předloženého v lednu 2000 pracovní skupinou J. Vlach, M. Kučera a
P.Pleva
Návrh řešení je v zásadním rozporu se samotným principem
duálního systému televizního vysílání, existujícím v České republice a
běžným v zemích Evropské unie. Směšuje totiž vysílání veřejné služby a
komerční vysílání. To přináší řadu legislativních, ekonomických a
technických problémů. Jde zejména o to, že:
by Česká televize nemohla plnit své základní poslání, dané § 2
zákona č. 483/1991 Sb. v platném znění, které je definováno takto: "Česká
televize poskytuje službu veřejnosti České republiky tvorbou a šířením
televizních programů na celém území České republiky." Vzhledem k tomu, že
regionální vysílatelé působí převážně ve významných a hustě zalidněných
regionech České republiky, znamenalo by to, že by takové řešení odřízlo
významné procento obyvatel České republiky od možnosti tuto službu užívat.
Vysílatelé - držitelé licencí žádnou takovou povinnost zákonem uloženu
nemají, a proto je třeba hledat řešení tak jako dosud v rámci přesné
vzájemné regulace jejich vysílání.
Zákon č. 483/1991 Sb. v platném znění zachycuje přesnou posloupnost
odpovědnosti za naplňování poslání televize veřejné služby v § 2 téhož
zákona. Rada České televize je podle znění § 4, odst. 3, zákona odpovědná
Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Generální ředitel České
televize je podle znění § 9, odst. 1, zákona za činnosti České televize
odpovědný Radě České televize a ředitelé studií jsou podle znění § 12,
odst. 2, téhož zákona za činnost studií odpovědni generálnímu řediteli.
Myšlenka sdílených kmitočtů, přidělených komerčním vysílatelům na
kterémkoli vysílacím okruhu televize veřejnéslužby, je neslučitelná
s mnoha platnými zákony (nejde jen o zákon o České televizi, ale např. také
zákon č. 468/1991 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání
v platném znění, zákon č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění,
zákon č. 237/1995 Sb. o hromadné správě autorských práv, zákon č. 247/1995
Sb. o volbách do Parlamentu České republiky atd. atd.). Navržené řešení by
tedy vyžadovalo komplexní změnu veškeré mediální legislativy a zákonů
souvisejících. Tato nová legislativa by navíc musela být založena na zcela
odlišných výchozích principech než dosud, zastírala by rozdíl mezi
komerčním a vysíláním a vysíláním veřejné služby a už v základních
východiscích by se významně lišila od mediální legislativy zemí Evropské
unie. Systémem zákonných úprav by mj. musely být zcela nově vyřešeny
otázky:
podílu reklamy na celkové ploše vysílání, vkládání reklamy do pořadů atd.;
monitoringu vysílání.
Specifika analogového pozemního vysílání televizního signálu
prakticky znemožňují centrální monitoring vysílání jednotlivých
regionálních vysílatelů. Zákon č. 468/1991 Sb. v § 5, písmeno e), ukládá
provozovateli vysílání "uchovávat záznamy všech odvysílaných pořadů nejméně
po dobu 30 dnů ode dne jejich vysílání". Ne všichni provozovatelé vysílání
- držitelé licencí dodržují tuto povinnost na žádoucí technické a
protokolární úrovni. Navržené řešení by tedy mimo jiné znamenalo, že by
Česká televize musela zřídit neobyčejně nákladnou monitorovací síť,
pokrývající vysílání všech vysílatelů na tzv. "sdílených kmitočtech". To
je povinnost, která nepochybně přísluší orgánu státní správy - v tomto
případě Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání -, ale
nelze ji přenášet na televizi veřejné služby.
Formulace "ČT působí na držitele licencí metodicky" je vágní, právně
nevymahatelná a prakticky bezobsažná. V případě "sdílení kmitočtu", které
fakticky znamená také sdílení odpovědnosti za vysílání, by toto "metodické
působení" muselo být do všech detailů popsáno zákonem. Vyžadovalo by
precizní definici s úplným výčtem práv a povinností z ní vyplývajícími pro
Českou televizi jako vysílatele ze zákona a regionální televizní stanice
jako vysílatele - držitele licencí. To by však v důsledku znamenalo
přidělit televizi veřejné služby práva a povinnosti orgánu státní správy,
což je v příkrém rozporu s jejím charakterem a posláním.
Formulace "ve spolupráci s RRTV pak spoluurčuje kvalitu" (míněno
zřejmě vysílání regionálních vysílatelů) opět přikládá bez právního
podkladu České televizi práva a povinnosti, náležející pouze orgánu státní
správy.
Formulace "pomáhá dle možností technicky" je opět vágní a bezobsažná
a platí o ní, že by musela být přesně řešena zákonem (který by současně
České televizi umožňoval kompenzovat výrazné negativní ekonomické důsledky,
s nimiž by taková technická pomoc byla spojena).
K části Možná řešení, varianta b):
Návrh řešení je založen na iluzorních předpokladech a
v důsledku by znamenal hrubé narušení duálního systému televizního vysílání
v České republice v neprospěch soukromých vysílatelů spolu s neúměrným
posílením vlivu České televize. Nerespektuje typické rysy moderního
mediálního prostředí (libovolně zaměňuje dvě nezaměnitelné funkce, totiž
vysílatele, tj. držitele licencí, s výrobci pořadů, tj. s nezávislými
producenty) a jeho realizace by znamenala paralelní likvidaci dvou
důležitých složek televizního vysílání v České republice: vysílacího okruhu
ČT 2 a nezávislého soukromého regionálního vysílání. Podle jednotlivých
bodů návrhu:
"zvýraznit spolupráci dnešních držitelů licencí s ČT" - tato
spolupráce probíhá téměř výhradně v rovině koordinace technických parametrů
vysílání v místech působení regionálních vysílatelů. Není tedy co
zvýrazňovat.
"profilovat ČT 2 více jako regionálně zpravodajský kanál" - vysílací
okruh ČT 2 v současnosti nesporně patří k nejlépe profilovaným televizním
kanálům veřejné služby v Evropě. Je srovnatelný snad jedině s La sept/Arte,
od níž se však liší statisticky mnohem příznivějším přijetím u diváků.
V této podobě byl systematicky budován pět let. Protože na počátku
vysílání pokrýval svým signálem jen o málo více než 50% území České
republiky, regionální zpravodajství nebylo a vzhledem k jeho historickému
vývoji ani v současnosti není součástí jeho programové nabídky. Navrhovaný
zásah by ve skutečnosti znamenal faktickou destrukci záměrně a dlouhodobě
utvářeného charakteru ČT 2 a oslabení služby, kterou Česká televize
poskytuje veřejnosti, stejně jako zákonem nepodložený zásah do pravomocí
k řízení České televize.
"změnit statut držitelů licencí na statut nezávislých producentů" -
to je pouze eufemismus pro faktické odnětí licencí jejich současným
držitelům. Znamená hrubé narušení existující mediální legislativy,
znevýhodnění držitelů licencí a znehodnocení jejich investic. V souvislosti
s dalším bodem by pak tato změna přinesla naprosto nepřiměřené zvýšení
vlivu veřejnoprávní televize na informovanost obyvatel jednotlivých
regionů České republiky.
"v rámci požadavku na podporu evropské a domácí produkce stanovit,
že ČT bude zajišťovat část zpravodajství a vysílání regionálního
charakteru vedle vlastních týmů také prostřednictvím nezávislých
producentů" Předkladatel není dobře informován o evropské legislativě,
neboť podle metodiky EBU, závazné pro plnění kritérií mediální legislativy
Evropské unie, nejsou zpravodajství a informativní pořady započítávány do
zákonných kvót evropské a domácí produkce. Kritéria evropské mediální
legislativy v této oblasti tedy nelze plnit prostřednictvím nákupu
zpravodajských a publicistických pořadů od nezávislých producentů. Česká
televize se však nikdy nezříkala a ani do budoucna nezříká spolupráce
s nezávislými producenty v oblasti regionálního zpravodajství (a téže
spolupráci je založeno také regionální zpravodajství nejsilnější české
celoplošné komerční televizní stanice). Zůstává jí však rozhodování o
agendě, pravomoc editora. Pokud by současní držitelé licencí k regionálnímu
televiznímu vysílání o tyto licence přišli a stali se nezávislými
producenty, pracujícími pro Českou televizi, vzrostl by nesmírně vliv České
televize na lokální a regionální televizní zpravodajství a veřejnoprávní
televize by přišla o důležitou protiváhu a regulativ: regionální soukromé
vysílatele, kteří jsou spolu s ní zárukou plurality vyjadřovaných názorů a
pestré škály poskytovaných informací. Navrhované řešení by tedy v důsledku
poškodilo zájem diváků v regionech.
K části Možná řešení, varianta c):
Z výše popsaných důvodů nemá smysl tento návrh rozebírat.
Hlavní závěr
Celý návrh koncepce je založen na pokusu o řešení lokálního a
regionálního vysílání v rámci analogového pozemního televizního vysílání.
V tomto rámci je stávající řešení se všemi nevýhodami, které z něho plynou,
patrně nejvýhodnější pro diváky a rozvoj konkurence v regionálním komerčním
vysílání. Důležité však je, že veškeré problémy, které se zmíněný dokument
snaží řešit, jsou snadno řešitelné v rámci terestrického digitálního
televizního vysílání. Nejlepší cesta k jejich řešení tedy vede
prostřednictvím přijetí moderní mediální legislativy, regulující pozemní
digitální televizní vysílání, a prostřednictvím všestranné státní podpory
jeho urychleného rozvoje jak v oblasti televizního vysílání veřejné služby,
tak v oblasti komerčního televizního vysílání.
Technické podklady k rozhodování o zajišťování regionálního vysílání
Současná situace
Česká televize na programovém okruhu ČT1 zprostředkovává ve všední
dny v 18.00 hod. vysílání regionálních zpravodajských pořadů
Severomoravského a Jihomoravského zpravodajství ze svých studií v Ostravě a
Brně. V tomto okamžiku dojde na povel vyslaný z těchto studií k odpojení
celostátní sítě, která je distribuována pomocí satelitu Kopernikus na
jednotlivé vysílače,nebo v některých případech pozemními spoji. Poté je
místo signálu z pražského studia vysílán vždy samostatný program pro
jednotlivé oblasti. Toto je zprostředkováno následujícími vysílači základní
sítě:
Severní Morava:
K 34 - N.Jičín Veselský kopec
K 31 - Ostrava-Hošťálkovice
K 27 - Val.Meziříčí - Radhošt
K 36 - Jeseník - Praděd
K 37- Frýdek Místek - Lysá hora
K 28 - Vsetín -Bečevná
K 33 - Olomouc - Radíkov
K 26 - Třinec - Javorový vrch
Jižní Morava:
K 35 - Brno - Barvičová
K 29 - Brno - Kojál
K 25 - Jihlava - Javořice
K 22 - Zlín -Tlustá hora
K 26 - Mikulov - Děvín
K 33 - Hodonín - Babí lom
K 28 - Třebíč - Klučovská hora
K 32 - Žďár n.S. - Harusův kopec
K 25 - Val.klobouky - Ploštiny
Na tyto vysílače základní sítě je poté navázána další síť převaděčů,
které signál přijímaný z vysílače hlavní sítě distribuují do dalších
lokalit.
Topologie vysílačů základní sítě programů ČT je založena na klasické
analogové koncepci plošného pokrytí území signálem vysílaným zpravidla
z nejvyšší kóty v dané oblasti relativně vysokým výkonem. Díky tomu je
možné menším počtem vysílacích míst nejrychleji zprostředkovat pokrytí co
největšího prostoru s tím, že v další etapě je pomocí vykrývacích vysílačů
doplňováno lokální pokrytí v problematických místech. Tento způsob
pokrývání signálem je naprosto typický pro celoplošné stanice, kde nejsou
požadavky na lokální distribuci, protože při místním odpojování těchto
vysílačů by došlo k velmi komplikované situaci, křížení zájmu lokální
distribuce se skutečnými přenosovými návaznostmi. Je zapotřebí si uvědomit,
že navazující lokální převaděče či vysílače nízkého výkonu jsou právě
z hlediska zajištění primárního signálu umisťovány na vyšší kóty, takže
jednak zpracovávají signál z vysílače vzdáleného několik desítek km, ale
nejsou ani vhodné pro účely lokálního vysílání. V řadě případů by též
docházelo k problémům distribuce signálu z lokálního studia na takto
umístěný vysílač. Dále by bylo nutné naprosto jiným způsobem změnit
návaznosti propojení jednotlivých vysílačů a převaděčů, což by v mnoha
případech mohlo vést ke vzniku nových problémů s pokrytím daného území.
Stejně tak i z technického hlediska by bylo ve všech případech dosti
obtížné řešit problematiku teletextu, který v případě ČT zajišťuje i ze
zákona služby pro sluchově postižené diváky.
Pro zajištění lokálního a regionálního druhu vysílání se jeví
nejvhodnější systém lokálních vysílačů, umísťovaných většinou přímo v obci,
s primárním příjmem ze satelitu, kde je možné bezproblémové odpojování
celostátního a naopak jednoduché připojení lokálního programu. Právě
s tímto záměrem byla již koncipována síť TV Prima, podobná svojí
topologií síti GSM telefonů, tj. s řadou vysílačů menšího výkonu v těsné
blízkosti příjmové lokality.
Možnosti řešení :
a) Převzetí sítě lokálních vysílačů
Pokud by Česká televize převzala i vysílače s lokální a regionální
licencí, v současné době se jedná o cca 69 vysílačů, bylo by možné pomocí
satelitního příjmu u nich zajistit příjem programu ČT 1, resp.ČT 2. V řadě
případů, zvláště pokud by se jednalo o alternaci s programem ČT 2, by toto
řešení pomohlo zlepšit pokrytí těchto lokalit zmíněným programem. Z druhé
strany je zapotřebí vidět i tu skutečnost, že v mnoha místech by docházelo
ke zdvojování možnosti příjmu.
Podstatným argumentem, hovořícím ale proti tomuto postupu, je skutečnost,
že Česká televize jakožto veřejnoprávní subjekt odpovídá ze zákona také za
technickou kvalitu vysílání. To je v současné době zajišťováno tak, že
studia v Ostravě i Brně jsou vybavena kvalitní profesionální technikou,
která jednak zaručuje kvalitu primárních snímků, z druhé strany umožňuje i
odpovídajícím způsobem signál kontrolovat. V případě navrhovaného řešení by
tato významná podmínka nemohla být dodržena a z principu by docházelo
k ovlivňování charakteru veřejnoprávního vysílání. Je nutné si uvědomit, že
pokud divák sleduje na daném kanálu program ČT, bere potom každý jiný
program i za produkt ČT (zkušenosti s vysíláním Panoramy - Sitour apd.).
Většina lokálních a regionálních studií nedisponuje odpovídajícím
technickým zařízením, které by mohlo poskytovat srovnatelnou kvalitu
s veřejnoprávním vysíláním. Nezanedbatelným faktem by bylo i podstatně
snížené pokrytí programem TV Prima.
b) Řešení pomocí DVB-T
Vzhledem k naprosté vyčerpanosti možností dalšího přídělu kmitočtů
a v souvislosti s celosvětovým trendem k přechodu od analogového
k digitálnímu vysílání, se jeví jako jediný způsob řešení tohoto problému
začlenění regionálního a lokálního vysílání do multiplexu digitálních
programů. Tak jak vyplývá i ze studie Testcomu "Návrh sítí DVB-T", počítá
se pro ČR s realizací minimálně dvou digitálních multiplexů, přičemž každý
umožní přenos 5 - 6 televizních programů nebo dalších služeb. Zatím se
počítá s využitím jednoho multiplexu pro současné celoplošné vysílatele a
dalšího pro zmíněné regionální vysílání a doplňující služby. V rámci tohoto
projektu by bylo možné na základě uplatnění serverové technologie zvolit
takovou koncepci, kdy by jednotlivé příspěvky byly po nově koncipované síti
ATM (digitální síť) dopravovány do studia v Praze, zde by byly vkládány do
vysílacího serveru a nepřetržitě 24 vysílány. Toto by umožnilo cca 70ti
subjektům vysílat denně v ploše asi 20 min s tím, že toto regionální
vysílání by bylo sledovatelné na celém území republiky. Nastavením klíče
změny časů by se dosáhlo i toho, aby mohly být všechny stanice postupně
uspokojovány v zajímavých vysílacích časech. Stejně tak by bylo možné velmi
operativně měnit aktuálnost příspěvků, resp.jejich zařazování.
Výhoda tohoto systému by spočívala jednak v možnosti mnohem širšího
dopadu regionálního vysílání (v podstatě celostátně), dále v možnosti
určité kontroly tohoto vysílání po stránce technické i z hlediska
povolovacích podmínek (možnost objektivního monitorování).
Z provedené studie Testcom ovšem též vyplývá další velmi závažná
skutečnost, kterou je zajištění vysílání v době souběhu použití jak
analogové, tak i digitální technologie. Z předložených návrhů vyplývá, že
v nejbližší době bude muset docházet k podstatnému omezování přídělu
kmitočtů pro regiony pro možnost započetí přechodu na digitální vysílání,
V současné době byla Radou pro rozhlasové a televizní vysílání ČR
ustanovena skupina pro DVB-T, která řeší otázku problematiky zavádění a
přechodu pozemního vysílání na digitální. Bylo by nanejvýš žádoucí, aby do
zadání požadavků na charakter stávající digitální služby byl i zahrnut
požadavek na začlenění regionálního vysílání.
Podle prozatím probíhajících příprav na zavedení DVB-T v České republice
lze počítat s následujícím scénářem:
v roce
2000-2001 - experimentální fáze DVB-T
2002- 2006 - první etapa zavádění DVB-T
2007 - 2010 ? - dokončení realizace DVB-T
V doposud vypracovaných studiích je uvažováno se započetím přechodu
od analogových na digitální vysílače právě v první fázi realizace (tj.
nejprve upravit malé vysílače a až potom přejít na základní síť). Tato
etapa by se mohla shodovat se současně udělenou licencí pro vysílání TV
Prima do roku 2006.
Z tohoto, ale i z hlediska dalších argumentů, se jeví jako
nejvhodnější zachování současného stavu zajišťování regionálního vysílání
v etapě analogového pozemního vysílání a doporučení změnu nastartovat až
v souvislosti se skutečně kvalitativním posunem v rámci digitálního
pozemního vysílání.
Všeobecné poznámky k problematice
Způsob přidělení licence - v rámci Licence vydané Radou ČR pro RTV
7.7.1994 pro TV Premieru bylo v bodě 33) Přílohy dáno:
"Držitel licence bude strukturovat svoje programové schéma tak, aby
v případě udělení licencí k regionálnímu a lokálnímu tv vysílání mohl
poskytnout určené vysílací časy pro programy držitelů licencí
k regionálnímu a lokálnímu vysílání" - konec citátu.
Je tedy s podivem, že když Rada ČR pro RTV původní licenci ze dne
12.1.1993 určenou pro vysílání na K24 v Praze a středních Čechách rozšířila
s výše uvedenou podmínkou pro celostátní vysílání, je dnes hledán způsob,
jak toto změnit.
V podstatě je tím ohrožen princip veřejnoprávnosti kanálu, do
kterého mají být začleněny komerční subjekty, a naopak komerční kanál by
byl zcela uvolněn.
V Praze dne 10.února 2000
Dušan Chmelíček, v.r.
ČESKÁ TELEVIZE
Kavčí hory
140 70 Praha 4
Neuvěřitelná nevšímavost občanů o své okolí:
Krize bydlení pro mladé lidi
Vážený pane Čulíku,
současná situace v možnostech bydlení pro mladé lidi je dána
především bytovou výstavbou po roce 1989. Ze statistických ročenek se dá
vyčíst, že v letech 1969 až 1989 bylo postaveno 1,46 milionů bytů, roční průměr
je přes 69 tisíc bytů. Výstavba pak dále klesá, v letech 1994 až 1998 bylo
dokončeno v průměru 16,4 tisíc bytů ročně. V současné době se jeví mírný ale
zcela nedostatečný růst. Podle zpráv v tisku po roce 1989 asi 50 tis. bytů
ubylo. Zhruba se dá říci, že v dnešní době činí dluh bytové výstavby proti
"předpřevratovému" období asi 500 tisíc bytů, t.j. nejméně 500 miliard Kč
(počítáme-li, že hromadná výstavba by byla lacinější než dnešní).
Hlavní příčinou je dle mého názoru neuvěřitelná nevšímavost
našich
občanů k obecným záležitostem a problémům druhých lidí. Zde selhala
především česká inteligence, jejíž hlavní činností by mělo být používání
mozku ve prospěch celého státu.
Například když asi před pěti lety začal být
trochu zřejmější nedostatek bytů pro potřebné rodiny, vyšla vláda s čistě
propagačním trikem o hypotékách. Na třípokojový byt, který tehdy stál jeden
milion Kč, by při dvacetiletém splácení a tehdy uváděném ročním úroku 8 %
činila měsíční splátka 8 364,- Kč. A k tomu banky vyžadovaly pojistku cca
2000,- Kč měsíčně.
Pro 99 % rodin to tedy bylo zcela nedosažitelné. To si
mohl každý inženýr a učitel matematiky nebo fyziky spočítat. Protože lidé
neprotestovali, stál v loňském roce nový třípokojový již byt 1,8 mln. Kč a
ceny stále stoupají.
Zde je zajímavá teorie o tom, jak při uvolnění nájemného tržní
nájemné "dramaticky" poklesne a bytů bude dostatek. Při dnešních cenách bude
na třípokojový byt měsíční splátka 13 000 Kč, a nájemné v takovém bytě musí
být vyšší než holá splátka. Připomínám, že průměrný hrubý měsíční plat je
v ČR nyní 12 500 tis. Kč a dvě třetiny zaměstnanců mají plat nižší.
Domnívám se, že dokud se Češi nezačnou o veřejné věci intenzivně
zajímat s cílem je ovlivnit, nikdy nedojde k zásadnímu obratu ve vývoji
společnosti nejen v otázce bydlení. Akce typu IMPULS 99 nebo DĚKUJEME,
ODEJDĚTE !, směřují spíše jen k předstírání, že se něco děje. Jejich
výsledky budou nulové.
Začít je možno i v relativně drobných věcech. Například
nedávno bylo
v televizi, jak majitelé jednoho činžovního domu mají v bytech mráz, protože
majitel jejich peníze, určené na plyn utratil jinak a plynárny přerušily
dodávku plynu. Závěr pořadu byl takový, že majitele nemohou sehnat a že
s tím stejně nic nelze dělat.
Přitom majitel příslušné peníze zpronevěřil a
v důsledku toho ohrožuje nejméně zdraví svých nájemníků. Věřím, že kdyby
sousedé uvedených nešťastníků důrazně intervenovali u příslušných
funkcionářů, jistě by se řešení rychle našlo.
Sám jsem se několikrát pokusil nějakou akci zorganizovat, ale
narazil jsem na naprostý nezájem okolí. Takže to skončilo tak, že sám si
většinou své právo vybojuji, ale celkový stav se nezmění.
Václav Špíka
Ostuda Unie svobody
Když jde někdo na společenskou akci v nevhodném oděvu, nemusí být
vpuštěn do místnosti. Když je někdo opilý, nemusí být vpuštěn ani do
tramvaje. Když je někdo nevhodně oblečen, opilý a navíc se dožaduje vstupu
na maturitní ples výhrůžkami a máváním senátorskou legitimací, nejen, že
není vpuštěn, ale s jistotou si zadělá na osobní ostudu. Pakliže se jedná o
bývalého předsedu US a dlouholetého ministra vnitra Jana Rumla, osobní
ostuda se změní v ostudu veřejnou, jejíž stín padne i na US a čtyřkoalici.
Jen krátce připomenu působení Jana Rumla na polistopadové politické
scéně: Přítel pana presidenta. Jeden z hlavních aktérů v kauze Bartončík.
Od r. 92 do 97 ministr vnitra za ODS. Jeden ze strůjců sarajevského
atentátu. Od vzniku do loňského roku předseda US. Zablokoval vznik
pravostředové koalice po volbách 98 a přiměl tak ČSSD k jednání s ODS. Od
r. 98 senátorem, v r. 99 přijat na odvolání na právnickou fakultu v Plzni.
To nebyla cesta od vítězství k vítězství, to bylo jedno velké,
dlouhé Waterloo. Na Janu Rumlovi by se dal vyučovat termín "odpovědnost
politika" - není žádná. Za takovými lidmi zůstávají jen stovky chyb a
omylů, spousty zmařeného času a peněz. Jejich nepostižitelnost je postavila
nad řadové občany. Tito nadlidé si myslí, že senátorská nebo poslanecká
legitimace je průkazkou k neodpovědnosti, bezuzdosti, ke sprostému chování.
Pokud US rychle k případu nezaujme stanovisko a nevyvodí příslušnou
osobní odpovědnost, pak není šance, aby ve volbách působila důvěryhodně. A
to by bylo v situaci, kdy na čtyřkoalici vsadily i iniciativy Impuls 99 a
Děkujeme, odejděte! pro voliče tragédií.
Petr Jánský
Podnikání vlády
Proti průhlednosti a srozumitelnosti při nakládání s veřejnými prostředky
by občan sotva protestoval. Je proto zvláštní, že vláda při podnikání se
státním tedy našim majetkem často dává přednost postupu neprůhlednému a
nesrozumitelnému.
Dobrým příkladem je vládní pomoc Vítkovicím. Jakou
částkou míní vláda podpořit zadluženou společnost ,premiér odmítá říct.
Ředitel a předseda představenstva Vítkovic včera tajemně řekl, že vláda do
této firmy žádné peníze nevloží, půjde prý o zcela originální způsob
zabezpečení výroby.
Pak je ovšem zvláštní, že premiér včera řekl:
"Dovedete si představit, jak by běsnila opozice v parlamentu, kdybych vám
tu částku řekl?" Představu o tom, jaký způsob jednání má premiér rád,
naznačuje jeho výtka soukromé firmě Karbon Invest, které polostátní
Vítkovice dluží peníze.
"Seriózní podnikatel," soudí premiér "nejdříve
předkládá nabídky partnerům a až potom je případně vyhlásí na tiskové
konferenci. Kdo postupuje obráceně, vzbuzuje podezření z neserióznosti."
Tento výrok se ovšem příliš nehodí k jiné včerejší epizodě, která pro
změnu souvisí s Tatrou Kopřivnice: Premiér na mítinku oznámil, že
pravděpodobně do konce roku koupí kopřivnickou Tatru Volvo, představitelé
Volva se v nejbližších dnech přijedou seznámit se situací podniku.
Pikantní ovšem je, že vedení automobilky o chystané návštěvě neví nic.
Poslední ze série včerejších nesrovnalostí se týká Nové Huti. Ta podle
premiéra měla vymáhat penále od firmy Kaiser za nesplnění dodacích
podmínek.
Mluvčí Nové Huti ovšem pana premiéra upozornila, že nárok na
penále vzniká až po výkonových zkouškách. Pro čtyři zmíněné trapasy
v jednom dni jsou pouze dvě vysvětlení. Že premiér neměl šťastný den, anebo
že všechno popletli hloupí novináři.
Vysílá se v pátek 18. února 2000 ráno.
Odpověď Ferdinandovi
Proč zájem o Kosovo a nezájem o Čečensko
Ferdinand se mě v Britských listech ptá "proč tolik zájmu o Kosovo a
takové
velké mlčení o Čečně" a hned zvažuje dvě možnosti dvě možnosti - buď je
svědomí některých lidí VELMI SELEKTIVNÍ nebo v Kanadě nemají svého Jaromíra
Štětinu a vědí o situaci v Grozném kulový. A ptá se, jaký že obrázek si to
kanadský divák tvoří o válce v Čečně.
Ferdinandova otázka zůstává v emocionální rovině - jak může člověk mlčet,
když lidé trpí? Ve stejné rovině lze odpovědět, že člověk samozřejmě mlčet
nemůže. Jenže to není vše, je třeba jít hlouběji, ptát se po příčinách a to
nejen bezprostředních.
Pokusím se to objasnit na příkladu nedávné letecké havárie.
Televize byla
okamžitě přecpána záběry pozůstalých, animací možného průběhu katastrofy
(divák si tak lépe představí, co se asi dělo v letadle volně padajícím do
moře) a fotografiemi trosek a vylovených předmětů (zejména emocionálně
náročné dětské hračky a botičky, případně fotografie páru, který nedoletěl
na svatební cestu).
Mnohý divák u obrazovky zamáčkne nebo setře slzu a
podiví se, jak je možné, že v tak otřesné situaci mluví kdosi o černé
skříňce nebo dokonce o politických důvodech deregulace letecké dopravy.
Nicméně kvůli emocím nesmíme zapomenout na to, že právě v té skříňce a
zdánlivě nesouvisejících politických rozhodnutích je klíč k omezení počtu
havárií. Musíme je zkoumat, analyzovat a dělat z nich závěry.
S lidským utrpením soucítím tak jako většina lidí, a právě proto
považuji za
nutné zabývat se pomyslnou kosovskou černou schránkou bezprostředních
přícin i zdánlivě odtažitým politickým pozadím.
Mezi Kosovem a Čečenskem je velký rozdíl, a proto je tolik zájmu o
Kosovo a
takové mlčení o Čečensku. Nejde samozřejmě o to, že by snad lidské utrpení
bylo jiné v Evropě a Asii. Jde o to, co bylo a co je ve hře politicky.
V Kosovu šlo podle mého názoru o především o omezování ruského vlivu v
Evropě. Smlouva z Rambouillet umožňovala umístit na území Jugoslávie
jakékoli jednotky způsobem, který připomíná pomoc spřátelených stran
Československu. Bombardování Jugoslávie lze považovat za test, jak daleko
může NATO zajít a za vojenské cvičení s ostrým střelivem. Při neochotě
spojenců použít pozemní síly bylo předem vcelku jasné, jak celá věc dopadne.
Mocenské zájmy NATO převážily v případě Kosova skutečnost, že údajné
ambice
Srbů vytvořit na Balkáně cosi velkosrbského jsou kompensovány údajnými
ambicemi Albánců vytvořit tamtéž cosi velkoalbánského a NATO se postavilo
(jak jinak než pod hlavičkou lidských práv) na stranu KLA, původně
považované Západem za teroristickou organizaci s mafiánským pozadím.
V případě Čečenců je Západ daleko opatrnější, protože nikdo pořádně
neví, co
může z další destabilisace Ruska vzejít. V dobré paměti je i to, že podpora
odpůrců prosovětského režimu v Afganistanu nakonec vedla k tomu, že po jeho
poražení a dlouholeté občanské válce tam je jeden z nejhorších režimů na
světě.
Západ může mít určitou radost z toho, že pár čečenských Davidů odolává
ruskému Goliášovi, protože to naznačuje slabost Rusů. Na druhé straně to
ale je i varovný signál: pár ozbrojenců může držet v šachu, když na to
přijde, kterýkoli stát.
Situace je navíc komplikovaná geograficky - i kdyby Západ našel
zdůvodnění
zásahu ve prospěch Čečenců, těžko by mohl na místě vojensky zasáhnout.
Bombardovat ruské spojence je přece jenom něco jiného než bombardovat Rusy.
V kanadských sdělovacích prostředcích je Čečensko na okraji zájmů. Divák
může tu a tam vidět ruiny Grozného a slyšet o utrpení uprchlíků. Tím ale
podoba s Kosovem končí. Politikové mají problémy odrazit tvrzení Rusů, že
když mohlo NATO udržovat pořádek raketami a bombami v Kosovu, mají k tomu
právo tuplem, protože jde o bandity na jejich území. Zjevně doufají, že to
Rusové konečně dotáhnou do konce a že oni sami tu dobu přečkají vágními
odkazy na lidská práva. Odpověď na Ferdinandovu otázku doplňuji
konstatováním, že je velmi pravděpodobné, že kanadského diváka cosi kdesi v
Asii nezajímá.
Odpověď na druhou Ferdinandovu otázku - tedy pokud ji vskutku myslel
osobně
- proč mlčím o Čečně a píši (tolik) o Kosovu, je jednoduchá. Nemám čas na
to, abych mohl jít do potřebné hloubky a zvládl obojí.
Kosovem jsem se začal zabývat kvůli pochybnostem o tom, že přátelské
soužití
mezi lidmi lze vynutit násilím. Výsledky akce NATO potvrdily nejen tuto
pochybnost, ale velmi silně naznačily, že svět je v rukou ješitných panáků,
kteří si z bezpečí dobře střežených hotelů a residencí hrají svoje
computerové vzdušné války. S mým životem, s vašimi životy.
Nech» si čtenář připomene, že ústředním heslem politiků NATO bylo "tuhle
válku nesmíme prohrát" a že se mezi těmi významnějšími nenašel ani jeden,
kdo by veřejně prohlásil: "Pánové, tu válku nesmíme začít".
Jsem přesvědčen, že politikové měli povinnost hledat politické
řešení. Už
jen proto, že svět, v němž je čím dál tím těsněji, potřeboval konečně nějaký
důkaz, že to jde bez výměny očí a zubů. Místo toho zase vyhrály bomby, čímž
se politikové, kteří o nich rozhodli, daleko víc přiblížili ke zločincům než
k pouhým hlupákům.
Napsal jsem na téma Kosovo několik článků v nichž jsem se snažil, úměrně
svým schopnostem, dát najevo svůj názor, že bychom se měli o pozadí věcí
více zajímat a nenechat politiky, aby z nás prostřednictvím své propagandy
dělali blbce.
Musíme od politiků chtít vysvětlení (píchat je do zadku, jak pravil jeden
výstižný titulek BL) a neváhat označit prázdnotu a hloupost pravými jmény,
budou-li ji předvádět. Otázek je, na rozdíl od odpovědí, nepřeberně.
Jiří Jírovec
PS Nevím sice za jakou staročeštinu mi Ferdinand děkuje, ale i tak oceňuji,
že tak činí upřímně a nedvojsmyslně.
Oplátkou mám pro něj otázku, proč se podle něj nikdo nezabývá jedním
z mnoha
dvojích loktů, jimiž se ve světě měří. Před časem se psalo o tom, že KLA
věděla velmi dobře, že její útoky na Srby (například na polici) vyvolají
patřičnou reakci, která KLA lépe umožní prosadit její cíle. Hezbolah dělá
to samé. Tedy s tím rozdílem, že operuje na arabském a nikoli israelském
území. Israel za to kolektivně trestá obyvatelstvo Libanonu raketami a je
ticho po pěšině.
Poznámka JČ: V britském tisku a v britské televizi jsou skoro každý
den podrobné reportáže o situaci v Čečensku od reportérů na místě.
Deregulace domácí komerční letecké dopravy v Americe vedla nejen k
snížení standardů služeb, ale k velmi dramatickému snížení cen letenek.
Nevím, je-li férové srovnávat invazi Varšavské smlouvy do
Československa v roce 1968 s požadavkem NATO rozmístit v Miloševičově
Jugoslávii své ozbrojence. Československo před invazí v roce 1968
nevyvolalo tři války, v jedné z nichž by zahynulo (Bosna) přes čtvrt
milionu lidí, ani nepraktikovalo etnické očišťování či genocidu.
Nemám dojem, že by NATO bylo nyní v Kosovu na straně KLA.
Osobní matematika a Bůh
Pan Bukač prokázal
jedině to, že naprosto nerozumí výstavbě matematiky. A
to navzdory tomu, že zná Jarníka, dokonce včetně poznámek pod čarou, což je
pozoruhodné. Jarníkova čtyřsvazková práce skutečně není něco, co by si
člověk jen tak z dišperace četl před spaním.
Pokud "osobní zájmy ovlivňují vývoj matematiky", jak píše pan Bukač, pak
pouze v tom smyslu, že někdo se raději zabývá analýzou, někdo statistikou
(matematickou, což není přesný součet nepřesných čísel), někdo teorií
čísel, někdo... Nu což, matematika je rozlehlá a práce spousta.
Osobní zájmy mohly způsobit, že Newton prosadil odsouzení Leibnitze
jako plagiátora, ale na platnost infinitesimálního počtu neměly vliv
ani za mák. Předčasná smrt Evarista Galoise v nesmyslném
souboji mohla mít vliv na rychlost dalšího pokroku v teorii grup, ale
na její výsledky rovněž ne.
Matematika totiž stojí na trojici definice, věta, důkaz. Tvrzení, byť
zřejmě pravdivé a podložené mnoha (třeba i nekonečně mnoha) příklady,
se nemůže zařadit do stavby matematiky dokud není
dokázáno. Snad bych měl zdůraznit - protože toto nepíši pro matematiky
- že důkaz v matematice je něco zcela jiného, než důkaz před soudem. To
by se to lumpům lumpilo, kdyby mohli být odsouzeni pouze na základě tak
nesporných důkazů, jako jsou matematické!
Citát z Jarníkovy učebnice nedokazuje vůbec nic, snad kromě toho, že v
jisté době bylo nutno/vhodno dělat jisté úlitby bohům státního náboženství,
zvaného marxismus-leninismus. (Mimochodem, Marx by "své" učení v podání
"marxistických" žvanilů, jistě nepoznal, ale to je jiný problém). Ta
poznámka (což lze poznat už z toho, že jde o poznámku pod čarou, tedy
vloženou do hotového textu) nemá na zavedení neceločíselné mocniny žádný vliv.
Na druhou stranu není zcela nesmyslná, přestože se odvolává
na zavrženého filosofa. Tu mocninu je sice možno zavést libovolně, ale
zavádí se "rozumně", tedy tak, aby její zavedení mělo smysl. Pokud bychom
ji zavedli jinak, časem by vyvstala (poznaná) nutnost zavést něco jiného,
nazvaného třeba befelemepesevezina, co by mělo právě ty kýžené vlastnosti
neceločíselné mocniny. Nedocházívá k tomu, neboť matematici - navzdory obecně
rozšířené pověře - bývají rozumní lidé.
Kromě toho pan Bukač nepochopil smysl mé poznámky, což přičítám svým
neobratným formulacím. Vůbec nešlo o to, že:
"Tím, že stojí něco na matematice by mělo znamenat, že je to nějak
objektivní.
Většině lidí se vnucuje názor, že matematika by měla být objektivní."
Matematika je objektivní (opět navzdory tomu, že by zde bylo možno
citovat zavrženého filosofa Marxe), ale o tom řeč nebyla.
Takže opakuji a zdůrazňuji:
Pro moderní fyziku je matematika jediným skutečně použitelným jazykem.
Když to zkusíme s "normálním" jazykem, jedno zda českým, anglickým nebo
amharským, narazíme nutně na nemožnost dostatečně přesného a správného
popisu. Nemáme slova, která by popsala objekty, nemáme slova pro vztahy,
nemáme nic. Máme jen jistotu, že použijeme-li nějaké to srozumitelné slovo
nebo metaforu, někdo si je vyloží doslovně.
V této souvislosti si vzpomínám na prof. RNDr. PaedDr Františka Kahudu, DRSc.
(Byl ministrem školství a k titulům přišel spíše politicky než odborně,
profesorem se pak jmenoval více méně sám, těsně před tím, než byl v 68.
odejit.)
Ten pán "vynalezl" částice myšlení, t.zv. mentiony (na MFF UK se jim obecně
říkalo Kahudovy dementiony - i fyzik má občas smysl pro humor). Publikoval
třeba ve VTM nebo Časopise lékařů českých a proslul tím, jak skvěle do svých
prací míchal marx-leninskou
hantýrku. Jeho marx-leninský důkaz existence nesmrtelné duše postupně se
uvolňující z kusu masa by byla dokonalá
parodie, kdyby to ovšem nemyslel vážně. Proslul také tím, že dost četl
vědecko-populární literaturu a vše, co mohl do svých spekulací zaplést,
zapletl. Takže zjistil, že existují kvarky, z nichž jeden je "podivný",
"strange". V nejbližší přednášce pak pronesl, že konec konců, mentiony se
také chovají podivně, takže... Byl zkrátka vždy na výši doby. Pan Pinkava,
který by snad kvark očichával, je proti němu naprosté ořezávátko.
Na závěr bych se chtěl vrátit k tomu, jak tato diskuze vlastně vznikla.
Začalo to sporem mezi teisty a ateisty. Do toho bych se velmi nerad míchal.
Pak přišla se svou troškou do mlýna sl. D.Cihelková, publikovala elaborát plný
odkazů na moderní fyziku, jenž se skládal z tvrzení nepravdivých, částečně
nesmyslných a částečně i pravdivých, leč triviálních. Pan Motl jí odpověděl a
nazval věci pravými jmény. Opravdu si nemyslím, že by byl příliš emocionální.
Má-li sl. D.C. právo publikovat slátaniny a bláboly (a to jistě má, nevadí-li
jí, že se ztrapní), má pan Motl nebo třeba já právo nazvat blábol blábolem.
Zejména, pokud své tvrzení také něčím podložíme.
To se pochopitelně netýká té části, kde se vyjadřuje k Bohu. Věda a víra jsou
mimoběžné (naštěstí už), nemají styčné body a argumentovat v jednom závěry
z druhého, je zcestné. Snad si také čtenáři všimli, že debatě o Bohu/bozích
se úzkostlivě vyhýbám.
V. Novák
Upřesnění k panu Motlovi
Vazeny pane Culiku,
jsa anonymne citovan ( viz
"silenci typu Fuchsova, Motl"), rad bych
dal Vase informace do souvislosti.
Pani Fuchsovou a pana Motla jsem zminil v Praze v souvislosti s
nasi diskusi o tom, ze kazde noviny, tedy i e-zine, potrebuji
nejakou edicni politiku. Nekdo to mozna bude nazyvat cenzurou,
ale je to nezbytnost. Editor je gatekeeper, ktery je zavalovan
mnozstvim informaci a prispevku a jehoz ukolem je propustit svemu
ctenarstvu, co on - na zaklade sveho nejlepsiho vedomi a svedomi
a take na zaklade svych predstav a profesnich zkusenosti -
poklada za dulezite a relevantni.
Tak vznika tvar novin, i tech elektronickych, tak se v pluralitnim
svete medii formuji i ctenarske okruhy, ktere maji moznost vybirat
si media sveho srdce a vkusu pro uspokojovani svych informacnich
potreb.
Pokud edicni politika neexistuje, mediu hrozi nebezpeci, ze se
rozplizne, ze ho ctenar opusti, treba jen z toho duvodu, ze k
hodnotne informaci nebo k zajimavemu nazoru se musi
prokousavat horou balastu, pripadne redundantnich a stale se
opakujicich (pi.Fuchsova) sdeleni.
To byla podstata meho diskusniho vystoupeni u nas na fakulte v
Praze.
Pana Motla jsem citoval jednak v souvislosti s prispevkem
Vladimir Zelezny je sikovny podnikatel a Culik je bolsevik na
http://blisty.intern
et.cz/9911/19991115f.html#05, ktery byl vlastne
hulvatsky vedenou Motlovou polemikou s Vasim mailem.
Ja vim,
asi jste chtel ukazat, jak jste tolerantni, ale z hlediska informacniho
tam nebylo nic noveho, jen polemika vedena na zaklade povrchnich
znalosti korenena utocnymi adjektivy.
A dale jsem mel za sebou cerstvou zkusenost podobne vymeny
nazoru s panem Motlem (pokud by pan Motl dal svoleni, klidne nasi
soukromou korespondenci predlozim k posouzeni ctenarum
Britskych listu), pri niz jsem si uvedomil, ze pan Motl sice muze
byt nadprumerne inteligentnim mladym clovekem a vysoce
kvalifikovanym fyzikem, lec vychovani mu chybi. Take proto jsem
korespondenci s nim promptne ukoncil.
Se zajmem jsem si pote precetl jeho polemiku s pani Cihelkovou a
byl jsem mile prekvapen vecnosti a erudovanosti jeho argumentu.
Bohuzel pak prisel konec toho dopisu a ja jsem videl, ze pan Motl
se zkratka nezapre, ze jeho ego zrejme potrebuje ponizovat a
degradovat ostatni, aby jeho velikost mohla vyniknout. (Pricemz v
danem pripade si myslim, ze to bylo zbytecne. Kdybych mel
rozhodnout, na ci stranu se pridam v teto vysoce odborne debate,
ac laik, byla by to strana pana Motla.)
Z nasi korespondence pak vyplyva jeste jeden jeho charakterovy
rys: neumi prohravat, musi mit za kazdou cenu posledni slovo, a
nedokaze celit vecnym argumentum.
Pokud jsou tyto v neprospech jeho nazoru (nas spor byl veden ve
veci TV NOVA a konfliktu Zelezny-Lauder), zacne davat ideologicke
nalepky, nadavat a dokonce i napsane a recene argumenty
interpretacne prekrucovat.
Ale znovu opakuji, aby se ctenari o pravdivosti tohoto tvrzeni mohli
sami presvedcit, musel by mi dat pan Motl svoleni se zverejnenim
nasi korespondence.
Je mozne, ze Lubos Motl je geniem (a ja bych mu pral, aby to v
zivote dokazal), ktery si osobuje pravo zvlastniho zachazeni.
Kdybych byl fyzik, asi bych ho obdivoval a jeho zpusoby toleroval.
Ja však nejsem fyzik...
Milan Šmíd
Systematicky proti mě vedete válku, Jane Čulíku
(Luboš Motl text též zaslal do televize Nova.)
Pane Culiku,
nezda se Vam to prece jen uz trosku prilis? Systematicky proti me (stejne
jako proti jinym mediim apod.) vedete na pude sveho "media" valku,
otiskujete nesmysly, ktere me nalepkuji oznacenimi, za ktere by se stydely
i zdi verejneho zachodku. Naposledy jste vlastnorucne do svych Blistu
napsal komentar o tom, ze Vas "ctenari" v CR vloni presvedcovali, ze byste
nemel otiskovat "silene" clanky Lubose Motla. Tak ted uz vime, jak to bylo
opravdu.
Predne. Ja jsem nikdy pred letosnim rokem zadny clanek do BL
neposlal (moc
dobre vite, ze se velmi stydim za to, ze se moje jmeno dostalo do
jakekoliv souvislosti s Vasim listem - a moje texty se vzdy do BL zacaly
dostavat bez meho souhlasu), jen jste otiskl nejakou moji rozhorlenou
soukromou odpoved - bez jakehokoliv souhlasu, primo proti me vuli - na
Vase zaujate hodnoceni Vladimira Zelezneho, abyste mne pokud mozno co
nejvice ublizil. Nasadite tomu jeste korunu, ze pak napisete, ze Vas
"ctenari" premlouvaji, ze byste "silene" clanky L.M. nemel otiskovat.
"Zapomenete" pri tom jaksi rici, ze neslo o zadneho radoveho "ctenare",
nybrz o Milana Smida - jak ted zcela jasne vyslo najevo, ktery mne
zasoboval take radkou casto sprostych mailu, v nichz psal, ze jsem zlodej
apod. Ukazku prikladam nize. Bylo naprosto jasne, ze pravda vyjde najevo a
ze nepujde o zadneho "nejakeho ctenare", nybrz o jednoho z lidi, ktery me
proste nema rad a chce mne ublizovat, protoze se Vam nepochybne v leccems
podoba, pracuje take v oblasti medii, ovsem (stejne jako Vy) nikoliv tak
uspesne jako V.Zelezny.
Durazne zadam, abyste se mne verejne omluvil a svoje lzi uvedl na pravou
miru a napsal, ze Vase informace o tom, ze jsem do BL zaslal clanek pred
rokem 2000, byla lziva, a ze k cenzure L.Motla Vas nenavadel "jen nejaky
ctenar", nybrz pan Milan Smid, ktery citil potrebu se mstit Lubosi Motlovi
za to, ze L.M. nesdili jeho nenavist k rediteli TV NOVA Vladimiru
Zeleznemu. Jestli chcete tezit z toho, ze mne geograficke rozdeleni velmi
ztezuje Vas zazalovat, bude se hold muset vyvinout nejake usili k tomu,
aby tyto zdanlive prekazky zmizely.
Luboš Motl
(Od M.Smida)
Vazeny pane kolego (vzdyt oba jsme na univerzite),
Vase odpoved mne vyprovokovala k dalsimu mailu.
Ne, ze bych si myslel, ze vas presvedcim. Ale moralka Vasi
generace mne casto prekvapuje. Vse je dovoleno, kdyz je clovek
dostatecne chytry a kdyz to prinasi zisk. Ad absurdum dovedeno,
zlodej, ktery si nabere v samooblsuze plny kosik zbozi a pak s nim
bez placeni utece, je frajer, jsetlize ma dost rychle nohy, aby svym
pronasledovatelum uplachl. Ale konkretne k Zeleznemu. ...
Už naposledy: pár poznámek k panu Šmídovi a panu Motlovi
Jan Čulík
Britské listy mají konkrétní redakční politiku. Její
podstatou je být co nejotevřenější a přinášet ve veřejném zájmu podnětné a
neotřelé pohledy a myšlenky.
Jsem přesvědčen, že je to politika dostatečně nosná na to, aby
Britské listy mohly pokud možno efektivně vykonávat svou službu české
veřejnosti. Určitým důkazem nosnosti této politiky je nejen stále pozvolna
stoupající čtenost BL, ale i jejich nesporný podstatný vliv na situaci v
České republice.
Lehce obhájím, proč je či bylo důležité publikovat ve veřejném zájmu
názory Luboše Motla. Nesdílím představu, že by dění ve společnosti měly
určovat samozvané elity. Občas je také nutno zkoumat vzorek démotického
myšlení, ve všech jeho podobách, "co si myslí lidi". To, co se nám z
takového zkoumání vynoří, není nutně vždy ve všech podobách atraktivní.
Měli bychom však o tom vědět.
Na Luboši Motlovi nejde o jeho vlastní osobu. Pro Britské listy byl
"zprávou" jako zajímavý, v některých ohledech typický kulturní fenomén
mladého českého člověka, který má velmi vysoké odborné vzdělání a v mnoha
ohledech široký společenský rozhled - jehož některé úsudky však bývají,
porovnáme-li je s fakty - někdy poněkud zkreslené. (Je ovšem fakt, že pan
Motl spíše představuje fenomén mladého nadšence z ČR první poloviny
devadesátých let, mezitím zažila Česká republika určitý vývoj a panu
Motlovi se v Americe zjevně vůči ČR trochu zastavily hodinky.)
Jen ze srovnání krátké ukázky dopisu od pana Šmída panu Motlovi,
který cituje pan Motl, a páně Motlovy interpretace tohoto dopisu, dospěje
myslím nezávislý pozorovatel k závěru, že páně Motlovo vnímání reality bývá
subjektivní. Má na ně ovšem právo.
Britské listy před časem zveřejnily reakce pana
Motla k Britským listům, mj. zastávající se Vladimíra Železného. Pan Motl
zaslal tyto reakce na adresu Britských listů z vlastní vůle. Napsal do
časopisu a neuvedl, že si zveřejnění nepřeje, ani neobsahovaly závažné
důvěrné informace, pro něž by nebyly zveřejněny. Proč do časopisu jinak
psát, když se bráním zveřejnění? Jen abych soukromě urážel redaktora?
Britské listy nevedou proti panu Motlovi žádnou kampaň. Stydí-li se
pan Motl za svou argumentaci, ať ji nepoužívá. Nebo je normální psát v
soukromých mailech urážlivě a pro publikaci články diplomaticky pilovat?
Nestydí-li se za ni, měl by být schopen za ní veřejně stát a veřejně ji
obhájit.
Kromě Milana Šmída mi vyčetli v listopadu 1999 i jiní lidé na jiných
místech, proč Britské listy zveřejňují reakce pana Motla, jako byl ten,
hájící Vladimíra Železného.
Britské listy diskusi k fenoménu pana Motla, jíž bylo už věnováno
možná až příliš prostoru a času, končí. Nedomnívám se totiž, že by vyšlo
najevo ještě něco nového.
Tím nikterak nezpochybňuji výjimečné profesní schopnosti či všeobecné
znalosti pana Motla a přeji mu všechno dobré v jeho další životní kariéře.
Studie vlivů na životní prostředí je špatná,
shodují se občané, obce i odborníci
O výrazné navýšení těžby vápenců Koněpruského ložiska v Chráněné krajinné
oblasti
Český kras usiluje akciová společnost Velkolom Čertovy schody vlastněná
nadnárodními koncerny Lhoist a Heidelberger Zement). Ta v minulém roce silně
podcenila tzv. proces E.I.A. (posouzení vlivu na životní prostředí), studii
(dokumentaci) E.I.A. odevzdala pozdě a navíc ji Ministerstvo životního
prostředí bylo
nuceno kvůli zásadním nedostatkům vrátit k dopracování. Proto nebylo dosud
vydáno
ani stanovisko ministerstva, bez kterého není možné získat povolení k
pokračování
těžby. Od začátku letošního roku musela být těžba v západní části Velkolomu
zastavena.
Důležitou součástí procesu E.I.A. je připomínkování dokumentace, kterou v tomto
případě vypracovala brněnská firma Ekoaudit. Vzhledem k obrovské devastaci
přírody
a krajiny, která je s předloženým záměrem nutně spojena, se do připomínkování
zapojila jak laická tak odborná veřejnost.
Připomínky odborníků, občanských iniciativ a obcí, které se nám podařilo
sehnat, jsou
veřejně přístupné na internetové adrese www.ceskykras.cz/eia.
Z připomínek vyplývá, že dokumentace má množství nedostatků a závažných chyb.
Vzhledem k zamýšlenému navýšení těžby a naprosto nedostatečné dokumentaci
navrhují
občanské iniciativy a například obec Koněprusy ministerstvu životního
prostředí vydat
negativní stanovisko. Dále požadují pro případné pokračování těžby výrazné
snížení
ročního objemu, hospodárné využívání suroviny (narozdíl od současného stavu) a
radikální zmenšení dobývacího prostoru.
“Trend těžby v CHKO by měl vést k maximálnímu utlumení a Velkolom
Čertovy schody usiluje o přesný opak. Je skandální, že jde proti
surovinové politice našeho státu, která požaduje například utlumení těžby
v II. zónách chráněných oblastí. Nadnárodní společnosti by se měly konečně
smířit s faktem, že velkoobjemová těžba v Českém krasu zkrátka není
v zájmu České republiky a zkusit štěstí v zemích, kde jsou bohatší
přírodní zdroje", uvedl Michal Štingl z berounské pobočky Děti Země.
Kampaň Za záchranu Českého krasu podporují
Nadace Rozvoje občanské společnosti - Program PHARE,
Nadace Partnerství a Nadace Open Society Fund
Příloha: Výběr z připomínek k dokumentaci EIA
Prof. RNDr. Ivo Chlupáč, DrSc. (Přírodovědecká fakulta University Karlovy)
Podstatnou část elaborátu tvoří obecná konstatování, která se
záměrem těžby v požadovaném
úseku vůbec nesouvisejí, nebo souvisejí jen zcela okrajově. Vnucuje
se mi dojem, že slouží
spíše k odvádění pozornosti méně zasvěcených posuzovatelů od
konkrétního záměru.
Celý objekt je hodnocen pouze jako ložisko vápenců, nikoliv jako
jedinečný přírodní objekt.
Apodiktická tvrzení, že “současný stav ani výhledová těžba do
těžební úrovně 300 m n.m.
stávající hydrogeologickou stabilitu nenaruší" (str. 142)
neodpovídají realitě. Přirozený
hydrogeologický režim území byl - mimo jiné - již právě těžbou
značně narušen.
Předložený elaborát má z geologického hlediska závažné nedostatky,
které tkví
v nekonkrétnosti a zcela nedostatečné geologické dokumentaci.
Mgr. Věra Sklenářová (Obec Koněprusy)
Bohužel v předložené dokumentaci E.I.A jsme byli spíše
přesvědčováni, že současný stav,
jakož i další ohromné navýšení těžby, je pro Český kras spíše
přínosem a vše odpovídá
standardům Evropské unie.
Při zevrubném prostudování dokumentace jsme došli k závěru, že je
naprosto nepřijatelná a stát
nemůže na základě takového materiálu rozhodnout o těžbě svého
nejcennějšího ložiska
vápenců.
Za značně provokativní pokládáme formulaci závěrečného hodnocení
(str. 121). "Ovlivnění
obyvatelstva je bez výhrad přijatelné." To, že například obyvatelé
Koněprus nemají kam chodit
na procházku, protože by spadli do díry, je bez výhrad přijatelné?
Jak pro koho. Zkusme si
přestavit velikost úhlu v krajině, který je vyřazen z normálního
použití s vrcholem v nejbližších
obcích. V případě Koněprus je to asi 110° a většinu zbylého prostoru
tvoří zemědělská půda!
Kdybychom podobným způsobem vyhodnotili uzavřené oddělení
psychiatrické léčebny, dospěli
bychom nepochybně ke stejným závěrům (Všechny škodliviny jsou pod
limity, strava je dobrá
a vydatná).
RNDr. Jan Hošek (ekolog a pracovník Agentury ochrany přírody a krajiny
ČR)
V dokumentaci se dozvíme závratné množství málo významných detailů.
Div, že zde není, kolik
roliček toaletního papíru potřebují dělníci. Podstatné věci naopak
mohou být pojednány
naprosto formálně.
Stať o krajinném rázu lze chápat spíše jako exhibici grafomana se
zřetelným vyšinutím z žánru,
než jako pokus o seriózní analýzu problému.
Naprosto ignoruje estetické a kulturní hodnoty krajiny a význam
krajiny jako “obytného
prostoru" pro člověka.
Zcela opomíjí aspekty hospodaření s vysokoprocentními vápenci
jakožto neobnovitelnou
surovinou.
Přidá-li s k těmto nedostatkům i skutečnost, že autor je přímo
placen investorem, nelze si dost
dobře představit ani hypotetickou možnost, že by dokumentace vyzněla
v neprospěch realizace
záměru.
RNDr. Jidřich Petrlík (centrum pro podporu občanů Děti Země)
Celkově hodnotíme předloženou dokumentaci jako nedostatečnou a nesplňující
požadavky, které na ni
klade zákon č. 244/92 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí v příloze
č. 3. Dokumentace o
hodnocení vlivů tak, jak je zpracována neodpovídá požadavkům stanoveným
zákonem č. 244/1992 Sb.
Variantní řešení je pouze vyjmenováno, ale již není hodnoceno v žádné z
jiných částí dokumentace.
Studie tedy vůbec nehodnotí jednotlivé varianty řešení - neporovnává je z
hlediska jejich dopadu na
životní prostředí. Tím nenaplňuje § 3 písm. b) zákona č. 244/92 Sb.!
Michal Štingl (Děti Země - sekce za zachování přírody na Zemi)
Naše připomínka spočívá ve zcela odlišném konstatování z Rozvojové sociálně
ekonomické studie Koněprus (Sociofond,
1996):
Doporučení
Příznivý demografický i sociálně ekonomický rozvoj Koněprus vyžaduje
provést některá
opatření, který by uchovala a zvýšila celkovou atraktivitu obce. Za nejdůležitější
považujeme:
1. Omezení rušivé výroby a těžby vápence
Hodnoty klidu, přírody a krajiny jsou hodnotami, na kterých je založena
atraktivita obce
u stávajících i budoucích obyvatel. Umístění velkých výrobních aktivit a
provozů jako je
plánovaná cementárna nebo zvýšení těžby a reaktivizace lomů stojí proti
zájmům obyvatel
obce. Povedou (ať již svým vlastním provozem nebo vyvolanou dopravou) nejen ke
zhoršení kvality životního prostředí v obci a k narušení krajinného rámce,
ale i k snížení
ekonomické hodnoty majetku obyvatel obce a k snížení atraktivity obce pro nově
příchozí, zejména ekonomicky silné skupiny.
Zde tedy nacházíme zcela jasný odborný názor, že zvýšení těžby bude mít
nepříznivý vliv na
obyvatelstvo, což zpracovatel dokumentace zcela pomíjí. To je však o to
podivnější, že hlavní
zpracovatel Dr. Procházka z firmy Ekoaudit měl uvedenou studii k dispozici,
protože patřila mezi
materiály, které mu byly starostkou obce Sklenářovou zpřístupněny a některé
dokonce zapůjčeny.
Vratislav Bína (Občanská iniciativa Suchomasty)
V dokumentaci zcela chybí logická varianta co by to znamenalo, kdyby
se těžilo dále, ale
v současném nebo nižším objemu a porovnání se zamýšleným zvýšením
těžby o 2/3.
Jsme nuceni rovněž zpochybnit celý hydrogeologický průzkum, v němž
jak jsme se mohli
přesvědčit, jsou dělány chyby a monitorování se vyhýbá těm studnám,
kde by mohl být
prokázán úbytek vody.
Záměr těžby musí být posuzován v kontextu celého Velkolomu Čertovy
schody a obou
dobývacích prostorů. To sice dokumentace předstírá, avšak naprosto
nesplňuje.
František Zach (Občanské sdružení Zlatý kůň)
Studie neobsahuje komplexní posouzení vlivů na životní prostředí
celého Velkolomu Čertovy
schody. Tento nedostatek je nutné odstranit, protože se jednoznačně
jedná těžbu jednoho
ložiska a pouze nepochopitelným rozhodnutím báňského úřadu bylo
rozděleno do dvou
dobývacích prostorů.
Dokumentace neobsahuje posouzení variant. Kromě záměru investora je
zmíněna pouze varianta
ukončení těžby, o kterou však naprosto nikdo neusiluje. Naopak
variantu podstatného omezení
těžby, kterou požadují místní občané i celá řada odborníků,
dokumentace vůbec neuvažuje.
Zpracovatel neprovedl biologický průzkum a pokusil se jej nahradit
rešerší starších materiálů.
Nepodařilo se nám zjistit zda vápenec nebude vyvážen do zahraničí,
což je z hlediska ochrany
nerostného bohatství zcela zásadní. Ložisko nepatří těžaři, ale
státu a ten musí své zdroje
chránit.
Doporučujeme k nahlédnutí kompletní připomínky na www.ceskykras.cz/eia. Například
jen připomínky Dětí Země představovaly více než patnáct stránek.
Vybrané materiály můžeme na požádání též zaslat faxem nebo e-mailem.