Britské ministerstvo vnitra zuří
Britský Nejvyšší soud konstatoval, že bezdůvodné věznění uprchlíků je nezákonné
Byla narušena naše "přísná, ale spravedlivá" imigrační politika, tvrdí britské ministerstvo vnitra
Britský ministr vnitra David Blunkett v pátek zuřivě zaútočil, jak uvádí list Guardian, na "lidskoprávní lobby", poté co britský Nejvyšší soud vydal zásadní rozsudek, podle něhož je hlavní britské vazební středisko pro žadatele o azyl nezákonné. Vláda nyní bude muset nezákonně vězněným uprchlíkům zřejmě vyplatit odškodné, jehož výše by mohla dosáhnout až desítek milionů liber. Vláda se ovšem může proti rozhodnutí britského Nejvyššího soudu odvolat k Horní sněmovně, která je nejvyšší soudní instancí v Británii.
V důsledku rozhodnutí soudce Collinse bude pravděpodobně muset být uzavřeno vazební středisko pro žadatele o azyl v Oakingtonu, které se nachází v areálu bývalého tábora britského letectva v okrese Cambridgeshire. Soudce Nejvyššího soudu rozhodl, že byla porušena lidská práva čtyř iráckých Kurdů na bezpečnost a svobodu tím, že byli tito Kurdové uvězněni ve vazebním středisku čistě proto, že prý bude o jejich žádosti o azyl rozhodnuto během deseti dnů, navzdory tomu, že neexistovaly žádné důkazy, že by se Kurdové chystali utéci.
Je pravděpodobné, že celkem až 11 200 žadatelů o azyl, kteří byli vězněni v tomto táboře od té doby, co bylo středisko v březnu 2000 otevřeno, nyní zřejmě může uplatnit u britské vlády právo na odškodné. Michael Hanley, právník, který předložil tento případ soudu, konstatoval, že každý uprchlík zřejmě dostane odškodné ve výši 5000 - 10 000 liber (250 000 - 500 000 Kč), ale očekával, že o odškodnění požádají asi "jen stovky a nikoliv tisíce" uprchlíků.
Soudce Collins konstatoval, že není možné ospravedlnit věznění osob, které řádně podle práva zažádaly o azyl a u nichž neexistuje žádné riziko, že by během vyřizování žádosti zmizely anebo se chovaly jinak protizákonně.
Soudní rozhodnutí je ranou snahám britské vlády vyřešit dlouhodobý chaos v britském azylovém řízení: počet žadatelů o azyl, čekajících na vyřízení své žádosti v první instanci, byl snížen z více než 100 000 na nynějších 20 000.
Žádosti o azyl osob, které byly zadržovány v Oakingtonu, jsou vyřizovány během deseti dní a nikoliv během průměrných 13 měsíců, což se týká žadatelů o azyl, ubytovaných jinde ve Velké Británii.
"Ministr vnitra je hluboce znepokojen důsledky tohoto soudního rozhodnutí na účinný provoz tvrdých, ale spravedlivých imigračních kontrol," konstatovalo prohlášení ministerstva vnitra. V Oakingtonu je nyní zadržováno 94 uprchlíků a vazební středisko bude fungovat dál, dokud nebude vyřízeno odvolání, jímž se ministr vnitra Blunkett dne 5. října pokusí zvrátit toto soudní rozhodnutí. Ministerstvo vnitra tvrdí, že přijde-li o vazební středisko v Oakingtonu, které má dobré právní, zdravotnické i sociální služby, bude obtížnější jednat lidsky a rychle se žadateli o azyl.
Avšak organizace Refugee Council (Rada pro uprchlíky), Amnesty International a organisace hájící práva uprchlíků přivítaly toto soudní rozhodnutí jako "kredit britské spravedlnosti" a apelovaly na vládu, aby neuzavírala Oakington, ale aby ho používala jako "otevřeného" přijímacího střediska pro žadatele o azyl jako alternativu k násilnému rozesílání uprchlíků po celé zemi. "Mohou nyní splnit zákon prostě tím, že odemknou bránu," konstatoval právník Hanley.
Sangatte u Calais:
Jak jsem se ubytoval ve špinavém uprchlickém táboře
Reportér Burhan Wazir se vydával v uprchlickém táboře Červeného kříže v Sangatte ve Francii za uprchlíka. Shrnujeme jeho svědectví, které včera vyšlo v týdeníku Observer.
Vítr fouká od kanálu La Manche a vhání mi ostrý déšť do tváře. Je krátce po devatenácté hodině a na francouzském pobřeží se stmívá. Dojel jsem z Londýna do Calais vlakem pod kanálem La Manche. Jízdenka mě stála 270 liber (cca 15 000 Kč). Mám se pokusit proniknout jako uprchlík do tábora, který se stal ohniskem celosvětové kontroverze, že je to prý útočiště pro žadatele o azyl, kteří se snaží proniknout do Británie a začít tam nový život.
Dovezli mě asi kilometr od Sangatte, tábor je zdálky v temnotě vidět. Asi o patnáct minut později procházím vchodem do tábora, plným odpadků. Všude kolem jsou novináři a zástupci sdělovacích prostředků: kamery, reportéři a fotografové doufají, že se objeví uprchlíci, kteří se budou snažit dostat se do Británie. Noviny a tisk, jak se zdá, se nemohou nabažit zpráv o "přílivu lidí", který má "zahltit Británii."
Tábor v Sangatte je domovem pro asi 1600 uprchlíků a vede ho francouzský Červený kříž. Tábor má politiku "otevřených dveří", pomáhá každému, kdo přijde. Dostanu se dovnitř jednoduše. Mám na sobě bundu, košili a texasky, projdu hlavní bránou a vydám se ke skupině uprchlíků, kteří tam žijí už téměř rok. Většina hovoří pod slabými zářivkami. Uvnitř tábora dominuje životu každodenní nuda stání ve frontě na jídlo, na povlečení a na vodu. Nikdo se nepokusí mě zaregistrovat. "Jsem tady nový," řeknu později onoho večera pracovníku Červeného kříže. "Potřebuju deku." Říká, že deky došly, ale o patnáct minut později se vrací a vrazí mi do ruku těžkou vlněnou deku.
Tábor je umístěn na ošklivém, rovném kusu pole osm kilometrů od centra Calais. Cesta do města - telefonovat příbuzným nebo nakupovat potraviny - trvá více než hodinu. Do Calais vede čtyřproudová silnice, na jejímž okraji není nic než občasná benzínová pumpa. Je to deprimující procházka větrným, nepřátelským územím, i ve městě, kde majitelé obchodů a místní lidé stojí za okny a nepřátelsky se dívají na šňůru uprchlíků, jdoucích do města.
Součástí tábora je i někdejší budova Eurotunnelu, nyní pronajatá francouzské vládě. Řada přetékajících záchodů (zdi jsou potřísněny lidskými výkaly), špinavá umyvadla a sprchy stojí mezi loužemi blátivé vody. V tomto hangáru je dále umístěno 20 přenosných maringotek rozdělených na maringotky pro muže, pro ženy a pro rodiny. Na pravé straně tábora je asi 20 barevných stanů, v každém z nich jsou nosítka pro asi 15 mužů: je tady tak přeplněno, že noví příchozí musejí spát na betonu mezi plnými stany.
Místa pro spaní si uprchlíci přirozeně dávno zabrali podle etnického původu. Kurdové a Afghánci - který je tady nejvíce a kteří jsou jazykově spřízněni prostřednictvím arabštiny - bydlí u vchodu do tábora. Vzadu žijí Pákistánci, Indové a malá skupina Rusů. Zdvořilou segregací, která téměř nikdy nevypukne v násilí se přeskupili obyvatelé tábora ve skupiny, které sdílejí své kulturní zážitky a historii. Jsem svědkem několika hádek ohledně předbíhání ve frontě na snídani, ale všechny jsou rychle vyřešeny prostřednictvím omluv, podání ruky a objímání.
Hovořím se skupinou indických žadatelů o azyl, kteří vzrušeně hovoří o rozdílech mezi Urdu, jazykem, jímž se mluví jen v Pákistán, a hindštinou, obdobně znějícím indickým jazykem. Jsem představen muži, kterému říkají "doktor". Je to Síkh, má trochu nadváhu a je velmi arogantní, tvrdí, že pomohl mnoha uprchlíkům dostat se do Británie. Najde mi postel ve svém stanu. "A pak si promluvíme," slibuje hrubou pandžábštinou. "Za 1000 liber vám pomůžu dostat se do Anglie. Včera jsem poslal dva chlapce. A příští týden půjdou další. Není to žádný problém." Usmívá se a odchází.
Po večeři muži hovoří: mnoho jde ven, dokouřit cigaretu anebo telefonovat ze dvou automatů u hlavních vrat. Všichni muži ignorují ženy, které se starají o děti u umyvadel. Nedaleko vchodu do tábora je puštěná televize: na malém obrazovce plné zrnění hraje Michelle Pfeifferová učitelku ve filmu Dangerous Minds. Dívá se na to asi třicet uprchlíků, všichni muži.
Film končí kolem půlnoci a muži jdou pomalu zpět uložit se ke spánku. Mnoho nejnovějších příchozích bude chodit po táboře ještě několik hodin a bude doufat, že najde postel a nebudou muset spát na betonové podlaze. Lehnu si na nosítko ve stanu, plném iráckých Kurdů. O několik minut později mě vzbudí jeden jejich kolega:"To je moje postel," tvrdí.
V noci se nedá spát, protože 1600 obyvatelů tábora neustále hovoří. Muži chodí sem a tam. V několika stanech tlučou muži do kyblíků z PVC a zpívají spirituály své ztracené vlasti. Je velká zima.
Fronta na snídani v promrzlém táboře v Sangatte trvá téměř dvě hodiny. Dostávám dva plátky bílého chleba, trochu marmelády a hrnek slabého čaje.
Následujícího večera si povšimneme osmi kurdských uprchlíků, jak jdou pryč ze Sangatte a pomalu kráčejí přes pole k tunelu pod kanálem La Manche. Prší už půl hodiny a muži se opatrně vyhýbají loužím a blátu na prošlapané pěšině. "Můžu se k vám přidat," ptám se Sarfraze, mladíka s příjemnou tváří. Zastaví se, aby se vymočil, vděčně přijme cigaretu, mává na kamarády a běží za nimi.
Čekají na nás za rohem, další hodinu jdeme mlčky, lezeme do kopců a sklouzáváme po svazích. Ujdeme čtyři kilometry.
"Tady si musíme sednout?," říká Shakil, další člen skupiny a ukazuje na deky, rozprostřené v trávě. Už jen hodinu pěší chůze a osmiproudová dálnice je dělí od svobody - to pro ně představuje tunel - svobody od nepříjemných podmínek v uprchlickém táboře. Muži vzrušeně zasednou k modlitbě. Pak zpívá Shakil kurdskou lidovou píseň.
V nevlídném francouzském venkovském terénu v následující hodině Shakila a jeho přátele ztratíme. Vezmeme si taxíka k blízké stanici Eurotunelu a z pole sledujeme linie pomalu jdoucích přistěhovalců, plných napětí.
Na dálnici se na mě obrátí asijský mladík:bojuje s větrem a ptá se mě: "Nevíte, kde je tady nádraží? Snažím se dostat do Paříže."
Ukazuji na nápis na dálnici: "Le Gare TGV," je tam napsáno. Mladík vybuchne: "Za tou zatracenou cedulí jdu po dálnici už dvacet kilometrů. To je určitě ještě dalších dvacet zatracených kilometrů." Jde dál.
Nedaleko zastaví policejní automobil, dva policisté v něm prohledávají tuto oblast a hledaj uprchlíky z tábora v Sangatte.
Vlak odsud vypadá nesmírně blízko - stačilo by prostřihnout ostnatý drát, a sklouznout po mírném svahu k nákladním vlakům, které tady zpomalují jen asi na 40 km/h.
Plot byl nedávno prostřižen, ale nyní díry v něm opravila francouzská policie. Z mlhy vystupuje pět Afghánců s ruksaky. "Jdeš do Anglie?" ptá se Mehmood. Je překvapen, když říkám, že jsem novinář. "Tamti lidé na kopci," ukazuje na nedaleký vrcholek kopce, "nám řekli, že jdeš do Anglie a může nám pomoci." Vypadá zklamaně a zničeně, když mu říkám, že plot byl opraven. Ale dá se to znovu prostřihnout, vysvětluji.
"Jenže my na to nemáme ty kleště," říká Afghánec. "Nepomysleli jsme na to."
Teprve teď si uvědomuji, že je pole plné lidí, kteří se schovávají v hluboké trávě a čekají na svou chvíli.
Asi kolem 23. hodiny začne velmi silně pršet. Déšť proměňuje pole v říčky bláta a vody a uprchlíci se zdeprimovaně zvedají z trávy, přelezou dálnici a vracejí se obtížným terénem do tábora. Té noci se nikomu nepodaří dostat se do vlaku.
Když pak druhý den v táboře fotografujeme pro týdeník Observer, aby to neviděli tamější pracovníci Červeného kříže, obklopí nás uprchlíci. "Řekněte lidem, jak strašné to tady je," nařizuje mi jeden mladý Kurd. "Musíte to lidem dát vědět. Nedávají nám dost jídla. A tohle místo je strašně daleko od města. Proto chceme do Anglie. Raději bych se vrátil do Iráku než abych zůstal tady. Ani Saddám by s námi nezacházel takhle špatně."
Rozhlédneme-li se po táboře, na davy uprchlíků, stojících v dlouhých frontách u sprch - někteří z nich tlučou na dveře sprch, aby lidé v nich spěchali - je obtížné s ním nesouhlasit. Blízká fronta na oběd je víc než 150 metrů dlouhá.
Onoho večera se zase vydají muži a ženy na cestu k tunelu. Déšť jim bude bít do tváří, ale jim je to jedno. Myslí jen na Anglii a na vyhlídky na nový život. Sangatte je deprimující. Zatím však nic jiného nemají.
Rezignuji: budu dceři platit angličtinu soukromě
Zdravim Juliano,
zivot tropi hlouposti. Me od detstvi ucili anglicky, bratra pro zmenu dali na nemcinu. Bratr se chytil v Kanade, ja v Nemecku. -:)
Ale bez legrace, je mi jasne ze anglictina je nutnost a dalsi jazyky jsou vyhodou.
Muj "boj" jsem racionalne zabalil velmi rychle. Dostal jsem mail od pani Sramkove z Novy, ktera by chtela natocit reportaz ve smyslu "rodic versus zaostaly reditel - za vsechno vsak muze ministr".
Roli rozhorceneho rodice hrat nechci a vubec si nemyslim ze reditel Cermak je hlupak a necita. Vysvetlil mi, ze jsme kdysi na prihlasce podepsali "ze si skola vyhrazuje pravo preradit" a on ze v zajmu vyvazenosti poctu zaku udelal to, ze vzal deti podle bodoveho umisteni v prijimacich zkouskach odspodu a odsoupl je na nemcinu.
Na muj protiargument ze "mel otevrit vice kursu anglictiny" odpovedel, ze to udelal a ze to stejne nestaci.
Nemyslim si ze zloduchem je reditel Cermak, ale cely spatny skolsky system. Nova by rada mela "pripad" a odnesl by to nikoliv spatny system ale nebohy reditel Cermak, ktery se snazi ucit deti jazyky uz od prvni tridy za coz mu patri chvala.
Papalasi si budou rajzovat po svete a radovat se jak se mi malicci pereme mezi sebou.
(napada me kolik ucitelu anglictiny bychom zaplatili za cenu vyletu p.Pitharta na Kubu, kdyz tam byl prosit soudruha Castra aby pustil ty udatne zastance demokracie).
Vrcholem absurdity je, ze dcerka je tim, ze se bude ucit nemecky, vyslovene nadsena.
Nasla si o dovolene nemeckou kamaradku a mela s ni komunikacni problem protoze Nemka "umela mizerne anglicky". -:)
Tak jen doufam, ze oba jazyky zvladne, protoze ja jako rodic-pes na te anglictine trvam.
Zena uz nejaky kurs nasla.
Dekuji za podporu
Zkuste se vzit do role uboheho soudruha reditele. Co by z toho mel, kdyby
vyhovel VSEM? Vzdyt by si rodice mohli myslet, ze je to samozrejmost, kdyz
uz si plati ty nekrestanske dane. Pravidlo cislo jedna pro kazdeho
uspesneho rozdelovace statnich penez zni: "DESETI PROCENTUM ZADATELU
NEVYHOVIS, BYS DLOUHO ZIV BYL A DOBRE TI BYLO NA ZEMI".
No a za druhe, co chudak pani nemcinarka? To se ma jit past? Vy vubec
nemate socialni ohledy, necito. Taktne pomlcme o faktu, ze jaksi navic
ziskava pan reditel mezi zamestnanci dalsi vdecnou dusicku, ktera dobre vi,
ze zije jen z jeho milosti.
Mimochodem, jeste se divite, ze se divam ukosem na neustale kvileni "vice
penez, vice penez", ktere se z nasich skol jednolite ozyva? Zapremyslejte -
pomohlo by lepe financovane skolstvi te divence co by se rada ucila
anglicky? V nejlepsim pripade by pomohlo jejim stastnejsim kamaradkam ke
kvalitnejsim lekcim. Takto alespon jejim rodicum zbyde navic par korun
(ktere by jinak odvedli na danich) na soukromeho lektora.
Pokud kroutite hlavou, co je to za nesmysl, ucit deti pokoutne na
soukromych hodinach po jednom az dvou namisto hromadne vyuky ve tride, a
ptate se, kam to asi takova ekonomika dopracuje, nejste sam.
No a ted si polozte otazku - ryze teoretickou - co takhle vyuku jazyku
uvolnit pro soukrome podnikani? S podporou pro ty uplne nejchudsi a s
rovnymi podminkami pro statni i soukromy sektor? Myslite, ze by byla i
nadale anglictina beznadejne plna?
P.S. Premyslim, jake by tak bylo primerene vsimne za prednostni zarazeni do
prislusne tridy. Bude to nekde mezi nulou a rocnim skolnym na jazykovce.
Budme optimisti, rekneme ze pouhych 10%. Stale se to jeste bohate vyplati
obeme stranam (krome tech co se nedovtipili, samozrejme). Vynasobte si to
poctem zaku ve tride. Pak ze ve skolstvi nejsou penize! Samozrejme pouze
teoretizuji a nikoho bych z neceho podobneho ani naznakem neobvinil!
Opravuji historické nepřesnosti v dopise Josefa Fronka o Jugoslávii
Poznámka k dopisu J. Fronka J. Čulíkovi
z 3. září 2001.
Pan Fronek ve svém dopise prezentuje
svůj pohled na konflikt mezi Albánci a
Makedonci (či Srby) na Balkáně. Nejsem
novinář a nejsem o situaci v Kosovu či
Makedonii informován lépe než řadový
občan. Pan Fronek však zmiňuje ve svém
dopise také řadu historických souvislostí,
které se citím povinen poněkud poopravit.
Například zmínka o albánské SS divizi
Skanderbeg a ortodoxních Slovanech jako
kandidátech na vyvraždění nacisty je
poněkud zavádějící.
Po vypuknutí partyzánského
povstání v Jugoslávii v létě 1941
potřebovala Třetí říše na Balkáně více
vojáků, než předpokládala a protože
německé vojáky potřebovala na důležitějších
frontách, začala verbovat dobrovolníky
pro různé antikomunistické formace
mezi příslušníky všech balkánských
etnik. Srbové ani Albánci nebyli výjimkou.
Ve službách nacismu nakonec bojovalo asi
70 000 Srbů a 21 000 Albánců. Přímo
součástí SS byl tzv. Srbský dobrovolnický
sbor, který se (na rozdíl od divize
Skanderbeg, jejíž vojáci dezertovali
většinou hned potom, co vyfasovali zbraň
a potraviny) vyznačoval vysokou bojovou
morálkou a politickým uvědoměním. Jeho
příslušníci byli žáky fašistického
ideologa Dmitrije Ljotiče a bojovali za
nacionální Srbsko, očištěné od Židů,
zednářů a komunistů, které si najde
důstojné místo v nacistické Nové Evropě.
Co se týče Makedonie, ta byla připojena
za 2. sv. války k Bulharsku a její
obyvatelé (krom Židů a Romů) rozhodně
kandidáty na vyvraždění nebyly.
Současná "mírumilovná" makedonská vláda
je tvořena nacionalistickou stranou VMRO.
To je název makedonské teroristické
organizace z meziválečného období, jejíž
příslušník zavraždil v roce 1934 v
Marseille krále Alexandra a francouzského
ministra zahraničí Barthoua. K odkazu
této teroristické organizace se současná
makedonská vládní strana hlásí.
Co se týče multikulturní tolerance
Srbů, myslím, že ve světle událostí ve
Srebrenici v červenci 1995 toto tvrzení
pana Fronka netřeba komentovat.
Vám se, pane Čulíku, nedá věřit ani nos mezi očima!
Pane Čulíku,
vám se prostě nedá věřit ani nos mezi očima! Všem nám tady do Česka přes
kanál neustále ukazujete, jak jsme nedokonalí a zaostalí, všechny novináře
poučujete o tom, jak se má vést nestranný rozhovor a přitom si sám nevidíte
do úst!
Uvědomujete si vůbec, jak strašně jsou z rozhovoru s londýnským
ilegálem Jitkou cítit vaše názory, jak ji jemně manipulujete k tomu, aby se
vyjadřovala tak, jak to sám potřebujete?
Ta dívka si pěkně protiřečila a vy
jste ani nevyužil příležitosti a "nerozcupoval" ji novinářsky na kousky.
Jitka je, podle všech příznaků, pěkně vykořeněný člověk, který z toho, snad,
časem vyroste. Nechci s vámi ztrácet čas a rozebírat celý rozhovor, ovšem
následující pasáž mne opravdu zvedla ze židle:
JČ: Takže už nemáte vy lidi tady nic společného s českou mentalitou, českou
společností?
J: Je mi trošku líto, že mám vevnitř pocit, že bych měla v Čechách být.
Proto na Čechy radši moc nenadávám. Protože pokud já pro to nic neudělám,
tak na to nesmím nadávat, asi.
JČ: Pocit odpovědnosti. Který debil v nás vypěstoval ten pocit odpovědnosti?
:) Jak je to možné? Mají Angličani pocit odpovědnosti za Anglii?
Jak jste to myslel s tím debilem? A jak s těmi Angličany? Říká vám něco
pojem láska k vlasti? Kdyby Angličané pocit odpovědnosti ve čtyřicátých
letech minulého století neměli, možná to Hitler vyhrál. Mám opravdu rád
lidi, kteří si žijí v pohodlí emigrace (už se těším, jak mne za tento výraz
rozcupujete) ve fungujícím státě a dělají chytré na ty blbce, co doma
zůstali. Většinou tím však maskují své vlastní problémy. Člověk, který je
dospělý a který si váží sám sebe, dokáže dobře žít i v tom "zaostalém"
Česku.
Někdo totiž, vážený pane Moudrý, tady žít musí a musí se pokoušet
každodenní prací, chováním a vyžadováním jisté slušnosti i po veřejně
činných osobách vybudovat normální společnost i v Česku. Ono to bude chvilku
trvat, protože těch 10 let po revoluci je strašně krátkých. Určitě se to
však nepovede jen prázdným plkáním z Glasgow a snižováním všeho a všech,
protože to, co děláte, už není pochopitelná kritika, ale masochismus.
Já,
narozdíl od vás a hlavně Tomáše Peciny, žiju v Praze docela dobře a dovedu
se chovat slušně k lidem okolo a dovedu si zjednat respekt úředníků, pokud s
nimi přijdu do styku.
Úředníci jsou placeni i z mých daní a pokud se setkám
s nějakou obstrukcí, skončím třeba až na ministerstvu, ještě se mi nestalo,
abych nedosáhl svého. Je to těžké a někdy únavné, ovšem jiná cesta ke slušné
společnosti není. Ono se dobře povídá a kritizuje, hůře se již něco
konkrétního dělá.
Z vašich článků cítím latentní odpor k české společnosti, což je někdy
patrné u emigrantů (v naší rodině je emigrantů hodně, takže jakési
zkušenosti v tomto směru mám), jsou někdy papežštější než papež.
Vy to
samozřejmě schováváte za "službu" veřejnosti, pardon, zapomněl jsem ještě
dodat investigativní. Až mou reakci na vaše "interview" budete rozebírat,
pokud tedy budete, odpusťte si, prosím, narážky na český provincialismus a
podobné nesmysly (i když vím, Jan Čulík má vždy pravdu a nic než pravdu, k
tomu mu dopomáhej Bůh).
Poznámka JČ: To je omyl. Moderátor v rozhovoru nemá být nestranný, má oponovat svému partneru v rozhovoru tak, aby z toho vypynuly jeho charakteristiky i jeho názory. Myslím, že se mi to v rozhovoru s Jitkou podařilo. - Neznám Brity, kteří by emigrovali do Kanady, do Spojených států nebo do Austrálie a pořád by zpytovali svědomí, jestli raději "neměli zůstat doma a pomáhat své vlasti". To je typicky český postoj. :)
Když si myslím, že Švýcar povede podnik lépe než Čech, je to také rasismus?
Ještě o českém rasismu - Téměř přesně na motivy pana Josefa Ptáčka
Pane Ptáčku, díky za Váš
článek, který mi umožňuje nastavit zrcadlo. Ano, lidé používají zobecňování jen, když se jim to hodí.
Pokračuji první sebeobranou, kterou od Vás přebírám: U nás v podstatě rasismus nemá ani tradici.
Já myslím, že kdyby Češi řekli: my vám na tu vaši civilizaci kašleme, budeme se svobodně dál flákat, podrážet Vám i sobě navzájem nohy jak je naším nezadatelným právem, trochu si přivyděláme předstíráním práce na živobytí a ty vaše výdobytky (skutečnou práci, kurzy, kvalifikaci, vzdělání, ap.) si strčte za klobouk, asi bychom to museli přijmout i když dobře víme že jejich životní filozofie by nebyla lepší té naší.
Jenže oni bohužel mají rádi výdobytky civilizace (plné obchody, pohodlné byty, auta, chaty a chalupy, prázdniny ap.) ale nehodlají se na jejích vytváření nikterak podílet. Je asi nevídané, že by jakýkoliv jiný národ měl 90 % populace stále ještě - přes deset let po rozpadu socialistického ráje - na státní podpoře, nejen finančně ale i mentálně.
Pořád mi ale není jasné, zda rasismus se projevuje paušalizací pouze negativního pohledu. Když jsem se při delším pracovním pobytu v Rusku dozvěděl, že ředitelem nějakého závodu je Čech, hned jsem si představil že tato fabrika bude na lepší úrovni než fabriky ostatní (a také tomu tak bylo). Je to také rasismus?
Zbývá dodat: Ovšem nejlépe vedou podniky pouze Švýcaři, to je nad slunce jasné. Je to také rasismus?
TV Nova je úspěšnější než byla s ČNTS
Příjmy z reklamy byly v loňském roce nejvyšší v historii
Toto není objektivní zpráva, ale oznámení od Vladimíra Železného.
Společnost CET 21, která je držitelem licence na TV Nova, zaznamenala v roce 2000 rekordní tržby z prodeje reklamního času ve výši 4,64 miliardy korun. Tento výkon reprezentuje nejvyšší tržby v celé osmileté historii Novy.
Podle výroční zprávy CET 21 za minulý rok zaznamenala Nova po odečtení objemových slev a agenturních poplatků 15% meziroční nárůst čistých tržeb z prodeje reklamního času. To představuje celkový příjem ve výší 3,9 miliardy korun. Konsolidovaný zisk TV Nova před zdaněním byl v roce 2000 923 miliónů korun.
"Nova je zdravá a ekonomicky silná televizní stanice. Nejenže příjmy z Novy dnes neodplývají do daňových rájů na Bermudách, kde sídlila CME, ale zvýšila se také naše absolutní výkonnost", uvedl generální ředitel TV Nova Dr. Vladimír Železný. "Jsme proto dobře připraveni na vstup strategického partnera", dodal V. Železný.
Společnost CET 21, která je držitelem licence na vysílání Novy vykázala za loňský rok zisk 183,9 miliónu korun. To reprezentuje více než trojnásobek zisku z roku 1999, kdy vykázala zisk 49,8 miliónu korun. Před rozchodem s ČNTS, kterou ovládala CME, vykazovala CET 21 pouze dvoumiliónové zisky, protože veškeré výnosy z prodeje reklamního času plynuly do servisní organizace.
Pravidelný průzkum Firemní Image Sensor, zpracovávaný agenturou RCA Resarch, navíc aktuálně zařadil TV Nova na 11. místo nejúspěšnějších firem v zemi.
Mimořádně příznivá ekonomická situace umožňuje TV Nova, aby se zaměřila na budoucí rozvoj a realizovala své plánované mediální projekty. "Jsme v závěru jednání
o vstupu strategického partnera s několika zahraničními zájemci. S některými už finalizujeme konkrétní smluvní podobu spolupráce, " uzavřel svůj komentář generální ředitel TV Nova V. Železný.
Antičulík aneb Bída kritiky české novinařiny
Martin Mrnka
"Jan Čulík sklouzl k jednodušším a neověřeným drbům," reaguje bývalý šéfredaktor publicistiky České televize Martin Mrnka na obvinění z korupce v minulém Redhotu.
Jak si pamatuje každý pozorný žáček páté třídy, v antické Malé Asii žil chlapík jménem Hérostratés. Venkoncem ten chlapík neuměl nic; měl jen obrovskou ctižádost zapsat se do historie. Jeho sen se splnil úspěšně - zatímco stavitele jednoho z divů světa, Artemidina chrámu v Efesu, si nikdo nepamatuje, o Hérostratovi se učíme hned v dětství. Hérostratés, aby se vepsal do dějin, totiž ten chrám podpálil.
Česká žurnalistika má dvanáct let po listopadu 1989 velmi daleko k tomu, aby mohla být přirovnávána k divům světa, natož k Artemidinu chrámu. Zato Hérostratů má požehnaně. V minulém Redhotu se představil jeden z nich
- profesor Glasgowské univerzity, samozvaný televizní expert a vydavatel dnes už bulvárního internetového magazínu Britské listy Jan Čulík.
Čulíkovou základní tezí je, že všichni čeští žurnalisté jsou neschopní zločinci. I to málo, čeho dosáhli, je špatně. Tomu podřizuje vše včetně argumentů. Naše nejlepší válečné žurnalisty Petru Procházkovou a Mirka Štětinu obvinil bez jediného podkladu z toho, že je platí jistý ruský politik. Janě Šmídové vytýká, že má názor. Mě jako bývalého šéfredaktora publicistiky ČT obvinil dokonce z korupce
- jak jsem se dočetl v Redhotu, nezvratným důkazem je prý to, že v jedné reportáži viděl v červenci opadané listí. Publicistiku ČT má vůbec v lásce - lidé, kteří získali za práci několik prestižních cen v USA a Monte Carlu, jsou pro něj neumětelové.
Když někdo podřídí objektivní skutečnost touze dokázat svůj názor, mívá to ovšem absurdní vyústění. Pro obhájce svobody slova Čulíka je nyní příkladem hodným následování Jana Dědečková - bodrá paní, která do loňského oficiálního usnesení Rady ČT prosadila větu, že "novináři by neměli chytat politiky za slovíčko a připomínat jim, co řekli třeba před rokem".
Vlastně potkal Čulíka velmi smutný osud. Před pár lety totiž právě on nastolil mimořádně užitečný trend - jako první zahájil na svých webových stránkách tolik žádoucí diskusi na téma ČT. Soustavná kritická analýza vycházející z ověřených faktů je ale nevděčná, složitá a náročná práce. A tak sklouzl Čulík k jednodušším, neověřeným drbům. Dnes tiskne v Britských listech už i anonymní dopisy.
Purista české žurnalistiky Čulík se stal sofistikovanější obdobou kdysi proslulého vydavatele deníku Špígl Ladislava Froňka. Bohužel. Chybí-li totiž věrohodná reflexe a kritika, je to škoda i pro českou žurnalistiku. Hérostratés zapálil v tomto případě sám sebe.
(Vyšlo v časopisu Redhot)