omlouvám se za špatné datum, samozřejmě je to 15.6. 2000. S Pražským
demokratem máte pravdu. Pokud si ale dobře pamatuji, tak to byly noviny
pražské organizace ČSSD. Jen bych Vás ještě poprosil o doplnění mého dopisu.
je velmi směšné a z tohoto důvodu o tom nemíním s Vámi
polemizovat, že by si mou reportáží redakce zpravodajství vyřizovala účty s
Radou České televize. Na poradách jsme se o ní a o podílu Jiřího
Kratochvíla, jehož neschopnost nezpochybňujete ani vy, bavili už v pátek
16.6.2000. Tedy opět drahnou dobu před výsledkem jednání Rady ČT.
To je překvapující odhalení... :)))
Nicméně zveřejněn byl poté, co se objevil na NP, pochází od pana Suchara a
to, že vám byl dán někým ve sněmovně (tvrdíte vy), mne jenom utvrzuje v
přesvědčení, že se ČT stala (jako obvykle) loutkou ve hrách někoho jiného.
Loutkou v politikaření a vytváření virtuální politiky. Neboť základní
pravidlo kritické žurnalistiky tvrdí, že je nutná MAXIMÁLNÍ OSTRAŽITOST A
KRITIČNOST, když vám do ruky někdo cpe nějakou denunciaci.
Nedělal závěry z dojmů, ale byl respektovaným zdrojem informací a
publicistiky pro akteéry profesionální politiky - poslance i senátory všech
stran.
nedělal
byste závěry ze svých dojmů a přání, ale zeptal by jste se
mě odkud jsem materiál získal.
Což byste mi (respektuji vykání) zajisté - jako profesionální novinář -
prozradil... No sláva. Tak od koho?
Mně ale stačí, že matriál byl neoprávněně vynesen panem Sucharem, jím
tendenčně okomentován a poté propašován k dalšímu politickému použití do
Sněmovny (jak tvrdíte vy) a do NP. Pan Suchar asi jednal v rozporu se svým
zaměstnavatelem a zřejmě tím překročil své pravomoci. Což pro něj může mít
velmi nepříjemné pracovněprávní, občanskoprávní či trestněprávní důsledky.
Cestu doktora Kofránka do Argentiny jsem do svého příspěvku
zařadil proto, abych upozornil na stranická propojení a kamrádšofty v
Úřadu pro státní informační systém.
Osvětlil jsem vám pozadí této cesty myslím dostatečně, kdybyste se zeptal,
když jsme spolu mluvili, dozvěděl byste se to. Berte mé vyjádření k této
věci jako věc objasňující a osvětlující různé pochybné a nepodložené
dohady - Vaše.
Jak jistě víte, prací novináře je přinášet informace
veřejnosti.
ÚLOHOU VEŘEJNOPRÁVNÍHO NOVINÁŘE (opravil bych: dobrého novináře s integritou, jehož lze respektovat, pozn. JČ, představa, rozšířená v ČR, že komerční média si mohou lhát jak chtějí, protože jsou komerční, je mylná) JE PŘINÁŠET OVĚŘENÉ - OBJEKTIVNÍ A
NEZKRESLENÉ INFORMACE V KONTEXTU. Nikoliv zkreslené a tendenčně upravené
výňatky z nějakého dokumentu, o jehož úplnosti či pravosti lze tím pádem
pochybovat. Sestříhaný na změť izolovaných postřehů. Notabene bez vyjádření
druhé strany - v tomto případě p. Kofránka. TO JE BULVÁR A DEZINFORMACE,
NIKOLIV TELEVIZE VEŘEJNÉ SLUŽBY.
Není tedy
mojí chybou, že NKÚ drží tuto zprávu jako neveřejnou. Lze se
jen domnívat
proč tomu tak je.
Mé vysvětlení vám nestačilo? Bude zhruba stejné, jako vám poskytne šéf
NKÚ... Ale proč jste se ho jako objektivní novinář nezeptal?
Proč například poslanci projednávali zprávu
v rozpočtovém
výboru neveřejně. Proč si neustále stěžují, že jim současný šéf ÚSIS
Alexander Kratochvíl nesděluje (úmyslně či neúmyslně) výsledky
kontroly , kterou na ÚSIS provedlo Ministerstvo financí. Až mi špičky
ČSSD a Alexander Kratochvíl odpoví na tyto otázky , pak je sdělím
veřejnosti.
Protože by to třeba mohlo narušovat práci orgánů, činných v trestním řízení.
Ale proč se nezeptají poslanci formou, kterou mají ze zákona - interpelací
na resort řídícího ministra? Nemyslíte, že jste v tuto chvíli za "snaživého
blbce"? Jinými slovy - skočil jste na politický lep, jat svatým nadšením...
Ona sama si pak
dokáže udělat obrázek o tom, jak ÚSIS skutečně fungoval a funguje.
Ale já nepopírám, že fungoval tak špatně, že hůř to snad ani nešlo. Za pana
Dubna stejně, jako za pana Berky. To přiznal i ministr Březina na jednání
SPISu i v Senátu na veřejném slyšení k ITC.
A právě tito pánové, více než já by se měli zabývat tím jakou práci
odvádějí proto tuto zemi. Jakou práci odvedli konkrétně na
ÚSIS je dokladem
zpráva NKÚ. Kromě toho, že prošustrovali zbytečně za rok 98 a
99 více než 62
milionů porušovaly i zákony České republiky a měli by za to nést plnou
zodpovědnost
Mě nejde o to chránit pana Berku (i když je ČSSD), kterého považuji
odpovědného za naprosto diletantské řízení ÚSIS po celou dobu, kdy byl ve
funkci. V tom jsme a byli jsme vždy zajedno. Pouze jsem na rozpacích z
předčasné, neautorizované publikace určité části materiálu NKÚ bez komentáře
NKÚ a jeho účelového použití určitými politickými skupinkami.
S úctou
Patrik Kaizr
redaktor zpravodajství České televize
S nemenší úctou
ak.soch. Štěpán Kotrba
Šámal popřel sám sebe a porušil zákon ještě víc, než čím obviňuje
své šéfy
Vysvětlení pana Šámala, jak bojoval za nezávislost ČT se hezky
četlo, má však jednu vadu na kráse. Kdyby šlo panu Šámalovi skutečně o
profesionální úroveň zpravodajství ČT a dodržování mediálních zákonů, a
kdyby se držel vlastních teorií, tak by se sice vzepřel údajnému
neprofesionálnímu nátlaku svých šéfů, ale nikoliv tak, že by potlačil
veškeré informace o dění v ČT, ale že by o nich poreferoval podle vlastních
kritérií - čili dal by hlas přiměřeně všem relevantním stranám.
Rozsah by
mohl být i větší - vešel by se do závěrečného delšího appendixu Událostí,
nebo mohl odkázat na internetové vystavení plných textů všech aktérů.
Avšak
pan Šámal nenaplnil vlastní argumenty proti svým šéfům a hrubě porušil
zákon, když upřel divákům ČT všechny informace o závažných událostech uvnitř
ČT, a zejména čtenářům MFD upřel zákonnou vyvažující informace k jejich
jednostrannému deníku, který jako soukromý subjekt klidně může informovat
selektivně a účelově.
Žádná informace je určitě horší porušení zákona než
informace, která nezastírá, že je jednostranná a že jen doplňuje jinou
informaci. To by však pan Šámal musel dát prostor i hlasům, které by
odhalily vyděračské metody jeho lidí při zvaní politiků do nedělní debaty,
na které nemá ČT fungující kontrolní mechanismy eliminace (což je Šámalovo
opomenutí).
Zůstává jen otázka, zda pan Šámal selhal ve stresu, nebo zda jednal
úmyslně na politickou objednávku (cui bono?), nebo zda neobratně kryl
vlastní chyby nebo zda byl jen v nepravou kritickou chvíli příliš solidární
se svými selhavšími podřízenými. Časem se to určitě dozvíme.
Mimochodem - zákon nebyl dodnes naplněn a diváci ČT dosud marně
čekají na vyvážené informace, aby si mohli svobodně udělat názor, což dosud
nemohli. Dnes by tato kauza sice patřila spíš do publicistiky, sotva do
denního aktuálního zpravodajství, nicméně doufám, že se jí konečně odněkud z
ČT dočkáme, abychom si nemuseli stěžovat Radě pro rozhlasové a televizní
vysílání. Neboť právě tato "velká" mediální rada je kompetentní posuzovat
porušení mediálních zákonů, nikoliv "malá" rada ČT, které si stěžovalo
několik desítek šámalovských redaktorů ČT, a dokázali tak jen, že neznají
ani hlavní zákon své profese.
František Pillmann
Poznámka JČ: Znovu opakuji, že ze záhadných důvodů podivně rozšířená představa v ČR, že komerční sdělovací prostředek smí lhát a manipulovat, protože je soukromý, je falešná a v civilizovaných demokraciích neúnosná.
Kato, Příběh opravdového člověka: Některé na mne dotírající FAQ
Editoři (John Bok a Přemysl Vachalovský) sami do knihy vkládají podvakrát
upozornění: redakčně (z)kráceno. O co je původní svazek krácen, neříkají.
Naznačil to za ně Petr Uhl v nedělním pořadu ČT 1 V pravé poledne,
také nadvakrát. Poprvé, když tvrdil, že v publikaci chybí asi patnáct stránek,
zejména lustrace Jana Kavana a jeho příbuzných. Podruhé, když uvedl, že
v publikaci chybí také veškeré dokumenty, týkající se jedné velmi významné
osobnosti.
Otázka první: Kdo je tou "velmi významnou osobností"? Není jí
náhodou Václav Havel?
Otázka druhá: Není třeba Jan Kavan v nějakém příbuzenském vztahu
k některé z osob, uvedených v Necenzurovaných novinách 01/2000, s.40, v
databázi StB On-Line,
nebo zmíněných jinde?
Ján Mlynárik, politikařící historik, však v NN 12/2000 na s. 29 upozorňuje,
že chybí první část svazku v rozsahu asi 500 stran.
Podle jiných pak byl původní osobní svazek, vedený československou
rozvědkou (1. správou MV, hlavní správou rozvědky FMV) na agenta Katona,
zřejmě skartován (pokud není v jiných rukou, než nyní oprávněných).
Další informace říkají, že nyní zveřejněný svazek je vlastně osobním
podsvazkem tzv. objektového svazku (vedeného například na nějakou instituci
nebo jiný objekt zájmu zpravodajské služby). Tento podsvazek byl z nějakých
důvodů převeden ze spisového archivu rozvědky, jehož spisy nebyly
nikdy centrálně evidovány statisticko-evidenčním odborem, do archivu některé
ze správ Státní bezpečnosti - a tím posléze přece jen evidován SEO, tedy
lustrovatelný z evidenčních pomůcek StB.
Jinak řečeno: Původní svazek agenta Katona není dostupný, nebo byl
skartován - včetně případného písemného závazku spolupráce. Podstatné informace
k té či oné interpretaci tedy chybí, nicméně z právního pohledu platí presumpce
neviny, nikoli nepodložená podezření. Jediným dokladem je onen uveřejněný
podsvazek, obsahující jen takové materiály, které nejsou dostatečným podkladem
pro tvrzení o vědomé spolupráci Jana Kavana s československou rozvědkou,
dokonce ani dostatečným podkladem pro oprávněné podezření, které by pak
mohlo mít v tuzemských poměrech svou politickou - nikoli právní - váhu
(v demokratických zemích pochopitelně jen časově omezenou na dobu šetření).
Otázka třetí: Je shora uvedený výklad správný, nebo je to ještě
jinak?
Zcela zavádějící je tvrzení, opakující se v téměř každém článku na toto
téma - totiž, že spolupráce s rozvědkou znamená spolupráci se Státní bezpečností.
Státní bezpečnost byla poprvé založena již za Druhé republiky v roce
1938. StB jako instituce neexistovala od zániku Ministerstva národní bezpečnosti
v září 1953 až do července roku 1965 (formálněprávně, fakticky do března
1966), po tu dobu existovala jen tzv. "linie státní bezpečnosti" uvnitř
složek ministerstva vnitra (viz např. údaje - nikoli jejich interpretace
- v: Koudelka, František: Státní bezpečnost 1954-1968: Základní údaje.
Praha: ÚSD 1993; např.
s. 17, 30 - 34 aj.).
Československá rozvědka, pokud se nemýlím, přece nikdy nebyla součástí
Státní bezpečnosti - i když se o to někteří usilovně snažili. Nikdy nebyla
součástí tuzemských represivních orgánů, ale službou, která plnila také
významné vlastenecké úkoly - vnější ochranu československého státu a jeho
zájmů.
Otázka čtvrtá: Komu slouží ztotožňování údajné zločinné organizace
(StB) a vlastenecky orientované čs. zahraniční zpravodajské služby, čemu
jinému to slouží, než oslabování vůle českých občanů hájit suverenitu svého
státu?
Otázka pátá: Proč se nikdo neozve - nebo se tak hluboce mýlím
a fatálně tomu nerozumím?
Ne, že by všichni, kdo s ní měli něco společného, mlčeli. Třeba nedávno
Karel Koecher (známý i čtenářům BL)
v ruské Nězavisimé gazetě
zde a zde.
A ne tak od věci - ani od této.
Snad mi někdo odpoví, jak to vlastně je - z těchto, nebo tamtěch.
Romové, informace a důvěra
S mírným údivem jsem sledoval v minulých týdnech tobogán povídání o čechoxenofobii, který spustilo říkání K. Banomové přednesené kdesi v New Yorku. Osobně jsem nevěnoval říkání Banomové pozornost, protože se podle mého soudu jednalo, ve vztahu k ČR, o nepřiměřenou propagandistickou agitku. Bohužel, reakce na to byly většinou také "agitačního" charakteru. Teď, když "vášně" zdá se opadly, bych k tomu chtěl připojit pár poznámek.
Potřeba pevného bodu
V Britském listoví jsem sděloval svůj názor na romskou problematiku již vícekrát. Když se setkám s materiálem, který se zabývá touto otázkou, za jediné rozumné hodnotící hledisko, které přichází v úvahu, považuji osobní znalost problému, resp. jeho určité části, kterou lze uchopit v rámci širšího kontextu.
Když jsem např. v BL (15. 2. 2000 - Ohlédnutí za diskusí o různobarevných hubách
) uváděl svůj pohled na romský problém v ČR, směřoval jsem proto od obecného ke konkrétnímu - k situaci v Ústí n. L. Nazývám to potřebou pevného bodu.
Že autorka newyorského říkání napsala neobjektivní, resp. text, jsem měl pocit z mnoha detailů textu. Co si myslet např. o tom, že "exodus je způsobován špatnou politickou situací, nikoliv sociálními problémy, jak si myslí většina Čechů." Ve chvíli, kdy aktivisté křičeli proti plotu v Matiční ulici, "xenofóbní" Češi v parlamentních volbách nepustili do parlamentu Sládkovce - republikány (SPR-RSČ) a na 40% občanů považuje příslušníky hnutí skinheads přímo za nebezpečné fašisty. I to svědčí o politické špatnosti většiny?
O neobjektivitě autorky jsem se přesvědčil ne jen na těchto obecných signálech, o kterých lze diskutovat do nekonečna a tudíž vlastně bez výsledku, ale konkrétně na fenomén Matiční ulice.
Nátlak pomocí symbolů
Autorka uvedla: "Čeští politikové často projevují rasistické emoce, jako například pánové Škapa, Kalusner, paní Janíková, pan Mašín a Hruška a další, kteří poškozují jméno českého národa."
Mám konkrétní povědomost pouze o dvou z nich. O bývalém primátorovi Ústí Mašínovi - a je mi záhadou čím se provinil proti romskému etniku - a bývalý primátor Hruška je spojován s plotem v Matiční.
Banomová dále uvádí: "Kdo poškodil více dobré jméno Čechů v zahraničí, starosta Ústí n. L. pan Ladislav Hruška, který nařídil stavbu zdi v Matiční ulici, a zeď se stala symbolem nenávisti, anebo pan Ondřej Giňa, který o tom jen hovořil a zmínil se o apartheidu a proto byl vyšetřován policií?"
Je to typický terorismus symboly.
Primátor Hruška po velikonočním incidentu (1988), kdy proti obyvatelům z činžáků muselo zasahovat větší množství policistů, aby ochránilo před násilím dvě napadené osoby a tři strážníky městské policie, kteří napadené dvojici přispěchali na pomoc. Byl to incident mimořádných rozměrů. Proto při osobním jednání s domkáři z Matiční přistoupil na investiční návrh - oplocení v Matiční ulici, o který tamní domkáři žádali obvodní radnici v Neštěmicích dvakrát, aby se snížil hluk a střetávání s tamní problémovou komunitou ve dvou činžovních domech na protější straně ulice. Hruška jen vyhověl žádosti o finanční podporu města při řešení tamní situace, protože obvod Neštěmice neměl na to vyčleněné finanční prostředky. Orgány obvodní radnice měly rozhodnout jaké stavební úpravy by měly být nejvhodnější. A na tyto stavební úpravy by magistrát uvolnil nutné finanční prostředky. Toť vše.
Znám tu ulici a čtvrť, psal jsem o chování lidí z činžáků v novinách již v roce 1995. Alfou a omegou bylo, že lidé na druhé straně ulice v rodinných domcích chtěli jenom trochu klidu, méně hluku. Protihluková stavba byla poslední možností. Nic více.
Mám proto dojem, že říkání Banomové se neliší od projevu Pášové, jež zaznělo do uší novinářských 14. května 1998, když světlo světa spatřila drobná informace o výstavbě protihlukového plotu/zdi. Povídání Pášové se objevilo v Lidových novinách o den později:
"Budují tam nové ghetto. Do podobných zavírali před válkou Židy, komentuje situaci mluvčí Romské občanské iniciativy (ROI) Hilda Pášová s tím, že stavba zdi je krok o šedesát let zpátky. Podle ní se oddělením romské komunity od ostatních obyvatel Matiční ulice určitě nevyřeší jejich základní problém, tedy potíže v soužití. Těch tři sta padesát tisíc korun, kolik má zeď stát, by se dalo využít daleko účelněji, třeba na úklid nepořádku v ulici, přistavení kontejnerů, případně na posílení policejních hlídek, míní Pášová. ROI podle ní bude situaci v Ústí sledovat a při podezření na diskriminaci podá trestní oznámení."
Je to typický příklad aktivistického zjednodušování a zneužívání symbolů.
Pášová nic konkrétního nevěděla, ale šmahem soudila. Nevěděla o tom, že se obvodní radnice snažila po založení místního romského sdružení, s čímž pomáhal tamní starosta Tošovský, dosáhnout spolupráce, která by vedla k zvládnutí nepřizpůsobivých nájemníků. Pášová navrhovala využití 350 000 Kč na akce, které již byly dávno realizovány a průběžně v Matiční probíhaly!
Podobně radila studie pro Nadaci Vize 97, která se nakonec projevila jako akce, jež měla ospravedlnit Havlův výrok o rasismu Ústečáků a primátora - tedy ospravedlnit Havlovo říkání z neznalosti - tedy v obdobném stylu jakým bylo říkání Banomové v New Yorku. Povrchní, nepodložené.
Studie pro nadaci Vize 97 neřekla nic, co by Ústečtí nevěděli.
Jak vyrobit nedůvěru
Pokud je Matiční ulice něčeho symbolem, tak ne symbolem nenávisti, jak říkala Banomová, ale symbolem zneužití místní drobné lapálie aktivisty.
Když hysterie dostoupila vrcholu a aktivisté nechtěli ani plot s běžnými průchody, někteří místní LIDÉ ochraňovaní proti plotozdi chrabrými aktivisty, sdělili zástupci ředitele městské policie Novotnému, že musejí proti plotu protestovat, protože jim "ti odjinud" vyhrožují. Tutéž zkušenost měl i starosta Tošovský. Před týdnem jsem potkal ústeckého senátora Doubravu, který mi sdělil svůj zážitek, kdy se mu omlouval jeden z Romů z Matiční ulice, že jsou proti dohodnutému kompromisu - dvoumetrové zdi, proto že se bojí vyhrožování aktivistů, "že je zabijou" jestli budou s plotem souhlasit.
Slušní ústečtí Romové vnímali Matiční především jako děj, v němž "cikáni z Matiční nám dělají ostudu!" Romští velkoaktivisti, kteří udržovali hysterii ve varu, žijí v jiném světě než ti, za které "bojují". Zademonstrují si, dostanou se do televize a do novin a odjedou si. Zanechají za sebou rozjitřenou atmosféru.
Vytváří klima určité skupiny či množiny aktivistů rozrušující (doufejme, že alespoň někteří nechtěně, bez postraních osobně-politických důvodů) pomalé prorůstání romské a gádžovské všednodenní zkušenosti o sobě navzájem do BOJE až na hranici intolerance.
Důsledek hysterie kolem Matiční ulice byl zákonitý: zaměstnavatelé, kteří jsou bez předsudků, se po vyvrcholení hysterie kolem Matiční bojí vzít do práce Roma, aby v případě pracovněprávního střetu nebyl zaměstnavatel napaden z "rasismu". Přitom tito soukromníci nedělají mezi lidmi rozdílu, ale jsou ochotni vzít jen Roma, kterého osobně znají a vědí jak se chová. I toto jsou praktické důsledky kauzy Matiční.
Jen tím, že se potkávají normální gádžo a normální Rom, žijí vedle sebe jako normální lidé, přestávají mít obyvatelé Ústecka paušální obavu z Romů - což je velký a zásadní rozdíl od situace na začátku devadesátých let. O tom je ústecká zkušenost. Také o tom, že v Ústí bylo mezi prvními městy s nultým ročníkem na základních školách, na zdejší univerzitě je aktivní pracoviště zabývající se romskou problematikou atd.
Mnozí aktivisté mohou za krátkou chvíli zničit co jinde místní budují postupně a ztuha při zmáhání předsudků a obav na obou stranách!
Banomová a Pospíšil
Podobné aktivistické guláše pocházejí i z pera J. Pospíšila. B. mluví o nenávisti většiny občanů vůči Romům, sporné vykládá jako jasné, neprokázané jako jisté a to zevšeobecňuje. P. proti jejím argumentům vystoupil obdobným způsobem. Proč zpochybňoval historii Cikánů/Romů? Kdyby neexistovala, tak bychom o ní nevěděli, ale ona existuje. Proč urážet mladého Giňu? Je prostě moderátorem v televizi. I k otázkám kriminality a sociální disharmonie je třeba přistupovat přísně individuálně a místně.
B. i P. mají v detailech toho, co uvádějí pravdu, ale hlavní motiv je v obou případech zaujatý. Paní B. budou její sympatizanti rozumět a souhlasit s ní, protože jsou s ní na stejné pocitové hladině. Panu P. také budou sympatizanti rozumět a souhlasit s ním, protože jsou s ním na stejné pocitové hladině. V obou případech jsou pocity vázány na skutečné prožitky, ale jejich východiska jsou v mnoha detailech demagogická.
Tato diskuse - nediskuse mi silně připomíná to samé v rámci povídání o tématu Čechů a českých Němců, o odsunu/vyhnání.
Informace a důvěra
Vše hře je důvěra k informacím. Např. JUDr. Jana Chalupová z kanceláře prezidenta České republiky, která při stavbě plotu podala trestní oznámení pro omezování osobní svobody místních obyvatel v Matiční. Samozřejmě, že to co uvedla nebyla pravda a samozřejmě, že místní radnice učinila předem vše pro to, aby veškerá činnost při stavbě plotu byla přesně podle zákona, protože podobný útok, jaký podnikla Chalupová, očekávala. A paní Chalupová byla mezi Havlovými potencionálními kandidáty na ombudsmana...
Nemohu věřit ani JUDr. Kláře Samkové - Veselé, která se zasazuje za ochranu Romů v ČR proti diskriminaci. Např. v případě Červeňákových z ústeckých Předlic již léta JUDr. Veselá jejich jménem obviňuje jednu ústeckou obvodní radnici, že údajně měla "vyhánět" rodinu pomocí městské policie na Slovensko...!
Jsou to nepravdy, které si vymysleli Červeňákovi a JUDr. Veselá s nimi stále argumentuje jako s reálnými informacemi. A proto slouží tyto nepravdivé informace jako výborná "aktivistická" potrava - např.: "Vzpomínám si na rodinu Červeňákových, násilně vystěhovanou na Slovensko..." uvedl Ondřej Giňa (starší) v časopisu Amaro gendalos (Naše zrcadlo) v č. 11-12/1999.
Pokud potom JUDr. Veselá informuje o skutečném násilí vůči Romům - mohu ji věřit? Po zkušenostech s kauzou Červeňákových?
Jenom na základě svých konkrétních a zdokumentovaných poznatků z jednoho města na severu Čech ve mně vzrůstá pocit, že "politika" i v oblasti lidských práv je pařeništěm vášní a mediálních rvaček kdo z koho, bez ohledu na realitu. A práce aktivistů je mnohdy stejně záslužná jako práce skinheadů - vyvolává napětí, ale s tím rozdílem, že má tvář andělů lidskosti.
Poznámka JČ: Znovu opakuji, že se nikam nedojde, pokud se bude pořád jen opakovat, že Romové jsou asociální a strašní. Je nutno zkoumat důvody a motivy jejich chování i jednání, ať se chovají dobře či špatně, respektovat jejich odlišný názor na skutečnost a naslouchat mu - i když se nám třeba jako příslušníkům "jiné" společnosti zdá "podivný" a "nepřijatelný". To je podstatou plurality a prvním krokem k dorozumění. Vědomí, že nikdo nemá patent na pravdu a že můj partner má stejně takový nárok, jak mám já, aby byl jeho názor plně respektován.
Malý dotaz paní Bánomové
Dobry den pane Culiku
nechtela by pani Banomova krome stiznosti, ze 75% romskych deti
jde u nas do zvlastnich skol, uvest take nejaka data, co se deje
s temi zbyvajicimi, nediskriminovanymi 25% ? Cim to, ze ani
z zaku normalnich skol nevyroste silnejsi romska inteligence ?
Za sebe a podobne "rasisty" bych rad dodal, ze samozrejme
by nas ani ve snu nenapadlo povazovat Romy - jako lidske
jedince - za nejak menecenne. A pokud by to presto nejaci
"vedci dokazali" (i pod podobnym zahlavim mohou byt skryty
naproste blaboly a mystifikace) tak samozrejme souhlasim
s tim, aby t a k o v a t o fakta byla tajna.
"Rasiste" mezi ctenari BL neutoci na Romy jako na lidske bytosti.
Spis utoci - na jejich kulturu ! Pokud by tato mela zahrnovat
negaci kategorii jako je smysl pro povinnost, praci, planovani
budoucnosti a dalsich stavebnich kamenu civilizace, nejen
evropske. Kategorii "jist priborem" umyslne neuvadim,
stravovaci navyky Romu jsou rozumnejsi nez bilych :-)
Souhlasim s reakci (zatim Vami nepublikovanou) pana Pospisila,
snad jenom jeho tvrzeni o "militantni podstate" islamu
je mozna prilis proevropsky sovinisticke.
Prognoza, Vami radostne reprodukovana, ze "prijde den, kdy jen
20% nove narozenych britskych deti bude bilych" se asi nenaplni.
Zabrani ji, obavam se ale, spis nez rozum politiku a zurnalistu
(a spis nez tolerance zucastnenych stran, vcetne dosavadnich
minorit!) nejaka nova forma fasismu ve svete, kde izolace
je jiz nemozna ;-)
Zdravim
Miloš Zahradník
Poznámka JČ: Zaprvé představa, že "neexistuje žádná romská inteligence", je přehnaná. Vždyť to není pravda.
Zadruhé, proč se pan Zahradník tak děsí vize, že by Británie byla (nebo přesněji řečeno časem bude) zemí s drtivou převahou černošského obyvatelstva? Příchod lidí z jiných zemí je pro každou zemi velký přínos.
Přečtěte si článek v nedávných BL, jak Austrálie v osmdesátých letech opustila úsilí uchovat svou zemi jako převážně bělošskou - k velkému hospodářskému prospěchu.
Alternativní léčba v nebezpečí
Léčitelství bylo nedávno novelou živnostenského zákona vyřazeno ze seznamu živností. To znamená, že bylo elIminováno jako zákonná činnost, čímž se stává jaksi mimozákonným, odkázáno kamsi do stínu.
Tichou cestou a přísně úřední logikou by mělo být zrušeno něco, co souvisí ze životním stylem a filosofickým přesvědčením velmi značné části obyvatelstva, která léčitelství buď využívá, nebo je schvaluje.
Je třeba si uvědomit, že léčitelství náleží k určitému přístupu k životu i ke zdraví, spojuje se s termíny jako je New Age nebo vodnářský věk a v naprosté většině svých oborů se hlásí k tomu, že pracuje se spirituální, duchovní sférou člověka, jíž je fyzická úroveň podřízena. Tomu odpovídají mnohé léčitelské techniky, spočívající v meditaci, podávání "duchovních potencí" přírodních látek, šamanských praktikách (ať už původu keltského, buddhistického, védického nebo latinskoamerického), masáži zvláštních bodů, stimulaci aury atp.
Léčitelství tudíž v žádném případě nepůsobí ve sféře zdravotnictví, kde se podle zákona 20/1966 Sb. léčí podle "dostupných poznatků lékařské vědy". Naopak, léčitelství je přísně nevědecké a spočívá na idealistických základech.
Zejména v léčbě chronických, školní medicínou často nevyléčitelných chorob, má často vynikající výsledky. A lidé, kteří si jej vybrali jako doplněk k lékařské péči nebo jako výhradní léčbu, k tomu mají své důvody. Jednají podle svého filosofického (v širším smyslu snad dokonce religiosního) přesvědčení.
A toto přesvědčení bylo nyní prohlášeno za něco v podstatě nezákonného. Jedná se nepochybně o porušení čl. 2 listiny základních práv a svobod a tedy naší ústavy. Tam se praví, že stát nesmí být ovládán ideologií. Ale je to právě vědecký materialismus, k němuž se novelou živnostenského zákona vláda přihlásila. Neboť duchovní metody léčby podle ní neexistují a nelze je praktikovat.
Léčitelé mají zákonnou lhůtu do 28.2.2001, aby ukončili svou činnost.
Chceme vstoupit do rodiny t.zv. rozvinutých zemí, jako jsou USA, Kanada, Velká Británie, Švýcarsko nebo Německo - ale tam všude je léčitelství povoleno a je masově využíváno i praktikováno. Je tam rovněž vysoko ceněna svoboda filosofického přesvědčení. Zamysleme se nad tím, proč léčitelství vzniklo.
Zda z vůle léčitelů, kteří chtějí léčit, či na základě společenské poptávky. Odpovězme si, zda je demokratické zahnat do ilegality (už to tu jednou bylo) léčitele a zároveň říci deseti milionům obyvatel: k léčitelům už chodit nebudete.
Vláda má ještě možnost zařadit znovu léčitelství mezi volné živnosti. A pokud to neudělá, budou se mnozí z nás ptát: žijeme opět v totalitě, zarámované vědeckým materialismem?
Mgr. Jiří Čehovský
Senát o volební novele
V nezáviděníhodné situaci dnes budou senátoři ČSSD při hlasování o novele volebního zákona. Pokud ho nepodpoří, mohou tím zkrátit pobyt svého předsedy v křesle premiéra. A pokud ho podpoří, mohou tím do budoucna připravit svou stranu o politický vliv.
Paradox je pak navíc v tom, že odpůrcům novely volebního zákona místopředseda Škromach hrozí návrhem na vyškrtnutí z příštích kandidátek ČSSD.
Jenomže když budou hlasovat v souladu s opoziční smlouvou, hrozí jim že budou na kandidátky zapsáni s minimální šancí v novém systému uspět. K tomu, aby novela volebního zákona ke spokojenosti ODS prošla, by přitom možná vůbec nebylo zapotřebí všech poslanců ČSSD, kdyby hlasování mohlo proběhnout tajně.
V takovém, případě by totiž mohla pro zákon hlasovat čtyřkoalice.
Ta s ním sotva může souhlasit veřejně, když ho označila za nemravný, projde-li ovšem, může čtyřkoalice tajně oslavovat příští volební vítězství, jak tomu dlouhodobě nasvědčují výzkumy volebních preferencí.
Veskrze nepochopitelné hlasování, ve kterém část senátorů nechce, aby jejich strany příjšly k moci matematickou fintou a jiné je k tomu míní přinutit i za cenu rizika politické sebevraždy - to se doopravdy nevidí denně.
Do mediálního stínu asi odsunou senátoři nejen čerstvý pokus ODS o kultivaci finančního sektoru, ale možná i víkendové rodeo v Plzni, nad kterým převzal záštitu předseda poslanecké sněmovny.
To by mimochodem byla škoda, neboť se rýsuje pikantní skandál: Zmíněné rodeo slibuje i disciplínu, která je podle Ústřední komise pro ochranu zvířat v rozporu s předpisy České republiky i Rady Evropy. Záštita Václava Klause při týrání zvířat se zřejmě bude podobně jako loni řešit přestupkovým řízením.
Zvířata, jejichž vystoupení je spojeno s bolestí, utrpením nebo i zraněním takové přestupkové řízení jistě vřele uvítají.
Vysílá se v pátek 23. června ráno.