pondělí 13. listopadu

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z  poslední doby Společnost a šikana:
  • Proč musíme svědectví Sylvie Yolandy Machové odmítat (Vojtěch Polák) K volební krizi v USA:
  • Amerika - Starý kontinent (Andrew Stroehlein) Katstrofa v Alpách:
  • Jsou v alpských lyžařských střediscích řádně dodržovány bezpečnostní předpisy? Ladronka:
  • Fotoreportáž z happeningu proti vyklizení Ladronky Český prezident:
  • Václav Havel, policejní brutalita a princip kolektivní viny (Jan Čulík) "Závan starých časů" v pořadu Volejte řediteli:
  • Kdo nemá rád Novu, je sociální inženýr (Tomáš Pecina) Česká televize, Rada ČT a Lidové noviny:
  • Neberte divákům televizi veřejné služby (Martin Vadas)
  • Neberte divákům jitrnici ani Olovo! (Petruška Šustrová, Lidové noviny)
  • Petrušce Šustrové: O Radě ČT, Lidových novinách a Svobodné Evropě (Jan Čulík) Smíme se zeptat?
  • Tentýž článek od dvou různých autorů: "Neslušný" dotaz šéfredaktorovi deníku Slovo (Bohdana Marvalová) Reakce na drastické svědectví Sylvie Yolandy Machové:
  • Sdělení obvinění (Jindřich Pařík)
  • Obelháváte sám sebe a svým lžím osobně věříte (Martin Hrbek)
  • Machová spáchala trestný čin - policie jí to přece oznámila (Jiří Sahula)
  • Broekhoven: Tomáš Pecina nemá respekt k faktům (Vladimír Wagner)
  • Nestačí pro bláboly Neviditelný pes? (Jindřich Pilař)
  • Zpravodajství o Yolandě Machové není objektivní (Jan Lipšanský) Oznámení:
  • Kotva stahuje z prodeje nebezpečné hračky z PVC (Miroslav Šuta)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • (Britské listy vycházejí v Praze, v České republice. Britské listy is published in Prague in the Czech Republic.) ISSN 1213-1792

  • Britské listy talks to decision makers in the Czech Republic.

  • Zde je adresa Britských listů.

  • Andrew Stroehlein rediguje kulturně politický týdeník Central Europe Review, který je nositelem Ceny NetMedia 2000 za vynikající příspěvek k internetové novinářské práci v Evropě. (JČ je komentátor CER pro české záležitosti.)

  • Tady je minulé vydání Britských listů.

    Co je nového v České republice

    Exkluzivní fotografie Britských listů:

    Ilegální zásahová jednotka pražské Městské policie v akci

  • Zveřejňujeme několik dalších fotografií ze čtvrteční likvidace squatu Ladronka. Ve čtvrtek 9. listopadu vyklidila zvláštní jednotka pražské Městské policie squat na statku Ladronka. Akce byla z právního hlediska velmi sporná a Městská policie se při ní dopustila celé řady nezákonností. Přinášíme exkluzivní záběry policie v akci, viz posledních pět níže uvedených fotografií. Autor snímků Tomáš Pecina se omlouvá za nižší technickou kvalitu nočních záběrů.

    - Ještě jeden záběr na výstavu zabavených předmětů
    - Reportér TV Nova Jan Tuna natáčí rozhovor s radním Blažkem
    - Strážník "zneškodňuje" demonstrantku, která se pokoušela blokovat odjezd stěhovacího vozu
    - Stejná situace o něco později
    - A z druhé strany
    - Trest za rozdělání ohně: strážníci táhnou náhodně vybranou demonstrantku za kordon
    - Takto skončila druhá oběť

    Vysvětlení, proč byl zásah Městské policie protizákonný, je v tomto článku.

  • Podrobnou reportáž z likvidace Ladronky s mnoha fotografiemi zveřejnil rovněž server World Online. (TP)

  • Ilegálními údernými policejními jednotkami k demokracii. O tom, jak pražští radní vyklidili břevnovský squat Ladronka za pomoci ilegální úderné jednotky pražské Městské policie (s fotografiemi policejní brutality) a o tom, jak se Václav Havel nyní trochu kroutí před množstvím svědectví o brutalitě Policie ČR píše anglicky Jan Čulík v aktuálním čísle týdeníku Central Europe Review Jan Čulík na tomto místě.

  • Drastické svědectví o šestitýdenním věznění osmnáctiletého Dána v Lidových novinách vyšlo v pátek na tomto místě. Osmnáctiletému dánskému studentovi hrozí až desetileté vězení za to, že údajně napadl a zranil policisty - prokurátorka však nedokázala Lidovým novinám vysvělit, na základě jakých důkazů je obviněn. Podle zprávy Lidových novin je prý důvodem jeho obviňování a zadržování pouze svědectví policistů, naproti tomu svědectví spoludemonstrantů a lékařské vysvědčení dánského mladíka dokazují, že ho brutálně zmlátila při arbitrárním zatčení na pražských ulcích policie. Zlomení rodiče dánského studenta přijeli do Prahy, tam se s nimi však české úřady nebaví. Chtěli by ze "středověkých" českých věznic alespoň svého syna nechat převézt to Dánska - v ČR se vězněný dánský student smí mýt jen jednou týdně, na balíček má nárok jednou za měsíc.

  • I nepřítel je člověk. Domnívám se, že Dalibor Žůrek nezná příběh o dobrém Samaritánovi, píše Juliana a dodává: I nepřítel je člověk.

  • Není pravda, že pojišťovny v ČR nehradí anestezii, upozorňuje Dalibora Matušínského Dalibor Žůrek: Píšete nesmysly. Samozřejmě že pojišťovny hradí každou anestezii, kterou lékař indikuje. Nedělejte z nás opičáky na palmě. Děláte nám skvělou reklamu u našich krajanů. - Dalibor Žůrek dodává: V zásadě - v nemocnici se hradí všechno, mimo nemocnici si běžná analgetika hradí pacient.

  • Nezájem voličů. Jen velmi málo občanů se účastnilo v neděli voleb do krajských zastupitelstev a jedné třetiny Senátu. Účast byla pravděpodobně nižš než padesátiprocentní, dopoledne odhadovali pracovníci volebních komisí v mnoha okrscích odhadovali účast jen na pět až deset procent.

  • Po sečtení výsledků z 62 procent volebních okrsků senátního volebního obvodu 20 Praha 4 tam vedl kandidát čtyřkoalice, bývalý ministr zahraničí Josef Zieleniec (bezpartijní) s 53,1 procenta hlasů.

  • Podle prvních odhadů výsledků krajských i senátních voleb pravděpodobně zvítězí ODS a druhá má být čtyřkoalice.

  • Nad čerstvými volebními výsledky. V právě zveřejněných výsledcích krajských a senátních voleb se projevily dva určující faktory: 1. česká média překonala dětské nemoci primitivních mediálních manipulací a získávají na důležitosti: kdo s nimi neumí pracovat a využít jejich potenciálu (Zeman, Klaus), začne mít ztíženou pozici a brzy vypadne ze hry docela; kdo jim podlehne, stane se jejich vazalem a loutkou (4K, především US); 2. zejména ve volbách do Senátu rozhodovaly nevěcné až sentimentální ohledy: truc proti opoziční smlouvě a "nespravedlivé" osočování (Zieleniec), ublížená póza (Rögnerová), osobní handicap vystavovaný na odiv (Filipiová).

    Zatímco v prvním zmiňovaném faktoru lze vidět cestu k moderní demokracii (i když při současné úrovni domácích médií je to představa, přiznejme si, trochu mrazivá), ohled druhý, tj. sentimentalizace voličovy preference, přitakává Čulíkově tezi o převažujících infantilních rysech české společnosti.

    Výsledkem spojeného působení těchto dvou jevů je pak známý proces virtualizace politiky: obsah se vytrácí ve prospěch mediálních her s vlastními (virtuálními) pseudoobsahy. Tím se politika vyprazdňuje, odcizuje a dále zesiluje společenskou frustraci. Ta se projevuje nízkou volební účastí a nahodilostí chování stále větší části voličů. Politické programy - konceptualismus v politice, inteligence a logika řízení státu - ustupují do pozadí, vytěsňovány jakousi bizarní celostátní telenovelou...

    Ještě silněji než v předchozích volbách se projevily regionální rozdíly: v oblastech s tíživými ekonomickými problémy se uplatnily preference na základě (víceméně předpověditelné) sociální stratifikace obyvatelstva, zatímco bohatší regiony si dopřály luxus sentimentální volby.

    Pro další vývoj charakteru české politiky vyplývá ze včerejších voleb několik důležitých závěrů: 1. ODS a ČSSD doplatily na podceňování práce s voliči (místo "čelem k masám" působily "zády k masám" a mnohdy arogantní jednání voliči po právu ocenili...), "neustály" opoziční smlouvu a budou se muset jejího mediálního břemene zbavit (ostatně předpokládaný debakl ODS proti Čtyřkoalici ve druhém kole senátních voleb učiní některé smluvní závazky stejně fakticky nenaplnitelnými), 2. vypukne nová a daleko tvrdší bitva o média, zejména veřejnoprávní, 3. klíč k voličově duši bude hledán ve stále dětinštějších stimulech - existuje důvod k obavě, že "roztomilý" medvídek koala je intelektuálním veledílem proti tomu, co nás čeká v budoucnu (dudlík, chrastítko apod.). (TP, ŠOK)

  • Evropská komise i analytici v Bruselu jsou překvapeni, jak negativně, až hněvivě reagovali čeští politikové i sdělovací prostředky na letošní hodnotící zprávu o pokroku ČR. (Zapomněli na nacionalismus v ČR.) I když připouštějí, že komise psychologicky neodhadla dopad žebříčku, který sestavila podle plnění ekonomických kritérií, považují české odpovědi za emotivní a nespravedlivé.


  • Komu byla v r. 1993 udělena licence TV Nova. Soubor důležitých dokumentů z RRTV, z nichž zřejmě vyplývá, že právní předchůdce firmy CME, společnost CEDC, se přímo podílel na správním řízení v rámci udělování licence pro TV Nova (na rozdíl od Vladimíra Železného), je v Britských listech na tomto místě.

  • Druhý výbor z  Britských listů ...jak Češi jednají (Milenium Publishing, Chomutov, 580 stran) lze objednat v internetovém knihkupectví Kosmas přímo na této adrese.

    Dosti podstatná část nového výboru z Britských listů se zabývá dosud nepříliš úspěšnou reformou zpravodajství v České televizi, dále kniha pojednává mj. o reakcích českých intelektuálů na analýzu Václava Havla v pojetí Johna Keana, o české politice a kultuře, o české byrokracii a  českých postojích obecněji. Předmluva ke knižnímu svazku - stručně vysvětlující, co v knize je - je zde, podrobný obsah knihy je zde, obálka je tady. (První výbor z Britských listů ...jak Češi myslí, Milenium Publishing, 1999, je rozebraný.)


  • Recenze nové knihy Městopis od Michaely Černé (padesát autorů, povídek a měst) je na tomto místě.

  • TEMATICKÝ ARCHÍV BRITSKÝCH LISTŮ je na adrese http://www.britskelisty.cz/xz/.

  • Přehled anglicky napsaných článků od Jana Čulíka a  Andrewa Stroehleina o aktuálním vývoji v České republice najdete zdezde.

  • Hudba a zvuk - Každé úterý: Týdenní přílohu věnovanou vážné hudbě (archív textů i zvukových ukázek) píše a rediguje v Neviditelném psu Lubomír Fendrych na adrese http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.htm.

  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.

  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://www.britskelisty.cz /prehled.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britské listy.

  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a  hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).

  • Zde jsou užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku.

  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.


    Výběr textů z posledních dní:

    Proč musíme svědectví Sylvie Yolandy Machové odmítat

    Vojtěch Polák

    Motto:

    Nezdá se mi, že by bylo běžným zvykem naší policie lapat nevinně korzující a vozit je v železech na mučení. Na rozdíl od soudružky Machové žiji v tomhle státě trvale, čas od času si s kamarády po cestě z osvěžovny zapovykuji, ale v šatlavě jsem dosud nebyl.

    Možná je to proto, že se nekamarádím s primitivy, co vrhají dlažební kostky.

    Jindřich Pařík


    Pane Čulíku,

    Chci napsat k reakcím na svědectví S.Y. Machové, které BL zveřejnily v pátek.. Dr. Kolář uvádí ve svém článku ( http://www.samuel.cz/~sikana/M_poplach_1.html) několik reakci na setkání se skupinovým násilím. Jednu z nich označuje za častou a já bych řekl - většinovou. Jde o přenesení viny na oběť (Karle, ty zase provokuješ..., Sylvie, ty jsi "agresivní, feministická harpyje", osoba nebezpečná svému okolí, extremistka, ...).

    Považují za příznačné, že nejčastější je právě tato primitivní, přímočaře cílená (a tedy naprosto průhledná) reakce. Jejím smyslem je obrana iluze, že pokud budu zachovávat "pravidla" (tradici), nemůže se mi nic takového stát. Musím si "dokázat", že oběť to nerespektovala (je nepřizpůsobená, vyšinutá, choromyslná, asociální, ...) a že si tedy všechno zavinila sama. Podaří-li se, mohu se dále cítit (iluzorně) v bezpečí. Za žádnou cenu si nesmím připustit skutečný stav věci. Že společnost, v níž je tradice (seznam pravidel chování v té či oné životní situaci) vyšší hodnotou než soucit, odvaha, láska a lidskost, nikomu žádné bezpečí nezaručuje.

    Jste-li v rukou lidí, kteří mají moc vás ponižovat, týrat, či dokonce zlikvidovat, nemáte ve skutečnosti na výběr. Budete-li klást odpor, ohrozíte své fyzické zdraví. Podřídíte-li se, budete zmrzačení duševně. Není to o nic lepší možnost jen proto, že při tom neteče krev. Ten vysmívaný rys české povahy - vnitřní opozice vůči těm, kdo mají moc, rozdělení na my a ti nahoře, nadávání na vrchnost u piva - je životně důležitý obranný mechanismus proti postupné ztrátě integrity vlivem častého podřizování se mocným. Podřizujete-li se s vnitřním odporem, jste na tom ještě relativně dobře. Pokud vám to už dělá radost, je to s vaším duševním zdravím velmi zlé.

    Kdo můžeš, dej si do souvislosti. Podobnost případu Sylvie není čistě náhodná.


    K americkým prezidentským volbám:

    Starý kontinent

    Andrew Stroehlein

    Už léta se snažím přesvědčit své evropské kolegy, že jsou Spojené státy stará země a že je Evropa novější a modernější.

    Dosud se mi moc nedařilo při snaze zlikvidovat dlouho zavedené představy o "Novém světě" a "Starém světě".

    Až teď.

    V důsledku nynějšího debaklu amerických prezidentských voleb se konečně někteří lidé začínají probouzet.

    Určitě jste četli některé z obrovského množství článků o americké volební koleji, které se nyní světovými sdělovacími prostředky množí rychleji než bakterie E.coli nebo agar gel, a tak tady nebudu rozbírat podivný způsob, jímž to funguje. Bezpochyby už víte podle jakých zásad.

    Ale popisování americké volební koleje v žádném případě nevysvětlují otázku, kterou mají na mysli všichni mimo Spojené státy (a zároveň i hodně lidí v samotné Americe): proč využívají Spojené státy stále ještě tohoto zaostalého, nedemokratického systému pro volbu šéfa státu?

    Proto tato anachronistická hloupost stále ještě existuje? Nemají snad Spojené státy být vynikajícím příkladem demokracie pro celý svět? Nejsou snad Spojené státy moderní demokracií, ano, první světovou moderní demokracií?

    No, ano. To přesně je jádro problému: Spojené státy jsou první a nejstarší moderní demokracií. A jako každý prototyp, mají spoustu nedostatků.

    Vydrželo to tak dlouho, protože nikdo o tom vlastně příliš nepřemýšlí: o volebním systému se hovoří pouze jednou za čtyři roky a jen po dobu několika chvil, když se mapa na televizní obrazovce zaplňuje večer ve volební den červeně a modře.

    Konec konců, Spojené státy prožily celé století, aniž by volební systém vytvářel vážnější problémy. Od té doby, co má většina dospělých v zemi právo volit (tj. od té doby, co dostaly volební právo ženy), nikdy nebyl volební systém tématem diskuse. Volební kolej je pouhou formalitou ... ale také je to tradice, a co více, je to něco, co se dá připisovat nyní mýtickým "Otcům zakladatelům", je to něco posvátného. Údajně to byli tak výjimeční vizionáři a proroci, že slova, která napsali před 200 lety, jsou stále považována za tak moudrá, že mohou vést Američany i v jednadvacátém století. Navzdory tomu, že uplynulo více než dvě století, americká ústava byla pozměněna jen v několika málo případech.

    Slepá víra v "nadčasové" hodnoty tohoto starobylého dokumenty (a obtížnost prosazení jakýchkoliv ústavních změn) zabraňuje Spojeným státům, aby udržovaly krok s dobou. Obrovská expanze celé země co do území i co do obyvatelstva, růst komunikačních technologií, které radikálně zmenšují svět, rozvoj moderních zbraní ... to všechno víceméně Spojené státy ignorují a dávají přednost své tradiční, základní Ústavě.

    Ani postupná demokratizace většiny světa a podrobné "vylaďování" a experimenty v jiných demokratických zemích nevyvedla Američany z míry a nezpůsobila, aby vážně začali uvažovat o tom, že i jejich ústava potřebuje změny. Je příliš čistá, příliš přímo "Bohem daná", na to, aby se vůbec mohlo začít hovořit o rozumné modernizaci.

    Je to jako se starým sýrem, který byl ponechán na polici příliš dlouho: nedotýkejte se ho, říkají všichni, věkem se může jen zlepšit. Ale pokud tam ten sýr zůstane opravdu příliš dlouho, zplesniví a nebudou ho žrát ani myši.

    K ústavním změnám jako je například zrušení volební koleje mělo dojít už opravdu dávno. Zaslepená dlouhodobá poslušnost vůči vizionářským tvůrcům americké ústavy (samozřejmě zas tak vizionářští nebyli) je základní příčinou nynější politické krize ve Spojených státech.

    Spojené státy vždycky příliš mnoho věřily vlastním mýtům a tradicím a teď za to platí cenu. Nenápadně totiž došlo k tomu, že Spojené státy zastaraly a začaly být na svou zastaralost hrdé.

    Ano, Spojené státy jsou už dost dlouhou dobu starší než Evropa.

    Víte, ono totiž nejde o kulturu, o dědictví, ani o "národ", ani o celou řadu oněch nejasných, nepříliš lehce definovatelných vlastností, na něž jsou Evropané tak hrdi a které používají k tomu, aby přesvědčili svět o tom, jak jsou staří a kultivovaní. To, co nakonec definuje společnost, je její právní a politický systém.

    Nejasné, nedefinovatelné vlastnosti jsou důležité, ale konkrétní rozhodnutí dělají vlády, rozhodnutí nebývají důsledkem "dědictví". Politické instituce musejí udržovat krok s vůlí veřejnost daleko více, než poněkud umělé představy "národní totožnosti". Zemi totiž definuje její ústava, nikoliv její kultura.

    A když je ústava zastaralá a neodpovídá očekáváním živých lidí, dostane se země do krize. A stará Amerika se dnes octla v krizi.


    Katastrofa v Alpách

    Jsou v alpských lyžařských střediscích řádně dodržovány bezpečnostní předpisy?

    Tragédie uvnitř hory Kitzsteinhorn, kde o víkendu zahynulo v podzemní lanovce, která se stala obětí požáru, asi 170 osob, je pravděpodobně nejhorší alpská katastrofa, k jaké kdy došlo, napsal včera týdeník Observer. Avšak následuje po celé řadě jiných katastrof v Alpách, které si v posledních letech vyžádaly několik set životů a vyvolávají vážné otázky o tom, do jaké míry se tam skutečně dodržují bezpečnostní předpisy. K předchozím tragediím patří lanovky, které spadly do údolí, požáry v tunelu, a laviny sněhu a bahna, které zasáhly obydlené oblasti.


    Loni v březnu zahynulo 45 osob při požáru ve pětatřicet let starém silničním tunelu pod horou Mont Blanc, který spojuje Francii a Itálii. V takovém starém tunelu neexistoval žádný postranní pomocný tunel a cestující se pokusili ukrýt ve speciálních úkrytech v tunelu, které je neochránily. Dva požáru nejbližší telefony v tunelu nefungovaly, takže oběti nemohly zatelefonovat o pomoc. Ventilátor byl zablokovaný, takže se tunel brzo naplnil hustým kouřem.

    O několik měsíců předtím varovali francouzští požárníci, že v tunelu existují vážné požární nedostatky, ale jejich zprávu francouzské úřady ignorovaly. Společnost, která tunel provozuje, nikdy neprovedla požární cvičení, protože nechtěla omezit provoz.

    O několik měsíců později došlo k požáru v tauernském tunelu v Rakousku nedaleko Salzburku v rakouských Alpách. Tam přišly o život čtyři osoby a 67 jich bylo zraněno. Požár vznikl, když do nákladního automobilu, naloženého barvou, narazilo z protisměru jiné auto. Odborníci dávno argumentovali, že měl být vybudován druhý tunel, aby vedle sebe v témž tunelu nejezdila auta proti sobě oběma směry.

    O dva měsíce později přišlo o život 20 osob ve francouzských Alpách, protože lanovka, kterou jeli do práce, se utrhla a spadla do hloubky devadesáti metrů. V lanovce byli vědci, technici a uklízeči, kteří jeli do astronomické observatoře v St-Etienne-en-Devoluy. Pád lanovky nikdo nepřežil. Předpokládá se, že se lanovka vyvlekla ze závěsného lana. Byla dvacet let stará.

    Dvacet jiných lidí přišlo o život v italském lyžařském středisku Cavalese o rok předtím, kdy americká stihačka přetrhla lano lyžařské lanovky. Dvacet turistů zahynulo pádem lanovky do údolí. Už v roce 1976 došlo v Cavalese k dosud nejhoršímu neštěstí týkajícímu se lanovky, kdy bylo usmrceno 46 osob.

    Loni zahynulo v Alpách při lavinách více než 100 osob. Jen v únoru usmrtily laviny u střediska Chamnix 12 osob a 31 lidí u rakouské vesnice Galtur. V obou případech postihly laviny obytné oblasti, o nichž předtím úřady prohlásily, že jsou bezpečné. V březnu letošního roku usmrtila lavina jižně od Salzburku 12 osob.

    Nezvykle deštivé letošní počasí vyvolalo také laviny bahna. V říjnu smetla lavina bláta, vody a kamení celé vesnice v údolí Valle d´Aosta. Zahynulo při tom více než 35 osob.


    Fotoreportáž z demonstrace proti vyklizení Ladronky

    Tomáš Pecina, Štěpán Kotrba

    Přinášíme několik snímků ze včerejšího happeningu proti vyklizení břevnovského squatu Ladronka, který se konal na Palachově náměstí v Praze. K právním aspektům a souvislostem kauzy Ladronka se znovu vrátíme v zítřejším čísle Britských listů.


    Václav Havel, policejní brutalita a princip kolektivní viny

    Jan Čulík

    Zjevně pod tlakem přicházejících stále dalších drastických zpráv o policejní brutalitě, (viz například
    tento velmi znepokojující článek z Lidových novin (pro subskribenty BL emailem: je zde: http://www.lidovky.cz/dnesni.asp?d=10.11.2000#LA2000_L262A01E), byla nucena prezidentská kancelář vydat defenzivní prohlášení. Je na adrese http://www.centralni-adresa.cz/portal/ShowInz.stm?id_zpr=001110037. Praví se v něm jménem Václava Havla (!):

    V den zahájení Výročních zasedání [MMF a SB], probíhalo v Praze mnoho zajímavých alternativních diskusních fór, happeningů, pouličních karnevalových pochodů a dalších akcí, které příjemně obohatily atmosféru města. V jejich rámci zazněla i řada zajímavých názorů a argumentů k fungování Mezinárodního měnového fondu a Světové banky. Nicméně v okamžiku, kdy byla demonstranty vržena první dlažební kostka, přerostla do té doby pokojná situace ve výtržnost, dialog v násilí. Jeho cílem již nebyla společná starost o budoucnost světa, ale hysterie a ničení.

    Havel učinil v tomto textu myšlenkový zkrat, který překvapuje u politika a spisovatele, jenž míval filozofické ambice. Zrovna Václav Havel by mohl dobře vědět, že nemůže uplatňovat princip kolektivní viny: v Praze pokojně demonstrovaly desetitisíce osob, násilníků bylo nejvýše několik desítek - kromě toho, nikdo důvodně podezření, které je obsaženo v mnohých svědectvích, že někteří z nich byli policejními provokatéry. Šmahem odmítnout veškeré pokojné protestní akce jen proto, že se mezi nimi vyskytlo několik násilníků, to není hodné Václava Havla.

    Prezidentská kancelář pak defenzivně pokračuje:

    Prezident republiky setrvává na svém pozitivním hodnocení odvahy a zdrženlivosti, kterou policisté prokázali při nejtvrdších střetech s výtržníky. Pokud při zásahu došlo k nějakým excesům, je třeba vše důsledně vyšetřit.

    Kancelář se však už nezabývá tím, kdo a jak stížnosti vyšetřuje.

    Havlova kancelář se také v prohlášení zmiňuje o tom, že Václav Havel udělil milost šestnáctiletému Vídeňanovi, který při protestech utrhl stírače ze dvou automobilů:

    Prezident republiky také cestou milosti zastavil trestní stíhání 16letého demonstranta, který při protestech proti Výročním zasedáním poškodil dvě auta.

    Že se však Václav Havel nijak kriticky nevyjádřil k tomu, že může být v  České republice šestnáctiletý mladík několik týdnů vězněn za zničení stěračů u dvou automobilů, je skandální.

    Předpovídám, že české úřady budou muset během času přiznat, že při policejních zásazích docházelo k vážné brutalitě ze strany policie, tak, jak to zdokumentovaly OPH a zveřejnily Britské listy a bude muset dojít - ku prospěchu české společnosti - k debatě o Policii ČR a posléze k její reformě - podobně, jako byla tvrdé reformě podrobena v poslední době kvůli svému ostrému rasismu londýnská Metropolitní policie.

    Václav Havel bude muset přiznat, že svou chválou policie potvrdil kritiku pozorovatelů, že se stal součástí establishmentu a ztratil svůj někdejší nezávislý úsudek, přístup k informacím a kritickou soudnost.


    "Závan starých časů" v pořadu Volejte řediteli

    Kdo nemá rád Novu, je sociální inženýr

    Tomáš Pecina

    Z pořadu Volejte řediteli, 11. 11. 2000:

    ...Další dotaz je trochu nepříjemný a já jsem doufal, že nepřijde. Já jsem doufal, že nepřijde, že si toho nikdo nevšimne a že se nás nikdo nezeptá. Ale ptáte se. Ptáte se naléhavě a já budu citovat z e-mailu, který nám přišel od ing. Jaroslava Kubíka z Vraclavi:

    "Jistě jste nedávno sledoval projev presidenta republiky k 28. říjnu. Cituji zde z tohoto projevu jedinou větu: 'Kdo vlastně mladé lidi koupe od rána do večera v krvi proudící z obrazovky, aby se pak svatouškovsky podivoval jejich agresivitě?' Prosím vás, řekněte, co z toho vyvodíte pro naši televizi."

    No, stalo se, pan president se při slavnostním projevu - a já bych se tomu jinak nevěnoval, ono je to trochu nepřípadné polemizovat s panem presidentem a polemizovat se slavnostním projevem k výročí republiky, to je opravdu příliš vysoká laťka pro nás a nechtělo se nám do toho, a nechceme... Nicméně, pan president opravdu hovořil o televizi, hovořil o nákupních centrech, hovořil o dabingu, hovořil o našem dabingu, dokonce jsme se - kterépak televizi se to přihodí, dostali jsme se až do projevu k výročí republiky, to je taková hodně vysoká opravdu úroveň, při které se hodnotí dabing, jak je vysílán na televizi Nova.

    Co k tomu říci? My jsme se nechtěli ozývat, ale vy se vytrvale ptáte, takže se ozveme. Ozveme se - nemyslíme si, že to vystoupení v této naší části, které rozumíme, bylo profesionální. To, co říkal pan president o televizi - bylo to stejné jako stesky na to, že lidé raději nakupují ve velkých obchodních centrech a opustili malé důvěrné krámky, jak říkal pan president, kde si přece lidé tak hezky posousedku popovídali.

    Zdá se mi to jako závan z jiných časů, nebo odněkud odjinud, nebo nepochopení vývoje, anebo nějaký postesk, já nevím. Byla v tom v každém případě nedůvěra ke spontánnosti. Ke spontánnosti vývoje, ke spontánnosti k lidem, lidí, ke spontánnosti toho, že lidé mají sami právo a chtějí si sami rozhodnout, na co se budou dívat na televizi, kde budou nakupovat, a nikdo by jim do toho asi neměl mluvit.

    Trochu mi to - já jsem studoval sociologii kdysi, v 60. letech - a trochu mi to připomnělo koncepty sociálního inženýrství, že nějaká elitní nebo spíše elitářská skupina si sedne, a teď řekne: Víte, my si myslíme - a bohužel to budou říkat, a proto říkám také 'elitářská' občas, budou to říkat podle svého okamžitého vkusu a také podle svého okamžitého vzdělání, možná vzdělání ne úplně perfektního, a také podle svých znalostí z určitých oborů - ale budou jenom říkat: Vy dělejte toto, vy se dívejte na toto, vy nakupujte toto, toto je správné, toto není správné...

    Ale to jsme si už přece prožili a to přece nechceme! Naše demokracie, kterou teď máme, je také demokracie spontánnosti, je to také demokracie volného výběru. Výběru toho, že i každý člověk, který nemá vzdělání, který není intelektuál, si sedne k televiznímu přijímači a sám si vybere, a že mu nikdo neříká, na co se má dívat, na co se nemá dívat, co je správné, co není správné.

    Ostatně, ty potoky krve, však to dobře víte, z Novy ani z jiné televize ani českém území netečou celý den a víte, že horory se vysílají až někdy po jedenácté hodině večer a že v těch romantických telenovelách té krve opravdu moc není, spíše jsou to takové bledulky, občas.

    Ale je to zkrátka o svobodné volbě. My ji budeme obhajovat a myslíme si, že na ni mají naši diváci nárok.

    Víte, třeba to byl jenom takový resignovaný povzdech nechápajícího a zaskočeného intelektuála. I pan president má na takový povzdech nárok, i když si nejsem úplně jist, jestli by měl zaznít zrovna při slavnostním projevu. Ale stalo se, a my jsme se takto ozvali, a věřím, že pan president to nebude brát úkorně. Přece jenom jsme byli jmenováni na velmi vysokém fóru a toto říkáme jenom s povinnou úctou a s určitým odstupem od toho problému...


    Neberte divákům televizi veřejné služby

    Několik poznámek na okraj článku Petrušky Šustrové LN 2000-10-30 Neberte divákům jitrnici ani Olovo!, jakož i mnoha jiných

    Martin Vadas

    Milá redakce Lidových novin, milá Petruško,

    držím palce ve Vašemu veřejnoprávnímu boji za nezávislost ČT.

    Nevím, zda LN by měly zájem uveřejnit tuto reakci, a proto ji posílám zároveň i Britským Listům.

    Zdraví

    Martin Vadas


    Novinářům LN a MFDnes je třeba připomenout, že zákony je třeba číst od začátku a celé. Je totiž poněkud krátkozraké tvrdit: A co na to zákon? "V osmém paragrafu pod písmenem e) Radě ČT ukládá "rozhodovat o stížnostech týkajících se ředitele".

    Již v bodě Rada České televize - § 4 se totiž píše:

    Orgánem, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu tvorby a šíření programů České televize, je Rada České televize (dále jen "Rada").,

    Je tedy mimo veškerou pochybnost, zda Rada má nebo nemá právo vyjadřovat jakékoliv své názory. Svobodu slova zajišťuje všem občanům - tedy i radním mj. i ústava ČR.

    Můžeme tedy diskutovat, zda Rada toto právo uplatňuje správně, netakticky, neodborně nebo dokonce nepřípadně apod., ale právo na zpravování nás o výstupech svého kontrolního poznání v oblasti "tvorby a šíření programů ČT" jí upírat nelze!

    I problematická stanoviska Rady ČT vyvolávají tak žádoucí veřejnou diskusi o povaze veřejné služby. Srovnejme se situací před rokem, kdy nejen radní, ale i novináři odmítali o veřejné službě ČT a ČRo nejen diskutovat, ale nechtěli ani informovat. Viz. např. LN. Je třeba hrát novinářské hry s pravými kartami - se znalostí a s respektem k zákonu.

    Co je pozoruhodné, že na nezvykle ostře formulovaném stanovisku z 24.10. 2000 se jednomyslně shodlo celé smluvně-opoziční i čtyřkoaliční složení Rady ČT. 9 hlasů pro - nikdo nebyl proti, nikdo nepřipojil vlastní stanovisko!

    Uvítal bych, kdyby veřejnost mohla sledovat, jak takové jednohlasné stanovisko vzniká - kdyby jednání Rady ČT, která je mluvčím veřejnosti vůči ČT, bylo této veřejnosti přístupné. To muselo být krásné divadlo.

    Ani ostré stanovisko Rady ČT mě však nepřesvědčilo o tom, že by Rada tímto zasahovala do programu nebo řízení ČT. Vyjádřila jen svůj subjektivní názor. Je na managementu ČT, jak její stanovisko uváží a zpracuje. Je však podivné, jestliže ředitel Chmelíček na zasedání Rady pošťuchuje radní ještě k ostřejším formulacím, aby, když se vrátí na půdu podniku, který má řídit, začal si objednávat posudky na obranu kritizovaných pořadů a novinářů - správně se ptá Rada, kdo tyto generálním ředitelem vyžádané posudky zaplatí? Koncesionáři by se měli ptát, kdo platí onu "rezervní radu", kterou si pořídil generální ředitel, když mu ta - ze zákona již jednou zaplacená - nevyhovuje.

    Stoprocentně však souhlasím s Petruškou Šustrovou v LN, že zkoumání integrity postojů politika v čase je zásadní službou veřejnosti. Sliby/chyby jsou podvodem na voliče, a proto je nemístné kritizovat redaktora Šímu za dotazy premiérovi na aféru Olovo. Odpovídá to však politické delegaci radních jejich stranami. Dokládá to, že radní nezastupují veřejnost, ale konkrétní zájmy stran, jejich společnou shodu na tom, že nejpříjemnější pro ně samotné je mediální ticho, že se bojí silné a nezávislé televize. Proč takto subjektivní stanovisko Rady ČT podepsali radní zvolení na návrh čtyřkoalice je málo pochopitelné.

    Aféra Olovo však zůstane soustem i pro veřejnoprávní televizi nejméně do jejího uzavření soudem s personálními důsledky na Úřadu vlády, případně ve vládě samé. Nezalekl-li se moderátor Šíma a opovážil se i přes varování Rady vrátit se k Olovu v pořadu Naostro s Petrou Buzkovou, zdálo se, že nezávislost televize veřejné služby zvítězila. Pravdu mají však kritici, kteří říkají, že šlo jen znovu o mlácení prázdné slámy, že jsme se nic nového nedověděli.

    Ne že by nebylo na co se ptát oběti zamýšleného útoku. Na projektech desinformačních kampaní je zajímavý záměrný mix pravdy, polopravd a čistokrevných lží. Prosté a lapidární odmítnutí aféry Olovo je přirozenou reakcí napadené osoby. Jde-li však o osobu veřejně a dokonce politicky činnou, kterou president republiky kandiduje na úřad nejvyšší, pak moderátor televize veřejné služby má právo a dokonce i povinnost ptát se nejpopulárnější političky na tu pravdivou dřeň, která je v hanebném spisku Olovo rafinovaně obalená lží. Bez zrnka pravdy by celá aféra neměla šanci na úspěch a právě Petra Buzková musí nejlépe vědět, kde se hanopis dotýká skutečnosti. Když už vše vyhřezlo na veřejnost bylo by žádoucí demaskovat lež a odhalit skrývanou skutečnost ve spolupráci s Petrou Buzkovou. Nestane-li se tak, bude se celá aféra znovu opakovat někdy později, protože bude mít pořád šanci na úspěch. Nezáleží na tom, stane-li se tak, až dnešní poslankyně bude předsedkyní vlády nebo presidentkou, ale pro veřejnost je žádoucí, aby tomu bylo co nejdříve, i když si to zrovna nyní Rada ČT nepřeje . . .

    Nevím, zda je třeba kárat a trestat radní Dědečkovou nebo autora zápisu z jednání Rady ČT za užití novotvaru, jako je Petruškou Šustrovou kritizované "rozpoložkování", které ještě zřejmě nepřijal Ústav pro jazyk český AV ani slovník mého počítače. Smyslu požadovaného úkonu však rozumím. Mají-li radní dospět k výroku o hospodárnosti provozu ČT, který musí být základem jednání o případném navýšení koncesionářského poplatku, který již léta zaostává za inflací, musejí zkoumat oprávněnost vynaložených nákladů nejen v hrubých kategoriích jako jsou vnitřní a externí náklady, pronájmy, taxíky, doprava ČT, honoráře aj., ale je dobře, že se v Radě našel pracovitý odborník na účetnictví a je odhodlán zkoumat i prvotní účetní doklady. Věřme, že po Katovnách, Sněží a jiných rozpočtově zanedbatelných pořadech dojde i na jiné podstatnější položky rozpočtu ČT. Zkoumat cenu veřejné služby je dobrou ambicí Rady ČT.

    Nevím, zda statut "autorského" pořadu Sněží, o kterém píše Petruška Šustrová, vyjímá právě tento pořad z poslání ČT přinášet informace pro svobodné utváření názorů. Vysílá snad Česká televize jiné pořady "bez autora" - "neautorské"? Je mnohokrát deklarovanou výjimečností diskusního pořadu Sněží, že autoři zde nechtějí presentovat nositele různých názorů, ale jen názory jim blízké a navzájem si příbuzné. Jinde se tomu říká degenerace genetického kódu, setkávají-li se navzájem nositelé stejných informací. Hosté pozvaní do tohoto pořadu často ani nepovažují za nutné sehrát roli ďáblova advokáta a vzpomenut, že existují i jiné názory, se kterými je třeba se vypořádat argumenty a nikoliv jakkoliv "autorskou" cenzurou.

    Závěrem souhlasím s Petruškou Šustrovou, že vedle pořadu Naostro, na který se sesypala Rada ČT, je v ČT i mnoho jiných pořadů hodných pozornosti kritiků. Je chybou nikoliv rady, ale České televize, že zredukovala počet a plochu publicistických pořadů, aby se údajně přizpůsobila obdobným procentům publicistiky v programech západoevropských televizí. Je naše společnost pouhých deset let po desetiletích katastrof stejně občansky vyspělá jako tamní demokracie? Byla zde veřejná témata již tolikrát veřejně prodiskutována jako ve Francii, Velké Británii, Spolkové republice Německo a jinde?

    V Čechách kritizuje Rada ČT, protože nejsou kritici, nejsou noviny, jejichž šéfredaktory by zajímalo tisknout kritiky pořadů televize veřejné služby. Zřejmě nejsou ani čtenáři lační po kritických článcích na jejich oblíbené programy. V novinách převažují spíše P.R. články objednané televizí samotnou, jednotlivými tvůrci, jejich kamarády, producenty aj. Je obrazem doby, že za P.R. články zaměstnané kritiky zaskakuje rada - snad se to naučí anebo vyrostou noví kritici.

    Zatím Rada ČT alespoň vzbudila pozornost - bohužel až nepřípadně nenávistnou.


    Neberte divákům jitrnici ani Olovo!

    Chce snad Rada ČT zasahovat do televizního programu?

    Lidové noviny 30. října 2000, Petruška Šustrová

    Dne 24. října proběhlo jednání Rady České televize, která mimo jiné sepsala generálnímu řediteli ČT Dušanu Chmelíčkovi dopis; s tím se zájemci mohou seznámit na internetové stránce Rady ČT. V dopise jde především o pořad ČT Naostro, který moderuje pan Šíma. Musím říci, že mne některé názory, které členové rady zastávají jednomyslně, přímo ohromily. Tak například: "Kauza Olovo a vnitrostranické bitvy nejsou z hlediska diváka veřejnoprávní televize podstatné a odpovídají spíše komerčním sdělovacím prostředkům." To přece není pravda: kauza Olovo je ostudná a velice názorná ukázka toho, k jak hanebným metodám se v naší zemi dokáže uchýlit politika. Nedovedu pochopit, proč si členové Rady ČT myslí, že to pro diváka veřejnoprávní televize není podstatné. Nejsou snad voliči? Nemají snad právo na informace o těch, kdo se ve volbách ucházejí o jejich přízeň? Nebo další perla: "jediné, čím se je moderátor schopen `blýsknout´ (...), je chytání daného politika za slovíčko, například, že před lety řekl nebo říkal něco jiného než nyní." Domnívají se snad členové rady, že je nepodstatné, usvědčí-li novinář politika z nedodržení slova nebo z nepravdy? To by přece znamenalo, že pokládají za normální, neplní-li člověk sliby ani dané slovo nebo docela prostě lže. Nechce se mi věřit, že by členové Rady ČT, kteří mají zastupovat zájmy veřejnosti, na toto přistoupili.

    Sněží

    Ale - zastupují členové Rady ČT opravdu zájmy veřejnosti? Nebo jsou spíš "vyslanci" politických stran a hájí zájmy stran a nikoli zájem televizních diváků? Ve zprávě o jednání rady, kterou se zabývám, se mimo jiné dočteme, že členka rady J. Dědečková "požádala o detailní rozpoložkování pořadů Katovna, Sněží a Nedej se! a to: na jednotlivé účetní doklady podle jednotlivých dílů cyklu či seriálu". Odpustím pro tuto chvíli členům Rady ČT, že klidně použijí příšerného slova "rozpoložkování", byť mám za to, že by měli mít (aspoň pro veřejnost) kultivovanější slovník. Raději připomenu, že si poslanec za ODS (která paní Dědečkovou do rady kandidovala) Ivan Langer již před nějakou dobou vyžádal seznam všech, kdo v pořadu Sněží diskutovali o nejrůznějších problémech. "Sněží", je autorský diskusní pořad, který řídí novinář Martin Schulz, někdejší exulant a zaměstnanec Rádia Svobodná Evropa. Není žádné tajemství, že pan Schulz není nadšen politikou ODS ani ČSSD, ba ani opoziční smlouvou. Nemá tedy ODS zájem ho odstranit z obrazovky? Pořady "Katovna" a "Nedej se!" jsou, stejně jako "Sněží" pořady se silným autorským pohledem svých tvůrců. A je to pohled, který těm, kdo se rádi označují na "standardní politiky", není zrovna milý. Zdůrazňuje se v nich občanský princip a právo na kritiku, občas velmi tvrdou. Tyto pořady mají svou diváckou obec, možná nepříliš velkou, leč vyhraněnou. Co bude následovat, až ČT pro paní Dědečkovou zmíněné pořady "rozpoložkuje"?

    Rada v roli kritika

    Ale hlavně: proč se vlastně Rada zabývá jednotlivými pořady nebo dokonce tématy, jimiž se v nich moderátor zabývá? Předseda Rady ČT pan Mareš tvrdí, že radě tento úkol ukládá zákon. A co praví zákon? V osmém paragrafu pod písmenem e) Radě ČT ukládá "rozhodovat o stížnostech týkajících se ředitele". Nikoli tedy pitvat, na co se moderátor Šíma má či nemá ptát, nikoli hodnotit "erudici" či "rozhled" kteréhokoli moderátora. To je práce jeho nařízených. Úkolem Rady ČT prostě není řídit televizi, zákon její povinnosti stanoví zcela jinak. Co má "erudice" pana Šímy (docela by mne zajímalo, podle čeho ji členové rady posuzují) společného se "stížností týkající se ředitele"? Rada tedy vykročila k postu nejvyššího kritika televizních pořadů. A zároveň soudce, který může generálního ředitele držet trvale v šachu: buď z obrazovky zmizí ten či onen, anebo půjdete vy, pane řediteli. Jak se takové napětí odrazí na ovzduší v ČT, může si každý snadno domyslet. A ještě něco z dopisu Rady ČT generálnímu řediteli Chmelíčkovi: "... před vážnými a věcnými problémy dostávají někdy přednost témata zástupná a někdy až hloupá (nejnověji například Zemanův a Klausův spor o jitrnici...)" Členové rady se tuze mýlí, pokládají-li historku, jak se předseda vlády poškorpil s předsedou sněmovny o to, kdo zaplatí jitrnici, za hloupou. Její velikou předností je zábavnost. Tou totiž vystoupení českých politiků ani trochu neoplývají, ba právě naopak. Má-li ovšem veřejnoprávní televize produkovat humor jen v podobě pořadů typu "Eňo - ňůňo", pak je snad lepší ji odříci a ušetřit za koncesionářské poplatky.


    Petrušce Šustrové: O Radě ČT, Lidových novinách a Svobodné Evropě

    Jan Čulík

    Na článcích, jako tento text Petrušky Šustrové, mě opravdu mrzí jejich neinformovanost.

    Píšu tohle i Petrušce, protože si jí vážím a myslím, že má smyslu s ní mluvit.

    Vím, že Petruška asi nemá čas, ale přece jen musí mít novinář určitou odpovědnost a než něco napíše, měl by se informovat o pravém stavu věcí. Petruška si asi měla předem promluvit alespoň s některými členy Rady ČT, zjistila by, že někteří z nich byli záměrně vybráni politickými stranami pro svou neschopnost a nejsou často schopni dát dohromady ani souvislou větu (to je pak někdy důsledkem toho, že když někdo na zasedání přednese relativně dobře artikulovanou kritiku, nezmůžou se na odpor a přijmou to jednohlasně; jiní opravdu nejsou ničím jiným než mechanicky se projevující hlásnou troubou politických stran,respektive některých politiků, jiní však, přestože jmenováni politickými stranami, vystupují opravdu nezávisle a berou svou roli veřejné kontroly ČT naprosto vážně - i když mohou občas dělat chyby, mají tu velmi důležitou vlastnost, že jsou schopni se na vlastní práci dívat kriticky, diskutovat o ní s jinými a uznat chybu. To neumějí bohužel často pracovníci ČT (Martin Mrnka nedávno na zasedání Rady prý zcela vážně tvrdil, že se nic z BBC učit nemusejí, neboť svou práci dělají lépe než BBC.)

    Lidové noviny vedou kampaň ve prospěch Svobodné Evropy (Pavlata, Šiklová). Bohužel, je to kampaň neinformovaná. Bylo by potřeba autoritativního a neúplatného sdělovacího prostředku, Svobodná Evropa to není a mnohokrát prokázala svou zaujatost.

    Proč je tak obtížné prosadit v českém prostředí jednoduchý princip kritičnosti, nestrannosti a nezávislosti. Je to jednoduché:

    1. moderátor (komentátor, reportér) musí být připraven a mít téma nastudované, musí o něm vědět stejně nebo víc než interviewovaný politik.

    2. Svou práci musí dělat tak, že neustále přemýšlí, jak interviewovaným dávat autoritativní (nikoliv tedy bulvární!), přemýšlivé, stimulativní, OBTÍŽNĚ ZODPOVĚDITELNÉ otázky na tělo, a to vždycky z opačné strany politického spektra. Aby to vedlo k otevřené diskusi. To odpusťte, pořad Sněží není a nikdy nebyl: byl kamarádšoftem "chlapců, kteří spolu mluvíme."

    3. Značka Svobodná Evropa přece není značkou kvality. Jmenujte mi jediného neúplatného, kritického a odvážného novináře, kterého dnes má česká Svobodná Evropa, skutečně velkou osobnost. Svobodná Evropa není nezávislá, neúplatná, nestranná rozhlasová stanice, profesionálně, hrdě, svobodně a kriticky analyzujicí situaci v ČR a v zahraničí.

    4. Martin Schulz je inteligentní a schopný člověk, bohužel je to také člověk, který si uvědomil, že musí žít v české realitě a přizpůsobil se poměrům. Ač ví, jak má vypadat profesionální žurnalistická práce, na to, aby ji opravdu dělal, by potřeboval víc odvahy, méně závislosti na kamarádech a nezávislé finanční zázemí. (Pro mě je symptomatická Schulzova reakce na knihu Martina Fendrycha ...jako pták na drátě. Schulz tam podle Fendrycha říká: "Ano, je to dobrá knížka, ale to nikdy nemůže vyjít." Jak je možné, že prvním impulzem totoho, podle Petrušky "autoritativního" novináře, je cenzurovat?

    Zdánlivě se Petruška Šustrová záslužně zasazuje o veřejnoprávní televizi, jenže aby tu práci mohla dělat pořádně, musela by být řádně informována. Diskredituje ji bohužel také to, když Lidové noviny, pro něž pracuje, tisknou opravdu neinformované články pana Pavlaty, psané podle vzoru "Miluji Sovětský svaz". Úrovní své argumentace jsou velmi blízko výrokům Miroslava Štěpána, které Pavlata kritizuje, a který bych chtěl Svobodnou Evropu zakázat. Cožpak Petruška Šustrová nevidí, že Štěpán a Pavlata jsou jen součástí téže černobílé stínohry?


    Co je slušnost

    Tentýž článek od dvou různých autorů:

    "Neslušný" dotaz šéfredaktorovi deníku Slovo

    Před časem - zřejmě omylem - zveřejnily deníky Slovo a Zemské noviny dvakrát tentýž rasistický článek, zaměřený proti Palestincům, se jmény dvou různých autorů. Bohdana Marvalová se v této věci minulý týden znovu obrátila na šéfredaktora deníku Slovo Jiřího Bigase a obdržela pozoruhodně nevstřícnou a podrážděnou odpověď:

    From: jbigas
    To: bohdana.marvalova@vslib.cz
    Sent: Friday, November 10, 2000 4:25 PM

    Vážená slečno či paní,

    nevidím žádný důvod, proč bych Vám měl zjišťovat a sdělovat jakékoli další údaje o člověku, který je autorem nějakého článku ve Slovu on line. Možná že jste neslyšela nic o ochraně osobních údajů, ale fakt je, že zákony platí pro každého, tedy i pro nás dva. Osobně Vám mohu posloužit touto informací: Pana Chudého neznám a pana Bergmana také ne. O jejich vztazích, příbuzenských či jiných mi není nic známo. Nechci Vás poučovat, ale vás dotaz je neslušný.

    Jiří Bigas


    Bohdana Marvalová reagovala:

    Vážený pane Bigasi.

    Pokud Vám to není známo, tak Vám sděluji, že Slovo a Zemské noviny uveřejnily den po sobě naprosto stejný článek od dvou různých autorů (Chudého a Bermana).

    Žádala jsem Vás, abyste tuto skutečnost vysvětlil.

    Z Vaší odpovědi vyplývá, že ani jednoho z autorů neznáte.

    To pro mne zajímavá informace a děkuji vám za ni.

    Marvalová


    Reakce Jiřího Bigase:

    Do novin píše ani 200-250 lidí, všechny je znám osobně, včetně příbuzných do pátého kolena. Moje odpověď byl vtip, zřejmě nepovedený.Co chcete od zaměstnaného šéfredaktora! V případě Slova on line jde o chybu, což je pochopitelně lumpárna. Autor se jmenuje Bergman. Jaké má příbuzné, nevím. Ale má manželku a dvě děti. Na Středním či Blízkém Východě působí. A to je tak všechno, co bych Vám o tom chtěl říci. Těším se, že mi zase někdy položíte nějakou dobrou otázku.

    Jiří Bigas


    Druhá reakce Bohdany Marvalové:

    From: Bohdana Marvalova
    To: jbigas
    Sent: Saturday, November 11, 2000 1:04 PM
    Subject: Re:

    Vážený pane Bigasi,

    skutečně je pro mne jako čtenáře důležité, kdo je autorem článku, které čtu. V tomto případě jste uváděli, že autor je publicistou a žije na Středním Východě, tím jste zdůraznili autentičnost článku. Je zajímavé, proč autor nic nepublikuje v tamním tisku. Může být třeba osadníkem na okupovaných územích, nebo třeba psychoanalytikem v Haifě. Nebo jste přeložili článek z některého periodika odkudkoliv.

    Autor v něm obviňuje Palestince z toho, že obětují své děti svému boji za nezávislost. Rodičovská láska je jedním z nejhlubších lidských instinktů. Obvinění protivníka, že ji popírá, znamená jeho dehumanizaci. Autorovi článku právě o tuto dehumanizaci Palestinců šlo.

    Pochopitelně mne také zajímá, zda i Vašemu listu jde o totéž.


    Sdělení obvinění

    Jindřich Pařík

    Poznámka JČ: Je tady jedna velmi závažná potíž. Pokud policie ví, že Machová páchala nějaké násilí, je podle zákona její povinností okamžitě po zatčení zadržené osobě oznámit, proč a z jakých důvodů byla obviněna a z čeho je obviňována. A policie musí mít pro takový čin důkazy. - Co se týče toho, že by jistě slečna Machová "řvala bez umrtvení i u českého zubaře" - chtěl bych jen podotknout, že si pádem poranila páteř a roztříštila kosti na jedné noze, což zůstalo bez operace.

    Mam dojem pane Culiku,

    ze Vase informace jsou znacne nepresne. Nemohu se sazet ale tusim, ze ma policie sanci zadrzet kohokoliv na 24 hodin aniz by mu musela okamzite sdelit obvineni. Proste jen "podezreleho" ci pouze jen "svedka" "zajisti" aby dale mohla patrat po dukazech.

    Mam za to, ze se nedavno diskutovalo prodlouzeni teto doby na 48 hodin - nevim jak to nakonec dopadlo. Pravdepodobne si pletete pojmy "zatceni" a "zadrzeni" - ale radeji se informujte u nekoho kdo se vyzna v pravu. Ja jsem presvedcen, ze me policie muze "zadrzet" na 24 hodin aniz by me cokoliv rekla a pak, po uplynuti zakonne lhuty, pokud mi nesdeli obvineni, me musi pustit. Otazkou je co mohu delat "ulovi-li me na ulici" a "zajisti" a pak pusti. Mohu se nejak branit? Pozadovat na policii kompenzace za ztraty ci usly zisk? Nevim. Nezda se mi ale ze by bylo beznym zvykem nasi policie lapat nevinne korzujici a vozit je v zelezech na muceni. Narozdil od soudruky Machove ziji v tomhle state trvale, cas od casu si s kamarady po ceste z osvezovny zapovykuji ale v satlave jsem dosud nebyl. Mozna je to proto, ze se se nekamaradim s primitivy co vrhaji dlazebni kostky. Jindra Parik

    Informace:

    Stručně několik výňatků ze zákona č. 283/1992 Sb., o Policii ČR a právních předpisů vyšší právní síly, k jejimž porušení podle výpovědí a svědectví předváděných docházelo:

    K předvedení na policejní stanici a tedy k omezení osobní svobody může dojít toliko v případech: 1. neochoty nebo nemožnosti prokázání totožnosti (§ 13 odst. 5). Zjistí-li policie totožnost na základě sdělených údajů nebo v evidencích obyvatel, nemá již žádné oprávnění k snímání otisků prstů, fotografování či zjišťování zvláštních tělesných znamení. Měření těla a zjišťování těl. znamení má oprávnění provést jen osoba stejného pohlaví nebo lékař (§ 13 odst. 7).

    2. kdy někdo jednáním bezprostředně ohrožujete svůj život anebo život či zdraví jiných osob nebo majetek. V tomto případě i v případě pokusu o útěk při předvádění hovoří PolZ o tzv. "zajištění" (§ 14 odst. 1).

    3. nevyhovění výzvy k podání "potřebných" vysvětlení (§ 12 odst. 8) a k sepsání protokolu o tomto podání (§ 12 odst. 1), jestliže osoba může přispět k objasnění skutečností důležitých pro

  • odhalení trestného činu nebo přestupku a  jejich pachatele
  • vypátrání hledaných nebo pohřešovaných osob a  věcí.

    4. přistižení při páchání přestupku (§ 13 odst. 6 PolZ).

    Poznámka JČ:Ze všech informací, které v poslední době přinášejí Britské listy, zdá se vyplývat, že Česká republika má Zákon o policii zcela pro legraci - policie ho nedodržuje.


    Obelháváte sám sebe a svým lžím osobně věříte

    Martin Hrbek

    Vážený, každý, kdo jen kdy nahlédl do BL sicsi jistě všiml, jak velmi rád kritizujete veškeré dění v ČR, jak velmi rád očerňujete veškeré české novináře a české politiky.

    Netvrdím, že jsou ideální. Ano, jsou to jen lidé, omylní a chybující.

    Ale na to jste vy své namyšlenosti a pocitu vlastní nemylnosti zcela zapoměl. sic

    Jistě chápu, že se vám líbí číst dopisy typu: Pane Čulík pomozte... Pane Culík víte, že....

    Pomalu a jistě se ale vaše vyjadřování (vašeho listu) začíná podobat vyjadřování našeho premiéra. Nic než mlha. Začínáte už dokonce mlžit i v článcích o "týraných" obětech anti MMF demonstraci.

    Neustále píšete o mnoha svědectvích, BL mají... BL sledují... BL hovoří... V lepším případě v tom máte zmatek, nebo je též možn, že si prostě vymyslíte a lžete všem čtenářům. Jak je možné, že je ve vašich článcích Sylvie Yolandy Machová jednou americká a jednou rakouská studentka?? Vysvětlení se nabízí snadno: obelhal jste dokonce sám sebe a všem svým lžím osobně věříte. Protože pokud máte nějaká svědectví, proč nepodáte žaloby? S pozdravem

    Martin Hrbek

    PS. jsou BL schopné vyprodukovat nějaký vlastní článek, nebo se spokojuju sic pouze a jen s kritikou jinde vyšlých článků??

    Informace: Sylvie Yolanda Machová je Američanka, studující ve Vídni. Nemůžeme měnit text reakcí čtenářů, kteří ji považují za Rakušanku, stejně tak, jako neměníme text Martina Hrbka. - Celá řada trestních žalob na Policii ČR už byla podána nebo se připravují. Nepřísluší však Britským listům v této věci podávat žalobu, jsou časopis, který nepodporuje žádnou kauzu, jeho jediným účelem je poskytovat informace, tam, kde české sdělovací prostředky selhávají.


    Machová spáchala trestný čin - policie jí to přece oznámila

    Jiří Sahula

    Panne sic Čulík

    Policie ví že paní Machová páchala trestný čin a na tom základně sic jí to i oznámila. To si můžete ověřit sám přímo na policii.

    Tak nevím proč zase uvádíte věci které nejsou pravdivé.

    Policie jí to oznámila i písemně můžete si to přečíst sám na policii.

    To že skákala s okna sic je jen a jen její chyba. A neviňte za to policii.

    Tudíž pan Matušínský má pravdu a klade zajímavé otázky.

    Přestaňte už konečně manipulovat čtenáře nepodloženými fakty z Vašich ověřených zdrojů.

    O tvrzení slečny Machové z nemocnice si už může každý domyslet své.

    Nemocnice není perfektní, ale rozhodně není brutální.


    Broekhoven: Tomáš Pecina nemá respekt k faktům

    Vladimír Wagner

    Vazeny pane Pecino,

    cekal jsem u Vas prece jen vice respektu k faktum a objektivite, nez se projevila ve Vasem prispevku. Shrnme z ceho vychazely zavery O. Neffa o pripadu van Broekhovena:

    1) Zdroje na internetu (nezavisle na policii, vetsinou vytvarene samotnymi aktivisty) - ukazaly, ze van Broekhoven lhal, kdyz psal, ze byl v Praze cirou nahodou. Ze pravda je primo opacna - jedna se o aktivistu, ktery se podobnych akci ucastni casto. -

    Dale ukazaly, ze neni pravda, ze by se ceska policie chovala k nemu jinak, nez zapadni (jak prezentovaly prispevky v BL). Velmi podobnymi slovy vylicil sve zazitky na podobne akci v USA (zase tu byl nahodou a policie ho neopravnene zatkla a bila).

    Ze ucelove stylizoval sve vypravneni ("po necekanych, straslivych zazitcich v Praze se budi se spani"). Coz je v rozporu s udaji na internetu, kde je videt, ze podobne zazitky jako z Prahy uz mel v USA a navic casto pusobi v aktivistickych organizacich jako jista "ochranka". Tedy zadna "citlivka".

    To, ze jsou tyto udaje presvedcive, je videt i na zmene Vasich postoju, kdy uz o nem nemluvite jako o studentu, ktery nahodou navstivil Prahu v dobe konani konference MFF, ale jako o aktivistovi.

    2) Udaje belgickeho velvyslance, ktery potvrdil, ze vsichni belgicti obcane (vcetne van Broekhevena) byli v poradku, bez jakyhkoliv zjevnych znamek, ktere by mohly byt znamkami nasilneho chovani vuci nim (ac je vyzvedaval par dni po jejich zadrzeni). On sam nepovazoval vypoved van Broekhovena za natolik duveryhodnou, aby velvyslanectvi udelalo cokoliv v teto veci, krome postoupeni jeho stiznosti. To je jeho povinnost, at si o jeji pravdivosti mysli cokoliv.

    Tady bych si dovolil poznamku. V licenich uverejnenych v BL je popisovana spousta krve, zlomene ruce, zebra, lamane prsty, mlaceni hlavou o zed. Je zajimave, ze si stezuji pouze lide, kteri zadne takove zraneni nemaji a nestezuje si nikdo, kdo tato zraneni ma. Ani zadne velvyslanectvi, pres ktera byli cizinci propousteni, nehlasilo nic takoveho.

    Misto napadani O. Neffa za to, ze na belgicke velvyslanectvi zavolal, jste sam mohl prislusna velvyslanectvi obvolat a pokud nejake situace, popisovane ve vypovedich aktivistu nastaly, tak mate jasny dukaz - vypoved velvyslance o zlomene ruce, zebrech, ci rozbite hlave. Takove zraneni nezmizi za dva dny. Sam jste takove patrani neudelal a O. Neffa za jeho patrani napadate.

    3) Navsteva sberneho tabora a rozhovor s jeho lekarkou - ukazala, ze se nejednalo o tabor, kam se vozili demostranti pred rokem 89, ci specialni koncentrak (jak se take psalo ve vypovedich aktivistu), ale standardni sberny tabor pro imigranty. Vypoved lekarky pak ukazala na to, ze zdravotni stav prichozich neukazoval na krvavou lazen, ktera se objevuje v jejich popisech (je v souladu s vypovedi belgickeho velvyslance). Jeji popis chovani van Broekhovena se znacne lisi od toho, ktery uvadi on.

    Takze shrnme: Vy pisete: "resume O. Neffa o nepravdivosti vypovedi van Broekhena je zalozeno pouze na zaklade vypovedi jeho veznitelu". Ovsem v tomto jasne lzete. Ani zdroj 1) a ani zdroj 2) nebyli vezniteli van Broekhovena. Prave naopak, jsou to zdroje uplne na ceske policii nezavisle. A prave hlavne ty usvedcuji van Broekhovena ze lzi a ucelove stylizace.

    Zdroj 3) vlastne take neni veznitelem van Broekhovena (jedna se o lekarku), ale rekneme, ze v tomto pripade mohou byt pochyby o nezavislosti tohoto zdroje. Ovsem pri popisu chovani van Broekhena je vypoved lekarky v souladu s tim, co popisuji nezavisle (i aktivisticke) zdroje. Tedy, ze jde o bojovneho, velmi zkuseneho aktivistu. Tedy uplne neco jineho nez lici van Broekhen ve sve vypovedi (citlivy chlapec, ktery se nahodou dostal do otresne situace, kterou zatim nezazil). Vypoved lekarky o zdravotnim stavu van Broekhena je pak plne potvrzovana belgickym velvyslancem.

    Tedy O. Neff vychazi hlavne ze zdroju nezavislych na veznitelich tohoto aktivisty. Prave naopak BL listy nevychazeji z jinych zdroju nez vypovedi aktivistu. Pricemz, pokud by jejich liceni byla pravdiva (zlomene ruce, zebra, kaluze krve v policejnich sluzebnach), tak by musela existovat rada nezavislych potvrzujicich zdroju. Jiz zminena velvyslanectvi, zapadni lekari (na nez se mohli aktiviste po navratu domu obratit). Popisovana zraneni se nezahoji za par dni. Zlomena ruka ci zebra nebo rozbita hlava se hoji tydny i mesice a rentgen ci jina lekarska vysetreni ji prokazou i pozdeji. Pokusil jste se aspon obtelefonovat velvyslanectvi? Nebo pozadat vypovidajici aktivisty o lekarske potvrzeni jejich zraneni? To bych od Vas jako od novinare cekal. O. Neff to jako novinar udelal. Takze mam z Vaseho prispevku spise dojem, ze napadate kolegu, ktery si dal praci a aspon jeden pripad prosetril, kdyz Vy jste se nenamahal prosetrit ani jeden. A na nem ukazal, ze jedna z prvnich a zpocatku hlavnich vypovedi, na ktere jste stavel sve obvineni ceske policie z nasili ci chovani odlisneho od policie zapadni, je znacne vylhana a stylizovana.


    Nestačí pro bláboly Neviditelný pes?

    Jindřich Pilař

    Ad : Žůrek: Vyšinutá dívka...

    http://www.britskelisty.cz/0011/20001110f.html#05

    Přečetl jsem tento článek, a ještě jednou, nemohu tomu uvěřit. To opravdu není žádná provokace? To opravdu napsal někdo na přelomu druhého a třetího tisíciletí? A navíc patrně lékař?

    Ale asi to tak opravdu je, ten idiotský obraz toho chlapáctví po pátém pivě ve čtvrté cenovce je realita, v české směsi předposraného obdivu ke Kajínkům, majitelům rotweilerů a pitbulteriérů a limuzín s černými okny, realita nejen té čtvrté cenové.

    Že někoho něco bolí? MĚ to nebolí, tak jsem tvrdej chlap, a tu cizí bolest chlapsky vydržím. MĚ když plombuje zuby kamarád, tak si injekční anestezii nenechám dát a tím pádem všichni, kdo by to chtěli, jsou změkčilí zbabělci, nakažení zhoubnou západní ideologií.

    Někteří snášejí bolest mnohem lépe, takže ji nikdo hůře snášet nemůže. A na co vlastně vůbec jakoukoli anestezii - není to tak dávno, co se operovalo při vědomí - slaboši to nepřežili a bylo míň hladových krků. Na holku ty naše, poctivé, české dávky analgetik neplatily, chtěla cizácké, rakouské asi.

    Kdysi v roce ´68 jsem četl reportáž MS, jak jeden z jeho novinářů podstoupil v Rusku operaci slepého střeva - bylo to psáno v duchu "tupí ruští barbaři", žádná celková anestézie, jen lokální a na pooperační bolesti dobrá rada: buď moloděc, co by tomu řekla Zoja Kosmoděmjanskaja.

    Tehdá mi to připadalo jako doklad bolševického pohrdání jednotlivcem, tím, co cítí --- a vida, tu to máme - změkčilí čeští vojáci museli dostávat dvojnásobné dávky morfia, aby nekřičeli a nerušili. Vlastně to v tom Svazu bylo v pořádku - byli to chlapi, nesrali se s nikým.

    Musím přiznat, že se tu opravdu začínám bát, v téhle podivné zemi, kde se baží po gumových projektilech, vycházejí články o tvrdých, ale spravedlivých řidičích, co se chlapsky nezdržujou s nějakými vyhláškami (Neviditelný pes) a zubaři píšou články vysvětlující, že bolest vlastně je jen nějaká francouzská zkaženost.

    Moc vlastně nerozumím, proč tomuhle typu lidí dáváte prostor - asi nás nakonec zdravě agresivně a dynamicky smetou mezi tu abstraktně humanistickou verbež na smetišti dějin, ale proč, probůh, mám číst jejich blbé žvásty i v Britských listech? Nestačí Neviditelný pes?


    Zpravodajství o Yolandě Machové není objektivní

    Jan Lipšanský

    Vazeny pane,

    myslim, ze zpravodajstvi Blistu o Yolande Machove neni objektivni. Jiz po nekolikate zverejnujete jeji prohlaseni, ale mne by samozrejme zajimal i nazor protistrany a lidi, o nichz mluvi. Proc v Blistech neni rozhovor s doktorem, ktery Yolandu Machovou operoval? Se sestrou, ktera se o ni starala? Rozhovor s pravnikem? Urcite se take daji najit a zjistit policiste, kteri ji zatykali, a mozna by k veci rekli sve.

    Takto Blisty daly proste prostor, a to dost velky jednomu cloveku, ktery zatim sva tvrzeni neprokazal, a protoze nedaly zadny, byt sebemensi prostor tem, o nichz se Yolanda Machova zminuje a obvinuje je z nelidskosti, pusobi cele zpravodajstvi nejen nevyvazene, ale jen a pouze jednostranne.

    A takto se snad novinarina nedela.

    Informace: Nikdo Yolandu Machovou neoperoval. - Upozorňuji, že jde o veřejnou službu, kde musí být dána přednost svědectví "zákazníka" před svědectvím poskytovatele služby, zejména proto, že bylo v České republice dosud téměř úplně potlačeno.

    Snad to objasní neumělý příměr: Pokud si dáte v restauraci oběd a přinesou vám ho nechutný, nebo půjdete k holiči a holič vám udělá strašný účes, budete-li si stěžovat, těžko bude zároveň vyslýchána druhá strana, aby svým svědectvím potvrdila, že jídlo ve skutečnosti nebylo hnusné a účes, jímž byla vybavena vaše hlava, je dokonalý. Rádi zveřejníme vyjádření i druhé strany, ovšem se svými - neexistujícími - finančními zdroji musíme zacházet efektivně a obracíme se s dotazy na členy státní správy zejména v těch případech, kdy se dá očekávat, že získáme nové informace. Obávám se, že v tomto případě je postoj státní správy znám. Britské listy doplňují chybějící informace ve škále českých sdělovacích prostředků. V žádném případě se aktivisticky nestavějí za věc demonstrantů. (JČ)


    KOTVA stahuje z prodeje nebezpečné hračky z PVC

    Vedení obchodního domu KOTVA informovalo organizaci Greenpeace, že se rozhodlo s okamžitou platností stáhnout z prodeje nebezpečné hračky z měkčeného PVC (1). KOTVA tak splnila svůj dřívější slib, že ukončí prodej těchto hraček, pokud se prokáže škodlivost v nich obsažených ftalátů. KOTVA se tak stala prvním obchodníkem na českém trhu, který oficiálně ukončil prodej hraček z měkčeného PVC. Zařadila se tak po bok řady významných světových výrobců a prodejců hraček, kteří již dříve přistoupili k dobrovolnému omezení nebezpečných hraček z PVC, aby snížili riziko poškození zdraví dětí. Greenpeace doufá, že další významní čeští obchodníci budou příkladu KOTVY následovat a hračky z PVC zmizí z českých obchodů.

    "Greenpeace vítá rozhodnutí KOTVY a považuje jej nejen za výzvu ostatním prodejcům hraček, ale také ministrovi zdravotnictví a hlavnímu hygienikovi," prohlásil MUDr. Miroslav Šuta koordinátor toxického programu Greenpeace. "Poslední výzkumy totiž jasně ukazují, že hračky vyrobené z měkčeného PVC skýtají vážné důvody k obavám o zdraví dětí. V hračkách jsou přítomny ftaláty, které vyvolávají u laboratorních zvířat rakovinu a celou škálu dalších negativních účinků, jako například atrofii varlat, omezení tvorby spermatu, snížení plodnosti, poškození centrální nervové soustavy nebo leukémii," zdůraznil MUDr. Šuta (2).

    Bohužel i v předvánoční době je možné u nás nebezpečné hračky z PVC prodávat, a to s oficiálním posvěcením hlavního hygienika. Ministerstvo zdravotnictví ČR sice připravuje vyhlášku, která by měla prodej hraček z PVC obsahujících ftaláty omezit. Ta má ale vstoupit v platnost až 1. ledna 2001 a má se týkat jen malé části hraček pro děti do 3 let věku, které jsou "určeny pro vkládání do úst". Ministr zdravotnictví MUDr. Bohumil Fišer bohužel na výzvu Greenpeace k okamžitému zákazu nebezpečných hraček doposud nijak nereagoval.

    Evropská komise přijala naléhavý zákaz hraček z PVC již 7. prosince 1999 a členské státy EU měly pouhých 10 dnů na uvedení toho zákazu do praxe (3). Je nepochopitelné, že Ministerstvo zdravotnictví ČR potřebuje k aplikaci téhož zákazu více než rok. ČR však nezaostává jen za zeměmi EU. Mezi státy, které už zavedly opatření proti hračkám z PVC patří například i Filipíny, Mexiko či Tunisko a od konce letošního října také Fidži.

    Greenpeace před vánocemi apeluje na rodiče, aby dětem hračky z PVC nekupovali a nevystavovali je tak zbytečnému riziku. Problémem však často bývá, jak hračky z PVC rozeznat od ostatních. Hračky vyrobené z polyvinylchloridu mohou být označeny značkou PVC nebo číslicí "3" v malém trojúhelníčku, u zahraničních výrobků slovem VINYL či znakem "V". Velká část výrobců však hračky bohužel neoznačuje, čímž porušuje právo spotřebitelů na informace. V takovém případě Greenpeace doporučuje podezřelé hračky a další produkty raději nekupovat.

    Další informace:

    MUDr. Miroslav Šuta
    mobil: 0603/443 140
    tel.: 02/24 31 96 67
    e-mail: miroslav.suta@cz.greenpeace.org
    http://www.greenpeace.cz

    Obchodní dům Kotva
    Ing. Iva Jirsová (vedoucí marketingu)
    tel.: 02/2480 1312
    e-mail: iva.jirsova@kotva.cz

    Poznámka pro redakce:

    (1) Greenpeace má k dispozici příkaz generálního ředitel Kotvy, ing Richarda Harazima: "S okamžitou platností ukládám oddělení hraček, oddělení dětského textilu a kočárků a současně obchodnímu úseku ZASTAVENÍ nákupu a prodeje hraček z PVC obsahující toxické ftaláty."

    (2) EC´s Scientific Committee on Toxicity, Ecotoxicity and The Environment (CSTEE): Phtalate migration from soft PVC toys and child-care articles - Data made available since the 16th of June 1998, Brussels, 26-27 November 1998 http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/sct/out19_en.html

    (3) Rozhodnutí Evropské komise 1999/815/EEC


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|