Sociologove problemy pestovani statusu a prestize jiste studuji, tak
se jich mohly autorky zeptat. Odpovedi na tyto otazky by byly mnohem
zajimavejsi nez informace o kvalite potravy na ruznych rautech.
PS Mocni asi nikdy neznaji miru. Vzpominam na uvodni scenu filmu "Pribeh
dvou mest" podle Ch. Dickense, kde dvorane hazeli slechtickym psum maso
pred vyhladovelym davem. Dav pak vzal utokem Bastilu. V Ceske republice je
pul milionu nezamestnanych a celebrity maji problemy s tim, jak usporadat
co nejlepsi vecirky. Take se tu ted objevily billboardy s reklamou na
nejaky casopis "pro vyvolenych hornich deset tisic". (To je tam opravdu
napsano!) Casopis bude vyvolenym radit, jak co nejefektivneji rozhazet
penize. Musim rict, ze na ty billboardy patrim se zalibenim. Myslela jsem
totiz, ze dilo Thorstena Veblena z r. 1899, "Teorie zahalcive tridy", kde
popisuje "ostentativni spotrebu" nouveaux riches, je uz zastarale. Neni.
Jak se objevi novi zbohatlici, kteri chteji smenit penize za symboly
statusu, objevi se i "ostentativni spotreba". Grebenicek by mohl temto
lidem poslat dekovne dopisy. Setri mu penize na predvolebni kampan.
Evropa, migrace, stárnutí a přelidnění: Jaroslav Teplý nemá
pravdu
v deníku Britské listy ze dne 22.3.2000 (článek je datován
4.3.2000).
Autor se v článku zabývá
existencí dvou různých stran celosvětové demografické krize. Na jedné
straně jsou vyspělé země s relativně vyšším životním standardem a zcela
odlišným žebříčkem hodnot, ve kterých je realitou poměrně prudký úbytek
obyvatelstva přirozenou měnou, stárnutí obyvatelstva a nepříliš vzdálená
vyhlídka krachu penzijních systémů založených na průběžném financování a
celá řada vztažných problémů. Na druhé straně existuje větší (jak co do
počtu států tak co do počtu obyvatel v těchto státech) skupina rozvojových
zemí, které se potýkají s problémy zcela opačnými: Prudká akcelerace
populačního růstu s důsledky na vyčerpání přírodních zdrojů (pitná voda,
orná půda atd.), násilné konflikty a boje o tyto zdroje, celková chudoba a
zaostalost takových států a jejich obyvatel, neúnosné hygienické podmínky,
hladomor, bída, negramotnost apod. Narůstá diference mezi těmito dvěma
skupinami států v oblasti hustoty obyvatelstva a pravidelnosti jeho
rozmístění či životní úrovně. Právě tato diferenciace chudých a bohatých je
však potenciálním zdrojem konfliktů mezi těmito dvěma světy a zůstane
latentním konfliktem pouze do té doby, dokud budou mít chudí co ztratit.
Řešení tohoto narůstajícího konfliktu není v žádném případě jednoduché,
černobílé nebo snadno aplikovatelné. Zcela pozitivní řešení pro obě strany
neexistuje. Optimální řešení by bylo takové, které by napáchalo nejméně
zla. Fáze nalezení takového řešení je pochopitelně nejtěžší fází celého
procesu.
Autor článku polemizuje o tom, jestli migrace, která je
diskutována jako jedno z možných řešení problému disproporce mezi vyspělými
a rozvojovými zeměmi, je právě tímto "řešením nejmenšího zla". Spíše soudí,
že ne a navrhuje řešení na protilehlém pólu spektra - postavení bariéry
mezi těmito dvěma světy pomocí imigračního embarga na chudé země s tím, že
když budou tyto země nuceny řešit své problémy samy, že je řešit budou.
Zastává názor, že chudé země považují za řešení problému nebo upouštění
přetlaku tohoto problému emigraci do vyspělých států.
Ráda bych se k tomuto stanovisku i k předloženému řešení
vyslovila z pozice ne snad odborníka, ale člověka, který přichází denně do
styku s demografickými informacemi a jejich vazbami na společnost.
1) Pokud by se toto opatření přijalo, stal by se ze základního
dokumentu hovořícího o lidských právech - Listiny základních práv a svobod
- pouhý cár papíru. Vytvořila by se fyzická bariéra mezi dvěma světy. Lidé
ve světě vyspělých států nejsou kvalitnější nebo lepší lidé než lidé v
zemích rozvojových. Celá problematika je pochopitelně nahlížena z pozice
člověka žijícího v tom lepším světě a odtud plynou závěry.
2) V rozvojových zemích a zvláště v zemích s populační explozí je
váha a hodnota lidského života velmi malá. Často se jedná o vojenské či
polovojenské diktatury, jejichž představitelé nemají jinou starost, než jak
zabezpečit sebe sama a otázka života či smrti příslušníků takových států je
naprosto nezajímá. Státy, které mají problémy ve všech oblastech svého
fungování nejsou schopny ani ochotny samostatně řešit situaci a důsledky
populační exploze natož aby byly schopny a získaly dostatek prostředků k
jejímu zmírnění až odvrácení. Takové vlády nebo takoví politikové těžko
budou řešit problémy jejich zemí samostatně. Z velké míry se tedy nejedná o
pasivitu, ale o nemožnost samostatně něco dělat
3) Otázka "zablokování fertility dívek mezi 11-20 lety" předpokládá,
že existuje nějaká autorita či vyšší moc, která donutí dívky v tomto
věkovém rozmezí k vratné sterilizaci nebo používání spolehlivé
antikoncepce. Nic takového neexistuje a i pouze programy plánovaného
rodičovství, které se dívky v tomto věku snaží poučit a zpřístupnit jim
metody antikoncepce, aby si mohly svobodně zvolit mezi životem v bídě a 11
dětmi a získáním jakékoli gramotnosti, aby jejich šance v ekonomicky
podmíněném životě byly vyšší, stojí obrovské množství peněz a jednotlivé
rozvojové země by tyto peněžní prostředky samy nikdy neshromáždily. Pokud
by se ponechalo na jednotlivých rozvojových zemích, aby se se svými
problémy vypořádaly samy, celý problém se ještě zhorší. Nechme stranou
otázku, jestli se do těchto problémů samy skutečně dostaly nebo jestli sem
tyto problémy byly importovány vyspělými civilizacemi pod vlajkou pokroku,
na který obyvatelstvo těchto zemí nebylo ani v nejmenším připraveno.
Samotné zablokování schopnosti rodit děti u dívek mezi 11-20 lety (ve
smyslu povinné dočasné sterilizace či podobných opatření, kdy by se o
zablokování v globálu dalo mluvit) je až příliš dobře srovnatelné s ženskou
obřízkou, v afrických zemích a upalováním vdov po zemřelých Indech, což
jsou jen dva nejtransparentnější příklady toho, jak se společnost snaží
násilně korigovat život a smrt individua. V oblasti redukce podílu
těhotenství v mladém věku je cílená osvěta zřejmě jedním z mála rozumných
prostředků. Násilím a donucováním lze dosáhnout pouze efektu, který byl
detekován v Číně v souvislostí s politikou jednoho dítěte - za prvé
naprosto tragického poměru pohlaví při narození (pro rodinu je výživa
chlapce perspektivnější než výživa děvčete a proto většina prvních
těhotenství, kdy je pohlaví identifikováno jako ženské, končí potratem) a
za druhé nárůst počtu neevidovaných druhých dětí v odlehlých oblastech,
které neexistují z hlediska žádné úřední evidence (zdravotní péče, školství
atp). Mám dojem, že toto cílem není.
4) Nečiňme rozvojové země odpovědné za "překročení mezí", které jsme
v převážné většině překročili sami. Je to především populace vyspělých
zemí, která spotřebovává vyčerpatelné zdroje, neuvěřitelně (alespoň z
hlediska obyvatelstva zemí rozvojových) plýtvá a žije si nad poměry.
Argumentace, že obyvatelstva ve vyspělých zemích je méně, je čirým
alibismem a opět přijímáním dvojího metru. Představa, co by se stalo, kdyby
většina obyvatelstva rozvojových zemí začala používat toaletní papír nebo
něco podobného, je samozřejmě dosti děsivá, ale pokud se populace vyspělých
zemí sama odmítá uskrovnit, jak něco takového může chtít od populace zemí
rozvojových.
5) Rozvojové země se samy se svými problémy vypořádat nemohou.Už
proto ne, že většina z nich má za sebou minulost kolonie dnes vyspělých
zemí. Kolonizátoři vzdálili původní obyvatelstvo kolonií od jejich
původního způsobu života, odnaučili je žít a přežívat v jejich vlastním
prostředí, většinu přírodního bohatství si přivlastnili a postavili na něm
vyspělost svých domovských států. Nemají příliš kde brát na řešení svých
problémů. Pokud vyspělé země nechají méně šťastné rozvojové země, aby
řešily své problémy samy, přispějí tak k ještě většímu zchudnutí těchto
zemí a jejich obyvatelstvo přiblíží situaci, kdy nebude mít co ztratit. Je
samozřejmě spíše posláním hororových filmů a románů dotáhnout do konce
historickou paralelu stěhování národů, ale početní většina obyvatelstva
žijící v poměrně velmi bídných životních podmínkách v rozvojových zemích,
která nemá co ztratit, je poměrně reálnou hrozbou.
6) Argumentace úspěchem pronatalitní populační politiky v ČSR je
značným populismem. Pronatalitní opatření se sice na konci 60. let neminula
cílem, ale jejich načasování je přinejmenším zarážející. Byla totiž
zavedena v době, kdy do období maximální plodnosti přicházely populačně
silné poválečné ročníky. Porodnost by se v tomto období zvýšila sama o sobě
i bez akcelerujícího vlivu propopulačních opatření. Obecně se v ČR má za
to, že vlivtěchto propopulačních opatření z konce 60. let je spíše
negativní, protože dočasný prudký vzestup porodnosti je nadměrným výkyvem v
časové řadě počtů narozených dětí a generace osob z let 1970-1975 budou až
do svých zhruba 60-70 let věku nejsilnější generací vůbec a navíc budou
zdrojem dalších sekundárních výkyvů počtu narozených dětí ve druhé a
dalších generacích. To se považuje za nezdravé, zvláště z hlediska
stability fungování státu a státního rozpočtu (prudká změna struktury a
výše příjmů a výdajů státního rozpočtu např. v okamžiku, kdy tato generace
začne odcházet do důchodu.
7) Pozitivní vliv na dítě, které bylo ve věku jednoho roku
'odloženo' do jeslí na jeho duševní i tělesný vývoj byl již dávno vyvrácen.
Naopak bylo zjištěno, že sociální inteligence a vazby dítěte, díky kterým
je schopno se zařadit do společnosti se vytvářejí mezi 1-3 rokem a
nejpodstatnější je pro jejich správné fungování dostatečná dávka mateřské
lásky a péče věnované dítěti právě v tomto věku v rodině. Mateřské školky
jsou něco jiného - v nich dítě postupuje dále v procesu sbírání zkušeností
- jako osoba pevně zakotvená v rodině se zapojuje do kolektivu dalších
osob. Ale do mateřské školky chodí děti od tří let nikoli od jenoho nebo
dvou let věku. Navíc jsou mateřské školky vhodným předstupněm ke škole, aby
dítě neprožilo příliš mnoho šoků najednou.
8) V článku si autor poněkud odporuje. Na jednom místě prohlašuje,
že "v budoucnu by bylo nutno ve vylidněné Evropě začít využívat práci
starších lidí" a vzápětí prohlašuje, že jeho "osobně se tohle všechno
vzhledem k mému věku netýká". Abych řekla pravdu, nelíbí se mi představa
staříka, který celý život část svého platu odevzdával na starobní důchody
jiných lidí, a najednou by byl nucen si na chléb a vodu vydělat kopáním
kanálů (tedy těžkou manuální prací, na kterou už dávno nebude mít fyzickou
sílu a která je považována společností za nepopulární).
Celý článek na mě působí dojmem, že byl napsán jako rychlé černobílé řešení
od hospodského stolu a nikoliv jako pokus o seriózní příspěvek k diskusi o
tomto velmi širokém a komplexním problému.
Ještě jednou o českém jazyku a o polovodičích
Mila pani ci slecno Koutna,
tak jsem si precetl Vase uvahy na
Britskych listech (vsimnete si, ze jsem
zatim neuzil mirumilovneho slova "blaboly", trpelivost) :-). Pozadi sveho
komentare k slovu "polovodic" a "tranzistor" jsem prevzal od pana Ptacka.
Sam jsem jsi nikdy nemyslel, ze by to melo byt totez, jak jste jiste
zaznamenala z detailniho popisu tranzistoru, nicmene jsem dospel k
presvedceni (ktere nize dolozim), ze na zmince pana Ptacka je neco vice
nez jen jeho osobni neznalost - a ze v primitivnich dobach, kdy v ceskem i
svetovem kontextu vetsina lidi presne nevedela, co to znamena tranzistor,
bylo toto slovo povazovano za synonymum "polovodice", z nehoz je
tranzistor vyroben.
Tranzistor je z hlediska konstrukce velmi jednoducha soucastka, sklada se
ze tri prouzku polovodice, a proto jiste od laika neni smrtelny hrich
odbyt ho pouhym slovem "polovodic". Napriklad "chlebova pochoutka" je
tlusty platek chleba mezi dvema tenkymi platky chleba (naprosta analogie
tranzistoru), a presto by i chlebovou pochoutku leckdo nazval "chlebem".
;-) Komplexnost konstrukce tranzistoru nepochybne precenujete. Tranzistory
v modernich obvodech se navic slevaji jeden do druheho - a zbude z nich
fakt jen usporadany kus polovodice, jehoz struktura se peclive vytvari
uzitim modernich nastroju LASERy nevyjimaje.
Mohu take lehce dokumentovat, ze treba i v anglictine - a nehlede na
sebevedomi, s jakym pana Ptacka ci jeho profesora obvinujete z
ignorantstvi a neznalosti - se slovo "semiconductor" (polovodic) uziva pro
oznaceni zarizeni a soucastek z polovodicu sestrojenych, viz definice
"semiconductor" na
m
ailto:http://rel.semi.harris.com/docs/lexicon-old/S.html
semiconductor
A class of materials, such as silicon and germanium, whose electrical
properties lie between those of conductors (such as copper and aluminum)
and insulators (such as glass and rubber). A material that exhibits
relatively high resistance in a pure state and much lower resistance when
it contains small amounts of certain impurities. The term is also used to
denote electronic devices made from semiconductor materials. See
semiconductor device.
Prikladem polovodicoveho zarizeni, ktere lze nazvat "polovodic", je
tranzistor, viz definice "transistor" na
http://rel.semi.harris.com/docs/lexicon-old/T.html
transistor
----------
A three-terminal active semiconductor device that provides current
amplification. A bipolar transistor is comprised of base, emitter and
collector and is a current-controlled device with a low input impedance. A
field-effect transistor has gate, source, and drain electrodes and is a
high-impedance, voltage controlled device. The first transistor was
invented at Bell Laboratories in 1947 by Nobel-Prize physicists John
Bardeen, William Shockley and Walter Bratain. See base, bipolar
transistor, collector, drain, emitter, field-effect transistor, gate,
MOSFET and source.
Nepochybuji nicmene o tom, ze inzenyri a fyzici i v Cechach snad uz tehdy
vedeli, co to presne tranzistor je, ale tohle proboha byla *jazykova*
diskuse a slo v ni o zcela konkretni *jazykovy* problem. Jestli chcete,
mohu Vam dat jiny priklad, ktery dokumentuje *jazykovou* tezi, se kterou
jsem vyrukoval, ze totiz prejata slova ziskaji casto konkretnejsi vyznam
nez jejich ceske ekvivalenty (treba slovo "efekt" se uziva jen pro nektere
"jevy"). Kazdopadne to neni uplna brnkacka, nalezt takovy priklad, a proto
jsem uzil prikladu s polovodicem, ktery byl prave po ruce. Moc dobre vite,
ze jsem ani nahodou nerekl, ze "inzenyri povazovali tranzistor a polovodic
za synonyma". Naopak jsem rekl, ze "je celkem urcite nepovazuji za
synonyma", takze nevim, proc mne to podsouvate. Opatrnou formulaci s
"dnesni fyzici a inzenyri" jsem uzil proto, ze jsem nadale presvedcen, ze
lide v minulosti - pripadne neinzenyri a nefyzici, kteri se v detailech
nevyznaji - mohli nebo mohou nadale povazovat tranzistor a polovodic za
synonyma, kterezto moje tvrzeni snad prinejmensim pan Ptacek mimo vsi
pochybnost dokazal, a tudiz Vas prispevek na nem sotva neco zmeni; navic
jsem snad vyse dostatecne naznacil, ze i v zargonu lide obcas uziji slova
"semiconductor" pro "transistor".
Tohle jsou ale vsechno velmi mlhave a spatne definovane otazky jazykove.
Jazyk je jen prostredek komunikace a dorozumeni, ruzne narody mluvi
ruznymi jazyky, ruzni lide a ruzne komunity mini pod ruznymi slovy casto
neco alespon trochu odlisneho (castecne z neznalosti, castecne diky tomu,
ze kazdy ma pravo si svoji slovni zasobu formovat podle sveho vkusu) - a
vyznamy slov se mohou menit. Ale tak tomu proboha neni s fyzikalnimi
zakony. Fyzikalni zakony jsou naprosto pevne, nemenne, a zdokonaluje se
jen to, jak *lide* tyhle zakony chapou - a pokud nejaky ten zakon pochopi
a dobre odzkousi (jako napriklad Newtonovu teorii) - v domene vlivu, ve
ktere je tento zakon odzkouseny, je naprosto spolehlivy (a tak Newtonova
teorie pochopitelne i dnes popisuje v podstate vsechno, co se tyka pohybu
planet apod.).
Snad je to jen spatny sen, ale mam dojem, ze ve svem textu pisete pravy
opak, ze totiz otazky jazyka jsou stoprocentne spolehlive, zatimco
fyzikalni zakony jsou chatrne, nespolehlive a promenne (a i poznatky
nejlepsich vedcu dokonce "stoji na nejistem zakladu" - jeste se umyslne
postavite nad Alberta Einsteina nebo Edwarda Wittena???). Proboha, zenska,
to si snad delate legraci! Pripada mne to slavny sprym Alana Sokala (ktery
mu otiskli v Social Text), v nemz axiom vyberu prohlasil za "zensky vliv"
v matematice a velikost Ludolfova cisla byla podle tohoto clanku zavisla
na politickych tlacich.
Kdyz treba vyslovime zminene slovo "polovodic", co to presne znamena, je
do znacne miry spolecenska konvence ci lepe otazka dohody expertu. Muzete
samozrejme slovo okomentovat dvaceti dalsimi slovy a rikat tomu definice,
tim ale z neurcitosti casto neresite vubec nic a presouvate jen brime na
jina slova. Vodivost materialu muze byt temer jakakoliv, nekde musime
udelat hranici - mame takovou ci onakou slouceninu s takovym ci jinym
mnozstvim primesi jeste nazyvat "polovodicem"? Navic mame "polovodicem"
nazvat i jednoduchou soucastku, v niz jsou tri kousky polovodice u sebe?
Konkretni fyzikalni jevy, ktere lze namerit a take ciselne predpovidat,
jsou ale stale v mezich realneho sveta dokonale exaktne definovane -
nehlede na to, ze ve vetsine pripadu pouhy slovnik na presne vyjadreni
skutecnosti nestaci. Matematika je presna, sluvka jsou obcas zavadejici,
nikoliv naopak!
Pokazde je skutecne uzasny zazitek cist neco od cloveka, ktery je
presvedcen, ze jeho prazdna a mlhava slova jsou pomalu presneji definovana
a spolehliveji odzkousena nez fyzika (nebo dokonce nez matematika)? Kdyz
nekomu s prominutim rachta na majaku, mysli si, ze ma spolehlivejsi
mysleni nez Einstein a Witten dohromady (jak jste explicitne napsala), a
evidentne siri hloupost i verejne (kdybyste videla, jak ohromnym pomerem
jsem zredil, co si opravdu myslim) ;-), jak slusneji to ma clovek
vyjadrit, nez ze tolerantne poznamena, ze dany clovek pise blaboly? Nebo
chcete, aby lidi mlceli, nebo Vam dokonce nadsene kyvali, jak jste
inteligentni? ;-) Zakladni problem neni v tom, jak slusnymi slovy kdo
komentuje takove nazory, ale to, ze si lide jako Vy mysli, ze je jejich
nazor asi stokrat vyznamnejsi, promyslenejsi a cennejsi, nez opravdu je. A
kdyz je tedy nekdo naduty hlupak, je to prusvih, ktery se musi projevit
bud drive (kdyz mu nekdo jasne naznaci, ze pise blaboly), nebo pozdeji
(kdyz treba v gumovkach vyhlasi program konecneho reseni zidovske otazky).
Vase nazory na matematiku jsou scestne temer totalne - snad s vyjimkou
Vaseho vice mene spravneho tvrzeni, ze zcela exaktni matematicke zakony se
nevztahuji na prirodu primo (rekla jste to ponekud jinak, ale
predpokladejme, ze jste chtela vyjadrit toto). Kuprikladu ale tvrdite, ze
"bylo skodlive se spolehat na matematiku" (dokonce neuveritelne arogantnim
zpusobem k tomuto zvastu dodavate, ze "to snad ani nemusite zduraznovat")
a "dokladate" to objevenim Jupiterovych mesicu, "ktere by do te oblohy
musely udelat diru". Mam dojem, ze stycna plocha mezi nami je tak
zanedbatelna, ze se sotva muzeme shodnout byt jen na "Dobry den". Pri
popisu planet se naopak musite spolehat na matematiku vyhradne a *v kazdem
jednotlivem kroku* - a bylo tomu tak vzdycky. Otazka, jak planety ve
skutecnosti obihaji, je otazkou po tom, *ktery* matematicky model v
prirode ve skutecnosti plati, rozhodne ne po tom, *zda* vubec v prirode
matematicky vyjadritelne zakony plati - a tuto otazku je treba zodpovedet
srovnanim predpovedi spolehlive (matematicky spravne a presne) spoctenych
z matematickeho modelu s experimentem. A nejpravdivejsi model pohybu
kosmickych teles - Einsteinova obecna teorie relativity - je tim, ktery se
na matematicke a fyzikalni principy spolehal nejvice. Cim matematictejsi,
tim spravnejsi. Vami propagovana naivni predstava planet, ktere se
pohybuji na platne oblohy, je take nepochybne mene matematicka nez
spravne(jsi) modely, za jejichz existenci vdecime Keplerovi, Newtonovi a
dalsim. Newton pro svuj popis planet musel vymyslet diferencialni pocet,
to je podle Vas mene matematicka disciplina nez platno, na kterem letaji
hvezdicky? Zasnu.
Panu Novakovi vycitate, ze rekl, ze "pro moderni fyziku je matematika
jedinym skutecne pouzitelnym jazykem". Tahle Novakova veta je velmi
hluboka a dulezita, Vy ji vsak nahradite svym sveraznym tvrzenim (ktere
pravdepodobne mame povazovat za rovnocenne Novakove citatu?), ze
"matematika je presna, ale nedokaze popsat fyziku". Mam to chapat tak, ze
"nesouhlasite" s tvrzenim pana Novaka? V jakem jazyku podle Vas moderni
fyzika pracuje? V stekacim jazyce cinskych palacovych pudlu? Pripadate mne
patnactileteho adolescenta, ktery zautoci na svoji ucitelku fyziky (a
reditelku skoly) prakem a nuti ji, aby uznala, ze je planeta Zeme duta
koule. Je dost nebezpecne, kdyz se takovym lidem dostane tolik volnosti,
ze si mohou dovolit okrikovat autority.
Priznacny je i Vas preklep v poslednim odstavci, v nemz pisete, ze k
rozumu patri slusnost - vedomi toho, ze ani me poznani neni nedokonale.
Vase poznani tedy neni nedokonale - neboli je dokonale? ;-) I kdyz bychom
chteli rozebrat byt jen tuto jedinou Vasi vetu z posledniho odstavce,
zabralo by to hodne mista. Pokusim se o to.
Tato veta zacina "Tedy nic proti matematice" - to je od Vas samozrejme
nepravdiva formulace, protoze svuj vztah k matematice jste dokreslila
nehoraznymi slovy "jak bylo skodlive spolehat se na matematiku nemusim
zduraznovat" o par radek vyse. Proc se neustale pretvarujete?
Veta pokracuje "ale vedu je treba prosazovat s rozumem". Pokud
bychom tuto
vetu (a slovo "rozum") chapali nejakym rozumnym zpusobem (nikoliv tedy tim
Vasim), mohli bychom s ni souhlasit. Pokracujete, ze "k rozumu patri
slusnost". To je samozrejme otazka definice slov "rozum" a "slusnost", v
mem slovniku jsou to velmi vyhranena slova a k "rozumu" primo nic jako
"slusnost" nepatri - stejne jako k lasce nepatri tucne bankovni konto,
jsou to oddelene veci.
Dale za pomlckou vysvetlujete, ze "slusnost" je podle Vas "vedomi
toho, ze
ani me poznani neni (ne)dokonale". Tady jde uz jednoznacne o pomateni
pojmu. Clovek muze byt slusny i v pripade, kdy je jeho poznani velmi
nedokonale, i kdyz je jeho poznani temer dokonale, i v pripade, ze si je
prednosti a nedostatku sveho poznani vice mene vedom (jako je vetsina
rozumnych lidi), i v pripade, ze ma o stavu sveho poznani naprosto chybne
povedomi (jako Vy). ;-) Souvislosti mezi ruznymi vecmi, ktere si
vytvarite, jsou zcela iracionalni - je to jako kdybyste posuzovala
rozumnost cloveka podle barvy svetru. Nejhorsi jsou pochopitelne naduti
hlupaci.
Vase uvazovani funguje priblizne takto: svet je nepoznatelny, veda je
nesmysl (a na matematiku je dokonce "skodlive" se spolehat, jak snad
"nemusim ani zduraznovat"), a proto cim je clovek vetsi ignorant a cim
vice trva na tom, ze i ostatni musi byt zakonite stejni ignoranti, tim je
slusnejsi - a tim je podle Vasi definice rozumnejsi, protoze k rozumu
patri slusnost. Nejvetsi magori z tohoto dusevniho procesu vyjdou jako
nejrozumnejsi. Skvele.
Zaver vety podava alternativni definici slusnosti, ze pry jde o vedomi
toho, ze existuje hodne otazek, ktere nedokazeme zodpovedet. Jiste
existuje hodne otazek, na ktere odpoved nezname - a vedci o nich mluvi
velkou cast dne, je to totiz jejich prace, jestli Vam to uz nekdo
nevysvetlil - ale take existuje hodne otazek, na ktere odpoved zname velmi
spolehlive (rozhodne spolehliveji, nez co si lze byt jen predstavit v
libovolne socialni vede) - a fyzikalni "polemika" se tykala temer vyhradne
tohoto druhu otazek (nezlobte se na me, ale tipuji, ze Vy nebo slecna
Cihelkova sotva muzete nastolit ve fyzice nejakou hlubokou a zajimavou
otazku, na kterou odpovedet neumime, ackoliv si nepochybne o sobe myslite,
ze toho schopna jste). Svuj agresivni postoj prave proti vedcum mate
proto, ze nemate sebemensi sajn, co je ve skutecnosti jejich poslanim.
Pekarovi byste si asi netroufla vtrhnout do pekarny a rvat na nej, ze ma
byt slusny - a k tomu patri, ze by nemel lidem pect rohliky nebo jim je
dokonce podstrkovat do zaludku misto hladoveho vzduchu. ;-)
Myslim si, ze kdyz clovek rekne o pracech, jako je ta Vase, ze je to
"blabol", tak Vam velmi lichoti a mela byste mu za jeho sladkost
podekovat. Vas clanek je projevem nadutosti, omezenosti, arogance a
neznalosti ulohy, kterou rozum a matematicke zakony hraji ve strukture
sveta. A podle me je povinnosti zvlaste vedce dusledne a viditelne
upozornovat na to, kdyz se objevi blabol s jeho oborem souvisejici - je to
podle meho presvedceni castecne jeho profese. V titulku se ptate, zda maji
vedci nazyvat nazory jinych lidi blabolem. Podle meho presvedceni by se
veci opravdu mely nazyvat spravnymi jmeny - pokud souhlasite s timto,
skutecna otazka je jen v tom, zda to blaboly skutecne jsou. A odpoved je:
jsou. Ale clanky jako ten Vas nejsou pouhym nazorem, ktery reknete u
kaficka kamaradce. Vy jste tu uvahu dokonce napsala do internetoveho
deniku! Myslite si, ze jste Vy nebo Vase kolegyne Cihelkova
nekritizovatelna? Ze zatimco lide jako Vy mohou bez problemu zautocit
hloupymi hlaskami na dosti hluboke eseje pana Novaka (a pana Ptacka ci
jeho profesora obvinit z ignorantstvi - a poznatky nejlepsich vedcu
odsoudit na "nejisty zaklad" a pri tom vsem se tvarit, ze jste pomalu
slusna), Vase stupidni zvasty jsou nenapadnutelne a vedec si o nich ani
nemuze dovolit rici, ze jsou to blaboly?
Podle me duvod, proc jste si dovolila tento dalsi zvast otisknout na
internetovem platku, je prave v tom, ze k Vam vzdycky vsichni byli
"slusni" a nikdy Vam nedali poradne najevo, ze mate o matematice a roli
rozumu ve svete pomatene predstavy. To je velika chyba a tak trochu
zbabelost od techto lidi, ktera vedla k tomu, k cemu vedla. Ja se treba
smirim s tim, ze nejste ochotna prijmout "nazor", ze se svet ridi
matematickymi zakony, ale povazuji za svoji povinnost rici tem ostatnim
lidem, kteri jsou schopni a ochotni kriticky naslouchat, ze Vase uvahy
prameni z naproste neznalosti veci. Svoboda je skvela vec - a to i svoboda
slova, ktera umoznuje i Vam publikovat podobna dila - ale pokud neni
doprovazena zodpovednosti ostatnich, kteri maji vuli nezadouci jevy s
vlastnim nasazenim drzet pod kontrolou, je to pro narod celkem pohroma.
Nevím, jestli jsem vědec, ale paní Koutná napsala blábol
Cituji: "Obtížnější to ale je ve fyzice, kde poznatky i těch nejlepších
vědců stojí na nejistém základu. V této souvislosti musím oponovat názoru
pana Nováka, který napsal: "Pro moderní fyziku je matematika jediným
skutečně použitelným jazykem." Matematika je velice přesná, ale nedokáže
popsat fyziku. O tom se přesvědčili ve středověku, kdy měli k dispozici
krásný matematický model pohybu planet po obloze, ale až teprve Galileo se
svým dalekohledem ukázal Jupiterovy měsíčky, které by do té oblohy musely
udělat díru. Jak bylo škodlivé se spoléhat na matematiku nemusím
zdůrazňovat."
Co je "nejistý základ"? Ve vědě má VŠECHNO nejistý základ: jedno
z pravidel bádání zní "každé tvrzení musí být vyvratitelné".
Nejistý základ je výhoda vědy; bez něj bychom mohli stále
diskutovat, zda nebyl svět stvořen včera takový, aby vypadal starý tak, jak
vypadá... a o spoustě dalších blábolů.
Ten "krásný matematický model" pohybu planet -docela by mě zajímalo, jestli
ho paní Koutná zná- měl kromě jiných nepřesností tu chybu, že nevysvětloval
příčinu pohybu. Jinak sám Galileo je jedním z průkopníků popisu světa
matematikou. Takže nevím, co vlastně chce paní Koutná sdělit. A co místo
matematiky nabízí.
Vezměme příklad: do kusu materiálu s konstantní elektrickou vodivostí
zapíchněme n elektrod a zapojme na ně n zdrojů stejnosměrného napětí proti
třeba severnímu pólu Měsíce. Bude platit, že "elektrický činný výkon
kvadratická pozitivně semidefinitní forma těchto napětí ".
Necelé čtyři řádky písmem velikosti 12 ve WORDu. Dokáže paní Koutná sdělit
ekvivalentní informaci bez matematiky na takovém nebo menším prostoru?
Dokázala by tuto větu dokázat bez matematiky? Experiment jí asi moc
nepomůže, Měsíc je přeci jen daleko.
Větě "Matematika je velice přesná, ale nedokáže popsat fyziku."
nerozumím vůbec. Matematika nemá "popisovat fyziku", matematika je přesným
a úsporným jazykem fyziky. Ať paní Koutná zkusí popsat chování
nestacionárních elektromagnetických polí bez matematiky. Docela se těším,
až to svým studentům budu číst.
Pokud chce někdo vyvrátit tvrzení "Pro moderní fyziku je matematika
jediným skutečně použitelným jazykem.", měl by si ono tvrzení znegovat.
A pak dokázat, že existuje aspoň jeden skutečně použitelný jazyk pro
moderní fyziku, který není matematikou. Věty s existenčními
kvantifikátory se zpravidla dokazují snadněji: stačí nalézt ten jeden
příklad. Ať to paní Koutná zkusí a onen jazyk nám ukáže. Opět se těším na
výsledek, mám rád tragikomedie.
Než tak paní Koutná učiní, prohlašuji její výroky o fyzice a matematice
v ní za blábol. I toto moje tvrzení je nejisté a předvede-li mi onen
nematematický použitelný jazyk, rád své tvrzení odvolám.
Bude se opakovat Osvětim, Majdanek či Treblinka?
Obchod je obchod
Jak se v ČR reaguje na vydání Hitlerovy knihy Mein Kampf
V pražských knihkupectvích, která prodávají knihu Adolfa Hitlera Mein Kampf,
je nával. Ti knihkupci, kterým se to hnusí, přijdou o stovky zákazníků.
Televize dělají těmto návalům "poctivě" skrytou reklamu. Kupte si Hitlera
ještě dnes, zítra mohou tuto knihu zakázat...
Za "komentovaný" spisek předválečné antisemitské propagandy zaplatíte (ve
městě s tisíciletou židovskou historií) v prvním roce 21. století pouhých 65
korun českých. Nevěříte? Nejen na Mein Kampf se v Praze stojí fronty.
Knihu Protokoly sionských mudrců (Januszem Tazbirem kometované vydání s
přílohou - reprintem českého originálu knihy "Protokoly ze shromáždění
sionských mudrců" z roku 1926, kterou vydalo kontroverzní nakladatelství
Votobia v roce 1996 - kupodivu tehdy bez širšího protestu médií) v současné
době najdete ve výprodeji v centru Prahy jako "výhodnou koupi". V
knihkupectví je plno. Ironie dějin, ironie osudu, tragická ironie "české
cesty" demokracie.
Postfašistické "občanské" sdružení Vlastenecká fronta, otevřeně
propagující
antisemitismus, Heidera a Le Pena začalo vydávat časopis Národní politika.
Sdružení oficiálně deklaruje svůj úmysl transformovat se v politickou
stranu, která bude "důrazně" hájit "zájmy českého národa". Barvná obálka
nultého čísla láká čtenáře vlajkou EU a tiulkem "EU-thanasie národních
států". Předpokládaná cena 15 Kč. Povoleno ministerstvem kultury ministra
Dostála. Totéž hnutí má zaregistrovanou www doménu VLAST.CZ a označila si ji
státním znakem ČR. Cynický výsměch Vlastenecké frony zákonům ČR a
trestuhodná lhostejnost ministerských úředníků a nedbalost providera -
firmy, která provozuje "vlastenecký" server VF.
V noci v televizi uvidí zase čeští diváci již mnoho týdnů opakovanou
reklamu
na videokazetu příznačně nazvanou "Hitler - Bilancování" annoncovanou jako
objektivní (!) pohled na Hitlera, "připravený německými historiky".
Vydavatel? Prý Time-Life... Nebo životopisy nacistických generálů či
válečných "hrdinů". Naleznete v prodejně železničního nakladatelství pár
kroků od sídla ČSSD, Lidového domu.
Je opravdu české zákonodárství, soudnictví a státní byrokracie BEZRADNÁ
proti narůstajícímu kryptofašismu, nebo je pouze tak omezená či dokonce
JENOM lhostejná? Tuto otázku si musí položit každý, kdo zblízka sledoval v
tomto týdnu jalové diskuze okolo vydání knihy Mein Kampf. Místo bleskurychlé
reakce státu, okamžitého trestního oznámení, civilněprávní žaloby o několik
miliónů na vydavatele, předběžného opatření soudu a úřední exekuce nákladu -
zabaveného jako soudní důkaz - se týden vedla intenzivní mediální kampaň,
mapující názory politiků a historiků. Knihkupci si zatím mastili kapsy.
"Kšeft je kšeft," nechal se slyšt jeden z nich na televizní obrazovce.
Nevím. Přestávám rozumět. Všemu. Českým politikům, médiím, představitelům
pražské židovské obce, intelektuálům. Slova politiků - jalové plkání o
"potřebě objektivního prokázání" "úmyslu" hanobení rasy v souvislosti s
českým vydáním Mein Kampfu, týdenní nečinnost české exekutivy, diplomaticky
potvrzená autorská práva stoibrovského Bavorska na Hitlerovu knihu (sic!),
mediální rozbředlost "intelektuální" diskuze o smutném vydavatelském
"počinu" mě osobně naplňují hnusem, znechucením a obavami. Zemřeli už
všichni, jejichž rodiče či oni sami skončili v koncentračním táboře - nebo
oněmněli strachem?
Spíše než debaty o hřbitově na pozemku ČS by měly světovou židovskou
veřejnost zajímat tyto zjevné projevy vzrůstající tolerance českých státních
orgánů a médií vůči probouzejícímu se kryptofašismu. Věšina médií má však
německé vlastníky a většina politiků nechodí do knihkupectví... Může se ale
stát a už se stává (prozatím v prohlášeních VF), že i současní politici
budou označení za "kosmopolity", v další fázi mohou dostat nálepku
"židobolševiků" a odtud už povede cesta přímá a "konečná"... Srovnání s
historií nabízí elektronická knihovna českého Parlamentu, kde najdete
doslovné přepisy parlamentního jednání předmnichovské doby.
Tehdy také byla
česká parlamentní demokracie bezradná, když stála tváří v tvář Konrádu
Heinleinovi a jeho poslancům. O několik let později už nebylo parlamentu
třeba. O další půlrok později duněly pásy německých tanků po Václavském
náměstí. (www.psp.cz)
Jestliže dnes nejsilnější opoziční strana v zemi (ODS) podsouvá voličům
Bednářovu interpretaci "obrany české státní ideje" (viz www.telecom.cz/cep)
jako antievropskou ideologii své zahraniční politiky, Vlastenecká fronta
tvrdí něco o "obraně národních zájmů do poslední kapky krve" (www.vlast.cz),
knižně vyšel český překlad "bible nacismu" a nakladatelství Votobia zlevnilo
"Protokoly sionských mudrců", začínám se bát.
Co může následovat po zjevné
impotenci českých intelektuálů a novinářů, počínajícím pravicovém populismu
ODS s xenofobními prvky a vládou laxně řešené regionální nezaměstnanosti?
Vzrůstající frustrace nezaměstnaných byla živnou půdou nacionálního
socialismu již ve třicátých letech. A jak to skončilo? Osvětim, Majdanek,
Treblinka a další. Holocaust se tomu dnes říká. Papež vyjádřil u památníku
Jad Vašem politování nad utrpením židů. Spějeme přesto k opakování historie?
Dovětek při případné publikaci na BL:
Tento článek jsem napsal v pátek večer jako reakci na diskuzi, která se
začala vést na Neviditelném psu. Bohužel v naší mediálně zmanipulované době
potřebujeme přízrak z nejhorších, abychom procitli.
Alespoň někteří. Ale co ona většina? Nemohou naše bezbřehé diskuze o
absolutní svobodě slova, zpochybňování a kritizování zákona a zákonodárců,
morálky, mediální eskalace nenávisti a neschopnost odpuštění - nemůže toto
všechno za rozvolnění a vzrůstající toleranci vůči různým "odlišným"
názorům, nemůže tato tolerance za to, že nejsou viditelné kontury pravdy a
řádu? (Velká písmena si doplňte dle libosti...)
Když ve jménu demokracie pošlapávají lidská práva v Srbsku, čeští
katoličtí
duchovní se zastanou muslimských obchodníků s bílým masem a drogami, určitá
proatlantická část "demokratických" politiků jim nadšeně aplauduje...
Procitnou, až vyjde najevo ten špinavej německej kšeft, mající podmanit
Balkán Německu penězi, když se to nepovedlo zbraněmi.
Když ve jménu demokracie někteří čeští občané plivají na samou podstatu
státu a jeho zřízení, vyzývají ještě dnes ke svržení parlamentem zvolených
představitelů, pořádají se mediální hony na nevinné a ve jménu odčinění
hříchů kamenují, odsuzují a plivají na pomýlené a slabé - kteří se třeba
zlomili... všichni ti slepí jim tleskají.
Když se ve jménu tolerance odlišnosti toleruje i zvrácenost a dekadence,
nedivme se pak ničemu. Svatého Václava věší na Můstku hlavou dolů a davy
jásají... Hrad se zaměňuje s Hrádečkem... Davy jásají. Kde chcete vzít
opravdové, upřimné a přitom antifašistické vlastenectví?
Kde ho chcete vzít,
když se ve jménu renesance historie přepisuje minulost a ve jménu smíření
zapomíná na zvěrstva otců některých německých politiků... Toleruje se
persifláž ideálů našich otců a dědů? Když se téměř připustí privatizace
katedrály sv. Víta, když nikdo nedokáže připomenout Václavu Havlovi
kolaboraci jeho rodiny s Němci , když poslankyni Steinbachové tleskají čeští
studenti Karlovuy univerzity za její tvrzení, že to byla univerzita
německá.... Kdo je v tomto státu většina? Není to ta mlčící a ve jménu
přežití vždy kolaborující většina, od které se ovšem odvozuje i část
legitimity ústavodárného shromáždění?
A nepomáhají čeští intelektuálové (povětšinou pravicového smýšlení)
tomuto
marasmu ve jménu "svobody slova"?
A nezahnali ty neposlušné (někdy levicového smýšlení) náhodou do kouta?
Poznámka JČ: Je to přehnané. Zdůrazňuji právo každého občana koupit
si jakoukoliv knihu si přeje, a věřím zdravému úsudku normálních lidí.
Občané nejsou děti - i v české ústavě je napsáno, že zdrojem moci je v
republice lid - nikoliv intelektuálové či ministerstva, která by snad lidem
předpisovala, co mají číst.
To, jestli se prodávají "Protokoly sionských mudrců" za pouhých 65 korun ve
výprodeji, bych spíše viděl jako důkaz, že se o tuto slátaninu česká
veřejnost příliš nezajímá, než jako spiknutí, že ji někdo vnucuje české
veřejnosti schválně téměř zadarmo.
Rodina Václava Havla s nacisty nekolaborovala, naopak Miloše Havla
nacisté během války těžce vydírali (viz např. John Keane: Václav Havel:
tragedie v šesti dějstvích). A i kdyby nakrásně Havlovi předkové s nacisty
kolaborovali, co to má mít proboha společného s Václavem Havlem? Vina je
nepřenosná. Je to stejně neetické, jako když se v pořadu Tady a teď ptá
koncem minulého týdne reportér České televize nového ministra Březiny,
jestli si pamatuje na svého dědečka, údajného komunistického "papaláše",
jak se vozil v limuzíně - insinuace "měl jste kolaboranta v rodině, že?" je
jasná.
Německo není v současné Evropě zdrojem nacismu - odtamtud hrozí
nejméně. Spíše hrozí ze Srbska a argumentovat, že potíže Srbska zavinil
Západ, je vrchol pokrytectví.