hadova ocasu by představovalo sjednocení všech teorií, od největší až po nejmenší, v jaké vědci doufají.


    Proti zpravodajům českým médií je celá slavná britská MI6 úplně bezmocná

    Petr Očko

    Odhalenim cele totoznosti sveho tajneho agenta v Praze televizi Nova byla MI6 naprosto prekvapena. Uspechu ceske televizni stanice si vsimla lecktera svetova media, napr. BBC News ocenila ve svych hlavnich zpravach dne 3. unora (v clanku "Czech mate for MI6") vysledky kontraspionazni cinnosti Novy mj. takto:

    "The British intelligence service MI6 is reported to be considering pulling its agent out of Prague after he was unmasked on Czech television... Prague's leading commercial television station broadcast the agent's name and address, along with footage of his house. It claimed he was a homosexual and said he had formed a "close relationship" with a leading Czech security official."

    Britska tajna sluzba MI6 zvazuje zda odvolat sveho agenta z Prahy pote, co byl odhalen ceskou televizi. Hlavni ceska komercni televizni stanice odvysilala agentovo jmeno a adresu, spolu se zabery jeho domu. Uvedla, ze je homosexual a vytvoril si "blizky vztah" s vysokym urednikem ceskych bezpecnostnich slozek. ... Ovsem nejen MI6 je znepokojena - britsti komentatori i politici, dokonce velmi otevrene davaji najevo, ze tato kauza by mohla byt pricinou vazneho naruseni cesko-britskych vztahu:

    "BBC Correspondent Ray Furlong said the leaking of the British agent's name and address to the TV station is bound to damage Anglo-Czech relations...", uvadi se ve zminovanem clanku BBC News v originale.

    Korespondent BBC Ray Furlong uvedl, ze vyzrazeni jmena a adresy britskeho agenta televizni stanici muze vazne poskodit britsko-ceske vztahy.

    (...)

    "A spokesman for the UK Foreign Office told BBC News Online: "We never comment on matters relating to individual Secret Intelligence Service officers." But he pointed out that the officer's sexuality was not an issue as the SIS is an equal opportunities employer."

    Mluvci britskeho ministerstva zahranici rekl BBC News Online: "Nikdy nekomentujeme zalezitosti tykajici se jednotlivych zamestnancu SIS." Ale poukazal na to, ze sexualni orientace tohoto zamestnance nebyla nijak sledovana, protoze SIS uplatnuje rovnost prilezitosti v zamestnani.

    Tedy vyjadreni mluvciho britskeho ministerstva zahranici v tom smyslu, ze nikdy nekomentuji zalezitosti tykajici se jednotlivych zamestnancu britske tajne sluzby (SIS), a pak to, ze sexualni orientace agenta nebyla sledovana, protoze SIS poskytuje vsem stejnou prilezitost zamestnani.


    V Arizoně možná znají i jiná úsloví

    Odpověď A. Stroehleinovi

    Jiří Kouba

    Děkuji za repliku. Mám tyto připomínky:

    1) Pan Stroehlein je nekonzistentní, nebo cynický: souhlasí se mnou ve věci křivd na východě Čech , v závěru se však domnívá, že to přece jenom fungovalo, aspoň natolik, aby se to nemuselo opravovat Tady je zásadní spor ? podle mne systém, který nezaručuje stejná práva, nefunguje.

    2) Argumentu s Jihlavskem úplně nerozumím, třebaže bez moravské zkušenosti nejsem - na Moravě jsem se léčil (když jsem konečně coby dítě druhé kategorie dostal lázně), studoval i vojákoval, a žije tu většina mých nejbližších příbuzných- myslím že potřebné by byly bezprostřední názory obyvatel Jihlavského kraje. Vím jen , že někteří tamní spolužáci mluvili dialektem mně vlastním, fenomén Horácka existuje i nářečně. Tím ale nechci říci, že by se kraje byly měly pořádat nářečně. Rozumím problémům s dopravou z Havlíčkova Brodu a okolí do Jihlavy a vidím v tomto bodě otevřený problém, rozhodně ale neopravňující Stroehleina mluvit o šílené regionalizaci. Záhadou mi je Stroehleinem vypozorovaná vazba Jihlavy na Hradec Králové (proč ne na Brno?)

    Rodinné svazky, podnikatelské kontakty a osobní historie tak daleko na sever (v českém měřítku)Podnikatelské kontakty - ano, ty ale obecně neznají hranic, ale osobní historii opravdu nerozumím. Statisticky významný počet rodin z Jihlavského kraje pochází z Královéhradecka?

    3) Lidem nové kraje životy nenaruší, naopak, v Česku se zdaleka tolik necestuje, jako jinde, vím to z vlastní zkušenosti. V sesterském německém závodě se jezdí do práce i 100 km denně, v Česku máme raději vše co nejblíže. Já jsem v protikladu k dálkovým vazbám Stroehleina - naopak ze života v bývalém východočeském kraji získal pocit, že je zbytečně velký. Nenašel jsem nikdy pravidelnější vazbu Pusté Rybné na Turnov a naopak.

    Také lidé na Liberecku a Jablonecku neprožívají souvislost se severočeskou pánevní oblastí nijak. Dokonce ani negativně ne: jako znečišťovatele svého ovzduší je příliš nevnímají, částečně i proto , že mají své lokální mnohem blíže, v Polsku a Německu.

    4) Mrazí mne z teze, že když jeden poníží druhého, není to tak špatné, protože aspoň jeden je spokojen. Jestli to bude pravidlem i pro Kosovo, nebo pro Kurdy, Bůh potěš. Aplikace v kriminalistice by byla zajímavá: zjistilo by se, že trestné činy vlastně vůbec nejsou, a dost by se ušetřilo.

    5) Uspokojení z rozšíření kontrolovaného území na úkor někoho je pocit velmi reálný a jeho vliv na společnost nikdo rozumný nepopře. Rozdíl je v kulturách páně Stroehleinově a mojí - oč řidčeji je to trnutí přítomno v české minulosti o to častěji v americké. Volnost, s jakou se Češi a Moravané smířili s emancipací Slovenska, je toho důkazem. Ve Státech by v podobných případech, pokud by došlo k praktickým krokům vyhlášení suverenity , asi zasahovala Národní garda . Našinci podobné zadostiučinění znají také, pořád ale ještě i největší šovinisté jsou schopni mravně odlišit či aspoň připustit rozdíl uspokojení z jakžtakž vyrovnaného vypořádání od výše zmíněného anšlusorgasmu.

    (Sama Arizona je čítankovým příkladem realizace zmíněného pocitu jako by zábor po vyhrané válce v r. 1848 nestačil, bylo nutno dokoupit ještě oblast jižně od Gily osídlenou jen Mexičany a Indiány Gadsden's purchase se ta událost nazývá. Byla bohatá na stříbro a měď. Pro Mexičany celoživotní trauma .)

    K častým obavám z rozbití : právě udělení individuálních, menšinových skupinových a těm podobných práv je nejlepší cestou ke skutečnému sjednocení. Podnikání - a teď mám na mysli to s kladnou konotací - a rozumná spolupráce (neziskových a rozpočtových organizací) svou věcností a z toho plynoucími přesahem a univerzalitou přirozeně spojí to, co spojitelné je, (a nemusí to být vždy cestou organizační fúze), a ponechá to, co má být ponecháno.

    Podmínky na začátek se ale stanovit musí. A já myslím , že schválený návrh VÚSC je dobrý tím, že vyhovuje doporučení, kterým bych rád kontroval arizonskému úsloví:

    Unjust or improper? Improve it! (Nevhodné či nespravedlivé? Zlepšete to!)

    (Arizoňané, které znám z  internetu, sice toto úsloví neznají, protože je to moje parafráze, nicméně se někteří z nich v jeho duchu chovají a inspirovali mne k jeho vyslovení. Nesprávná klasifikace kosterních pozůstatků a vykopávek z pohřebišť k  jednotlivým kmenům v důsledku mylného řazení některých skupin Yumů (kmen Yavapai) a  Maricopů k  společenstvím Apačů na  základě dočasných historických aliancí, vytvořilo zajímavou kauzu a je dnes napravováno.

    Zájemcům mohu poslat článek "Inventory and Assessment of Human Remains Potentially Related to the Apache and Yavapai Tribes in the National Museum of Natural History". Případ se mi otevřel, když jsem na AltaVistě začal hledat heslo Yavapai- to jsem byl překvapen, co zafixovaných věcí v Arizoně bylo "fixed" tím, že je "odfixovali"! Yes, it is a pun, juego de palabras, amigo, trpká slovní hříčka)

    Jiří Kouba


    Regionální uspořádání - další reakce

    Toto jsou dopisy, které mi s komentářem postoupil Andrew Stroehlein. Vzhledem k tomu, že nemám souhlas od pisatelů se zveřejněním, publikuji je anonymně, záleží na názoru, nikoliv na osobě. JČ

    Vážený pane,

    přečetl jsem si Váš příspěvek na téma Regiony v ČR a nestačím se divit.

    Možná znáte východní Čechy i Arizonu, ale rozhodně neznáte Vysočinu, protože jinak byste nemohl psát takové nesmysly, jaké jste do článku napsal. Omlouvám se, nejsem ani historik, ani politik a nejsem ani intelektuál zabývající se národnostními otázkami.

    Narodil jsem se v Jihlavě, v centru Vysočiny, a i když pobývám převážnou většinu času jinde, poměrně často také v zahraničí, stále se vracím na Vysočinu, kterou považuji za svůj domov.

    Rozhodně se necítím být nezaujatým čtenářem, ani to z právě uvedeného důvodu není možné, ale chci Vám napsat svůj názor, který je prostě jiný než ten Váš. Je to líto, že na Váš článek nereagoval zatím nikdo povolanější, ale to je asi součástí naší povahy.

    Nevím o tom, že by někdo chtěl na Jihlavsku likvidovat moravský nacionalismus vytvořením právě tohoto kraje. Podle mého názoru nemají obyvatelé Vysočiny žádné moravské (nebo lépe brněnské) nacionalistické cítění a na druhou stranu se necítí být ryzími obyvateli Čech. Nakonec stará hrancie Čech a Moravy prochází téměř přesně polovinou města a obyvatelé se prostě necítí být na jedné nebo druhé straně. Jsme prostě obyvatelé Vysočiny, ať chceme nebo ne.

    Netvrdím také, že hranice nově navrhovaného regionu jsou zcela v pořádku. Okrajové části mají zcela jistě vazby na místa preferovaná v minulém režimu (typicky např. uměle zvýhodňovaný Žďár nad Sázavou). Ale názor, že veřejná doprava je soustředěná kolem Havlíčkova Brodu, to je promiňte přece jenom přehnané. Jihlava je přirozeným centrem pro obchod, bankovní operace i dopravu. Možná to tak nevypadá pro obyvatele východních Čech, kteří ale (pokud já vím) mají spadat do regionu kolem Pardubic a Hradce Králové. Netvrdím, že jsou cesty z Jihlavy do Třebíče nebo Ždáru nad Sázavou dokonalé. Upřímně řečeno, přímo volají po rekonstrukci, ale to není momentálně podstatné.

    Důležité je, co považují obyvatelé za centrum a Vy si skutečně myslíte, že je to Havlíčkův Brod? Je zajímavé, že i poměrně vzdálené velké podniky využívjí služby řady asi dvanácti jihlavských bank. Proč se významné autosalóny a autoopravny stavějí právě v Jihlavě? Kde jsou hlavní velkoobchody a supermarkety? Podle Vás se jejich vedení asi muselo splést a měly být postaveny někde jinde. Nevím, koho přesně myslíte, ale z mého okolí neznám nikoho, kdo by měl nějaké výrazné kontakty, osobní historie a svazky s Vámi oslavovaným Hradcem Králové. Ten je podle mého názoru tak vzdálený jako Praha nebo Brno, ne-li pocitově vzdálenější. Nezlobte se, ale možná pro obyvatele Hlinska nebo Chrudimi, je přirozené centrum Hradec a byl by nesmysl to měnit. Ale Žďár, Třebíč, Jihlava, Pelhřimov - to je trochu jiná situace.

    Já osobně jsem maximálně nespokojen se stávajícím (stále platným) rozdělením krajů. Necítím se být obyvatelem jižní Moravy. Vy možná ano, ale já rozhodně ne. Myslíte si, že obyvatele Vysočiny baví jezdit pro každou zásilku ze zahraničí na celní poštu do Brna? Je to sto kilometrů po dálnici plus průjezd Brnem. Jenže momentálně je kraj v Brně a Vysočina tam nikoho nezajímá. Jediné regionální FM radio vysílá z Jihlavy a pochybuji o tom, že to někomu příliš vadí. Zabývá se totiž celou oblastí Vysočiny. Tak by to mohlo být i s dopravou. Kde je psáno, že není možné upravit autobusové linky? Myslíte, že všechno musí zůstat tak, jak to bylo v minulých desítkách let? Přijeďte se do Jihlavy podívat tak na dva-tři roky. Uvidíte sám, jak je Vámi navrhovaný Hradec vzdálený a jaké jsou s ním vazby. A jak je "přirozené" centrum v Brně.

    T.K.

    Andrew Stroehlein reaguje:

    Toto je zajímavá odpověď . Dokazuje, jak složitá je otázka totožnosti. Autor se sám považuje více za člověka z Vysočiny než za Čecha nebo Moraváka a myslím, že v tomto postoji není sám. Všechny tyto totožnosti se mísí.

    Jeho averze vůči Brnu je také zajímavá. Zdá se mi, že tyto pocity jsou v Jihlavě a kolem Jihlavy docela časté.

    V celé řadě věcí se mýlí:

    Pelhřimov je v současnosti v Jihočeském kraji, a tak hledí směrem k Českým Budějovicům, a ne k Hradci Králové. Žďár, Třebíč a Jihlava hledí v současnosti k Brnu.

    V Havlíčkově Brodě je dost supermarketů. Nikdo nemusí z české strany jezdit do Jihlavy.

    Bohužel, kdyby se z Vysočiny vytvořil samostatný kraj, vznikl by velmi chudý kraj. A málo peněz se rovná malému vlivu.

    Nejzajímavějším argumentem tohoto čtenáře je pasáž o nutnosti vyzvedávat si balíky ze zahraničí na celním úřadě až v Brně.

    To, že si člověk musí osobně jezdit do krajského města - nebo do nějakého většího města - pro balík, posílaný ze zahraničí, je stále v České republice obrovským obtěžováním obyvatelstva a je to jedna z prvních věcí, která lidi napadne, když se začne debatovat o regionalizaci.

    Je velmi dobré, že praktické otázky jsou považovány za důležitější než "otázky totožnosti".

    Už jen to, kdyby se rozšířila v ČR síť poštovních celnic by lidem velmi pomohlo - ušetřili by množství času.

    Poznámka JČ: V ŽIVOTĚ, ač bydlím v Británii dvacet let, jsem nebyl na celnici. Dostávám-li zásilku ze zahraničí, na které je uvaleno clo, dostanu přípis z celního úřadu, že musím zaplatit tolik a tolik peněz. Na uvedenou adresu pošlu šek a do několika dní doručí pošťák zásilku sám do domu.


    Tento názor je podobný (A.S):

    Nejsem si jist, zda je Jihlavsko zrovna správný příklad nevhodně vytvořeného regionu. Jihlava na změnu v roce 1960 doplatila v důsledku doslovně "nadvlády" Brna a podle mého názoru je přirozeným regionálním centrem. Navíc tento region centrum vysloveně potřebuje, těch skoro čtyřicet let odsunování na okraj způsobilo devastaci po celé hranici Jihočeského a Jihomoravského kraje.

    Jako rodilý Pražák tady žiju pět let ve vesmici 2 km od této hranice a mám pocit i přesvědčení, že tento region je v rozporu s Vámi použitým arizonským rčením doslova rozbit. Jihlava je prirozené dopravní centrum: železnice, dálnice, tahy východ-západ i sever-jih. Když jsem si v Jihlavě v roce 1992 zařizoval kancelář, byly předchozí argumenty v plánech řády významných firem dominantní. Bohužel neustálé oddalování realizace regionů logickému rozvoji tohoto centra uškodilo.

    Odklon dopravního-železničního tahu z trasy Jihlava - (??? nečitelné, JČ) byl jen výsledkem socialistického plánování v sedmdesátých letech a obávám se, že se i zde projevily regionální zájmy Brna (podobně jako třeba rozvoj Brna byl po federalizaci potlačován v důsledku bratislavských ambic). Zažil jsem ataky brněnských nových "kapitalistů" s rudou knížkou v kapse ještě v roce 1994, takže vím, o čem mluvím. Jihlavu brali vždy jako přirozenou a nevítanou konkurenci.

    Navíc Havlíčkův Brod patřící od roku 1960 pod Hradec Králové byl naprosto odtržen od tohoto krajského města dopravně a navíc jde o naprosto odlišnou historicky i zeměpisně odlišnou část Čech. Rodinné svazky? Podnikatelské kontakty? Určitě podnikatel z HB obchoduje spíše s blízkou Jihlavou, ne s Hradcem. Jen porovnám-li vzdálenosti HB-JI a BH-HK, nebo i mého bydliště do Jihlavy či do Českých Budějovic, je jasné, co je výhodnější. Zemská hranice sice vedla těsně za Jihlavou, ale nikdy nebyl takový tlak na potlačení přirozených kontaktů jako za "bolševika". A obávám se, že krajská měsza vznikla v roce 1960 ze zřejmých důvodů - snah udržet svoje výsady.

    Takže můj názor je opačný - zlikvidovat pozůstatky reformy z roku 1960 za každou cenu.

    J.W.


    Upřesnění k článkům o krajích

    Vít Novotný

    Mam par poznamek k clankum o krajich, ktere se ted vyrojily.

    1/ Pan Pecina se v rozhovoru s Andrew Stroehleinem myli, kdyz mluvi o vyssich uzemne-spravnich celcich. Jde o celkem castou chybu. Ve skutecnosti jde podle Ustavy o vyssi uzemni SAMOSPRAVNE celky. Mnohdy jde o nevinnou chybu, jako v tomto pripade. Jindy je ale pouzivani terminu 'uzemne-spravni' utokem na myslenku regionalni samospravy. Rekne se 'uzemne-spravni', a posluchac si predstavi mnozici se byrokraty za jeho tezce vydelane penize. Termin 'uzemni samospravny' ovsem imlikuje, ze tu bude jakesi krajske zastupitelstvo, a ja jako volic pak doufam, ze o zajmech meho kraje se bude rozhodovat na pude VOLENEHO krajskeho organu, ktery navic bude kontrolovat praci uredniku.

    Usneseni Tosovskeho vlady z brezna 1998 tuto koncepci respektovalo, ale jak vime, Tosovskeho vlada nemela dlouheho trvani. Avsak soucasny navrh na reformu verejne spravy z dilny Ministerstva vnitra navrhuje zrizeni samostatnych krajskych uradu s cele s hejtmanem jmenovanym vladou, vedle voleneho krajskeho zastupitelstva. Obavam se, ze tento navrh je skvelym receptem na to, jak vytvorit z krajskych zastupitelstev bezmocna telesa, ktera budou rozhodovat o nepodstatnych vecech. Tim skutecne mocnym by se tak stal krajsky hejtman zodpovidajici se vlade, nikoliv obcanum kraje. Stejne jako v pripade 'pozdniho' vytvoreni Senatu by toto reseni sice prispelo k naplneni Ustavy, ktera mluvi o krajske samosprave, ale slo by spise o formalni naplneni.

    Uznavam ovsem, ze sam termin 'vyssi uzemni samospravne celky' je dlouhy a obtizne zapamatovatelny, a na prvni pohled napovida, ze myslenka samospravnych kraju nepochazi zdola, ale byla vymyslena jakymsi technokatem kdesi nahore. Ten termin je primo hrozny, a signalizuje mi nebezpeci, ze kraje, at uz bude usporadani jejich organu jakekoliv, nebudou zachranou ceske demokracie, ale ze spis prejmou jeji veskere neduhy vcetne byrokratizace a nadmerne stranickosti.

    2/ K clanku pana Janskeho bych chtel rici toto: Neexistuje clenska zeme Evropske Unie, ktera by se vytvareni samospravnych regionalnich ci mistnich organu ridila statistickymi potrebami EU. Vzdy rozhoduje domaci poptavka po urcitem usporadani, a prizpusobeni se EU je az druhotne. Jedinou vyjimkou je snad Polsko, jehoz nova vojevodstvi odpovidaji statistickym pozadavkum EU. Klast na prvni misto pozadavky EU by jen prohloubilo technokraticky charakter kraju, ktere by se staly masinami na prijem evropskych penez. Nemusely by vubec mit volenou reprezentaci, tak jako vytvorilo administrativni regiony pro potreby EU Recko ci Irsko. Soucasne usporadani sice nuti napriklad hradecky, pardubicky a liberecky kraj, aby utvarely spolecny organ pro stanovovani rozvojovych priorit a nasledny prijem a monitorovani evropskych fondu, ale aspon budou diskuse zastupitelu jednotlivych kraju transparentni. Domivam se, ze maji-li byt kraje prinosem pro decentralizaci rozdovani, musi mit volene reprezentace, a jejich pocet by mel odpovidat domacimu politickemu konsensu. Osm velkych kraju bylo proste nepopularnich.

    Vít Novotný

    Vít Novotný je český postgraduální student na Strathclyde University v Glasgow, kde píše doktorskou práci o územních samosprávných celcích v ČR


    Ako je to s popieraním diabla katolíckou cirkvou?

    Vladimír Durec

    So záujmom som si dňa 3.2.1999 v BL prečítal článok s nadpisom "Katolická církev popírá existenci ďábla". Nebudem sa, najmä z časových dovodov, vyjadrovať ku všetkým výrokom, ktoré obsahoval. Pokúsim sa najprv vyvrátiť tvrdenie obsiahnuté v názve príspevku a dotknem sa tiež otázky všemohúcnosti Boha, nastolenej v jeho texte.

    Ako je to teda s uznávaním existencie diabla katolíckou cirkvou? V katechizme (slovenské vydanie r.1998) je na viacerých miestach spomenutý diabol (satan) a jeho posobenie. Teda nie je pravdou, že by katolícka cirkev odmietala jeho existenciu. Nakoniec každá kresťanská cirkev odvodzuje svoje učenie od sv. Písma. Tam je existencia diabla uvedená na viacerých miestach. Napr. v Novom zákone sa vyskytuje slovo "Satan" 37x a termín "Diabol" 36x . (Tieto počty som získal z elektronického vydania NZ a sú v nich zahrnuté aj odvodené prídavné mená.)

    Možno teda povedať, že pre kresťanov by problém jestvovania diabla nemal byť diskutabilný. Iná je otázka jeho prejavov v súčasnosti. Katolícka cirkev túto otázku riešila v dokumente De Exorcismis, ktorý bol impulzom k napísaniu príspevku Petra Stanforda.

    Nemal som možnosť čítať dokument De Exorcismis, takže môžem poskytnúť iba sprostredkované informácie. Podla nich cirkev najmä spresnila diagnostikovanie posadnutosti, pričom využila aj najnovšie poznatky z oblasti medicíny. Stanovila tiež prísnejšie pravidlá pre výber kňazov vykonávajúcich exorcizmus. Rozhodne v ňom nepoprela existenciu diabla.

    Otázka všemohúcnosti Boha a jeho zdanlivej bezmocnosti voči zlu je velmi jednoduchá a zároveň komplikovaná. Odpoveď pre veriaceho je v  božom dare slobodnej vole, ktorá odlišuje človeka od zvierat. Zvieratá konajú pudovo.

    Človek sa može rozhodnúť pre dobro, alebo zlo. Prvá komplikácia je v otázke definície dobra a zla (Ak malému synovi, ktorý má chrípku, zakážem ísť von, vykonal som z jeho uhla pohladu zlý skutok, lebo som mu odoprel radosť z hry s kamarádmi. Objektívne som vykonal dobrý skutok, lebo by sa jeho choroba zhoršila a naviac by mohol nakaziť ďalšie deti.). Druhá komplikácia je spojená so skutočnosťou, či človek svojim zlým konaním škodí okrem seba aj inému človeku.

    To je velmi citlivá otázka. Odpoveď na ňu je velmi rozsiahla a jej akceptovanie je podmienené darom viery. Jadro odpovede je v tom, že Boh rešpektuje slobodnú volu človeka aj keď koná zlo voči druhému. Keďže je ale všemocný, nedopustí, aby zlo nebolo potrestané. Ujma postihnutého je samozrejme tiež kompenzovaná.

    Uvažoval som, či mám, alebo nemám poslať tento príspevok. Som totiž laik a predchádzajúce riadky by mal písať teológ. Pokial ich niektorý z nich číta, nech mi prepáči, ak niektoré moje tvrdenia nie sú celkom korektné.Dúfam, že v tomto prípade sa nenaplní príslovie hovoriace o ceste do pekla dláždenej dobrými úmyslami.

    Vladimír Durec


    Transparency International

    Česká republika

    Téměř čtvrtina poslanců Sněmovny otevřeně podpořila přijetí zákona o svobodě informací

    Celkem 44 poslanců (20 poslanců individuálně a 1 celý poslanecký klub) reagovali do čtvrtečního poledne na výzvu Transparency International ČR, aby otevřeně podpořili přijetí zákona o svobodném přístupu k informacím.

    Ten by se měl objevit na pořadu jednání pléna Sněmovny opět v pátek 5. února v dopoledních hodinách.

    Na podporu přijetí zákona vydala Transparency International ČR 2. února sadu

    10.000 ks netradičních pohlednic, které jsou ve volné distribuci ve speciálních stojáncích

    v síti 160 kin, kaváren a restaurací.

    Cílem kampaně s názvem Informujte se u svých poslanců a senátorů, kdy

    Vám umožní přístup k informacím je podnítit zájem veřejnosti o tento zákon a vyvinout zvýšený tlak na poslance, aby se vyvarovali zbytečným průtahům při jeho projednávání.


    Poslanci byli požádáni o odpovědi na následující otázky:

    1.Podpoříte přijetí zákona o svobodném přístupu k informacím v podobě předložené Senátem?

    2.Proč tento návrh zákona (ne)podpoříte?

    Za Klub KSČM odpověděl jeho předseda, pan Vojtěch Filip: "Přijetí tohoto zákona KSČM podporuje od samého počátku."

    Individuální reakce dalších poslanců:

    Jan Zahradil (ODS): Podpořím přijetí zákona o svobodném přístupu k informacím v podobě předložené Senátem ČR.

    Jiří Bílý (ODS): Tento zákon podpořím v podobě, ve které je předkládán, přestože je tam mnoho pozměňovacích návrhů. Je třeba, aby občané měli přístup k informacím a tento zákon zde dosud zcela chyběl.

    Josef Lux (KDU-ČSL): Do vaší miniankety k zákonu o svobodném přístupu k informacím sděluji, že pokud mi dovolí můj rozvrh léčení účast ve sněmovně při závěrečném hlasování, podpořím jeho přijetí.

    Miloslav Kučera st. (ČSSD): Ano, protože jsem vždy podporoval, aby občané měli přístup k informacím.

    Zdeněk Kořistka (Unie svobody): Tento návrh zákona podpořím. Jsem přesvědčený, že otevřenost a povinnost úředníků poskytovat informace občanům této země, povede postupně ke změně jejich chování a hlavně dojde ke kontrole jednání úřadů a jejich zaměstnanců. Neprůhlednost a neochota poskytovat informace vede k pocitu bezmocnosti občana vůči státní mašinérii na všech úrovních. Zmizí anonymita jednání, za kterou se dnes skrývají lidé, kteří se zaštiťují razítkem či kolektivními stanovisky. Zároveň bude posílena osobni zodpovědnost. Věřím, že podobný přístup k danému návrhu zákona bude mít dostatečná většina mých kolegů.

    Jiří Vlach (Unie svobody): Jeho přijetí podpořím. K závěrečnému hlasování o normě, která již byla sněmovnou jednou schválena, dojde pravděpodobně příští týden. Již při prvním projednávání tento návrh klub Unie svobody jednoznačně podpořil. Tehdy Senát normu odmítl a nyní ji prakticky bez podstatné změny předkládá. Škoda těch několika měsíců, ale to teď již není podstatné. Důležité je, aby norma co nejdříve platila.

    Jde o důležitý krok, kterým bude občanům umožněno dostat se k podstatným informacím, např. na úřadech a v případě nutnosti se jich soudně domoci. Posuneme se blíže k situaci, kdy úřady budou daleko více pod veřejnou kontrolou a budou v pozici subjektu, který poskytuje služby občanům a kde občan nebude v pozici poníženého prosebníka. A ten nejpodstatnější efekt: tam, kde je informací dostatek a informace je veřejně přístupná, se z definice podstatně zmenšuje prostor pro korupci. Věřím, že tato norma bude všem kvalitním poctivým úředníkům vyhovovat a bude je svým způsobem i chránit.

    Pavel Hrnčíř (ODS): Návrh zákona o svobodném přístupu k informacím je průlomem v našem právním řádu. Naše exekutiva nemá žádné zkušenosti s podobným přístupem k občanům a proto je pochopitelný její konzervativní postoj. V těchto případech je tato parlamentní iniciativa zcela na místě a já osobně ji vítám a podpořím. Nejenom tímto zákonem, ale zejména vlastní realizací se musíme snaěit překonat překážky a předsudky.

    Budu se snažit pro tuto myšlenku získat starosty měst a obcí, z nichž právě malá města a obce mohou mít řadu technických a finančních potíží zejména s poskytováním informací prostřednictvím Internetu.

    Jiří Papež (ODS): Jsem rozhodnut podpořit přijetí zákona o svobodném přístupu k informacím a toto mé rozhodnutí by bylo ještě větší, pokud by byly přijaty některé z předložených pozměňovacích návrhů.

    Petr Matějů (Unie svobody): Jako odpověď na Vaši anketu přijměte ujištění, že zákon o svobodném přístupu k informacím podpořím. Přijetí tohoto zákona považuji v dlouhodobé perspektivě za mnohem důležitější protikorupční opatření než akci "čisté ruce".

    Jaroslav Zvěřina (ODS): Zákon o informacích ve Sněmovně podpořím, předpokládám, že dozná drobné úpravy ve druhém čtení, ale bude nakonec schválen.

    Jiří Bílý (ODS): Tento zákon ve Sněmovně podpořím v podobě, v jaké je předkládán. Je tam sice hodně pozměňovacích návrhů, ale je potřeba, aby lidé měli přístup k informacím - a tento zákon tu dosud chyběl.

    Monika Horáková (Unie svobody): Ano, senátní návrh zákona o svobodném přístupu k informacím samozřejmě podpořím.

    Michaela Šojdrová (KDU - ČSL): Ano, tento zákon ve Sněmovně podpořím.

    Pavel Dostál (ČSSD): Zákon o svobodném přístupu k informacím podpořím, protože existence uvedeného zákona je velmi potřebná.

    Pavel Svoboda (Unie svobody): Zákon o svobodném přístupu k informacím samozřejmě podpořím. Konečně bude platit: Všechny informace jsou veřejné, pokud nejsou výslovně tajné. Všechny úřední dokumenty budou dle tohoto zákona zveřejněny na internetu.

    Petr Mareš (Unie svobody): Ano, tento zákon podpořím, protože si bez takového zákona nedokáži představit fungování moderní demokratické společnosti.

    Libor Ambrozek (KDU-ČSL): Návrh zákona podpořím. Myslím si, že pár pozměňovacích návrhů mu neuškodí. Mám tím na mysli hlavně určité sladění se správním řádem a jasnější vymezení vůči zákonu o právu na informace o životním prostředí. Nebudu opakovat fráze, že svoboda informací je nutná. Byl jsem jedním ze tří předkladatelů a zároveň i zpravodajem návrhu zákona o právu na informace o životním prostředí, který se po tuhém boji s ODS (a tehdy bohužel i US) na jaře 1998, podařilo prosadit. Naše úloha byla jednodušší, protože poskytováni informací o životním prostředí je už harmonizováno v rámci celé EU, zatímco obecný zákon je nutné dělat zcela nově. Domnívám se, že přes řadu různých výhrad z okruhu úředníků a samospráv, je třeba tento krok do neznáma učinit a dát tak šanci lidem se spoustu věcí dozvědět. Jestli ji využijí nebo zneužijí, nemůže zákonodárce předjímat a brát jako záminku proti tomuto zákonu.

    Jaroslav Pešán (ODS): Tento zákon podpořím. Považuji jej za stěžejní pilíř demokracie v naší zemi.

    Jan Grůza (KDU-ČSL): Tento zákon podpořím. Je to první norma, která zaručuje všem občanům stejný přístup k informacím z oblasti veřejné správy. Jelikož však má předkládaná podoba i své nedostatky, budu k ní předkládat 2 pozměňovací návrhy.

    Miroslav Beneš (ODS): Ne. Podle projednávání ve výboru jsem se přesvědčil, že návrh je poněkud zmatený- Je-li například nadace příjemcem peněz z obecního rozpočtu a žadatel o informaci není spokojen s její odpovědí, je odvolacím orgánem ministerstvo vnitra. Ale jaké to má pravomoce k vlastní nadaci. Pokud jsem působil jako primátor, vědy jsem se snažil žádanou informaci předat a nic netajit (usneseni RM, nálezy odboru kontroly atd. Vyjma věcí, které byly předmětem obchodního tajemství - i do těch jsem nechal nahlédnout, nikoliv kopírovat). Zde vidím cestu.


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|