Asijské telefonní společnosti se obávají internetové telefonie
Financial Times 24.6.1997
Poslat faxem čtyřicetistránkový dokument z New Yorku do Tokia stojí 28 dolarů. Tentýž materiál odeslaný prostřednictvím Internetu stojí méně než jeden cent. Tytéž cenové rozdíly platí i pro hlasovou telefonii. Mezinárodní hovory lze uskutečnit prostřednictvím Internetu ze cenu místního hovoru.
Vyvolává to znepokojení mezi asijskými telekomunikačními společnostmi, protože v Asii se začíná internetová telefonie prosazovat. Očekává se, že to donutí telekomunikační společnosti - stejně jako tzv. "call back services" snížit ceny za telefonní hovory.
Donedávna bylo telefonování prostřednictvím Internetu dosti nedokonalé. Hlas bylo nutno převést v digitální signál a zabalit tak, aby se dal posílat Internetem. Reprodukce byla velmi nedokonalá a v rozhovoru docházelo k časovému zpoždění. Poslední dobou však došlo k technologickému rozvoji, který víceméně odstranil oba nedostatky.
Americká firma Dialogic konstatuje, že v Asii vzrostl loni objem prodeje jejího zařízení pro telefonování prostřednictvím Internetu na 30 miliónů dolarů. Firma má nyní pobočky v Bangalore, v Pekingu, v Hongkongu, v Singapuru, v Sidney a v Tokiu.
Dosud to stojí přibližně 2000 dolarů instalovat pro zákazníka software a přístup k internetové telefonii, konstatuje Dialogic. O tuto službu mají jednak zájem telekomy, které se snaží zlevnit pro sebe mezinárodní provoz, a zvýšit tak své zisky, a dále korporace, které usilují o to snížit své náklady.
Avšak malá singapurská firma, jménem Innomedia, plánuje udělat firmě Dialogic v Singapuru od října čáru přes rozpočet novým výrobkem InfoTalk.
InfoTalk je krabice (vůbec nepotřebujete počítač), která se připojí k normálnímu telefonu. Uživatelé stisknou tlačítko označené # - jinak je užívání telefonu úplně stejné. InfoTalk je zaměřen na americký trh a bude se tam prodávat za 300 dolarů.
Očekává se, že to bude trvat jeden až dva roky, než se užívání této technologie skutečně rozšíří po Asii, ale už nyní se odhaduje, že to podstatněji sníží zisky tamějších telefonních monopolů.
KKD, japonská firma poskytující telefonování do zahraničí, prý přijde až o 12 procent telefonních hovorů, Deutsche Telekom má přijít o 6-7 procent.
Některé vlády se snaží na technologický rozvoj reagovat regulací. Tak singapurská vláda sice dovoluje, aby se zařízení pro telefonování prostřednictvím Internetu prodávalo, ale nesmí se na ně zveřejňovat reklama.
Některé západní telekomy uvažují o tom, že by mohly kompenzovat ztrátu svých zisků tím, že by začaly internetovým poskytovatelům služeb účtovat podstatně vyšší poplatky za telefonní linky.
Někteří pozorovatelé však varují, že to nepomůže. Očekává se totiž, že telefonie bude dříve nebo později Internetem zcela pohlcena. V budoucnosti bude asi telefonování jen jednou z mnoha služeb, poskytovanou Internetem. Proto se očekává, že začne docházet ke slučování telekomů, softwarových podniků a mediálních firem. Nakonec bude zřejmě obtížné rozlišit, jaká firma podniká v jakém sektoru.
Reakce čtenářů