Stanovisko Amnesty International k ruzyňským kontrolám
Českým Romům je upíráno právo cestovat do Británie
Britská pobočka Amnesty International dnes vyjádřila hluboké znepokojení nad tím, že vláda se pokouší bránit českým Romům v přístupu k žádosti o politický azyl zavedením evidentně rasově diskriminačních kontrol před nastoupením do letadla.
Několik nezávislých zpráv, které Amnesty International obdržela, uvádí, že britští imigrační úředníci působící na pražském letišti se zaměřují na cestující pocházející z romské ("cikánské") menšiny, protože mají obavy, aby po příletu do Velké Británie nepožádali o politický azyl.
Čeští občané romského původu jsou údajně častěji bráni do vedlejší místnosti k podrobnému výslechu a častěji je jim zakázáno nastoupit do letadla. Odletové kontroly jsou prováděny i přesto, že čeští občané nepotřebují k cestě do Velké Británie vízum.
Ředitel britské pobočky Amnesty International pro komunikaci Richard Bunting řekl:
"Je ostudné, že britská vláda se pokouší zabránit požádat o politický azyl českým Romům, kteří mohli být obětí rasového násilí a nezájmu státních orgánů. Velká Británie znevažuje duch Úmluvy o běžencích z roku 1951, podle níž mají všichni žadatelé o politický azyl právo na spravedlivé posouzení své žádosti."
Když Výbor pro lidská práva OSN posuzoval minulý týden situaci v České republice, vyjádřil znepokojení nad "násilím a šikanou ze strany určitých skupin vůči romské menšině, a nad tím, že policie a soudní orgány tyto zločiny (tzv. hate crimes) nevyšetřují, nestíhají a netrestají."
Česká repulika se připravuje ke vstupu do Evropské unie, avšak ani zahraniční politice britských diplomatů, ani bruselským úředníkům se nepodařilo přesvědčit české státní orgány, aby skoncovaly s diskriminačními praktikami vůči Romům.
Na hrozbu rasistického násilí vůči českým Romům ze strany pravicových skupin a na nečinnost úřadů reagovalo britské ministerstvo vnitra zamítáním těchto žádostí o politický azyl. Avšak v květnu britský odvolací soud rozhodl, že český Rom a jeho rodina byla vystavena rasistickým útokům skinheadů a zrušila rozhodnutí ministerstva vnitra o neudělení azylu.
Dne 20. července byl při zjevně rasově motivovaném útoku ubodán v České republice třicetiletý Rom Ota Absolon. Muž obviněný z vraždy byl již dříve odsouzen za jiný násilný trestný čin. Rozhodnutí soudu umožnit mu čekat na rozhodnutí odvolacího soudu na svobodě bylo překvapivé, uvážíme-li, že v roce 1997 byl odsouzen za to, že bodl jiného Roma do břicha. Tehdy dostal pouze podmínečný trest.
(Z angličtiny přeložil TP)
Czech Roma denied entry to the UK
Amnesty International UK has today expressed deep concern about Government
moves to block asylum claims by Czech Roma through apparently racially
discriminatory embarkation checks.
Several independent reports received by Amnesty International suggest that
UK immigration officials based at Prague airport are singling out
travellers from the country's Roma ('Gypsy') minority because of concerns
that they may claim political asylum when they reach the UK.
Czech citizens of Roma origin are reportedly more frequently taken aside
for detailed questioning and more often refused permission to board their
flights. The embarkation checks are being conducted despite the fact that
Czech citizens do not need a visa to travel to the UK.
Amnesty International UK Communications Director Richard Bunting said:
"It is a disgrace that the UK government is seeking to prevent asylum
claims by Czech Roma who may have suffered racist violence and state
indifference. The UK is dishonouring the spirit of the 1951 Refugee
Convention which should ensure all asylum seekers a fair hearing of their
claims."
In considering the record of the Czech Republic last week the UN Human
Rights Committee expressed concern at the "violence and harassment by some
groups with respect to the Roma minority, and the failure on the part of
the police and judicial authorities to investigate, prosecute and punish
hate crimes".
As the Czech Republic prepares for accession to the EU, there has been a
failure of foreign policy by UK diplomats and Brussels officials who have
not persuaded the Czech authorities to end discriminatory practices against
Roma.
The threat of racist violence against Czech Roma by right-wing groups and
inaction by the authorities has been met with rejection of such asylum
claims by the UK Home Office. But in May the UK court of appeal accepted
that a Czech Roma and his family had been subjected to racist attacks by
skinheads and overturned the Home Office's refusal of asylum.
On Friday 20 July Ota Absolon, a 30-year-old Roma man, was stabbed to death
in an apparently racially motivated attack in the Czech Republic. The man
charged with the killing had earlier been convicted for another violent
crime. The court's decision to allow him to appeal at liberty was
surprising given his conviction in 1997 for stabbing a Roma man in the
stomach. On that occasion he received only a suspended sentence.
Máme žádat o zavedení víz?
Myslím, že krize kolem rasistické kontroly na ruzyňském letišti dobře ukazuje, že
a) ani poměrně demokratická Británie není bezpečná proti svým vlastním byrokratům (to, že úředníci, zejména nižší, dovedou být imperiálně zpupní vůči nám barbarům z Východu, asi zažil leckdo, ale však my to cizincům u nás zase pěkně oplácíme...);
b) je pro nás asi hodně těžké si přiznat, jak moc je Česko zralé na vízovou povinnost. Ta je sice hodně nepříjemná a pro cestovatele obvykle drahá (a to nemluvím o tom, že nás některé země - taky z Dominia - umějí diskriminovat i dobou, po kterou se musí čekat: v květnu jsem zjistil, že do Austrálie bych vízum jako muž do 50 let dostal hned, kdežto žena do 40 let čeká 3 týdny - na copak asi?). Jenže pro sporné situace, pro čisté řešení pochybností o tom, koho si do vlasti pustit a koho ne, jsou asi víza lepší než dohoda splácaná za zády zákona několika byrokraty. A taky odvolání proti neudělení víza je nadějnější, když jde pravidelnými kanály, než když vám má uletět letadlo při "bezvízovém diskriminačním styku";
c) jaké klapky na očích má většina diskutérů kolem této kauzy: Není náhodou to hlavní, co je třeba chránit, SVOBODA? Rasová diskriminace je porušením hlavně svobody, nejen zákona a nejen mravnosti! Je porušením svobody být sám sebou. Ale porušením svobody na úrovni mezinárodní je to, že si mocnáři upekli dohodu, podle které už nikdo, kdo by u nás byl v ohrožení, nebude moci uniknout pronásledovatelům, uprchnout na cizí území. A to jen kvůli tomu, že ho nějací zpupní ouřadové shledají z nějakých svých idiotských důvodů nežádoucím a zabrzdí jeho útěk ještě v Ruzyni. Už chybí jen to, aby nějaký vylízaný skin si na svou oběť počkal na stanovišti ruzyňských autobusů, žejo, když nedokážeme vidět, jak těžko se musí žít mezi ne-skinskými, ale stejně rasistickými Čechy. Možná, že kauza jen ukáže Romům, že země, v níž chtěli hledat lepší podmínky, je stejně rasisitcká jako ta zdejší.
Chápu, že je pro Brity drahé uschovávat na svém území uprchlíky po dobu, než se prokáže, že to uprchlíci buď nejsou, anebo než se dokáže, že jsou.
Ale taková zahraniční úschovna je pro ohroženého člověka důležitá: vzpomeňte na případy, kdy lidé ve světě žili roky na cizích vyslanectvích, aby nepadli do rukou fašistických nebo komunistických úřadů. Když se úschovny zlikvidují na území cílového státu, budou se uprchlíci muset ukrývat na svrchovaných zahradách vyslanectví. Odtud bude těžké potom, až se prokáže, že je mateřský stát nebo národ skutečně ohrožuje, je pašovat na svobodu, ne?
Té možnosti, aby uprchlík mohl dorazit na cizí území, a tam čekat, bychom neměli obětovávat žádné své bezvízové pohodlíčko. Jsem pro víza. Škoda, že zrovna do té Británie neletím - namazal bych si aspoň pusu trochu krémem a ty byrokraty v Ruzyni bych šel taky nachytat (až na tu barvu pleti jsem myslím zralý na odmítnutí vstupu...). Neradím bojkotovat návštěvy jako J. Šiklová, ale spíš dělat dusno, skandály, aby to už dál nešlo.
Právě slyším v rádiu, že se V. Klaus vyjádřil, že by dal přednost zavedení víz. Jestli to má promyšlené (posledních pár let mluví, jako když myslí pokaždé na něco jiného...), mohl by pro to snad něco učinit, když je v Parlamentu velkým pánem, myslím, a ne jen "se vyjadřovat"... Ale jak ho tak od začátku sleduju, tuším, že se mu to jen nějak hodí do politického krámu.
Asi bude ještě dest patnáct let trvat to, že si domácí rozhodovači (politici) budou dětinsky představovat, že takové civilizační maléry, jako je soužití kultur a národů, se řeší zákonem, smlouvami a úředníky za přepážkami. Jediné, co fungovat může, je podle mého soudu obecné šíření vzdělávání - bude trvat dvě generace, nebude nic řešit, ale může v populaci rozšířit takové způsoby myšlení a chování, které budou výskyt rasismu, hlupáctví a zpupnosti omezovat zevnitř - člověk myslivý si nedopřeje sladké nevědomosti a štastného primitivismu blba domácího.
Domnívám se, že je velmi správné, aby za netolerantní hlupáky v národě trpěli nevinní chytří, a to proto, že se zapomněli starat o to, aby hlupáctví nekvetlo. Jen mně mrzí, že musíme trpět taky my, co vynakládáme hodně úsilí na to, aby děti měly šanci neupadat do stereotypů, které jim předvádějí rodiče a starší sourozenci doma, v médiích i v parlamentech a vládách.
Brutální zásahy italské policie
"Pomyslel jsem si, Panebože, to je konec, oni mě zabijí."
Britští demonstranti z Janova tvrdí, že se jim policie brutálně pomstila
Zmlácení, plní modřin a rozhněvaní na nejvyšší míru přicestovali minulý čtvrtek zpět do Británie čtyři britští antikapitalističtí demonstranti a tvrdili, že je italská policie zmlátila a mučila, napsal v pátek 27. 7. deník Guardian.
Britští demonstranti tvrdí, že byli vězněni v holých betonových celách, nedostali buď vůbec najíst, anebo jen velmi málo a bylo jim nařízeno aby stáli s roztaženýma nohama a rukama po dobu delší než dvě hodiny. Po celou dobu zadržování jim byl odepřen styk s právníkem a s pracovníky konzulátu.
Pátý antikapitalistický demonstrant, který je stále ještě příliš silně zraněn na to, aby mohl cestovat zpět do Británie, popsal v živoucích podrobnostech strašlivý výprask, jakého se mu dostalo, když se pokusil utéci před policií.
Britská vláda požádala britského velvyslance v Itálii, aby obvinění z brutality italské policie vyšetřil, ale dosud italskou policii k hněvu demonstrantů a aktivistů za lidská práva neodsoudila.
V Janově roste znepokojení ohledně zásahu policie proti demonstrantů poté, co jeden policista sdělil tisku, že policie zaútočila na mírumilovné demonstranty odvetou za předchozí násilí, zpívala fašistické písně a vyhrožovala ženám, že je znásilní.
Čtyři zatčení britští aktivisté, kteří se vrátili, Daniel McQuillan, 35, Jonathan Blair, 38, Richard Moth, 32, and Nicola Doherty, 27, patřili k 93 osobám, zatčeným v sobotu večer, kdy policie pronikla do školy, kterou využívala organizace Janovské sociální fórum, která koordinovala protesty proti summitu G8.
Prokurátoři tvrdili, že prý byly v budově nalezeny Molotovovy koktajly a hrozili, že zatčení budou obžalováni z celé řady trestných činů, od organizování spiknutí až po vlastnictví výbušnin. Ale kdž byl zatčení předvedeni ve středu před magistrátního soudce, byli vyslechnuti jen krátce a propuštěni.
Čtyři britští aktivisté vypadali unavení, bledí, a byli rozhněvaní, když se setkali po příletu na londýnském letišti Heathrow se svými rodinami.
Vydali prohlášení, v němž přirovnali místnost, kde byli nejprve zadržováni, k "polní nemocnici v krymské válce". V prohlášení se praví: "Většina přítomných potřebovala nemocniční pomoc. Několik lidí bylo přineseno na nosítkách. Lidi měli zlomeniny kostí a zranění hlavy a mnoho z nich bylo silně zakrvácených."
McQuillan, který pracuje jako počítačový odborník pro jednu charitativní organizaci a je to syn bývalého čestného lékaře britské královny ukázal svou zakrvácenou košili a konstatoval, že ji musel mít na sobě po celé čtyři dny.
Hovořil o policejní razii na zmíněnou školu, k níž došlo, když aktivisté spali. Uvedl: "Bylo to strašlivé, slyšeli jsme řev a bití demonstrantů." Řekl, že ho jeden policista udeřil obuškem do hlavy. "Převalil jsem se na zemi na levý bok a policisté nás dál mlátili."
Utrpěl zranění paže, nohy a hlavy. Když byl v nemocnici přikurtován na nemocniční lůžko, byly mu odebrány peníze a pas. Pak byl převezen do sběrné cely. "Byli jsme ve velké místnosti v těch šatech, v jakých jsme tam přišli, nic jiného jsme na sobě neměli, neměli jsme spacáky, nedostali jsme 36 hodin potravu. Bylo to jako vězení v Chile."
Pátý Brit je stále ještě v Janově v nemocnici. Mark Covell, designer internetových stránek pro server IndyMedia janovských demonstrantů svědčil o tom, jak on a kamarád slyšeli, jak policie proniká do budovy a pokusili se odtamtud utéci. Spíše cítil než viděl přibližně 300 příslušníků pořádkové policie, jak se na něho řítí z druhého konce ulice.
"Jeden policista mě silně udeřil do krku a svým štítem mě přimáčkl ke zdi," řekl."Upadl jsem na zem a čtyři nebo pět policistů do mě začalo opravdu zuřivě kopat, do prsou, do nohou, do zad. Měl jsem ruce vzhůru a říkal jsem, Nebijte mě, nekladu při zatýkání žádný odpor. Uměl jsem to jenom anglicky, takže tomu asi nerozuměli."
Pak ho zmlátili podruhé: "Slyšel jsem, jak mi praskají žebra, jako když praskají zápalky. To jsem byl ještě při vědomí. Než mě kopli, vždycky se rozběhli, jako při fotbale." Někdo ho za krk přitáhl před školu a tam ho zmlátili znova. "To bylo daleko nejhorší. Myslel jsem si, Panebože, to je konec, já tady zemřu."
Snažil se nehybně ležet na pravém boku. Řekl: "Věděl jsem, že jestliže se otočím, zemřu. A myslel jsem, že jestliže dokážu udržet alespoň jedno oko otevřené, zůstanu naživu."
Ztratil vědomí a probudil se v nemocnici San Marino. Měl pět zlomených žeber, některá z nich mu probodala plíce a asi i natrženou sliznici. Nedokáže se postavit a vyrazili mu deset zubů.
Policie chtěla, aby byl přeložen do vojenské části nemocnice, ale lékaři ji přesvědčili o opaku. Covell konstatoval: "Přeji si, aby byli policisté obžalováni z pokusu o vraždu. Nemám nic proti tomu, když mě zmlátili poprvé,ale ten druhý a třetí pokus, to se mě snažili zabít."
Někteří aktivisté kritizovali britskou vládu, že nezajistila bezpečnost demonstrantů v Itálii a že neodsoudila italské úřady.
Ministr zahraničních věcí Jack Straw uvedl, že ho prý italská vláda ujistila, že obvinění z policejní brutality budou řádně vyšetřena.
"Jednali jsme s italskou vládou na nejvyšší úrovni a ta souhlasila, že budou tato obvinění plně vyšetřována v rámci širšího vyšetřování zneužívání policejní moci. Vyšetřován bude provádět janovský veřejný prokurátor," konstatoval Straw.
"Sdělili jsme zástupcům těch, kdo vznesli tato obvinění, že obdržíme-li od nich podrobnosti, zajistíme, aby je dostala italská vláda a aby je řádné vyšetřila. Italové opakovaně prokázali, že v jejich zemi vládne zákonnost. Přislíbili věc řádně vyšetřit a očekáváme, že příslib splní."
Britské ministerstvo zahraničních věcí požádalo britského velvyslance v Itálii Sira Johna Shepherda, aby se bezodkladně setkal s italským ministrem zahraničních věcí, Renatem Ruggierem, a požádal ho, aby obvinění byla řádně vyšetřena.
Stephen Jakobi, z organizace Fair Trials Abroad (Spravedlivé procesy v zahraničí) uvedl, že nemožnost kontaktu s konzulátem je "barbarská" a požadoval, aby Evropská unie zjistila, zda italské úřady neporušily Vídeňskou konvenci.
Amnesty International sleduje, co budou dělat italské úřady, a bude požadovat vytvoření nezávislé vyšetřovací komise, jestliže dospěje k závěru, že je vyšetřování nedostatečné.
V Itálii sílí konsternace nad tím, jakým způsobem bylo s Brity zacházeno, zejména poté, co se jeden nejmenovaný policista "přiznal" v deníku La Repubblica.
Uvedl: "Policisté jim přikázali, aby se postavili ke zdi. Pak se na jednu osobu vymočili. Mlátili zadržené, pokud odmítli zpívat fašistickou píseň Facaetta Nera. Jedna dívka zvracela krev, ale šéf policejní jednotky se na to jen nečinně díval. Hrozili, že znásilní dívky svými obušky.
Plný text prohlášení britských demonstrantů je v angličtině zde.
Pravicoví násilníci v italské policii dostali volnou ruku
Pravicovým násilníkům, kteří působí jako policisté v italské policii, sdělili nadřízení, že mohou proti antiglobalizačním demonstrantům vystupovat jakkoliv brutálně, napsal v pátek deník Guardian.
Policisté využili příležitosti a zbili, a ponížili desítky lidí poté, co byli předtím ujištěni, že je vedení policie "podrží", konstatoval římský deník La Repubblica.
Nejmenovaný policejní důstojník potvrdil svědectví zmlácených a otřesených demonstrantů, kteří byli nyní propuštěni: "Bohužel je to všechno pravda."
Policista tvrdil, že jak se o předminulém víkendu zintenzivňovalo policejní násilí a oběti ztrácely vědomí, žádal své policejní kolegy, aby přestali. Tvrdí, že mu řekli: "Nemusíme se obávat, protože nás vedení podrží."
Přiznal, že se policie chovala s neuvěřitelnou brutalitou při razii v ústředí demonstrantů, ale tvrdil, že údajné mučení ve vazebním středicku v Bolzanetu prováděly trestní policejní jednotky GOM. Uvedl, že členové GOM měli černé rukavice a chlubili se, že dali anarchistům lekci.
Tři samostatná vyšetřování budou zjišťovat, kdo vydal takovéto rozkazy, ale není pochyb o tom, že desítky policistů je splnily nadšeně.
Otázka, jak mohly policie a polovojenské jednotky carabinierů jednat tak krvežíznivě, vyvolala v italském parlamentu skutečnou vřavu. Vznikl nátlak, aby byla utvořena vyšetřovací komise, který by mohla požadovat odstoupení ministrů.
Franisco Martone, senátor za stranu Zelených, sdělil BBC, že do policie pronikli fašisté. Propuštění italští, němečtí a španělští demonstranti hovořili o tom, že jim policie otloukala hlavy o zdi, vyhrožovala jim, že je znásilní pendreky, že lidé zvraceli krev, někteří se podělali hrůzou a na jiné policie močila.
Fotbaloví fanoušci si už dlouho stěžují na brutalitu italské policie, ale průzkumy veřejného mínění ukazují, že veřejnost podporuje "robustní zásahy" proti fotbalovému násilí.
Zelená seshora stačila na to, aby se policie začala chovat skutečně divošsky. Italská policie je tradičně pravicová a má tradici potlačování levicových protestů. Populární píseň italské policie zní: "Raz, dva, ři, viva Pinochet, /čtyři, pět, šest, smrt židům".
Vládnoucí koalice Silvia Berlusconiho zahrnuje i postfašistickou Nacionální alianci. Někteří komentátoři argumentují, že právě proto se policejní velitelé chovali radikálně.
Ukázalo se, bylo vážnou chybou použít proti demonstrantům špatně vycvičené vojáky základní služby.Vyšlo najevo, že se demonstrantů lehce polekají a že jsou lehce vyprovokováni a po dvou dnech vyhýbání se kamení chtěli tito vojáci pomstu. Mnoho vojáků základní služby je z italského jihu, kde chudoba, nedostatek vzdělání a konzervatismus vyvolávají podezření vůči antiglobalizačnímu hnutí.
Italská špionáž je ještě více znervóznila: varovala vojáky základní služby, že možná dojde k teroristickým útokům a že na ně např. anarchisté budou házet pytlíky s krví, infikovanou HIV. Vojáci základní služby se báli střetnutí s anarchisty už dlouho před summitem.
Enrico Sciaccaluga, 19, student z Janova, uvedl, že někteří byli tak posedlí strachem, že vypadali, že jsou na drogách.
Jiným vysvětlením je, že šéf policie, Gianni De Gennaro, sice umí bojovat proti mafii, ale nezná nic o tom, jak zvládat demonstrace.
Italská strategie vyvolávání napětí
"Oné noci, osvětlené světlomety vrtulníků, před hradbou speciální policejních jednotek, uprostřed křiku mladých mužů a žen jsme nebyli v Janově ani v Itálii, ale na jiném místě a v jiné době - vypadalo to jako pokus nahradit nynější režim policejním státem."
Těmito slovy reagovala skupina trestních a civilních právníků z Milána, kteří byli svědky událostí z minulého týdne v Ženevě, na činnost úřadů. Obvinila je, že italské úřady protizákonně suspendovaly základní lidská práva těch demonstrantů, na něž policie zaútočila či které zatkla během antiglobalizačních protestů proti summitu skupiny G 8.
Docházelo k bití demonstrantů hlava nehlava, stovkám demonstrantů bylo odepřeno právo spojit se s právníkem a s příbuznými. Minulý čtvrtek bylo stále ještě zadržováno 220 osob, včetně 28 cizinců. 90 osob bylo propuštěno, bez vysvětlení a bez omluvy, proč byli zadrženi. Opozice vyvolala v parlamentě bouři. Požadovala vyšetření rozsáhlé policejní brutality, k níž došlo v Ženevě, napsal v pátek v deníku Guardian Vittorio Longhi.
Není pochyb o tom, že italská vláda porušila základní zákony trestního práva. To, k čemu došlo v Janově během summitu G8, nemá v Itálii precedens od levicových pouličních konfrontací a terorismu sedmdesátých let. Ale policie si měla být vědoma, že je rozdíl mezi stovkami pokojných demonstrantů a novinářů, které policie zmlátila předminulou sobotu v noci v oné škole, a duchy Rudých brigád či fašistických teroristických gangů ze sedmdesátých let.
Italská vláda má ideologii, která nedovoluje legitimní pokojné protesty a v Itálii existuje kultura represe opozičních názorů. Premiér Berlusconi i jeho postfašistický náměstek Gianfranco Fini oba navštívili Janov před vrcholnou schůzkou G8 a Fini se vychloubal, že sám finalizoval bezpečnostní plány.
Není jasné, zda by byla situace jiná, kdyby v Itálii stále ještě vládla vláda levého středu. Magistrátní soudci by bývali měli větší vliv než nyní a mohli řádně vyšetřit, k čemu došlo. Avšak Berlusconiho silná podpora pro policii i jeho averze vůči magistrátním soudcům jsou známé. Nikdo z Berlusconiho strany Forza Italia se dosud nevyjádřil k policejní brutalitě, k níž došlo v Janově.
Poslanci levého středu podali v parlamentě návrh, aby byla ministru vnitra Claudio Scajolovi vyjádřena nedůvěra. Budou přehlasováni. Ale Scaloja se namísto toho obává, že by mohlo dojít k veřejnému vyšetřování policejní brutality a také spiknutí policie s násilnými demonstranty. Není dosud jasné, jak je možné, že násilní demonstranti mohli ve městě operovat bez problémů, když policie už věděla, kdo to je. "Násilní demonstranti byli nástrojem policie, byla to jasná strategie," konstatovala Luca Casarini, šéfka aktivistické skupiny Tute Bianche. "Neříkám, že všechno bylo zorganizováno předem. Ale využili a napomáhali chuligánství, aby ospravedlnili svou brutalitu.Teď má vláda pocit, že na nás může volně útočit."
Lidé nechtějí hovořit o nové "strategii napětí" - to je jméno, které označuje spiknutí mezi částmi italského státu, fašistickými teroristy a provokatéry, které existovalo v sedmdesátých letech, ale právníci janovského sociálního fóra tvrdí, že mají absolutní a nezvratitelné důkazy, že mezi chuligány a policií existuje spojení.
Události v Janově vedly alespoň k tomu, že se italská levice pokusila znovu lépe zorganizovat. Šéfové hlavní strany levého středu Levicových demokratů se sice neúčastnili pokojných protestů 200 000 lidí, ale odmítli Berlusconiho pokus ospravedlnit policejní násilí, které vyvrcholilo zabitím 23 letého mladíka. Nyní se italská levice musí vyrovnat se skutečností, že se politika vrátila na italské ulice a všichni tito lidé potřebují být politicky zastoupeni.
Janovské protesty jsou nepřijatelné
Tak argumentoval v deníku Guardian ve středu Philip Wilan. Shrnujeme.
Sledoval jsem pouliční násilí v Janově z bezpečné vzdálenosti v Římě a jsem překvapeen, jak ostré pocity znechucení, hněvu a boojechtivosti ty násilné obrazy vyvolávají.
A znechucení a hněv není namířen proti policii, bez ohledu na množství důkazů, že se policie chovala nesmírně brutálně. Je pozoruhodné, jak vedoucí představitelé Janovského sociálního fóra, kteří organizovali demonstrace proti summitu skupiny G8 a vyvolali situaci, které vedla k devastaci města, nepociťují vůbec žádnou vinu.
Všichni věděli, že v Janově dojde k násilí a prohlášení Sociálního fóra, že "pokojným způsobem" provede invazi do zakázané, rudé zóny města, zaručilo, že k násilí skutečně dojde.
Není pochyb o tom, že drtivá většina statisíců demonstrantů, kteří se shromáždili v Janově, chtěla pokojně vyjádřit svůj požadavek spravedlivější globální ekonomiky. Ale mezi cca 700 organizacemi, zastoupenými pod deštníkem Sociálního fóra, byla celá řada těch, kteří pociťovali daleko větší sympatie vůči anarchistům Černého bloku než vůči uniformovaným zástupcům toho, co považují za "nepřátelský stát".
Za těchto okolností by bývalo moudřejší, kdyby protestující demonstranti ignorovali summit a neútočili na policejní kordony. Namísto toho zorganizovali konfrontaci, která pravděpodobně překonala jejich nejhorší obavy.
Důsledky nutně ovlivní antiglobalizační hnutí, které stejně vzniklo z násilných pouličních demonstrací a zjevně ohrozí budoucnost mírových veřejných protestů na celou generaci.
Posloucháte-li organizátory demonstrací, podle nich byly všechny chyby na druhé straně. Mluvčí "bílých montérek" Luca Casarini napsal otevřený dopis občanům Janova, který vyšel v pondělí v deníku La Repubblica.
"Milí občané Janova, omlouvám se. Ale měla by se vám omluvit policie a carabinieri, protože ti páchali to skutečné násilí proti městu," napsal.
Majitelé obchodů a automobilů, jejichž vlastnictví vypálili členové Černého bloku, asi shledají tuto omluvu poněkud nedostatečnou. Politikové i policisté ovšem udělaly podstatné chyby. Celkem lze uzavřít, že Janov by ve skutečnosti obrovskou politickou pastí pro antiglobalizační hnutí.
V Chebu se prodávají cédéčka propagující fašismus
Redaktoři pořadu Fakta se vypravili na Svatý Kříž (obec 4 km J od Chebu), kde v Asia marketu nakoupili 3 CD s písněmi propagující Třetí říši. Od vietnamských trhovců se dověděli, že CD jdou dobře na odbyt, kupují je hlavně mladí Němci.
Redaktoři donesli nákup na chebskou radnici (pod kterou Sv. Kříž spadá) a zeptali se pana starosty Ing. Jakla (dříve KSČ, dnes ODS), co tomu říká. Prý tržnice kontroluje obchodní inspekce za přítomnosti pracovnice živnostenského úřadu. Ta však není proškolená a nepozná závadný obsah. Možná by bylo dobře podat trestní oznámení.
Škoda, že redaktoři nešli za okresním státním zástupcem. Ten by je informoval, že Vietnamci všechny soudy vyhráli, protože neumějí ani česky, ani německy a tudíž nevědí, co prodávají, natož aby jim někdo prokázal zlý úmysl propagovat fašismus. Pan ministr spravedlnosti Bureš se podivil, jak je možné, že prodejce neví, co prodává? Pane ministře, jsme v České republice, tady je možné všechno. I kdyby Vietnamci věděli, co prodávají, nikdo by s tím nic neudělal, jako neudělal s knihkupci, kteří prodávali kultovní Hitlerův Mein Kampf. Žijeme totiž v zemi právního marasmu, kde jakés-takés zákony máme, ale nikdo nevyžaduje jejich dodržování.
Nedávno byl v ČT pořad o tom, jak OSA vybírá z každého televizoru v restauraci, z každého rádia na hotelovém pokoji, z každé koledy zpívané koledníky přede dveřmi domu. O tom, že Vietnamci prodávají nelegální cédéčka, OSA dobře ví, ale nic s tím nedělá. Její výběrčí navštěvují provozovny drobných živnostníků, inkasují málem i kamarády táborových ohňů, ale tržnicím se obloukem vyhýbají. Tak se Vietnamcům podařilo po textilním a obuvnickém průmyslu zlikvidovat i trh se zvukovými nosiči.
Cheb se díky Faktům dostal opět na první stránky. Po prostitutkách a tržnicích vedeme i v prodeji nelegálních CD. Z nich se zvlášť dobře prodávají ta fašistická. Podle politologa Zbořila by v Německu Vietnamci s takovým svinstvem nepřežili den. U nás jsou hájeni a plni očekávání šťastných zítřků.
Rákoska: šetřit jí či nešetřit?
Pravdu má pan Pecina, když se v poznámce k mému článku "Proti
týrání: plakáty versus vyhlášky"
ptá: [Ale co "Spare the rod and spoil the child"?-pozn. TP]. Ano,
najdete to v bibli, ve starém zákoně : "Old Testament Proverbs 13-24
- He that spareth his rod hateth his son." - Ten kdo šetří
rákosku, kazí své dítě (překlad j.h.). V jiné verzi zase:
"The one holding back his rod is hating his son, but the one loving him
is he that does look for him with discipline." - Ten, kdo
nepoužívá rákosku, nenávidí svého syna, ale ten který jej
miluje, na něm vyžaduje disciplinu (překlad j.h.). Jak je vidět,
tady už se jedná jen o syny, dívkám se asi odpouští :-) a
jistě by se našlo mnoho různých verzí v dalších verzích
Bible, i takových které by ještě víc uvedly v pochybnost
doslovné chápání výše uvedeného rčení,
například to, že Bible uznává jen tělesný trest.
Ano, napsal jem "rčení", protože i název "Proverbs", česky
"Přísloví", naznačuje, o jaký druh konstatování jde.
Rčení, které se dostala do Bible spíše jako rady, co a jak
dělat, a která teď jistí bigoti považují za zákon.
Přísloví také, jak známo, používají analogie, symbolizmy a
podobně. Například hned další pod výše uvedeným
říká: "The righteous is eating to the satisfaction of his soul,
but the belly of the wicked ones will be empty. " - Spravedlivý
(člověk) jí, aby nasytil duši, ale žaludky (doslova břicha!)
zlých lidí (či hříšníků), budou prázdné (překlad
j.h.). Myslím, že nemusíme pitvat žaludky hříšníků ani
duše spravedlivých, abych porozuměli, že se jedná o pouhý obraz
a že ten, kdo by to bral doslova, by se jen zesměšnil. Asi tak, jako
když se milostné Šalamounovy písně považují za oslavu
církve (jak si pak vysvětlit verš "tvá ňadra, dvé
mláďátek srních"?) .
Osobně si myslím, že si to vše bigoti spletli s příslovím
"Kdo chce psa bít, hůl si najde" nebo možná i upraveným
"Kdo chce psa bít, psa si najde", ale jistě se nemusíme bát,
že náboženští fanatici budou chodit po ulici a bít psy hlava
nehlava. U dětí si asi myslí, že se to může :-). Ale vraťme
se k tomu, co jsem v článku tvrdil: "Osobně to považuji
za hloupou výmluvu: náboženství může trestání povolovat,
ale neznám náboženství, které by přímo nařizovalo
rodičům provádět tělesné tresty [Ale co "Spare the rod and
spoil the child"?-pozn. TP]. Netrestat děti tělesně tedy není
hřích :-), zvláště když existují tresty jiné."
Nenašel jsem nikde, že by se jednalo o víc, než o přísloví -
tak např. v Desateru o tom nic není, tam je jen "Cti otce svého a
matku svou" ale ne už "bij své děti". A pokud vím, byl to právě
Kristus, který řekl "Nechte maličkých přijíti ke mně"
a tím myslím celý ten problém uvedl na správnou míru.
K tělesnému trestu: ještě dlouho se o tom asi bude
diskutovat, než rodiče poznají, že existují daleko lepší a
účinnější tresty a že nestačí jen trestat, ale je třeba i
odměňovat. A dáváte-li dětem něco, ať už dar či trest,
musí vědět, že to není váš rozmar, ale že se samy o to
zasloužily.
Koneckonců vím sám, že jsme se jako kluci, když
jsme dostali ve škole rákoskou - ano, ještě v roce 1947!) - jenom
otřepali a brzo na to zapomněli, asi jako když dostanete pokutu za
rychlou jízdu :-). Na téže obecné škole (ještě než
zrušili hodiny náboženství) nám náš farář dával za
odměnu žvejkačky a když jsme neuměli, tak zase pohlavek. Sám
jsem jeden dostal, když jsem neznal, kdy je den nanebevstoupení
Páně. Dnes si ale hlavně pamatuju ty žvejkačky, tedy ty odměny,
a to, že ten pan farář ve válce trpěl v koncentráku - byl pro
nás tehdy něco jako hrdina. Navíc nás naučil, že v životě
má každý náš čin buď dobré či špatné následky a
že nejsou jen tresty, ale i odměny. A že musíme sami poznat, kdy si
co zasloužíme. A i když mi i to náboženství z hlavy časem
nějak vyprchalo, tenhle poznatek mi zůstal.
Osobní zkušenost
Chorvati nadržují Němcům
Vazeny pane Golgo
Domnivam se, ze se ve svem clanku dopoustite neumerne velke globalni
kritiky na adresu Cechu a
podobne tak i Chorvatu.
Jezdim se svou rodinnou do Chorvatska kazde prazdniny na ctrnact dni s
cilem poznat lidi, prirodu
more, kulturu, pamatky a vse co je na Chorvatsku krasne.
Svou dovolenou travime v kempech vicemene nahodne vybranych.
Letos jsme byli v kempu Turist ve Vrsaru. Nikde jsem se doposud nesetkal
s postojem Chorvatu
vuci nejake narodnosti tak, jak o ni pisete. Snad az na nejake nejapne
narazky na Bulhary.
Pokladam za nebezpecne delat si usudek na zaklade rozhovoru s nekolika
nahodne vybranymi jedinci.
Lide povrchne posuzuji ciziho cloveka podle mnozstvi penez, ktere
utraci. A to predevsim
lide z oblasti turistickych sluzeb na pobrezi Chorvatska.
Z tohoto uhlu pohledu by pak mohli byt mnozi rusti turiste, takzvani
"novi Rusove", nejlepsimi lidmi - hosty.
Sam se ucim zakladni chorvatska slova, abych se mohl bavit s Chorvaty
jejich jazykem,
ktery je velmi blizky cestine. A vetsina Cechu teto jazykove blizkosti
take vyuziva.
Duvody narodnich "nerovnosti" pocitovane v Chorvatsku jsou podle meho
nazoru jine, nez popisujete.
Mam takovou zkusenost, ze Chorvate strani spise Nemcum a jaksi je
nadrazuji nad ostatni narody.
Jsou velmi nacionalne vyhraneni. Neni divu, valku ukoncili pomerne
nedavno.
To, ze to chapu neznamena, ze bych tento rys schvaloval - ani v
nejmensim.
Jen si ho uvedomuju.
To, ze nekteri Chorvate nekdy fandi Nemcum, je pochopitelne z drivejsi i
z minulosti nedavne.
Bezny "pobrezni" Chorvat poklada Nemce za sveho blizkeho (rovneho) take
proto,
ze Nemci kupuji nesmyslne predrazene sluzby a zbozi. I kdyz to neplati o
vsech Nemcich.
Tak jako Cesi se v Chorvatsku (v kempu) chovali Holandane, Rakusane,
Italove a dalsi.
To, na co bych ale chtel upozornit, je prave ono nadrazovani nemecke
narodnosti nad ostatni.
Muze se to nekdy velmi neprijemne projevit, tak jako letos v nasem
pripade.
Pri nasem pobytu v kempu srazila nemecka obcanka jedouci na kole v
prostoru kempu
nasi setiletou dceru. Doslo k lehkemu zraneni, dcera byla cela od krve,
takze jsme privolali
zachranou sluzbu. Ta zjistila, ze ma jen roztrzeny ret. Vedouci kempu se
mne ptal, zda chci privolat
policii. Rekl jsem mu, ze se musim nejprve postarat o zranenou dceru
(zachranka zraneni povazovala
za drobne, ktere neosetruje) a podle zavaznosti zranenni se rozhodnu.
Jeli jsme do nemocnice v Poreci, tam lekarka nasi dceru prohledla a
sepsala zakladni zpravu.
Poslala nas do nemocnice v Pule, na specielni ORL oddeleni, aby ret
dceri sesili. Sama nemela
prostredky (umrtvovaci inekci), aby zakrok mohla provest.
Jeli jsme tedy do nemocnice v Pule, kde nasi dceri byl ret zasit velmi
peclive.
Doktorka dopurucila vysetreni policii. Tu jsem tedy privolali. Mezi tim
co jsem byli v Pule,
policie nehodu vysetrovala. Jakmile jsme se vratili z Puly , policista
se mnou kratce pohovoril.
Z jeho pristupu bylo patrno, ze velmi strani nemecke cyklistce. Odmitl
se mnou sepsat protokol
a odmitl take jit se mnou na misto nehody, abych mohl situaci popsat.
V nasem rozhovoru jsme se tedy nepohodli.
Policista posleze navrhl projednat vse u soudu v Poreci.
Pristi den tedy byl soud v Poreci. Pritomni byli i tlumocnici do jazyka
nemeckeho a ceskeho.
Az u soudu jsem mel moznost podrobne se k situaci vyjadrit.
V prubehu soudniho projednavani doslo k precteni policejni zpravy. Me
obavy se potvrdily.
Policista popisoval situaci vyrazne ve prospech Nemky.
Diky soudu jsem mohl situaci popsat a predlozit situacni nakres.
To co jsem videl v policejni zprave bylo nepresne do te miry, ze
nesouhlasily ani strany (prava, leva),
misto stretu atd.
U soudu jsem dosahl prijeti me varianty. Tento popis situace potvrdila
posleze i Nemka.
Byl privolan policista - ten trval na svem. Posleze chybu uznal.
Zajimave bylo chovani chorvatskeho svedka nehody. Byl to mlady Chorvat,
se kterym jsem
hovoril po nehode.
Byl na miste nehody po srazce. K soudu jsem ho nebral.
Po nasem rozhovoru se mne zeptal na mou narodnost (bavili jsem se
anglicky) a na narodnost
cyklistky. Kdyz jsem mu rekl, ze to byla pravdepodobne Nemka - viditelne
znejistel a uz se
mnou nechtel vice hovorit.
Rano kdyz jsem za nim prisel, abych si poznacil jeho jmeno pro pripad
dalsiho projednavani,
rekl mi, ze on se mnou nemluvil, ze to byl jeho bratr - dvojce. Nebyla
to pravda. Zadneho
bratra nemel natoz dvojce - nekolikrat jsem se o tom pak sel presvedcit.
Pozadal jsem ho tedy o jmeno jeho bratra . Nadiktoval mi zjevne
nesmyslne jmeno a opustil kemp.
Domnivam se, ze kdyby slo o cyklistku treba Madarku, nechoval by se tak.
Tahle zkusenost mne stala 300 kun poplatku za soud a tlumocnika.
Soudkyne i tlumocnici byli velmi korektni. Stejne jako zdravotnicky
personal v nemocnicich.
Necitil jsem zadnou znamku rasismu, nebo averze vuci Cechum.
Jedinou spatnou zkusenosti bylo, ze Nemci jsou v Chorvatsku brani jako
neco vice nez ostatni narody.
Duvody teto chorvatske naklonosti k Nemcum jsou ovsem na samostatne tema,
do ktereho bych se nerad poustel.