Jak "byl básník Miroslav Holub u estébáků"
Ještě jednou Jaroslav Foglar a Miroslav Holub
Jeden čtenář poukázal na to, že jsem ve svém srovnávání Miroslava Holuba (jemuž MFD přinesla loni v létě jen kratičký nekrolog) a Jaroslava Foglara věc řádně nevysvětlil. Jaroslav Foglar byl podle argumentace tohoto čtenáře tvůrcem občanské společnosti, nepodrobil se komunistům, dělal mezi dospívajícími dětmi systematicky po dlouhá desetiletí drobnou práci. Proto je po zásluze symbolem demokracie, který má být oslavován.
Miroslav Holub je podle tohoto čtenáře vynikající, velký, celosvětový básník. Nemůžeme si však prý být jisti morálním profilem tohoto člověka. To nevadí. Mnoho velkých světových umělců mělo osobně dosti pochybný morální profil. MFD měla Foglarovi i Holubovi otisknout rozsáhlé nekrology, ale měla se zmínit o údajných "kontroverzních aspektech Holubova morálního profilu".
Jiný čtenář mi napsal tento dopis:
Holuba nezna skoro nikdo, navic to zrejme byl agent STB, drobet kontroverzni
osobnost tedy. Jeho basne jen tezko mely nejaky zasadni vliv na kohokoliv
kolem. Neznam osobne ani jednoho cloveka, ktery by se se mnou kdy bavil o
nejakych Holubovych basnich.
Miroslav Holub je celosvětově vedle Milana Kundery snad nejznámější a nejváženější básník dneška. V Británii dokonce existuje básnický klub, který se jmenuje "Holub": Holubovo dílo je přeloženo do čtyřiceti jazyků a opakovaně se vydává, vysílá v rozhlase. Pokud někdo v zahraničí zná českou kulturu, jsou to ze současné literatury jména: Kundera, Holub, Havel.
V Čechách byl Holub tragickou postavou. Vlastně mu poslední "pořádná" sbírka vyšla v roce 1969. Snad proto, jak píše výše citovaný čtenář, "Holuba nezná skoro nikdo". (Ale Kunderu v ČR taky skoro nikdo nečetl.)
Až v osmdesátých letech směl Holub v Československu publikovat. Vydal nepříliš významné eseje. Většina jeho básnického díla existuje v anglickém překladu a šíří se v angličtině.
Holub měl problém, že ho pronásledovali estébáci, avšak nestal se disidentem. Pokusil se udržet si svou vědeckou práci imunologa.
Získám si asi přízvisko obránce "agentů Stb", ale obviňování, že byl Holub u estébáků, se mi zdá nepodložené. Nakonec mi toto přízvisko ani tolik nevadí. Budu totiž v čestné společnosti Josefa Škvoreckého.
Ten v knize "Osočení" (68 Publishers, Toronto, 1993) vydal od Miroslava Holuba tento dopis (JČ):
8. října 1992
V polovině padesátých let jsem byl jako nesvéprávný nestraník s jistou, řekněme, inteligencí s interním stranickým pokynem Streng behueten, beobachten. (Přísně hlídat, pozorovat.)
Brzy jsem se dopustil vyzrazení jakéhosi neblahého výzkumu s nejvýš podezřelým potenciálem, a to nikoliv z hrdinnosti nebo vzdoru, nýbrž proto, že se mne britští kolegové přímo zeptali a lhát mi připadlo nemožné. Od té chvíle šlo samozřejmě, když dáma promine, o hubu, a v Londýně 1958 jakož i v New Yorku 1965 se mi od tamních pánů, kteří se nepředstavují, i když na rozdíl od našich se chovají vybraně slušně a ohleduplně, dostalo pokynu, abych koukal doma moc nevyskakovat a raději se jaksi uchovat pro případné další štrapáce. Tajný projekt, k němuž jsem ovšem neměl přístup, jenom jsem o něm věděl, zřejmě meztitím u nás skončil, poté, co přinesl některé tragické incidenty. Brzy po r. 1958 jsem byl jat a dovezen do kachlíkárny, a k mému příjemnému překvapení vyslechnut jen co do jakési bytové záležitosti. Podepsal jsem lejstro, že o tom nebudu mluvit, nic jiného. Pak mne nějaký čas jeden z divných pánů volal a povolával k "upřesnění", která se postupně měnila na dotazy na pracoviště, z nichž se nedalo vyčíst, zda teď nebo později neskončí dotazem: "A co jste řekl doktoru Humphreymu?" Upřesňování skončilo asi po pěti setkáních a začalo tajné, zevrubné a permanentní prohlížení mého pracovního stolu v ústavu; naučil jsem se polohou pásky kontrolovat použití mého psacího stroje a mohu říci, že během let na něm mohlo vzniknout několik Zosčenkových povídek bez Zosčenka. Na sklonku roku 1968 se mi navíc dostalo spolupracovníka, velmi nadaného mladíka z rodiny jmenované v Procesech, který byl pověřen přímým dozorem a zmizel z Akademie okamžitě, když jsem byl v roce 1970 pro odmítnutí učinit omluvné prohlášení vyhozen já. V seznamech Rudého kráva jsem hledal právě jeho (a nikoho jiného, na to nemám nějak nervy, žaludek, srdce, apod.) - a samozřejmě nenašel... Zato jsem se tam našel dvakrát sám, a rád bych věděl, pokud to první bylo po podpisu, "že o tom nebudu mluvit", jak vzniklo to druhé. Asi během rozhovorů s oním dosazeným aspirantem o sekreci imunoglobulinů.
V letech 1968 - 69, než jsem přišel o pas, jsem se podle Stasi účastnil přípravy bakteriologické války v Max-Planck-Institut ve Freiburku, SRN, což je jednak naprostá pitomost, jednak naprostá ironie.
V roce 1973 se vyskytl divný pan Pěnkava, který měl zřejmě pod palcem pracoviště, jež se mne ujalo po vyhození z ČSAV, samozřejmě s direktivou Streng behueten, beobachten.
Musím zdůraznit, že pro nesvéprávného straníka byl ten či onen divný pán spíše jen jinou verzí dohledu, který jinak vykonávali všichni zbožní straničtí rodáci.
Divný pan Pěnkava žádal veřejné vystoupení, které by "pomohlo celé naší literatuře". Žádost podpíral dost temnými narážkami na padesátá léta a na Freiburg, takže jsem byl znovu v situaci na ostří nože. Navrhl jsem proto vystoupení na téma "materiální základ životních dějů". Téma jej zřetelně nezaujalo, takže se zřejmě jal jednat samostatně.
Kdo sepsal "moje" prohlášení, ví jen onen pán. Možná by se mohl vyjádřit i k faktu, kam se poděly z mé pracovny nejen některé protokoly a dopisy, ale dokonce i ilustrace A. Mikulky k mé americké dětské knížce, jejíž rukopis jsem propašoval přes hranice a která stran ztráty obrázků nikdy nevyšla: ostatně na dětské knížky vysloveně nejsem.
Prohlášení, jak jsem se doslechl, donesli dva pánové do redakce Práce a jiní do rozhlasu. Číst Prohlášení v Práci r. 1973 bylo pro mne asi stejnou zábavou jako číst Rudé krávo v r. 1992.
O svém vztahu k Prohlášení jsem informoval jednak atašé na americkém velvyslanectví, jednak poslal stížnost prezidentu Svobodovi. Dopis prezidentovi se mi osvědčil r. 1958, kdy jsem byl na sjezdu KSČ označen "plevelem české poezie" a pan s. prezident Novotný mi dokonce skrze svou kancelář asi za půl roku odvětil. Ne tak pan prezident r. 1973. Pár dní po Prohlášení jsem na Perštýně potkal Milana Kunderu a on mi, k nemalé mé radosti, sdělil, že je mu už z jazykového rozboru jasné, že jsem to nenapsal já.
Domníval jsem se, že tyto okolnosti stačí, aby Prohlášení bylo bráno jako falzifikát. Z hlediska pozdějšího to byla ovšem chyba, měl jsem Prohlášení dementovat přímo. Ale tehdy jsem doufal, že se sdostatek lidí dovtípí, když pro nic jiného, pak skrze fakt, že jsem dalších devět let stejně neexistoval, naopak, byl jsem u VB v Praze 4 veden jako "závadová", periodicky policajty v uniformě kontrolovaná osoba. Jakou kratochvíli mi působily policejní volhy, zastavující u plotu, a příslušníci pochodující dovnitř, netřeba zdůrazňovat: nikdy nebylo jasné, jde-li jen o výhružnou kontrolu, nebo o následky "bakteriologické války".
Podle instrukcí ze strany druhé jsem pak hleděl být co nejintenzívněji - pokud to vůbec obsolentní žánr poezie dovoluje - publikován venku, neboť to byla objektivní ochrana před nejhorším. Rovněž jsem se snažil ven pronikat cestou dramatických protestů, stížností a námitek stran mezinárodní ostudy. Domnívám se, že výsledný efekt byl kladný, nikdy jsem nebyl nikde prezentován jako někdo "od režimu", nýbrž jako ten, kdo pronikl navzdory režimu.
Jsem přesvědčen, že dneska je už skoro nemožné vcítit se do pozice nestraníka, dokonce dvojnásobného, vědeckého a literárního nestraníka, v padesátých, šedesátých a sedmdesátých letech, člověka naveskrz pomýleného a stigmatizovaného, o němž vědí všechno lépe nejen divní pánové od StB, ale i všichni straníci kolem.
Dnes oceňuji dílo pánů, kteří nás ozdravují Rudým krávem a připomínají nám, že naše životní situace trvá dál, a to naší vinou, neboť jsme se řádně nezapojili a v poslední době i proto, že pokládáme tahání dávných osobních rizik na odiv za nedůstojné a nevkusné.
Miroslav Holub
Praha
Další ukázky z knihy Osočení nakladatelství 68 Publishers Toronto, zveřejňující osudy lidí z Cibulkova seznamu, najdete v Britských listech na tomto místě.
Když loni v létě zemřel Miroslav Holub, MFD sice zveřejnila jen kratičký nekrolog, britské a americké deníky však byly nekrologů plné. Britský deník Guardian např. zveřejnil TŘI nekrology, věnované Miroslavu Holubovi. Najdete je zde.
Ať žije "radikální" český starosta!
Smekám před Jindřichem Jermářem, novým starostou České Vsi na Jesenicku.
Starosta Jermář, nezávislý kandidát, který byl zvolen na volebním lístku sociálních demokratů, rozšířil otevírací hodiny místních úřadů, takže mají otevřeno pro veřejnost každý pracovní den.
Všichni, kdo žijí v České republice, dobře vědí, kolik času je proplýtváno tím, že se lidé snaží získat dokumenty a razítka ze státních úřadů, které jsou otevřeny pro veřejnost jen jedno nebo dvě odpoledne týdně. Jermářovo rozhodnutí je vítězstvím zdravého rozumu a slušnosti.
Jermář vysvětlil své rozhodnutí takto: "Omezené hodiny pro veřejnost ve státních úřadech mi vadily už dlouho. Vadilo mi to v posledních letech a taky už za minulého režimu. Státní úředníci jsou tu pro lidi, a ne naopak."
Smutnou douškou k této informaci je to, že jedny české noviny (Slovo) informovaly o tomto malém kousku pokroku pod titulkem Radikální starosta.
Zdá se, že to, co by bylo jinde považováno jen za rozumné, je v České republice považováno za radikální krok.
The "Radical" Mayor
Andrew Stroehlein
Hats off to Jindřich Jermář, the new mayor of České Vsi na Jesenicku.
Mayor Jermář, an independent elected on a Social Democratic ticket, has
expanded the opening hours of local municipal offices so that they are
open every working day.
Anyone living in the Czech Republic knows how much time is lost trying
to get papers and stamps from state offices that are only open for
public enquiries one or two afternoons a week. Jermář's decision is a
victory for common sense and decency.
Explaining his decision, Jermář said, "(Limited opening hours at state
offices) have long bothered me - both in the past few years and under
the old regime. Public servants are here for the people, not the other
way around."
One sad postscript to this story is that one Czech daily newspaper
(Slovo) reported this small bit of progress under the headline "The
Radical Mayor" (radikalni starosta). It seems that what would only be
considered sensible elsewhere is considered radical in the Czech
Republic.
Andrew Stroehlein
Student se zamýšlí nad tím, co pro něho znamená historická postava, jako je Jan Palach
(Autorovo jméno a adresa jsou známy.)
(Tento dopis je reakcí na tento text Jana Čulíka.)
Zajimava vec, tohle Palachovo vyroci. Musim rict, ze jsem byl jednim
z tech, kteri (ac na BL casto projedu celou pravou listu od shora
dolu) se netknuli ani jednoho clanku, ktery se zamyslel nad
Palachovym cinem...Premyslel jsem o tom, proc (ostatne nejen BL, ale
i ostatni media vyroci obsahle komentovala) a neprisel jsem na nic
jineho, nez generacni propast...
Je mi 24 a rok 1968 je mi vzdalen, stejne jako vsechna traumata, ktera
si z nej odnesli dnesni ctyricatnici. Navic jsem uz odchovan medii a
jsem zvykly na vnimani verejnych udalosti temer VYHRADNE skrze media.
A tady je trosku problem. Nezbylo nic, co by dokazalo ve mne dokazalo
vyvolat emoci, kterou jeho smrt TEHDY zpusobila.
Jedna stale
pretiskovana fotografie je sice dobrym symbolem, ale ja na ni
nevidim nic, nez mladika, snad mhouriciho oci do slunce, snad se
sklebiciho nad cimsi, co mi zustane utajeno. A to je vse.
Jasne, existuji filmy na tema Palach a jeho cin (ktere jej prezentuji
jako dobou hluboce raneneho premysliveho mladika), existuji zaznamy
placicich davu na jeho pohrbu, dokonce existuje proslula paska
doktorky Kmunickove (hodne drsna zalezitost, ktera snad jako jediny
dokument Palachuv cin trochu demytizuje a posouva do lidske roviny,
ktere jsem spise s to rozumet), ale to vsechno jsou jen utrzky, ktere
nechapu a asi tezko muzu pochopit v kontextu doby.
Na druhou stranu, citil jsem se opravdu zasazen fotografii horiciho
mnicha pred nekolika lety na vystave World Press Photo, ktera mi snad
alespon trochu dokazala priblizit, CO TO DOOPRAVDY ZNAMENA polit se
benzinem a zapalit.
Osobne si myslim, ze podobny cim lze pochopit pouze emotivne, pokud
do nej chceme proniknout (o cem jinem je smrt, kdyz ne o emocich).
Otazkou je, zda Palachuv cin muze vzbudit vyrazne emoce v nekom, kdo
nezazil historicky kontext jeho cinu, kdo nebyl jednim z tech, ke
kterym chtel Palach TEHDY mluvit.
Dnes je vsechno pryc a ja uz se
nikdy nedozvim, JAKE TO DOOPRAVDY BYLO videt ruske tanky rano v
ulicich.
Ale stejne tak se nedozvim, jake to bylo, kdyz republiku
obsadila nemecka vojska v roce 1939 ci jake to bylo, kdyz na Bile
Hore porazili Habsburkove vojska Fridricha Falckeho.
V informacich o
prvnich dvou udalostech je casto prilis mnoho emoci tech, "kteri to
zazili". Emoci, ktere nesdilim, proste proto, ze fyzicky nemohu.
Uz proto nejsem schopen cist nic z toho, co o Palachove cinu pise
armada novinaru, filosofu, rabinu a dalsich kazdy druhy lednovy
tyden.
Je to pro mne vytrzene z kontextu a nechapu to jako neco, co
ma primou souvislost s mym zivotem. Mrtva slova o mrtvem cloveku.
Cynicke? Mozna. Ale ted povazte, ze jsem 24 let star. Co by vam asi
napsal nekdo, komu je 19 ?
Poznámka Jana Čulíka:
Milý studente,
děkujeme za upřímný dopis. Pár námětů k zamyšlení:
1. Charakteristické je, že redukujete všechno na emoce. To vás bohužel naučila hloupá česká média. Vůbec nejde o emoce, jaké byste snad měl či neměl pociťovat nad úmrtím Jana Palacha. Jde o racionální úvahu. Emoce musejí být vždycky až na druhém nebo třetím místě. Emoce kladou na první místo obchodníci s kýčem, kteří využívají různých jemných či méně jemných psychologických technik, jak emocionální manipulací lidí vydělat co nejvíc peněz. Je hřích učinit své bližní prostředkem své manipulace.
Přirozeně, že žádné po třiceti letech pociťovat nemůžete, jako já třeba nemohu pociťovat žádné emoce nad úmrtím studenta Jana Opletala. (Ale když začtu do Ortenových deníků - Orten byl skutečně velký básník, žid, který žil za německé okupace v Praze v izolaci a usmrtila ho na ulici německá sanitka ve věku 22 let - velmi dobře se myslím dokážu vcítit do osudu a situace tohoto výjimečného mladého člověka. Od toho je tady umění a literatura, aby nám zprostředkovala to, co je jinak zdánlivě nepřenosné od lidí, kteří něco zažili, k lidem, kteří to nezažili. Právě umění, (dobrá) kultura a literatura jsou tady od toho, že přenášejí vědomí existence v národě od generace ke generaci, takže lidi nežijí jen v absolutním momentu přítomnosti a nejsou omezení primitivové, jimž jsou zkušenosti předků nepřístupné. Vnímat, co si mysleli lidi před námi, čím žili a co se naučili, to je skutečné demokracie. O této demokracii mrtvých napsal Gilbert Keith Chesterton:
Tradici (tj. kulturní kontinuitu, pozn. JČ) lze definovat jako rozšíření volebního práva. Tradice znamená dát hlasovací právo nejzanedbanější ze všech tříd, našim předkům. Je to demokracie mrtvých. Tradice se odmítá podrobit úzké a domýšlivé oligarchii těch, kdo náhodou chodí po světě. Všichni demokraté jsou proti tomu, aby byli lidé zbavováni práv pro nahodilé okolnosti svého zrození; tradice je proti tomu, aby byli zbavováni práv pro nahodilý fakt smrti. Demokracie nás vyzývá, abychom nepřehlíželi názor dobrého člověka, i když je to náš čeledín; tradice nás vyzává, abychom nepřehlíželi názor dobrého člověka, i když je to náš otec. Já aspoň demokracii a tradici od sebe oddělit nemohu. Zdá se mi samozřejmé, že je to jedna a táž idea. Chceme mít ve svých shromážděních i své mrtvé. Staří Řekové hlasovali kameny; tito budou hlasovat náhrobními kameny. Je to zcela normální a podle předpisu, protože většina náhrobních kamenů jako většina hlasovacích lístků bývá označena křížem.
(Gilbert Keith Chesterton, Ortodoxie, Brno 1992, nakladatelství Tomáše Janečka, Svatopluka Čecha 97 612 00 Brno)
Ale, opakuji, nikdo po vás nemůže žádat, abyste nad Palachovou smrtí cítil emoce. O to vůbec nejde. Jde o racionální úvahu. Co může znamenat pro nás dnes Palachova oběť, pro nás, lidi, kteří jsou zvyklí spíše problémům uhývbat. Byla pošetilost na Palachově straně? Nebo je na naší straně? Nad tím stojí se zamyslet. Stojí za to přečíst si Sidonův text z r. 1969.
2. Píšete, že jste zvyklý vnímat všechny události prostřednictvím sdělovacích prostředků. Je to chyba. České sdělovací prostředky jsou nekvalitní a hrubě zkreslují skutečnost. Dělají z ní a ze světa povrchní, zpeněžitelný dryák. Daleko užitečnější pro vlastní osobnostní rozvoj je pohlížet na všechno, co se na vás valí ze sdělovacích prostředků nesmírně skepticky. Jděte se raději podívat do knihovny. Sdělovací prostředky jsou v ČR špatné, ale stále - navzdory všemu tam občas vycházejí velmi dobré knihy.
Jan Čulík
Zničení odkazu Jana Palacha
(Jméno i adresa autora jsou známy.)
Tento dopis je reakcí na tento článek Jana Čulíka.
Po precteni clanku k 30. vyr. sebeupaleni J. Palacha v patecnim vydani BL jsem mel sto chuti odepsat,
ale nakonec jsem po uvaze tak neucinil. Udelam to ale dnes.
Myslim si, ze Palachuv cin rozdelil lidi na dve velke skupiny.
Jedni proste nedokazali pochopit, ze mezi slovy "zit" a "prezivat" existuje nejen etymologicky rozdil a ze sveho uzce pojateho hlediska hodnotili ohnivou smrt mladeho studenta jako demonstrativni gesto, ktere melo do te doby neznamemu chlapci zajistit nesmrtelnost, byt podobnou nesmrtelnosti kamenne busty.
Ti druzi zase pochopili, ze odmitnuti individualniho zivota ve jmenu ideje je pritakani zivotu jako takovemu (chcete-li zivotu vecnemu) a zacali psat na JP oslavne ody (ktere vyvolavaly tem prvnim
zaludecni krece a nevolnost) a nejen to. Nezaujaty ctenar mel skoro pocit, jako by se nejruznejsi pisatele predhaneli v chlubeni se tim, jak pochopili div ne nejniternejsi pohnutky Palachova cinu, cimz
vicemene na nem parazitovali, ponevadz vetsinou neopomeli sve clanky podepsat (zde je duvod, proc jsem nakonec v patek nepsal).
A nakonec vse dopadnulo tak, jak to dopadnout muselo. J. Palach byl heroizovan a z jeho sochy, ktera
mlcky prijma hold oficialnich osobnosti, zmizel posledni zablesk lidskosti, cimz bohuzel jako by
doslo na slova tech prvnich; tech kteri odmitaji a nenavidi vse co nemohou pochopit. Stal se z nej
bezzivotny citankovy symbol.
V tom asi tkvi udel (a tragedie) vsech hrdinu.
A ja stale vidim pred sebou tvar mladeho kluka, ktery jiste mel rad zivot a jehoz sny se podobaly
snum, ktere mame i my.
Z duvodu, ktere vysvitaji z vyse napsaneho, prosim J. Culika, aby (pokud se rozhodne techto par radku
uverejnit), neuvadel moje jmeno.
Poznámka JČ: Jenže já si myslím, že ani nejintenzívnější trivialita chování politiků nemůže zničit něco, co má autentické jádro. Člověk asi musí být svůj a nepropadat depresi z veřejné hlouposti. To máte jako s těmi komunisty: Pokud i komunisté dnes např. tvrdí: "Svítí slunce" nebo "Voda teče z kopce," není to přece nepravda jen proto, že to říkají i komunisté.
Jestliže se neuměle či frázovitě pokoušejí politikové vyslovovat holdy velké historické osobnosti, musíme je pominout a vytvořit si k té osobnosti vlastní, přímý vztah - odvrhnout matoucí kal dneška.
Proč si neotevřu některé články v BL
Duvod je prosty-nezajima mne obsah.
Proc?
Protoze se to bud tyka veci o kterych nic nevim a ani nechci vedet (velice mala skupinka-spise vyjimka).
Protoze to napsal nekdo, o kom dopredu vim, ze to stejne za nic nestoji, pripadne to bude silne
pribarvene, a proto pokud mam o tento problem zajem, vyhledam si jine zdroje.(vetsinou se ale ubezpecim, ze ten clovek to opravdu napsal po svem.Staci prvnich par vet)
Ale vazne.
Reaguji spise na to, proc si nekdo neotevrel stare clanky o J.Palachovi pripadne roku 1968
Problem je v tom, ze tyto texty jsou do nas "nalejvany" od roku 1990.
Tehdy se rozmohl jev, ze se nam, tedy generaci, ktera primo nezazila rok 1968, snazi byvali
akteri namluvit, ze rok 89 byl vlastne pokracovanim roku 68 a ze je cas se vratit k myslence "socialismu s lidskou tvari" a podobne.
Jenze-tentokrat slo o neco jineho a tito lide v nas opravnene vyvolavaji pocit strachu. Strachu z toho, ze se ten "zbabrany" rok 68 bude opakovat.
(Tato obava byla v roce 1990 hned po zahajeni
budovani noveho Ceskoslovenska).
Jenze my jsme zacinali byt hrdi na to, ze se rok 1968 nebude opakovat. Ze ta hydra opravdu
konci, ze bolsevik konecne pujde.
J.Dedecek zpival:
Uz jde rudoch od valu, otviraj se hroby
svet se vraci k normalu, a on do vyroby
(Bohuzel jsme tenkrat neodhadli, ze se nam rudoch do zadne vyroby nevrati, ale nepotrestan se nam nacpe opet do vlady (Calfa,Dlouhy) a zacne podnikat ve velkem (Adamec, Mohorita).
Takze generace roku 68 nam zacala davat rady jak na to a hlavne diky ten nejzhavejsim, mame dodnes nevyrovnanou minulost.Nepostaveni komunistu mimo zakon,definitivni zakaz teto strany
a nepotrestani nikoho-toto vse je vysledek lidi roku 68.
Proto dneska neni statnim svatkem 17.listopad a podobne. (Statni svatek ve smyslu-den, kdy se
konecne nasla generace, ktera zbavila Ceskoslovensko komunismu).
Opravdu kaslu na moudre rady Vaculika a podobnych intelektualu, kteri napul prosakli komunismem, se snazi zanechat za sebou nejaky odkaz.
Vase sance byla v roce 1968 jak to dopadlo vime. Vasi obhajobu proc to tak bylo a proc to neslo jinak jsme slyseli stokrat. Proc si kazit den ctenim komunistickosocialne ladenych clanku, vesmes stejne o nicem. Radeji mne nezajima, co o Palachovi pise kdejaky buditel rok po roce 68.
Jan Palach je v mych ocich clovek, ktery se pokusil tyto lidi naposledy probudit.
Tito lide se maji hluboce stydet, ze si diky nim vzal mlady clovek zivot (nejen Palach. Protoze Jan Zajic neni z Prahy, je jeho cin skoro opomenut).
Ciny techto lidi jsou pro mne vyzvou a hozenou rukavici vsem tem Vaculikum - PROBOHA NECHTE TECH KECU A ZACNETE JEDNAT!
Marne.
Nezajima mne rok 1968.
21.srpen byl jen logickym ukoncenim "koketovani" s demokracii, ktera fungovala v te dobe v zapadnim svete. Od roku 66 bylo dost casu pokusit se o razantnejsi kroky k prechodu.
Ale lidem kteri meli sanci tyto kroky protlacit, tem to bylo skoro fuk.
Zilo se dobre, levne, kdo chtel, mohl se flakat a pronaset "moudra" o cemkoliv a tak se nam to pomalu rozdelilo na lidi, kteri zili svym beznym zivotem dal a na ty, kteri chteli od kavarenskych stolu pronaset vznesena slova o demokracii.
21. Srpna roku 68 jiz bylo pozde.
Dekuji, opravdu nemam zajem
Jen tak na okraj.
Je zajimave sledovat historickou paraelu generace sedesatych let jak v Ceske republice, tak treba
stejne generace zde, v USA.
Nasi sedesatnici uspesne propasli moznost zbavit se komunismu o dvacet let drive.
Americti Hipies zase uspesne privadeji Ameriku na pokraj nejake zatim neidentifikovane cesty,
kdy je demokracie pretlacena za nejaky pomyslny horizont.
Kvetinove mladi, volna laska, a dalsi znaky te doby.Tito lide dneska vytlacuji cokoliv co souvisi se sexem , ci sexualitou do oblasti tabu, prosazuji nesmyslne zakony a zamlzuji skoro vsechny
problemy lidskeho byti. HLAVNE SILNY DOLLAR !!
A toto delaji lide, kteri v tech davnych dobach kourili marihuanu, vedli volny zivot, bojovali proti valce ve Vietnamu, nesnaseli uniformitu a poradali rockove koncerty pod sirym nebem.
Srovname si to pak s Anglii, kde vladli "ucesani Beatles" a vedle nich zaril J.Hendrix, dojdeme k zajimavym zjistenim. Ale to by bylo tema na jiny clanek.
Jsem hrdy na to, ze jsem generace roku 89.
Generace, ktera svet zbavila studene valky a komunistu. (I kdyz diky "hrdinum sedesatych let" ne uplne a na vzdy).
Asi to neni to, co chtel slyset Jan Culik.
Ale opravdu je pro mne poucnejsi si otevrit vyborny preklad od Tomase Peciny o napadeni Ceskoslovenska Polskem v roce 38 nez stokrat obehrane pisnicky "babralu" roku 68.
Danny Novotny
Poznámka JČ:
Myslím, že kromě textů, jaký napsal v lednu 1969 Karol Sidon, bychom měli intenzívně číst i texty lidí, jako je Danny Novotný, a zamýšlet se nad jejich významem a nad tím, jakým způsobem vznikl tento druh argumentace.
Danny Novotný potřebuje pevné zakotvení. Moc by mu pomohla jednoduchá ideologie, kdyby zase přišel pevný vůdce a vysvětlil, bude to takhle a takhle, věc je prostá, následujte mě bez otázek, můžete si být jisti, zvítězíme.
Je to komsomolství.
Potíž ovšem je, že svět je svou podstatou nevypočitatelný a významově nezvládnutelný. Nejistota je základním rysem lidské existence.
Danny Novotný moc dobře ví, že rokem 1989 nebyl v Československu poražen komunismus, ani se, jak psal Jiří Dědeček, svět v Československu nevrátil k normálu.
V současnosti nastal, milý pane Novotný, druhý zbabraný rok 1968. Pseudopravicová vize, kterou český národ s nadšením přijal po roce 1989, ztroskotala. Následovala kocovina a teď nikdo neví jak dál.
Bylo promrháno téměř deset let.
A víte proč, pane Novotný?
Protože lidi tak, jako vy, chtěli jednoduchá, průzračná řešení, která jim dají jistotu.
Jen se podívejte na toho Karola Sidona , nebo na prohlášení několika českých spisovatelů..
Myslím, že zjistíte, že mají od komunismu či socialismu velmi daleko.
JČ