Sueddeutsche Zeitung o konci změn
Zajímavá a velmi kritická analýza od Michaela Franka v SZ se jmenuje Das Ende nach der Wende. Mj. se v ní píše:
Řádné účetnictví není politický koncept. I když má ekonomika pro osud státu a vývoj jeho společnosti velký význam, vede představa, že hospodářství je jediným a výlučným měřítkem blahobytu společenství, nutně k chaosu a bezradnosti. Konec Klausovy éry v České republice tento proces ilustruje. Václav Klaus, do sobotní noci [český] ministerský předseda a bezpochyby ekonom světové třídy, selhal, protože nedokázal pochopit, že společnost tvoří víc než čísla, vyrované státní rozpočty a bilance.
...
Ve víře v tvořivou sílu trhu přenechal ministerský předseda společenskou diskusi jiným -- lidem, o jejichž prostřednosti byl sám nejhlouběji přesvědčen. I z důvodu tohoto odmítnutí se česká společnost od revolučního obratu ani nepokusila o zcela rozhodující krok: totiž aby si dokázala představit, k čemu vlastně má sloužit přestavba plánovaného hospodářství v tržní, přechod od klientského systému k právnímu státu, konec komunistické diktatury a její nahrazení systémem osobní odpovědnosti.
Klaus resignoval dokonce i na účast v obtížných německo-českých jednáních; i když s výhradami, akceptoval a realizoval západoevropskou integraci, při níž by se ovšem demokraticko-politické součinnosti EU a NATO nejraději vzdal. Pro tezi prezidenta Havla, že nová demokratická společnost potřebuje duchovní rozměr a hledání smyslu, měl Klaus jen posměšky.
Demokracie, a tedy Havel, je víc než svobodný platební styk, odpovědná občanská společnost je víc než společnost konzumní. Nyní však vzorová země Česko uvízla v krizi, tržní hospodářství nenabízí tolik, aby to ospravedlňovalo víru v nový systém. Obchodní smlouva mezi premiérem a jeho lidem se zřejmě rozpadá. Navíc byl Klaus svržen a bilance v hlavách a srdcích Čechů je velmi záporná: bez změny myšlení se krizové jevy v ekonomice budou jevit jako krize existenciální, protože není dostatečně rozvinut cit pro vlastní hodnotu svobody a duchovního blahobytu. Krize se proto jeví jako katastrofa, i když jí ve skutečnosti není.
Ostatní strany se dopouštěly přinejmenším stejně bezostyšných machinací a podvodů jako ODS; ostatní straničtí šéfové odhalili zcela jiný nepořádek než padlý Klaus. Žádný z nich však netrpěl pocitem vlastního poslání a neměl příležitost, aby prohlásil vlastní neomylnost za univerzální měřítko postkomunistického vývoje.
...
Každá příští vláda, kterou zřejmě povedou dnes opoziční sociální demokraté, se bude muset utkat s dvojím úkolem: zachránit z toho, co podstatného přinesla Klausova éra, co se zachránit dá, ale zároveň zahájit s českým lidem dialog o tom, jaké možnosti -- kromě požehnání tržního hospodářství -- by mohla demokratizace přinést. Je totiž třeba uvažovat o důvodech, proč právě u Čechů, jimž se -- s výjimkou někdejší NDR -- daří z celého bývalého východního bloku nejlépe, jsou nostalgické vzpomínky na starý systém nejsilnější.
(Přeložil Tomáš Pecina)
Švejnara za premiéra!
Mezi jmeny kandidatu na volne misto ministerskeho predsedy vlady Ceske
republiky se take objevilo jmeno Jana Svejnara (45), byvaleho profesora
ekonomie na Pittsburgske universite, nyni vedouciho Narodohospodarskeho
ustavu Ceske akademie ved.
Zda se to byt kandidatura vhodna z mnoha duvodu, tak, jak Ceska
republika stoji na konci 20. stoleti a jak bude nevyhnutelne celit
mnohym domacim i zahranicnim aspektum globalizace:
a) jakkoliv si nemyslim, ze premierem vlady demokratickeho statu
"musi" byt odbornik, natoz pak ekonom, Svejnar by uklidnil tuto
zjevne konstantni, ackoliv racionalne nezduvodnitelnou potrebu
vyjadrovanou v touze naroda pocinat si lepe take v otazce
hospodarske a vzdy atraktivnim kriterii zvanem zivotni uroven.
b) pusobnost zapadniho ekonoma by uklidnila a dala realnou
nadeji nejen domacimu obyvatelstvo a volicum, ale i ceskemu
soukromemu sektoru. Hladce a uspesne by dala duvod alespon k
takove mire duvery k CR, kterou udajne pro zahranicni
investory predstavoval ex-premier Klaus. Lze se naopak opravnene
domnivat, ze Svejnar by tuto tolik potrebnou duveru podstatne
zvysil. To je v nevyhnutelnem integracnim procesu obzvlaste
dulezite. Na rozdil od Klause, ktery byl o vecech presvedcen,
Svejnar vi a rozumi tomu, jak se na veci divaji zapadni partneri
a financni kruhy. Znovu jasne zlepseni proti stavu pred 30.11.97
c) Svejnar, take jako clovek, ktery zil na Zapade, ne tedy jenom
na stazi ci na sluzebni ceste, chape a rozumi komplexni
provazanosti vztahu moderni demokracie a trzniho hospodarstvi.
Tedy, ze neviditelna ruka trhu muze delat dobro jenom v jistem
prostredi, vyznacujicim se zakonnosti, efektivnosti, duverou
budicimi vztahy a mnoha dalsimi aspekty fungujici spolecnosti.
Toto je zasadni pozadavek, ktery - bohuzel - nemuze nabidnout
nikdo jiny, nez talentovany, situaci a moznosti CR plne
chapajici, ale i komplexitu praktik Zapadu (a tedy i budouci CR)
plne zazitou, "emigrant". Vedomi si toho, ze vola-li premier
po jistem reseni, musi predevsim vedet a mit zazito, jak toto
zapada do komplexniho ramce organizmu spolecnosti.
d) skutecnost, ze v neutesene fragmentovane politicke scene neni
a nejakou dobu nebude dostatek sil zprehlednit a zredukovat
pocet v ucasti na vlade doufajicich ministran, vede ke hledani
premiera "mimo" stavajici strany. Nestranicky, k tomu take, ac
Cech, take castecne jiny Cechoamerican by mel byt efektivnejsim
pri nachazeni konsensu. Vyznam zavedeni nadstranicke a rekneme i
globalni kultury do jednani a rozhodovani tak duleziteho telesa
jakym je vladni kabinet zeme v prechodu od totality k
demokracii, nemuze byt nikdy plne zhodnocen a je pro integraci
CR veci zasadni.
e) vekem 45 let (narozen 2.10.1952 v Praze), Jan Svejnar plne
vyhovuje a je ve vekove kategorii Bill Clinton, Tony Blair.
f) vzdelanim (Kornelska universita a Princetonska universita)
je plne na spicce svetovych politiku. Treba zduraznit, ze
nejde ani tak o to, ze ma doktorat z ekonomie v jedne ze
skutecne nejprestiznejsich (Ivy League) skol v USA a ve svete,
ale o to, co "neekonomickeho" za leta studii, prace a vsech
aspektu zivota ve skutecne demokracii a trznim hospodarstvi
do sebe vstrebal, plne pochopil a je schopny uplatnovat.
g) znalost anglictiny (Klausova nebyla tak dobra, jak si on a
nekteri mysleli), ale hlavne znalost, chapani a povedomi
komunikace, hodnot, verbalnich a neverbalnich signalu hovori
pro mnohem efektivnejsiho premiera, ktery umi odpovidat na
otazky, ktery mobilizuje, ktery se prezentuje na vsech
setkanich a forech skutecne jako "jeden z klubu" zapadniho
spolecenstvi zemi.
h) pro uspesne vykonavani vedouci funkce, zvlaste pak tak narocne
a dynamicke jako je predseda vlady demokraticke zeme, jsou
dulezite take takove
veci jako zvladnuti, zaziti, pochopeni a schopnost uplatnovani
modernich praktik rizeni, mezilidske komunikace, hodnotovych
priorit, vazby na demokraticky konsensus a instituce, roli
prava, atp. Mit v teto roli cloveka, ktery v tomto vyrustal a
take uspesne pracoval je nepochybna vyhoda a aktivum, ktere
Jana Svejnara znovu stavi do silne konkurencni pozice.
i) svoji nekolikaletou praci v CR v narocne a zodpovedne praci
narodohospodare Svejnar prokazal nejen schopnost efektivni
prace, ale i potrebneho pochopeni a artikulace priorit, ktere
z hlediska integrace republika musi zvladnout. A to plati na
ekonomickou ale zvlaste i tu "ostatni" sferu zivota spolecnosti.
j) profesor Tomas Garrigue Masaryk neprivezl z USA jenom sve
zkusenosti, svuj pristup do Wilsonova Bileho domu, svuj prehled
z pohledu nastupujici velmoci, ale take svoji manzelku, sve
stredni jmeno a pohledy, ktere se daji ve vsem oznacit jako
neprovincialni. Svejnar prinasi podobne kvality.
k) vracim se k tematu integrace, coz je tema, ktere se v dobe
propojenych trhu, internetu, kdy napriklad Tokyo kychne a zeme
na druhe strane sveta to pociti, Ceska republika a jeji vlada
potrebuji cloveka, ktery tyto veci zna. A to nejenom mezi nami,
mistnimi, ale na mezinarodne a objektivne porovnatelne urovni.
l) moralni, hodnotove, smyslem pro zakon charakterozovane prostredi
zapadni demokracie je Svejnarovi vlastni. CR chce byt soucasti
takoveho sveta.
m) vztahy na ceske politicke scene, vedene efektivnim, cilevedomym,
ale neantagonizujicim premierem jsou a budou potrebne v
nadchazejicich letech. Tvari v tvar Svejnarovi, odpovidaje na
jeho efektivni, kultivovany a vzajemnou uctu budujici a
zachovavajici pristup premiera, to je nejen vitana zmena, ale
vyznamny krok ke dosazeni zapadnich standardu politicke a
obcanske kultury.
n) s ohledem na to, ze ve svete po studene valce je uloha USA
zase jeste vetsi, ac hospodarske vztahy se sousednimi zememi
budou vzdy dulezite, osobnost a skutecna kulturni obeznamenost s
americkym ale i s globalizujicim prostredim jsou prinosem.
Po letech skodliveho antagonismu mezi ex-premierem Klausem,
cecho-americkymi ekonomy a Chechoamericany obecne, Ceska
republika a skutecna demokracie a tedy i prosperita v CR mohou
v premierovi Svejnarovi take dosahnout zasadniho pokroku.
Dovoluji si vyzvat ctenare Britskych Listu k diskusi na tema kandidatura
Jana Svejnara na misto premiera vlady CR a v pripade, ze nazor na
vhodnost jeho kandidatury sdili, sdelit jej kancelari presidenta CR a
predstavitelum koalicnich stran i predsedovi Smnemovny Parlamentu CR.
Zaverem chci dodat, ze tento podnet nebyl vyvolan nicim a nikym jinym,
jen moji snahou napomoci diskusi a efektivni akci v procesu rozhodovani
o vyberu premiera, ktery by uspesne dovedl CR nejenom na prah pristiho
stoleti.
Robert Miller
Czech and Slovak Service Center Washington
001-202-638-5505
fax-202-638-5308
Jak se mělo s privatizací v ČR začít: leasingem
Pane Culiku, v zaplave diskusnich prispevku V.Klausovi a jeho chybach se
vytratila jedna vec: jak se melo vlastne po 1989 v nar. hospodarstvi zacit.
Kuponova privatisace i bez korupce by nikam nemohla vest, protoze hlavni
problem nebyly narodni podniky samy o sobe, nybrz rozrusena hierarchie v
nich. Tak jsem to opatrne nazyval uz pred lety, aby me krajane doma i v
zahranici pripadne nezakousli. Po osmi letech k tomuto zaveru dosla i firma
Coopers
& Lybrand ( (MF 21.11.97 - " Rizeni podniku je katastrofa, tvrdi firma
C&L"), ktera tvrdi,ze "obecna uroven spravy a rizeni vetsiny domacich firem
je alarmujici" (pro detaily odkazuji na MF).
C&L asi jeste netusi, ze
zakladni kvalifikaci ze stareho systemu prevzatych vedoucich pracovniku byl
vzdy jejich pomer k Sovetskemu Svazu a absolutni oddanost KSC.
Tento
roztomily detail V. Klaus jako makroekonom jaksi prehledl a chtel svou
makroekonomickou "nadstavbu" provozovat nad takovouto absurdni ekonomickou
"zakladnou".
Jak v novinach nekdo spravne poznamenal , vytvoril tridu
kapitalistu misto tridy podnikatelu.
Ve sve knizce, Socialismus v cs hospodarstvi, jsem navrhl k naprave hierarchie pouzit
leasingu,
protoze mi nikdy vubec neprislo na mysl, ze by privatisace mohla byt
provedena rychle (coz je oblibene dogma i jinych transformatoru, dogma
proto, ze nikdo vecne nedokazal, proc).
Ono to totiz jednoduse nejde. Mate
zastarale hospodarstvi, zpusobu prace na volnem trhu nezvykle a pro tu
praci nekvalifikovane zamestnance, mate zcela nemozny management v
podnicich a nemate penize nehlede na celou radu jeste jinych nepriznivych
okolnosti.
Jak si nekdo vubec muze jen predstavit, ze by neco mohlo jit a
jeste k tomu rychle ci dokonce co nejrychleji bez nejake vnitropodnikove
regenerace?
Leasing znamena mensi potrebu kapitalu, protoze se zacina s tim
co je, nutnost vedoucich opravdu podnikat, jinak ztrati kontrakt a budou
nahrazeni jinymi, tunelovani nemozne, protoze jim podnik nepatri.
Nechci
pokracovat v detailech, ale jak je mozne, ze nikdy nedoslo ani k sebemensi
seriosni debate o leasingu?
Od Adama Smitha sice nepochazi, ale je to
metoda dnes uz i v CR bezne pouzivana, proc ji neuplatnit i v prestavbe
nar. hospodarstvi?
Na tuto moznost byli v Praze prakticky vsichni, kterych
se to tyka, upozorneni prave mou knizkou, ale rozhodli se v mlcenlive
dohode s tiskem debatu o leasingu nepripustit a celou vec pred "lidem"
radeji zatajit.
Debata o tom, co se stalo, se take nemuze vyhnout osobnim vlastnostem obou
Vaclavu. Zaver meho clanku "Jakpak je u nas doma" (POLYGON c.3+4/1994)
konci temito dvema vetami:
V politice se da snadno zakopnout nejen o velke prekazky, ale i o zdanlive
bezvyznamne malickosti jako jsou iritantni prohlaseni a nediplomaticke
jednani. V pripade dalsiho poklesu popularity ODS by se nedalo uplne
vyloucit, ze by se jeji predseda mohl stat cenou za udrzeni ci vytvoreni
koalice.
Jaroslav Teplý
Jak se bránit proti podvádění
Pan Milan Pavlík, ve snaze vysvětlit Čechům v zahraničí, jakému prostředí musejí porozumět a jakému se přizpůsobit, mají-li dosáhnout cíle třeba při usilování o získání dvojího občanství, vylíčil na Fóru Britských listů tuto historku:
Americký obchodník byl v nejmenované cizí zemi neoprávněně obviněn tamním obchodním partnerem z
pokusu o podvod. Údajně si od místního obchodníka vypůjčil značnou částku a nevrátil ji. Případ šel před
soud.
Američan se obrátil na nejlepšího tamního advokáta, a vysvětlil svůj problém. Advokát pokýval hlavou,
a sdělil mu, že je to v té zemi obvyklý způsob, jak odřít cizince. Žalobce si koupí svědky, kteří mu u soudu
odpřísáhnou cokoli. Nicméně ho uklidnil, že to zařídí.
Došlo k soudu. Vystoupil advokát žalobce, a předvedl pět svědků, kteří odpřísáhli, že byli u toho, když byla
částka předávána, a že ji Američan slíbil do týdne vrátit.
Soudce se zamračil, a Američan zpopelavěl, když si představil, kolik ho to bude stát. Otočil se ke svému
advokátovi.
Ten se jen pousmál, a uklidnil ho monšalantním pohybem ruky.
Načež povstal a předvolal deset svědků, kteří jeden po druhém odpřísáhli, že na vlastní oči viděli, jak
Američan celou dlužnou částku tomu obchodníkovi vrátil.
Proč by se asi v normální zemi s fungujícím právním řádem a soudním systémem nemohla tato historka odehrát? Je z ní zjevné, že větší množství svědků spáchalo trestný čin křivé přísahy. Soudce by okamžitě zahájil proti nim trestní stíhání. A jak by se poznalo, kdo z nich lže a kdo mluví pravdu?
Velmi rigorózním křížovým výslechem. Ten, kdo lže, se nakonec u výslechu na podrobnostech chytí.
O tento ideál by asi měla ČR usilovat. O efektivní trestání kriminálních činů.
Britský ministr zahraničních věcí zavřel před Romy dveře
Independent, 28. listopadu 1997
Politika "otevřených dveří" Velké Británie vůči střední a východní Evropě se netýká romského obyvatelstva. Britský ministr zahraničních věcí důrazně a otevřeně varoval v Praze české vedoucí představitele, že by se svoboda cestování obyvatelstva mohla stát vážnou překážkou při jednání o rozšiřování Evropské Unie
Robin Cook, britský ministr zahraničních věcí, ve čtvrtek v Praze přislíbil, že České republice "otevře dokořán dveře Evropské unie". Vřelost jeho objetí však okamžitě nepociťovalo 300 000 českých Romů, které Cook varoval, aby neočekávali v Británii přátelské přivítání.
Účelem Cookových tvrdých slov bylo zjevně dokázat domácímu britskému publiku, že britská vláda zastává krutý a nemilosrdný postoj vůči ilegálním přistěhovalcům a osobám, které se pokusí neoprávněně využít britského sociálního zabezpečení. Cookovo varování je reakcí na hněv v Kentu a na rozhořčení pravicového tisku, že v říjnu náhle do Doveru přicestovalo téměř 700 českých a slovenských Romů. Mnozí z nich tvrdí, že uprchli před pronásledováním a požádali o politický asyl.
"Pro všechny osoby, které uvažují, že by se vydaly do Británie, máme jasné poučení. Británie nepraktikuje politiku otevřených dveří vůči těm, kteří tvrdí, že byli pronásledováni, a pak to nemohou dokázat," konstatoval Cook. "Británie má jasnou povinnost otevřeně komunikovat, že nebude zneužívána falešnými žadateli o asyl."
Přichod českých a slovenských Romů do Británie vyvolalo údajně odvysílání českého televizního filmu, který vylíčil Británii jako ráj pro uprchlíky. Romský exodus však nicméně podle diplomatů v Praze odráží skutečnost, že romská komunita v ČR má silný pocit pronásledování. Násilí vůči Romům je běžné. V jednom nedávném incidentu byl romský muž ubit skinheady k smrti před očima vlastních dětí.
Robin Cook hovořil o tom, co charakterizoval jako "potopu" Romů, kteří přišli do Británie, na třech schůzkách s českými vedoucími politickými představiteli. Hovořilo se o repatriaci Romů, jejichž žádosti o asyl byly odmítnuty.
Češi přislíbili přibližně 20 000 liber (cca 1 milión korun) na uhrazení nákladů odesílání odmítnutých rodin zpět do ČR. Britský ministr zahraničních věcí se opatrně vyhnul jakýmkoliv náznakům, že jsou Romové v České republice politicky pronásledováni, ale varoval důrazně české politické představitele, že se zacházení s nimi bude muset v kontextu jednání o vstupu ČR do EU zlepšit.
Jednou ze stížností je, že romské děti jsou systematicky umisťovány do zvláštních škol, protože není čeština jejich rodný jazyk. Negramotnost, nezaměstnanost a kriminalita jsou mezi Romy neobyčejně vysoké. Kromě toho, česká vláda tvrdí, že mnoho Romů patří etnicky na Slovensko, a tak získávají jen obtížně české občanství.
Nemocnému prezidentu Václavu Havlovi , který vstal z postele, aby se setkal s britským ministrem zahraničních věcí i premiéru Václavu Klausovi řekl Robin Cook, že česká vláda musí Romům nabídnout naději na lepší život. Britskému ministru zahraničních věcí byly předloženy podrobnosti 30 opatření, které slibují české úřady, které se obávají, že by romská otázka mohla ohrozit naděje na včlenění ČR do EU.
"Romové se nemusejí obávat návratu do ČR," řekl český ministr zahraničních věcí Jaroslav Šedivý.