Madeleine Albrightová ztrácí v Americe vliv
argumentuje v deníku Washington Post dne 28. března 2000 John
Lancaster na tomto místě. Článek shrnujeme.
V lednu 1997, kdy se stala ministryní zahraničních věcí, byla
Madeleine Albrightová na vrcholu své slávy: byla to pádně hovořící bývalá
profesorka z Georgetown University, o níž bylo známo, že nosí obří brože a
že civí výhrůžně tak dlouho na diktátory, až se vzdají. Dnes je vliv
Madeleine Albrightové velmi oslaben. Ochromily ho soupeřící instituce a
Bílý dům a také šířící se kritika jejího nediplomatického, často
školometského stylu vystupování.
Na americkém ministerstvu zahraničních věcí považuje mnoho
profesionálních diplomatů Albrightovou za nejistou a nevýraznou osobu,
která se rychle rozčílí a je posedlá svým veřejným image. Oleje do ohně
antipatií proti Albrightové přilevá kroužek vůči ní velmi ochranářských
poradců, zejména James Rubin, její mluvčí a dávný důvěrník. Tito poradci
prý slouží daleko více zájmům Albrightové než zájmům instituce, která ji
zaměstnává.
Albrightová se sice snažila vysvětlovat zahraniční politiku
obyčejným Američanům a pěstovat si přátelské styky s významnými poslanci,
jako je předseda senátního výboru pro zahraniční styky Jesse Helms, ale k
zvýšení velmi omezeného rozpočtu amerického ministerstva zahraničí to
nevedlo.
"Myslím, že Albrightová není zrovna efektivní," řekl Peter F. Krogh,
bývalý děkan Školy pro zahraniční službu na Georgetown University, který
zaměstnal Albrightovou na své fakultě v roce 1982 a kdysi ji velmi fandil.
"Ztratil jsem v ní důvěru, když začala poučovat svět."
Albrightová však zaznamenala mnohé úspěchy, například když se jí
podařilo přesvědčit telefonováním mnoho poslanců, aby schválili konvenci o
chemických zbraních, kterou se v Senátu nepodařilo prosadit jejímu
předchůdci na ministerstvu zahraničí Warrenu Christopherovi. A jejím asi
největším triumfem bylo, že se jí podařilo přesvědčit Rusko a pak Senát,
aby bylo rozšířeno NATO do bývalých komunistických zemí střední Evropy.
I její kritikové uznávají, že Albrigtová, která se narodila v
Československu a uprchla před Hitlerem a Stalinem, má silný vnitřní kompas
ohledně demokracie a lidských práv. Důsledně se zasazovala za použití
vojenské síly v humanitárních krizích a v konfliktech s "teroristickými
státy", jako je Irák a podařilo se jí neutralizovat úsilí Pentagonu omezit
dobu, po níž mají být rozmístěny americké jednotky v Bosně.
V rodné Praze má Albrigtová pořád zář hvězdy, takže Václav Havel, prezident
České republiky znovu letos v březnu obnovil nabídku z roku 1998, jestli by
se po něm nechtěla stát prezidentem: Albrightová tvrdí, že jí to
zalichotilo, ale že nemá zájem.
Stále se diskutuje o tom, jak se chovala Albrightová během kosovské
krize, což byla největší zahraničněpolitická zkouška pro prezidenta
Clintona v jeho druhém období. Někteří kritikové tvrdí, že Albrightová
možná vyvolala zbytečnou válku tím, že neobratně naložila s mírovou
konferencí v Rambouillet, zdá se, že skutečně podcenila, jak dlouho se
Miloševičovi podaří zůstat u moci. Ale její obhájci tvrdí, že k válce
muselo dojít, vzhledem k Miloševičově tvrdohlavosti, a že si Albrigtová
zaslouží pochvalu, že trvala na tom, aby si americká vláda zachovala v této
věci páteř.
Navzdory tomu však vyplývá z rozhovorů s desítkami nynějších i
bývalých diplomatů, odborníků na zahraniční politiku, činitelů Kongresu a
dalších pozorovatelů, že Albrightová nesplnila vysoká - a možná
nerealistická - očekávání, spojovaná s jejím příchodem na scénu jako první
americké ministryně zahraničních věcí.
"Nezvládla ani svou vlastní budovu, ani americkou zahraniční
politiku," řekl jeden univerzitní pracovník. "Stala se poslíčkem
zahraniční politiky a nebyla schopna vytvořit nový, nosný koncept."
Už před příchodem Albrightové začínalo ztrácet ministerstvo
zahraničních věcí vliv ve prospěch zejména Národní bezpečnostní rady v
Bílém domě. Tyto změny odrážejí zejména rostoucí význam ekonomických otázek
při tvorbě zahraniční politiky. Za Albrightové se tento proces zrychlil a
ministryně má stále menší vliv. Vůbec například nemá vliv Warrena
Christophera, který byl Clintonovi tak blízko, že mu každý večer před
odchodem z práce poslal "noční vyrozumění" a Clinton odpověděl do druhého
dne do rána. Albrightová posílá taková vyrozumění jen málokdy.
Hlavní roli má nyní poradce pro národní bezpečnosti Samuel R. "Sandy"
Berger, který je Clintonovým přítelem už třicet let. Například právě Berger
nese odpovědnost za Clintonův velmi silně kritizovaný výrok z 24. března
loňského roku, že Clinton nevyšle do Kosova pozemní vojenskou invazi. Aniž
by se Berger poradil s Albrightovou, zařadil tuto větu do Clintonova
projevu na poslední chvíli.
Berger zcela zjevně řídí americkou zahraniční politiku vůči Číně.
Albrightová byla v Bosně, když Berger a další členové vlády zahájili
nedávno spolu s Clintonem vládní kampaň získat od Kongresu souhlas se
zavedením normálních obchodních styků s Pekingem, což je jeden z hlavních
zahraničněpolitických cílů americké vlády.
Podle jednoho svědka Albrightová většinou zahajuje v Bílém domě
jednání o zahraniční politice tím, že čte z připravených poznámek. Pak ale
se Clinton obrací na Bergera nebo na jeho zástupce Jamese Steinberga a
diskutuje o tom s nimi zásadním způsobem. "Od Albrightové se nedá čekat, že
přijde se silnými argumenty," řekl tento činitel.
Albrightová sice popírá, že by ji v Bílém domě přehlíželi ve
prospěch Bergera, ale její tvrdá veřejná prohlášení jsou často v rozporu s
opatrnějším přístupem, jemuž dávají přednost Berger a Clinton. Albrightová
například otevřeně podporuje změnu režimu v Bagdádu. Navrhla, aby se loni v
severním Iráku konala schůzka iráckých opozičních skupin. Berger - a
Pentagon ho v tom podpořil - to zakázal, že by to vyvolalo od Saddáma
Husajna násilnou reakci. (Jeden poradce Albrightové to sice potvrdil, ale
dodal, že na tom Albrightové zas tak nezáleželo.)
Mnohým jde na nervy, jak Albrightová často triumfálně hovoří o
převaze americké moci a amerických hodnot. Uprostřed kosovské války napsal
Krogh, bývalý děkan z Georgetownu, ostře útočný článek do Wall Street
Journalu proti "zahraniční politice kázání a svatouškovství, kterou
doprovázejí hrozby střelami Tomahawk".
Mnozí si myslí, že nebyla Albrightová schopna vytvořit strategii,
jak jednat na zmatené geopolitické scéně po ukončení studené války.
Diplomati si stěžují, že má Albrightová příliš úzké zájmy a soustřeďuje se
především na svou rodnou Evropu. V jiných oblastech je nejistá a spoléhá na
texty, které jí píší poradci.
Během jedné schůzky měla Albrightová vážně varovat jednoho ministra
zahraničních věcí, avšak schůzka prý měla úplně opačný efekt, protože si
Albrightová nasadila brýle a začala mu monotónně předčítat z poznámek.
Dojem, který z toho vznikl, byl ten, že je Albrightové úplně jedno, co se
stane, stěžoval si jeden diplomat.
Ovšem Albrightová a její poradci kultivují její image. Loni
například požádala deník New York Times, aby o ní psal jako o "dr.
Albrightové", protože má doktorát z mezinárodních vztahů. Kritikové tvrdí,
že se Albrightová velmi lehce rozčílí, když ji někdo veřejně kritizuje.
Britská rozvědka MI5 podporuje po světě tyranii
V neděli 26. března argumentoval v týdeníku Observer bývalý
šéfredaktor deníku Guardian v letech 1975 - 1995 a nynější britský výkonný
ředitel International Press Institute Peter Preston, že současné úsilí
britské vlády zamezit zveřejňování kritiky britských tajných služeb má
neblahý podtext: ospravedlňuje to represivní režimy v mnoha částech světa,
aby věznily a mučily novináře.
Zatímco soudce Martin Stephens nedávno u londýnského soudu Old
Bailey nutil Observer a Guardian, aby porušily pricipy novinářské práce,
Nizar Nayyouf seděl někde, kde je to daleko méně pohodlné, a podporoval
tytéž principy svým vlastním odvážným odporem.
Dovolte mi, abych vám pověděl o Nayyoufovi a o jiných lidech, jako
je on, protože, jak se zdá, že držitelé moci, kteří nad námi sedí, soudci a
britský minstr vnitra Jack Straw i lidé jako je Tony Blair, na tomto slepém
světě, potřebují, aby jim byla určitá fakta poněkud připomenuta. Nizar
Nayyouf rediguje v Damašku časopis, jménem Sawt al-Democratiyya (Hlas
demokracie), ale příliš poslední dobou nebývá v redakci. Před osmi lety ho
odsoudil poslušný Nejvyšší soud prezidenta Assada na deset let nucených
prací za to, že šíří "falešné" informace. Posledních sedm let strávil Nizar
Nayyouf v temné cele o velikosti 2,5 krát tři metry ve vojenském vězení
Palmyre v syrské poušti. Neustále je mučen. Jeho dolní končetiny mu
ochrnuly. Onemocněl Hodgkinovou chorobou - ale chemoterapie mu není povolena
, dokud (a to je ten nejubožejší vtip) nepodepíše prohlášení a nepřizná,
že "šířil o situaci v oblasti lidských práv v Sýrii falešné informace".
Vím o Nizaru Nayyoufovi, protože v den, kdy soudce Stepehens v
Londýně vydal svůj verdikt v případě Observeru a Guardianu, jsem byl z
jedním z porotců UNESCO, kteří udělili tomu svědomí listu
Sawt-al-Democratiyya výroční Světovou cenu svobody Guillerma Cana (i když
Pánbůh ví, jakým způsobem se k němu dostane do pouštního vězení oněch 25
000 dolarů spojených s cenou).
Bylo lehké rozhodnout, komu tu cenu udělit? Samozřejmě že ne. Mohli
jsme ji dát Vetonu Sorroiovi, který založil první nezávislý deník v
albánštině v Kosovu a vedl ho během let útlaku a měsíců války. Mohli jsme
tu cenu dát deseti africkým rozhlasovým novinářům (čtyři z národa Hutu, pět
z národa Tutsi, jeden Ganwa), kteří založili v Burundi rozhlasovou stanici
Studio Ijambo, jejímž cílem je šířit fakta o etnickém smíření národa,
pohřbeného v nevědomosti občanské války. Mohli jsme ji dát Grigoriji
Paskovi, který zveřejnil informace o tom, že proniká z ruských jaderných
ponorek do Japonského moře radiace, a byl za to uvězněn.
Mám další jména z dlouhého, hrdinského seznamu. Třicet čtyři
novinářů bylo loni při práci zavražděno. Deset v Sierra Leone, chytili a
popravili je členové povstalecké armády, kteří nechtěli, aby byly
zveřejněny informace o jejich zvěrstvech, šest na troskách Jugoslávie, pět
v Kolumbii (tam pracoval šéfredaktor Guillermo Cano, než ho zavraždili
členové narkomafií). V nové zprávě International Press Institute za rok
1999 jsou informace o "tisících případů útoků, věznění, zmizení,
pronásledování, zastrašování a cenzury, jejímž cílem je potlačit volný
proud informací všude na světě."
Avšak co mají mrtví či věznění reportéři co společného s žádostí
britské policie, aby jí listy Guardian a Observer odevzdaly požadované
dokumenty, totiž e-mailové adresy a poštu od Davida Shaylera, bývalého
pracovníka britské rozvědky, který emigroval do Francie a odhaluje postupně
odtamtud nedostatky britských tajných služeb?
Toto je přece britská fraška a nikoliv tragédie prezidenta Assada.
Toto je Británie, nikoliv Sýrie.
Martin Bright, reportér, jehož práce o Shaylerově případě tak
rozhněvala britskou rozvědku, je ale povinován dodržovat pracovní zásady
(code of practice), které vynucuje britská Press Complaints Commission,
Komise pro stížnosti na tisk. Totéž platí o jeho šéfredaktorovi i o
šéfredaktorovi deníku Guardian. Všichni dali svůj profesionální slib, že
budou dodržovat patnácté ustanovení těchto pracovních zásad: všichni
přijímají "morální povinnost chránit důvěrné zdroje informací". Tuto
povinnost obsahují všechny slušné pracovní zásady novinářů po celém světě.
Tato povinnost je partnerem závažného příslibu britské vlády (v článku č.
10 Evropské konvence pro lidská práva) dovolit vám, občanu a čtenáři,
"přijímat a dál sdělovat informace a myšlenky bez zásahů státních úřadů".
Noviny nejsou služkou britské vlády. Reportéři tady nejsou a nemohou být
proto, aby posluhovali policii. Jakmile jsou jednou zveřejněny zdroje
informací (a jednou jsem se na takovém zoufalém fiasku podílel) příliv
informací vyschne a právo veřejnosti vědět odumře.
A tak požadavky, které jsou nyní činěny na Observer a Guardian
nejsou v principu vůbec triviální. Předejte nám své zápisníky. Dovolte
rozvědce, aby vyšetřila, co máte v počítačích. Dejte nám původní dopisy a
zprávy - ne proto, že bychom nevěděli, co v nich je, ale protože se nám to
hodí, až budeme chtít někoho soudně stíhat. Jaký signál to ale vysílá
zdrojům jiných informací? Samozřejmě zmrazující. Nedůvěřujte žádným
novinám, protože nakonec vždycky přijde státní moc se soudně ověřeným
příkazem, abychom dokumenty vydali.
Je to strašlivý signál, jaký nemůže vysílat žádná demokratická vláda
- a je v tomto případě o to strašlivější, vzhledem k tomu, jak triviální
materiál vláda požaduje - nechtějí se nic dovědět, jen si to chtějí
potvrdit. Nepotřebují ty dopisy ani ty e-maily, jen se domnívají, že by byl
o dobré je mít, pro strýčka Příhodu.
V zahraničí je běžnější přístup tvrdých vojenských bot. Navštívily
nedávno Angela Mendeze, který píše pro list Panorama v Mexiku. Otiskl
zprávu o kontaktech mezi vládou a opoziční frakcí v armádě. Pozvali si ho
na policejní ústředí na výslech. Jeho dům je teď pod policejním dohledem.
Guvernér nyní vyhrožuje všem novinářům, kteří by se snažili na věci
pracovat dál, že je bude žalovat za "destabilizaci státu".
Už jsme to zažili mnohokrát, v Zambii, v Zimbabwe, po celém Britském
společenství národů, které údajně vzhlíží k Británii a hledá v ní svůj
morální vzor. Británie tvrdí, že prosazuje "etickou zahraniční politiku".
Nejnovější výroční analýza Výboru na ochranu novinářů, Committee to
Protect Journalists, jasně dokazuje, že diktátoři a utlačitelé se rychle
zlepšují v metodách. Jenom hrubí tyrani - jako je třeba Kabila v Kongu -
zavírají dnes novináře bez zjevných důvodů. "Sofistikovaní despoti vědí
dobře, že režimy zaplatí mezinárodní cenu, pokud pravidelně vězní novináře.
Namísto toho tedy dnes umlčují nezávislé sdělovací prostředky tím, že je
pronásledují daňovými zákony, tvrdě je pokutují anebo jim omezují přístup k
státem distribuovanému papíru či do tiskáren." Jinými slovy užívají
maligních parodií západních metod - používají zbytků koloniálních zákonů a
opičí se po věcech, o něž se pokoušejí státy s "lepší" pověstí. Není
naprosto překvapující, že tyto taktiky se šíří nejvíce v Jugoslávii, na
Ukrajině, v Bělorusku a v mnoha zemích východní Evropy. Tihle lidi sedí
přímo u nás v hledišti.
Žaloby za pomluvu, urážka soudu, soukromí mocných, autorská práva,
zákon o utajovaných skutečnostech. To jsou naše, britské dary světu - a
jsou využívány nemilosrdně k umlčování svobodných informací.
Na první pohled se Tony Blair uchází o přízeň sdělovacích
prostředků. Navštěvuje Ruperta Murdocha. Ale vidí Downing Street, o co jde
v širším kontextu?
Vůbec ne, když jsou zastaveny tiskárny listu Mail on Sunday
uprostřed noci, jen proto, že týdeník otiskl nějakou historku od nějaké
vychovatelky (z rodiny Tonyho Blaira, pozn. JČ). Jen se to pokuste
otisknout, než to dostanete na ulici, budete zaškrceni. Prezident Robert
Mugabe v Zimbabwe si toho dobře povšimne a využije toho, až bude hájit své
"soukromí" a "soukromí" své manželky. Vůbec ne, když reportéři jako Tony
Geraghty připravují dlouhé měsíce informace o tom, jak armáda dohlíží na
Severní Irsko. Vůbec ne, když mladý studentský spojenec Davida Shaylera je
zatčen uprostřed univerzitní přednášky a odveden zvláštním oddělením
britské policie. Vůbec ne, když začnou soudy útočit na Observer a Guardian.
Nechápu, co vyvolává u šéfů MI5 a MI6 takovou hysterii - ani proč
ministr vnitra Jack Straw je jen trpně poslouchá. Buď tedy existovalo
(protizákonné) spiknutí britské rozvědky usmrtit Gadáffího - anebo
neexistovalo. Buď se bude konat oficiální vyšetřování tohoto případu, anebo
stačí kategorická dementi Robina Cooka a už to dále nevyšňořujte. Avšak
vláda zachází z touto epizodou způsobem, který se proměňuje od
nekompetentnosti k šílenství. Francie odmítla Shaylera vydat do Británie
pro trestní stíhání. Usoudila, že neexistuje dostatek důkazů. Britská vláda
se tedy Shaylera rozhodla žalovat u civilního soudu. Těžké vojenské boty
dusají.
Co máme říci, když je slyšíme na schodech? Že to znamená další
zbytečné výdaje, další dny zbytečně strávené u soudu, další dlouhé večery
strávené s právníky, kteří připravují reakce, další stres pro novináře a
jejich rodiny. Člověk to všechno přijme, když přijme novinářské zaměstnání.
Není ale pochyb o tom, co je toho všechno účelem.
Pronásledování, to jsou přesná slova ve zprávě Výboru na ochranu
novinářů. Zastrašování, aby jiné noviny o Shaylerovi se už neodvážily
psát. Všeobecná pomsta, aby se nikdo už neodvažoval zveřejnit žádné
informace o interních nedostatcích v nějaké organizaci.
Dobře! Vím (protože znám lidi, kteří to budou dělat), že se novináři
nevzdají a půjdou do této nutné bitvy. Ale je mi špatně ze slepoty této údaj
ně liberální, údajně reformní vlády, který vyžaduje, aby se takovéto bitvy
konaly. Protože staří deprimující diktátoři - premiéři Malajska a
Singapuru, generálové v Barmě, prezidenti Srbska a Běloruska - si toho
všichni velmi pečlivě všímají. Jejich tisk a jejich televize fungují ve
velmi mrazivém klimatu. Tito diktátoři a mnozí jiní se stále ještě snaží
uzavírat silnice v naší globální vesnici. A co řeknou, když je navštíví
naši velvyslanci? Ale milý pane, proč se tak rozčilujete? Vždyť my neděláme
nic jiného, než co děláte vy sami.
Svobodná novinářská práce má mnoho nejrůznějších charakteristik.
Často je primitivní a špinavá a cynická. Ale ve svobodné společnosti je
také naprosto nezbytná, je jako pupeční šňůra. Hovořil snad Tony Blair o
Grigoriji Paskovi a o radiaci v Japonském moři, když se v minulých dnech
bratřil s Putinem? Samozřejmě že ne. Takové záležitosti by mohly narušit
přátelské styky. Měl by však Blair vědět o Paskově nebojácné činnosti,
stejně tak jako by měl vědět o malé cele Nizara Nyyoufa - protože Blair
údajně hovoří za zemi, která pěstuje a zosobňuje hodnoty civilizace.
Samozřejmě: a souvislosti tohoto základního principu jsou jasné.
Svoboda je oceán a nikoliv jen několik zamrzlých rybníků, zahalených
v mlze.
Český příspěvek k pozorování planetek v roce 1999
Že jsou u nás dobré výzkumné projekty, možná leckdo tuší, ačkoliv
se o nich ve sdělovacích prostředcích moc nehovoří. Zde bychom chtěli naši
veřejnost informovat o jednom oboru astronomie. Možná vás bude zajímat
následující statistika pozorování planetek, kterou na základě publikovaných
dat sestavil japonský astronom S. Nakano. Ukazuje, jaké postavení ve
světovém měřítku zaujímaly v minulém roce jednotlivé hvězdárny v oblasti
astrometrie planetek (pojem vysvětlen níže). Na úvod si však připomeňme
některé pojmy.
O planetkách
Ve sluneční soustavě dominuje Slunce. Okolo Slunce obíhá několik planet
- Merkur, Venuše, naše Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun a obvykle
se k nim počítá i Pluto. Kromě toho je ve sluneční soustavě i spousta
drobnějších těles, jako jsou měsíce planet, planetky, komety,
meteoroidy.
Planetky (též zvané asteroidy) jsou pevná tělesa obvykle nepravidelných
tvarů. Největší z nich je Ceres o průměru asi 900 km. Jsou i planetky,
které naopak mají průměr jen několik metrů. Vlastně nelze přesně stanovit,
kde je hranice mezi malou planetkou a meteoroidem. Kdybychom ze všech
planetek uplácali jedno těleso, nově vzniklý objekt by měl průměr asi 1500
km, tedy méně než náš Měsíc s průměrem cca 3500 km.
Většina planetek obíhá Slunce v tzv. hlavním pásu, který se nachází mezi
Marsem a Jupiterem. Některé planetky však mají dráhy velmi eliptické
(protáhlé), takže se mohou dostávat za dráhu Jupiteru, jiné naopak blíže ke
Slunci než Mars. A některé planetky se přibližují i k Zemi či dráhu naší
domovské planety dokonce kříží.
Na Zemi existuje speciální odrůda lidí, kteří planetky pozorují.
Pozorují a objevují. Tito astronomové měří pozice planetek na obloze
(astrometrie), nebo měří jasnosti planetek (fotometrie). Astrometrická
pozorování jsou důležitá pro spočtení dráhy planetky, takže pak lze s
jistou přesností předpovědět, kde bude planetka v budoucnosti. Z fotometrie
se pak dá určit například rotace nebo tvar planetky.
U nás se planetkami zabývají především dvě hvězdárny: Kleť, která se
zaměřila na astrometrii, a Ondřejov, kde je hlavním programem
fotometrie.
Troška statistiky
Teď tedy k výše zmíněné statistice. V posledních dvou sloupcích tabulky
uvedené na konci článku jsou pro každou stanici (hvězdárnu) uvedeny celkové
počty publikovaných astrometrických pozic planetek (Total Obs.) a celkový
počet objevů planetek (Total *). Je patrné, že v minulém roce dominoval
program LINEAR (stanice č. 704, Lincoln Lab. ETS, USA), na jehož konto
připadá 66 % všech změřených pozic a také 66 % všech objevů. Dalši tři
velké vyhledávací programy (Catalina Sky Survey, LONEOS a Spacewatch,
všechny v USA) mu už jen sekundovaly (na počtu měření se podílely 9 %, 8 %
a 6 %). Tyto čtyři automatizované vyhledávací stanice jsou zaměřené na
objevy, kdežto české hvězdárny Kleť a Ondřejov se specializují na
potvrzování a další podrobné sledování a zkoumání již objevených těles.
Kleť a Ondřejov jsou na pěkném 6. a 8. místě; co se týče počtu pozic to
však znamenalo již jen příspěvek 0,6 % a 0,5 % (v počtu objevů pak 0,3 % a
0,6 %). Je tedy zřejmé, že český příspěvek k astrometrii a objevům planetek
je v současnosti z globálního pohledu malý, i když tato statistika, jako
ostatně každá statistika, poněkud zkresluje a zjednodušuje. (Např.
nevypovídá nic o kvalitě měření, která je u obou českých stanic
nadprůměrná, ani o tom, jaké objekty byly měřeny - v případě vyhledávacích
stanic samozřejmě dominují měření pozic těles nejpočetnější skupiny, tedy
planetek hlavního pásu, zatímco české stanice se více soustřeďují na
zajímavější a cennější tělesa, zejména blízkozemní planetky - tedy tělesa
přibližující se k Zemi.)
Můžeme říci, ze český příspěvek k astrometrii planetek byl v minulém
roce z globálního pohledu drobný, ale nepřehlédnutelný. I když jednoznačně
dominují USA, je Česko na třetím místě, za druhým Chorvatskem (což je
stanice Višnjan), v těsném závěsu za Českem je Japonsko (řada malých stanic
provozovaných astronomy-amatéry). Za Ondřejov lze říci, že pro nás je 8.
místo uspokojivé, neboť se v tomto případě jedná o náš doplňkový program k
našemu hlavnímu, fotometrickému programu.
Statistik různého druhu existuje více, z různých úhlů pohledu. Je
zajímavé vědět, jak si vedeme v celosvětovém měřítku.
Ministr O. Motejl neodstoupí ani přes
skandál s vězeňstvím
Je opravdu zarážející, že ohledně ministra O. Motejla veřejnoprávní ČT
i ČRo1 jako hlavní zprávu 28.3.2000 uvedli
jeho "slovní přestřelku" s předsedou poslanecké sněmovny V. Klausem
a vůbec nevěnují pozornost skandálnímu
stavu vězeňství (zřejmě čekají až na další vzpouru vězňů), kde jak se
ukazuje, resort řízený O. Motejlem totálně
selhává.
Ze zpráv ČTK:
1. PRAHA 22. března - Odsouzení, kteří mají strávit ve
vězení až dva roky odnětí svobody za méně závažné trestné činy,
se za brány věznic hned tak nedostanou. Generální ředitelka vězeňské
služby Kamila Meclová dnes totiž rozhodla o tom, že kvůli přeplněnosti
věznic do nich takto potrestaní nebudou dočasně přijímáni. Uvedla
to na dotaz ČTK.
"Generální ředitelka vězeňské služby přijala závažné rozhodnutí
dočasně pozastavit příjem odsouzených osob, které nastupují z civilního
života za méně závažné trestné činy a jsou odsouzeni do výkonu
trestu odnětí svobody," uvedl mluvčí vězeňské služby Eduard
Vacek.
Meclová podle něj toto rozhodnutí přijala na celostátní poradě
ředitelů věznic a vazebních věznic se státními zástupci. Hlavním
bodem porady byla podle Vacka současná závažná situace českého
vězeňství a nové trendy v řízení vězeňské služby.
2. PRAHA 27. března - Ministr spravedlnosti
Otakar Motejl se rozhodl zůstat ve své funkci, aby mohl dokončit
reformu justice. Úvahy o své rezignaci zdůvodnil rozčarováním
z jednání o dodatcích opoziční smlouvy mezi ODS a ČSSD, v nichž
si ODS vymohla personální obměnu vlády. Rozčarován byl také z
toho, že se jeho návrhy související s reformou soudnictví setkávají
s potížemi ve sněmovně.
3. OLOMOUC 28. března - Za protiústavní označil dnes
místopředseda olomouckého okresního soudu Petr Bednář rozhodnutí
generální ředitelky vězeňské služby Kamily Meclové.
"Podle jejího pokynu si budou věznice samy vybírat, koho
do výkonu trestu vezmou a koho ne, přestože výkon trestu stejně
jako trest nařizuje jedině soud. Jde o protiústavní a protizákonné
rozhodnutí, které nás pobuřuje. Obecně lze takové jednání hodnotit
i jako trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí," řekl
dnes ČTK soudce Bednář.
Uvedl, že Okresní soud v Olomouci dnes dostal do rukou první
dvě sdělení tamní věznice, kde její vedení oznamuje, že podle
pokynu Generálního ředitelství Vězeňské služby ČR nebyli z kapacitních
důvodů přijati do výkonu trestu dva odsouzení, kteří se sami dostavili
k nástupu do výkonu trestu.
Souhlasím s citovaným názorem soudce, že jde skutečně o závažné
ohrožení nezávislosti rozhodování soudů zakotvené v článcích 81
a 82 Ústavy ČR. Rozhodnutí ředitelky vězeňské služby může vést
paradoxně k tomu, že pokud soudci budou ukládat nepodmíněné tresty
odnětí svobody, budou "pro jistotu" ukládat tresty delší
než dva roky i v případech, kdy by podle názoru soudce účel trestu
byl splněn uložením kratšího nepodmíněného trestu, avšak soudce
má za to, že z hlediska výchovného působení na pachatele trestného
činu je vhodné, aby byla co nejkratší prodleva mezi uložením a
výkonem trestu (např. kvůli "rozbití party" mladých delikventů).
Tím se budou výkony kratších nepodmíněných trestů stále více odkládat.
Pokud soudce urychleně nařídí výkon trestu, protože urychlený výkon
je důležitý pro splnění účelu trestu, avšak věznice odsouzeného
nepřijme, mohlo by se skutečně jednat o naplnění skutkové podstaty
trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí podle § 171 odst.
1 písm. e) trestního zákona (závažné jednání, kterým je mařen účel
trestu, za což je stanoven trest odnětí svobody až na šest měsíců
nebo peněžitý trest).
Přihlédneme-li pak k tomu, že v ČR je téměř pravidlem nepřiměřeně
dlouhá doba mezi zahájením trestního stíhání a jeho pravomocným
skončením, je následné odkládání výkonu trestu z důvodu nedostatečné
kapacity věznic podle mého názoru opravdu skandální. Obecně přijímaným
pravidlem penologie (část trestněprávní nauky, která se zabývá
problematikou ukládání trestů) totiž je, že k dosažení účelu trestu,
jak z hlediska individuální prevence (zamezení pachateli v pokračování
nebo opakování trestného činu) , tak i z hlediska generální prevence
(odrazení dalších potencionálních pachatelů od trestné činnosti),
významně přispívá, je-li co nejvíce zkrácena doba mezi spácháním
trestného činu a výkonem trestu.
K čemu pak bude ministrem Motejlem připravovaná reforma trestního
řádu, která má zrychlit trestní řízení (ovšem za cenu velice nákladného
podstatného zvýšení kapacity trestních oddělení soudů), jestliže
uložené tresty nebudou moci být rychle vykonány.
Názory, že by větší množství trestních věcí bylo možno řešit
jinými tresty, než nepodmíněným odnětím svobody, případně tzv.
odklony (podmíněné zastavení trestního stíhání a narovnání - novela
trestního řádu zákonem č. 152/1995 Sb.), nejsou zcela od věci,
avšak použití těchto nástrojů trestního práva je omezené. Většina
trestné činnosti v ČR je totiž páchána recidivisty, nezaměstnanými,
případně cizinci, tedy majetkové tresty (propadnutí celého majetku
nebo jeho části - §§ 51 a 52 tr. zákona, ev. peněžitý trest - §§
53 a 54 tr. zákona) jsou v takových případech obtížně vymahatelné
a jejich uložení naopak odsouzené zpravidla motivuje k tomu, aby
se zbavovali majetku a vyhýbali legálnímu zaměstnání a většina
obcí nemá vytvořeny podmínky pro výkon trestu obecně prospěšných
prací (§§ 45 a 45a tr. zákona ve znění novely provedené zákonem
č. 152/1995 Sb.), proto je ukládání těchto trestů většinou nevhodné.
U osob, pro které je kriminalita zdrojem obživy, či na druhé straně
u bohatých pachatelů ekonomické kriminality je rovněž problematické
užití tzv. odklonů (které jsou podmíněny urychlenou finanční kompenzaci
poškozeným a v případě narovnání též příspěvek na obecně prospěšné
účely), neboť v prvém případě může stíhaný pachatel být motivován
k tomu, aby si opatřil finanční prostředky další trestnou činností,
ohledně níž doufá, že nebude odhalena, a ve druhém případě svádí
k přesvědčení, že ten kdo má dost peněz, může páchat trestnou činnost
a "vykoupit se", bude-li odhalena.
K tomu, aby institut podmíněného propuštění plnil svoji funkci,
je nutné zlepšit výchovné působení na odsouzené v průběhu výkonu
trestu a zajistit kvalitní tzv. postpenitenciální péči (náležitě
kvalifikovaní a vybavení sociální kurátoři, kteří budou mít prostředky
k tomu, aby zajistili tzv. resocializaci propuštěných - ubytování,
zaměstnání, efektivní dohled nad způsobem života při uplatnění schopnosti
pozitivně ovlivňovat propuštěného). Jinak podmíněné propuštění vede
(u tzv. osob společensky nepřizpůsobivých osob prakticky vždy) k
tomu, že propuštěný opět rychle zapadne do kriminogenního prostředí,
způsobí svojí trestnou činností další škody a rychle se vrátí do
věznice s delším trestem. Protože pro vězně není zajištěna práce,
žijí na státní útraty a poškození se nikdy nedočkají náhrady škody.
Urychlené zvýšení kapacity věznic a zajištění práce pro vězně
se jeví rozhodně důležitější, než zajištění Motejlova požadavku,
aby každý soudce měl vlastní jednací síň. Soudce zpravidla v jednací
síni tráví podstatně méně než polovinu pracovní doby, neboť potřebuje
čas i na řádnou přípravu procesů a na vyhotovování písemných rozhodnutí.
Pokud soudce nemá dostatečně nastudován spis a předem promyšlen
postup řízení, nemůže pak v jednací síni působit přesvědčivě. V
rychlosti nadiktovaný rozsudek, který soudce neměl čas si přečíst
a opravit překlepy zapisovatelky a případné stylistické chyby,
či dokonce v něm opomenul některou zákonnou náležitost, je špatnou
vizitkou justice a rozhodně neposiluje důvěru účastníků ve správnost
rozhodování. Pokud se i za současného stavu projdeme v pracovní
době po soudních budovách, zjistíme, že málokde jsou všechny jednací
síně současně obsazené. Ohledně reformy občanského procesu, kterou
prosazuje ministr Motejl, souhlasím s názorem, že sice může poněkud
usnadnit práci soudcům, ovšem za cenu většího zatížení účastníků
(zejména finančního, neboť při zvýšené formalizaci procesu bude
pro účastníka velkým rizikem, pokud se ve sporu nenechá zastupovat
kvalifikovaným advokátem).
Je opravdu zarážející, že ohledně ministra O. Motejla veřejnoprávní
ČT i ČRo1 jako hlavní zprávu 28.3.2000 uvedli jeho "slovní
přestřelku" s předsedou poslanecké sněmovny V. Klausem a vůbec
nevěnují pozornost skandálnímu stavu vězeňství (zřejmě čekají až
na další vzpouru vězňů), kde jak se ukazuje, resort řízený O. Motejlem
totálně selhává. Bylo by tedy skutečně namístě, aby ministr odstoupil,
neprokáže-li, že vina není na něm, ale na vládě a parlamentu, od
kterých se mu nedostalo požadovaných prostředků na řešení situace.
Názory předního českého advokáta na Motejlovu
reformu justice
Předseda České advokátní komory Karel Čermák (v
úvodníku Bulletinu advokacie č. 8/99 nazvaném Reformní meditace)
přístup našich politiků a legislativců k budování demokratické justice
v ČR připodobňuje k budování babylonské věže.
"Byl vypracován projekt Justiční reforma, o němž nikdo
neví, k čemu má vlastně sloužit (patrně k očekávání světlých zítřků);
a projekt už teď selhává na totálním zmatení jazyků, mohu-li si
dovolit to tak střízlivě biblicky nazvat. Voláte cihly a dovezou
vám vápno; vzkřiknete spravedlnost a pošlou vám urychlené řízení;
stěžujete si na nevymahatelnost práva a dostanete vymahatelnost
bezpráví; prosíte o rovný přístup k právům a kdosi odpovídá, že
došel a na nový nejsou peníze, protože je zapotřebí pěti miliard na
zrušení vrchních soudů, na rámy a na legislativní a jiná provizoria;
potřebujete právní ochranu a předloží se vám zmateční žaloba či
centrální registr závětí; očekáváte službu a moc praští vás nebo
někoho jiného pendrekem po hlavě a ještě vás ujistí, že to je ta
nejlepší služba, jakou vám může poskytnout." Při neexistenci
dlouhodobé koncepce právní politiky nelze podle Čermáka očekávat
jiný výsledek, než že "po zničující legislativní smršti
zůstane legislativní spoušť".
Po reminiscencích na ministra spravedlnosti Čepičku a jeho náměstky,
jakož i jejich nástupce, které v něm současné ministerstvo spravedlnosti
vyvolává, Čermák zdůrazňuje:
"Co to tedy vlastně je ta čertovská právní politika?
Stav, který chceme dosáhnout, je, doufejme, stav převážně
dobrovolné úcty k jistým základním mravním hodnotám a tím i respektu
k právu. Tomu se totiž říkává rule of law neboli po našem právní
stát.
Co se má a musí dělat, aby se toho dosáhlo? Poskytovat ochranu
právům. Až potud je to jasné. Teď přijdou úkoly právní politiky.
So je to ochrana práv? Kým, komu, jak a v jakém rozsahu či pořadí
ochranu poskytovat? Třeba i nuceně a preventivně? Někdy i zadarmo?.
A máme zde desítky otázek k rozhodnutí, ale i desítky vzorů pro
rozhodování."
Dále autor úvahy nastiňuje některé otázky, které by
při reformě justice měly být řešeny a shrnuje:
"A právní politika radši ani nedutá. Možná
se jí nechce říct, jak na nějaký spravedlivý proces, rovnost zbraní
nebo evropskou integraci kašle. To by ostatně u nás bylo sociálně,
konzervativně, liberálně, opozičně i koaličně tradiční.
Až si tohle všechno srovnáme v hlavě, až si to prodiskutujeme,
až se přestaneme zmítat mezi primitivním liberalismem a hrubým etatismem,
až právní politika promluví, tak můžeme začít dělat reformu justice
a novely soudních řádů. Pak se možná ukáže, že soudnictví, ba ani
soudní moc sama, není nějaký pupek světa, který je tu sám od sebe
a pro sebe a k tomu, aby neměl resty, stůj co stůj, padni komu padni,
a hlavně aby se při tom nemusel zdržovat nějakou spravedlností.
Do té doby budeme jako v tom starověkém Bábelu volat maltu a někdo
nám hodí cihlu, a to ještě nejspíš na hlavu z bortícího se horního
poschodí. ...
Nejhorší ovšem je, že strůjci všelijakých reforem u nás, jakož
i jiní urychlovači urychlení, jsou už odjakživa nejen bezmezně ješitní,
ale i příslovečně pilní, čímž mám na mysli přísloví pilný jako mol
na rozdíl od medonosné včelky. ... takže se, dámy a pánové právníci,
zejména vy mladší, připravte radši už teď na nové polykání andělíčků
a mocný odraz od dna."
Ještě jednou ke Kosovu
Vážený pane Žurku,
(BL 29.3.2000)
je zvláštní, jak si lidé pamatují tytéž události odlišně podle toho, na čí
straně se cítí být. Vaše interpretace událostí z podzimu 1998 v Kosovu je
pro mne v příkrém rozporu s fakty, jak si je pamatuji z našich a světových
sdělovacích prostředků (máte vy informace z jiných zdrojů?).
Vaše interpretace:
"Kdyz se znovu Srbove naštvali, poslali tam vojaky , a zacali
obsazovat
hranicni oblasti, cimz zrusili zasobovani UCK, muselo NATO nejak UCK
zachranit. Proto zrejme zacalo bombardovani. Cele jednani bylo zasterka."
Samozřejmě nevím tak jistě jako vy, zda celé jednání mezi západními
státy a Jugoslávií bylo či nebylo zástěrkou, ale rozhodně jsem nikdy neměl
dojem, že by NATO začalo bombardovat Srbsko proto, že armáda Jugoslávie
obsazuje pohraniční oblasti a odřezává zásobování UCK a už vůbec ne proto,
aby UCK zachránilo. Pamatuji si, že ještě mnoho týdnů před zahájením náletů
přicházely z Kosova otřesné (pro mne tedy zcela) zprávy o tom, že tam řádí
polovojenské bandy ozbrojených mužů, kteří když ne pod přímou ochranou tedy
přinejmenším za pasivního přihlížení policie a vojska vraždí civilisty,
včetně žen a dětí, vypalují domy a vyhánějí tisíce lidí z míst, kde jejich
předkové žili mnoho set let a které zcela legitimně považují za svůj domov.
Stát, která nemá schopnost nebo vůli ochránit své civilní
obyvatelstvo před hromadným zločinem, nemůže přece očekávat, že k němu bude
toto obyvatelstvo loajální a nebude se snažit převzít ochranu do vlastních
rukou. Předpokládám, pane Žůrek, že kdyby vaši rodinu měla přepadnout
skupina vraždících ozbrojenců, a vy věděl, že obracet se o pomoc na policii
je zcela marné, považoval byste za své základní právo bránit sebe své
blízké sám.
Zásah ozbrojených sil jsem tedy vnímal jako snahu ukázat, že zločiny
proti civilnímu (!!!) obyvatelstvu vlastního státu nejsou vnitřní
záležitostí tohoto státu. Upřimně říkám, že kdyby se stalo, a zde v Česku
začaly skupiny fanatiků vyvražďovat a vyhánět z domovů mé spoluobčany kvůli
jejich rase, národnosti či jiného podobného důvodu a kdybych viděl, že naše
vláda nemá schopnost nebo vůli tomuto zločinu bránit, pak bych přivítal
zásah zahraničních sil, protože práva a utrpení jednotlivce jsou pro mne
osobně mnohem důležitější než státní suverenita.
Vaše slova:
"Drzost je drzost. Uz jsem videl ledaco, ale nutit cloveka, aby
mel ruce
v kapsach, kdyz ho podrezavaji, to je vrchol."
Přesně těmito slovy může zdůvodňovat svůj ozbrojený odpor proti
srbským ozbrojeným silám i UCK, nebo ne? Nevím, zda máte v rukou nějaká
jiná čísla, ale podle informací, publikovaných v médiích, bylo před
zahájením bombardování NATO podřezáváno v Kosovu řádově více kosovských
Albánců než kosovských Srbů.
Zažil jsem co je totalita a nyní zažívám co je demokracie.
Demokracii dávám, přes všechnu její nedokonalost, jednoznačně přednost.
Věřím, že až v Srbsku jednou nebude totalita a vznikne tam demokracie bude
to znamenat rozhodující obrat ve vztazích mezi lidmi i národy, žijícími na
území bývalé Jugoslávie.
Ještě jednou o Bohu
Připojuji se k diskusi "o Bohu" jako obvykle s jistým zpožděním, neboť mé
chronické zaneprázdnění mi nedovoluje produkovat tolik příspěvků do Blistů,
kolik bych si přála. Někdy však může být takové zdržení výhodou. Můj
příspěvek tak přichází až po té, co se přehnala smršť názorů Motl/Cihelková
a rovněž se míjí s úvahami "filosofové víděňského kruhu"...
Já bych se chtěla vrátit k původnímu námětu jak byl navozen sporem
Lipšanský vs. Juliana (ještě dříve Juliana vs. Čulík) se zvláštním zřetelem
k tzv. "bohabojnosti", jak se o ní zmínil ve svém příspěvku pan Pinkava.
Svůj názor v otázce transcendentna jsem již kdysi formulovala v diskusi na
podobné téma (věda vs. pavěda), která proběhla v Neviditelném psu. Nejsem
si jistá, zda jsou tyto stránky v archivu Psa nyní dostupné. Pokusím se tam
řečené stručně reprodukovat:
Okolní svět vnímáme prostřednictvím našich smyslů, jejichž detekční
schopnost je velmi omezena. Je toho tedy zřejmě mnoho, co nám smysly
nezprostředkují, takže náš takto získaný obraz světa je nutně pouhým
výsekem skutečné reality (jistí škarohlídové dokonce tvrdí, že nás smysly
klamou...) Náboženské systémy se snaží tuto naši omezenost překonat a
zprostředkovat nám (bohužel ne vždy šťastným způsobem) vyšší realitu. Úkol
je to velmi obtížný, takže ne vždy se to daří, (špatné pochopení věcí,
záměrná dezinterpretace) a navíc je tato snaha narušována zneužíváním
náboženství pro mocenské účely, což v očích přemýšlivých lidí náboženství
diskredituje.
Přírodní vědy se sice snaží také překonat smyslovou omezenost,
např. použitím přístrojů, které naše smysly jaksi "nastaví" a výsledky pak
vyhodnocují exaktními metodami (alespoň poctiví vědci), ale při svém
zkoumání tak jako tak vycházejí ze "smyslového paradigmatu". Např. fyzika
částic vznikla prý na podkladě toho, že kterýsi antický učenec jednou
pozoroval hromadu písku a na základě toho dospěl k závěru, že hmota musí
sestávat z nejmenších, dále nedělitelných částic. A tak fyzikové všech
generací urputně hledají nejmenší nedělitelnou entitu a dělí a dělí a
dělí..... (že pane Motle?) Jaký div, že pak věda dochází k různým
paradoxům. Pro ilustraci základního problému, který si vědci neuvědomují,
si dovolím uvést jednu budhistickou bajku: jednou povolal jeden vladař
skupinu slepců a zadal jim úkol, aby ohmatali slona a pak popsali, jak
vypadá. Jeden slepec přistoupil ke slonovi zepředu, nahmatal chobot a řekl:
"slon je úzký a dlouhý, vypadá trochu jako had". Druhý slepec našel nohu
slona. Řekl: "slon vypadá jako sloup". Třetí našel ucho a řekl: "slon je
placatý" atd....
Ale přistupme k vlastnímu sporu věda vs. náboženství. Příčinou,
proč je (přírodní) věda v jakési opozici vůči náboženství, je původní
nesnášenlivost křesťanské církve vůči přírodovědnému bádání, jehož výsledky
byly v rozporu s názory křesťanských dogmatiků. Již antický svět na počátku
našeho letopočtu například věděl, že země je kulatá, že existují
protinožci, rovník atd. Nastupující křesťanství se však chtělo zcela
distancovat od všeho pohanského a tak zavrhlo jakékoliv znalosti,
pocházející z předkřesťanských zdrojů včetně metodiky takového zkoumání.
Jako zdroj všeho vědění měla sloužit křesťanskému světu Bible, takže např.
středověká geografie byla volnou fabulací na biblická témata. Středověké
mapy zpodobují svět nejrůznějším fantastickým způsobem, např. jako pevninu
ve tvaru písmene T podle toho, že Bůh rozdělil svět rovným dílem mezi tři
Noemovy syny. Na některých mapách prý byl zachycen i Ráj, situovaný ve
východní části světa :-). Lze se oprávněně domnívat, že tento sektářský
přístup byl v křesťanském světě etablován po Nicejském (?) koncilu v šestém
století n.l., v rámci něhož křesťanství získalo mnoho rysů mocenského
nástroje a na němž byla m.j. zakázána víra v reinkarnaci, která byla do té
doby běžnou součástí duchovního chápání světa.
Malichernost a dogmatismus církevních hodnostářů paradoxně
prokázaly křesťanství medvědí službu - přírodní věda nakonec nezvratně
prokázala neplatnost např. Geocentrismu atd., což zviklalo víru v
neomylnost křesťanských autorit, potažmo zpochybnilo náboženství jako
takové a přírodní vědu pasovalo (zcela neoprávněně) do role tvůrce nové
kosmologie, konkurenční vůči náboženským systémům. Pro zajímavost - pokud
vím, tak nikde ve světě neexistuje ateistická kultura; tzv. ateismus je
záležitostí pouze evropskou resp. oblastí s původně křesťanským vlivem.
Bohužel se zdá, že spolu s rolí "vůdčí instituce pro výklad světa a
vesmíru" přejala věda, resp. řada jejích představitelů, od svého konkurenta
(církví) i jistou dávku omezenosti, nesnášenlivosti a dogmatismu - viz
podrážděné odmítání a ostrakizace veškerých alternativních přístupů k
poznání, jako např. skandalizace homeopatie ze strany předsedy Akademie věd
Rudolfa Zahradníka a dalších. V tomto bodě dávám tedy Janu Lipšanskému za
pravdu, i když svůj názor nevhodně formuloval. Dá se namítnout, že
alternativní disciplíny poskytují mnohem větší prostor různým podvodníkům a
šarlatánům, než disciplíny exaktní, ale ani to není důvod k čisté
doktrinářskému odmítání jiných přístupů a metod poznání.
Hlavní motivací proč napsat tento článek pro mě ale nebyla potřeba
sdělit svůj obecný názor v otázkách víry nebo vědy. Přivedlo mě k tomu
vyjádření Václava Pinkavy v rámci této diskuse: "věřící lidé (=příslušní k
nějaké konfesi) jsou hodnější, odpovědnější a morálnější než ateisté,
protože mají strach, že když budou hřešit, přijdou po smrti do pekla." Aneb
"proč by se někdo měl chovat mravně, když nemusí...." Ráda se chopím
příležitosti polemizovat s tímto zcela zcestným a i dost nebezpečným
názorem (=mravnost lze docílit strachem).
Velkým problémem křesťanství (ale i judaismu a zejména islámu) je
právě charakteristika Boha jako zastrašující autority (bohužel převažující
nad tvrzením, že Bůh miluje všechny lidi bez rozdílu). Člověka lze odvrátit
od určitého jednání zastrašením, ale neodstraní se tím jeho vnitřní potřeba
takové činnosti, takže využije první příležitosti, která se mu naskytne,
aby udělal, co ho těší. V případě tak všeobecné a abstraktní hrozby jako je
peklo lze použít řadu způsobů, jak své špatné konání "překvalifikovat" na
správné. Dále pan Pinkava stejně jako řada dalších lidí mylně ztotožňuje
křesťanství s desaterem přikázání. Naprosto pomíjí ústřední myšlenku
křesťanství a tou je postava Krista spasitele, který snímá všechny hříchy z
těch, kteří se k němu přikloní a přijmou jeho oběť, podstoupenou na kříži.
Je tedy hlubokým omylem domnívat se, že náboženství řeší především otázku
morálky. Dokládá to mimo jiné i např. spor Jana Husa s církví ve věci
mravních poklesků katolických kněží tehdejší doby (vlastně i samotný fakt,
že k nim docházelo). Četla jsem názor jistého křesťana, který upozorňuje na
to, že věřící často příliš spoléhají na odpuštění a vykoupení svých hříchů
skrze Ježíše Krista, takže si příliš nedělají strarosti s morálkou.
Ohlédneme-li se do minulosti, vidíme, že v křesťanské Evropě docházelo ke
zločinům, násilí a intrikám jako všude jinde a ve všech dobách, takže ani
hrozba peklem hříšníky neodradila. Přesvědčení konzervativně orientovaných
lidí, že "pořádek" mezi lidmi se dá docílit strachem a násilím vede velmi
často k nesprávnému použití donucovacích prostředků nebo k jejich zneužití
ke zcela jiným účelům (pokud vůbec původní úmysl byl ušlechtilý).
Skutečná mravnost se zakládá na poznání a přijetí dobra jako
principu. Komu připadá toto tvrzení pošetilé a prakticky nerealizovatelné,
ten ať si uvědomí, že určité povědomí o tom, co je dobré a správné má každý
člověk - i zločinec. Je to ostatně i základ pojmu tzv. "přirozeného práva".
Východní náboženství, zvláště budhismus, přinášejí mnohem uspokojivější
výklad fungování světa včetně mravních otázek, než křesťanství. Každý živý
tvor je součástí vesmírného celku a ublížit kterékoliv jeho části znamená
ublížit sobě. Dále karmický princip hlásá, že každý špatný čin zatěžuje
naši karmu = tedy opět chováme-li se špatně, škodíme zejména sami sobě.
Řekla bych, že tento "automatismus" je mnohem silnější a lepší motivace k
mravnosti, než strach před přísnou vyšší autoritou, která nás bude soudit a
nakonec potrestá, uzná-li za vhodné. Odpovídám tedy panu Pinkavovi na
otázku: "Proč by se člověk měl chovat mravně, když nemusí?" Protože to má
smysl! A když už jinak nedáte a neumíte si představit fungování světa bez
odplaty za špatné činy - je zde přece mechanismus příčiny a následku. Ač se
to nezdá, hodně nepoctiví lidé nebývají skutečně šťastní z nejrůznějších
důvodů a jejich jednání se jim v dlouhodobé perspektivě tak či onak vymstí.
Tady si dovolím malou odbočku - tuším Juliana jednou v souvislosti s
Václavem Havlem poznamenala, že když se někdo rozhodne být dobrý, musí být
dobrý absolutně. Havel hlásá morálku (a vítězství pravdy a lásky nad lží a
nenávistí) a jistě se snaží svým ideálům dostát, ale není dost důsledný a
občas se svým zásadám zpronevěří, což je jeho hlavní problém. Souhlasím s
názorem, že když už se někdo rozhodne pro dobro, nesmí se ani trochu
odchýlit - tedy vždy a za všech okolností musí jednat v souladu se svým
svědomím. Opravdu mám zkušenost, že když je někdo "v zásadě dobrý", ale
občas akceptuje nějaké pokušení nebo projeví určitou slabost, tak se mu to
tvrdě vymstí, zatímco opravdovému darebákovi to projde. Právě tohle je
příčinou malomyslnosti mnoha lidí a vede k přesvědčení, že "svět je veskrze
zkažený...".
Vyslovila jsem názor, že hlavním smyslem náboženství není udržovat
morálku společnosti. Opravdu ne. Mravní zásady jsou jen součástí, jakousi
podmnožinou náboženských systémů, spolu se životosprávou, hygienickými
předpisy a dalšími pravidly, které mají pomáhat věřícímu zvládat každodenní
všední život. Hlavní poslání náboženství je právě připomínat existenci a
udržovat kontakt s vyšší realitou, která je různými systémy nazývaná různě
- Bůh, Alláh, Velká prázdnota, Tao atd.. (uvažuji jen známé monoteistické
systémy) Zatímco stará východní učení se soustřeďují zejména na
komplikovaný výklad vesmírných duchovních principů, (složitost výkladu je
nicméně adekvátní složitosti tématu), pozdějsí náboženské systémy počínaje
judaismem se již uchylují k jistým zjednodušením a zkreslením pro lepší
pochopení (a hlavně přijetí) i prostými věřícími. Právě tyto kladou větší
důraz na definici oněch "světských" pravidel pro každodenní život lidí na
úkor jejich chápání vyšších principů (a vzbuzují tak mylné dojmy v panu
Pinkavovi). Vyvrcholením tohoto dekadentního trendu se zdá být islám, který
v podstatě nepřináší žádný výklad světa ani jiný jednotící princip, jen do
detailu upravuje každou minutu života svých věřících (když to přeženu).
Samo slovo islám znamená povinnost (muslimem se prý člověk stane jednoduše
- stačí třikrát za sebou říci "Alláh je velký"). Je tedy třeba rozlišovat
mezi duchovností a religiozitou, protože některé konfese jsou opravdu velmi
problematické a pro věřící spíš zavádějící. Z hlediska psychiky člověka
přináší kterákoliv řádná duchovní cesta vnitřní klid, správnou hodnotovou
orientaci, duševní stabilitu a pocit smyslu života a jeho naplnění.
V jedné věci ve velmi hrubých obrysech lze však s panem Pinkavou
souhlasit - absence jakéhokoliv duchovního cítění může vést k různým formám
necitelnosti a cynismu. To se ovšem netýká automaticky každého, kdo se
považuje za ateistu. Dovolím se oklikou vrátit zpět k vědě, kde se odklon
vědců od náboženského vnímání světa projevuje například nedostatkem úcty k
živým tvorům, který jim dovoluje používat pokusná zvířata. Nechci se
pouštět do polemik, zda je život člověka cennější než život zvířete a kolik
spotřebovaných zvířat zachrání kolik lidských životů. Chci poukázat na
samotný fakt, že živí tvorové jsou vnímáni jako MATERIÁL k pokusným účelům.
Onehdá jsem viděla v televizi reportáž z pobytu francouzských vědců u
jednoho sibiřského jezera za polárním kruhem, kde prováděli výzkum. Krajina
to byla velmi nehostinná, takže i rostlin a zvířat tam bylo málo a vědci si
stěžovali, že v jezeře je málo ryb - za celý den jich prý ulovili jen
šestnáct... Rozumějte - měli málo "materiálu" k laboratorní analýze.
Nakonec zřejmě nějaký statisticky významný vzorek dali dohromady a své
výsledky prezentovali na kameru takto: .. v jezeře žijí ryby velké (záběr),
menší (záběr) i úplně malé (záběr). Také se zmínili o zjištěném rybím
kanibalismu - větší ryby měly v žaludku kosterní zbytky malých. Tito vědci
tedy vyhubili nezanedbatelnou část vzácné rybí populace v tomto jezeře -
nádherné, úžasné, houževnaté tvory, kteří dokázali přežít v nepříznivých
podmínkách drsné sibiřské krajiny, aby zjistili fakta, která mohli získat
např. pozorováním života ryb pomocí kamery, případně s užitím jiné vyspělé
techniky.
Další věc, kterou platí věda své odtržení od transcendentna, je
určitá pošetilost (v lepším případě) v zaměření na cíle svého snažení.
Namátkou uvedu slavné klonování ovcí. Téměř v každém článku o klonování,
který jsem četla, je shrnuta řada argumentů, proč příroda upustila od
klonování jako způsobu reprodukce vyšších organismů. Nesnaží se tedy výkvět
genetiků vlastně o nesmysl - o postup, který byl z různých důvodů shledán
pro vyšší organismy nefunkční? Proč si žádný z vědců tuto otázku nepoloží?
Při čtení tohoto článku jistě mnohým vyvstává otázka: "Dobře, mé
smysly jsou nedokonalé, moje schopnost poznávat skrze ně pravou realitu
nedostatečná. Co s tím? Mám snad začít slepě věřit něčemu, o čem mám
pochybnost, zříci se svého vlastního úsudku a kritického myšlení ve
prospěch něčí interpretace skutečnosti, kterou není možné si ověřit?" V
duchovní literatuře se jako jedna z možností překročit práh smyslového
vnímání doporučuje meditační technika. Stará východní náboženství (opět na
rozdíl od již zmiňovaných pozdějších) nevyžadují v zásadě slepé následování
proroků, ale pokládají za samozřejmé dosažení duchovního růstu
prostřednictvím osobní zkušenosti. Zajímavé výsledky v tomto směru
prezentuje např. v úvodu svého díla autor "Pěti Tibeťanů" a nedá mi
nezmínit se v této souvislosti o spisovatelovi a hedonikovi Páralovi, který
podle všeho již několik let dává přednost intenzivní zenové meditaci v
ústraní před rauty a recepcemi. Mezi mystiky a duchovní učitele patřil i
známý český fotograf František Drtikol. Považuji však za nutné upozornit,
že duchovní růst je velmi dlouhodobá a pracná záležitost, vyžadující mnoho
let trvající úsilí. Závěrem bych si ještě dovolila doporučit zájemcům o
tuto problematiku pozoruhodnou knihu "Hovory s Bohem", Neale Donald Walsch,
nakladatelství Pragma 1998.
P.S: poznámka pro Julianu: duchovno nemusí být v rozporu s vědeckou
prací - známá mystička Míla Tomášová je povoláním mikrobiolog ...