31.7.1996
KOMU PATRI BBC - 3
<>V uternim deniku Daily Telegraph prispiva k debate o zahranicnim vysilani
BBC, ktere se udajne snazi znicit nynejsi generalni reditel BBC John Birt
restrukturalizaci a likvidaci jeho autonomie, sir David Nicholas, byvaly
sef a reditel spravni rady komercniho zpravodajskeho a publicistickeho
studia ITN News.
ITV News je vlastne nezavisla rozhlasova a televizni instituce, temer neco
jako tiskova agentura, ktera pripravuje pravidelne zpravodajske a
publicisticke porady pro komercni britske televizni a nektere rozhlasove
okruhy.
Nicholas se velmi zasazuje za zachovani dosavadni kvality a nezavislosti
zahranicniho vysilani BBC, ktere je podle neho porad na svete to nejlepsi -
i kdyz, zduraznuje Nicholas, ostatni konkurenti ho uz dohaneji. Nicholas
napriklad konstatuje, ze od padu komunismu je pry nyni relativne velmi
slusne ruske zahranicni vysilani v anglictine, ktere take vysila 24 hodin
denne, jako BBC. Dobra zahranicni vysilani v anglictine podle neho maji
take Svycari, Holandani, Rakusane a Nemci. (KDE JSOU CESI??) Radio Lima
informuje velmi profesionalne o situaci na jihoamerickem kontinente
anglickymi hlasy, ktere velmi pripominaji BBC. Zadni tito konkurenti se
vsak BBC dosud nevyrovnaji hloubkou analyzy a rozsahem programu, i kdyz,
varuje Nicholas, vaznym konkurentem BBC zacina byt Internet. I on sam
poprve behem nedavne cesty do USA prestal spolehat na zahranicni vysilani
BBC jako zdroj informaci a cetl si na Internetu britske deniky (na
adresach, ktere jsem zde zverejnil vcera).
Ale proc to vsechno tak sahodlouze cituju? Nicholas navrhuje, aby bylo
zahranicni vysilani BBC castecne financovano z reklamy. Pise: "ITN,
NEZAVISLE TELEVIZNI ZPRAVODAJSTVI, I BRITSKY KULTURNI CELOPLOSNY KOMERCNI
KANAL CHANNEL FOUR PRESVEDCIVE DOKAZALY, ZE JE MOZNO REKLAMOU FINANCOVAT
VYSOCE KVALITNI TELEVIZNI VYSILANI". Porady by se ale uprostred reklamou
nemusely prerusovat, nebot "existuji jine zpusoby, jak strukturovat ve
vysilani reklamu." - Proc zni tohle vsechno tak rozumne?
Ze by to bylo mozne jen mimo Ceskou republiku? Vzpominam totiz na debatu s
Vladimirem Zeleznym, reditelem televize Nova, ktery letos v breznu na
prazske studentske Mikrouniverzite uvedl, ze komercni televize v zadnem
pripade nemohou financovat zpravodajskou analyzu ci mezinarodni
publicistiku - kdo by se pry na to na komercni televizi dival a z ceho by
se to platilo? A vubec, pokracoval Zelezny, lidi museji taky mit pravo si
od analyzy, od publicistiky a od vzdelavani odpocinout.
Zda se, ze jinde na svete plati trochu jine normy.
Znovu pripadne zajemce upozornuju na tuto pozoruhodnou debatu s Vladimirem
Zeleznym a srovnani jeho medialni filozofie s medialni filozofii celnych
hvezd anglo-americke zurnalistiky. Jde o dva clanky, ktere vysly ted v
cervenci v casopise LISTY c 4/1996, anebo si je muzete najit na me strance,
, v oddilu Media
Studies, pod nazvem Dve konference, Media v CR a ve svete.
Muzea na Internetu
Celna britska muzea a galerie budou zpristupnena majitelum domacich
pocitacu prostrednictvim Internetu. Od techto vzdelavacih instituci bude
pozadovano, aby si vytvorily digitalni obrazy vsech svych exponatu, ktere
pak budou umisteny na Internet.u Projekt bude stat pul miliardy liber (20
miliard korun) a budou ho financovat zisky z britske Celonarodni loterie.
Britska vlada ocekava, ze virtualni muzea a galerie budou kompletne
umistena na Internetu do roku 2000. Budou doprovazena podrobnym
kybernetickym pruvodcem, ktery vzsvetli historii i vyznam vseho, od obrazu
od Leonarda po staroegyptskou mumii.
Cinitele britskeho ministerstva kultury konstatuji, ze jde o
nejrozsahlejsi verejnou kampan za ucelem popularizace muzei od doby, kdy
byla vetsina z nich zalozena, ve "zlatem veku muzei", v devatenactem
stoleti, za vlady kralovny Viktorie.
|