Rejstřík BL
ARCHIV ►

20.8.1996

MICROSOFT A NETSCAPE SPOLU BOJUJI O OVLADNUTI INTERNETU

Obri firma Microsoft a daleko mensi Netscape se snazi navzajem se predstihnout v usili ovladnout Internet svymi navigatory. Jak pise denik Financial Times, obe firmy nyni vydavaji nove verze svych internetovych browsers temer kazdy mesic.

Minuly tyden dala uzivatelum k dispozici firma Microsoft svuj Internet Explorer verzi 3.0. Netscape vydal nejnovejsi verzi sveho browseru, Navigator, v pondeli 19.8.

Obe usilovne si v teto oblasti konkurujici pocitacove firmy tvrdi, ze jejich nejnovejsi produkt je nejschopnejsi, nejrychlejsi a nejkompatibilnejsi s co nejvetsim mnozstvim pocitacu. Zarove se snazi obe firmy na svou stranu pretahnout mocne spojence - Microsoft ziskala poskytovatele sluzeb na Internetu, Netspace zase presvedcil radu velkych firem, aby prijaly jeho vyrobek jako svou normu.

Bitva mezi obema firmami je podle listu Financial Times velmi vyznamna pro radove uzivatele pocitacu, protoze v jejim dusledku dochazi k neobycejne rychlym zlepsenim v obou browserech. Obe firmy zdokonalily pod tlakem konkurence oba broswery zavratnou rychlosti za pouhych nekolik mesicu, za normalnich okolnosti by neco takoveho trvalo roky.

Bitva mezi obema firmami je velmi dulezita, nebot to, kdo vyhraje, urci, jak bude vypadat trh softwaru celosvetove na mnoho let dopredu.

Financial Times posleze srovnava charaktreristiky obou nejnovejsich verzi vyse zminenych browseru a dochazi k zaveru, ze i kdyz puvodne byl lepsi browser Netscape, ted je mezi obema browsery situace vice mene vyvazena. Je velmi dobre, ze v teto oblasti si navzajem konkuruji obe tak tvrde firmy. I pro uzivatele Netscapu, jimz se Internet Explorer nelibi, je to vynikajici, nebot konkurencni tlak od podniku Microsoft zpusobi, ze bude Netscape neustale na same spicce nejnovejsiho technologickeho rozvoje.

CESKA MODELKA ZPUSOBILA SKANDAL V MEXIKU

Na cele rade nejfrekventovanejsich mist v Mexico City se objevily obri billboardy s reklamami na podprsenku typu Wonderbra. Jen v podprsence na nich byla do pasu vyfotografovana ceska modelka Eva Hercigova, se svudnym pohledem v ocich, "Libi se mi, co si myslis", znel napis na billboardu.

Reklama zpusobila doslova bozi dopusteni na mexickych silnicich. Ridici na ni civeli jako mesmerizovani kralici ve svetle protijedouciho vozidla.

Kdyz se reklama rozsirila po Mexiku, vyvolalo to rebelii uctyhodnych matron. Starsi damy zahrnuly mestske urady vlnou protestu. Protestu byly plne i noviny "Fotografie je tak smyslna, ze jejim jedinym ucelem je vyvolat neslusne predstavy v myslich nasich synu, manzelu a dospivajicich chlapcu. Neprejeme si, aby byly nase ulice zaplneny pornografii, tak, jako je tomu v Evrope," buracela pani Silvia Peralesova v dopise, otistenem v deniku El Norte, vychazejicim v meste Monterrey.

Pak se do skandalu vlozili i politikove. Levicaci obvinili starosty mest, kteri zacali fotografii Hercigove zakazovat, ze se chovaji jako reakcionari. Dusledek obrovske kontroverze? Podprsenka se zacala rychle prodavat. Na pozdejsich billboardech se Hercigova v Mexiku vsak vyskytuje uz oblecena.

Presto vsak zustava ceska modelka bez satu, jen v podprsence, globalnim symbolem Wonderbra. Reklama podprsenky, ktera byla neobycejne uspesne zahajena v roce 1994 v Britanii, je vsude primo spojovana s Hercigovou. V Evrope a ve Spojenych statech se pod vlivem svudne fotografie Hercigove pry proda jedna Wonderbra kazdych patnact vterin. "Lide po celem svete proste Hercigovou s nasi podprsenkou primo identifikuji," sdelila listu Financial Times Clovera Bergmanova, namestkyne reditelstvi marketingu podniku Wonderbra ve meste Winston-Salem v Severni Karoline.

NEMECKA TELEVIZE SE UCI OD BRITU

Pred casem jsem natocil rozhovor s sefy Ceske televize, v nemz me ujistovali, ze britska televize, casto jinde povazovana za nejkvalitnejsi na svete, neni pro Ceskou republiku prilis vyznamnym modelem, nebot britsky system je jiny nez evropsky, a vubec, BBC je prilis kvalitni, a tomu je ve svete uz odzvoneno. Vzorem pro CR je hlavne nemecka TV.

Nazory, ktere by jiste v honbe za ziskem podporil i reditel televize NOVA Vladimir Zelezny.

Proto je snad docela zajimava zprava listu Sunday Times, podle niz vyslali nemecke televizni stanice ZDF a RTL na prave probihajici velky kulturni festival ve skotskem Edinburku sve odborniky, tzv. "headhunters", lovce lebek, aby tam nasli nejnapaditejsi a nejperspektivnejsi mlade britske talenty, schopne psat televizni komedie.

Soucasti edinburskeho festivalu je totiz uz dlouha leta tzv. Fringe. Cele mesto se promeni v tisice jevist a jevistatek. Male soubory hraji na ulicich, na zastavkach autobusu, v kostelich, v nocleharnach. Obycejne vystoupi na festivalove Fringe vice nez 3000 souboru ci jednotlivcu. Fringe je velmi vyznamnym "parenistem" pro objevovani novych talentu. Byla na ni objevena cela rada nyni velmi slavnych britskych televiznich komiku. Vetsina vystoupeni na festivalove Fringe jsou dnes komici. Podle Andrease Rolfa, ktery pise pro nemecky televizni tydenik TV Spielfilm, trpi nemecka televize tim, ze v Nemecku zije nyni jen velmi malo Zidu: "Nase kultura ztratila britkost, ostry humor, schopnost rychle slovni potycky, ktera divaky bavi. To umeli prave Zide. Nemame je , a proto se ted obracime k britskym vzorum."

Podle Sabiny Kolveyove, ktera preklada celou radu britskych komedialnich serialu pro nemeckou televizi, se dnes pry v cele Evrope uznava, ze Britove maji snad nejvetsi smysl pro humor. "Delate to lip nez vsichni ostatni. Meli byste byt na tento svuj talent hrdi," uvedla.

Nejuspesnejsi je v Nemecku britsky serial Absolutely Fabulous, o dvou snobskych navrharkach odevu. Serial je natolik anarchicky, ze ho Spojene staty v drze britske verzi neprijaly a pouzily ho jen jako inspirace pro nataceni vlastni, mirne americke mutace. Americani pry reaguji neprilis pozitivne na prilis podvratnou kulturu - neodpovida to jejich mentalite optimismu.