Nevzrušeně sledujeme, jak na Blízkém východě umírají děti, protože je dospělí na obou stranách konfliktu odmítají ochraňovat
Palestinské děti jsou obětí zbraní a sdělovacích prostředků
Tento komentář Petera Prestona, bývalého šéfredaktora deníku Guardian, vyšel v tomto listě v pondělí 23. října. Povšimněte si, prosím, že drtivá většina světových sdělovacích prostředků se staví v tomto konfliktu kriticky i vůči Izraeli a že jejich analýza je podstatně složitější než analýza českých médií. JČ
Někdo každý den, den po dni, zabíjí děti. Vidíme, jak umírají, uprostřed krve a smutku. Ale částečně tím, že se na to díváme, je vlastně také zabíjíme. To je to hrůzné ohledně Ramallahu a Nablusu a Gazy..
Pomysleme na okamžik na naše děti, děti v Británii. Jsou ochraňovány, na základě veřejného konsensu, zvláštním statutem: jsou nezletilí, jsou to děti, které nejsou samy za sebe odpovědné, a tak je za ně v konečné instanci odpovědná společnost. Když je rodiče podrobují trápení anebo je zanedbávají, jsou jim děti odebrány a odeslány na místo, kde se jim dostane ochrany. Zákon přijímá výjimečná opatření, aby byla respektována jejich anonymita, když přijdou do styku - přímo i nepřímo - se zločinností. Učitelé jim nemohou dát pohlavek, aniž by riskovali, že ztratí zaměstnání. Děti mají všude přednost.
Tisk a televize svými vlastními předpisy dodržují tyto zásady. Nikdy není dítě mladší 18 let ve sdělovacích prostředcích identifikováno: žádné fotografie ani interviewy bez svolení rodičů, žádné narušování soukromí. A netýká se to jen Euana Blaira anebo prince Harryho Windsora.
Když děti zahynou, tak jak zahynuly v Dunblane, nechceme vidět jejich mrtvoly na hřišti ani rodiče, přemožené zoufalstvím, jak neochotně hovoří do dotěrné kamery. Tyto děti jsou naše děti a jejich tragédie je naše tragédie. Děti, v tom nejčistším slova smyslu, jsou nevinné. Děti mají všude přednost.
Ale na západním břehu Jordánu či v Gaze mají děti přednost jinak. Jsou prvními, kteří tam umírají - od dvanáctiletého chlapce, který zemřel v náručí svého otce téměř před třemi týdny až po třináctiletého Mohammeda al-Najjara, který byl o minulém víkendu zastřelen do hlavy.
Pokuste se sečíst oběti tohoto posledního povstání, této údajné války, a většina oněch nynějších už 130 nebo kolika mrtvých jsou Palestinci - a drtivá většina z nich jsou děti, nedospělí chlapci.
Tak matky pláčí a otcové nám před očima zadržují slzy. Učitelé hovoří smutně o prázdných lavicích. Ženské nosičky rakví při nekonečných pohřbech skandují, že "Izraelský mír znamená zabíjení dětí". Truchlící davy dál rozvíjejí refrén těchto mladistvých "mučedníků". "Arabové, dávejte pozor - Palestinci jsou vražděni."
A tady se právě děje ta ostudná věc. Nic se neděje náhodně. Děti jsou v první palební linii úmyslně. Staly se obětí zbraní a médií.
Dr. Stephen Males, bývalý vysoký britský policejní důstojník, kterého požádala Amnesty International, aby situaci zhodnotil, v minulých dnech vydal zprávu o podstatě tohoto vraždění. "Hlavní problém je to, že Izrael využívá vojenské taktiky a nezavádí policejní praxi.
To znamená, že armáda - a, ano, tisíce mladých vojáků základní služby - usiluje vyhrát tento konflikt, v němž jde o odplatu a o nadvládu takovým způsobem, jak to dělají armády. "Prostě se snaží nepřítele buď vyhladit, anebo potlačit," zatímco policisté, kteří vědí, jak zvládat dav, stojí v nečinnosti opodál.
Je to děsivý verdikt, a je rozsáhlým způsobem zdokumentován. Izrael je tím obžalován. A obžalobou není jen odpuzující brutalita, ale i celková debilní strategie. Protože, je-li tohle vůbec válka, je to válka propagandistická. "Jedna strana očekává násilí; druhá jí hned vyhoví a střílí na ni."
Palestinci schválně vyvolávají situace, v nichž se jejich lidé stávají obětí. Jejich demonstrace se konají podle "rituálního vzorce". Jejich policie není přítomna, aby ochraňovala životy či rozptylovala napětí. "Vůbec se nesnaží zabraňovat dětem a mladým lidem, puštěným ze školy, aby se demonstrací nezúčastňovaly," řekl Males deníku Times. "Je to cynické zahráváni si s jejich životy."
Proč ale dochází k takovému krutému cynismu? Arabové, dávejte pozor. Palestinci nemohou "porazit" Izraelce (pokud má takový pojem vůbec nějaký význam) tím, že na ně budou házet klacky či kamení. Nemají žádnou pořádnou armádu. Nemohou válčit konvenčními zbraněmi. Mohou však dělat něco jiného, a to také dělají: vyvolávají celosvětový odpor vůči jednání Izraelců. Seďte si doma, ve svých pohodlných západních domovech: pusťte si CNN nebo BBC nebo ITN nebo jakoukoliv kabelovou televizi - a bude vám z toho špatně.
A ještě konkrétněji: vyplňte kabelové a satelitní televizní kanály na Blízkém východě - jako je MBC nebo ANN - touto nekonečnou hrůzou a politikové v Damašku, v Káhiře a v Rijádu pocítí skutečné horko. Chlapci na ulicích vidí ty televizní záběry: vědí, na čí jsou straně. Mohou donutit své křehké režimy, aby zahájily opravdovou válku? Stanou se radikalizovanou vlnou nové nestability?
V Británii si neuvědomujeme obrovský a sílící vliv kabelové televize, na kterou se zde dívá jen zlomek obyvatelstva. Tak tomu ale není v třetím světě sílícího chaosu. Když jsem byl v Pákistánu, našel jsem satelitní televizní talíř v každé nejbezvýznamnější vesničce. Stojí to dvě až tři libry měsíčně, vesničané si to předplácejí společně a je to jejich okno do světa, dívá se na to více než padesát procent celé vesnice. A tímto oknem nyní vidí, jak Židé zabíjejí čtyřiadvacet hodin denně arabské děti, vidí západní reportéry, bledé jako stěna, řeky krve, které tečou daleko do budoucnosti.
Existuje, pokud jsme poctiví, v celém tomto problému obrovské - a nové - dilema pro novináře a pro ty, kteří kupují jejich výrobky.
My novináři si zakládáme na tom, že jsme neúplatní a nepropadáme propagandě politiků. Jsme vzteky bez sebe, kdykoliv se nám snaží mluvčí Tonyho Blaira Alistair Campbell vnucovat své propagandistické historky. Avšak co je tohle, na daleko hroznějším jevišti, než práce propagandistů, motivovaných zoufalstvím?
Rodiče na západním břehu Jordánu by mohli hlídat své děti. Školy by mohly mít normální vyučování. Policie by mohla zvládat demonstrace a kontrolovat věk demonstrantů. Jásir Arafat a Marwan Barghouti, předák v ulicích, by se mohli spojit a zamezit tomu, aby byly děti na ulici.Už by nemuseli vznikat další dvanácti či třináctiletí "mučedníci". Ale to se nestane. Představení - představení, na které se díváme a které tím zvyšováním sledovanosti prodlužujeme - pokračuje.
Tak, jak tomu je většinou při morálních dilematech, jednoduché řešení neexistuje. Vypnout kamery a vyhostit reportéry (což by chtěli učinit Izraelci) není řešením: temnota nezabránila krveprolévání v první intifadě. Temnota umožňuje páchat množství ošklivých činů. Vědomí, že se na to, co se děje, dívá celý svět - od Bělehradu až po Maputo - je obrovskou silou ve věci dobra. Možná, že to nakonec přiměje i Jeruzalém, aby si uvědomil, jakou katastrofu si tu sám pro sebe vytváří.
Avšak máme-li zvolit pravdu a nikoliv mlčení, zvolme pravdu. A pravda je nejen to, že mladí muži z Izraele střílí na chlapce z Palestiny, ale také to, že my, reportéři na místě , kamery a editoři v televizních studiích i vy ve svém obývacím pokoji jsme všichni životně důležitými faktory v této odporné rovnici.
Pokud to dokážeme pochopit, budeme schopni začít chápat, co se vlastně děje a budeme schopni činit vlastní úsudek, stejně jako bychom ho dělali pro naše vlastní děti: ony mimořádné děti, které mají všude přednost. Bez toho bude pořád dál docházet jen k hrůzám.
Podivné praktiky v brněnském studiu České televize
k rukám členů Rady České televize
Kavčí Hory
140 07 Praha 4
E-mail: radact@czech-tv.cz
k rukám generálního ředitele České televize
Mgr. Dušana Chmelíčka
Kavčí Hory
140 07 Praha 4
E-mail.: Dusan.Chmelicek@czech-tv.cz
V Brně 21.října 2000
Vážení členové Rady ČT, vážený pane řediteli,
jako bývalý zaměstnanec brněnského studia České televize, kde jsem pracoval jako dramaturg publicistického pořadu, se s Vámi chci podělit o několik konkrétních zkušeností a zážitků, které mne potkaly během mého působení v tomto regionálním studiu ČT. Zároveň Vám tyto informace předávám jako podnět k prošetření, protože některé níže uvedené skutečnosti, podle mého názoru, přesahují etické i praktické zásady, které by měly být limitující pro činnost veřejnoprávního média.
Během svého působení ve funkci dramaturga publicistického pořadu SOUVISLOSTI jsem byl například donucen pro reportáž v pořadu nakoupit obrazový materiál od jednoho z brněnských soukromých televizních studií pracujících pro TV NOVA, přestože stejným obrazovým materiálem disponovalo brněnské studio ČT.
Celá situace měla následující průběh. Koncem léta roku 1997 skupina mladých lidí nelegálně obsadila jeden ze zpustlých domů v Brně. V pořadu SOUVISLOSTI jsme tuto atraktivní kauzu sledovali od samotného prvopočátku. Vzhledem k tomu, že se situace mezi squattery a úřady vyhrotila, dal se očekávat zásah policie. Dohodl jsem tehdy, že squatteři v případě zásahu dají avízo pohotovostnímu štábu redakce zpravodajství. Ten, samozřejmě, z natočeného materiálu část použije do svého zpravodajského pořadu, ostatní použiji do publicistické reportáže.
Během několika dnů opravdu došlo, za dramatických okolností, k akci zásahové jednotky Městské policie. Štáb redakce zpravodajství byl na místě, natočil atraktivní materiál a také z něj připravil materiál do zpravodajské relace. Poté jsem redakci zpravodajství o videomateriál požádal. Její vedoucí, pan Karel Burian, mi jej však odmítl zapůjčit a to navíc bez jakéhokoliv racionálního vysvětlení. "Ta kazeta prostě zůstane tady," uvedl tehdy pan Burian.
S tímto problémem jsem se tedy obrátil na náměstka ředitele, pana Kalába. Ten mi po krátké době sdělil, že ačkoliv tento problém řešil i s ředitelem studia
PhDr. Drahošem, redakce zpravodajství prostě natočený materiál nezapůjčí. V dané situaci, zejména s ohledem na velký zájem veřejnosti o tuto kauzu, mi nezbylo než umožnit dokončení a odvysílání reportáže tím, že jsem požádal produkci o nákup nezbytného videomateriálu od některého soukromého televizního studia. Veřejnoprávní televize tedy, aby dostála svému smyslu a mohla včas, zajímavě a objektivně informovat, nakupovala za peníze koncesionářů tentýž materiál, který již vlastnila.
V tomto kontextu pak byla zarážející celková dramaturgická neschopnost vedení brněnského studia. Například pořad SOUVISLOSTI byl již ze své podstaty ryze publicistickou záležitostí, ze strany vedoucího redakce zpravodajství, p. Buriana, však o něj byl trvalý zájem. Ředitel studia Dr. Drahoš tedy celou situaci vyřešil v pravdě šalamounsky. Jeden týden tento pořad vyráběla tvůrčí skupina publicistiky a dokumentaristiky, následující týden pak kolektiv redakce zpravodajství.
Následkem tohoto kroku byla naprostá dramaturgická roztříštěnost celého pořadu. Každý týden byl pořad moderován jiným moderátorem, s jinou grafikou, připravován jiným týmem a jiným stylem, než v týdnu předchozím. Navíc v díky této situaci a celkové atmosféře ve studiu mezi oběma týmy prakticky neexistovala žádná komunikace. Často nebylo možné ani zjistit, zda-li nepracují obě skupiny na stejné kauze. Tato situace trvala déle než rok.
Spíše jen pro úplnost je vhodné doplnit, že ambice na výrobu tohoto pořadu pan Burian naplnil počátkem roku 1998, kdy se mu podařilo přesvědčit ředitele studia, aby celý pořad přesunul pod redakci zpravodajství. Ta přitom na jeho výrobu tehdy neměla dostatečné personální kapacity. To se pochopitelně odrazilo v kvalitě do té míry, že pořad byl po několika měsících zrušen.
Další případ, eticky zcela za hranicí přípustnosti, probíhal tak, že mě a kolegovi Richardu Guryčovi, se kterým jsem na pořadu SOUVISLOSTI jako s dramaturgem spolupracoval, ředitel brněnského studia PhDr. Drahoš přikázal do pořadu natočit a odvysílat reportáž o jeho známém, údajném léčiteli. Ačkoliv kolega Guryča, který od ředitele studia tento příkaz přímo obdržel, se proti tomuto rozhodnutí pokoušel argumentovat jak věcně, tak etickými argumenty, několikaminutová reportáž musela být z příkazu ředitele natočena a odvysílána.
Materiál o léčiteli, v reportáži nepokrytě propagujícím své nahrávky na audiokazetách, které mají údajně blahodárné účinky, byl velice úspěšnou reklamou. Komerční ohlas, který tato reportáž vyvolala, byl podle všech signálů značný.
Se "zvláštním" systémem práce a hospodařením jsem se v brněnském studiu ČT setkával na každém kroku. Jednou ze zvláštností byl počet lidí nasazovaných na natáčení publicistických pořadů. Televizní štáb, tak jak nám byl přidělován pro natáčení v terénu, byl obvykle šestičlenný, počítáno bez redaktora! Kromě kameramana a zvukaře byli ve štábu také asistent kamery, asistent zvuku, řidič i osvětlovač! Ačkoliv jsme mnohokrát argumentovali, že takový štáb je nejen zbytečný a drahý, ale při natáčení v terénu většinou i kontraproduktivní, byl takto nasazován po celou dobu mého působení v redakci publicistiky a dokumentaristiky. Přitom pro natáčení v terénu by byl optimální štáb v počtu maximálně tří lidí, tedy redaktora, kameramana a jeho asistenta.
Zejména v kontrastu s výše uvedeným pak byl fakt, že v jiných situacích byl při výrobě pořadu na některé profese vytvářený značný, fyzický i psychický tlak. Například na střih, bez dvou minut půlhodinového pořadu, skládajícím se z několika reportáží a moderátorských vstupů, byl většinou vedením studia plánován čas 8, maximálně 10 hodin. Tyto šibeniční lhůty, které se samozřejmě nedařilo vždy dodržet, ovšem vytvářely enormní zátěž na všechny zúčastněné profese.
Zcela nerealistický byl přístup vedení tvůrčí skupiny publicistiky a dokumentaristiky, Karla Fuksy a Hany Vrbové, k samotné výrobě. Pro natáčení vesměs investigativního pořadu, v kterém byly zpravidla čtyři a více reportáží, určovali maximálně čtyři, často však spíše jen tři, natáčecí dny. Nejčastějším argumentem v debatách na toto téma, bylo příznačné: "Co mi budete vykládat, já jsem v televizi už pětadvacet let." Vůbec činnost tzv. producentů, a při samotné výrobě pořadu pak i značné části produkčních, byla značnou slabinou, která vesměs výrobu pořadu a jeho ekonomiku spíše zatěžovala.
Na závěr, jen pro dokreslení personální a lidské situace ve studiu, mohu sdělit svoji osobní zkušenost. Jako tvůrčí pracovník studia, coby redaktor-dramaturg, jsem byl po celu dobu svého pracovního poměru zaměstnán na základě pracovní smlouvy na dobu určitou a to vždy v délce 2 měsíců, po uplynutí lhůty prodlužovanou!
Všechny své zkušenosti a tvrzení Vám rád v případě Vašeho zájmu doplním osobně či Vám budu jinak nápomocen při Vaší snaze o řešení dlouhodobě kritické situace v brněnském studiu ČT. Na druhou stranu Vás tímto prosím o informaci, jak s výše uvedenými podněty naložíte.
Děkuji, s pozdravem
Dušan Stuchlík
Na vědomost dáno:
Stálá komise Poslanecké sněmovny pro sdělovací prostředky
Syndikát novinářů ČR
p. Richard Guryča
ČTK
Čro
Mladá fronta DNES
Lidové Noviny
Právo
Reflex
Respekt
Týden
Britské Listy
Miroslav Jandora: Protestuji proti nařčením od kritiků brněnské televize
Brno 23.10.2000
Vážený pane Čulíku,
rád bych reagoval na zveřejnění svého jména a
nepravdivé údaje v článku "Přece nebudeme dávat prostor v ČT kdejakýmu
debilovi...!" v odstavci:
Firma Davay a její majitel p.Jandora
V tomto článku se nedozvídám nic o sobě a zatím jsem nepochopil, proč jsem byl
jmenován. Dále je třeba upřesnit, že se jedná o firmu Davay Communications s.r.o.a
ne o firmu Davay s.r.o.
Dcera pana Buriana v této firmě nebyla zaměstnána. Pokud byla najímána jako jedna
z několika produkčních a pracovala dobře, je to otázka volného výběru. Proč by měla
být diskriminována za fakt, že otec někde pracuje?
Od pana Buriana si moje firma kameru nepronajímala.
Pořad Divizna - Ekologický magazín byl námět, se kterým přišla moje
firma do televize jako první a vlastně jediná. Kvalita pořadu byla taková, že se
ekologický magazín vyrábí a vysílá opět i když pod názvem Pavučina, což je
nepodstatné. Ukázalo se, že takový pořad je prospěšný a jako takový byl velmi
pozitivně hodnocen i veřejností a odborníky na ekologii.
Zmínku o tom jestli jsme pořad nestačili natočit vlastními silami považuji za
úsměvnou. Je zcela běžné, že produkční firmy najímají techniku a štáb na
konkrétní projekty, protože se nevyplácí držet kmenové zaměstnance a technologii,
když je lze tyto najímat. Je to otázka výhradně ekonomická. Dovolím si
připomenout, že jsem založil jednu z prvních a myslím si, že docela úspěšných
firem, které byly schopny na vlastní technologii vyrábět profesionální pořady již
před "revolucí". Spolupracovali jsme m.j. s ORF ,BRD, SAT1,ZDF, ale také s TV
Nova i s ČT a TV Prima....
Protislužby od pana Buriana - nevím za co
...např. natočení neobjektivní reportáže o Jandorově nesmyslném požadavku
na vyhlášení konkurzu oděvní firmy OP Prostějov, výrobu rozsáhlé
publicistické reportáže (vlastní vysílací čas, nikoli v rámci stávajících
pořadů!) - Návrh na konkurs firmy, která dlouhodobě neplní svoje uznané
závazky z obchodního styku nepovažuji za nesmyslné a je poslední možností, jak se může
věřitel domoci svých oprávněných nároků. O tomto návrhu referovala téměř
všechna média. Otázka platební kázně je jedním z největších problémů v této
zemi. Pořadů s touto tématikou by bylo potřeba co nejvíce. Nemám nejmenší zásluhu
na tom, jaký prostor se tomuto problému v mediích poskytl, než tu, že jsem návrh na
tuto firmu podal. Mimochodem tato kauza není dodnes ukončena. Pokud je tato problematika
nesmysl, dovolím si pochybovat o profesní úrovni autorů dopisu. V zemi, kde mají dlužníci
před věřiteli navrch, je osvěta nutná!
Rekonstrukce Bitvy tří císařů - akce, která se týká regionu Brna -
Venkov, ale i Slavkovska. Tuto akci moje forma sponzorovala /cíleně a nejedná se tedy o
"shodu okolností"/již v v době jejího vzniku v roce 1990 a dodnes ji
považuji za nesmírně důležitou pro celý region. Spolu s obcemi v regionu, kterých
je 22 a účastní se i internetové prezentace,
máme zájem o rozvoj turistického ruchu a infrastruktury v regionu. Investice do této
lokality jsou vítány a měly by přinést pracovní místa a dopravu pro obyvatele. Tuto
akci spolupořádáme spolu s Napoleonskou unií ČR a s obcí Tvarožná. Jedná se
o akci nonprofitní. Jestliže mluvil v reportáži jeden ze sponzorů, tak je to dobře,
protože tato akce se bez sponzorů dělat nedá, je potřeba doplnit, že kromě mne v
reportáži hovořil i ministr Grulich, starosta obce Tvarožná, senátorka Lastovecká.
V jiných zemích se historií pyšní a snaží se ji co nejvíce přiblížit
veřejnosti. V době Bitvy tří císařů a zejména po jejím konci se formovala
dnešní Evropa. Jsem přesvědčen, že by si tato akce zasloužila ještě daleko
větší prostor. Málokdo na světě ví, kde je Brno, nebo dokonce i Čechy, každý ale
ví co je to Austerlitz - Slavkov, díky
této historické události.
Hypermarket, resp. jeho stavbu v této oblasti nekritizovali památkáři a
pokud o tomto projektu referovali někteří redaktoři negativně, vyplynulo to pouze z
neznalosti. V celé oblasti proběhl předepsaný archeologický průzkum a nenašel nic z
uváděných hromadných hrobů. Na celou akci také proběhlo řádné územní řízení
a samosprávy obcí, včetně dotčených orgánu dali souhlasná stanoviska. Považuji za
úspěch, pokud naše výše popsaná aktivita přispěla k rozhodnutí situovat investici
právě na tomto místě.
Likvidační reportáž o panu řediteli okresního muzea - o ničem takovém
nevím a nechápu co s ní mám já nebo firma společného.
Mám li zhodnotit kvality reportérů, podepsaných pod tímto dopisem, či
prohlášením - je s podivem, že jim bylo umožněno pracovat v nějakém médiu, když
nejsou schopni shromáždit fakta o skutečnostech, které chtějí prezentovat na
veřejnosti. To je asi jediné, co bych mohl v této "kauze" ČT vytknout.
Kvality takových "novinářů" mohou dávat za pravdu Miloši
Zemanovi.
Miroslav Jandora
mjandora@davay.cz
Davay Communications s.r.o Brno
Klekánice použila estébácké manýry !!!
Koalice Unie pro Evropu - Strana zelených: Veřejnoprávní televize porušila zákon!
Úřad rady pro rozhlasové a televizní vysílání
Krátká 10
110 00 PRAHA 1
Věc: Stížnost
Koalice Unie pro Evropu - Strana zelených (UPE - SZ) důrazně protestuje proti praktikám veřejnoprávní České televize, konkrétně proti způsobu natáčení pořadu Klekánice, který se měl věnovat poměrům na českém loterijním trhu a jenž byl stažen v úterý 3. 10. 2000 z vysílání.
V Lidových novinách dne 5.10. 2000 se doznal redaktor veřejnoprávní ČT Jiří Ovečka, že při natáčení pořadu snímal Václava Prokůpka, mluvčího občanského sdružení Parking partner (Ovečka mylně označil Parking partner za firmu), jenž figuruje na prvním místě krajské kandidátky UPE - SZ a je i kandidátem na krajského hejtmana, pro veřejnoprávní pořad bez jeho vědomí.
Naše koalice protestuje proti způsobu, jakým pořad na televizní stanici, jejíž provoz si platíme my všichni, občané tohoto státu a koncesionáři, vznikal. Lídr naší koalice Václav Prokůpek by jistě poskytl k situaci rád otevřený rozhovor, což mu nebylo nabídnuto.
Chování reportéra Jiřího Ovečky považujeme za hrubý zásah do volebního boje a snahu zdiskreditovat i naší koalici. Natáčení opozičních politiků bez jejich vědomí nám připomíná tak dobře známé estébácké manýry.
V Lidových novinách se zároveň objevila zmínka o tom, že Václav Prokůpek je spojen s určitou lobbistickou skupinou této země. Pro toto tvrzení neexistuje žádný věrohodný podklad. Snahu redakce ostravské Klekánice vnímáme jako vtažení veřejnoprávního média do tvrdého konkurenčního boje na loterijním trhu a také jako snahu redaktora Ovečky o zviditelnění se za každou cenu.
Nechápeme, jak tento člověk, který byl již dle našeho zjištění sedmkrát pravomocně odsouzen za to, co napsal či natočil, může dále působit ve veřejnoprávním médiu. Dle našeho názoru porušila redakce pořadu Klekánice hrubým způsobem volební zákon a jsme tudíž nuceni se obrátit na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání a vyzvat orgány činné v trestním řízení, aby v této věci zjednaly nápravu.
Regulérnost voleb, alespoň v Plzeňském kraji, je už i tak zpochybněna. Lídr koalice UPE - SZ Václav Prokůpek zároveň důrazně protestuje proti zveřejněnému tvrzení Jiřího Ovečky, že mu Prokůpek nabízel lukrativní zaměstnání. Ve skutečnosti se dotazoval sám reportér České televize Ovečka pana Prokůpka na možnost sehnání práce pro jeho osobu , pro což existují důkazy.
Václav Prokůpek - místopředseda UPE
Jan Roj - místopředseda UPE
Alois Mach - člen předsednictva SZ
Stížnost na postup redaktorů České televize
Pan Ovečka spolu s redaktorkou Polákovou soustavně skákali panu Prokůpkovi do řeči, přerušovali jeho věty a myšlenky, zesměšňováním, urážkami, hlasitým smíchem a podobnými - redaktorům veřejnoprávní televize zcela nedůstojnými - technikami
Česká televize
šéfredaktor pořadu "Klekánice"
pan Bohuš
V Plzni dne 14.10.2000
Věc: Stížnost na postup redaktorů v kauze "Sazka versus Klekánice"
Vážený pane Bohuš,
považujeme za zcela nezbytné informovat Vás o neuvěřitelném zážitku, kterého se nám dostalo díky redaktorům České televize - paní Polákové a pana Ovečky v kauze "Sazka versus Klekánice".
Dnešního dne nás po několikeré žádosti z naší strany navštívili jmenovaní redaktoři z Vašeho ostravského studia ČT. Důvodem návštěvy mělo být natočit stanovisko pana Václava Prokůpka (místopředsedy UPE a lídra koalice Unie pro Evropu - Strana zelených pro volby do krajského parlamentu) k obviněním, která zazněla na jeho adresu v pořadu ČT 1 "Klekánice" dne 10.10.2000.
Nejprve paní redaktorka Poláková absolvovala v sekretariátu UPE asi patnáctiminutový rozhovor s panem Prokůpkem, ve kterém velice pozorně naslouchala všem jeho argumentům a dala mu tak volný prostor, aby mohl přehledně formulovat celé svoje stanovisko. Poté prohlásila, že bude kvůli světlu lepší natočit reportáž na ulici. Tam se však odehrála fraška parametrů, za které by se nemuseli stydět ani soudci Marie Horákové.
Co se konkrétně odehrálo: Venku čekal pan Ovečka (redaktor, který pana Prokůpka ve zmíněném pořadu očernil) a spolu s redaktorkou Polákovou soustavně skákali panu Prokůpkovi do řeči, přerušovali jeho věty a myšlenky, zesměšňováním, urážkami, hlasitým smíchem a podobnými - redaktorům veřejnoprávní televize zcela nedůstojnými - technikami. Ztěžovali mu možnost důstojně odpovídat i tím, že mu záměrně dávali mikrofon stále níž a níže, což jej nutilo k hlubokému předklonu, tedy k submisivnímu postavení, aby jej mohli i tímto způsobem v očích veřejnosti ponižovat.
Situace například vypadala tak, že zatímco se pan Prokůpek snažil dát odpověď, oba redaktoři jej zasypávali dalšími matoucími otázkami (vesměs s kauzou "Sazka" přímo nesouvisejícími), přičemž pan Ovečka provolával slova jako "Lžete! Vy jste podvodník!", hystericky se smál (jako občas i paní redaktorka) atd.
Domníváme se, že práce investigativních novinářů pracujících ve službách veřejnoprávní instituce by měla vypadat podstatně jinak (nezávislost, nestrannost a nadstranickost jsou základem objektivity a jediným klíčem k pravdě). Z uvedených důvodů nepovažujeme natočený rozhovor za nic jiného, než za předem profesionálně připravenou diskreditační frašku, jejímž smyslem bylo natočit jakékoliv podkladové materiály, které by za pomoci zručného střihače ospravedlnily v očích veřejnosti všechna vykonstruovaná obvinění vznesená proti panu Prokůpkovi v již zmíněném pořadu.
Jelikož je pan Prokůpek, jak jsme již uvedli, lídrem naší koalice, považujeme tento přístup televize za krajně neseriózní a politicky diskriminační. Proto se budeme domáhat všemi legálními způsoby kompenzace škod spojených s poškozením jména našeho lídra a našich vyhlídek v nastávajících volbách.
Pokud máte zájem na rozumném vyřešení tohoto střetu, navrhujeme Vám, aby rozhovor s panem Prokůpkem byl natočen znovu, a to za účasti redaktorů na této kauze zcela nezávislých, čímž by mohla být naplněna ze zákona vyplývající povinnost televize poskytnout napadenému prostor k vlastnímu vyjádření.
S úctou a pozdravem
Jan Roj
místopředseda UPE - Unie pro Evropu - v.r.
Oldřich Lukáš
předseda krajské organizace Strany zelených - v.r.
Stížnost proti zneužívání veřejnoprávního média
MV ČR
Státní volební komise
U obecního domu 3
110 00 Praha 1
Věc : Stížnost
V Plzni dne 16.10.2000
Vážení,
Podáváme stížnost proti zneužívání veřejnoprávního média proti koalici UPE - Unie pro Evropu a Strany zelených a zneužívání BIS taktéž proti naší koalici.
V příloze vám zasíláme tří stránkový dopis pro Úřad rady pro rozhlasové a televizní vysílání, ve kterém popisujeme naprosto skandální a protizákonné metody namířené proti naší koalici, veřejnoprávním pořadem České televize s názvem " Klekánice".
Postup veřejnoprávního média vážným způsobem zpochybnil legitimitu voleb.
Zároveň tímto vznášíme stížnost proti účasti agentů Bezpečnostní informační služby na demonstraci proti Temelínu, konané dne 29.9.2000 v Českých Budějovicích, jejímž pořadatelem byla legitimní politická strana s názvem UPE - Unie pro Evropu. Považujeme za neopodstatněné, aby se demonstrace legitimní politické strany účastnili (sic!) zpravodajské služby této země, jejichž přítomnost jsme schopni doložit na základě svědeckých výpovědí.
S přátelským pozdravem
Jan Roj
Místopředseda UPE - Unie pro Evropu
Oldřich Lukáš
Předseda krajské organizace Strany zelených
Jsem proti Sondě Maturant a proti mrhání peněz daňových poplatníků
Byl jsem po protestní hladovce neprávem propuštěn z funkce ředitele střední školy
Vážená paní, vážený pane,
jelikož jsem již důchodce, nemám na placenou inzerci jako generální ředitel Sazky a.s. JUDr. Aleš Hušák, který v Lidových novinách ze 17.10.2000 zaměňuje právo na kritiku s ohrožováním svobody slova. Proto volím tuto formu sdělení, kterou mi laskavě umožnili moji přátelé, disponující e-mailem.
Ve stínu doznívajícího vyčíslování ztrát způsobených při protestech proti globalizaci při zasedání MMF a SB v Praze a vyhrocení vztahu Izraele s Palestinci proběhne v Praze ve středu 25. října t.r. v 11,15 hod. u Městského soudu Praha 2, Spálená 2 v místnosti č. 177 odvolací soudní jednání žalobce Ing.arch. Svatopluka Sládečka, který žaluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT ČR) ve věci neplatnosti odvolání z funkce.
Jmenovaný byl z funkce ředitele Střední průmyslové školy stavební Zlín odvolán doslovně ze dne na den k 30.4.1999. Paradoxně mu bylo spolu se sdělením o odvolání vyjádřeno veřejné poděkování za dobrou práci ředitelem Školského úřadu Zlín.
Odvolání z funkce následovalo bezprostředně poté, co ředitel školy ukončil protestní 19-ti denní hladovku. Tu držel ve dnech 29.3. až 1.4.1999 před budovou MŠMT ČR a dále do 17.4.1999 ve Zlíně.
Hladovkou upozorňoval nejen na nesmyslnost tzv. Sondy Maturant, ale zejména na mrhání penězi daňových poplatníků. To ostatně kontrola ve vztahu k Sondě Maturant a hospodaření Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV) v r. 1999 prokázala. Celkovou roční částku promrhaných peněz v resortu MŠMT ČR však Sládeček odhaduje na cca 0,5 miliardy.
Ve srovnání s částkou 1,3 miliardy, která se místo podpory sportu ve stejném roce "vypařila" v a.s. Sazka je to sice jen 38,5 %. Avšak ve srovnání se škodami vzniklými při demonstracích proti globalizaci, kterým všechny sdělovací prostředky věnovaly a dosud věnují enormní pozornost, je částka promrhaná ročně v resortu MŠMT ČR odhadem dvacetinásobná.
Pro media je však problematika méně přitažlivá. Obzvláště, když se navíc trestní oznámení na konkrétní pracovníky MŠMT ČR a jeho přímo řízených organizací míjejí účinkem. Vyšetřovací orgány nejsou totiž obviněným schopny prokázat "úmysl".
A tak, jak údajně pronesl ministr školství Eduard Zeman, snáší zlatá vajíčka nejen Sazka a.s., ale i MŠMT ČR zřizované a přímo řízené organizace jako je zmiňovaný ÚIV a řada výzkumných ústavů pedagogických. A to z grantů, které jim k částkám na hospodaření MŠMT ČR každoročně přiděluje.
Na soudní jednání si Vás proto dovoluji srdečně pozvat.
S pozdravem
Ing.arch. Svatopluk Sládeček
P.S.
A proč vedu tento soudní spor, ve kterém si připadám spíše než pověstný bojovník s větrnými mlýny jako blbec z Xenemünde? Proto, že řada mých velmi schopných kolegů neskončila jako já ve starobním důvodu, ale doslovně na dlažbě. Co se však dá očekávat od ministerstva, kde je 1. náměstkem bývalý docent marxismu-leninismu? Ministerstva, které je bývalými nomenklaturními kádry prorostlé. Věřím, že si i této instituce autoři pořadu FAKTA z ČT 2 časem povšimnou.
Nestraník Motejl: lekce k ozdravení politiky
Miloš Štěpánek
(Slova, abychom si rozuměli)
Zjara jsem si zformuloval hypotézu, že k hlavním příčinám nízké úrovně politické kultury v současném Česku patří nedostatek diskuse. Nikoli snad ve smyslu potlačování svobody slova či tisku (naopak, spíše vzkvétají tendence ke svobodě žvanění a k mediálnímu smogu). Ale jako manka dovednosti (a částečně asi i ochoty) soustředěného veřejného diskurzu, zaměřeného na skutečně významné problémy české společnosti. Proto se snažím postupně a bohužel i nesystematicky ujasňovat (i sám pro sebe) různé zanedbávané, často opomíjené či porušované aspekty metod a procedur diskusí, mařící její potřebnou rezultativnost.
Jednou z překážek smysluplné výměny názorů jsou zmatky v terminologii - vyvolávané kromě nevzdělanosti a lajdáctví snad i postmodernistickou filosofií -, které nelze odstranit šmahem, ale pouze "stálou krůpějí, jež kámen proráží". Má první lexikální filipika v Britských listech byla namířena proti uplatňování slova politika i tam, kde náleží mluvit o politikaření. Část příkladů takovéto záměny jsem čerpal z interview ministra Motejla po prvním kole mediálního politikaření kolem jeho demise.
Tehdy jsem doporučil, aby při setkání s výrazem politika si každý vždy zkusil za něj dosadit = demokratická správa věcí veřejných. Když dosazení nepasuje, není vina na vnímateli. Nechť se má na pozoru vůči (novináři či politikovi), který nenazývá věci pravými jmény a tak politikaření kamufluje. Za takovou záměnou se také nejspíše skrývá konflikt zájmu a jeho prezentace. Správa věcí veřejných spočívá v řešení (převážně) věcných problémů na základě slaďování konfliktních zájmů jednotlivců i různých socio-demografických skupin, vrstev či tříd. Politik jedná zpravidla v zájmu svých voličů, avšak jejich skupinový zájem (v honbě za širší voličskou podporou) presentuje jako společný, ne-li všelidový či všenárodní. A to je východisko pro politikaření.
(Motejův přínos k boji s politikařením)
Nyní lze testovat, jak naše společnost za půl roku roku v rozlišování politiky a politikaření pokročila. Od politikaření se Otakar Motejl rezolutně distancoval i nyní, když na funkci ministra skutečně resignoval. Mnou navržený terminologický test na důsledné rozlišování pojmu politika a politikaření sice nesplnil, ale mluví za něj činy.
Domnívám se, že i "muž na ulici" zaregistroval, že
- nestranický odborník vyvinul v politické funkci ministra velké úsilí ke komplexnímu zlepšení jedné z trojice pilířů "správy věcí veřejných" (soudnictví), s nímž panuje všeobecná nespokojenost;
- opozice všech barev v poslanecké sněmovně srozumitelně nesdělila svoje věcné námitky ani konsistentní návrhy na jiná řešení. Většinu jeho návrhů stádně zamítla (jako to činí při návrzích na omezení svých imunit a prebend);
- Motejl je zásadový, nechce ustupovat od svých projektů a uskutečňovat pro něj nepřijatelné změny a nezáleží mu na "korytu".
"Politizující" občan (který zpravidla nestuduje nejen tlusté teoretické knihy, avšak ani politické programy ani dlouhé předvolební traktáty) dostal možnost si prakticky uvědomit, že body a+b+c jsou projevem odpovědného, skutečně politického (bez bázně a hany) postoje. Kdo měl příležitost slyšet třeba jen tiskovou konferenci odstupujícího ministra spravedlnosti či některé z jeho četných a rozsáhlých interview, mohl navíc zaregistrovat, že politik Motejl se nesnížil k politikaření ani v jednom z možných směru, když
- se nezapojil do svalování odpovědnosti na vládu, sociálně demokratické parlamentní kluby či celou ČSSD (k čemuž ho sváděla nejedna otázka)
- důsledně diferencoval mezi legitimním politickým předjednáváním - mezi subjekty vrcholové státní scény - odborných stránek justiční reformy (či v zápětí též kvalit kandidátů na funkci ombudsmana a jeho zástupce) bez něhož se nemůže obejít žádná funkční (natož menšinová) vláda a mezi politikářskými kuh-handly.
Nevím zda je náležitě vnímána jeho ostražitost vůči způsobu, jakým vznikla jeho kandidatura na funkci ombudsmana, aby nominace nemohla být kýmkoliv označována za "náplast" za odchod z ministerské funkce či za "trafiku". Nepřeji mu nic zlého, avšak v souvislosti s jeho zvládnutím celé situace nemohu nepřipomenout, že při jarním rozruchu kolem vyslepičení jeho důvěrných myšlenek o možné demisi probleskla myšlenka (v interview v Týdni), že časem by se z něj mohl "přirozenou cestou" stát kandidát na funkci prezidenta.
(Jak prosazování reformy a odstoupení Motejla reflektovala média)
Nevlastním agenturu pro výzkum veřejného mínění ani vyčepávající výstřižkovou službu, ale soudím, že většina národa ve svém mlčenlivém poznání dospěla dále než média, jejichž hlavním úkolem je kvalitní diskusi zprostředkovávat, stimulovat a pečlivou formulací názorů veřejné mínění kultivovat. Média tomuto praktickému "politickému školení obyvatelstva" napomáhala v míře nedostatečné. Politikaření při zamítnutí významných základních kamenů justiční reformy bylo nazváno pravým jménem jen ve velmi výjimečných případech.
Podle jednoho poslechu stále ještě se profilujícího pořadu Naostro soudím (ale nemohu podrobněji argumentovat), že šanci v tomto směru promarnil v kontroversním pořadu Naostro moderátor M. Šíma. Patrně ve snaze držet se scénáře, svých připravených otázek a zejména dobít se odpovědí podle vlastního očekávání odstupujícího ministra ke škodě věci několikrát nevhodně přerušil.
Průkazněji mohu použít jako příklad pars pro toto Lidové noviny 3. října: pod perexem na první straně (Motejl skončil) a titulkem na straně dvě Profil osobnosti od Jana Kubity "Otakar Motejl vzdal reformu justice". Zde se mluví výhradně o politice, o politicích, o poslancích (globálně!, ačkoliv jsou očividně mínění činitelé opozice); v případě citací samotného ministra se novináři nikde nedistancují od nepřesného uplatnění slova "politika" tam kde má být podle smyslu na místě "politikaření").
Nabízejí se dvě možná vysvětlení
- buď žurnalisté ještě nezvládli jemnosti veřejného života a jejich odraz v odborném jazyce. Pak ovšem uvádějí veřejnost v omyl. Není divu, že má slovo politika tak špatné renomé, když se jím dnes a denně klamně označuje něco zcela jiného (čachry, pachtování)
- nebo (a to je horší varianta) zamítnutí návrhů na reformu justice má skutečně politické pozadí. To by znamenalo, že hlasy "proti" vyjadřovaly zájmy těch socio-demografických vrstev, kterým dosavadní neuspokojivý stav justice vyhovuje (a to nemluvím jen o jejích zkostnatělých příslušnících sféry právních institucí, abych přímo nejmenoval tuneláře a spol.).
Objasňování zájmového (=vskutku politického) jádra v pozadí půtek subjektů veřejné sféry (včetně třeba Impulsu 99 či hnutí Děkujeme, odejděte!) je po vlastech českých - na rozdíl od přemíry ideologizujících floskulí - spíše žalostně málo. V médiích potřebujeme méně politikaření. Ale pro vpravdě politickou pronikavost ve zpravodajsko-publicistické složce médií - v popsaném smyslu - toho chybí ještě nemálo.
Tváře politiků
Po triumfálním vítězství Aleksandra Kwasniewského v polských prezidentských volbách ztratila jeho strana, Svaz demokratické levice, téměř deset procent podpory veřejnosti. Příčinou prý byla povolební euforie na tvářích vůdců polské levice. Poláci si prý říkají, že čeho je moc, toho je příliš a sedmdesát procent z nich odmítá představu, že by státu vládla jediná politická strana.
Vraťme se ale k těm tvářím. Jistý americký neuropsycholog vyvinul metodu, jak z očí prezidentských kandidátů vyčíst, který nakonec vyhraje. Od roku osmdesát sleduje ve zpomalených záběrech tváře politiků při předvolebních televizních debatách a počítá jejich neuvědomělá mrknutí.
Letošní statistika říká, že zatímco George Bush mrkal osmačtyřicetkrát za minutu, Al Gore v průměru pouze šestatřicetkrát. Prezidentem se stává ten, kdo mrká méně, vyhraje tedy Gore.
Pozoruhodná metoda, která naznačuje, že příliš nezáleží na tom, co má politik v hlavě. Bush nad Gorem podle včera zveřejněného průzkumu pro deník New York Times a televizi CBS o dvě procenta vede i přesto, že se sedmdesát procent Američanů domnívá, že lépe připraven pro prezidentskou funkci je Al Gore.
Předností Georga Bushe je podle stejných Američanů to, že spíše říká, co si myslí, než aby říkal, co lidé chtějí slyšet. Vypadá to, jako by rozum Američanům radil, že bezpečnější je zvolit Gora, ale srdce je spíše táhne k Bushovi.
Toho ovšem nakonec nezvolí, protože mrká. V našich volbách do senátu a do krajských zastupitelstev asi metodu amerického neuropsychologa využít nelze.Vyhodnotit mrkání stovek kandidátů by byla práce pro vraha.
Vysílá se v úterý 24. října 2000.