Kanadští Češi v českém parlamentě
Miloš Šuchma
Psáno pro časopis Polygon, který vychází ve Švýcarsku
Z iniciativy Ceskeho a Slovenskeho sdruzeni v Kanade a za podpory mandatu dalsich 12 krajanskych organizaci z celeho sveta se delegace Cechu ze zahranici dne 19. cervna 1997 sesla v dvou separatnich setkanich s Podvyborem Zahranicniho vyboru Poslanecke snemovny pro styky s krajany a Stalou komisi Senatu pro krajany zijici v zahranici. Bylo to historicky poprve, kdy se reprezentanti Cechu ze zahranici sesli s predstaviteli ceskeho Parlamentu, aby si pohovorili o spolupraci, podpore Ceske republice a reseni nekterych problemu krajanu.
V delegaci Cechu ze zahranici byli predstavitele krajanskych organizaci (Otta Koutny z Rakouska, Jiri Napravnik ze Svycarska, Stanislav Kalkus z USA, Blanka Rohnova a Milos Suchma z Kanady a Mojmir Kovar ze Slovenska).
Prestoze se v minule Snemovne utvorila Komise pro styky s krajany, tato se nikdy se zastupci krajanu formalne nesesla. Az teprve novy Zahranicni vybor Snemovny v unoru 1997 vytvoril Podvybor Zahranicniho vyboru Snemovny pro styk s krajany v tomto 13-ti clennem slozeni: Michal Frankl (ODS), predseda, Petr Sulak (CSSD), mistopredseda a clenove Vavrinec Fojcik (ODS), Tomas Kvetak (ODS), Jiri Payne (ODS), Josef Hojdar (CSSD), Michal Kunes (CSSD), Ludek Polasek (CSSD), Rudolf Tomicek (CSSD), Radim Turek (CSSD), Cestmir Hofhanzl (ODA), Miloslav Ransdorf (KSCM) a Milan Loukota (SPR-RSC).
Stala komise Senatu pro krajany zijici v zahranici se utvorila dva dny pred setkanim s krajanskou delegaci v tomto 12- ti clennem slozeni senatoru: Milan Spacek (KDU-CSL), predseda, Zdenek Klausner (ODS), Frantisek Konecny (ODS), Irena Ondrova (ODS), Vladimir Oplt (ODS), Vladimir Zeman (ODS), Zdenek Babka (CSSD), Egon Lansky (CSSD), Jaroslav Musial (CSSD), Vera Vasinkova (CSSD), Jaroslav Petrik (KDU-CSL) a Jaroslava Moserova (ODA). Stala komise Senatu pro krajany zijici v zahranici byla vytvorena z iniciativy senatora Jiriho Senkyre (KDU-CSL).
Senator Senkyr ve svem navrhu pred Senatem mimo jine uvedl: "Mimo uzemi Ceske republiky zije rada lidi, kteri citi sounalezitost s nasi republikou. Co maji tito lide spolecneho? Maji spolecne koreny v Ceske republice a citi sounalezitost s nasi republikou. Predkladany navrh na zrizeni Stale komise pro krajany zijici v zahranici si klade za cil vytvorit na pude Senatu instituci, ktera by byla svym zpusobem nejvyssim mistem setkavani nasich krajanu s Ceskou republikou."
Vstricny a podpurny byl take projev mistopredsedkyne Senatu Jaroslavy Moserove, byvale velvyslankyne v Australii, ktera ve svem projevu mj. rekla: "Dejiny nasich zemi nas opakovane privedly do situace, kdy nasi krajane byli nuceni zemi opustit, aby si zachranili zivot, svobodu, nabozenstvi, presvedceni, aby mohli ve sve vire vychovat sve deti ke svobodnemu zivotu. Ve vsech onech smutnych historickych etapach nekdo v nasi zemi zustat musel, nekdo setrvat nemohl. Osudy tech, co odesli, nebyly nekdy lehke. Nasi krajane jsou roztrouseni po celem svete a cini nam cest, ze vsude se tesi dobre povesti. Krajany s nami a navzajem spojuje pocit sounalezitosti se zememi koruny ceske i to, ze jim zalezi na budoucnosti teto zeme. Komise by mela slouzit k tomu, aby s nasimi krajany mela co nejuzsi vztah, abychom jim dokazali naslouchat, abychom umeli prijmout jejich pomocnou ruku, a kde je treba, pomocnou ruku podat. Nase porozumeni, nasi pozornost si zaslouzi vsichni, zejmena pak ti, kteri se stali obeti nedavnych dejin, ktere z domova vypudilo bezpravi a zrudnost rezimu, ktery nasi zemi za leta ochromil. Je treba, abychom lepe chapali situaci nasich krajanu a aby oni lepe chapali nas se vsemi nasimi nedostatky. Ti, co zustali, byli ochuzeni o svobodu, ti co odesli, o vlast. Vsichni jsme ztratili na mnoho let kus sebe sama. Verim, ze komise pomuze zahojit bolesti minulosti a prispeje k vzajemnemu porozumeni a spolupraci ve prospech nasi spolecne vlasti."
Je prijemne podotknout, ze delegace Cechu ze zahranici byla jak Podvyborem snemovny Parlamentu, tak i Stalou komisi Senatu prijata velmi srdecne a ze jednani se vyznacovala vecnosti, uprimnosti a respektem.
Formalne byl parlamentnimu podvyboru i komisi predlozen pisemny "Navrh spoluprace, podpory Ceske republiky a reseni nekterych problemu krajanu", na ktery se ocekava od Parlamentu pisemna odpoved. Z jednani na zadost delegace byly porizovany zapisy a byla dohodnuta nasledna jednani. Co bylo predmetem prezentace krajanske delegace?
Delegace zduraznila, ze vztahy byly dlouhou dobu zanedbany a ze doba si neodkladne vyzaduje, aby spoluprace, podpora CR i krajanske problemy byly urychlene iniciovany a doreseny. Je potesitelne, ze v posledni dobe i z rad poslancu a senatoru zazniva volani po spolupraci a vytvoreni prirozenych a pratelskych vztahu. Bylo predevsim zdurazneno, ze se delegace obraci na Parlament proto, ze je prostrednictvim svych zastupcu reprezentantem ceskych obcanu a ma tudiz zakonodarnou pravomoc. Domnniva se, ze navrhy prispivaji k odstraneni pravni nejistoty a zpevneni pravniho radu Ceske republiky. Pevny pravni rad zejmena v ramci integrace Ceske republiky do Evropske unie je a bude zarukou stabilizace ceskeho hospodarstvi. Pevny pravni rad a stabilizovane hospodarstvi jsou pak zarukou duvery v Ceskou republiku v ramci politicke a obchodni spoluprace a duverou v investovani v Ceske republice.
Pokud se jedna o vzajemnou spolupraci, bylo konstatovano, ze dobra spoluprace jiz probiha s Odborem kulturnich a krajanskych vztahu Ministerstva zahranicnich veci, kde v posledni dobe doslo ke spojeni dvou odboru. Tento rozsireny odbor je koordinatorem, nema vsak politicke a zakonodarne pravomoce, kde prave role Parlamentu je nezastupitelna.
V ramci teto spoluprace se delegace domniva, ze by melo dochazet k pravidelnym setkanim reprezentantu zahranicnich Cechu s Podvyborem Parlamentni snemovny i Komisi Senatu a ze by krajane meli byt pravidelne informovani predem o uvazovanych novych zakonech ci jejich zmenach, ktere se jich tykaji, jakoz i o priprave mezinarodnich smluv, ktere se tykaji zemi jejich pobytu v zahranici. Velmi dobrym prikladem takove spoluprace byla napr. jednani o zruseni vizoveho styku mezi Ceskou republikou a Kanadou. Obdobne, Americane ceskeho puvodu ve Spojenych statech by mohli sehrat dulezitou roli i pri zruseni vizoveho pozadavku Spojenymi staty.
Vzhledem k tomu, ze podle statistik je ve svete na 1.7 milionu tech, kteri se hlasi k ceskemu puvodu je zde velky potencial ceskeho lobby, ktere muze byt velmi prospesne Ceske republice, zvlaste pokud bude motivovano a organizacne podchyceno.
Vyreseni nekterych krajanskych problemu k tomu muze prispet a proces urychlit. Jako priklad podpory politickych zajmu Ceske republiky je napr. podpora zadosti o prijeti do NATO, v cemz se krajane v mnoha zemich angazovali.
Obdobne dulezita bude podpora ceskeho lobby pro vstup Ceske republiky do Evropske unie, kde rovnez pomoc pri integraci tohoto vstupu by mohla byt nezanedbatelna (bude napr. treba pomoci pri harmonizaci ceskeho prava s evropskym a bude treba prelozit mnozstvi dokumentu).
Pomoc v ekonomicke oblasti skyta velke moznosti zejmena po odstraneni nekterych restitucnich barier, ktere znevyhodnuji Cechy zijici v zahranici, zejmena v USA a kteri jsou touto situaci znacne zatrpkli. Tato pomoc se jiz v nekterych zemich presto jiz uskutecnuje napr. zakladanim smisenych obchodnich komor, ktere prispivaji v navazovani obchodnich kontaktu a tim i k zvyseni potrebne exportni aktivity Ceske republiky.
V navrhu reseni krajanskych problemu za nejschudnejsi cestu delegace povazuje formu parlamentni iniciativy k Ustavnimu soudu: poslanecke inciativy 41 poslancu nebo senatorske iniciativy 17 poslancu. Jedna se hlavne o vyreseni techto problemu:
1. Dvoji obcanstvi
V soucasne dobe prevazna vetsina Cechu zijicich v zahranici po 1. 1. 1993 dvoji obcanstvi jiz ma, tudiz pro ty, kterym je v obcanstvi zabranovano je diskriminanci a dukaz nerovnosti pred zakonem. Jedna se hlavne o Americany ceskeho puvodu, kteri byli z dvojiho obcanstvi eliminovani hlavne trvanim na archaicke smlouve o naturalizaci z roku 1928 mezi tehdejsim Ceskoslovenskem a Spojenymi staty. Zda se, ze neaktivitou ceske strany bylo zpusobeno, ze vetsina Americanu ceskeho puvodu a puvodnich ceskych obcanu byla z moznosti dvojiho obcanstvi eliminovana a rovnez tak prosly jejich restitucni lhuty, vazane na ceske obcanstvi.
V navrhu Parlamentu delegace predlozila navrhy na reseni teto situace, ale zaroven zduraznila, ze netrva na techto navrzich, pokud Podvybor Parlamentni snemovny ci Komise Senatu navrhnou jine moznosti resici stejny problem.
Neni pochyb o tom, ze Ustava Ceske republiky jasne stanovi bez jakychkoliv uvozujich podminek, ze "Nikdo nemuze byt proti sve vuli zbaven statniho obcanstvi".
To, ze nekdo, kdo se narodil jako Cech muze byt administrativne zbaven obcanstvi je absurdni a Ceska republika se zbavuje moznosti toho, ze obcane s dvojim obcanstvim by mohli byt pro Ceskou republiku prinosem (viz Madeleine Albrigtova) a zaroven by ukazala svetu liberalizacni pristup v teto otazce obdobne jako rada statu, ktere umoznuji dvoji nebo vicero obcanstvi (napr. USA, Svycarsko, Francie, Velka Britanie, Holandsko, Kanada, Svedsko, Australie, Japonsko, Madarsko, Polsko, Slovensko a mnoho dalsich zemi).
2. Korespondencni volebni pravo
Cesti obcane zijici trvale ci prechodne v zahranici nemaji v soucasne dobe moznost se podilet na volbach v Ceske republice, s vyjimkou, ze se osobne zucastni techto voleb v predepsanych terminech na uzemi Ceske republiky.
Bylo by tedy velmi zadouci, aby temto obcanum bylo umozneno, aby mohli volit v zahranici a aby tim bylo splneno jejich politicke pravo, ktere maji obcane mnoha statu na svete. Z alternativ, ktere se nabizeji, to je moznost volby na zastupitelskych uradech nebo korespondencne, se jevi jednoznacne praktictejsi moznost volby korespondencni. Volba na zastupitelskych uradech by byla velmi neschudna pro znacne vzdalenosti ve vetsine zemi.
3. Dokonceni restituci osobnich majetku
Ceska verejnost s uspokojenim prijala uzakoneni zakona 119/1990 Sb. o soudni rehabilitaci s odkazem, ze "zvlastni zakon upravi podminky uplatnovani naroku vyplyvajicich ze zrusenych vyroku o trestu propadnuti majetku, propadnuti veci nebo zabrani veci, jakoz i zpusob nahrady a rozsah techto naroku".
Timto "zvlastnim zakonem" byl pozdeji vydany zakon 87/1991 Sb. o mimosoudnich rehabilitacich a zakon 229/1991 Sb. o uprave vlastnickych vztahu k pude a jinemu zemedelskemu majetku. Zel, tyto zakony podminky uplatnovani naroku stanovily tak, ze paradoxne se staly v mnohych pripadech zakony konfiskacnimi.
Za hlavni nedostatky zakona 87/1991 Sb. a 229/1991 Sb. je mozno povazovat podminku ceskeho obcanstvi (zabaveny majetek by se mel vratit bez ohledu na obcanstvi tak jak je to obvykle ve vsech demokratickych statech) a zvyhodneni osob a nemoznost dokazat podminku, ze osoby nabyly vec bud v rozporu s tehdy platnymi predpisy, nebo na zaklade protipravniho zvyhodneni osoby nabyvatele.
Prestoze vetsina opravnenych osob v terminech (vcetne nasledneho odstraneni podminky trvaleho pobytu Ustavnim soudem) sve naroky uplatnila a majetky bud dostala ci nedostala nebo jejich naroky jsou v soudnim rizeni, jina je situace u Americanu ceskeho puvodu. Tito jak jiz bylo receno byli z restituci v mnoha pripadech eliminovani, protoze jim nebylo v terminech umozneno ziskat ceske obcanstvi, stav, ktery ostatne trva do soucasnosti. Na tuto skutecnost Ceska republika byla upozornena Komisi Spojenych narodu pro lidska prava i americkym Kongresem, protoze tito americti obcane jsou diskriminovani. Neni pochyb o tom, ze kritika v tomto smeru bude pokracovat vcetne pokracujiciho roztrpceni americkych obcanu ceskeho puvodu.
Delegace ve veci dokonceni restituci osobnich majetku predlozila rozklad tohoto problemu, jakoz i navrhy na reseni. Je potesitelne, ze na setkani pritomny poslanec Jiri Karas (KDU-CSL), vedouci stale delegace Poslanecke snemovny do Parlamentniho shromazdeni OBSE slibil, ze jeste v zari 1997 predlozi Parlamentu navrh zmeny zakona 87/1991 Sb.
4. Usnadnit navrat krajanu do vlasti
Urcita cast starsich a nemajetnych krajanu se chtela po listopadu 1989 vratit do vlasti, ale tito krajane az na male vyjimky nemaji vlastne kam, protoze jejich byty a domy jim nebyly vraceny.
Bylo by tedy zadouci, aby krajanske organizace ve spolupraci s Parlamentem a s pomoci ceskych uradu vyresily tento problem napr. vybudovanim domovu pro starsi a existencne nedostatecne zabezpecene krajany. Delegace take vyjadrila nazor, ze zakon 155/1995 Sb. o duchodovem pojisteni by mel byt zmenen v tom smyslu, aby kazdy obcan dostaval umerny duchod odvisly od poctu odpracovanych let bez ohledu na dobu minimalniho pojisteni 15-ti let, jak je stanoveno soucasnym zakonem.
Neni pochyb o tom, ze ustanoveni Podvyboru Zahranicniho vyboru Poslanecke snemovny pro styky s krajany a Stale komise Senatu pro krajany zijici v zahranici je vstricnym krokem a pocatkem formalni i neformalni spoluprace. Poslanci a senatori prislibili, ze se podanim krajanske delegace budou zabyvat na jejich prvnich schuzich podvyboru a komise v cervenci 1997 a ze krajanske delegaci zaslou pisemna vyjadreni. Skutecnost, ze delegace zahranicnich Cechu s mandatem 13 organizaci formulovala navrhy spoluprace, podpory Ceske republiky a reseni problemu krajanu predlozenim teto agendy na stul reprezentantu nejvyssich zakonodarnych sboru Ceske republiky je pocatkem dialogu, ktery je formalne zahajen. Neni take pochyb o tom, ze Parlament i reprezentanti Cechu zijicich v zahranici si uvedomuji, ze nepujde jen o spolecenskou zalezitost a formalitu, ale o zahajeni procesu, jehoz cilem jsou ocekavane vysledky, o kterych bude siroka verejnost pravidelne informovana.
Miloš Šuchma
http://www.arts.gla.ac.uk/Slavonic/staff/JanCulikHome.html