Vláda nemá právo omezovat svobodu slova
Knihu Mein Kampf mam doma v anglickem prekladu. Koupil jsem si ji za
svych studii v Kalifornii, protoze byla na seznamu knih v kursu, ktery
srovnaval nemecky nacismus a historii rasismu ve Spojenych statech. Knihu
jsem si sice koupil v universitnim knihkupectvi, ale byla dostupna
komukoliv, nikoliv pouze studentum. Ackoliv jsem odpurcem zaslepeneho
prejimani "zapadnich vzoru", v tomto pripade myslim, ze bychom se z
americke zkusenosti meli poucit. Ve Spojenych statech se totiz zasadne
netresta, co kdo rika, ale co dela. Mein Kampf je tam kniha volne dostupna;
stejne tak nikdo netresta vydavani nacistickych a komunistickych tiskovin.
Osobni utoky s rasistickym podtextem, a to i pouze verbalni, jsou vsak
tvrde stihany, mnohem tvrdeji, nez v Cesku.
S pocinem nakladatele Zitka souhlasim. Argumenty nacistu a rasistu
bychom meli znat, abychom s nimi mohli bojovat. Zitko ma pravdu, kdyz rika,
ze kniha by mela byt vydana, abychom mohli nacismus poucene odsoudit, aby
prestala byt "tajemnou a mytickou knihou". Jeji vydani nic nerika o Zitkove
cynicismu ci naivite. Knihkupci si pri jejim prodeji nepocinaji o nic
zvrhleji, nez si pocinali pred rokem 1989, kdyz prodavali ucebnice
leninismu.
Je mozna pravda, ze kniha ozivuje Hitlerovy ideje, jak pise pan
Hoffman. Mela by vsak byt volne prodavana, aby ozivila i schopnost lidi
argumentovat proti nacismu. Jeji vydani neni urazkou vsech slusnych lidi,
stejne jako ji neni uchovavani marx-leninskych textu v ceskych knihovnach.
Dikybohu, nikoho zatim nenapadlo je vybilit, aby si snad nevyzrale ceske
obcanstvo na zaklade jejich cetby nechtelo s milicionarskou cepici a se
zbrani v ruce zopakovat Unor, ci organizovat pracovni tabory. 'Bezny
obcan', nejenom student, si dnes nastesti muze v knihovne vypujcit Lenina
ci Gottwalda. Doufam, ze nikoho nenapadne v ramci soucasneho boje proti
propagaci fasismu a komunismu vybrat z knihoven vsechny Staliny a Nejedle,
spalit vsechny vytisky Rudeho prava a dalsich novin z doby komunismu,
pripadne jit primo do bytu a poslat drzitele nezadoucich tiskovin za katr.
Bohuzel, paleni knih by bylo v logice nesmyslnych paragrafu ceskeho
trestniho prava proti propagaci "nebezpecnych myslenek". Meli bychom se
zbavit iluzi o tom, ze zakazovanim usmernime neci mysleni do zadouciho
smeru. Fasismus je jiste nebezpecna myslenka, ale cenzurou ji neporazime.
Skutecne si myslim, ze kazdy by si mel udelat vlastni obraz, pokud ma
zajem. Argument pro existenci knihy na volnem trhu neni, ze "by bylo
obtizne prokazat vydavateli spachani trestneho cinu", jak podle Lidovych
novin oznamili prazsti advokati, ale to, ze vlada proste nema pravo
omezovat svobodu slova.
Cesti politici a ceska policie by si pocinali mnohem lepe, kdyby misto
patrani po vydavatelich antisemitskych a rasistickych platku dusledne
chranili obcany nabozenskych a etnickych mensin pred osobnimi utoky
mladencu s vyholenymi hlavami. Nemeli bychom omezovat svobodu slova, pokud
utok neni smerovan na konkretniho jednotlivce. V konkretnich pripadech
bychom vsak meli postihovat sebemensi osobni utoky s rasistickym motivem.
Obeti rasistickeho ci anti-semitskeho cinu nepomuze, ze Mein Kampf byl
statem zakazan, nebo ze policie sebrala pred hospodou hajlujici skiny.
Romove, zide, cernosi ci Pakistanci potrebuji jistotu, ze mohou bezpecne
pohybovat po ulicich ceskych mest a vesnic. Neochotna ceske policie a
netecni cesti politici jim v tom zatim moc nepomohli.
Kde jsou hranice svobody projevu?
Mají či nemají se cenzurovat odporné názory?
Jan Čulík
Při příležitosti nekomentovaného českého vydání Hitlerova Mein
Kampfu vznikla v České republice celá řada reakcí, znějících víceméně
unisono: "Zakázat!" "Postavit před soud!"
Už jsem argumentoval, že se demokracie liší od komunismu právě tím,
že v komunismu bylo od občana požadováno, aby režim chválil, kdežto
demokracie nic takového nepožaduje: právě v demokracii má člověk svobodu
projevu vyjadřovat i názory, které jiní považují za nepřijatelné.
Západní společnosti, aspoň anglosaské, zejména společnost americká
jsou právě založeny na této otevřenosti a toleranci. Poskytuje jim to
nesmírnou stabilitu: nikdo se nemusí obávat, že vyřčením "nepřípustného"
názoru fatálně naruší stabilitu režimu.
Vzpomínám, jak jsem na podzim v roce 1995 informoval své kolegy a
různé studenty na semináři na Glasgow University, jak jsem nezávislými
názory šokoval
české intelektuály, shromážděné v Teplé, a jak mě pan profesor Pinc tam
srovnal s Hitlerem (možná že právě proto dnes prosazuju právo tisknout
Hitlerův Mein Kampf, že...). Jedna britská postgraduální studentka se tehdy
v Glasgow v následné diskusi nad poslechem těch nahrávek ozvala: "Proč se
tak rozčilují, vždyť je to jen názor..."
Jde o, řekl bych, takzvaný "gottovský syndrom". Jistě si vzpomínáte,
jak se před několika týdny rozhněval Karel Gott, protože kdosi o něm někde
napsal něco nelichotivého a Gott se tedy rozhodl - protože ho zřejmě nemá
jednomyslně rád celý národ (což snad požaduje?) že nevystoupí na zahraniční
akci.
Nerad to říkám, ale představa a snaha, že všechny názory musejí být
"přijatelné", se mi zdá pozůstatkem monolitního totalitního myšlení.
Právě kontroverzní názory, které nás vedou k přemýšlení, jsou
motorem myšlení a pokroku ve společnosti. Kdysi byly považovány za šokující
a podvratné například názory, že se země točí, že? Koncem devatenáctého
století hromadně nenáviděl český národ Tomáše Garrigua Masaryka za to, že
se dokázal postavit proti nespravedlivému antisemitského obviňování "žida
Hilsnera" z rituální vraždy mladé dívky. Mnoho názorů, donedávna
považovaných za "šokující", se během času stalo názory zcela konvenčně
přijímanými.
Existuje ovšem protiargument: ale co lidi, které to uráží? Jak se na
to dívají například lidé, kteří trpěli v koncentračních táborech, a teď
musejí být svědky toho, jak se znovu vydává Mein Kampf?
Argumentuji, že právě pluralita společnosti zajistí, že už
nevzniknou koncentrační tábory. Součástí té plurality je připustit i
publikaci šíleného textu německého diktátora, aby si každý mohl sám
posoudit, o co vlastně šlo.
Ale co lidi, kteří s informacemi manipulují anebo nevědomých lidí
manipulačně zneužívají, neeticky je balamutí ve prospěch vlastního zisku?
Neměla by se jim jejich manipulační činnost zakázat?
Nikoliv v oblasti publikační činnosti, kde vládne otevřená
konkurence a každý si může, doufejme, tisknout, co chce. Jiná je přirozeně
situace s celostátními terestrickými televizními okruhy, jichž je v každé
zemi jen omezené množství a vydá-li stát (tj. společnost) nějakému
Vladimíru Železnému televizní vysílací licenci, je to privilegium, za něž
má právo stát očekávat a vynucovat, aby bylo televizní vysílání otevřené a
pluralistické a dá-li prostor jednomu extrémnímu či manipulativnímu názoru,
musí dát zároveň prostor opačným názorům či pohledům, které poukáží na jeho
nedostatky.
To, že argumentuji, že v demokracii musí být prostor i pro publikaci
hnusných názorů, neznamená, že bychom s nimi neměli polemizovat a že bychom
je neměli co nejenergičtěji, věcně, racionálně odsuzovat. Nikoliv však je
zakazovat.
Někteří diskutéři ovšem nalézají v této mé argumentaci rozpor.
Poukázal na něj v e-mailech pan Julius Sigut, stejně jako na zdejším Fóru
Britských listů Táňa Zajícová.
Jak je možné, že v Hitlerově případě se zastávám práva na volné
vydání tohoto díla a přesto jsem loni podporoval bombardování
propagandistické srbské televize?
Mé vysvětlení je asi toto:
Potíž je, že srbská televize vysílala své bezostyšné lži (byl jsem
tou dobou ve Slovinsku a srbskou televizi jsem měl během bombardování
možnost několik dní sledovat, byl to skutečný zážitek) během války.
Mám dojem, že během válečných konfliktů jsou běžná pravidla demokratického
provozu poněkud pozastavována. Nevím, jestli byl v Británii v době druhé
světové války volně k dispozici Mein Kampf.
Válka je ošklivá věc a mnoho normálních skutečností se stává
zbraněmi. Srbská televize se svou intenzivní, lživou propagandou (možná
jste sami osobně neviděli, jakou nenávist ta televize šířila vůči kosovským
Albáncům, přímo emocionálně a filozoficky poskytovala zázemí vražedným
srbským polovojenským bojůvkám, jejichž členové pak tu nenávist realizovali
v praxi vražděním a vyháněním bezbranného kosovského obyvatelstva) se stala
mocnou vojenskou zbraní a troufám si argumentovat, že měli západní spojenci
plné právo s ní jako s vojenským nástrojem naložit. Že to udělali
neefektivně a televize začala vysílat hned za několik dalších hodin,. že
asi nebylo kompetentní a etické poslat přitom na smrt noční směnu v
televizi, jíž vedení srbské televize předtím nakázalo, že za žádných
okolností nesmí budovu opustit, to je jiná věc.
O mrtvých jen dobré a v žádném případě bych si nedovolil tvrdit, že
třeba západním leteckým útokem zavražděná maskérka se provinila natolik, že
si zasloužila trest smrti. Nikoho nechci obviňovat, ale - pracovali
vy byste s dobrým svědomím pro televizní stanici, která bezostyšně
šířila výzvy k likvidaci jiné etnické menšiny? Co to asi bylo za lidi,
kteří si prostě v mysli blokovali to, že ta stanice šíří zločineckou
propagandu a do té práce chodili, jako by nešlo o nic jiného než třeba
prodávat košile?
Ve svobodné a demokratické společnosti musí existovat právo šířit i
tak hnusné názory, jaké šířila loni touto dobou srbská televize. Musí však
být zajištěna rovnováha: argumentoval bych tedy, že tyto názory by neměly
být šířeny bez opozice jedinou televizní stanicí. Hnusné názory musejí být
šířeny v konkurenci s názory opačnými, aby si každý občan mohl učinit
vlastní nezávislý informovaný úsudek. Manipuluje-li někdo ve svůj vlastní
prospěch polopravdami či lžemi, má mít právo to dělat, ale zároveň musejí
být slyšeny jiné hlasy, které to třeba odsoudí. Argumentuji, že mezinárodní
společenství mělo plné právo, ne-li povinnost, zajistit, aby v Srbsku v
televizi nezněl jen jediný, monolitní, zločinecký hlas. (Kdyby to svět
býval udělal už dávno a nedopustil, aby monolitní, štvavou propagandou
nerozdělily jugoslávské sdělovací prostředky nenávistí své obyvatelstvo, k
jugoslávským válkám by těžko došlo.)
Zlá slova, pokud nejsou bez
korigující konkurence, se dost lehce proměňují v prolitou krev.
Práva nejhnusnějších osob
Včera jsem
se v BL v článku Romové, tolerance a svoboda projevu
dočetl, že "práva nejpoctivějších lidí jsou zajištěna teprve tehdy,
jsou-li ochraňována práva i nejodpornějších a nejhnusnějších
osob".
Je to výrok
provokující a bourající obvyklý stereotyp našeho myšlení. Cítím ho jako bonmot
zapichující se pod kůži, ale ... ale ne jako pravidlo železného zákona. Ať totiž
přemítám, jak přemítám, vždy při jeho důsledné aplikaci na svobodu projevu
dospěji k popření nějakého jiného všeobecně uznávaného principu.
Ostatně tento
rozpor v sobě nese i zmíněný článek. Tolerantní projev není totéž, co
svobodný projev, tolerantní jsou jen některé ze svobodných projevů. Píše-li pan
Čulík, a já se k němu přidávám, že "zejména sdělovací prostředky by měly
systematicky nalézat v obou znesvářených komunitách v ČR, romské
i gádžovské, stejné prvky lidství, jimž může druhá komunita dobře
porozumět", už se tím snaží usměrňovat
svobodu projevu. K té totiž patří i barvité líčení všech špatných zkušeností,
které kdy kdo s Romy měl, ba i šíření nenávisti. A tady už narážíme na
práva menšin, ochranu důstojnosti atd.
Jsou tato práva
špatná, protože v principu omezují svobodu projevu? Nebo je špatná svoboda
projevu?
Myslím, že ani
jedno, ani druhé. Špatné je bezbřehé, tupé a zcela mechanické uplatňování
jistého pravidla za všech okolností. Záhy totiž dojde ke střetu
s pravidlem jiným, podobně železně prosazovaným.
Tvrdě pojímaná
pravidla nejsou ničím novým. Židovští farizejští myslitelé (pozor, mám na mysli
farizeje v původním významu přísných hledačů pravdy ctících Zákon, nikoli
překroucený český význam symbolizující přetvářku a pokrytectví) usilovali o
dovedení Zákona do nejmenších podrobností každodenního života. To je přivedlo
až k otázce, zda je přípustné si o šábesu
uvařit vejce. Jejich dobře míněné úsilí je zavedlo do slepých uliček.
Byli tak zabednění? Naopak, příliš logičtí - na nepravém místě.
Je ovšem
intelektuálně a mravně pohodlné mít železná pravidla, člověk se snadno zbaví
odpovědnosti. Nemusí přemýšlet a zpytovat svědomí, jen dodržuje ustanovení -
obvykle jednoduše formulovaná. Na složité otázky jednoduché odpovědi. A že se
pravidla občas (ale zákonitě) vzájemně neřešitelně střetávají? Aspoň se jejich
příznivci mohou houfovat do vzájemně stejně nesmiřitelných táborů.
Existuje nějaké
řešení? Ne, aspoň ne všeobecně uspokojivé. Myslím, že nám nezbývá, než se
smířit s tím, že je nutné posuzovat případ od případu a opírat se přitom o
tak obtížně uchopitelné pojmy jako je moudrost, slušnost, soucit, mravnost ...
A ještě poznámka k
USA. Je to kraj značně odlišný od naší hroudy a mnohému bychom se tam měli
jezdit učit. Nicméně právě ve Spojených státech se, podle mého názoru, výrazně
projevuje schematismus jednání, důraz na formální stránku věci a
"odezdikezdismus". Důsledkem jsou soudní pře s (pro nás) absurdním sporem a
průběhem nebo vehementní podpora kontroverzních projektů (výstřelky programů na
pomoc menšinám). Ilustrativní je i prosté pozorování ze supermarketu: ve jménu
zdraví nastalo velké tažení proti tuku v potravinách, ale kupodivu vládne
neméně velké mlčení o cukru tamtéž, takže když si koupíte jogurt, bude kelímek
pravděpodobně velkým písmem hlásat
reduced fat, low fat nebo dokonce fat free a na nevýrazném místě se dočtete, že
obsahuje 20% cukru. I když ...
ty beztukové se sladívají aspartamem a chuť mají jako ... ale to by už bylo
jiné povídání.
Poznámka JČ: Výzva, že by dobré sdělovací prostředky měly
přispívat k civilizovanosti a k humánnosti prostředí neznamená cenzuru
názorů, které to nedělají.
Opustil vás milenec? Jste agresivní na silnici? Pomohou vám velcí
světoví filozofové - to se snaží dokázat britská komerční televize
Od neděle 26. března bude vysílat britský kulturní komerční
televizní okruh Channel Four seriál o tom, jak mohou velcí světoví
filozofové lidem pomoci s každodenními potížemi. V týdeníku Independent on
Sunday o tom psal 19. března Alain de Botton, který seriál uvádí:
Nikdy jsem nechtěl být v televizi. Nemyslel jsem si, že by to bylo
možné. Nemám moc vlasů, moje hlava má dost divný tvar, mám podivné jméno a
lidi mě podezřívají, že jsem francouzský aristokrat. Ale před dvěma lety
jsem náhodou hovořil s jedním televizním režisérem, který se mě ptal, na
čem pracuju. Řekl jsem, že píšu knihu esejů o tom,. jak nám může šest
velkých filozofů pomoci překonat běžné emocionální problémy (Sokrates je
lékem na to, když vás lidi nemají rádi, Epikuros, když jste chudý, Seneca,
když máte vztek, Montaigne, když si myslíte, že jste k ničemu, Schopenhauer
vám pomůže, když jste nešťastně zamilovaní a Nietzsche, když máte
nepřekonatelné problémy). S nadšením, netypickým i pro lidi, kteří pracují
v televizi, se režisér okamžitě vyjádřil, že je to senzační nápad na pořad
a řekl, že jestli chci, on ho natočí. Nevěřil jsem tomu ani slovo, ale
postupně vznikla představa, jak by se z toho dal udělat televizní seriál, a
to nakonec přesvědčilo i nejvážnější skeptiky v Channel Four. Seriál se
začíná vysílat v neděli 26. března. Moje hlava je pořád divně šišatá.
Filozofie se do televize normálně moc nedostane. Vlastně se o
filozofii v televizi nevysílalo nic od sedmdesátých let, kdy se konaly
brilantní filozofické televizní diskuse, které moderoval Bryan Magee. Jenže
ty by nikdo v dnešní době už nikdy nenatočil. Komunikovat v televizi
myšlenky je neobyčejně obtížné. Televizní diváci nejsou ochotni dlouho
tolerovat odborníka, který by jim přednášel o nějakém filozofickém
problému, a filozofie vyžaduje na vysvětlení dlouhé roky. A kromě toho se
nedá v televizi moc ukázat, protože většina velkých filozofů je mrtvá a
jejich domy jsou hromadami starého kamení. Ve snaze tento problém vyřešit
si televize vymyslela geniální alternativu: šest televizních pořadů
představí šest filozofů a pak bude konfrontovat obyčejné lidi s myšlenkami
filozofů, aby se zjistilo, zda mají tyto myšlenky nějaký užitek v moderním
kontextu. "Bude to jako intelektuální chat show," ujistil mě jeden člen
produkčního týmu.
Nejprve ze mě museli udělat člověka, který vypadá obstojně na
obrazovce. Bylo rozhodnuto, že veškeré mé dosavadní šatstvo je nevhodné a
poslali mě k holiči (který kdysi líčil Jeremyho Paxmana). Claire mě vzala k
Paulu Smithovi a koupila mi tam pět stejných džínových košil, aby se seriál
lehčeji stříhal. Pak uspořádala produkční firma vrcholnou schůzku ohledně
toho, co udělat s mými vlasy. Mělo by se to všechno oholit, anebo by se
mělo něco nechat? Nakonec bylo nalezeno řešení: dali mi na hlavu slaměný
klobouk.
Posléze byl najat tým researcherů a každý filozof dostal jeden psací
stůl. Vedle mě jeden researcher bral pokaždé telefon se slovy: "Dobrý den,
tady Nietszche, co chcete?" Dva měsíce jsem přepisoval svou knihu na
použitelný scénář. Televize je obyčejně obviňována, že většinu seriózních
námětů primitivizuje. Je pravda, že měl-li jsem být schopen vysvětlit
filozofovu argumentaci během půlhodiny, musel jsem většinu argumentace své
knihy vyškrtnout. A přesto, být donucen vysvětlit složitou myšlenku jen v
několika vteřinách je velmi cenná disciplína.
Pak jsme nalezli šest lidí, kteří trpěli těmi problémy, jimiž se
zabývali velcí filozofové. Naším prvním kandidátem byl vlasový technik z
Manchesteru. Stephen Perry vydával veškeré své peníze na posedlost s
nakupováním. Měl desítky hodinek a víc párů bot než Imelda Marcos. Věděl,
že něco je špatného, ale nevěděl, kam se obrátit o pomoc. Navrhli jsme
starořeckého filozofa Epikura, většina jehož díla se zabývá tím, že se nás
snaží přesvědčit, abychom vedli jednoduchý nematerialistický život. V obřím
obchodním středisku Trafford u Manchesteru jsme ho seznámili s Epikurovou
myšlenkou, že touhu pořád nakupovat vždycky vyvolává skutečnost, že nemáme
dostatečné množství přátel. Vyřešte si tento problém a přestanete
znásilňovat svou úvěrovou kartu. Stephen se sice k tomu zpočátku stavěl
skepticky, ale postupně ho Epikurova argumentace přesvědčila a nakonec i
docela dojímala. Zapřísáhl se, že omezí své výdaje a bude více poslouchat
tohoto starořeckého mudrce.
Pak jsme se setkali s řidičem - závozníkem, který pracoval u jedné
londýnské společnosti, dodávající zboží do domu. Wayne Allingham měl
obrovský problém s hněvem. Jednou vylezl z náklaďáku a chtěl dát pár facek
řidiči, který řádně nezapnul blinkr, že odbočuje. Zdálo se, že odpověď má
římský filozof Seneca. Podle Seneky vzniká hněv vždycky z nepřípadného
optimismu ohledně světa. Rozčilujeme se, protože jsme zároveň překvapeni a
zklamáni. Tak nás Seneca přesvědčuje, abychom přijali pesimističtější
pohled na to, jak se druzí ve skutečnosti chovají, a abychom každé ráno půl
hodiny meditovali o katastrofách, které nás ten den pravděpodobně potkají,
abychom tolik neřvali, až k tomu skutečně dojde. Jakmile jednou přijmeme,
že lidé jezdí v Londýně s auty jako idioti, nebudeme se už pořád tak
rozčilovat, až to ve skutečnosti uvidíme v ulicích. "Cožpak je snad potřeba
křičet ohledně určitých částí života? Celý život si zaslouží jen slzy,"
napsal Seneca. Wayna to zaujalo a vypůjčil si Senekovy knihy z knihovny.
Londýnské ulice jsou nyní kvůli jednomu filozofovi trochu bezpečnější.
A pak byl německý filozof Arthur Schopenhauer, filozof, o němž jsem
byl přesvědčen, že je perfektní protilátkou na zlomená srdce. Produkční tým
našel nádhernou mladou ženu, kterou nedávno opustil její chlapec. Chodil s
Michelle pět let a pak najednou - bez jediného varování - jí nechal veškeré
věci v práci v igelitovém pytli a vzkázal jí, aby ho už nikdy nevyhledala.
Interviewoval jsem Michelle v její ložnici, obklopené suvenýry její bývalé
lásky. Schopenhauer radí lidem se zlomeným srdcem, že se nezamilováváme,
abychom byli šťastni. Zamilováváme se, protože nás žene slepá biologická
síla, jejímž účelem je plození dětí. "Lidi by se vyhnuli množství bolesti,
kdyby bylo sdělováno mladým lidem od raného věku, že účelem lásky není
štěstí," napsal Schopenhauer. Michele tu argumentaci poslouchala zdvořile,
dokonce se i poslušně vydala do zoologické zahrady podívat se na krtky, jak
se rozmnožují (Schopenhauer prohlásil, že jsme při hledání lásky všichni
krtci) - ale nakonec musela přiznat, že má pocit, že německý filozof tvrdil
nesmysly. Tou dobou jsem se bohužel už do Michelle tak strašně zamiloval,
že jsem nebyl ze sebe schopen vyprodukovat racionální odpověď. Je to
trapné, ale zamiloval jsem se po uši do jednoho ze svých hostů, stal jsem
se obětí právě té slepé biologické síly, o níž psal v Německu ve
čtyřicátých let devatenáctého století právě Schopenhauer. Zeptal jsem se
Michelle, jestli by šla se mnou na rande, a neuvědomil jsem si, že kamera
pořád ještě běží. Souhlasila a chodíme spolu od léta. Schopenhauer -
nepřímo - napravil jedno zlomené srdce.
Natáčení seriálu znamenalo, že jsme museli hodně cestovat po světě.
To sice vypadá báječně, ale v praxi je to trochu horší, když jste na
letišti Gatwick v pět hodin ráno a máte 18 zavazadel do Frankfurtu. Ve
Švýcarsku jsme navštívili osamělou horskou chatu, kde Nietzsche napsal
"Mimo dobro a zlo" a "Tak promluvil Zarathustra". Tenhle vousatý filozof
opakovaně přirovnával život k hoře: rozhled z jejího vrcholku je nádherný,
ale dostat se nahoru znamená úporný boj - boj, na který nás chce Nietzsche
připravit. "Ať přežijete cokoliv, je to pro vás dobré," je jedním jeho
slavným rčením. Abychom tu myšlenku řádně ilustrovali, vystoupili jsme na
jednu obrovskou horu, kterou Nietzsche znal a kterou měl moc rád. Málem
jsme se při tom zabili, strávili jsme celou řadu hodin v děsně studených
mracích, ale seshora byl skutečně překrásný výhled, což nám neobyčejně
intenzivně ujasnilo, co měl Nietzsche na mysli a co bychom si nikdy jen
někde v knihovně v Británii neuvědomili.
Musel jsem dělat ještě jiné produkce: v Athénách, ve snaze
ilustrovat Sokratův názor, že je většina z nás jako ovce (ale neměli bychom
takoví být) jsem musel vjet na žlutém mopedu do stáda ovcí. Ve Francii, kde
jsem měl za úkol ilustrovat Montaignův argument, že zvířata jsou často
chytřejší než lidi, jsem pronášel projev v prasečinci, přičemž se na mě
vyčůralo jedno obrovsky zablácené zvíře.
"Filozofové by neměli strávit celý svůj život v osamění ve své
pracovně," argumentoval Seneca. Měli by šířit svou filozofii v ulicích a na
tržištích. Seriál Philosophy: A Guide to Happiness (Filozofie: Průvodce ke
štěstí) ukazuje, co se může stát, když chodí filozofové po světě za
doprovodu kamery.
Seriál Philosophy: "A Guide to Happiness" začíná na Channel Four
v neděli 26. března v 19 hodin. Knihu "The Consolations of Philosophy"
(Útěchy z filozofie) od Alaina de Bottona vydalo londýnské nakladatelství
Hamish Hamilton, cena 14.99 liber.
Nedostatek počítačových profesionálů bude stát západní Evropu 380
miliard eur
Od nynějška do roku 2003 prý přijde západní Evropa o 380 miliard
ecu, protože nemá dostatečné množství kvalifikovaných počítačových
odborníků. O tom se snaží, jak píše list Guardian, přesvědčit firma
Microsoft v současnosti Evropskou unii.
Údaje pocházejí ze studií, které podnikly organizace Datamonitor,
IDC a Goldman Sachs.
Dobrou zprávou je podle analýzy firmy Goldman Sachs, s titulem The
Shocking Economic Effect of B2B (Šokující hospodářský důsledek přímého
podnikání mezi firmami) to, že elektronické podnikání má potenciál zvýšit
za dvacet let hrubý národní důchod o 5 procent. Firma Datamonitor uvádí, že
jen v důsledku zvýšení produktivity prostřednictvím zavádění IT se zřejmě
do roku 2002 zvýší hrubý domácí produkt Evropské unie o 1,5 procenta.
Potíž je, že Evropa musí vyprodukovat podle odhadu asi 1,7 milionu
počítačových odborníků, kteří v současnosti nejsou k dispozici. Znamená to
tedy, že k výše předpokládanému hospodářskému růstu nedojde a že evropské
vlády taky přijdou během následujících tří let o daňové příjmy ve výši cca
60 miliard eur, pokud rychle tyto 1,7 milionu počítačových odborníků někde
neseženou.
IDC totiž dovozuje, že bude do roku 2003 v Evropské unie poptávka po
13,07 milionech počítačových odborníků, ale k dispozici jich bude v
nejlepším případě jen 11,33 milionů.
Dosud pracuje v Evropské unii v oboru počítačů jen 5 procent
zaměstnanců, ale jejich průměrný roční příjem je 48 000 euro, kdežto
všeobecný průměrný roční příjem v Evropské unii je 28 700 euro. I když je
nákladné poskytovat občanům počítačovou kvalifikaci, zcela zjevně se to
vyplatí, protože se pak stávají pro ekonomiku ve všech směrem zlatými
dojnými kravami.
Tyto údaje byly letos v březnu prezentovány 150 zástupcům Evropské
unie, jednotlivých národních vlád, tvůrcům politiky a počítačovým firmám,
které se účastnily bruselského summitu o inovační technologii.
Účelem summitu bylo vytvořit výzvu k akci, který má být předložen
zvláštní Evropské radě v Lisabonu. Ta se má zabývat překážkami, bránícími
rozvoje konkurenceschopnosti v Evropě a v zaměstnanosti a napravovat
situaci tam, kde došlo ke ztrátě příležitostí, které mohly být využity pro
technologický rozvoj.
Řešením mají být partnerství mezi soukromými firmami a státním
sektorem, certifikace, daňové úlevy a reformy školských systémů členských
zemí Evropské unie.
Ve snaze povzbudit podnikatelskou kulturu požadovala také tato
vrcholná schůzka, aby byl zreformován zákon o bankrotech a bankrotáři
nebyli tak tvrdě trestáni. Zároveň mají být vytvořeny pobídky, které by
přilákaly do Evropské unie více zahraničního kapitálu. Summit také
požaduje, aby byly sníženy daně ze zisku plynoucího z akcií a aby byl
zjednodušen v celé Evropské unii systém důchodového zabezpečení a národního
pojištění, aby se mohli počítačoví odborníci volněji stěhovat po Evropě.
Ohlédnutí nad leteckou akrobacií nejen v novinách
Tisk sdělil 15. března českému národu a národnostním menšinám, že
nadzvukoví piloti, frustrovaní chátráním stárnoucích ruských stíhaček,
mohou být optimističtější. Patnáctého dubna vláda téměř jistě rozhodne o
tom, že vyhlásí soutěž na koupi nadzvukových stíhacích bombardérů.
Zajímavé je, že bezpečnostní rada státu nezaujala proti očekávání
jednoznačné stanovisko a pouze vzala na vědomí dokument expertů,
posuzujících varianty obrany vzdušného prostoru země. Rozpaky panují dál,
protože po ekonomické stránce nákup nadzvukových stíhacích bombardérů bude
(teoreticky) sousto investičně takřka k neužvýkání.
Lidové noviny k tomu napsaly: "Při nákupu nadzvukových stíhaček pro
českou armádu zatím nehraje kvalita jednotlivých letadel příliš velkou
roli. Velitel vzdušných sil Jaroslav Klíma včera sám přiznal, že se
rozhodnutí vlády "bude řídit především ekonomickými a politickými ohledy".
To se předpokládá. Nejedná se o to, že Gripen zapadá do konceptu
"Evropské armády" jako výrobek podporující evropský zbrojní průmysl. Jedná
se spíše o to kdo koho finančně (nabídkově) převálcuje. Gripen má
"symbolický" náskok, protože padl Blairovi a následně i Zemanovi do oka.
Ale z gest se kšefty nevaří. Ekonomické rošády mohou pořadím kandidátů
zamíchat.
Co to vlastně létá?
Diskuze, která se kolem tohoto tématu rozproudila, byla bohužel varovná.
Nevěřil jsem vlastním očím, v Lidových novinách 15.3. na tématické stránce
věnované nadzvukovým fóglům v Českomoravsku, jsem uzřel pasáž:
"Jeden kus L-159 přijde na 417 milionů korun. Přitom v zásadě jde o
modernizovaný cvičný letoun Albatros L-39 ze sedmdesátých let." Autor z
Lidových novin prostě neví nic a mudruje. L-159 je konstrukčně odlišný
letoun využívající poznatků aerodynamiky z dlouhodobého provozu letounů
řady L-39 a L-139. Dokonce i výrazně modernizovaný Albatros L-139 byl
konstrukčně svým způsobem novým letounem v pohledově starém kabátě L-39.
Autor také píše že Alca L-159 při jednom letu (přistání) si poškodila
ocasní křídlo - místo ocasní plochu. Ale to autor nemusí vědět, to je
názvoslovný detail proti tomu, že neví, že L-39 není ani omylem to, co
L-159.
I v Hospodářských novinách v článku M. Kollera z ministerstva průmyslu a
obchodu se objevuje podobná mytologie: "Cvičné letouny L-159 Alca,
označované po ověšení výzbrojí za lehké bitevní (k ničení pozemních cílů) v
operacích OSN, NATO, EU použít nelze bez předpokladu značných ztrát."
Alca je jednomístný ryze bojový letoun pro podporu pozemních sil,
průzkum a stíhací mise kde není třeba letadel v nadzvukovém režimu letu.
Pouze dvojmístná verze slouží jako bojový/cvičný, podobně jako dvojmístné
verze jiných bojových letadel. Také mě mrzí, že jsem nepochopil proč by měl
mít L-159 značné ztráty. Dochází mi jen jedno, že role letecké podpory
pozemních vojsk znamená pro letoun nárůst rizika - ale v závislosti na
použité výzbroji a režimu letu. (Výhodou L-159 je mj. pancéřování
kabiny.)
Jinak je článek "Nákup letounů je obchod století" od Kollera zajímavý,
ale hodnověrnost jeho ekonomických vývodů mohou posoudit jen profesionálové
z oboru. Důvěřovat jeho vývodům paušálně bohužel nelze, když píše o nějakém
letadle a neví podstatné - k čemu je letoun určen. Má však pravdu, že je
možné výrobce válečných fóglů natahovat na skřipec a mačkat z nich 120 až
140 % offsety ještě před zahájením dodávky letadel. Ale umíme to?
Každý sám za sebe a potom spolu
Státy NATO by měly být schopny určité soběstačnosti v obraně. Slovo
určité volím záměrně, protože soběstačnost je relativní - musí být
vždy vztahována ke koalici, ve které stát působí. V současnosti ale není
nepřítel přímo definován! Na tento fakt reagovaly také Lidovky (v článku
Nové stíhačky: Drahá legrace, nebo nutnost?) sloganem: "Zatím bezvýsledně
hledají čeští odborníci i politici odpověď na otázku, zda ČR potřebuje
nadzvukové letouny."
Otázka nezní zda je ČR potřebuje, ale kdy si je může dovolit! O
potřebnosti nadzvukových bojových letounů může pochybovat jen ten, kdo věří
ve věčný mír.
A dostáváme se k Čulíkově poznámce k článku Stranické
stíhačky se mi líbí z 14.3. v BL: "V Neviditelném psu před časem
argumentoval z Ameriky Steve Prošek (jméno je pseudonym), Čech který má
zřejmě dobré dlouholeté zkušenosti z amerického vojenského prostředí, že je
pro tak "malou" zemi, jako je Česká republika, nesmyslné kupovat systémy
stihaček, neboť sitaková země nikdy nemůže pořádně dovolit neobyčejně
nákladnou infrastrukturu a technologii, kterou řádný provoz těchto stihaček
vyžaduje."
Jedná se o sérii Proškových článků z ledna 1999. Prošek správně
kladl důraz na profesionalitu profesionálů a na rozhodování politického
managementu na profesionální, ne bahamské, úrovni. Tehdy se vedl spor zda,
pokud by k tomu došlo, přijmout darem olétané americké F-16 (předpokládám
nejstarší verzi F-16A z počátku osmdesátých let). Prošek to nedoporučoval.
S tím souhlasím a v tom smyslu souhlasím i s Kollerem v článku v HN, že
údržba a modernizace těchto letounů se může paradoxně prodražit - ve
srovnání s nákupem nových letadel.
Prošek své meditace na toto téma doplňuje citací:
"Citat Strategickeho konceptu 1997 NATO: Nebezpeci nahleho
vseobecneho utoku na vsech evropskych NATO frontach bylo efektivne
odstraneno behem roku 1991. Od teto doby riziko a rearanzovani vojenskeho
utoku ve velkem meritku jako nebezpeci je minimalni. Risk ve kterem se
Evropska bezpecnost naleza je ze strany asymetrickeho utoku a lze tezsko
charakterizovat. Konec citatu." (Nevid.pes, 29.1.1999)
Podle tohoto citátu je vlastně pro nás nadzvukový letoun luxusem?
Totéž lze říci i jinak: "Konvenční agrese proti Alianci je vysoce
nepravděpodobná, v dlouhodobější perspektivě ji však nelze zcela vyloučit.
Bezpečnost Aliance je vystavena široké škále vojenských a nevojenských
rizik působících v mnoha směrech, z nichž jsou některá těžko předvídatelná
a ve svých důsledcích mohou vést ke krizím (...) Globální šíření a rozvoj
moderních technologií může usnadnit potenciálním protivníkům získání
moderních zbraňových systémů všech kategorií." (Vojenské rozhledy
č.1/2000, Alianční rozměr koncepčního rámce bezpečnostní a obranné
politiky České republiky)
Prošek v Nev. psu 16. 3. 2000 na adresu vlády psal, že současný zakopaný
pes není v bitevníku (správně měl uvést stíhací bombardér, protože bitevník
je specializované letadlo - viz ruský Su-25 či americký A-10), ale v tom,
že "Česká republika, tj. stát - společnost, administrativa, legislativa,
dodnes nevyřešila a nepředložila rozumný politicko vojenský koncept obranné
strategie... K zadání klíčového dokumentu vládou, a i bezpečnostní řadou
státu nikdy nedošlo!"
Přiznám se, že Proškova slova jsou tak obecná, že jim nerozumím. Rozuměl
bych tomu, že Bezpečnostní strategie ČR schválená bezpečnostním churalem
státu v lednu 1999 je stejně obecná jako předpis, v němž se píše, že kůň má
být k vozu připojen tak, aby kočí hleděl na koňský podsystém vocas +
řiť.
Proškův nález zní: "Dokud vedoucí tým české republiky nevyřeší takové
základní koncepční politicko vojenské vztahy v rámci české společnosti,
nákupy čehokoliv od osobních zbraní, po strategické letectvo (nemáme
strategické letectvo, ale letectvo pro plnění úkolů protivzdušné obrany
státu a podpory pozemního vojska, tedy letectvo na taktické úrovni - pozn.
autora) je trestuhodná nezodpovědnost."
Pokud se Prošek domnívá, že chybí koncepční politické a vojenské
dokumenty a jasná koncepce výstavby (přezbrojování), hovoří o tom, co se
nelíbí i střízlivě uvažujícím důstojníkům. Ale neznamená to, že musí
považovat nákup stíhacích bombardérů kvůli tomu za ptákovinu, když
použitelnost těchto strojů je dána horizontem deseti let, než budou dodávky
uspokojeny a proběhne náročný výcvik pilotů. Letectvo má dnes ze všech
zbraňových systémů armád největší odstrašující, preventivní i obrannou
hodnotu. Rozmezí 24 až 36 letounů tohoto typu je pro armádu potřebné
minimum.
Panují - li rozpaky nad tím, zda 72 letounů L-159 není zbytečně mnoho,
lze na to říci jediné: stalo se, kontrakt je podepsán, dodávky začínají.
Jistě se jednalo o to, aby bylo zachráněno Aero Vodochody. V blízké
budoucnosti (do deseti let) se ukáže, zda se jedná o perspektivní letoun.
Možná, že podzvukový univerzální letoun zvládající dvě třetiny činností
daleko dražších nadzvukových stíhacích bombardérů, bude rozpoznán jako typ
chybějící ve větším počtu ve spektrum vzdušných sil NATO.
Prošek dokazuje, že stíhací bombardéry nepotřebujeme také
pozoruhodnou myšlenkovou konstrukcí: "Elementárním příkladem a diskuze
nutným faktem funkčnosti českého letectva je samotná operace OAF nad
Srbskem v minulém roce. Bude vláda republiky svolná dat rozkaz letecké
armádě státu k účasti na takové operaci? Jestliže v myšlení českých
politiku se formuje pro takovou situaci již dnes jedna z typický "českých
únikových uliček", může dojít k velmi nemilému procitnutí se do reality!
Letectvo AČR podle smluvních článku aliance, bude muset v takovém případě
se operace zúčastnit."
Dramatizuje. Ve skutečnosti kontroverzi vzbudilo pouze bombardování
Jugoslávie. A to nesvědčí v náš neprospěch, protože ač uplynul od této akce
rok, dosud panují oprávněné pochyby, zda to, co NATO udělalo, bylo
nejrozumnější řešení! Jinak akce našich vojáků v silách OSN - v Perském
zálivu a dlouhodobě na území bývalé Jugoslávie jsou hodnoceny veřejností
kladně. A jsou výkladní skříní naší armády. Z těchto důvodů se mi jeví
Proškova reakce z 16. 3. jako přemrštěná.
Dva směry jednoho úsilí
Dnes se oficiálně přizpůsobují armády spíše akcím tzv. humanitárního
charakteru, tzn. prevenci a zvyšování odolnosti vůči případným
teroristickým akcím. Podle této logiky bychom měli před stíhacími letouny
preferovat spíše jednotky pro rychlé reakce a pro humanitární nájezdy. Ve
skutečností je nutné jít oběma směry zároveň, neboť nevíme, co bude za
dvacet let. Již dnes se největší státy světa kromě předcházení regionálním
konfliktům připravují technologicky na možný další válečný střet
globálnějšího charakteru. Možná naše humanitární akce jsou jen iluzí o
budoucností - při přerozdělování mocenských struktur možná již kolem roku
2015 - 2020 (?) se můžeme setkat s globalizujícím se konfliktem. Nikdo to
nemůže vyloučit.
Vysoký představitel EU pro společnou zahraniční a bezpečnostní politiku
Javier Solana buduje evropskou obranu ne pro zvýšení evropského ega, ale
aby byla Evropa schopná samostatně vojensky působit, což se v nedávných
balkánských příbězích ukázalo jako kámen evropského úrazu. Vojenské
rozpočty členů EU činí asi 60 % rozpočtu na obranu USA, ale výkonnostně prý
dosahují jen 10 až 15 % schopností a kapacit ozbrojených sil USA. Proto je
na pořadu dne spojování evropských zbrojních firem a odprodej jejich
státních podílů, aby mohly být vytvářeny silné evropské nadnárodní zbrojní
firmy.
V průběhu nejbližších dvaceti let mohou nastat situace, kdy USA nebudou
moci efektivně pomoci při řešení evropských problémů, budou-li vázány
konfliktními situacemi na dvou či třech místech mimo Evropu.
Evropská obrana bude potom postavena na společném úsilí, kdy dnes
zdánlivě nepodstatných 36 českých stíhacích bombardérů akceschopných na
atlantické úrovni může znamenat malý, ale důležitý počet strojů. Neboť malé
státy s desítkami letadel mohou dát dohromady nezanedbatelnou sílu několika
set strojů.
Jedná se o dlouhodobý proces. Akceschopnost našeho letectva v roce 2015
je v letadlech, které se objeví v rozmezí následujících tří pěti let.
Dodávka 12 stíhacích bombardérů může trvat od jednoho do tří let v
závislosti na počtu objednávek u výrobce. A posléze trvá léta, než letci s
těmito letouny plně srostou a dokáží plně využít potenciál stroje.
Pokud chceme mít v roce 2015 letectvo na atlantické kvalitativní úrovni,
měly by první kvalitní, tzn. nové stroje 4. generace s dalším vývojovým
potenciálem ve výzbroji již v rozmezí let 2003 - 2006. Ze strojů 4.
generace se nabízí v současném okamžiku pouze velmi západoevropský
Eurofighter (finančně na toto letadlo nedosáhneme) a lehčí Gripen (v
možnostech ČR).
První bere vše?
Pro další směřování letectva bude důležité, které stroje budou
vybraní jako první. Protože kromě letadel samotných musí být vybudované
také rozsáhlé a nákladné logistické zázemí. Pokud, dejme tomu, dostaneme
darem staré olétané F-16A nebo o něco modernější, ale přece jen z prvních
výrobních bloků verze F-16C, po částečné modernizaci se časem budeme muset
rozhlížet po letounech, které tyto, v té době již obstarožní stroje,
nahradí. V tom případě by bylo vysoce pravděpodobné, že bychom zvolili asi
opět F-16 a to z nejposlednější modernizované série (která ale nedosáhne na
kvality letounů 4. generace), abychom mohli využít stávající logistické
zabezpečení, do kterých se vrazí pěkných pár miliónů. Podobná analogie se
vztahuje i k F-18.
Řecko např. objednalo 60 nejnovějších a velmi výkonných stíhacích
bombardérů Eurofighter jako páteř svého letectva pro 21. století a pro
další úkoly 50 F-16C (výrobní blok 50+) čili ve zdokonalené verzi s novými
výkonnými elektronickými prostředky. Po F-16C v této zdokonalené verzi
sáhli Řekové proto, že již mají vybudované zázemí pro tyto stroje - již
používají 40 F-16.
Dodávky zadarmo či za symbolickou cenu prvních verzí letounů F-16 či
F-18 mohou být způsobem jak připoutat zákazníka, poskytnout mu průběžnou
modernizaci a následně i modernější verzi téhož stroje. A tak se šlechetná
dodávka v budoucnu zaplatí...
Z hlediska budoucnosti je nejrozumnějším řešením nákup konstrukčně i
elektronicky nejmodernějšího stroje, který má život (a inovace) teprve před
sebou, zatím co F-16 a F-18 jsou v nejmodernějších verzích na vrcholu a
jejich vývojová kapacita je do budoucna vyčerpána.
Letadla na slupce cibule
Ale potřebujeme vůbec stíhací bombardéry? My, ve středu Evropy?
Obrana státu musí připomínat cibuli. Na nejvzdálenější slupce - na
hranicích Evropy (NATO a spřízněných států) a hranic zájmových oblastí
(Středomoří obecně, přístupy k Atlantiku apod.) musíme být schopni se
podílet na společných akcích letecky (stíhací bombardéry a víceúčelové
L-159), český kontingent pozemního vojska je v objemu potřeb až na druhém
místě.
Daleko méně pravděpodobná je nutnost nasazení českého vojska blíže k
našim hranicím, což by byla především doména spolupráce L-159 a
vrtulníků při podpoře pozemních akcí a vybraných praporů až "expediční"
divize pozemního vojska. Zde by vstupovala do hry i raketová protiletadlová
obrana, která teprve musí být doplněna o moderní prostředky (zase prachy!)
schopné působit proti bojovým letounům 4. generace a také modernizované
T-72, o jejichž osud se bojí pozemní vojsko a zainteresovaní výrobci, kteří
vidí (oprávněně) v nákupu stíhacích bombardérů ohrožení modernizačního
programu T-72.
Až blíže k jádru "cibule", na vlastní hranici (vysoce
nepravděpodobné), by se dostávalo při střetu vážnosti vlastnímu
pozemnímu vojsku a teritoriálnímu vojsku.
Pro NATO jsou přínosem vycvičené (z počátku značně omezené) "expediční"
jednotky pro společné síly NATO a výkonné bojové letouny. Modernizace
pozemního vojska by se tím zpomalila - vždyť také po dobu zhruba patnácti
let se neočekává ohrožení dosavadního status quo v Evropě.
Pro Evropu v hypotetické ozbrojené krizi nebezpečí spočívá spíše ve
zlomení mocenského potenciálu EU na přístupech k Evropě a v evropsky
důležitých zájmových oblastech, než v ohrožení německých, belgických či
českých pivovarů. Důsledky by přesto mohly být fatální, protože by tím
došlo k degradaci mocenského postavení Evropy do ekonomicky vydíratelné
role.
Suma sumarum: Armáda, která se nepřipravuje na všechny možné
eventuality, jde vlastně proti duchu NATO. Nebo ne?
Nechopnost diskutovat, kriticky myslet a na tom základě se rozhodovat
Dobry den pane Culik,
ve vcerejsim cisle BL mne zaujaly dva clanky :
1/ Proč
lidi ignorují závažnost bytové otázky? (Václav Špíka)
2/ a odkaz z tohoto clanku na kritiku ceskych studentu od pana
Saxonberga
Oba dva clanky presne vystihuji dnesni podobu mysleni vetsiny
ceskeho naroda v poslednich cca 10 letech.
Jeden priklad o neschopnosti diskutovat, kriticky myslet a na tomto zaklade se rozhodovat.
Pise se rok 1991. Nekde na stredni Morave prave probiha schuze clenu
Jednotneho zemedelskeho druzstva. Na podiu sedi vedeni JZD, v cele
samozrejme totacsky predseda, okolo jeho poskoci.
V hledisti sedi cca 500 vlastniku polnosti.
Ma se rozhodovat o tom co bude dal.
Predseda a spol. se samozrejme zuby nehty drzi svych koryt a proto
cele obecenstvo masiruji recmi o jejich skvelych umyslech.
Z obecenstva se zveda jeden clovek, vystoupi na podium a navrhne
zmenu : ano, ponechejme JZD, nechejme pudu tak jak je pohromade, ale
zacneme si vladnout sami, na co je nam predseda, ktery to uz 10 let vede od
10 k 5.
Ale jake je jeho zdeseni, kdyz se z obecenstva, z rad lidi, kteri
jsou ve zcela stejne pozici jako on, zacinaji valit na jeho adresu jedna
urazka za druhou, ze on nikdy v JZD nedelal, ze on si chce jen "namastit
kapsu na jejich ukor", co si to vubec dovoluje atd.
Po nekolika minutach "diskuse" a jeho snahy presvedcit o tom, ze on
i oni jsou na jedne lodi a on bude jen jeden znich, vse konci sprostymi
nadavkami (vypiskani je totiz proti tomu jen nadherne slovo) a nakonec
nesmiritelnym nepratelstvim, ktere jeste DODNES prokazuji byvali velci
kamaradi.
A predseda a spol se jen smali.
Myslim si, ze toto je klasicky cesky pristup k veci. Normalne
uvazujici clovek jen tezko chape tento styl mysleni.
Asi prave proto ma dnes takovy uspech TV NOVA, zatimco CT 2 je i pro
politiky jen problemem.
Tento styl mysleni je dnes zde v CR ale tak rozsiren, ze je
prakticky nemozne s tim neco delat.
A nejhorsi na tom je to, ze i mlada generace, misto aby toto pomalu
zacala napravovat, zacina se k tomuto stale vice priklanet.
I proto ma zde uspech pouze ten, kdo ma styky a znamosti a patri k
nejakemu klanu a je bez skurpuli.
Takze namisto cesty na Zapad, jdeme cestou na Balkan.
A na konec, jak myslite ze nakonec dopadli ti vsichni z obecenstva,
co tak vehementne branili tomu jednomu, co chtel dobro pro sebe i pro ne?
Ti rozumnejsi, co se ale nikdy proti nikomu a nicemu verejne
nepostavi (tzv. bezpaterni) si nakonec sva pole a majetek z JZD vzali a
pronajali jinym hospodarum.
A ti tupi, co se ridi necim, co rozumnym je zakazano poznat, dnes
opet tvrde nadavaji na pomery a na to, jak je ten darebak predseda okradl (
ale kdyz ho uvidi, malem se mu nepokloni).
Ze je to nepochopitelne? V tomto state je toho ale daleko vice.
Vas ctenar Jirka z Moravy
Mají vědci nazývat názory jiných lidí blábolem?
Není blábol jako blábol.
Před časem v BL proběhla diskuse o oprávněnosti vědců nazývat
projevy druhých lidí blábolem.
Především je třeba říci, že by mělo být pod úroveň vědce, aby druhé
lidi podobným způsobem osočoval.
Ale pojďme si to ukázat na příkladu. Pan Ptáček napsal: "Vzpomínám
si na případ vysokoškolského kantora dbalého čistoty jazyka, který
vyhazoval studenty od zkoušek za slovo "tranzistor", neboť máme krásné
české slovo polovodič (zatímco dříve zavedené slovo "transformátor" mu
nevadilo). Takových dvojic by se jistě našlo více; vzpomeňme si jen na
rozhlas - rádio." Ten pan profesor musel být opravdu případem, pokud tím
případem není pan Ptáček. Slovo tranzistor totiž nikdy nebylo synonymem ke
slovu polovodič. Dokonce slovo tranzistor, pokud mi je známo, nemělo,
stejně jako slovo transformátor, český ekvivalent, který by se jen sebeméně
v češtině ujal. Od pana profesora (nebo pana Ptáčka?) to byla buď neznalost
nebo ignorantství.
Blábol, a promiňte mi ten výraz, z toho udělal až pan Motl, který
napsal: "Priklad pana Ptacka s tranzistorem ukazuje vyznamove odstiny,
ktere ruzna slova nutne maji a kterymi se ceske vyrazy od prejatych casto
lisi - a diky nimz je tak casto zadouci udrzet jak vyrazy ceske, tak i ty
prejate: dnesni inzenyri nebo fyzici celkem urcite nepovazuji slovo
"tranzistor" za synonymum slova "polovodic". Polovodic je podle dnesni
terminologie material s vodivosti mensi nez kovy, ale vetsi nez izolanty,
ktera muze zaviset na dalsich vnejsich fyzikalnich jevech; v protikladu k
tomu slovo "tranzistor" oznacuje soucastku v polovodicovych obvodech,
obvykle slozenou z emitoru, baze a kolektoru (trojice segmentu p-n-p nebo
n-p-n, kde "n" resp. "p" vyjadruje material s elektronovou resp. derovou
vodivosti). ....." Ano, pan Motl vyjádřil vcelku dobře to, jak jsou použita
v dnešní terminologii slova polovodič a tranzistor, ale pan Motl vzbudil
dojem, že dříve tomu tak nebylo. Tedy, pane Motle, inženýři nikdy!!!
nepovažovali slovo tranzistor za synonymum slova polovodič.
V předchozím příkladu to bylo jednoznačné, dalo by se říci: na sto
procent, protože veškerá slova v tomto případu definovali lidé.
Obtížnější to ale je ve fyzice, kde poznatky i těch nejlepších vědců
stojí na nejistém základu. V této souvislosti musím oponovat názoru pana
Nováka, který napsal: "Pro moderní fyziku je matematika jediným skutečně
použitelným jazykem." Matematika je velice přesná, ale nedokáže popsat
fyziku. O tom se přesvědčili ve středověku, kdy měli k dispozici krásný
matematický model pohybu planet po obloze, ale až teprve Galileo se svým
dalekohledem ukázal Jupiterovy měsíčky, které by do té oblohy musely udělat
díru. Jak bylo škodlivé se spoléhat na matematiku nemusím zdůrazňovat.
Tedy nic proti matematice, ale vědu je třeba prosazovat s rozumem, a
k tomu jistě patří i slušnost - vědomí toho, že ani mé poznání není
nedokonalé, že existuje mnoho otázek, které nedokáži zodpovědět.
Josefa Koutná