Britské listy


středa 14. března

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Proč je krizová situace v naší zemi:
  • Nedostatek skutečných osobností (Eugen Haičman, JČ, TP) Zdraví a spravedlnost:
  • Američtí studenti požadují, aby byl drahý lék proti AIDS zpřístupněn i rozvojovým zemím Pozoruhodná fotoreportáž Jiřího Kohouta:
  • Podkarpatská Rus 2000 (1. část)
  • Podkarpatská Rus 2000 (2. část)
  • Podkarpatská Rus 2000 (3. část) Sčítání lidu:
  • Sděluje protizákonně Český statistický úřad údaje ze sčítacích formulářů třetí straně? (Tom Fuk)
  • Mluvčí ČSÚ šíří nepravdivé informace (Zdeněk Fekar) Polemika s novým šéfem Úřadu pro lidská práva:
  • O zjednodušování romského problému: Mám strach z lidí, kteří píší jako Jan Jařab (František Roček) Reakce - K článku Josefa Zielence v MFD:
  • Jak skutečně odstranit korupci (Radek Batelka) O přímé demokracii:
  • Zamrazí mě, když se řekne, že rozhoduje lid. Měli by rozhodovat odborníci (Vlastimil Obereigner) O Klausově mobilu:
  • Nedivte se, že k jalovým a bulvárním kydům BL není umistitelná žádná seriózní reklama (jb, TP)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Britské listy oslovují ty, kteří v České republice rozhodují. Britské listy talks to decision makers in the Czech Republic.

  • Britské listy vycházejí v Praze, v České republice. Vydává je stejnojmenné občanské sdružení se sídlem Slezská 56, 120 00 Praha 2 (IČO: 26519887). Britské listy is published in Prague, the Czech Republic, by the Britské Listy Association. ISSN 1213-1792.

  • Stanovy občanského sdružení jsou zde.

  • Šéfredaktorem je Jan Čulík (325 Kilmarnock Road, Glasgow G43 2DS, the U. K.), značka JČ, stálý pražský redakční tým tvoří Tomáš Pecina (TP) a Štěpán Kotrba (koš, šok).

  • Britské listy vycházejí na serveru Internet Servisu.

  • Tady je minulé vydání Britských listů.

  • Use it or lose it. Chcete-li si deník udržet, inzerujte na  jeho stránkách. Zde je náš ceník i další informace.

    Co je nového v České republice

  • Zpráva Amnesty International (AI) je neobjektivní, jednostranná a rozhodně přehnaná, prohlásil ředitel Inspekce ministra vnitra Mikuláš Tomin. A my s ním souhlasíme: vzpomeňme, jak táž neblahá AI ztrpčovala po léta život chrabrým bojovníkům na stráži míru a socialismu (rozuměj: SNB). "Vždyť my už nemůžeme toho Havla ani zavřít, aby z toho nebyl mezinárodní skandál!" stěžoval si na adresu Amnesty a jí podobných v létě 1989 sám generální tajemník ÚV KSČ. (TP)

  • "Zaprodanci a ztroskotanci" zmanipulovali seriózní mezinárodní instituci. Kouzelným způsobem vyřešil rozpor mezi seriózností AI v případě zpráv o československém disentu a "neseriózní" zprávou o S26 Ondřej Neff: "...Pokud by naše policie měla někoho mučit, byli bychom zpět v poměrech z doby před rokem 1989. Nuže, pokládám zmínku o mučení za přinejmenším neuváženou a hrubě zkreslující. Bohužel, zakládá podnět k podezření, že se Amnesty International nechala vlákat do propagandistického cirkusu rozpoutaného globálními zachránci světa..." (TP)

  • Český ministr vnitra Stanislav Gross se v pondělí při návštěvě Londýna odmítl setkat s činiteli organizace Amnesty International k diskusi o její kritické zprávě, zabývající se policejní brutalitou během antiglobalizačních demonstrací v Praze v září 2000. - Gross se vymluvil, že prý dosud neměl možnost zprávu prostudovat. - Doufáme, že až ji skutečně prostuduje, najde si čas s činiteli londýnského ústředí Amnesty International o této závažné zprávě řádně pohovořit. V květnu 2001 bude se bude muset Česká republika zodpovídat v  Ženevě při pravidelném hodnocení před mezinárodním Výborem proti mučení, jemuž předkládají své zprávy četné mezinárodní nevládní organizace, a v červenci pak znovu v Ženevě před Výborem pro lidská a politická práva. Nebude-li zjevné, že se ministr Gross začíná zasazovat o razantní nápravu, o potrestání policejních viníků a o radikální změnu pracovní "kultury" české policie, bude mít česká vláda zjevně dosti podstatný průšvih. Ministr mohl jednat včera v Londýně moudře a nevyhýbat se setkání s činiteli Amnesty International. Měl možnost zapůsobit na mezinárodní aréně seriózně - rozhodl se této možnosti nevyužít. Škoda. Bude mít zjevně o to více práce později, pokud v ministerské funkci vydrží. (JČ)

  • Amnesty International vydala zdrcující zprávu o ČR. Mezinárodní ústředí Amnesty International vydalo zdrcující zprávu o policejní brutalitě v České republice, k níž docházelo během antiglobalizačních demonstrací v Praze v září 2000. Zpráva má název "Česká republika: policejní brutalitou je nutno se vážně zabývat (Czech Republic: Police brutality should be firmly addressed)" a v angličtině je zde. Jiří Kopal z Občanských právních hlídek k tomu poznamenává: "Zprávu vypracoval [chorvatský odborník na ČR v londýnském ústředí AI] Ivan Fišer a udělal spoustu vlastních zjištění." V BL najdete v češtině tiskové shrnutí této zprávy i její kompletní verzi v českém překladu. (JČ)

  • Bleskurychlá práce obchodního rejstříku. Pražský městský soud odpověděl na žádost Britských listů z 22. 9. 2000 a vyzval je k zaplacení soudního poplatku, na jehož základě jim (snad) zašle fotokopii společenské smlouvy CET 21, spol. s r. o. --- Zvažuji, zda bych neměl nárok na kopii učinit součástí poslední vůle, pro případ, že by došlo k dalším průtahům... (TP)

  • Britské listy jsou registrovány u Úřadu pro ochranu osobních dat pod jednacím číslem 00001068/001/01/S jako zpracovatel osobních údajů, který je oprávněn vést evidenci členů a předplatitelů/sponzorů. (TP)

  • Zveřejňujeme faksimile rozhodnutí, jímž Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zamítla naše odvolání proti rozhodnutí neposkytnout veřejnosti informace o vlastnících tří českých komerčních televizí. Jak jsme informovali v pátek, Rada ve své výroční zprávě toto odvolání před veřejností i před poslanci, kteří zprávu budou schvalovat, zatajila. Zvláštní žádostí o informace se nyní pokoušíme zjistit, kolik žádostí o informace Rada ve skutečnosti zamítla a kolik žadatelů se odvolalo. Ať nám však Rada odpoví cokoli, důvěra v její serióznost je zmíněným případem lživé výroční zprávy otřesena: v civilizované společnosti se lhářům nevěří. (TP)

  • Otakar Svoboda, tvůrce pořadu Kavky, požádal Jana Čulíka o předtočené interview, které by se sestřihalo na pět minut. Čulík to odmítl s tím, že souhlasí pouze s živým vystoupením, které exvzbouřenci nebudou moci pro své účely redakčně upravovat. Svoboda souhlasil v tom smyslu, že s JČ natočí rozhovor (pořad Kavky se nevysílá živě), a slibuje, že se do něho nebude redakčně zasahovat (nahrávka by měla být pořízena 1. dubna). --- Za Svobodovu "recenzi" knihy V hlavních zprávách: Televize se nám mezitím omluvil už třetí pracovník ČT. "Je to nechutné. Dělají druhým přesně to, proti čemu sami bojovali," napsal mi včera jeden z redaktorů zpravodajství. (TP)

  • Přispějte na investigativní práci Britských listů. Do 9. března přispělo na provoz Britských listů 203 čtenářů, 197 domácích a 6 zahraničních, kteří nám poskytli cca. 303.000,- Kč (přesné číslo nelze určit, protože zatím neproběhlo inkaso šeků od zahraničních čtenářů - to trvá v českých bankách velmi dlouho; jeden šek jsme museli vrátit odesílateli jako neinkasovatelný). Potřebujeme však na roční provoz cca 500 000 Kč a doufáme tedy, že přispěje ještě i další cca stovka čtenářů, kteří to přislíbili. Příspěvky čtenářů cítíme jako velký závazek a zároveň uznání. (JČ, TP)

  • Politici sponzorující Britské listy. Druhým českým politikem (z více než 200 drobných sponzorů), který finančně přispěl částkou 2000 Kč na investigativní práci Britských listů, je senátor za ODS Jaroslav Mitlener. (Prvním byla poslankyně za ODS Kateřina Dostálová, která přispěla měsíční částkou 200 Kč a argumentovala, že "pokud si financuje Českou televizi, neví, proč by si nemohla financovat i BL".) Oba politici souhlasili se zveřejněním svého finančního příspěvku. (JČ)

  • Kde je teď v Praze k dostání kniha "V hlavních zprávách: Televize" o vánočním vzbouření v České televizi. Především v knihkupectví Fišer v Kaprově ulici a v Arbesově knihkupectví, Štefánikova 26, Praha 5. Kniha je k dispozici také zde v internetovém knihkupectví Kosmas za lidovou cenu 118 Kč plus poštovné (má 366 stran), kde je na prvním místě Top Ten nejprodávanějších titulů. Podle Lidových novin z 10. března je naše kniha druhým nejprodávanějším titulem v knihkupectví Fišer. Je také možno si ji koupit v běžné pracovní době přímo v pražském nakladatelství ISV, Kafkova 42, Praha 6, tel. 2432 1098.

  • ČTK dává knize "V hlavních zprávách: Televize" osm bodů z deseti. Před dvěma týdny zveřenila ČTK o naší knize zabývající se krizí v ČT tuto recenzi. Záporná recenze obsahující nepřesné informace (recenzent neuvedl správně ani jména obou autorů knihy) z pera Jiřího Peňáse, novináře ze čtyřkoaličního Respektu, vyšla v časopise Týden.

  • Studii Miroslava Brady o základních principech televizního zpravodajství publikujeme v angličtině na tomto místě. Petr Sládeček z Londýna, který nám ji zprostředkoval, k tomu dodává:

    Skutecne si myslim,ze by mela byt doporucenou nebo snad i povinnou cetbou vsem redaktorum z 'oteenky' , zejmena pak pasaze o 'konstrukci reality' ve zpravodajstvi.

  • Britské listy dál trpělivě očekávají vyjádření pražského Úřadu vyšetřování ke studiu Martina Kloubka na sovětské policejní škole i k tomu, zda si policisté mají právo předvolávat občany k výslechu na druhý konec republiky. Písemné vyjádření nám policejní mluvčí Soňa Jindráková přislíbila už před několika týdny, avšak slib dosud nesplnila. (TP)

  • Zůstanou platy zaměstnanců veřejnoprávní televize a rozpočty pořadů tajné? Začalo to nadějně: Česká televize potvrdila naši žádost o informace a poté si vzala na odpověď dalších deset dnů. Nyní marně uplynula i prodloužená lhůta, a protože pracovníci ČT nereagovali ani na naše zdvořilé e-mailové upozornění, že mají nejvyšší čas odpovědět, podali jsme podle zákona o svobodném přístupu k informacím odvolání. Tím se nyní ze zákona musí zabývat ředitel České televize Jiří Balvín; jen on má právo rozhodnout, zda platy a náklady pořadů zůstanou tak jako doposud "veřejnoprávním tajemstvím" nebo se televize podrobí zákonu č. 106/1999 Sb., jak jí to přikázali poslanci novelou zákona o ČT. Nejsme optimisty: sto tisíc lidí na Václavském náměstí jistě nedemonstrovalo za to, aby televizní hrdinové nechali do svého účetnictví nahlédnout ty, kdo jejich činnost financují - plátce televizních poplatků. (TP)

  • Žádáme podle zákona přesné, podrobné a otevřené informace o financování jednotlivých pořadů (včetně např. i odměn pro jejich moderátory) a informace o  platové škále v České televizi. 25. ledna 2001 vstoupil v platnost a zároveň nabyl účinnosti zákon č. 39/2001 Sb., který mění zákon č. 106/1999 Sb. o  svobodném přístupu k informacím tak, že povinnými subjekty ve smyslu tohoto zákona jsou nyní rovněž "veřejné instituce hospodařící s veřejnými pro­střed­ky". Z toho vyplývá, že se povinným subjektem stala i Česká televize. Žádáme proto na základě zákona o svobodném přístupu k informacím o  údaje týka­jící se hospodaření České televize, viz tento text. Také jsme chtěli o ČT vědět, za jakých finančních okolností v ní působí organizace Člověk v tísni, viz zde, a tyto informace jsme už dostali. Psali jsme o tom zde. Vyplývá z nich znepokojující zjištění, že Člověk v tísni užívá v ČT šest kanceláří a dva sklady za velmi nekomerční činži 8300 Kč měsíčně - dotují to televizní diváci svým poplatkem.

  • Konto, kam je možné posílat příspěvky na investigativní práci Britských listů, je toto:

    Účet č. 431349001/2400 (2400 je kód banky), Expandia Banka, a. s. (změna jména na eBanka dosud není oficiálně v platnosti)
    Ovocný trh 8, 117 19 Praha 1

    Variabilní symbol pro příspěvky 2001 (ti, po nichž chce banka konstatní symbol, mohou použít 0558).

    Příspěvek lze složit (bez poplatku) i na kterémkoli klientském centru banky:
       Brno, Jánská 1/3
       České Budějovice, Kanovnická 18
       Hradec Hrálové, Rašínova tř. 1669
       Olomouc, K. Světlé 2
       Ostrava, Dlouhá 3
       Pardubice, 17. listopadu 238 (údajně není v provozu)
       Plzeň, Šafaříkovy sady 5
       Praha, Václavské nám. 43
       Praha - Zlatý Anděl, Nádražní 23

    (Prosíme čtenáře, kteří přispěli nebo přispějí tímto způsobem v hotovosti, aby nás informovali e-mailem, kde a kdy částku zaplatili - připravujeme pro všechny sponzory malý, ale exkluzivní dárek a nechceme, aby o něj anonymní sponzoři přišli.)


  • Recenze právě česky vydané hry holandského autora Jeroena van den Berga "Žena podle Schopenhauera od Michaely Černé je na tomto místě.

  • TEMATICKÝ ARCHÍV BRITSKÝCH LISTŮ je na adrese http://blisty.internet.cz/xz/.

  • Přehled anglicky napsaných článků od Jana Čulíka a  Andrewa Stroehleina o aktuálním vývoji v České republice najdete zdezde.

  • Hudba a zvuk - Každé úterý: Týdenní přílohu věnovanou vážné hudbě (archív textů i zvukových ukázek) píše a rediguje v Neviditelném psu Lubomír Fendrych na adrese http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.htm.

  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.

  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://blisty.internet.cz /prehled.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britské listy.

  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a  hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).

  • Zde jsou užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku.

  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.


    Výběr textů z posledních dní:

    Proč je krizová situace v naší zemi

    Nedostatek skutečných osobností

    Eugen Haičman

    Kdyby po mne někdo chtěl, abych mu jednou větou řekl, v čem vidím důvod dosti podivné, krizové situace v naší zemi, odpovím mu, že hlavní příčinu vidím v nedostatku skutečných osobností. Máme možná specialisty v různých oborech činnosti, ale nemáme individuality, schopné vidět svět s nadhledem jako celek.

    Jako většina našich problémů je i tento ve skutečnosti problémem celé západní civilizace. U nás je jen více zřetelný a vyhrocený. Nelze se tomu divit, svět je neustále komplikovanější, neviditelné struktury a vazby jsou stále propletenější. Přesto je třeba proti tomu něco dělat.

    Komunistickou ideologii lze pochopit jako svého druhu psychickou infekci, která zasáhla všechny "civilizované" státy a národy této planety. Některé měli proti této "infekci" dosti obraných látek, jiné nikoliv. Ono i takový mccarthismus v USA byl jen druhou stranou téže mince.

    Celé dějiny 20. století jsou poznamenány kolektivizmem, a to nejen v zemích bývalého východního bloku. Produktem kolektivizmu je člověk v roli kolečka ve složitém mechanizmu společnosti. Není důležité, je li nástrojem, tedy dělníkem, nebo opravářem, tedy specialistou. Je mu vymezena funce a chce se od něj jen, aby jí plnil. Nad dělníkem i specialistou stojí dozorce, tedy mistr či vedoucí. Nad misterm či vedoucím stojí ředitel, nad ředitelem generální ředitel etc.

    V takovémto prostředí, jedná o Foucaltem definovanou disciplinární strukturu, se jen stěží rodí individualita. Je to nežádoucí pro stabilitu systému. Začne li dělník přemýšlet, projeví se to nutně na poklesu produktivity jeho práce. Znovu říkám, toto není specifikum komunistických zemí, jde o mechanizmus fungování struktury.

    V uzavřených komunistických systémech byla tato struktura mnohem důsledněji realizována. Dějiny uzavřených společností jsou dějinami důsledné likvidace lidské individuality, v nejlepším případě jejím odsunutím na sám okraj společnosti (smetiště dějin), takže se z ní stává jen stěží přežívající lidský druh, odsouzený k pozvolnému vyhynutí, tak jako mnohé druhy flóry a fauny.

    V dobách reálného socializmu se každý, kdo chtěl být sám sebou stával v očích společnosti delikventem. To platí i pro disidenty, z nichž mnozí okusili pobyt v takzvaně Nápravně výchovných ústavech.

    Uzavřená společnost je dějinná regrese na mnohem nižší úroveň lidského vědomí. Zde jakoby platily jiné zákony lidského chování. Nejlépe je toto znát na nacistickém Německu. Tady existovala dvanáct let úplně jiná, archaická civilizace. Negace hodnot evropské civilizace, vycházejících z křesťanství, probudila ze spánku zdánlivě dávno mrtvá pohanská krvelačná božstva a ta se ujala vlády.

    Otázka je, proč se tak stalo. Jde samozřemě o množství faktorů synergentně působících, stěží jdou všechny vyjmenovat v jednom novinovém článku, ale já se zastavím u těch méně viditelných a možná nejdůležitějších.

    Jsem spolu s Jungem přesvědčen, že kořeny obou totalitarizmů dvacátého století jsou ukryty v psychice jednotlivce, nikoliv v působení vnějších sil.

    V případě německého nacizmu jde hlavně o zbytečné ponížení, které způsobily vítězné státy v duši každého Němce svými nepřiměřenými poválečnými požadavky. Toto je ale již popsáno a rozebráno v mnoha textech. Ostatně Německo se s nacionálně socialistickou minulostí vyrovnalo.

    My s komunistickou minulostí ne. Teď mi nejde o potrestání exponentů minulého režimu, nechme je, oni už brzy vyhynou. Páteří systému nebyli totiž straničtí tajemníci či estébáci. Páteří systému jsou vždy ti "normální" občané, kteří plní roli onoho kolečka v mohutném stroji a o svém určení ani na okamžik nezapochybují.

    Chceme-li se vyrovnat s minulostí, musíme se jí na chvíli projít. Hledáme li něco, čím se vyznačují naše novodobé dějiny, hledáme-li cosi, co se jimy táhne jako ona dlouhá červená nit, jediné na co narazíme je všudypřítomnost kýče. Začíná to u národního obrození a končí (prozatím) v televizní revoluci.

    Co ale rozumím slovem kýč? Představte si, že se ráno probudíme, jdeme do koupelny, podíváme se do zrcadla a místo své tváře uvidíme tlustého trpaslíka s červeným čepečkem. Chci tím říci, že místo pohledu do zrcadla, které nekompromisně odhaluje všechny naše deformace, raději vytváříme líbivé dnes bychom řekli virtuální obrazy o nás samých.

    Vznik první republiky nebyl žádnou revolucí. Pouze se rozpadla přežilá struktura rakousko-uherské monarchie. Národní státy vznikaly všude jako houby po dešti. Přechod byl ve skutečnosti zcela plynulý a mnohé z toho, co pokládáme za výdobytky prvorepublikové demokracie, jsme ve skutečnosti převzali z monarchie. Právní řád či byrokracii se svojí specifickou úřednickou etikou, kterou lze cítit ze starých filmů a o které se nám dnes může jen zdát. Přesto bylo Rakousko-Uhersko označeno politickou reprezentací jako vězení národů. Kýč byl na světě a nebyl první.

    Toto je již šerý dávnověk ze kterého těží popularitu divadlo Járy Cimrmana, jenže dějiny šly dál. Nedávno vyšla kniha historika Jana Tesaře s názvem Mnichovský komplex. Autor v ní dokazuje, že tzv. mnichovská zrada je pseudoproblém. Ukazuje na skutečný stav naší armády, na její neschopnost se bránit a na nemožnost využití pohraničního opevněnění. Je to zajímavé a v podstatě smutné čtení. Autor říká, že Mnichov je uměle vytvořený mýtus. Já dodávám, že je to opět kýč.

    Kniha vzbudila v médiích zaslouženou reakci. Ozývaly se kvalitní a erudované ohlasy typu, že Tesař by potřeboval pár facek, že z něj mluví emigrantská zahořklost či dokonce, že nepřeje naší demokracii. Zkrátka naprosto objektivní a nezaujaté soudy, nechápu, co pan Čulík má pořád proti kvalitě našich médií.

    Problém je v tom, že v knize se dají najít dílčí nepřesnosti, ale jako celek se dá pouze spálit nebo zakázat, rozhodně ne vyvrátit.

    Pojďme dále v našem pátrání po kýči v dějinách českých. Nevím, kdo přišel první s myšlenkou nášeho národa jako mostu mezi Východem a Západem. Tento kýč vznikl zřejmě už za národního obrození. Souvisí s dalším kýčem, kterému se říká všeslovanská vzájemnost. Proti obojímu vystupoval již Havlíček.

    Nemám zcela jasno v tom, jestli byla v roce 1948 nějaká možnost se ubránit, negativních faktorů je zde příliš mnoho. Podstatné je, že větší část národa vlezla do náruče tatíčka Stalina zcela dobrovolně a s jásotem.

    Poslouchá li kapelu Lunetic devítileté dítě, lze to pochopit a tolerovat. Poslouchá li jí třicetiletá mladá žena, bude označena za infantilního jedince. Kýč a infantilita patří nerozlučně k sobě.

    Infantilita je bohužel součástí naší "národní duše". Rudolf Starý, filozof ovlivněný jungiánskou psychoanalýzou, tvrdí, že náš národ projevuje tendence k eschatologickému utopizmu, že se pořád snaží o ukončení dějinného procesu nastolením nějakého konečného ideálního stavu společnosti. O tom už píšu v jednom článku, z těch několika, ve kterých jsem se vyjadřoval k televizní krizi. Tato celonárodní nemoc se poprvé naplno projevila už v husitství. Stejně tak v letech 1948, 1968 i 1989. Vždy jsme byli něčím výjimeční, jediní. Výsledky známe.

    Při všech výhradách, které lze mít k osobnosti Václava Klause mu nemůžeme upřít pozitivní roli, kterou sehrál v devadesátých letech. Byl to on, kdo dal nejrazatněji najevo potřebu praktické politiky a postavil se do opozice proti kýči nepolitické politiky.

    Bohužel pak spoluvytvářel další kýč o našem premiantství. Je to opět stejně infantilní schéma. Výsledkem je naštěstí jen blbá nálada.

    Podíváme li se na obskurdní iniciativy jako Impuls 99 či Děkujeme odejděte, opět tam někde na nás kouká onen sádrový trpaslík a strouhá nám mrkvičku. Není nic snazšího než udělat mediální kampaň a vyburcovat na chvíli lidské emoce. Jenže takovéto kampaně jsou v podstatě destruktivní. Pár lidí se mediálně zviditelní a vše se vrátí do starých kolejí.

    Opoziční smlouva je obludnost, ale ona nevznikla z ničeho nic. V letech 1997 a 1998 byla zákeřně torpédována a bez milosti svržena legitimní vláda. Demokracie byla pošlapána už zde. Dokáži pochopit snahu některých politiků zabránit opakování situace i když nesouhlasím s prostředky, které zvolili.

    Na rozdíl od Václava Klause si nemyslím, že v "Sarajevském atentátu" šlo o neukojené mocenské ambice některých politiků. Myslím, že odpověď je prostší, že šlo o typické infantilní chování.

    Největším výkonem, který podala Unie svobody bylo to, že vznikla. Vymezení typu "nejsme jako oni" patří do kategorie morálního kýče, stejně tak jako "zásadovost" tehdejšího hlavního aktéra Jana Rumla. Současná politika této strany, tedy lezení kamsi do útrob KDU-ČSL, jen ukazuje její slabost. Nejen státy, ale i strany se udržují těmi idejemi, ze kterých vznikly. Byl li prvotní motiv vzniku Unie svobody obyčejný pubertální vzdor, lze si stěží dělat iluze o její budoucnosti.

    K nedospělosti, infantilitě patří také černobílé, ideologické vidění světa. Z pozice psychoanalýzy lze říci, že čím je méně vystavěná vlastní osobnost, tím větší je pocit ohrožení od vnějšího nepřítele. Čím inferiornější jedinec, tím více bude bojovat proti spiknutí bývalých komunistů, estébáků (židů,zednářů).

    Václav Bělohradský napsal před časem, že ideje, ne mafie hýbou světem. Čteme li některé naše noviny, snadno získáme pocit, že naše země se dostala do podrůčí různých tunelářů a zahraničních mafií. Ne snad, že by tu tací nebyli, ale jejich vliv se silně zveličuje. Za krizi v naší zemi může především naše neschopnost vyrovnat se s vyššími nároky, které na nás klade otevřená společnost.

    Není nakonec onen boj proti mafiím a tunelářům jen projevem infantilní závisti těch, kteří neměli na to zbohatnout vůči bohatým? Tato vlastnost se nám stala osudnou naposledy v roce 1946, při volbách do parlamentu. Oněch 40% hlasů, které získali komunisté v českých zemích v jistém smyslu legitimizuje další vývoj.

    Obecně lze říci. Nevyzrálá psychika jednotlivce inklinuje k tuhému institucionálnímu rámci. Co není vyřešeno uvnitř, musí být napravováno zásahem zvenčí. Za totalitní společnost si v mnoha ohledech můžeme sami, neboť jsme svým nevyzrálým chováním pro ni připravili podmínky.

    Dnes nám nehrozí návrat ke komunizmu. Není tu nikde žádný Velký bratr, jenž nás chce uchvátit. Co nám však hrozí a co se také už do jisté míry děje je to, že se staneme jakýmsi sanitárním kordonem mezi civilizací a Balkánem. Nevím jak komu, ale osobně se mi ta myšlenka vůbec nezamlouvá.

    Poznámka JČ: Francis Fukuyama ve své knize Trust (Důvěra) zajímavě popisuje společnosti, v nichž jsou podniky založeny mj. na systematické důvěře v úsudek a samostatné rozhodování obyčejného dělníka, který je povzbuzován, aby je činil. Hovoří mj. o tom, jak v podniku Toyota byl zaveden systém, kdy každý dělník na výrobní lince mohl zatáhnout za šňůru a celou výrobní linku zastavit, pokud došel k názoru, že na jeho pracovním místě se pracovní úkon neprovádí efektivně. Zpočátku tento systém způsoboval obrovské výpadky v práci, po realizaci všech připomínek dělníků se produktivita práce obrovským způsobem zvýšila. Jinými slovy, využívat iniciativy a zdravého rozumu podřízených je sice obtížné, ale velmi účinné k podnikatelskému prospěchu.

    Nejsem si jist, zda je možno dělat obecné úsudky o všeobecné české "mentalitě", a už asi vůbec ne přes dlouhá desetiletí či staletí. Jistě, dnes vytvářejí sdělovací prostředky v ČR určitý unavený, konvenční obraz české společnosti, odpovídá mu však česká společnost skutečně, ve vší své rozvrstvenosti?

    Poznámka TP: V článku mě zaujala zmínka o počátku první republiky. Skutečnost byla, obávám se, ještě méně idylická: jedním z prvních kroků nové moci byla reforma státní správy na jazykovém principu. Kdo nemluvil plynně česky (slovensky), musel během krátké doby státní službu opustit. Výsledkem bylo výrazné snížení kvality úřednictva, problémy s korupcí ve státní správě (dnes se na to záměrně zapomíná, ale Československo 20. a 30. let charakterizovala série obrovských korupčních skandálů, jaké monarchie neznala) a fatální ztráta loajality části předválečných elit.

    Podobný proces se zopakoval ještě jednou na počátku 90. let. V důsledku lustračního zákona a antikomunistických čistek opustili státní správu zpravidla ti nejschopnější. Opakuje se i pocit frustrace a ztráty loajality u podstatné části elit; ty pociťují stávající režim jako "komunismus naruby", nenacházejí v něm pro sebe místo a nejsou ochotny se s ním ztotožnit.

    T. G. Masaryk zřejmě přesně odhadl, že jeho nová republika by potřebovala 50 let nerušeného vývoje. Dostala však jen dvacet. Podle stejného vzorce by se o existenci České republiky mělo rozhodovat kolem roku 2010. Právě v té době se zákonitě dostaví stav, kdy komunisté, dlouhodobě udržovaní vně oficiální mocenské sféry, dospějí do pozice nejsilnější strany...


    Američtí studenti požadují, aby byl drahý lék proti AIDS zpřístupněn i rozvojovým zemím

    Americká Yale university je pod rostoucím tlakem od studentů, aby dala přednost svědomí před ziskům a dovolila, aby lék proti AIDS, vyvinutý v jejích laboratořích, byl zpřístupněn milionům nemocných lidí v rozvojových zemích. Yale university vydělává za licenci na lék d4T 40 milionů dolarů ročně, ale její administrativa trvá na tom, že prý má svázané ruce dohodou podepsanou s obří farmaceutickou společností Bristol-Myers Squibb, která má exkluzivní výrobní práva na tento lék. Avšak univerzita zatím odmítá tuto dohodu publikovat, čímž rozhněvala své studenty, kteří nechtějí být součástí instituce, která se dopouští toho, že odpírá základní léky chudým lidem. Jedna indická farmaceutická společnost nabídla, že bude antiretrovirální lék d4T vyrábět za jednu třicetičtvrtinu ceny, jakou platí Bristol-Myers Squib, což by lék učinilo dostupným pro chudé zdravotnictví zemí v subsaharské Africe. V Africe umírají na AIDS miliony lidí, ale účinné léky proti této chorobě jim nejsou k dispozici, protože si je chudé africké země nemohou dovolit.

    Případ ukázal, že existuje rostoucí napětí na amerických univerzitách jako středisky akademické nezávislosti na jedné straně a jako bohatými výdělečnými institucemi na druhé straně, které často dostávají od bohatých nadnárodních podniků velké finanční dary. Yale University dostala od firmy Bristol-Myers Squibb před třemi lety dar ve výši čtvrt milionu dolarů a mezi jejími výzkumníky a farmaceutickým průmyslem existují další těsné styky.

    Většina univerzitních učitelů, jichž se na Yale dotazoval deník Guardian na jejich názor, požadovala aby nebyli citováni jménem, neboť je prý tato otázka příliš citlivá. Avšak vynálezce tohoto léku, profesor William Prusoff, nyní už částečně v důchodu, vyjádřil podporu studentské kampani, jejímž cílem je učinit jeho lék finančně přístupnější.

    Nátlaková skupina

    Někteří studenti práva na Yale University vytvořili nátlakovou skupinu, jejímž cílem je zostudit univerzitu natolik, aby přijala větší odpovědnost za společenský dopad vynálezů, jimž poskytuje pro profit licence. Skupina, která se jmenuje Yale Aids Action Coalition, oznámila včera své první vítězství, když jí byla nabídnuta schůzka s úřadem na Yale, který odpovídá za patenty.

    Dosud ovšem není jasné, zda studentům univerzita ukáže kontrakt s firmou Bristol-Myers Squibb. Studenti práv by chtěli najít způsob, jak umožnit indické firmě vyrábět lék levně. Univerzita oficiálně tvrdí, že to není možné, studenti nesouhlasí a profesor Prusoff apeloval na farmaceutickou společnost, aby zpřístupnila lék k dispozici lidem v chudých zemích.

    "Mělo by se udělat například to, že by farmaceutické společnosti měly snížit své ceny a průmyslové země, Spojené státy, Británie, Francie a Německo by měly dát Světové zdravotnické organizaci určité množství peněz, aby bylo možno tento lék distribuovat tam, kde je ho zapotřebí."

    Studenti se také spojili s organizací Lékaři bez hranic, která vede kampaň, jejímž cílem je donutit farmaceutické společnosti, aby uvolnily svá patentová práva a dovolily výrobu generických druhů léků proti AIDS.

    Minulý pátek napsala organizace Lékaři bez hranic Yaleské universitě, že podle jejích vlastních patentových předpisů z roku 1998 má univerzita působit "ku všeobecnému prospěchu společnosti" a má uzavírat takové licenční dohody s výrobci, aby došlo k brzké a úspěšné výrobě příslušných léků.

    Toby Kasper z organizace Lékaři bez hranic konstatoval, že Yale University má právo porušit dohodu s firmou Bristol-Myers Squibb ohledně exkluzivní výroby léku d4T a zaplatit farmaceutické společnosti odškodné. Toto odškodné by bylo jen malou částí 40 milionů dolarů které farmaceutická firma platí za licenci, protože hodnota prodeje léků obdobných retrovirálním lékům dosahuje v jižní Africe jen asi 600 000 dolarů.


    Fotoreportáž:

    Podkarpatská Rus v roce 2000

    Jiří Kohout

    (Jiří Kohout je český student, který v současnosti pobývá na Glasgow University v rámci výměnného programu Socrates.)

    Část první

    Z technických důvodů rozdělujeme fotogalerii na tři části

    Před rokem 1989, když jsem ještě chodil na základní školu, byl pro mě tento kousek země pouhým výběžkem Sovětského svazu a Užgorod hraničním městem na našich společných hranicích. Ale mě to tam už tehdy lákalo, přece jen to byl tak známý i neznámý východ. Od té doby se hodně změnilo, Sovětský svaz se rozpadl, já jsem vyrostl a zjistil, že s tím kouskem země na východě nás spojuje 20 let společné minulosti.

    Na Podkarpatskou Rus (oficiálně Zakarpatskou Oblast Ukrajiny) jsem se poprvé vydal až v létě roku 2000. Na přelomu července a srpna jsem tam strávil osm dní. Kvůli nově zavedeným vízům bylo nejjistější využít služeb cestovní kanceláře.

    A tak 29. července zastavil autobus plný nás baťůžkářů na slovensko-ukrajinské hranici a my čekali, až nám zrentgenují baťohy. Přechod přes hranice není žádná legrace - mobil nebo větší množství potravin může být důvodem k zákazu vstupu na Ukrajinu. Naštěstí jsme ale všechny nástrahy celníků překonali a za deštivého sobotního rána jsme projeli kolem sochy Rudoarmějce v nadživotní velikosti a přijeli do Užgorodu.

    Užgorod je se svými více než sto tisíci obyvateli hlavním městem Zakarpatské Oblasti, navíc zde sídlí i univerzita. Užgorod si mě získal svojí rozporuplnou atmosférou, kontrastní byl snad každý okamžik - po ulici chodily babičky v šátcích, mladí byznysmeni v drahých oblecích, děti v teplácích žebraly o nějakou tu kopějku, i spoře oděná blonďatá modelka proběhla kolem staré žebračky klečící na nové zámkové dlažbě; vedle poloprázdných zchátralých obchodů s potravinami se vzmáhaly nově otevřené butiky a drogerie, kasína a restaurace. Budovy v centru města ještě stále dokládají svědectví o První republice, nemilosrdně se však mezi ně vtírají prvky sovětských dob a nyní i nově bujícího kapitalismu. Zánik a zrod se mísí v užgorodských ulicích.

    Za prohlídku stojí dobře udržovaný užgorodský skanzen, vedle stojící hrad, stará synagoga a určitě také i užgorodská tržnice, kde se stále před očima lidí stlouká máslo a porcuje maso.

    Výloha užgorodského kina












    Výjevy z ulic Užgorodu



    Stará synagoga na nábřeží řeky Už



    Užgorodská tržnice



    Fotoreportáž:

    Podkarpatská Rus v roce 2000

    Jiří Kohout

    (Jiří Kohout je český student, který v současnosti pobývá na Glasgow University v rámci výměnného programu Socrates.)

    Část druhá

    Z technických důvodů rozdělujeme fotogalerii na tři části

    Naše výprava měla ale namířeno dál na sever do hor. Hřeben Karpat se táhne přes celou severní část Podkarpatské Rusi od západu až na východ a současně tvoří přirozenou hranici s ostatními oblastmi Ukrajiny. Karpatské pohoří je dosud stále pokryto rozsáhlými lesy a pustými travnatými poloninami na hřebenech. Veškeré obyvatelstvo se soustřeďuje do malých vesnic a samot v údolích a horských sedlech. Civilizace a nové časy sem pronikají daleko pomaleji, lidé se tu stále živí dřevorubectvím, pastevectvím a pěstivaním zeleniny na skromných políčkách. Horalé zde žijí nuzným ale poklidným způsobem života a narozdíl od obyvatel měst na jihu jim zůstala hrdost. Rádi si s turisty popovídají, pohostí je, poděkují za cigaretu, velmi dobře znají aktuální kurz dolaru vůči ukrajinské hřivně, ale nikdy se nepodbízí a nevnucují.


    "Tak tudy se jde k Muzeu vorařství...", vysvětluje cestu starý Rusín, který se právě vrací s kravkou do vesnice


    Snad asi každý turista se zajde podívat k Siněvirskému jezeru. Je to největší vodní plocha na Podkarpatské Rusi, horské jezero schované v lesích na severu


    Památník na břehu Siněvirského jezera


    Několik kilometrů odtud se také nachází slavné muzeum vorařství, nyní bohužel z poloviny zničené po velkých povodních před třemi lety.


    Muzeum vorařství. Dřevěná klauzura (=přehrada) zadržovala vodu nahromaděnou z jarního tání, a pak přes dřevěné spustě (na fotografii) se splavily vory ze dřeva ze zimní produkce na místo zpracování. Klauzura byla využívána až do roku 1960, pak upravena na muzeum a nakonec na podzim roku 1998 byla smetena celá její část povodněmi.


    Tyto povodně uštědřily krutou ránu už tak chudé zemi, řada vesnic byla doslova smetena rozbouřenými říčkami, zničena byla i celá síť známých lesních úzkokolejek. Opuštěné nádraží v Úsť Čorné, v centru dřevařského průmyslu, zůstává již jen němým svědkem minulých dob. Dnes se všechno dřevo vozí nákladními auty a ta za sebou zanechávají rozbahěné vrásky na tváři krajiny.


    Dodnes se vesnice nevzpamatovaly z povodní. Technické prapory ukrajinské armády však čile zpevňují břehy horských řek



    Válec na úpravu cest ... no comment



    Sousoší dětí ze Siněviru


    Naše výprava prošla všemi těmito místy a nakonec dorazila až do vesnice Koločava. Do Koločavy se chce podívat určitě každý český turista, a to nejen do Muzea Ivana Olbrachta, ale i na koločavský hřbitov, kde leží pochován Nikola Šuhaj Loupežník a také jeho Eržika. V Koločavě se také pořádají každoroční festivaly, na které se jezdí dívat mnoho Čechů.
    Koločavský hřbitov s výhledem na poloniny



    Možná jeden z potomků Nikoly Šuhaje...



    Fotoreportáž:

    Podkarpatská Rus v roce 2000

    Jiří Kohout

    (Jiří Kohout je český student, který v současnosti pobývá na Glasgow University v rámci výměnného programu Socrates.)

    Část třetí

    Z technických důvodů rozdělujeme fotogalerii na tři části

    Další den nás čekal výstup na Svidoveckou poloninu, večer jsme konečně dosáhli hřebene a otevřel se nám pohled na celé rusínské Karpaty.

    Panorama Svidovecké poloniny s horou Bliznica (1881 m.n.m.)


    Tato polonina je nejrozsáhlejší z polonin, celé hodiny jsme putovali ve výškách kolem 1400 metrů nad mořem, nebylo nic jiného než my a volná příroda. Slunce se opíralo do trsů trávy rozvířených větrem, mezi keři jalovců se volně pásli koně a na vzdálených svazích stáda ovcí tvořila proměnlivé řetízky bílých korálků. Občas jsme potkali pastevce v tradičním kroji trhající borůvky do rozříznutých PET lahví. Čtyři měsíce v roce tráví svůj život na horských salaších, pasou ovce, připravují sýr, a pak odcházejí přečkat zimu do vesnic v údolí.

    Vystoupili jsme až na Bliznicu, nejvyšší horu této poloniny, zahalenou v mracích, a pak rychle klesali až do městečka Kvasy, které se stalo naším tábořištěm. Kvasy bývaly lázeňským střediskem, vyvěrá tu mnoho léčivých pramenů, dnes však již podlehly ekonomickému úpadku celé země a budovy pro stovky pacientů chátrají.


    Fotbalové mužstvo FC Kvasy



    Děvčátko z Jasiny


    O něco dál severněji leží další horské městečko Jasiňa, o poznání živější, tržiště severovýchodního cípu Podkarpatské Rusi. V přilehlých vesnicích překvapí turisty kiosky s ruskou zmrzlinou, čokoládou, výborným ukrajinským šampaňským a všudypřítomnou vodkou.


    Židovský hřbitov v Jasině



    Jede se pro seno ...
    Poslední část našeho putování byl výstup na Hoverlu, se svými 2061 metry nejvyšší horu Ukrajiny. Z východní strany sem putuje (lépe řečeno "nechá se přivézt") množství Ukrajinců a nevyšší bod Ukrajiny se tak stává smetištěm.


    Pohled na Hoverlu z Jasiny



    Lesja a Vasulka - děti ze salaše pod Hoverlou


    Ani ti však nemůže zkazit dojem z přírody na Podkarpatské Rusi, protože ta navzdory věkům zůstává divoká a nespoutaná a lze si jen přát, aby tento kousek země na mapě Evropy tak krásným, jako dosud je.

    Jiří Kohout, 12.března 2001

    Sděluje protizákonně Český statistický úřad údaje ze sčítacích formulářů třetí straně?

    Tomáš Fuk

    Žádám ČSÚ o vysvětlení

    Vazeni,

    na strance http://www.czso.cz/cz/sldb/zaklinf/texty/oznam.htm jsem se docetl v 6.bode:

    "Údaje o jednotlivých osobách nesmějí sčítací komisaři a revizoři a další osoby, které se s nimi seznámí při zpracování údajů, zveřejňovat ani komukoliv sdělovat a tyto údaje nesmějí použít pro jiné než statistické účely."<

    Proto me velmi nemile prekvapila tato zprava:

    "Lidé si při sčítání vymýšleli

    O l o m o u c - Údaje jako eskymácká národnost, povolání dobyvatel dívčích srdcí nebo datum narození na přelomu 16. století objevují stále častěji statistici ve sčítacích formulářích, které vybrali od obyvatel Olomouckého kraje. Statistici přitom upozorňují, že desítkám lidí, kteří v tiskopisech uvádějí úmyslně špatné údaje, hrozí pokuta až deset tisíc korun. "Legraci si z formulářů dělají lidé na Přerovsku a v Olomouci. Hodně šprýmařů je však také v Jesenickém okrese. V celém kraji je to několik desítek případů," řekla mluvčí krajské pobočky Českého statistického úřadu v Olomouci Svatava Měrková. Statistici v kraji se proto rozhodli navštívit tyto domácnosti ještě jednou."

    zverejnena v MFD dne 13.3.

    Mam tomu rozumet tak,ze CSU ve svem prohlaseni LHAL a udaje, ktere se dozvedel ze scitacich formularu, sdeli treti strane a pouzije je pro udeleni pokuty?? A dale by me zajimalo, na jakem zaklade si CSU osvojuje pravo rozhodovat o tom, ktere udaje jsou pravdive a ktere ne a na zaklade toho nutit obcany vyhrozovanim zmenit udaje, ktere o sobe poskytli??

    Zadam vas o odpoved na moje otazky.Tento dopis zaroven zasilam do redakce Britskych listu.

    Dekuji.

    S pozdravem

    Tom Fuk


    Mluvčí ČSÚ šíří nepravdivé informace

    Zdeněk Fekar

    Vazeny pane Pecino,

    v dnesnim vydani pisete, ze mluvci statistickeho uradu opakovane tvrdi, ze se scitaci listy odevzdane primo uradu ci obecnim uradum nedostanou do rukou komisaru.

    Na podporu Vasich argumentu, ze tomu tak neni, mohu prispet i ja vlastni zkusenosti. V sobotu 3. brezna jsme v Penezich.CZ zverejnili text jedne komisarky (http://www.penize.cz/info/zpravy/zprava.asp?NewsID=236) popisujici jeji zkusenosti. To samo neni tak zajimave, jako spise nasledne reakce.

    Osobne jsem mluvil s jednou scitaci revizorkou, jiz jsem slibil zachovani jejiho jmena v duvernosti, a ta mi sama potvrdila, ze byla sokovana, kdyz ji ze statistickeho uradu volali s tim, ze si ma vyzvednout dotazniky, ktere lide odevzdali primo na urade a nikoliv komisarum (viz "http://www.penize.cz/info/zpravy/nazory.asp?NewsID=236).

    Bud Cesky statisticky urad vubec netusi, jak cely proces scitani lidu probiha, coz je jiste smutne a politovanihodne, a nebo pouze mluvci netusi, co se ve firme, jejimiz usty ma byt, deje - pripadne verejnosti CSU prostrednictvim sve mluvci lze.


    O zjednodušování romského problému

    Mám strach z lidí, kteří píší jako Jařab

    František Roček

    Přečetl jsem si v internetovém minizpravodajství BBC, že:

    Česká vláda včera jmenovala Jana Jařaba novým vládním zmocněncem pro lidská práva. Mluvčí vlády Libor Rouček uvedl, že nový vládní zmocněnec se zároveň stal předsedou Rady pro národnosti, předsedou Meziresortní komise pro záležitosti romské komunity a předsedou Rady vlády pro lidská práva. Šestatřicetiletý Jařab je nástupcem Petra Uhla. Ten na funkci rezignoval kvůli možnému střetu zájmů, když byla jeho manželka Anna Šabatová zvolena zástupkyní ombudsmana Otakara Motejla.

    V souvislosti s tím jsem si vzpomněl na stať pana Jařaba v BL dne 1. února L. P. 2001. Původně jsem nechtěl reagovat na článek Jana Jařába o tom, jak v nějaké ČT někdo zmrvil nějakou informaci o odcházejícím vládním zmocněnci pro lidské blaho Petru Uhlovi. Neviděl jsem onen pořad a nemohu tedy posoudit do jaké míry má Jařab pravdu, ale k reakci mě přiměl výše uvedený kouřový signál z BBC.

    Mám totiž stále více strach z lidí, kteří píší jako Jařab.

    Aby lidská civilizace vůbec přežila je nutné, abychom ctili fakta. Bez nich se utopíme a uškrtíme v hysterii jařabovského stylu. Obávám se povrchního pseudohumanismu, kde místo jasných faktů stačí k popisu názorová móda.

    Jařab kritizoval pořad o Uhlovi, ale sám fakta nectil, urážel a hystericky pokřikoval, není tedy lepší než autor pořadu, kterého kritizuje. Tento svůj odsudek mohu dokumentovat na mediálním případě dočasně světoznámé Matiční ulice.

    Jařab v kritice byl až hysterickým zpěvákem novodobých legend. Jako středověké legendy pomáhaly ve formování křížových výprav, tak i Jařabův zpěv je příkladem jednostranné - legendárně laděné - agitky.

    Jazyk a obrana

    Jařab, pracovník sekretariátu Rady pro lidská práva, dnes novozmocněnec pro lidské blaho, ve své kritice použil nezdůvodnitelných obratů a urážek. Přijímá bez bližšího vysvětlování jako normu určitý typ legendy, kterou již nevysvětluje, ale uvádí ji jako samozřejmost. Urážky, jako součást této legendy o Matiční ulici, nejsou v jeho podání již urážkami, ale poetickým slovníkem jazyka rozhořčeného - spravedlivého.

    Legendární výstřely

    Při kritice TV pořadu Jařab uvedl: “…svou prezentaci Petra Uhla pojal z pravicově populistických pozic blízkých ODS; jako autoritu citoval např. primátora Ústí nad Labem za ODS Ladislava Hrušku…. ČT citovala primátora Hrušku, krajně pravicového populistu…”

    Jařab se nenamáhá vysvětlit co znamená slogan: “z pravicově populistických pozic blízkých ODS.” Asi zapomíná nebo neví, že na místní ústecké úrovni všechny strany politického spektra měly na kauzu Matiční obdobný názor: jednalo se o komunální problém v soužití v rámci jedné ulice, jenž byl politicky zneužit. Na tom se shodovaly strany tzv. čtyřkoalice, ODS, ČSSD i KSČM, bez ohledu na to, co si o tom mysleli jejich straničtí bozi v Praze.

    Proč by tehdejší primátor Ústí n. L. Hruška měl být pravicovým populistou, jsem se také od Jařaba nedozvěděl.

    Hruška pouze jednoho dne přijal skupinu občanů, kteří žádali o podporu při řešení svízelné situace - žádali o výstavbu protihlukového plotu. Primátor souhlasil s tím, že musí být nalezeno řešení dlouhotrvajícího problému. Otázka řešení, včetně stavebních úprav, bude v rukou obvodní radnice. V době, kdy se zvedl mediální předvolební humbuk (květen 1998) jakou hrůzu chtějí ústečtí radní postavit, ještě vůbec nebylo jasné, co bude postaveno. Jednalo se o tomto plotu až za několik měsíců (15. 9. 1998 na jednání zastupitelstva městského obvodu Neštěmice), kdy se zvažovalo několik variant stavby plotu včetně minimálních variant. Součástí stavby mělo být - a také bylo - i hřiště.

    Ghetto v duši pěvce

    Jařáb v legendě o Matiční dále píše: “celý problém zavinilo město sestěhováváním Romů do ghetta, pokusilo se ho neadekvátně řešit a vyvolalo tak skandál, který se dostal na úroveň Rady Evropy dlouho předtím, než Uhl nastoupil do funkce. Z Hruškova propagandistického arzenálu je i tvrzení, že Romská duha podepsala souhlas se zdí (jinými slovy, podívejte se, Uhl rozdmýchal konflikt, i když ta zeď Romům nevadila). Podepsali to dva Romové, pod nátlakem, a vzápětí svůj podpis odvolali. Podstatně významnější je, že celá romská reprezentace v ČR i na mezinárodní scéně vystupovala jednotně proti zdi v Matiční jako symbolu segregace a prosadit ji znamenalo plivnout romské reprezentaci do tváře…”

    Město opravilo dva domy s malometrážními byty, kde se předtím vystřídalo několik generací Němců a Čechů, kde žily rodiny s dětmi ve skromných podmínkách té doby. V jednom z těchto bytů prožil také kus mládí i starosta Neštěmic Pavel Tošovský. Do těchto nově opravených menších bytů se v polovině devadesátých let z větší části odstěhovali ti, kteří měli vysoké dluhy na nájmu ve větších bytech, někteří proto, že neměli z různých důvodů kde bydlet. Kde je ghetto, o kterém mluví Jařab? Byla a je to jen ulice na kraji města, blízko přístavu.

    Předtím desítky let v těchto domech žily generace lidí bez problémů. Problémy způsobili jejich současní obyvatelé svým chováním. Zbytek bylo cynické využití situace aktivisty různého zrna a vrtání, kteří mediální kampaně využili ve svůj prospěch.

    Co bylo neadekvátního na tom, že obvodní radnice v Neštěmicích přidělila sociální byty sociálně slabým lidem? Vždyť již na začátku devadesátých let, ještě před opravou, žili v těchto bytech bez zvláštních problémů sociálně slabší rodiny, včetně cikánských či romských…

    Legendární postavy

    Dnes lze v legendární tvorbě o Matiční ulici vystopovat dvě ústřední postavy: temnou postavu Hrušky a světlou postavu Uhla. Nebo z druhého pohledu standardního představitele obce Hrušku a Uhla - teoretika lidských práv, který nezvládl situaci.

    Pokud Jařab píše, že Ústečtí si způsobili “skandál, který se dostal na úroveň Rady Evropy dlouho předtím, než Uhl nastoupil do funkce,” lze k tomu dodat:

    Hruška vystupoval, kvůli mediálnímu humbuku, jako nejvyšší zástupce města a byl podporován většinou zastupitelů města napříč politickým spektrem a stal se tak od druhé poloviny roku 1998 mediálním představitelem “rasistů”. Uhl se zase stal mediálním představitelem “hodných antirasistů, ” když na začátku října 1998 se přetahoval s Hruškou před očima “celého národa” v TV Aréně. Byl to okamžik, kdy Uhl v Ústí rozhodl komunální volby. Protože vystupoval jako zástupce ČSSD, prohrál ČSSD ve městě komunální volby, ačkoli představitelé sociálních demokratů i ODS zastávali stejný názor a považovali Uhla za člověka, který situaci kolem Matiční jenom komplikuje. Pikantní na situaci bylo, že kandidát na primátora za ČSSD po skončení arény blahopřál ODS k vítězství, protože Uhl neznalý místní situace v Aréně vyslal signál: pozor tohle je člověk, který je spjat s ČSSD, čili co s ČSSD…

    Přitom v celostátních volbách do parlamentu se špičky ČSSD o Matiční hysterii mediálně nezajímaly. Využívaly ji k předvolebnímu boji naopak pražští potentáti čtyřkoalice. Až s příchodem Uhla po vítězných republikových volbách na Uhla při místních volbách socdemáci doplatili.

    Zaštiťování se erby a praporci

    Dnes, v podmínkách bleskové komunikace zajišťované telefony, faxy a internetovou džunglí, není problém, aby se o něčem během několika hodin či dnů hovořilo kdekoli, včetně oběžné dráhy. Není problém, aby jakýkoli politik přednesl jakékoli aktivistické stanovisko kdekoli a o tomto stanovisku se diskutovalo, protože o něm někdo prostě zahájil diskusi. Dnes není ani tak důležité, že se o něčem začalo někde nějak hovořit, ale finální produkt - výsledek. To mezitím může být čímkoliv - čili i propagandou. Jako v případě Matiční. V rozvinuté informační společnosti je stejná šance, že se budou jakékoli orgány zabývat prkotinami, stejně jako důležitými věcmi. V tom je odvrácená tvář rychle se informačně vlnící civilizace…

    Proto říci, že skandál, který se dostal na úroveň Rady Evropy, neznamená proto nic více, než že se tam o Matiční hovořilo.

    Mytologické detaily

    Zaujalo mě také tvrzení, že: Z Hruškova propagandistického arzenálu je i tvrzení, že Romská duha podepsala souhlas se zdí (jinými slovy, podívejte se, Uhl rozdmýchal konflikt, i když ta zeď Romům nevadila). Podepsali to dva Romové, pod nátlakem, a vzápětí svůj podpis odvolali.

    Dva muži, kteří tehdy přišli na radnici, podali týdnem předtím stížnost na hluk a nepořádek v Matiční. Byli to předseda a místopředseda Romské duhy, sdružení, které v Matiční vzniklo v roce 1998 a pracovalo na zkulturnění místa a obyvatel. Hovořili se starostou o stavebních úpravách. Požádali, aby se na stavbě podíleli také tamní obyvatelé, protože to pro ně byl možný zdroj peněz. Od počátku se v projektu se zaměstnáváním tamních obyvatel při stavbě hřiště a plotu počítalo. (Dokumentačně podloženo.)

    Z většiny jednání na úřadě pořizujeme zápisy, abychom měli zdokumentováno, o čem jsme hovořili. O nic jiného než o zápis z jednání se nejednalo. Vše co se projednávalo, a co bylo podepsáno, mělo počátek ve stížnosti obou zástupců Romské duhy. Z jejich iniciativy se jednání odehrálo, uvedl na toto téma starosta obvodu Tošovský. Závěry?

    Zde je citát ze zápisu:

    …Závěr jednání:

  • MO prověří tzv. "černé odběry" elektrické energie a vody

  • Prověří možnost využívání koupelny v Matiční 4 a 6

  • Prověří možnost eventuálního zapojení dělníků bydlících v lokalitě Matiční do chystaných stavebních úprav

    Zástupci úřadu a sdružení ROMSKÁ DUHA se shodli na nejbližších opatřeních schválených Zastupitelstvem městského obvodu Ústí nad Labem - Neštěmice / výstavba plotu, hřiště, chodníků opačné situování vchodů do objektu/ a na přísnějším postupu vůči lidem, kteří se nechovají slušně a kazí bydlení ostatním…

    Starosta Tošovský považoval za nejkritičtější okamžik v roce 1999 čas zahájení prací: “Jakmile byly zahájeny práce na výstavbě hřiště, objevily se fámy, že existovala jakási pokoutní dohoda či smlouva o stavbě. Někdo začal dokonce prohlašovat, že jsem místní uplatil, aby se stavbou souhlasili. Že jsem jim slíbil práci a proto souhlasili. Přitom od září 1998 se s jejich prací při stavbě počítalo. Bohužel, náročnější práce než výkopy musely být po pracovnících z řad obyvatel Matičních předělány, protože neměli pro tuto práci dostatečnou zručnost.”

    V polovině dubna, když začaly další práce na dětském hřišti, ne na oplocení, vyrukoval v tisku proti stavbě v tisku Uhl… Současně se pozitivně vyjádřil k pracím jeden z dvou mužů, kteří byli na jednání na radnici ("Mysleli jsme si, že zájem místních bude větší. Šest tisíc, které jim firma nabídla, se jim příliš nezdá," řekl Vekoň. "Aspoň si budou mít kde hrát naše děti," dodal.). O dvacet čtyři hodin později se náhle vyjádřil ke stavbě negativně. Z čí strany asi přišel nátlak?

    Lobby a mytologie

    Pokud je zájmové skupině vhodný určitý jev či akce jako zástupný problém, jedná se doslova o dar boží. Podobné to bylo s Matiční ulicí. Připomeňme ještě jednou co Jařab napsal: "…celá romská reprezentace v ČR i na mezinárodní scéně vystupovala jednotně proti zdi v Matiční jako symbolu segregace a prosadit ji znamenalo plivnout romské reprezentaci do tváře…"

    Jednotnost romské reprezentace neznamená nic jiného, než využití příležitosti. Ve skutečnosti se domáhala silového vítězství a rezignovala na odstranění příčin. Pokud by se v květnu 1998 skutečně romským iniciativám jednalo o vyřešení problému, spolu s místními lidmi by vyvinuli takové úsilí, aby se tamní komunita jako celek chovala slušně a byly minimalizovány třecí plochy. Protože na chování lidí z činžáků si stěžovali i vlastní obyvatelé činžáků, nejen starousedlíci. Je paradoxem, že právě ti, kteří kritizovali své "soukmenovce" dělající binec v domech, byli jako aktivní a výřeční zneužiti později do kampaně proti stavbě plotozdi, ač předtím sami žádali energický postup proti nepřizpůsobivým. Pro vrcholnou romskou reprezentaci byla Matiční bohužel jen ideální zástupný problém.

    Psal jsem již několikrát, i v BL, že den po zveřejnění základní informace v ČTK o uvažované stavbě, se objevily první reakce a jedna z nich již tehdy vystihovala přístup romské reprezentace k jevu: Lidové noviny 15. 5. 1998:

    “…Budují tam nové ghetto. Do podobných zavírali před válkou Židy, komentuje situaci mluvčí Romské občanské iniciativy (ROI) Hilda Pášová s tím, že stavba zdi je krok o šedesát let zpátky. Podle ní se oddělením romské komunity od ostatních obyvatel Matiční ulice určitě nevyřeší jejich základní problém, tedy potíže v soužití. Těch tři sta padesát tisíc korun, kolik má zeď stát, by se dalo využít daleko účelněji, třeba na úklid nepořádku v ulici, přistavení kontejnerů, případně na posílení policejních hlídek, míní Pášová. ROI podle ní bude situaci v Ústí sledovat a při podezření na diskriminaci podá trestní oznámení…”

    Pášová předvedla pózu o ničem. Navrhovala využít 350 tisíc Kč účelněji a jmenovala to, co bylo již předtím průběžně učiněno! Kromě toho nehovořila o příčině - proč k takovým opatřením dochází! Kdo, či spíše čím, je inicioval.

    Slova Pášové jsou stejně pateticky bezcenná jako Jařabova slova: Měl souhlasit (Uhl - pozn.) s tím, že je nutno sociální problémy řešit zazděním Romů a ponižováním jejich reprezentantů?

    Nebude míru na Zemi?

    Z vět Jařaba o populistech, ghettu apod. mi mrazí v zádech. Povrchní humanistické odsuzování není o nic méně nebezpečné než rasové předsudky a násilí. Uhl se stal v případu Matiční obětí lobby aktivistů a politiků, kteří z toho chtěli vytřískat momentální kapitál. Byl vtažen do jejich hry tak hluboko, až říkal i polopravdy a nepravdy (zdokumentováno). A přitom se již fenomén rozvinul vlastním životem, který neměl nic společného se skutečností.

    Konec byl příznačný. Vláda zaplatila odkoupení rodinných domků - evakuaci starousedlíků… Dostali více než doufali. Neboť lidé z rodinných domků chtěli konečně trochu klidu. Alespoň ten plot… Bojovníci proti neexistující segregaci ale nechtěně svou hysterií dokázali, že bylo splněno jejich nejtoužebnější přání: utéci z Matiční.

    Jaké bude další takto pojaté vítězství?

    Takovým způsobem spravedliví neučiní mír na Zemi, protože v jejich slovech je předpojatost a nesnášenlivost, kořenící násilí.

    K článku Josefa Zielence v MFD:

    Jak skutečně odstranit korupci

    Radek Batelka

    Úterní MFD jsem si koupil poté, co jsem v autobusu komusi přes rameno zahlédl článek Josefa Zielence „Lze zbavit politiku korupce ?“. Zieleniec je jeden z mála mediálně známých politiků, který dává najevo schopnost uvažovat o běžných věcech v širším, řekněme filosofickém pohledu a to nastiňoval i titulek, slibující možné přiznání určitých zákonitostí, se kterými prostě nic nenaděláme.

    Po rezignaci však nebylo ani stopy, pan Zieleniec navrhl dokonce několik kroků, majících k minimalizaci korupce směřovat.: zprůhlednění pravidel rozhodování, majetková přiznání vysokých úředníků, institut policejní provokace. Velice bych chtěl věřit, že toto je byť jen první stupínek k potření korupce. Bohužel nemohu.

    Pravidla chování nějaké společnosti vycházejí z obecného konsensu jejich členů. Pokud jsou tato pravidla stanovena zvnějšku a jsou proti tomuto konsensu, jsou v tichosti soustavně porušována. Nemohu se zbavit dojmu, že pokud jde o korupci, panuje mezi úředníky všeobecná shoda. A nejen mezi nimi, ke korupci jsou potřeba aspoň dva. Nechci házet všechny do jednoho pytle, jistě jsou i neúplatní jedinci. Jenže v tomto případě platí, že když do deseti litrů vína nalijeme deci splašků, máme deset litrů a jedno deci splašků.

    Majetková přiznání se na efekt zdají být něčím, co poskytuje občanům (ne-mocným) jakousi „kontrolu“ nad mírou nezištnosti politiků (mocných). Je to však zcela pošetilé. Když budu chtít přijímat úplatky (a to ani nemusí být peníze či majetek), budu vše vesele dělat přes své manželky, milenky, právníky. A pokud bude mít veřejnost na základě mých majetkových přiznání pocit, že jsem bezúhonný, tím lépe.

    Účinný nástroj by bylo možno vidět v represi. Tu by mohla podle pana Zielence zajišťovat policie za pomoci svých provokatérů. Policejní provokatéři, to není věc nová, a není to u nás ani věc nepoužívaná. Vzpomeňme například loňský slet finančníků v Praze. Filmové důkazy jsou natočené, policejní popírání je však nekonečné. Politici vyjádřili policii při této příležitosti velikou loajalitu. Vše je samozřejmě v zájmu stability a dobrého image naší země. Není možné očekávat nějaký ten revanš? Co takhle, jako výraz vděčnosti za tolerování kolosálních policejních přehmatů, vyjít vstříc při korupčních aférách ?

    A když už by se něco náhodou před soud dostalo, ještě pořád má obviněný šanci na záchranné lano - nebo spíš telefonát. Žijeme v zemi, kde sice Ústava dělí moc na tři nezávislé sféry (zákonodárná, výkonná, soudní), ale vrcholný představitel parlamentu v podobě Václava Klause to respektuje jen potud, pokud se mu to hodí. Ani se nezačervená, když nás všechny veřejně varuje před možností, že by se Ústavní soud stal třetí komorou parlamentu. Čirou náhodou mu tento soud krátce před tím, na stížnost jeho rivala z Hradu, zrušil část volebního zákona a je možný další potenciální střet. Že by se mohlo v jeho postavení jednat o nepřípustný nátlak na nezávislý soud ? To jistě jen hraji falešnou kartu.

    Policie korupci neodstraní a neodstranila ji ani jinde ve světě, jen míra se může lišit. Vždyť ani ona sama jí není ušetřena. Kdekoli ve světě není problém narazit na úředníka s nataženou rukou. Proč ? Protože je to lidské ! Jakkoli se nám to může nelíbit (hlavně u druhých), pramení to jen a pouze z naší podstaty. Odmala jsme učeni využívat všech příležitostí a kdo je nevyužívá, je považován za troubu a nekňubu. A těžko si pro korupci (tedy přilepšení své rodině, zvýšení společenského uznání měřeného majetkem) představit lepší příležitost, než je občan, který po mě něco žádá u přepážky (stejně tak jako v luxusní kanceláři) a já mu „můžu, ale nemusím“ vyhovět. Dokud se budou politici úspěšně bránit jakémukoli odlivu moci z jejich rukou, budeme se (kromě jiných nešvarů) potýkat se stále vyšší korupcí. Dokud je moc centrální a univerzální, je schopna to v pohodě ustát.

    Jistě budu mnohým politikem označen za permanentního revolucionáře (tak on by chtěl změnu ?), závistivce (nemá na to napodobit náš úspěch, ale tak by chtěl !) a člověka s blbou náladou (ten Havel je všechny zblbnul, a teď se jim nedá rozumně vládnout !).

    Jenže skutečně nevidím jiné řešení, než začít uvažovat o rozsáhlejších změnách, než je přidání či vypuštění jednoho paragrafu zákona. Neustále si volíme své zástupce, aby hájili naše zájmy. Ale zapomínáme na to, že oni mají, stejně jako my, také své zájmy. A proč by se jich měli vzdát ? Jsme pošetile překvapeni, když někdo pověřený prosazováním našich zájmů, sleduje i ty svoje, a tu a tam se to efektně zkříží.

    Politici a úředníci mají často přístup k informacím, které by jim na liberálním trhu mohly dopomoci ke značnému prospěchu. A čekáme, že je nepoužijí. Rozhodují o věcech, za které je efektivní „zaplatit provizi“. A čekáme od nich, že si ji nevezmou. Stavíme je vlastně do role buddhistických světců oproštěných od potřeb a žádostivostí, a před pochybením je varujeme imperativem obskurního zákona o střetu zájmů. Kolik lidí se dovede takto sebeovládat ? Osobně neznám nikoho (počítám v to i sebe) ale připouštím, že na planetě bychom pár jedinců našli.

    Nestavíme tedy naše zřízení na představě svatého člověka - občana ? Neklameme sami sebe ? Při sebemenší zmínce o změnách v principu demokracie lze narazit na velký odpor, a to nejen mezi politiky. Většinou se však argumentace odehrává formou „nikdo nic lepšího nevymyslel“. Při pokusu o zavedení jednoho z prvků přímé demokracie - referenda - do našeho života, to však byli právě politici, kdo ho odmítli. Není paradoxní, že o zákonu, který by poskytoval občanům možnost v některých otázkách rozhodnout jinak než jejich politici, zamítavě rozhodli právě tito politici ?

    Ano, je to zcela podle platných zákonů. A pokud jsme spokojeni s tím, jak naše společné věci řídí, je vše v pořádku. Pokud si s veřejnými věcmi nechceme lámat hlavu a nemáme na to čas, je vše v relativním pořádku. Pokud upadáme do letargie, protože máme pocit, že při rozhodování už o nás moc nejde, měli bychom začít, každý sám za sebe, přemýšlet nad tím, zdali pouhé střídání dvou až tří politických polosoupeřů, na nichž je nové jen to, že jsme jejich průšvihy zapomněli, skutečně řeší problémy v naší době. A abychom se vyhnuli idealizmům, zkusme si při tom přemýšlení za ONI dosadit MY.


    O přímé demokracii

    Zamrazí mě, když se řekne, že rozhoduje lid

    O osudu státu by měli rozhodovat odborníci

    Vlastimil Obereigner

    Milý pane Rotte,

    děkuji za Váš dopis, který jste věnovalpoznámce o touhách některých našich občanů po systému přímé demokracie.

    Z Vašeho popisu jsem vycítil, že tento systém ve Švýcarsku pracuje ke spokojenosti jeho většiny občanů a Vy sám byste jej obhajoval. Totéž se dá jistě tvrdit i o občanech oregonských. Pár příkladů, proč nejsem s tímto druhem demokracie příliš nadšený, jsem uvedl ve svém článku, na který reagujete. Příkladů by bylo mnohem víc. Musím přiznat, že o Švýcarsku (v tomto směru) nevím tolik, abych mohl cokoli vytýkat, či kritizovat. Mám tam několik přátel, kteří se zmínili o některých zákonech, nad kterým jsem kroutil hlavou. Ale to se najde snad všude a nechci tím tvrdit, že kdyby tam byla demokracie parlamentní, že by to bylo určitě jinak.

    Už dýchám atmosféru této planety víc jak dvě třetiny století a byl jsem svědkem všelijakých událostí, které mě přivedly k názoru, že to populistické : “Ať rozhodne lid” je velmi zavádějící. A mě vždy zamrazí v zádech, když to slyším. Pamatujeme i na nedávnou dobu, kdy Parlament byl “hlasovací mašinou” KSČ a o našich osudech rozhodovali prostřednictvím “poslanců” - bývalých slévačů, či dojiček z JZD - ve jménu lidu. Nebo “referenda” v podobě různých hromadných manifestací, či demonstrací. Zamyslel jste se někdy nad tím, kolik procent populace je schopno odlišit možné od nemožného, racionální od iracionálního? Kolik procent z nás je lehce zmanipulovatelných? Viděli jsme tisícové masy šílící - Heil Hitler, nebo Ať žije Stalin či Gottwald a je zde ještě celá řada takových, kteří na ty slavné dny ještě stále s láskou vzpomínají.

    Já osobně věřím, že rozhodovat o osudu občanů státu by měli odborníci a ne zmanipulovatelné masy. To platí i o porotách u soudu, kde dochází k neuvěřitelným přehmatům. Velmi správně namítáte, že jestliže je občan schopen zodpovědně vybrat a zvolit kvalitního poslance, má jistě dostatek schopností se osobně ve společném zájmu domluvit a dobrý zákon prosadit. Jsem si plně vědom, že úspěch systému zastupitelské demokracie odvisí od kvality zvolených zástupců. Mám ale dojem, že, jak už jsem psal, je jednodušší vybrat kvalitního jednotlivce, než zkvalitnit celou společnost. Nevím, jak takový proces referenda probíhá ve Švýcarsku. Zde v Oregonu každý občan, nebo organizace má právo přednést problém a docílit jeho zařazení do voleb, pokud shromáždí (nevím kolik, ale je to) několik tisíc podpisů. Volič potom dostane brožurku s popisem toho určitého návrhu a zároveň i s doporučením, či kritikou, jichž je někdy několik desítek pro i proti. Mám zjištěno, že většinou by se dalo souhlasit i nesouhlasit tak i tak. Co chci říci: rozhodnutí je pro obyčejného smrtelníka velmi obtížné a dovolím si tvrdit, velmi často nemožné. Často se stává, že se rozhoduje o závažných zákonech, na př. trest smrti, euthanasie, drogy, prostituce a jejich legalizace, diskriminace homosexuálů a tam lidé mnohdy opouští demokratické principy či smýšlení a vloudí se názor utvořený vlivem dogmatického náboženského prostředí, ve kterém většina vyrůstala. Naštěstí je zde a jistě i ve Švýcarsku, “pojistka” v podobě legislativních expertů, kteří často i referendem schválený návrh prohlásí za neústavní, či z podobných důvodů neprosaditelný a veškerá práce navrhovatelů a občanů je fuč. Často potom lidé skuhrají, jaká je to demokracie, když něco většina odhlasuje a pár poslanců, či senátorů to potom zvrátí. Proto, znovu si dovolím opakovat, že tento systém považuji za zdlouhavý, nákladný a v podstatě zbytečný. O problémech a zákonech, které jsou často velmi důležité a podstatné, by měli rozhodovat odborníci. Zde není vlastně otázka, který systém je možný, či nemožný, ale který je vhodnější, praktičtější a tím pádem lepší.

    Milý pane Rotte, volání po přímé demokracii je na stránkách českého tisku stále častější a tak myslím, že budeme svědky různých diskusí a je jistě zajímavé slyšet obě strany.


    O Klausově mobilu

    Nedivte se, že k jalovým a bulvárním kydům BL není umistitelná žádná seriózní reklama

    hobytek@post.cz

    Vazeny pane Culiku

    Nevim, stane-li se pseudocausa "Klausuv mobil" aktem podle komunistickeho § 202 - bylo by dosti obskurnim eufemismem, byla-li by lidsky pochopitelna reakce na hulvatske chovani novinare, posuzovana podle paragrafu na "hanobeni historicke nebo kulturni pamatky, hrobu . . . . " - ja bych spise rekl, ze one hrube neslusnosti a vytrznosti se dopustil ten novinar. Tiskova konference je k telefonovani stejne nevhodny prostor, jako treba divadelni predstaveni - pokud to nejaky pablb nechape, myslim ze dekapitace mobilu je velmi umirneny zasah. Zcela jiste se to vsak nestane trestnym cinem poskozovani cizi veci podle § 257 TZ - protoze poskozeni bylo zcela zjevne neumyslne; navic onen novinar ten mobil v internetove aukci vydrazil za cenu blizici se 30.000, takze na tom naopak docela slusne vydelal.

    Srovnavat pak s Klausovym (jakkoliv politovanihodnym) uletem - chladnokrevne pripravene piskani herostrata Krecka, ktery zbabele zneuzil novinarskeho prukazu k verejne propagaci sve malosti a hulvatstvi, a u pana prezidenta na navsteve se choval minimalne neslusne - to uz je jen znamkou mdleho rozumu.

    Z clanku si odnasim tri dojmy:

    1) Je krasne, ze pecina ma za prispevky ctenaru takovehle starosti - protoze to znamena, ze se ma ukrutne dobre, a ma cas na rozebirani takovych kravin - neboli slovy pisatele "skutkem spolecensky daleko nebezpecnejsim" (na konci teto vety chybi :-)))))))))))))))))))))))))))))))).

    2) Je tragedie, ze Vaclav Klaus nema zadneho skutecneho oponenta, ktery by ho byl schopen kritizovat vecne a na urovni - takovehle ponafavani primitivu skodi spolecnosti i Klausovi, neb mu neposkytuje zadnou zpetnou vazbu. Vsem by moc prospela.

    3) Nedivte se, neni-li k temto jalovym a bulvarnim kydum umistitelna zadna seriozni reklama.

    s pozdravem

    j.b.

    Poznámka TP: To máte tak, milý jb... Ve starověku by byl provinilý novinář sťat, ve středověku zbičován, v novověku uvržen do šatlavy. Principem demokratického právního státu je ale rovnost občanů před zákonem. Politik, který se chová jako volený aristokrat (a např. zneužije poslanecké imunity, aby se vyhnul stíhání za zavinění dopravní nehody), je absolutně nevěrohodný. O existenci nebo neexistenci demokracie v zemi totiž rozhodují právě tyto principy, ne to, jak dojemně umí její nejvyšší politik vyznat lásku USA nebo zařečnit na téma "vyrovnání se s komunistickou minulostí".

  • Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|