Je zpravodajství České televize mrtvolné?
Václav Grulich o zavádění víz proti občanům z východní Evropy -
Jednadvacítka 3. 2. 2000
Jan Čulík
"Nechapu, proc je podle Vas zpravodajstvi CT o neco lepsi nez
driv. Jeho
strnulost je mrtvolna (jako v 80. letech), sledovat se zajmem by
ho dokazal snad jen imbecil, a to takovy, ktery stravil predchozich
deset let na pustem ostrove," napsal v reakci na mou včerejší recenzi
Událostí z 3. 2. 2000 Tomáš Pecina.
Aby nebylo mýlky: byl jsem příjemně překvapen, že v porovnání s
vysíláním České televize např. koncem éry Ivo Mathého touto dobou před
dvěma lety se přestaly - alespoň na prostoru jediného zde dosud
recenzovaného pořadu vyskytovat skutečně hrubé, komické chyby. Zdá se mi,
že i když nedokázal za poslední dva roky šéf zpravodajství Zdeněk Šámal
přiblížit zpravodajství České televize svým étosem normálnímu provozu
zvídavého a kritického televizního vysílání, soustředil se alespoň na
uhlazování do očí bijící neprofesionality.
Zpravodajství České televize je stejně chaotické a bezobsažné (anglický
výraz je anodyne, bezbarvé, neutrální, nekonfrontanční) jako dříve,
ale zdá se mi, jeho původní drsnost byla trochu uhlazena (ne úplně,
základní rysy tohoto postoje zůstávají, nejsou ale tak na první pohled
zjevné jako dříve).
Zdeněk Šámal a kolegové se zaměřili na prezentaci. Svědčí o tom
velká pozornost věnovaná rádobyatraktivním znělkám Událostí i Jednadvacítky
(čím to je a proč to je, že pozorný divák objeví v grafických znělkách
Událostí, Jednadvacítky i Pravého poledne implicitní náboženský, či -
obecněji řečeno - jemný religiózně-mýtický podtext?) i úsilí prezentovat
zpravodajství České televize na veřejnosti co "nejkorektněji"
Právě toto intenzivní úsilí o korektnost, jemuž však chybí vnitřní
dynamika, sebevědomí i filozofie (Zdeněk Šámal nikdy veřejně nesdělil,
jakou filozofii televizního zpravodajství zastává - kdyby chtěl, Britské
listy jsou mu otevřené). Bohužel to vyvolává dojem všeobecné prázdnoty a -
ano, Tomáš Pecina to pojmenoval - mrtvolnosti.
Pozorný divák vidí podle toho, co se odehrává na obrazovce České
televize, že se reportéři ČT bojí. Nikdo nevybočí z normálu
konvenčního vnímání skutečnosti. Nevěřím, že nemají vlastní, samostatné
dobré nápady. Podobnost s osmdesátými lety je v tom, že ve zpravodajství
České televize vládne, jak se zdá, atmosféra přežívání - jen ať mě
nevyhodí, ať se udržím na tomto "prestižním" (?) místě. Proto si
nedovolím novou myšlenku. Jistě, v osmdesátých letech propagovala
Československá televize militantní komunistickou ideologii - dnes pod
rouškou hyperkorektní oficióznosti a zdvořilosti šíří konvenční postoje,
bezradnost, izolovanost od světa a prázdnotu.
Možná, že už britské televizní stanice pod tlakem rozmanitosti
digitálního a kabelového vysílání také postupně ztrácejí kvalitu. Nicméně
však kdykoliv zapnu televizní či rozhlasový přijímač a naladím si stanici
BBC, fascinuje mě, že zpravodajské a publicistické pořady, které poslouchám
či na něž se dívám, jsou zajímavé - obsahují nové myšlenky. Zdá se
mi, že vedoucí pracovníci od reportérů BBC vysloveně vyžadují, aby natáčeli
pouze pořady, v nichž je pokaždé něco nového.
(Jen namátkou: cestou na univerzitu včera kolem poledne na kole jsem
v rádiu poslouchal na stanici BBC Radio 4 každodenní pravidelný půlhodinový
pořad You and Yours, věnovaný zajímavým či aktuálním problémům obyčejných
lidí. Pustil jsem rádio zrovna ve chvíli, kdy se hovořilo o potížích vysoce
inteligentních dětí, jichž je v populaci průměrně jedno procento - tedy
např. takových, které se naučí mluvit v šesti měsících života, ve dvou
letech umějí číst a užívat počítače, v šesti řeší matematické rovnice. Z
pořadu vyplynulo, že navzdory očekávání to mají tyto děti ve škole velmi
obtížné - učitelé se je snaží většinou zatlačit do normálního průměru a
nejsou schopni pochopit, že tyto děti vyžadují zvláštní režim.
Interviewovaní supernadaní jedinci kolem věku 16 let všichni svědčili o
tom, že by bývali dali přednost, aby byli úplně normálními lidmi. V pořadu
hovořili také psychologové a pedagogové o nejnovějším výzkumu o podstatě
inteligence a o tom, do jaké míry je inteligence dána geneticky a do jaké
míry prostředím.)
Jistě, to, co jsem napsal v předchozím odstavci, není zrovna
nejlepší příklad: srovnávám-li publicistický pořad BBC Radio 4 se
zpravodajskými relacemi ČT, srovnávám nesrovnatelné. Ale v principu
platí, co jsem už napsal: pořady okruhů rozhlasové a televizní stanice BBC
jsou objevné vysílání zpravodajských pořadů České televize je
nudné.
Do určité míry je to jistě tím, že se reportéři na obrazovce ČT
bojí projevit profesionální individualitu a osobnost. Stylizují se tedy
pod rouškou oficiózní hyperkorektnosti co do nejnevýraznějšího projevu, aby
se skryli co nejnenápadněji v podrostu konvenčního, otřepaného vidění
světa. Nevýrazný projev s potlačením vlastní osobnosti považují chybně za
profesionalitu. Profesionální úsudek reportéra však vyžaduje, aby ho
formovala jeho individuální osobnost a zkušenost. Jenže potíž je, že
nezávislý a individuální projev bývá v redakci zpravodajství České televize
potlačován: ostatní ho vyštípou, protože ho budou považovat za ohrožení
vlastní existence Takže to, co by šéfredaktor měl podporovat, je pro
redaktora ČT v daném prostředí dokonce nebezpečné. Je to docela jasně vidět
při vysílání na obrazovce.
V publicistickém pořadu Jednadvacítka jsou výše uvedené potíže
viditelné ještě výrazněji než ve zpravodajských Událostech. Jednadvacítka
má totiž mít analyticko-kritickou funkci: nejsou-li jí její redaktoři
schopni, bije to do očí daleko více než v běžném zpravodajském pořadu.
Ke konkrétním nedostatkům Jednadvacítky z 3. 2. 2000
Úsilí Zdeňka Šámala o co nejbombastičtější vybavení studia, když už
věcný obsah pořadu je bezbarvý, dosáhlo v Jednadvacítce skutečně
pozoruhodné intenzity. Zahájení pořadu, v němž se jakoby z nebes snáší z
výšin moderátor Jednadvacítky uprostřed načervenale pozlacené konstrukce s
dvěma víceméně polokruhovitými jakoby schodišti, snášejícími se po obou
stranách moderátora dolů k obrazovce, na níž se pod moderátorem objeví
záběr týkající se hlavního tématu dne, je tak kýčovité, že to působí až
umělecky.
K neobjevnosti pořadu Jednadvacítka přispívá i to, že pořad v
podstatě opakuje, jen trochu podrobněji, hlavní témata dne: nejenže se v
něm znovu vysílají v podstatě tytéž zpravodajské šoty, jako v Událostech na
ČT 1 o necelé dvě hodiny předtím, ale hovoří nezřídka titíž reportéři a k
rozhovoru jsou zvány tytéž osobnosti (k elektronickému podpisu: počítačový
odborník Smejkal vystupoval v Událostech i v Jednadvacítce. Cožpak je k
danému tématu v České republice k dispozici skutečně vždycky jen jedna,
tatáž osoba?)
Britská paralela pořadu Jednadvacítka, Paxmanova Newsnight toto
nedělá. Přináší sice také shrnutí hlavních zpráv dne, avšak jinak se na
prostoru pětačtyřiceti minut věnuje podrobně třem či čtyřem základním
tématům, které rozpracoval vlastní tým pořadu Newsnight a které se často
vůbec nekryjí s tím, co se vysílalo v hlavním večerním zpravodajství BBC.
Zde je znát, že v BBC má každý pořad vlastní, oddělený produkční tým
a vlastní redakci, kdežto v ČT dělá nejrůznější zpravodajské pořady kdekdo.
Tak bylo v Jednadvacítce dne 3. 2. 2000 dosti velkým zklamáním, že
hlavní zprávou dne byla znovu pravděpodobnost, že v Rakousku bude do vlády
jmenován Joerg Haider. Už jsme to slyšeli během předchozích dvou hodin v
České televizi nejméně dvakrát: v Událostech a pak v pořadu Tady a teď.
Informace v Jednadvacítce nepřinesla nic nového. Vystoupil v ní v
rozhovoru z Bratislavy znovu reportér Tomáš Šponar, stejně jako v
Událostech, tentokrát měl možnost se rozhovořit trochu podrobněji. Jenže co
jsme se dověděli? Otázky Jaroslava Dědiče nebyly objevné. Myslím, že
reportéři ČT dost trpí zbytečnou touhou, aby všechno, co se vysílá, bylo
stoprocentně aktuální. Může to vést k povrchnosti, protože pro dobrou
analýzu je zapotřebí i odstupu.
Moderátor Jaroslav Dědič se ptal (Šponarovi ve vysílání tykal, což
se nezdá být profesionální, navozuje to dojem nepřípustného kamarádšoftství
mezi pracovníky televize, z něhož je divák vyloučen), jestli reportér ví
něco o programu rakouských lidovců a svobodných. Šponar ovšem v první
reakci odpověděl, že program nemá. Pak dále spekuloval o tom, co by
obsahem programu mělo být - uvedl, že zřejmě bude mít ekonomický
rozměr.
Šponarovi v bratislavském studiu při rozhovoru asi dvakrát vypadlo z
ucha sluchátko. Pořád ho sbíral, což poněkud odvádělo divákovu pozornost o
toho, o čem se mluvilo. Ze začátku svého živého vstupu přerušoval Šponar
svou řeč několikrát váháním (ééé - ééé - ééé) - to se taky normálně u
reportérů v zahraničních televizích tolik nevidí.
Šponar posléze zahltil diváky dosti nepřehlednými informacemi o
tom, kdo dostane možná v rakouské vládě jaké ministerské křeslo. Bylo
obtížné se v těchto verbálních informacích orientovat a přesně řečeno,
pochybuju, že to bylo pro českého diváka v daném okamžiku podstatné či
zajímavé. Důležitější by bývala byla všeobecnější, ale hlubší analýza o
rakouské politické kultuře, například taková, jakou otiskl nedávno deníku
Guardian (v Britských listech zde).
Celkovým dojmem bylo to, že se - navzdory dosti podstatné zprávě o
tom, že se do vlády v sousedním Rakousku dostává potenciální sympatizant s
nacisty - České televizi nepodařilo uplatnit profesionální úsudek, vybrat z
problematiky to, co na ní je nejdůležitější a jasně a přehledně, s vědomím
historických souvislostí i kulturních charakteristik dnešního Rakouska ji
vysvětlit divákovi.
Kontroverzní zavádění víz proti východoevropským zemím v
Jednadvacítce nebylo kontroverzní
Následoval neúčinný rozhovor Jaroslava Dědiče s ministrem vnitra
Grulichem a běloruským konzulem Leonidem Astapovičem o tom, že Česká
republika - zjevně pod tlakem Evropské unie - zavádí víza proti
východoevropským zemím. Je to otázka velmi zajímavá a ministra Grulicha se
měl moderátor vyptat na filozofii Zemanovy vlády v této věci: proč si
představuje, že omezení víz sníží v České republice východoevropskou
zločinnost? Neztíží to naopak život obyčejným Východoevropanům a nevytvoří
to množství nových příležitostí pro příslušníky východoevropských mafií,
jak obyčejné lidi - za pomoci české vlády - vykořisťovat?
Dědič příležitosti zeptat se na tyto věci Grulicha skoro vůbec
nevyužil. Jako by zavádění víz směrem na východ vůbec nebylo kontroverzní.
Jako by bylo možno věřit Grulichovu přesvědčování, že zavedení víz je
účinným bojem proti východňárské kriminalitě.
Dědič nechal Grulicha absurdně hovořit i o tom, že poctiví
obchodníci se víz nebojí, protože si je zařídí. Grulich ani Dědič ovšem
nedodali, že si je jistě zařídí, a to ještě daleko jednodušeji, i
nepoctiví obchodníci. Jen v jednom okamžiku se Jaroslav Dědič zmohl
vůči Grulichovi na velmi jemnou protiotázku, když se zeptal, zda je
skutečně třeba nutit cizince kromě žádosti o víza vyplňovat také tzv.
"hraniční průvodky". Grulich nutnost obojí, duplikující byrokracie
nevysvětlil a Dědič to po něm už nepožadoval.
Přítomnost běloruského konzula byla v pořadu zbytečná, neboť to byl
kdosi, kdo přišel z minulé éry: jako správný někdejší komunistický
funkcionář, Leonid Astapovič zahltil vysílání Jednadvacítky oficiózními
frázemi a statistikami a neřekl v podstatě nic. Pracovníci televize, kteří
zvou do Jednadvacítky hosty, by neměli zvát k danému tématu jen tak
kdekoho, ale měli by se předem ujistit, že ve vysílání nebude blábolit. Je
to ke škodě pořadu.
Astapovičův běloruský projev se simultánně překládal a do celkového
zmatku vyslovovaných frází (nejprve v běloruštině, pak v češtině) přispěl
trochu ještě informativní titulek s nezbytně důležitým údajem, že
simultánně překládá řečové klenoty pana Astapoviče Milan Dvořák.
Zajímavé je, že zpravodajství České televize zjevně nevyznává
normální etické zásady lidských práv. Moderátor se nezeptal, jestli
vytvářením pevnosti Evropa neporušuje Evropská unie základní lidské právo
volného cestování. Českou televizi však zajímalo, zda zavádění víz
neohrozí český mezinárodní obchod.
Čekání zatím marné aneb sentence jen trochu dlouhá k
nadcházejícímu sněmování Unie svobody
Vypadá to, jako by Unie svobody byla na nejlepší cestě stát se hvězdou
českého politického nebe. Nejprve "nezradila" své předvolební sliby. Poté
svou pravověrnost potvrdila pokusem vyvolat dopředu ztracené hlasování o
důvěře vládě a nekompromisním postojem ke státnímu rozpočtu. A nakonec jako
hlavní tahoun přivedla čtyřkoalici nejen k prvenství v průzkumech volebních
preferencí, ale získala veřejně vyslovenou přízeň dvou nejvýraznějších
fenoménů poslední doby - Impulsu 99 a sdružení Děkujeme, odejděte.
Pro to všechno je Unie svobody až po okraj naplněna optimismem. Jeho
projevem je ve straně obecně sdílené přesvědčení, že nadcházející
celorepublikové shromáždění v osobě nového předsedy zvolí budoucího českého
premiéra. Není proto na škodu analyzovat dosavadní politickou strategii
unionistů.
Podíváme-li se na kroky US v klíčových politických událostech, nemůžeme si
nevšimnout dvou ústředních motivů. První z nich je na odiv stavěná
zásadovost. Příkladem tohoto postoje může být sjezdové usnesení o
nespolupráci se "současnou" sociální demokracií, odmítnutí už jen jednání o
Zemanově více než velkorysé nabídce vládních postů po volbách 1998, pokus
předat zástupci Evropské unie v Česku "udavačskou" zprávu o stavu příprav
na vstup, případně neustávající propírání opoziční smlouvy bez jakéhokoli
vstřícného kroku vůči jejím signatářům.
Ponechme stranou, jestli spíše než o zásadovost v dodržování slibů nejde o
neprozíravost v tom, jaké sliby je možno před volbami dávat. Podstatné je,
že všechny tyto příklady nesou jasné znaky politického selhání
unionistických vůdců.
Jestliže totiž je posláním politické strany být nejen volena, ale především
získané mandáty zúročit politickým vlivem (proč by pro ni jinak voliči
hlasovali?), pak Unie veškerý vklad dobrovolně promrhala: nemá ministry,
ačkoli mohla; nezvýšila svou přitažlivost pro ČSSD, přestože je menšinové
vládě dobrý každý poslanec ochotný ji podpořit; a konečně proti sobě
popudila oba významné potenciální partnery gesty více méně bezvýznamnými
(opět zbytečné hlasování o důvěře vládě nebo podmiňování jednání s ČSSD a
ODS pro ně sebevražedným vypovězením opoziční smlouvy).
To vše v praxi znamená, že síla US prosadit se je stále menší, dnes už
fakticky nulová. Tu a tam uspěje s nějakým pozměňovacím návrhem, ale to jen
proto, že se momentálně hodí některému ze smluvních partnerů. Takové
"vítězství" ovšem není projevem politického vlivu, spíše se Unii tak nějak
"přihodí". Když jde o něco skutečně důležitého, její názor nikoho
nezajímá.
Nejpozoruhodnější na celé věci je, že to vše US považuje za svoji největší
výhodu. Naprosté a dobrovolné odříznutí se od byť i minimálního ovlivňování
současné vlády chápe jako nejjistější cestu k získání práva ovlivňovat
maximálně vládu budoucí. Spoléhání se na tuto kauzalitu je ale ošidné.
Zmíněná úvaha totiž v sobě skrývá vysoké riziko. Jednak o něčem podobném
nemůže reálně uvažovat sama, ale jen ve čtyřkoalici, jednak voliči, pokud
je tento blok nepřesvědčí o své soudržnosti, na Unii samu mohou zanevřít.
US se totiž jejich zájmy rozhodla dobrovolně neprosazovat, i když mohla, a
fakticky vyhlásila pro toto volební obdobíjakýsi generální pardon. Co když
ji příznivci napříště nepodpoří, protože si nebudou jisti, že se to po
příštích volbách nebude opakovat.?
Zajímavé je v tomto ohledu srovnání s ODS. Ta se všemožně snaží vzbudit
dojem, že události kolem sestavování Zemanovy vlády nejsou dány jejím
aktivním rozhodnutím, nýbrž objektivní nutností. Podle ODS nevládne ČSSD
proto, že by jí ona k vládě pomohla, ale proto, že vládnou musí vítěz.
Tento manévr Klausově straně zvyšuje přitažlivost pro voliče: čím víc nám
dáte hlasů, tím větší vliv budeme mít.
US naproti tomu vysílá jinou zprávu: potřebujeme vyhrát, jinak nebudeme
vlivnou stranou. Rozhodla se tak vsadit všechno na budoucí volební
vítězství - v tuto chvíli totiž už jedině jím ospravedlní politický
diletantismus svých vůdců. Jen proto je nejnovějším hitem Unie jako vůdce
čtyřkoalice a snaha přivést v této věci značně zdrženlivé lidovce ke slibu
společných kandidátek, obecněji hlubší integrace. Josef Lux svého času
nebyl špatným prorokem, když konstatoval, že nevstoupením do vlády v roce
1998 Unie svobody rezignovala na důvod svého vzniku. Jednotná čtyřkoalice
je zjevně pokusem o unionistický reparát, jehož náklady zatím KDU-ČSL
odmítá platit.
Druhým klíčovým bodem strategie Unie svobody vedle "zásadovosti" a z ní
vyplývající zálibě ve čtyřkoalování je okázalé pohrdání nynější vládou.
Má-li totiž být shora popsaná metoda úspěšná, je třeba vládu, do níž US
odmítla vstoupit, vykreslit jako něco, co vůbec nestojí za řeč. Jakákoli
snaha ovlivnit kroky exekutivy je podle Kühnlových straníků z principu
zbytečná.
Opět je v této věci zajímavé srovnání s ODS. Zatímco v podání Unie dnašní
vláda je a musí být bez dalšího špatná, protože jinak by do ní vstoupila,
je pro ODS špatná proto, že je socialistická. Tím si občanští demokraté
otevřeli cestu pro větší či menší kooperaci se sociálními demokraty tam,
kde to shledávají prospěšným, a k možnosti být veřejností chápán jako i
dnes silný politický hráč bojující za zájmy svých voličů (viz dodatek k
opoziční smlouvě), například jemnou korekcí jejích "výstřelků".
Naproti tomu úspěch unionistické strategie se tak stává závislým na
neúspěchu Zemanovy vlády. Ten se ovšem prozatím nedostavuje a není důvod si
myslet, že se tak vůbec stane. Bilance sociálně demokratického vládnutí
dokonce naznačuje, že nynější česká vláda je na nejlepší cestě být jednou z
vůbec nejúspěšnějších. A ani chabý umělecký dojem na konečném součtu nic
neznění.
Nejpravděpodobnější prognóza proto není k Unii svobody příliš laskavá.
Současná vláda nebude dostatečně neúspěšná na to, aby to poškodilo i
smluvní ODS (o to se určitě občanští demokraté postarají), ani se
čtyřkoalice nestane blokem dostatečně jednotným a tedy nejvlivnějším po
příštích volbách. Jinak řečeno: přínos Unie svobody české politice je k
dnešnímu dni mizivý a jsou všechny důvody domnívat se, že takovým i
zůstane. Prozatím prohrála co mohla a jen čistou nadějí prozatím zůstává
očekávání čehokoli jiného. Nějaké sebereflexe před nastávajícím
celorepublikovým shromážděním totiž není vidět ani náznak
Autor je odb. asistentem na katedře společenských věd VŠB- Technické
univerzity Ostrava
Zmražení platů
Asi se nedovíme, zda záměr vlády zmrazit platy představitelům státní moci
vyvolá u těchto mrazení v zádech, či zda jim někde mimo záběru kamer zmrzne
úsměv na rtech. Spíše budeme ubezpečeni, že to je dobrý nápad, který
nelze než odhlasovat.
Průzkum veřejného mínění k tomuto tématu by ovšem
zřejmě vyzněl rozpačitě.
Mražení platů velké nadšení nevyvolá z několika
důvodů.
Především - pokud to má být přiznání neúspěchu, pak by
systémovým řešením bylo svěřit péči o stát někomu, kdo by si plat zasloužil
a klidně i vyšší.
Pak rozhodně nelze říct, že by si kapři zmražením
hladiny vypouštěli rybník - pouze konstatují, že vody je dost.
Místo o
"zmražení" se tedy klidně může hlasovat o "konzervaci" platů.
A pokud
jde o zamýšlený zákon, podle kterého by se v budoucnu platy představitelů
státní moci odvozovaly od průměrných platů v zemi, není jasné, co se míní
tím "odvozením": Má být plat představitele násobkem průměrného platu, anebo
se má představitelův plat průměrnému platu rovnat?
V tom druhém případě
by asi pro zámožnější poslance vyšlo nastejno, kdyby práci pro veřejnost
rovnou vykonávali dobrovolně.
Těm, kteří politiku nedělají vedle
podnikání, by pochopitelně vedle průměrné mzdy na stravu a činži měly být
z veřejných prostředků hrazeny prokazatelně vynaložené náklady.
Například na oblek, aby nám na mezinárodních fórech nedělali ostudu ve
vytahaných svetrech.
Otázkou ovšem je, zda by politici - dobrovolníci
měli automaticky postaráno o společenskou prestiž.
Asi sotva.
To co
se od představitelů státu očekává, je profesionální výkon vlády a přijímání
precizních zákonů, které by vyjadřovaly zájem občana, nikoli například ČEZu
či Telecomu.
Dobrovolně skromný příjem? Ten může být pouhou třešničkou
na dortu.
Vysílá se v úterý 22. února ráno.
Poznámka JČ: Bohužel nikdo jaksi příliš neobjasnil, co má zmrazení
platů ústavních činitelů znamenat. Budou se i nadále zvyšovat podle
inflace, anebo nikoliv, to znamená, budou se v důsledku inflace postupně
snižovat?
Vrchnost, spodina a já,
aneb psychologický profil subjektivní výjimečnosti
Jedna pěkná česká písnička začíná "V uniformě lokaje, za kočárem dnešní
doby." Odtud inspirace.
Respekt jednoho k druhému je nerovnoměrně rozprostřený. (Jako samotný
vesmír, alespoň podle jedné kacířské
teorie)
Není nutno být produktem petrifikovaného provinčního prostředí a
vnucovaného rovnostářství, abych dělil lidi kolem sebe na vrstvy, a nestačí
být nadprůměrně inteligentní, abych se tomu vyvaroval.
Po zdárném zamávání Occamovou břitvou mi zbudou tři vrstvy:-
1. Vrchnost. Ne příliš početná, mající peníze, nebo třeba
profesní prestiž, ale hlavně, vliv - moc změnit můj vlastní osud nějakou
protekcí, nebo mne nějak potrestat. Vrchnost zbožňuji, lichotím ji, její
zájmy urputně hájím (v zájmu vlastním).
2. Ego. V této vrstvě jsem sám, neboť jsem zcela výjimečný, nikdo
se mi nevyrovná. Lid, se kterým se setkám, odkazuji jako výhybkář dolů,
nestrpím je mít vedle sebe v této hodnotové hladině jako sobě rovné. Zkusím
je preventivně ponižovat, pokud se nevzepřou, dobrá. Pokud mi čelí, zkusím
jinou taktiku, třeba si s nimi začít ihned tykat, nebo jim pochlebovat tak
dlouho, než odhalím jejich slabinu. Jinak nezbývá, než že rovnou vyplavou v
mých očích až nahoru a stanu se naráz jejich ochotným zastáncem a
obdivovatelem. Jsem tu totiž pořád tak docela sám, že je mi smutno. Ke své
vrchnosti se lísám co můžu. Pokud mne přijmou. Pokud ne, mohu na ně i
zanevřít, a alespoň subjektivně je zatratím, odkážu zpět dolů, mezi ty,
kterými opovrhuji. Je to přece můj svět, moje škála hodnot.
3. Spodina. Ti ostatní, bez rozdílů. Můžu k nim být shovívavý,
nebo i laskavý, jako k zoologickým exemplářům Sem patří například voliči...
Ale na nich nezáleží, pokud se nesrocují a nebouří. Ja třeba je občas
seknout, aby nezapomněli, kam patří.
Vrstvy 1 a 2 patří k sobě neodlučně odjakživa. Zatímco vrchnost sluhu
přehlíží, on je právě kvůli své příslušnosti k ní ve vlastních očích
'někdo' , tak jako pan Povondra u pana Bondyho v Čapkových Mlocích. Řečeno
lidově:- '"My jabka plaveme," pravilo hovínko, mezi jablky plovoucí. '
Vrstva 3 je vlastně takový amorfní živel a potencionální nepřítel. 'Kdo
není s námi, je proti nám.'
Když si tento model chování spustíme a necháme běžet, zjistíme, že se
všichni lidé zařadí (jednotlivě) do vrstvy 2, a začnou se vymezovat proti
ostatním svou nevraživostí a netolerancí, aby náhodou nespadli do té třetí
vrstvy. Někteří se ovšem nějakým siláckým kouskem nebo prostě charismaticky
vyprofilují navrch, a tito vůdcové mají zdánlivě vše. Subjektivně však ne,
zamindrákovaně hledí po nějaké vnější opěrce, širším světovém uznání, vyšší
metě ke které se hlásit a jiných patách, které lízat.
Začal jsem sice u sebe, ale je to celosvětový lidský fenomén. Například
8 z deseti dotázaných řidičů si myslí, že oni sami řídí vůz nadprůměrně
dobře, což je statistický nesmysl. Ale neodbočujme.
I vrchnost se subjektivně zařazuje do druhé vrstvy, a žehrá nebo
pokukuje po nějakém protektorovi, případně spřízněném krutovládci. Takový
už je člověk, že si nedokáže vymyslet vlastní paradigmata, jen neustále
prohlašuje pravdy převzaté. Zařazuje se do toho či onoho klanu nebo kabaly
a ze své palisády napadá ty ostatní. Mezi klany vzniká ideologická
rivalita, a mezi jejich příslušníky osobní nevraživost. Hodně důležité je
schopnost podle nějakých signálů rychle rozšifrovat, kam kdo patří, a k
tomu slouží různé viditelné znaky nejlépe, jako třeba barva pleti. Ale
předsudky jsou od toho, aby byly úsudky preventivně rychlé. Zdali máme
všichni potřebu aktivně ponižovat druhé, to je otázka.
V zásadě si my lidé libujeme v bezpečí a stavíme kolem sebe ochranný
krunýř nejen mocných jedinců, ale i mocných myšlenek. Způsob, jakým se k
nim hlásíme, poukazuje na chatrnost naší vlastní konstrukce a vratkost
našeho sebevědomí. Chováme se jako popínavá rostlina, která se pomocí zdi,
na kterou se upnula, vyvyšuje nad vlastní půdu.
Chatrné sebevědomí se pozná podle zbytečných výpadů a zbabělého štěkotu,
jako v případě malého vyděšeného psa. Čím více štěkám, tím větší jsem,
představuje si asi takový ratlík.
U člověka to může fungovat mnohem abstraktněji -
"Jsem chytrý a tudíž mám pravdu, tudíž není chytré mi oponovat, takže
když mi oponuješ, nejenže nemáš pravdu, ale nevidíš-li zbytečnost svého
počínání, musíš být hloupý, což logicky znamená, že jsem chytřejší, a svou
pravdu jsem objektivně obhájil a prokázal sobě, a o to jde, neboť jen já
jsem z nás dvou tolik chytrý, že poznám pravdu. Když jsi tak zabedněný, že
to nechápeš, to je další důkaz, jak na mne nestačíš. A to co říkáš, je a
priori blbost, jejíž nuance jsou pod prahem mé rozlišovací schopnosti."
Demagogie spočívá v tom, překrucovat argument druhého tak, aby se
hodil do předem zaujatého stanoviska.
K vědě tato demagogie nepatří, pokud vědu chápeme jako usilování o pravdu,
ne usilování prosadit svůj názor coby pravdu.
Ale nutno podotknout že Vědec, je ex definitio ten kdo prostě Ví
(a nepotřebuje pouze Věřit).
Napadne li Vás někdo konkrétní (slovně, ba doslovně) vzpomeňte si na
Hamletovu soliloquii "... the poor man's contumely".
(urážka, pohana, opovržlivé vyjadřování a výpadky chudáka) a snažte se to
nebrat osobně, ale jako všeobecný jev. Budeme-li terčem, pamatujme na slova
Eleanor Roosevelt(ové). "No one can make you feel inferior without your
consent." Nikdo vás nedokáže ponižovat, když mu k tomu nesvolíte.
To ovšem neznamená, že se debata stane věcnou. Spojování myšlenky nebo
postupu myšlení a chování s jejím konkrétním nositelem má totiž tu
vlastnost, že pokud chcete napadnout myšlenku, je podle Occamovy břitvy
snazší napadnout rovnou nositele myšlenky. Jak potvrdí každý totalitní
režim, nelze odloučit názory od lidí, ale likvidace lidí není úplně vhodný
nástroj jak brzdit myšlenky. Pokud někoho jen zesměšníte veřejně, můžete
získat na svou stranu právě onu amorfní veřejnost, která se tradičně
shromažďuje na Staroměstském náměstí od dob veřejných poprav, a hmotný dav
se může hodit, když se 'zvažuje'.
Někdy stačí dát dotyčnému prostor a prostředky, aby se zesměšnil sám,
ale reakce davu není tak či onak určující.
Nepoužívejte příměry a přirovnání nalehko. Člověk vztahovačný a zaujatý
vnímá abstraktní příměr jako osobní příkoří. Zvažme, že snažíte-li se
poukázat na nevhodnost jeho názoru jaksi odtažitě, příměrem, je to navíc
pokořující pro něj, jako byste mu ujmuli ideativní (spolu)vlastnictví a
jeho (spolu)majetek zešměšňovali. Kritik svým vtipným příměrem hlásá, že
názor, který veleduch zastává, nemusí být úplně bezva. Tím napadá intelekt
dotyčného, jeho úsudek, proč takový chybný názor zaujal a zastává, a navíc
se kritik ukazuje jako obratný kejklíř s přirovnáními. Veleduch nesmí být
ponižován, ani tím, že neumí vymýšlet trefné příměry, ani tím, že se
poukazuje na jakoukoli možnou chybičku v jeho myšlení. Chybovat je přece
pouze lidské (a lid, to jsou oni, té 3. kategorie) Veleduch si
nemůže dovolit brát příměr neosobně. A vůbec, kde bychom to byli, kdybychom
se bavili o tématech bez personifikace, to by se pak tvůrčí myslitel nikdy
nedočkal uznání, kariéra vědce a badatele by přestala existovat, a autorský
zákon by byl nanic.
Jak známo, agresivita ve výrocích a ponižování funguje - je mocnou
zbraní různých kultů, když masírují své budoucí přívržence.
V určitém okamžiku se ponižovaný začne považovat za méněcenného, a za
špetku uznání a úlevy se rád zaprodá. Možná, že mu takový způsob
zaimponuje, a začne jej používat sám. Sadismus a masochismus jsou dvě
strany téže mince.
Takže čím menší skutečné sebeuznání, čím slabší sebevědomí, tím více
ratlík provokuje a napadá, jen aby nebyl kolem něj klid. Co kdyby si jej
někdo zapomenul povšimnout...Syndrom zneuznané geniality je hlučný,
bojovný, energický a trapný.
Nejhorší trest je ponechat jej bez povšimnutí. Intelekt se musí
producírovat, jako vlajka s heslem Pravda vítězí.
Potřebujeme stožár a bod nejvyšší, aby se honosný intelekt nepopletl s
hadrem. Nestačí být v bezvětří, chceme li se nafouknout. Vlajka potřebuje
nejen stožár, ale i vítr kritiky, aby vlajka ukázala jakým nepodstatným
průhlednostem dokáže hravě čelit.
Pozor, ještě jednou - pokud to laskavému čtenáři někoho připomíná, ať
nezapomene vnímat tyto vlastnosti nejprve u sebe, třeba i preventivně.
Pozor na vlastní hubris, což jest nafoukanost, vedoucí ke zkáze.
Děkuji, za nás ostatní ve vrstvě 3.
Úplně pomíjíme vědecko-filozofickou revoluci z přelomu století
Sleduji tu debatu o vědě a
náboženství atd. a trochu kroutím hlavou. Dotýká se totiž jedné z mých
odborností (té nejoblíbenější), původně jsem absolvent mat-fyz UK, pak
jsem studoval jsem na Columbia u Ernesta Nagela philosophy of science,
moje doktorská disertace je z tohoto oboru a učil jsem philosophy of
science a kosmologii v USA.
Nechci se pouštět do konkretní kritiky
diskusních příspěvků v BL, ale myslím, že by se někde mělo říct, že ani
samotná odbornost ve fyzice a matematice k smysluplné diskusi problémů,
které byly diskutovány v BL, nestačí, byť by ta odbornost byla
kombinována se základními znalostmi z filozofie. Natož pak informovanost
založená pouze na přečtení několika populárních knih.
Ty, byť by byly
dílem sebevětšího odborníka, musí masově používat pojmových analogií,
které, když když se zapomene, že jde pouze o primitivní metafory (vlnění
elektromagnetické či gravitační - vlny na hladině rybníka, atd.),
vyvolají zcela falešné vědomí, že čtenář chápe oč jde.
Jsou to prostě
nesmírně náročné problémy jejichž smysluplná diskuse vyžaduje zcela
nevšední kombinaci odborností. Když jsem, pane Čulíku, četl Váš sloupek v
Literárních
novinách, který to všechni spustil, měl jsem pocit že jste vlastně sám
mimoděk tu náročnost podcenil a vzbudil dojem, že jde o něco co může
smysluplně diskutovat každý průměrný intelektuál - tím, že jste šel za
hranici prostého referátu, jak Vás to zaujalo.
Budete-li tu diskusi
někde ještě shrnovat, mělo by se asi někde říct že současná philosophy
of science a philosophy of mathematics jsou vědecké discipliny, o nichž
může laik bohužel jenom pasivně číst populární výklady, a k nimž může
přispět svými názory asi stejně platně jako k metamatematice nebo
superstring theory.
Možná, až vyjde česky skvělá kniha Briana Greena The
Elegant Universe (někdo se o ní v BL už zmínil) - předpokládám, že
vyjde, ale překlad nebude zrovna snadný - že by ji měl v BL recenzovat
někdo opravdu fundovaný, a při té příležitosti říct i něco o vědecké
revoluci z přelomu devatenáctého a dvacátého století.
Se zvláštním
důrazem na to, že šlo o radikální revizi paradigmat nejen vědeckých,
ale i o stejně zásadní revizi paradigmat filozofických, a jak právě v
této své kombinované vědecko-filozofické podobě ona revoluce položila
pojmové základy pro současný rozvoj filozofie matematiky, fyziky,
kosmologie, informační teorie a computer science ( zde linka vede přes
Wittgensteina z Vídně k Turingovi do Anglie a od Von Neumanna z
Heidelbergu do USA), a vůbec interpretaci jejich výsledků ve vztahu k
lidské civilizaci.
Bylo by třeba o tom mluvit tím spíš, že pro české
intelektuální prostředí je typické , že ačkoli se tato revoluce
odehrávala doslova v našem bezprostředním sousedství a dokonce částečně
v našem středu, tak byla u nás okázale a totálně ignorována, historie
české filosofie mezi oběma válkami jí byla zcela nedotčena. Skutečně,
tu tak zásadní.vědecko-filosofickou revoluci jsme měli přímo pod nosem,
a přitom jako by nebyla.
Ernst Mach, po němž byl pojmenován Vídeňský
kroužek, učil v Praze (byl, mimochodem, profesorem fyziky Franze Kafky
na německém gymnásiu), v Praze působil Goedel, Carnap, Frank (a ovšem,
byť krátce, i Einstein).
Vídeňský kroužek dokonce měl některá svá
setkání v Praze. Ale protože šlo o kulturu "rakouskou", a nová česká
identita byla po první světové válce založena na odporu ke všemu
rakouskému, Češi, až do jisté míry na Emanuela Rádla, to ignorovali, a
Rádl to také měl u nás za to pěkně těžké.
Vědecká revoluce, no prosím,
ale filozofická, s ní spjatá? O ničem takovém jsme nebyli ochotni
slyšet, a vlastně nejsme moc ochotni slyšet dodnes, kdy je pro nás,
opět z čistě politických důvodů, filozofickým velikánem Patočka,
inspirující se, paradoxně, Heideggerem, jehož filozofie je nejen
programově nenávistná vůči moderní vědě, ale i bytostně spjatá s
nacismem jehož vášnivým přivržencem Heidegger byl jako člověk i jako
filozof.
Samozřejmě, Patočka tyto Heideggerovy postoje nesdílel, a
dělal co mohl aby z Heideggerovy koncepce bytí dospěl k humanistickým
hodnotám. Že to šlo jen za cenu všeobecného rozmlžení pojmů a jejich
logiky, jinými slovy profesionálně velmi mizerného filozofování,
nechápal nebo nechtěl chápat.
Tím, že filozofické myšlení u nás má
dodnes potíže se inspirovat onou "rakouskou" revolucí, včetně
Wittgensteina je, řekl bych, jedním z největších profesionálních
handicapů našich současných humanistických oborů. Poznamenává to i
diskuse v BL, včetně té o vědě a pánubohu, především spekulováním o
nedefinovatelném.
Mimochodem, je opravdu legrační jak se heideggerovská
nenávist k moderní vědě ( která podle nacistů nepřípustně ohrožuje
neomylné, intuitivně dějinotvorné kolektivní vědomí rasově čistých
nadlidí) bezděčně odráží i v projevech našeho pana prezidenta - který
toho Heideggera má asi tak z třetí ruky - když mluví o "hrozbách"
moderní vědy, která podle něj může za ničení životního prostředí,
odcizení se naší spirituálnosti a podobně.
Nebo vůbec když mluví o
"smysluplnosti", domnívajíc se zřejmě že jde obecně o jakési spojení
daného slovního výrazu s nějakým účelem nebo cílem, ve filozofickém
kontextu pak o posvěcení daného pojmu účelem nebo cílem
transcendentním, přesahujícím pouhou empirii.
Netuší, chudák, že
právě rigorózní logická analýza jazyka a stanovisko, že "smysluplné"
(meaningful) je pouze to, co je jednoznačně pojmově vymezitelné a plně
sdělitelné - na rozdíl od toho co jednoznačně a beze zbytku vymezitelné
a sdělitelné není a o čem se má v nejlepším případě mlčet
(Wittgenstein), protože nikdo nemůže vědět jak to chápe ten druhý a co
z toho lze právoplatně vyvodit - byly právě filozofickými
východisky hlavního proudu antitotalitní filozofie dvacátého století a
diskreditace ideologických doktrin všeho druhu. To jest důsledné
"odtranscendentnění" jazyka jako analytického a komunikačního nástroje,
a ne naopak.
Petr Šabata inzerát ČNTS v MFD nezakázal
Vazeny pane Culiku,
se zajmem jsem si precetl ve vasem clanku
"Ovlivnuji v Ceske
republice inzerenti sdelovaci prostredky?" následujici vetu:
"Pred nedavnem chtel Michal Donath nechat znovu vytisknout
inzerat v MFD o
tom, ze s obvinenimi, podanymi na Zelezneho se strasne dlouho nic nedeje.
ackoliv ten inzerat uz jednou vysel (o ctrnact dni predtim, v Hospodarskych
novinach, ale v MFD ho sefredaktor Sabata zatrhl)."
Rad bych veci uvedl na pravou miru:
Zadavatelem inzeratu byla spolecnost CNTS, nikoliv Michal Donath. Inzerat
stejneho zneni vysel v jeden den, a to 31. ledna 2000, v denicich
Hospodarske noviny, Lidove noviny a Mlada fronta Dnes.
I presto, ze
jednatele CNTS na sebe pisemne prevzali odpovednost za obsah inzeratu, ktery
mel s panem Zeleznym spolecne jen to, ze v nem slo o trestni oznameni, ktera
se ho tykala a v nichz i podle pisemneho potvrzeni vrchniho zastupce organy
cinne v trestnim rizeni nepostupuji, jak maji.
Kopii dopisu Vam v pripade
zajmu rad zaslu.
Informace, ze by pan sefredaktor Sabata neco zatrhl, je take
nepravdiva. Myslim ale, ze skutecne chtel. Proc, to se mohu pouze domyslet.
Faktem je, ze z nejakeho duvodu o uverejneni inzeratu rozhodovalo vedeni
vydavatelstvi MAFRA az v nemeckem Duesseldorfu.
Ujistuji Vas, ze pri sve praci v PR spoleham pouze na hodnotu sdelovanych
informaci a nikoliv na hodnotu svych kontaktu, ci inzeratu zadanych do
medii. Rad se Vam i vsem ostatnim omluvim, pokud nekdo prokaze opak meho
tvrzeni.
PR je legitmnim druhem komunikace, pokud se dela eticky. Snazim se
o takovy postup jiz 9.5 let a jsem presvedcen, ze dusledne. Protisluzby
medii za zadanou inzerci povazuji za velmi neeticke. I zde plati, ze s cim
kdo zachazi, tim take schazi.
S pratelskym pozdravem
Michal Donath
Donath-Burson-Marsteller
Reakce na článek "Pomluvy v Radiožurnálu"
Pane Culiku,
myslim, ze v obecne rovine
mate v
mnoha vecech pravdu, jen jste si
zvolil jako
odrazovy mustek spatny priklad.
Ve svém clanku se ohanite kdejakymi novinarskymi zasadami, ale zaroven mi
upirate pravo -
zeptat se:
Jak to, ze ODS se aspon nepozastavi, nebo se nepokusi o napravu
obdobných zalezitosti jako byla Sloufova cesta do Iraku a mnoha dalsich?
Proc pak verejnosti tvrdi, ze je zodpovedna opozicni strana, kdyz ma
možnost
zabranit ci alespon pojmenovat ostudy (viz v tomto konkretnim pripade kritku
tiskove atase vyslanectvi USA Marcusove nebo neprimou kritiku ze strany
Svazu prumyslu), které vládu CSSD provazeji, ale nedela to?
Co je za tim?
A proc ta zmena nazoru na Sloufa ze strany ODS - od jasne odmitaveho
(Jana
Petrova v roce 97) po nulovy dnes?
To bylo tema poradu. Proc ODS neco jineho tvrdi a neco jinoho dela?
Pokud pochopite tohle, pak vetsina vasich vyhrad na Ozveny plus je zcela
irelevantnich. Vztahuji se obecne k urovni nasi zurnalistiky, ale s Ozvenami
plus vubec nekoresponduji.
Jinak do poradu jsem se rozhodl nezaradit vase vyjadreni nikoli
kvuli tomu,
ze jste mel vyhrady
vuci ctyrkoalici, ale proto, ze s vasim vyjadrenim o nepriznane spolupraci
ODS a CSSD by porad vyznel tendencne. Nebyl totiz o roli ctyrkoalice,
ale o roli ODS, ostatne i proto tam nemluvil nikdo z CSSD. ( I kdyz jsem mel
nahrana stanoviska i lidi z CSSD).
Jinak me fascinuje, jak se muzete postavit do role kritizujiciho
medialniho experta, kdyz jste schopen se odvolavat na nekoho s kym jste
nekdy nekde mluvil, a ten vam pry rekl, ze Ozveny plus jsou vzdy tendencni.
Naslo by se toho mnohem vice, ale myslim si, ze nejlepsim
argumentem a z
mé strany posledni reakci na Vasi kritiku, jsou prave Ozveny plus.
Poznámka JČ: V žádném případě neupírám Danielu Táchovi právo
kritizovat ODS, ale musí to dělat na základě prokázaných faktů a nikoliv
spekulací. Opakuji, pokud někoho v pořadu skandalizuji, či jenom kritizuji,
a ostrou kritiku vůči M. Šloufovi pořad obsahoval, bezpodmínečně musí pořad
obsahovat i jeho vlastní vyjádření, jinak sám poškozuje vlastní
důvěryhodnost. Mimochodem, je vyjádření mluvčí vlády Spojených států, nutně
v každém případě "ostudou", anebo jen představuje politický zájem této
země, od něhož by měl novinář zachovávat odstup, stejně jako třeba od
vyjádření mluvčí vlády Ruska? - Nechtěl jsem navodit dojem, že hodnotím
všechny Ozvěny plus jako zaujaté podle toho, s kým jsem "někde
mluvil" : v článku jsem se zmiňoval o Radiožurnálu obecně. Mimochodem,
pražský pozorovatel, s nímž jsem o této věci "někde mluvil", byl Václav
Žák, jehož úsudku si velmi vážím. Odkázal mě na konkrétní pořady
Radiožurnálu, jimž se budu v budoucnosti soustavněji věnovat, abych
zjistil, zda se jeho hodnocení podle mého názoru zakládá na pravdě.