středa 9. prosince

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Reakce:
  • Růžová pseudonezávislost, pseudopravda a pseudootevřenost Jana Čulíka (Martin Řezníček, externí spolupracovník pořadu Nadoraz ČT) Pořad Nadoraz:
  • Emocionálně manipulativní a myšlenkově zmatená práce: Rozbor jednoho konkrétního pořadu (Jan Čulík) Středoevropská ekonomika:
  • Jděte na Západ, mladý gangstere (Business Week) Velká Británie - střet zájmů?
  • Jeden ze soudců v Horní sněmovně, který doporučil vydání Pinocheta k soudnímu stíhání do Španělska, pracuje pro Amnesty International Věda a zdraví:
  • Klonování lidí má být za určitých okolností povoleno Roger Scruton:
  • Roger Scruton a jeho vztahy k české kultuře (projev, když dostával v Brně v říjnu doktorát, zprostředkoval Jiří Zlatuška) Reakce:
  • Vratislav Kuška je mor českého internetu (Prokop Krásný)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britske listy over the past year or so. (Selected Britske listy articles in English now appear in the new electronic pages of the journal "The New Presence"). - Zde je měsíčník Nová přítomnost.
  • Tady je minulé vydání Britských listů.
  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.
  • Adresa Britských listů je zde. Pouze když nefunguje, pište na tuto alternativní adresu.
  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).
  • Užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku jsou zde.
  • Časopis Neviditelný pes, který vydává Ondřej Neff, je na adrese http://pes.eunet.cz.
  • Stránku diskusního pořadu České televize Na hraně, věnovaného problémům a názorům mladé generace, najdete na této adrese.

    Co je nového v České republice

  • Bývalý vídeňský starosta Helmut Zilk nebude nikoho žalovat za nespravedlivé nařčení, že spolupracoval s StB, protože ho varoval určitý český politik, že by soudní řízení trvalo roky. Řekl to během návštěvy Prahy, kdy se setkal s Havlem. Zilkovi se předtím v této věci omluvil už český velvyslanec ve Vídni Jiří Gruša.

  • Senátní klub ODS bude usilovat o změnu volebního zákona. ODS se totiž nelíbí rozhodnutí Nejvyššího soudu, že zvolení Dagmar Lastovecké v Brně senátorkou za ODS bylo neplatné, protože některá média porušila volební zákon. I ČSSD chce "precizaci zákona". Třeba je zákon skutečně špatně formulován. - Jenže pokud byl volební zákon zjevně porušen, tak je zvolení Dagmar Lastovecké neplatné, i když ona sama za to nemohla, ať se ODS čertí jak chce, ne? Vítězství ve volbách přece není odměna kandidátovi, ale když dojde k jakýmkoliv způsobem vzniklým nesrovnalostem, kandidát musí odstoupit. Kéž by se lidé nekroutili a nesnažili se "to nějak udělat", aby nemusely být neseny následky, když je porušen (nepříjemný) předpis.

  • Generální tajemník NATO Javier Solana konstatoval, že ČR, Polsko a Maďarsko zatím nesplnily vojenské požadavky nezbytné pro přijetí do NATO, ale pro předsedu sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost Petra Nečase a stínového ministra obrany ODS to není překvapení, prý to zabere ještě několik týdnů. Nečas řekl, že splnění požadovaného vojenského minima ještě zabere několik týdnů.

  • Policejní pátrání po zahraničním nelegálním kontě ODS, která začalo před rokem, nebude brzo ukončeno, řekla státní zástupkyně Marcela Kratochvílová. Vyšetřování se utajuje, ale MFD včera napsala, že si je policie nyní "téměř jista", že ODS využívala peníze ze zahraničních kont. Nemá ale přímé důkazy.

    Ivo Mathé se "nebude vracet do České televize". Šíří se sice fámy, že se prý po údajně plánovaném odvolání Jakuba Puchalského má vrátit do funkce ředitele ČT Ivo Mathé, ten to však včera Britským listům důrazně popřel: "Vazeny pane Culiku, jste prvni, ktery mi tak nepodlozenou zpravu sdeluje. Navic v CR plati (nejen) pro oblast televizniho vysilani a Česke televize jiste zakony, s kterymi byste se mel seznamit, abyste prohledl, jak systemove, casove i obsahove je Vas dotaz nemistny."

  • Stručné čtenářské reakce. K článku Radka Tesaře Česká republika je právní stát - špatně jsem to pochopil! píše Martin Hovorka: Pane Tesar, tu namahu se soudem jste si mohl usetrit. Byl jsem v podobne situaci, kdy slo o to, jestli vymahat nebo nevymahat. Pri tom dnesnim bordelu v celem state je to absolutne ztrata casu a proto jsem se na to vykaslal a jsem v pohode, protoze cas, energii a nervy se soudem jsem investoval do prace a vydelal tim vic, nez bych vymohl na dluznicich. - Pevná důvěra v právní stát, jak vidím.

  • Martin Hovorka k Petru Paletovi, o Podělanosti před silnějšími v české národní povaze: Pane Paleta, nejsem spisovatel ani novinar (jsem technik) a nedokazal bych tak vystihnout to, co jste presne popsal v clanku "Svět bez jaderných zbraní: Myslíme jinak". Take mne stve to do vlezdoprdelkovani prazskych politiku. To treba neumi rict ten nehoraznym sudetskym nemcum DOST A NAVZDY! Neumi se Praha tvarit urazene jako Nemci? Dokazete si napriklad predstavit, ze by Nemci chteli vratit to, co ztratili po valce v Polsku? - Pripada mi prazska politika k Zapadu (s USA) typu "hlavne je nenastvat!" velmi nebezpecna (uz jsme si to myslim v tomto stoleti overili dvakrat - jednou v roce 38 a podruhe v roce 69). To se neumeji brat za nase zajmy? Priklad s veprovym je do nebe volajici nehoraznost! Pokud bychom my neco podobneho udelali (a jiste najdete nekolik prikladu od exportu oceli az po vyvoz provazu) nikdo se s nami z EU bavit nebude a suse nam oznami, ze sorry, ale Rada ministru nebo nejaka komise se rozhodla tak a tak. Vypada to, ze o tom, jestli k nam bude EU vyvazet dotovane hovezi, bude rozhodovat EU a ne CR! Pak at nasi vladu zrusi a ridi se to vsechno rovnou z Bruselu. To pochopitelne nemuze vyhovovat nasemu cechackovstvi: my si to tu nejdrve pekne rozkrademe a zpustosime a po nas potopa.
  • Austerlitz 2005.Vazeny pane Culiku, zdravim z Brna a posilam Vam link na nas novy server, ktery se tyka znameho regionu okolo Slavkova. Prosim, zda by se dala udelat pozvanka na tuto zajimavou akci a zaroven o Vas nazor na uroven serveru. Anglicke i ceske materialy budeme stale doplnovat. http://www.austerlitz-region.cz/austerlitz2005/programe.htm. Miroslav Jandora.

  • Dobré články o školství. Ondřej Hausenblas doporučuje dobré články o školství na adrese http://it.pedf.cuni.cz/~uclisty/

  • Česká televize: Vedoucí zpravodajství Zdeněk Šámal umlčel Janu Bobošíkovou. Moderátorka Jana Bobošíková poskytla 23. října 1998 Britským listům rozsáhlý a závažný rozhovor. Svědčí v něm znepokojujícím stavu redakce zpravodajství této veřejnoprávní instituce a vysvětluje, proč se rozhodla odejít. Odvetou za její vystoupení v BL i v jiných sdělovacích prostředcích jí Zdeněk Šámal zakázal vstup na obrazovku."Vážený pane Čulíku, možná by vás zajímalo, že mám písemný zákaz moderovat, natáčet šoty a chodit na porady, podepsaný panem Šámalem. To vše pro mé názory v tisku," napsala nám J.B. 27. 10. 1998.

  • Přestože ministr kultury Pavel Dostál tento postoj kritizuje, generální ředitel Jakub Puchalský utajuje svůj projekt, na jehož základě zvítězil letos na jaře v konkursu na svou nynější funkci. Tento jeho postoj schvaluje i Rada České televize, viz tento rozhovor Tomáše Peciny s místopředsedou Rady Vladislavem Kučíkem. (Viz též zde). Šéf zpravodajství ČT Zdeněk Šámal odmítl odpovědět na třináct závažných otázek, týkajících se zhoršování úrovně zpravodajství ČT a označil Britské listy za "nenávistný, téměř goebbelsovský list".

    Výběr textů z posledních dní:


    Pokračování seznamu nejzajímavějších článků z poslední doby umisťuji zvlášť jako samostatný text, viz OBSAH dnešního čísla. (Toto pokračování se NENATÁHNE jako součástí Kompletních Britských listů, musíte si na ně v Obsahu samostatně kliknout.) Všechny články předchozích vydání od začátku Britských listů v červenci 1996 jsou k dispozici v archívu BL.

    Růžová pseudonezávislost, pseudopravda a pseudootevřenost Jana Čulíka

    Martin Řezníček

    (Toto je dopis, který obdržely Britské listy poté, co včera napsaly, že bylo nesprávné, když se Obec spisovatelů postavila peticí za pořad Nadoraz, který chválila (pozoruhodně, protože to není kvalitní pořad), vzhledem k tomu, že donedávna byla čelnou funkcionářkou Obce spisovatelů Eva Kantůrková, matka vyhozeného produkčního pořadu Nadoraz Jana Šterna.)

    Vážený pane Čulíku,

    asi jste se už definitivně ve své nekritické zaslepenosti zbláznil.

    Z Vašeho vzkazu Obci čs. spisovatelů, plném jakýchsi rozpatlaných mlhavých dohadů, dýchá podezřívavý bolševismus stalinských sekerníků.

    Co když Eva Kantůrková dokonce šla někde poblíž okolo těch slepců z Obce a nezhypnotizovala ona vlastně ty nesvéprávné spisovatele? Dovedete si vůbec představit, že členové obce spisovatelů jsou dospělí inteligentní svéprávní lidé, kteří jednají za sebe tak, jak v dané chvíli a dobovém kontextu cítí? Nevšiml jste si čirou náhodou, že petice se zabývá poněkud jiným subjektem než je Jan Štern? A nezamordoval vlastně on ten Štern někoho? Neviděl jste ho náhodou, pane Čulíku, jak nabízí malým holčičkám v parku cukrátka?

    Můžete být prosím Vás poněkud konkrétnější ve své mlhavé rozpatlanosti? Rozplizlých řečiček o neprofesionalitě od neprofesionálů, o neetičnosti od bezzásadových, o nevyváženosti od velkých vyvažovačů a všerozřeďujících ředitelů bylo již míry převrchovaté.

    Čím podle Vás pořad Nadoraz naplňoval skutkovou podstatu ostudnosti a trapnosti?

    Jistě Bamberk, to šlápnutí na malíček všemocným růžovým a že by ta letní trapnost Kavan?

    Vaše objektivní zakavanobijectví je dostatečně známé. Viděl jste ještě nějakou jinou reportáž tohoto ostudného a trapného pořadu?

    K Vaší velké radosti již ani neuvidíte "svobody každému přejte", ale jen té narůžovělé, vámi vykleštěné.

    Nemáte Vážený pane Čulíku náhodou taky tak trochu vliv na blbost všude okolo se zde rozlévající?

    Byly časy kdy jsem si Vás vážil. Jsou dávno nenávratně pryč a Váš kredit, od té doby co jste se stal podivnou pokřivenou plechovou hlasnou troubou troubící jakousi deformovanou růžovou pseudonezávislost, pseudopravdu a pseudootevřenost, zmizel kamsi do dalekých dálav.

    Přeji vám ještě hlubší ztrátu paměti, soudnosti a vnímání souvislostí. Přeji Vám sladkou růžovou cestu k objevování totality v sobě samém.

    S pozdravem

    Martin Řezníček

    Martin Řezníček byl externí spolupracovník pořadu Nadoraz.


    Pořad Nadoraz - emocionálně manipulativní a myšlenkově zmatená práce

    Jan Čulík

    Motto: "Pokud se ten člověk hájí tím, že si spletl koně s kancem, měl by to přece nějak dokázat". - Reportérka ČT, v pořadu Nadoraz, radostně si nevědomá základního evropského civilizačního principu presumpce neviny.

    Pokusme se analyzovat jeden namátkou vybraný pořad Nadoraz České televize, vzhledem k tomu, že se tento pravidelný pořad octl v poslední době v ohnisku velké kontroverze, poté, co byl z České televize propuštěn jeho produkční Jan Štern, redakce rebelovala a už se nyní v ČT nevysílá.

    Už několikrát Britské listy psaly, že nedokonalá úroveň novinářské práce tohoto pořadu bohužel dává prostor politikům, aby na neumělé žurnalisty vyvíjeli politický tlak.

    Připravím-li pořad, který ostře kritizuje vládu nebo (jak to bylo v bamberském případě, ještě dávno před červnovými volbami) vedoucí představitele opozice, musím mít svůj materiál zatraceně dobře vyresearchovaný. Veškerá argumentace musí být stoprocentně ověřena a potvrzena. Redakce pořadu Nadoraz to neuměla ani v případě bamberské aféry, ani v případě opakovaných nepodložených útoků na sociálně demokratického ministra zahraničních věcí Jana Kavana, kterému nedokázala nic.

    Když se ozve kritika proti neumělosti, je velmi snadné, ale nepřesvědčivé (jak to dělal redaktor Kohout z pořadu Nadoraz koncem léta v rozhovoru s Pavlem Dostálem v Jednadvacítce) vykřikovat věty o tom, že se prý údajně snaží vláda potlačovat svobodu projevu.

    Kdyby se pořadu Nadoraz místo nepříliš etických insinuací podařilo skutečně dokázat, že byl Jan Kavan vědomým spolupracovníkem Stb, Kavan by musel rezignovat a nikdo by nemohl ani ceknout. Tvoření emocionálních vln je neseriózní a zavádějící.

    Jenže, docházím neochotně k závěru, neseriózní citová manipulace byla základní praxí redakce Nadoraz i v daleko méně profilovaných, "obyčejných" vysíláních této redakce.

    Ale podívejme se na jeden úplně obyčejný pořad Nadoraz - vybírám namátkou program, který se v České televizi vysílal 26. října 1998. Co je na pořadu zásadně špatné - čím pořad škodí české politické kultuře?

    Myšlenková chaotičnost a emocionální manipulace

    Reportáže pořadu Nadoraz jsou intelektuálně nedopracované, povrchní a strukturou chaotické. Jsou logicky nepromyšlené.

    Je to pozoruhodné, protože tvůrci reportáží pořadu Nadoraz dokonalým a velmi inteligentním způsobem zvládají umění podprahové emocionální manipulace diváka. Ve faktografické a racionální rovině jsou reportáže neohrabané: v rovině emocionální manipulace jsou profesionální. Reportáže dokáží přesně vyhmátnout, co udělat, aby diváka podprahovými metodami emocionálně chytily. Logickou, racionální strukturu však zvládnout neumějí.

    Dá se to vysvětlit asi jen tím, že v redakci je zjevně dáván daleko větší důraz na emocionální manipulaci diváka, než na seriózní práci s logickými argumenty.

    Lákadlo bulvárnosti

    Celkově jsou reportáže pořadu Nadoraz dost postiženy bulvárními postupy.

    Vybíraná témata jsou "lidová" - co diváka chytí a co ho bude vzrušovat. Nezdá se, že by pořad Nadoraz plnil úkoly televize veřejné služby - že totiž dokáže průrazně, energicky, názorně a přesvědčivě divákovi zprostředkovat na konkrétních případech jednoduše složité jevy současnosti, které přímo ovlivňují jeho situaci.

    Ne, pořad si především vybírá, co si redaktoři myslí, že se bude líbit a šokovat. Vzhledem k tomu, že pořad v závěrečných titulcích vyzývá, aby diváci do redakce posílali náměty, tematický okruh Nadorazu je pozoruhodně ubohý.

    Veřejná užitečnost je až na druhém místě, i když by bylo neférové říci, že aspekt veřejné užitečnosti v reportážích Nadorazu úplně chybí.

    Nadoraz 26. října 1998: tři zmatená témata

    Problém je už sama struktura pořadu. Jak se v soukromém rozhovoru s Britskými listy vyjádřil v minulých dnech jeden novinář BBC, velmi pochybný je už sám pořad, kde je tzv. "hloubkovému, pátracímu zpracování tématu" věnováno pouhých cca 10 minut. Jiný svědek konstatoval, že problémem je značně omezený finanční rozpočet na jednotlivé reportáže. Nikdo v ČR ovšem není ochoten poskytnout dostatečné finanční prostředky na profesionální, dokonale zvládnuté pátrací reportáže. Veřejnoprávní Česká televize by to měla dělat - měla by to přirozeně dělat i komerční televize, kterou by k tomu měl přimět zákonem parlament.

    Zastřelený kůň

    První desetiminutovou reportáží pořadu Nadoraz dne 26. 10. 1998 byla zpráva o zastřeleném koni, který pobíhal v lese kdesi nedaleko Vimperka.

    Reportáž začínala docela slibně: moderátorka Rebeka Křižanová (která má sice trochu nekultivovaný hlas, ale snaží se, na rozdíl od jiných reportérů zpravodajské redakce ČT, jasně a pečlivě artikulovat) varovala diváky, že na podzim, kdy se konají v českých lesích hony, je v lese nebezpečno. Jestlipak diváci vědí, že střelné zbraně, které mají myslivci, mají dostřel až čtyři kilometry, uvedla Křižanová.

    To je závažná informace a se zájmem jsem čekal, jak se bude reportáž rozvíjet. Jak pořad Nadoraz vysvětlí tuto problematiku, a jak ukáže, co by se v této věci mělo dělat, třeba co připravují či nepřipravují v zájmu bezpečnosti občanů státní úřady.

    Jenže pak už nenásledovalo nic relevantního.

    Reportéři Nadorazu se naučili, že téma musí být konkrétní, individuální příběh. To je sice dobré, jenže novinář musí také umět individuální příběh posléze zobecnit. To se reportérům Nadorazu nikdy nepodařilo.

    Tématem první reportáže, vysílané 26. 10., byl dvojznačný a nedobře vyresearchovaný příběh, uprostřed policejního vyšetřování, který by se například v Británii vůbeec nesměl do sdělovacích prostředků dostat, aby to nepřípustně neovlivnilo následné soudní jednání.

    O co šlo?

    Jakýsi pan Sinecký vlastnil koně, který věděl, že nedaleko (ve vzdálenosti 11 kilometrů) jsou v ohradě klisny a pravidelně za nimi z vlastní ohrady lesem utíkal. ("Chodil za kobylkami.") Při jednom takovém útěku ho v lese kdosi zastřelil. Bylo osm hodin večer a byla tma. (Reportáž to však zpočátku ani neuvedla.) Střelce pak náhodou přistihla policejní hlídka, jak už koně s vyvrženými vnitřnostmi kamsi odváží. ("Jinak bychom se o osudu koně ani nedověděli," řekl majitel.) Pachatel se hájil, že si v lese spletl koně s kancem. Situace byla nejasná.

    Reportáž byla na straně majitele zastřeleného koně. V úvodu reportáže byly věnovány dlouhé desítky vteřin poetickým, emocionálním záběrům pobíhajícího milovaného zvířete. Záběry byly podmalovávány hudbou. (V investigativní, faktografické reportáži se nesmí hudba používat, neboť vytváří nepřípustný emocionální kontext.) Nevhodně a manipulativně vzpomínala po dlouhou dobu svědkyně, blízká majiteli zastřeleného koně, dojemně na onen osudový večer, kdy kůň utekl za klisnami. K "dobrotě a kráse" usmrceného koně se slovní apoteózou vrátil jeho majitel i v závěru reportáže: mluvil o tom, jaký to byl "chytrý, moudrý, obětavý kůň." Reportáž se rozhovory s několika lidmi snažila navodit dojem, že člověk, který koně zastřelil, to učinil pokud ne ze zlého úmyslu, tak určitě z neodpovědnosti. Šla tak daleko, že se reportérka na jednom místě na adresu střelce vyjádřila: "Pokud se hájí tím, že si spletl koně s kancem, měl by to tedy dokázat". Nerespektovala právní princip presumpce neviny. Na jeho existenci ji musela upozornit členka veřejnosti, odbornice na zákon na ochranu zvířat. I poté však reportérka ze sebe vydala tuto další zmatenou otázku, z níž vyplývá, že presumpci neviny vůbec nepochopila: "To ale znamená, že by skutečně ta policie se měla snažit obstarat důkazy, které by doložily toto jeho tvrzení." - Jaké? Co? - Přirozeně policie nemusí dokazovat nevinu obviněného střelce, ale snaží se dokazovat jeho vinu. Pokud vinu neprokáže nade vší pochybnost, v civilizované společnosti se dotyčná osoba považuje za nevinnou. Není to zas tak obtížné. Je to stejné jako s Janem Kavanem. Pořad Nadoraz zde porušil tentýž základní evropský civilizační princip.

    Na jiném místě se reportér pořadu Nadoraz snažil policii obvinit, že střelce na koně ze zaujatosti kryje. Policie to popřela. Poukázala na to, že záležitost je nejasná a nikdo neví, zda byl kůň zastřelen omylem, nedbalostí či úmyslně.

    Reportáž mimoděk ukázala - bohužel jen nepřímo, protože v samotné reportáži to nikdo jasně a otevřeně neuvedl - že je nebezpečné chodit v době honů do lesa, neboť lidé mohou postřelit kdekoho - když zastřelí koně, jistě by mohli zastřelit i člověka. (Je to však něco tak objevného?) Případ se zastřeleným koněm byl irelevantní (neví se, za jakých okolností a proč byl vlastně zastřelen) a bylo tolik dohadů, že se z něho nedalo dokázat nic. Obviňovaný střelec odmítl se s týmem ČT bavit, a vůbec se mu nedivím, že na pozoruhodně vulgární "My sme z Český televizéé..." reportérky do dveřního mikrofonu u jeho domu reagoval velmi zdrženlivě. Nechali byste se vy rádi v televizi skandalizovat takto "kvalitní" novinářskou prací?

    Král Šumavy

    Druhou zmatenou reportáží pořadu Nadoraz z 26.10. 1998 byla polemika s českým filmem z padesátých let Král Šumavy, který se v České televizi znovu vysílal v září 1998.

    Bylo by jistě záslužné, kdyby důrazným a třeba i drastickým způsobem, jasně a logicky, poukázal pořad Nadoraz na rozdíl mezi komunistickým propagandisticky zábavným filmem a drsnou skutečností konce čtyřicátých let na západních hranicích ve stalinském Československu. Tato reportáž však byla chaotický mišmaš.

    Základním novinářským principem je, že zabýváme-li se nějakým tématem, musíme vždycky znovu přinést všechna základní fakta. Mám-li polemizovat s filmem Král Šumavy, musím vysvětlit, kdo to Král Šumavy byl a o co ve filmu šlo, než začnu říkat, co je na něm špatného. Nemohu počítat s tím, že diváci film Král Šumavy viděli, a tak vědí, o čem mluvím. Mnoho diváků film nevidělo. Reportáž pořadu Nadoraz záležitost vysvětlila jen na půl úst, tímto poněkud zmateným a emocionálním způsobem:

    V září uvedla Česká televize film z padesátých let Král Šumavy. Někteří z jeho protagonistů se nechali slyšet, že se za film nestydí, protože pravdivě líčí situaci na hranicích v poválečné době. V době, kdy byla občanům Československa upírána základní lidská práva, mezi něž patří i svoboda pohybu a právo vybrat si zemi, kde chtějí žít. Proto se přes hranice utíkalo nelegálně. Proto lidem pomáhal Král Šumavy. Pravda v tomto filmu je tedy značně pokřivená. Kristina Vlachová vám přiblíží příběh lidí, kteří Krále Šumavy dobře znali. Premiéru filmu o něm ale neviděli. Byli totiž ve vězení.

    Divákovy drobnější pochybnosti:

    1. Jak se mohli nechat "protagonisté" filmu Král Šumavy slyšet, když byl film přece fikce? Mínila Rebeka Křižanová snad filmové herce? Nebo fiktivní postavy? Nebo předlohy fiktivních postav? Z úvodu to nebylo jasné.

    2.Klauzule o tom, že má mít člověk právo vybrat si zemi, kde chce žít, je sice krásná, ale nikdo ji v dnešním světě nerespektuje. Zkuste touto klauzulí argumentovat na kanadských, amerických či britských hranicích - uvidíte, jak vás poženou imigrační úředníci domů šupem.

    Hlavní námitka:

    Tato reportáž pořadu Nadoraz se jmenovala "Král Šumavy?" - paradoxní bylo, že přestože byl divák od počátku televizí připraven, že se o této pozoruhodné osobnosti v reportáži něco doví, o Králi Šumavy se v reportáži pak nemluvilo skoro vůbec. To diváka pěkně zmátlo. Dověděli jsme se pouze, že Král Šumavy byl Josef Hasil, který v prvních letech komunismu utekl z komunistického vězení a lidé kdesi na Šumavě ho skrývali. Pak zřejmě uprchl za hranice do Německa.

    Reportáž se skoro od samého začátku soustředila na líčení - dojemného a drastického - osudu pana Josefa Starého, který byl odsouzen do koncentračního tábora za to, že Josefa Hasila ukryl, nebo snad že neinformoval policii o tom, že Hasila ukrývali rodiče. Věc byla vysvětlena tak, že si to člověk pořádně nezapamatoval.

    Hlavní potíž s reportáží byla, že od inzerovaného Krále Šumavy Josefa Hasila reportáž najednou, a to velmi náhle odešla jinam, aniž by vysvětlila, kdo Král Šumavy - Josef Hasil řádně byl, a soustředila se náhle na osud úplně jiného člověka, Josefa Starého. Vzhledem k tomu, že reportáž měla být o Králi Šumavy, divák pořád očekával informace o Hasilovi. Nebylo mu řečeno, proč se o něm náhle přestalo mluvit. Vztah mezi Hasilem a Starým nebyl vysvětlen tak názorně, aby to člověk jasně pochopil (lidé se dívají často na televizi jen jedním okem a sledují ji jedním uchem, ti už vůbec nemohli vědět, o co jde.) Vzhledem k tomu, že oba muži, Hasil i Starý, uprchli z komunistického vězení a určitou dobu se skrývali před českou policií na československém území, s v divákově mysli nutně nastal zmatek - z pořadu na první sledování není moc jasné, kdo tedy tím Králem Šumavy byl, zda Hasil, nebo Starý.. Teprve na druhé shlédnutí při vyvinutí velké pozornosti a několikerém vracení videopásku, aby se člověk ujistil, jak to vlastně všechno je (reportáž působí na diváka nepříjemným zmatkem) se divákovi podaří Hasila a Starého rozlišit.

    Reportáž vytvořila oprávněně silný emocionální dojem, jak nespravedlivý a krutý byl komunistický útlak. Kromě tohoto citového nánosu však z faktů vznikl chaos. Bylo přece možné natočit reportáž rovnou o Josefu Starém, bez motanice o Josefu Hasilovi. Anebo vysvětlit, že Králem Šumavy byl sice Hasil, ale nikdo o něm nic neví, a televize má zato záběry rozhovoru s Josefem Starým, jemuž vzdálený styk s Hasilem zničil život, a tak se v reportáži, jestli diváci dovolíte, věnujeme panu Starému.

    Některá tvrzení komentáře v reportáži jsou zpochybnitelná - nebo by divák prostě chtěl vědět víc. Tvrdí-li reportáž, že obyvatelé celého pohraničí - kromě prověřených osob - byli odsunuti do kriminálů, do uranových dolů a táborů nucených prací, chtěl by divák vědět víc: je to skutečně pravda, že bylo do věznic a pracovních táborů za stalinismu posláno veškeré pohraniční obyvatelstvo?

    V úvodu reportáže se mihne novinový titulek v tom smyslu, že vysílání Krále Šumavy vyvolalo v ČR letos na podzim kontroverzi, ale že někteří lidé, jako třeba herec Radovan Lukavský, prohlásili, že se za film nestydí.

    Nemyslím, že bývá herec Radovan Lukavský považován za komunistického dogmatika. Pro diváka by bylo zajímavé, kdyby dostal v reportáži pořadu Nadoraz možnost vysvětlit své výroky na obranu filmu Král Šumavy - v konfrontaci s drastickým svědectvím Josefa Starého (který ale Králem Šumavy nebyl, jen ho snad znal!).

    Redakce pořadu Nadoraz však, jak se zdá příliš neholduje principům objektivity - že by měla prezentovat dva protiřečící názory a nechat diváka samotného rozhodnout.

    Matka, která kradla

    Poslední zmatenou reportáží, jejíž autorkou byla Dita Fuchsová, byl příběh o matce, která "páchala majetkovou trestnou činnost" (přežívající dřevěná řeč z komunistické éry je, jak se zdá, velmi odolná), byla odsouzena na pět a půl roku do vězení a její manžel jí nyní odmítá do vězení vodit na návštěvu děti, přestože není vyloučeno, že ji ke krádežím naváděl právě on. (Insinuace, žádný důkaz.)

    Případ, který si říkal o seriózní zpracování: jak zajišťuje český stát, aby ženy, které jsou ve vězení, měly i nadále přístup k svým dětem?

    Tímto problémem se bohužel pořad však nezabýval. Obsahoval hlavně záběry plačící vězněné Jelenky Hrabákové, pár matoucích záběrů psychologických či sociálních pracovníků (Mgr. Alena Šmídová z věznice Řepy např. konstatovala, že vězenkyně Hrabáková je "v současné době těžce dekompenzovaná" - nevím, co to znamená, a pochybuju, že to věděli čeští televizní diváci). Jiní sociologové a psychologové hlavně říkali, že je dobré, když se matka stýká s dětmi.

    Z ulice v běžném provozu interviewovala Dita Fuchsová manžela Jeleny Hrabákové, který se vykláněl z okna, ale jeho obličej byl graficky pozměněn, aby nebyl k poznání. Rozhovor byl technicky velmi špatně natočen, takže otázky Dity Fuchsové byly někdy na hranici slyšitelnosti, stejně tak občas i Hrabákovy odpovědi.

    Reportáž byla neucelená a zmatená. Vytvořila dojem, že je nespravedlivé, že plačící paní musí sedět ve vězení bez přístupu k dětem. Nezkoumala podrobněji, jaké může být řešení, proč úřady manžela Hrabáka nepřimějí, aby děti do vězení za matkou vodil. Vyvtořila emocionální a zároveň mlhavý dojem, že existuje problém, ale vůbec se ho nepokusila analyzovat.

    Uvědomil jsem si, že reportéři pořadu Nadoraz jsou vlastně básníci. Co jim chybí na schopnostech vytvářet logickou strukturu pořadu, to si vynahradí metaforami. Když paní Hrabáková brečela, že chce být s oběma dcerami, kamera ukázala v detailu dva vedle sebe ležíci vlašské ořechy - jak dojemné.

    A analytičnost nahradila i Dita Fuchsová poetičností. Na začátku své reportáže a pak znovu beze změny na jejím konci odrecitovala tato slova:

    Matka, která tvrdí, že kradla, aby měla rodina plnou ledničku. Otec, jenž říká, že o ničem nevěděl. Ulice v Kladně, kde rodina bydlela. Vězení v klášteře Boromeje v Řepích. Děti, které jejich vězněná matka více než dva měsíce neviděla.

    Myslí si snad Dita Fuchsová, že recitace příznakového, emocionálného textu nahradí potřebnou racionální analýzu?

    V reportáži jsme se nedověděli, co paní Hrabáková vlastně kradla. Divákovi to vrtá hlavou. Na to, že byla odsouzena na pět a půl let do vězení, toho asi muselo být docela dost.

    Jan Čulík

    Jděte na Západ, mladý gangstere

    Ruští mafiáni se zaměřují na střední Evropu, FBI se tomu snaží zabránit, napsal 7.12. 1998 časopis Business Week

    Ruční granáty vybuchují v striptýzovýchg klubech a kasinech od Varšavy po Sofii, jak mezi sebou mafiáni bojují o vliv. Na Slovensku se stala uříznutá hlava bývalého policisty ozdobou jeho auta. Maďarský gangster, který byl ochoten svědčit policii, byl usmrcen výbuchem uprostřed dne na budapešťské ulici.

    Tato šířící se brutalita je dílem ruských a ukrajinských mafiánů pronikajících do střední Evropy. Ale jejich přítomnost je nebezpečnější, než krvavé násilí či růst prostituce a krádeže automobilů, které způsobují. V Polsku, v Maďarsku a v České republice si vytvářejí ruské mafiánské skupiny sítě obrovského politického a hospodářského vlivu. "Nejsou tady jen proto, aby vydělávaly a propíraly peníze," konstatuje Laszlo Kover, maďarský ministr národní bezpečnosti. "Chtějí ovládnout hospodářství."

    Jak se tyto tři země připravují na vstup do Evropské unie, kriminální gangy rychle vytvářejí formální firmy, jejichž prostřednictvím chtějí infiltrovat korporace, banky a kapitálové trhy na Západě. "Kupují nemovitosti a snaží se proniknout do sfér hospodářské a politické moci," je znepokojen americký velvyslanec v Maďarsku Peter F Tufo. Obává se také, že "existuje přímé spojení" mezi ruskými gangstery ve střední Evropě a ve Spojených státech.

    Proto se Spojené státy zaměřují na střední Evropu jako na hlavní bojiště ve snaze zastavit šíření ruské mafie. Od roku 1995 vede FBI v Budapešti regionální policejní akademii. Ale za poslední rok, jak se vlna zločinnosti rozrůstá a vlády středoevropského regionu jsou stále více znepokojeny, zahájilo americké ministerstvo zahraničních věcí a FBI celou řadu nových iniciative. Už nevedou jen školicí kursy, ale přímo radí při řešení policejních případů. Pomáhají také při vypracovávání trestních zákonů a zavedli školicí programy, v jejichž rámci přijíždějí do střední Evropy vysocí policejní důstojníci z USA.

    Maďarsko, Polsko a Česká republika jsou pro gangstery z Ruska a z ostatních bývalých sovětských republik perfektní směsicí Východu a Západu. Mnoho zločinců bývalo kdysi příslušníky sovětské elity, od špionážních agentů až po pracovníky obchodních misí. Spoléhají se na staré kontakty, které jim pomáhají zakládat firmy, získávat povolení a pasy a ochraňují je před inspekcí úřadů.

    Gangsteři také využívají chaosu první let tržních reforem. Například v Maďarsku bylo založeno tolik nových firem, že obchodní rejstřík dokončí registraci všech těchto podniků teprve letos. Policie dosud nemohla kontrolovat majitele či investory firem, o nichž se domnívala, že jsou to jen formální firmy, využívané jako krycí jména pro organizovaný zločin. "Naše instituce pořádně nefungovaly. Byl to ráj pro mafie," konstatuje Istvan Miko, šéf ředitelství maďarské policie proti organizovanému zločinu.

    Ale hlavním důvodem, proč shledávají ruské kriminální skupiny Maďarsko, Polsko a Česko republiku tak lákavými, je to, že tyto země jsou branami na Západ. Jejich rostoucí ekonomiky a hranice s Evropskou unií poskytují firmám, založeným v tomto regionu, legitimitu.

    Firma, která je například založena v Praze, je méně bedlivě kontrolována západními finančními inspekčními institucemi, než firma, založená v Kijevě, a pražská firma je atraktivnější pro potenciální investory.

    Policie se snaží zabránit vzniku další firmy, jako je YBM Magnex International, Inc. Tato firma vyrábí magnety a prodává ropu. Má ústředí ve městě Newtown v americkém státě Pennsylvania. Mezi jejími původními akcionáři byl Semeon Mogilevič, původem z Ukrajiny. Má povolení k pobytu pro Maďarsko a přímo řídí kriminální operace - od praní špinavých peněz až po pašování uměleckých předmětů - v Maďarsku a v České republice. Ve zprávě z roku 1995 ho charakterizovala britská policie jako "jednoho z nejvážnějších světových zločinců". Britská vláda mu zakázala vstup do země.

    Navzdory spojitosti s Mogilevičem, firmě YBM se podařilo dostat se v roce 1996 na torontskou burzu a získat podporu takových makléřských firem jako je First Marathon Securities Ltd. a Nesbitt Burns. Jejich nadšená podpora znamenala, že se YBM akcie dostaly do torontského indexu 3000. V květnu 1998 měla firma YBM tržní hodnotu 600 miliónů dolarů. Cena jejích akcií se však rozložila a obchodování s nimi bylo zastaveno 13. května 1998, když 60 policistů americké FBI provedlo razii v ústředí firmy v městě Newtown. Dosud nebyl nikdo soudně stíhán, avšak zdroje uvádějí, že existují důkazy poukazující směrem k propírání špinavých peněz.

    Firma YBM se chlubila tím, že má v Maďarsku obrovský provoz, Magnex, ktereý prý v roce 1996 vyprodukoval většinu obratu firmy, 90 miliónů dolarů. Ve skutečnosti to nebylo nic jiného než dvoupatrová zanedbaná budova na okraji Budapešti. Podle maďarských inspekčních orgánů byl její obrat v roce 1996 jen 1,5 miliónu dolarů.

    Avšak mnoho analytiků se o věc blíže nezajímalo a věřili, že maďarský provoz, bez ohledu na svůj pochybný původ, dokáže rychle zvýšit své zisky.

    Američtí činitelé chtějí zastavit pronikání organizovaného zločinu do Střední Evropy. Ohniskem úsilí FBI je Maďarsko, kde byla v květnu zvolena nová vláda, která zejména přislíbila ve volebním programu, že bude bojovat proti zločinnosti.


    Jeden ze soudců v Horní sněmovně, který doporučil vydání Pinocheta k soudnímu stíhání do Španělska, pracuje pro Amnesty International

    Organizace Amnesty International tento týden přiznala, že lord Hoffman, jeden ze tří lordů - soudců v britské Horní sněmovně, který hlasoval pro vydání generála Pinocheta do Španělska, je už sedm let neplaceným spoluředitelem organizace Amnesty International Charity Ltd.

    Amnesty International sice trvá na tom, že práce lorda Hoffmana v charitativní odbočce této organizace nemá nic společného s kampaní AI usilující o to, aby byl Pinochet vydán k soudnímu řízení do Španělska, nicméně to rozsudek Horní sněmovny do určité míry asi zpochybňuje.

    Britský ministr vnitra Jack Straw rozhodne do pátku, zda má být Pinochet vydán do Španělska, anebo zda mu má být dovoleno vrátit se do Chile.

    Amnesty International přiznala, že lord Hoffman už sedm let zadarmo pracuje pro charitativní pobočku AI v dopise právním zástupcům Augusto Pinocheta.

    Organizace Amnesty International také připustila, že lord Hoffman pomáhal v roce 1997 získat finance pro stavbu nové budovy Amnesty International v Londýně. AI uvedla, že se na téže finanční kampani podílel i soudce Lord Chief Justice Bingham, který u britského Nejvyššího soudu původně rozhodl, že má Pinochetova imunita být respektována.

    Právníci Augusto Pinocheta se snaží zvrátit rozhodnutí Horní sněmovny poukazem na to, že manželka lorda Hoffmana Gillian pracuje jako administrativní síla pro Amnesty International v Londýně.

    Amnesty International velmi silně požaduje vydání generála Pinocheta do Španělska.

    Mluvčí organizace Amnesty International konstatoval tento týden: "To, že čelní britští soudci a právníci, včetně lorda Hoffmana a lorda Bingama, spolupracují s organizací Amnesty International, je veřejně známo. Byli jsme proto překvapeni, když jsme ohledně toho obdrželi dopis od Pinochetových právníků. Pokud Pinochetův tým argumentuje těmito skutečnostmi, je zjevné, že už mu mnoho přesvědčivých argumentů nezbývá."


    Klonování lidí má být za určitých okolností povoleno

    V úterý byla vydána v Británii zpráva, která povolí vědcům učinit první kroky na cestě k lidskému klonování, ve snaze vyléčit dosud nevyléčitelné choroby.

    Organizace Human Fertilisation and Emryology Authority a Human Genetics Advisory Commission jednali o etice klonování od ledna 1998. Nyní vydaly své závěry. Ostře se stavějí proti klonování dětí namísto normálního reprodukčního procesu, avšak povolují klonování lidského materiálu pro léčebné účely.

    Od té doby, co byla vyklonována v Edinburku ovce Dolly, uvažují vědci o možnosti klonování lidských orgánů.

    Zpráva dvou britských organizací předvídá vývoj, k němuž zřejmě dojde do cca deseti let. Povoluje vyklonování lidského embrya. Toto embryo se bude vyvíjet ve zkumavce až do chvíle, kdy vzniknou kmenové buňky - buňky, které jsou schopny vytvořit nejrůznější části lidského těla. Materiál může být pak zmrazen a uložen pro pozdější využívání.

    Lékaři se domnívají, že by mohli prostřednictvím klonování vyléčit dosud nevyléčitelné choroby, jako je Parkinsonova choroba.

    Největší výhodou klonování je, že vyklonovaný materiál není odmítnut tělem, z něhož byly odebrány původní buňky. Někteří vědci tedy hovoří o možnosti časem pěstovat "náhradní díly pro lidské tělo". Fungovalo by to tak, že by se při porodu od nemluvněte odebralo určité množství buněk, ty by se vyklonovaly, nechaly by se vyrůst kmenové buňky a ty by se uložily až do doby, kdy bude zapotřebí náhradní ledviny či srdce.


    Roger Scruton a jeho vztahy k české kultuře

    Jiří Zlatuška

    (Viz též tento článek, z něhož vyplývá, že je Scruton považován západními akademickými kruhy víceméně za  výstředníka.)

    Roger Scruton byl jeden z hlavních organizátorů podpory nezávislému prostředí v komunistickém Československu, naučil se kvůli tomu i plynně česky. Začátkem října proslovil tuto přednášku při přebírání čestného doktorátu Masarykovy university.

    Projev Rogera Scrutona při přebírání doktorátu Honoris Causa Masarykovy university v Brně 2. října 1998. Prosloven autorem v češtině

    Vaše Magnificence,

    Spectabiles et Honorabiles,

    Vaše Excelence,

    dámy a pánové!

    Nesmírně si vážím pocty, která je mi dnes prokazována. Mé pohnutí je ještě umocněno tím, že se tak děje na půdě university, která nese jméno jednoho z mých hrdinů, ve městě, kde mám tolik přátel, a v zemi, ke které mě vážou neobyčejná a pro mne tak důležitá pouta. České země podněcovaly mou fantazii už dlouho před tím, než jsem je poprvé navštívil. Česká hudba, a zvláště hudba Leoše Janáčka, je mou velkou láskou. Čapek promlouvá přímo k mému nitru spisovatele a dva vaši velcí myslitelé - Masaryk a Patočka - jsou pro mne, tak jako pro mnoho Čechů, ztělesněním filosofie sloužící skutečnému životu, ve světě, kde filosofie příliš často mlčí.

    Se jménem Jana Patočky jsem se poprvé setkal v roce 1979 při své první návštěvě tehdejšího Československa. Byl jsem pozván, abych přednášel na  neoficiálním semináři u Julia Tomina, pražského filosofa a disidenta, jenž - zbaven naděje na akademickou dráhu - živil se jako topič. Na  rozdíl od většiny jiných disidentů si Tomin uvědomil, že trávit dny studiem a nabýváním poznatků nestačí; že večery a noci je nutné věnovat tomu, aby nabyté poznatky byly předávány dál, a to zvláště mladým lidem, kteří je nejvíce potřebují. Neohroženě se pustil do práce a zahájil soukromé semináře filosofie, jež byly navštěvovány nejen jeho kolegy z disentu, ale také mladými lidmi vyloučenými z university za údajné zločiny svých rodičů.

    Myslím, že zde není třeba dlouze hovořit o tom, jak důležitou roli zaujímá vzdělání v životě člověka, jemuž bylo právo na vzdělání odepřeno. Lidé, kteří navštěvovali Tominovy semináře, ve svém studiu spatřovali nejen odpor proti režimu, jenž se rozhodl vyloučit je ze  společnosti, ale také vstupní bránu do vyššího a duchovnějšího světa. Dosáhli tím svobody, jež spočívá v myšlení a o něž je žádné otroctví nemohlo připravit. Jak dojemný byl tento pohled pro návštěvníka ze  Západu, který své vlastní vzdělání pokládal za samozřejmost, nikdy nezakusil sebemenší těžkosti při obstarávání knih či návštěvách přednášek, a nikdy mu ani nepřišlo na mysl, že by mu akademická dráha mohla být znemožněna! Musím se přiznat, že jsem tehdy vůči těmto mladým lidem riskujícím vězení kvůli Platónovi pocítil závist. Existuje vize pravdy, kterou potřebuje každý intelektuál: pravda jako útěcha, pravda trvalá a nevyvratitelná. A já jsem dlouhou dobu žil, aniž bych si uvědomil, že má filosofie a mé psaní budou vlastně zcela zbytečné, pokud pravda ztratí své výsadní místo v mém srdci. Mladí lidé navštěvující seminář doktora Tomina žádnými takovými slabostmi netrpěli. Slova Jana Husa hlásající, že "pravda vítězí", pro ně byla článkem víry. Navíc jim připomínala historii jejich národa a význam národních dějin v dobách cizího útlaku.

    Toto první setkání s disidentskou kulturou mělo mnoho následků. O dvou bych se zde rád zmínil. Jednak jsem se chtěl ze všeho nejdříve dozvědět, kdo vlastně nejvíce formoval názory a zájmy těchto lidí. Kdo byli jejich hrdinové a koho pokládali za zločince? Ve které knize, písni či obraze hledali útěchu a proč? A za druhé, chtěl jsem těmto lidem pomoci.

    Velice brzy jsem pochopil, že sám toho příliš nezmůžu. Bylo zřejmé, že skutečně pomoci může pouze skupina lidí, kteří budou jednat společně podle přesně promyšleného plánu. Všechno již směřovalo k tomu, aby taková skupina byla vytvořena. Díky mé neohrožené kolegyni Kathy Wilkesové, kterou Tominova výuka nadchla, se podařilo získat a přivést na seminář do Prahy další přednášející. Někteří z nich na vlastní kůži pocítili hrubé zacházení a někteří byli dokonce vyhoštěni ze země. Většina přednášejících pocházela z řad mých kolegů, nebo jsem je aspoň znal. Rozhodli jsme se, že začneme jednat organizovaně, své odlišné

    politické názory odsuneme stranou a společně odhalíme lež, kterou tehdy hlásali komunisté a přijímaly všechny naše vlády, totiž že svoboda vzdělávání je jen jiné jméno pro politickou subverzi.

    Tak vznikla organizace, která si později dala jméno Vzdělávací nadace Jana Husa a jež má dnes své hlavní sídlo zde v Brně. Zásluhou obětavé práce Miroslava Pospíšila a jeho kolegů je tato nadace pravděpodobně nejúspěšnější vzdělávací dobročinnou organizací v České republice.

    Ve mně však navíc všechny tyto události podnítily naléhavou potřebu odhalit pravdu o tom, čeho jsem byl svědkem. Uvědomil jsem si, jak trestuhodně málo jsem věděl nejen o situaci Čechů a Slováků ale o komunismu vůbec. Jak se vlastně tito lidé proměnili v psance? Co studovali a proč? Poprvé jsem se dozvěděl o Chartě 77 a o jejím prvním mluvčím Janu Patočkovi. Zjistil jsem - ach, jak jsem mohl žít až do té chvíle v takové nevědomosti? - že Husserl se narodil na Moravě, chodil do školy v blízké Olomouci a Patočku považoval za jednoho ze svých nejnadanějších žáků. Dověděl jsem se, že Patočka se těšil nesmírné úctě nejen pro svou odvahu a pro svůj symbolický význam, ale poněvadž jeho spisy, jakkoliv jsou těžko srozumitelné, se zabývají otázkami nesmírně důležitými pro lidi uvězněné komunistickým režimem. Tyto otázky ostatně neztratily na své aktuálnosti ani dnes, třebaže se okolnosti změnily a lidé před nimi - někdy až příliš ochotně - zavírají oči.

    Nejčastěji diskutovaným tématem při našich setkáních byl smysl dějin. Někteří lidé zastávají názor, že historie nemá žádný smysl - že to není nic jiného než sled událostí, s množstvím protichůdných příčin, avšak bez jakéhokoliv smyslu či poselství. Jiní historii vysvětlují tak, jak ji vysvětlovali komunisté, tedy jako lineární vývoj hnaný nezadržitelně vpřed růstem výkonu ekonomiky a vrcholící nakonec v dosažení pozemského ráje. A existují také lidé, kteří historii chápou jako postupné zjevování božího poselství a nekonečné Boží Prozřetelnosti.

    Patočkovo chápání historie nezapadá ani do jedné z těchto teorií. Pro Patočku mají dějiny smysl, avšak tento smysl nespočívá ani v budoucnosti ani ve věčnosti. Význam historie podle něj musíme hledat v minulosti. Historii porozumíme tehdy, když pochopíme minulost uplynulého a uznáme, že jsme nějakým záhadným způsobem zodpovědni za události, při nichž jsme nehráli žádnou roli a které už nikdy nemůžeme změnit. Patočka nás nabádá k tomu, abychom se "přiznávali" k dějinám, a to nejen tak, že uplynulé události vezmeme na vědomí, ale že je přijmeme jako součást sebe samých.

    Intelektuálové dvacátého století byli slepě hnáni vírou v pokrok a přitom ztratili víru v Boha. Jejich morálka byla morálkou účelu světícího jakékoli prostředky ve jménu fiktivní budoucnosti. Výsledkem byly války a revoluce, obojí nebývalého rozsahu. Odtržen od minulosti a živ ve stavu exaltovaného nihilismu ztrácí intelektuál dvacátého století víru v polis a její instituce a na prostý život obyčejných lidí nahlíží jako na zradu budoucnosti. Minulost pro něj není nikdy překážkou v jeho konání a právo na zničení všeho a všech, co mu stojí v cestě, pokládá za samozřejmost.

    Namísto této destruktivní vize Patočka nabízel mnohem mírnější vztah k dějinám, který byl, jak jsem zjistil, velmi přitažlivý pro mé podzemní kolegy a studenty. Musíme se vracet se do minulosti, abychom pochopili vlastní společnost a politický řád, jenž poci»ujeme jako přirozený a který nás definuje. Funkce polis, jak řekl Platón, tkví v "péči o duši". Tuto myšlenku Patočka dále rozvíjel ve svých tajných přednáškách o Platónovi a Evropě a snažil se vysvětlit, jak může český národ ve svém myšlení znovu získat sociální a politickou identitu, o niž byl realitou oloupen.

    Tím, že Patočka otvíral staré téma smyslu českých dějin, se zároveň dotýkal dalšího a mnohem hlubšího problému. Za šílenstvím nacistické a komunistické politiky viděl prachobyčejné modloslužebnictví. Jak nacisté tak i  komunisté vytvořili idol z vědy a svůj vědecký světový názor potom zneužívali ke zničení lidskosti. Vědecký rasismus nacistů a marxistické vědecké pojetí historie jsou jakožto vědecké disciplíny neudržitelné. Přesto však neobvyklou měrou ovlivňují způsob, jakým lidé nazírají jeden na druhého. Jejich teorie představuje lidské bytosti jako vedlejší produkty historických či genetických sil: jako kusy bezvýznamné organické hmoty unášené proudy, které nemohou ani ovládat ani usměrnit. Jak můžeme tváří v tvář této pochmurné vizi svého osudu znovu objevit svou svobodu a svou lidskou hodnotu? Jak si můžeme znovu přivlastnit lidskou podobu a lidskou tvář? To byly problémy, jež nedávaly Patočkovi spát.

    Netvrdím, že jeho odpověď na tyto otázky je naprosto srozumitelná; avšak právě tato vágnost se stala podnětem pro mé přátele z podzemí. Nic pro ně nebylo tak důležité jako otázka hledání alternativy. Čím by měl být komunistický materialismus nahrazen? Na čem můžeme založit záchranu lidskosti? Husserl zavedl pojem Lebenswelt, jež je základem lidské zkušenosti a který propůjčuje smysl materiální realitě. Právě tato myšlenka se stala výchozím bodem pro Patočku: myšlenka světa (sám jej nazýval "přirozeným" světem), který je jednak totožný se světem vědy a zároveň se od něj radikálně liší, protože je vnímán jiným způsobem. Podobně jako si zvířata budují svůj habitat, i my budujeme tento přirozený svět prostřednictvím svých osobních vztahů, morálních ideálů a především prostřednictvím vlastní oběti. A tento dlouhý proces společného budování domova, kdy se stáváme součástí země a země součástí nás samých, také podstatně přispívá ke smyslu dějin.

    Komunismus se pustil do ničení tohoto přirozeného světa tím, že odstranil veškeré spontánní lidské vztahy, čili vztahy založené na  dohodě a historickém kompromisu. Namísto přirozeného světa komunisté vynalezli mohutný stroj zvaný Pokrok a do něj naházeli všechnu víru, ideály i zásady prosté lidské slušnosti, aby je potom rozdrtili na kaši. Naším úkolem proto není nahradit komunismus jiným systémem, začít hájit nějaké jiné konkurenční vědecké pojetí historie nebo hledat podobný absolutní výklad lidského bytí. Tak by byl jeden nelidský stroj pouze nahrazen jiným. Naším úkolem je obnovit přirozený svět - svět, který tvoříme slovy, úsměvy a gesty, jimiž dáváme výraz své lidské vzájemnosti.

    Zatímco jsem následoval své podzemní přátele do tajuplného království jejich studia, zalila mě nová a ještě větší vlna obdivu k české kultuře. Pomocí Němcové, Dvořáka, Nerudy, Janáčka a Čapka jsem začal vstupovat do Patočkova "přirozeného světa". Společnost prezentována těmito umělci je společností, kde na sebe lidé vzájemně pohlížejí jako na lidi, a ne jako na součástky nějakého obrovského stroje. Hrdinou české kultury je obyčejný člověk, jehož obyčejnost je reálná a zároveň transcendentní, čímž se dotýká Boha.

    Od své první návštěvy Prahy jsem se v následujícím desetiletí snažil od svých českých přátel učit stejnou měrou, jakou se oni chtěli učit ode mne. Přišel jsem na to, že Praha není tím správným měřítkem, podle něhož by měly být české země posuzovány, a že všechno v Praze, dokonce i disidenti, se vyznačuje jakousi na odiv vystavovanou mondénností. Pražák, to je Pařížan narozený na nesprávném místě, člověk, který si pěstuje svůj vyšší duchovní svět za ochrannou stěnou ironie. Naproti tomu Brňák, jak jsem zjistil, je jeho pravým opakem; je to člověk, který věří, že se narodil na správném místě a který chce tuto víru sdílet s ostatními a dokázat ji celému světu. Nejlépe bych snad tento kontrast mohl ilustrovat na příkladech dvou disidentských přátel.

    V roce 1983 se ke mně začaly neoficiálními cestami dostávat kapitoly vynikající knihy, důvtipné analýzy komunistického jazyka, jejíž autor užíval pseudonym Petr Fidelius. Pustil jsem se do pátrání po autorovi, jehož skutečné jméno (Karel Palek) jsem se dozvěděl až o sedm let později. Dostat se k němu a promluvit s ním nebylo vůbec jednoduché, nebo» ani jeho nejdůvěrnější přátelé neznali jeho adresu. Až po výměně spousty tajných vzkazů se s ním člověk mohl setkat někde na rohu ulice. Poté jste se procházeli po ulicích sem a tam, a teprve až si byl naprosto jist, že nejste nikým sledováni, zavedl vás rychle do kotelny pod starou nemocnicí, kde trávil své dny jako topič. Oděn švihácky do rozevlátého sametového kabátu, vesty s blyštivými knoflíky a s hedvábným šátkem kolem krku, s tváří ozdobenou c. a k.1) plnovousem, vás pak bezvadnou francouzštinou s vybranou a zároveň ironickou zdvořilostí uvedl do svého království: ke svým kotlům, do kterých bylo jeho povinností každou hodinu přiložit, a do sousední místnosti, kde přebývaly jeho "objects d'art et de vertu". Shora do místnosti pronikalo malými okny, jež byla zvenčí na úrovni chodníku, matné světlo a spoře osvětlovalo sbírku šokujících kýčů. Vadnoucí krásky s klobouky přetékajícími květy; sladkobolné panenky Marie s překypujícími ňadry; vemlouvavě mrkající zamilovaní husaři; okaté dětičky s holými zadečky a růžičkami ve vlasech - všechny objekty Fidelius popisoval s naprosto vážnou tváří a oddanou úctou jako průvodce v nějakém málo navštěvovaném venkovském muzeu. "Komunistická kultura," říkal mi, "je kýč s vyceněnými zuby"; proto jeho ironická záliba v jeho bezzubé variantě.

    Mezi těmito cukrkandlovými kreacemi stály police s knihami, skříňky a piáno. Uprostřed místnosti byl pak psací stůl, na kterém vznikalo skutečné Fideliovo dílo. Zde psal a redigoval samizdatový časopis Kritický sborník, který s kýčem neměl nic společného; naopak, zabýval se skutečnou kulturou a historií střední Evropy. Fidelius se každou hodinu zvedl od stolu, sundal si svůj sametový kabátec, natáhl si pracovní kombinézu a sestoupil dolů do kotelny s neznatelným ironickým úsměškem na rtech. Když se potom vrátil, znovu zaujal pozici estéta z 19. století, pracovní oděv opět vyměnil za samet, elegantními pohyby si zamnul ruce a upravil si šátek na krku tak, že připomínal vousatého Baudelaira. Na závěr každé návštěvy vždy zasedl k piánu a s bravurními gesty zahrál ragtime Scotta Joplina. S očima upřenýma ke stropu a s prsty divoce pobíhajícími po klávesách vypadal jako mladý Brahms in dem Bierkeller. Pro mne byl ztělesněním ryzího pražského disidenta, lyrickým vyvržencem, vysmívajícím se svým originálním způsobem života tupé rutině, k níž byl odsouzen, zatímco ve své podzemní říši snů pod nemocnicí čekal, až osud zaklepe na dveře.

    Ještě před tím, než jsem se setkal s Fideliem, jsem se snažil dostat k jinému disidentovi, Jiřímu Müllerovi, který tehdy pracoval v Brně jako prostý dělník v továrně na hasicí přístroje. Nakonec jsem ho dostihl v úsporně zařízeném bytě na Jugoslávské, kde na mě čekal shrbený u holého stolu jako liška zahnaná do kouta. Pod kšticí rozcuchaných vlasů na mě hleděly ostražité a podezřívavé oči. Nechal mě vymluvit a sám se omezil pouze na pár dobře volených jednoslabičných slov. Mluvil jsem o Husově nadaci a o naší touze pomoci tím, že budeme posílat knihy, materiály a návštěvníky, kamkoliv bude potřeba. Zmínil jsem se o našich donkichotských nadějích a překvapivých úspěších. V té době už jsem docela dobře ovládal ironické a cynické způsoby, které tak dobře fungovaly v Praze. Jiří však nehnul ani brvou a jen čekal, až odhalím všechno, co mám na srdci. Udělal si pár poznámek na kus papíru, který hned poté roztrhal na kousky, zmačkal do malých kuliček a zasunul do kapes své ušpiněné bundy. Byl však stále stejně lakonický a nijak mi nevycházel vstříc. Uvědomil jsem si, že takto se nikam nedostanu, a tak začal jsem mluvit otevřeně o tom, na čem mi opravdu záleželo - o tom, že není zapotřebí neúčinných donkichotských gest, ale že je nutné kousíčky vědění jako tenké tyčinky dynamitu zasunovat do tvrdých útesů komunismu. A vida - jeho tvář se náhle rozjasnila vřelým a upřímným úsměvem. Konečně viděl, že bych mohl být užitečný.

    Bez zbytečných řečí začal rozvíjet plány. Satira ho nezajímala; komunismus pro něj nebyl terčem vtipů, ale strategickou výzvou. ®ádal o spoustu věcí, avšak nic z toho pro sebe. Každá akce se podle něj měla rozšířit jak nejdál to půjde a zasáhnout tolik lidí, kolik je jen možné. Účelem neměla být pomoc tomu nebo onomu napůl bláznivému disidentovi, ale lidem a kultuře na Moravě. Požadoval magnetofonové pásky pro nahrávání přednášek, které by byly šířeny mezi školní mládeží; počítačový software pro vytvoření kódované komunikační sítě; oficiální návštěvy oficiálních institucí, za nimiž by se mohly ukrýt jiné, tajné aktivity; kontakty mezi ekologickými skupinami na Západě a ekology v Brně; právní rady těm, kteří testovali hranice komunistické zákonnosti; veřejné kampaně na pomoc lidem vystaveným perzekuci. A to vše za předpokladu, že tyto aktivity budou na sobě navzájem natolik nezávislé, aby v případě rozbití jedné sítě zůstaly ty ostatní nedotčeny. Vůbec mě nepřekvapilo, když jsem se později dověděl, že Jiří strávil šest let ve vězení.

    Ze schůzky jsem odcházel ve skvělé náladě. Podařilo se mi navázat kontakt s někým, kdo nebyl lyrickým psancem, nýbrž člověkem, který chtěl opravdu věci změnit tak, aby se mohl ve své rodné zemi zase cítit jako doma. Naše přátelství bylo důvěrné, avšak skoupé na slovo, téměř vojenské; Jiří byl také se mnou, když mě zatkli a nakonec vypověděli ze  země. Pochyboval jsem, že ho ještě někdy uvidím. Rozhodně by mě ani ve snu nenapadlo, že ho jednou navštívím v honosné pražské kanceláři, odkud řídil transformaci tajné policie, která celých dvacet let dělala všechno proto, aby jej zneškodnila. Pamatuji si, jak mě při této návštěvě potěšilo zjištění, že stále nosí stejný pracovní oděv a že si dokonce nepřestal dělat poznámky na kousky papíru, které hned potom zmačká a zasune do kapes.

    Ne všechno, co se od těch zlých dob přihodilo, bylo dobré. Někdy se nostalgicky ohlížím zpět do doby, kdy mohlo být všechno utrpení v této zemi přisuzováno vnějším příčinám a kdy platil pro všechny jakýsi generální pardon za jejich poklesky a nedostatky, protože za všechno mohli komunisté. Vím však, že takový postoj je slabošský a že se musím radovat ze změn, jež skutečné nedostatky Čechů zviditelnily stejně tak, jako zviditelnily jejich skutečné a daleko větší ctnosti. Za těchto nových okolností mě nejvíce ze všeho těší, že jsem poznal dva druhy češství. Poznal jsem, jak se cyničtí Češi a zemití Moravané navzájem doplňují, aby tak společně vytvořili kulturu, jež nemá mezi kulturami Evropy obdoby. A na své vlastní jedinečné zkušenosti jsem se přesvědčil, jak je kultura Čechům dražší než kterémukoli jinému národu moderního světa. Zkušenost, kterou jsem u vás prošel, změnila můj život. Přijetí čestného titulu doktora Vaší university je pro mne zpečetěním vztahu, v němž kultura byla motivující silou a zdrojem naděje do budoucna. V tom pro sebe spatřuji pravý smysl českých dějin.

    Roger Scruton

    Brno, 2. října 1998


    Vratislav Kuška je mor českého internetu

    Prokop Krásný

    Vazeny pane Culiku,

    posilam Vam reakci na clanek pan Kusky - zverejnete jej prosim; jde mi o cest.

    Prokop Krasny

    Vážený pane Čulíku,

    prosím o uveřejnění mého komentáře k článku pana Kušky Výsledek potvrzuje pravidlo a to hlavně proto, že v něm  použil mé jméno spolu s citátem z mého emailu.

    Pan Kuška je takový mor českého Internetu, přihlašuje se do různých konferencí a pak přes oceán chrlí rady, pokyny a návody a to v pro konference naprosto neúnosném rozsahu - řádově stránky.

    Někde z něj mají srandu, jako třeba zde; někde ho mají za chvíli plné zuby a z konference ho, slušně řečeno, vyrazí.

    Tady je můj email, ze kterého pan Vratislav Kuška, marketingový poradce, citoval:

    Pane Kuska vy jste tragik,

    lide jako vy zpusobuji, ze  si Cesi doma o ceskych emigrantech nemysli nic dobreho.  Nemyslim si, ze ona dama ocekavala uplatek a i kdyby, vylev vasich cancu do konference je zcela neadekvatni.  Myslim ze v konferenci dale
    setrvavate jen diky zvysene toleranci moderatora.  Jinde by Vas uz davno vykopli jako napriklad pan Zajicek z News-On-Net.  Email a emailove konference se lisi od dopisu, faxu, propagacnich brozurek a podobnych hruz hlavne
    strucnosti a prehlednosti.  Jestli Vas neco pali natolik, ze to potrebujete sdelit, budte strucny.  Obsahlejsi projevy a problemy pak doporucuji ventilovat po zpusobu prednosty stanice v Ostre sledovanych vlacich.

    Mimochodem, co jste delal v Ceskoslovensku nez jste emigroval?

    Servus

    Prokop

    Všimněte si prosím, že mé námitky se vztahovaly na délku příspěvku - cca tři stránky - a nikoliv onoho pofidérního úplatku.  Protože pan marketingový poradce ale potřeboval reagovat na negativní email, citoval pouze to, co se mu hodilo.

    Ještě bych se rád vyjádřil k oné inteligentní slovní hříčce nakop/Prokop.  Na tu přišli již moji spolužáci v první třídě obecné školy - pochopitelně ti zaostalejší - a já je za to fackoval.  Jak by řekla teta Kateřina:  "Co se v mládí naučíš, k stáru jako když najdeš."

    S pozdravem

    Ing. Prokop Krásný, MBA

    tč. Maryland, USA


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|