Mediální komise učinila první krok k odvolání Rady ČT
Alexander Urban
Při pátečním jednání mediální komise byl přítomen zpravodaj
Britských listů, který referuje:
Stálá parlamentní komise pro sdělovací prostředky na svém včerejším
zasedání splnila první předpoklad pro odvolání Rady České televize. Komise
téměř jednohlasně přijala usnesení, v němž konstatuje: "Rada nedostatečně
neuplatňuje svoji kontrolní funkci a tím způsobuje, že Česká televize
neplní své poslání." Členové mediální komise navrhnou Sněmovně toto
usnesení přijmout. Platí, že pokud jej parlament do půl roku schválí
dvakrát za sebou, odvolává radu. "Teoreticky to sněmovna může stihnout za
jedno odpoledne," upozornil člen komise Petr Pleva (ODS).
Zbývající část Rady České televize včera od poslanců dostala
pořádnou sprchu. Nový předseda rady Vladislav Kučík spolu se svými
místopředsedy Jurajem Podkonickým a Jiřím Zajícem zkoušeli sice útoky
poslanců statečně odrážet, po místy velmi emotivní rozpravě se jim ale
nakonec dostalo od Karla Šplíchala z ČSSD znechuceného výroku: "Po tom, co
jsem tady od pánů radních slyšel, si ještě více myslím, že by rada měla
odstoupit."
Členové komise kritizovali především způsob výběru generálního
ředitele ČT (dosavadní šéf veřejnoprávní televize Jakub Puchalský
rezignoval v polovině prosince). "Kritéria, podle nichž rada údajně
kandidáta vybírala, nejsou profesními kritérii, ale naprosto základními
podmínkami," zlobila se Kateřina Dostálová (ODS) a pro upřesnění je
vyjmenovala: mediální znalosti, kulturní rozhled, pracovně - morální kredit
a osobnostní kvality.
"Je to volba experimentu, a to už tady jednou bylo," narazila
Dostálová na výsledek předchozího výběru rady Jakuba Puchalského. Fungování
rady ohodnotila jako "setrvačnost a naprostý nedostatek sebereflexe" a
ocenila tři členy rady (Alenu Kinclovou, Františka Schildbergera a Jiřího
Veisse), kteří podle ní tuto sebereflexi měli a proto odstoupili.
"Podle jakých kritérií vůbec radní vybírali, které kandidáty
osloví?," tázal se předseda komise Ivan Langer (ODS). Šéf rady Kučík
přehodil odpověď Juraje Podkonického. Snaha vyhnout se vyjmenování hledisek
výběru obecnými formulacemi mu však nevyšla a Langer musel při třetím
opakování svého dotazu zvýšit hlas. "Každý člen rady mohl navrhnout
kohokoliv, třeba i deset lidí," vypadlo z Podkonického. V ten moment se
Langer naklonil k místopředsedkyni komise Petře Buzkové (ČSSD), chvíli si
cosi šeptali a pak oba zvedli své mobilní telefony a s rukou před ústy (že
by tak chtěli zabránit možnému odezírání ze rtů?) okamžitě kamsi
telefonovali.
S blížícím se časem oběda se však poslanci osmělili. "Přihlížíme
činnosti rady bez možnosti vyvedení zodpovědnosti," naznačila Kateřina
Dostálová to, co její stranický kolega Pleva posléze vyslovil nahlas: "V
České televizi a České republice nazrál čas pro úpravu zákona o ČT." Ten má
nyní na stole ministr kultury Pavel Dostál a k projednání sněmovně by se
měl dostat do 30. června letošního roku. Podle náznaků poslanců se dá
očekávat, že se v něm odrazí snahy politiků ještě více upevnit své
pravomoce v oblasti kontroly a úkolování rady. Důležitý předpoklad pro
posílení politického vlivu nad bezmocnou, protože veřejnoprávní, televizí.
A bonbónek nakonec:
Odstoupivší předseda Jan Jirák promluvil! Na výzvu Kateřiny
Dostálové, aby už konečně vysvětlil, proč rada tak náhle v prosinci
obrátila, když na mediální komisi přednesla ostrou kritiku tehdejšího
vedení ČT, jež do té doby úzkostlivě hájila, Jirák odpověděl: "Rozhodli
jsme se přejít k jednoznačně veřejné výzvě. Sám se divím tomu, že jsme do
té doby naše výtky prezentovali způsobem tak opatrným," kál se Jirák. Jeho
slova jsou ovšem v rozporu s výročními zprávami rady o činnosti ČT. Že by
pan expředseda lhal? Ale to snad ne!
P.S. Dodatek k výroční zprávě rady za rok 1998 (vážně!) radní
stoprocentní většinou odmítli. Ani napotřetí se tedy radním nepodařilo
podat mediální komisi uspokojivou verzi. Narozdíl od Rady pro rozhlasové a
televizní vysílání, kterou komise může tímto postupem odvolat, to však nic
neznamená. Mediální poslanci zprávu "malé" rady na vědomí vzít můžou a
nemusí.
Poznámka JČ: Poslanecká sněmovna může odvolat Radu České
televize, pokud bude dvakrát přijato usnesení, že "Rada ČT neplní svou
veřejnoprávní funkci". Důležité je, že ve sněmovně už leží jedno usnesení
tohoto druhu, že Česká televize porušuje zákon, a to kvůli repríze pořadů o
majoru Zemanovi (sic!) - nikoliv kvůli špatnému zpravodajství, ale kvůli
opakování hloupého seriálu z komunistické éry!! Komise se na tomto usnesení
dohodla 30. září 1999 a sněmovna je dosud neprojednala. Znamená to tedy, že
poslanci mají nyní usnesení dvě, a tak mohou opravdu stihnout odvolat radu
za jediné odpoledne, dokonce za pět minut.
Autoři apokalyptických scénářů z toho dovozují, že přijetí tohoto
rozhodnutí umožní politickým stranám, aby převzaly naprostou vládu v Radě
České televize. Podle starého a dosud platného zákona z roku 1991 totiž
platí, že nové kandidáty do Rady ČT nominuje parlament (také Senát a
prezident). Musí se to udělat za deset dní. Naskýtá se tedy parlamentním
stranám vynikající příležitost, aby si najmenovali do Rady ČT nové lidi.
Autoři ještě apokalyptičtějších scénářů dovozují, že by nová Rada mohla
odvolat nového generálního ředitele ČT Dušana Chmelíčka z funkce, a to
třeba pod nějakou záminkou, že ředitel nebyl řádně vybrán, atd. a nahradit
ho třeba milovaným a úslužným Kamilem Čermákem. Zdá se, že si tak poslanci
vytvořili možnost vyvíjet na Dušana Chmelíčka tlak: budeš-li nás
poslouchat, budeme tě ve funkci tolerovat, pokud nikoliv, odvoláme tě.
Britské listy se však - možná idealisticky - domnívají, že by přece
jen takováto manipulace byla příliš průhledná a snad si uvědomí i poslanci
parlamentních stran, že by byla kontraproduktivní, byla by nakonec proti
jejich zájmům. Cyničtí pozorovatelé se ovšem pozastavují nad tím, že
původně politikové na Chmelíčka nadávali a nyní ho chválí: Dostálová,
Pleva, Kučera a v online rozhovoru pro Idnes nyní i Buzková, která se přece
musí dostávat do televize co nejčastěji. Můžeme jen doufat, že si Chmelíček
udrží svou integritu a politickým tlakům neustoupí.
Český rozhlas: Pomluvy v Radiožurnálu?
Jan Čulík
Motto:
"Měl bych čtenáři povědět, jak jsem se v roce 1956 chtěl stát
esenbákem. Můj vedoucí se dozvěděl, že časopis ministerstva vnitra
'Bezpečnost' hledá redaktora. Zeptal se mě, zda mám o tu práci zájem, řekl
jsem ano. Už jsem mohl mít rozum, byl jsem však teprv polovičně blbý. Můj
vedoucí mě doporučil. Za nějakou dobu mi s úlevou oznámil, že nejsem
prověřen na tu práci, protože jsem - tak jako i on - hlasoval pro
mimořádný sjezd KSČ, když padl Stalin. To je exemplární ukázka, jak
člověka, jenž je poctivý, avšak trošku ještě hloupý, ochrání před špatnou
věcí ta věc sama, když je dost špatná. Buďte proto klidni v obtížných a
choulostivých rozhodováních. Jednejte vždy ve shodě se sebou a věc neshodná
s vámi vás sama odvrhne."
Ludvík Vaculík, Milí spolužáci
Koncem minulého týdne se na mě obrátil s prosbou o stručný interview Daniel
Tácha z pražského Radiožurnálu. V krátkém předtočeném rozhovoru, který jsme
udělali v sobotu po poledni a který nemohl trvat déle než půldruhé minuty,
se mě Daniel Tácha dotázal, jestli si myslím, že Klausova ODS plní roli
opoziční strany na české politické scéně. Odpověděl jsem (cituju po
paměti), že samozřejmě nikoliv - že nechápu, proč lidé v ČR snad nerozumějí
tomu, že si ODS a ČSSD po volbách v červnu 1998 v podstatě mezi sebou
vytvořili koaliční vládu, i když ji nazývají různými eufemismy. Roli
opozice vůči ODS a ČSSD musejí nyní hrát jiné strany, mohla by ji dobře
hrát například Čtyřkoalice, ale musela by dělat skutečně pořádnou,
racionální opoziční práci (dělat efektivní opozici pracným nezávislým
rozborem práce vlády je námaha) a nikoliv se pouze omezovat na ideologické
výkřiky. Konec konců, proč jsou lidi překvapeni, že v propočním volebním
systém nejsou schopny politické strany po volbách plnit ve vládě svůj
program? Nemohou ho plnit, protože vlády vzniklé z proporčních voleb jsou
téměř vždycky koalicemi a jsou založeny na kompromisu.
Měl jsem z toho rozhovoru špatný pocit. Vzpomínal jsem na nedávný článek o nízké
úrovni českého žurnalismu, který zveřejnil v Britských listech Štěpán
Kotrba. Argumentoval v něm, že čeští novináři se neptají nezávislých
pozorovatelů či "odborníků", aby se něco nového dozvěděli, ale aby získali
použitelný "štěk", (soundbite), jímž by v krátkém časovém prosporu mohli
dodat autority ideologickému názoru, který se svým pořadem snaží
posluchačům vštípit. Měl jsem dojem, že jsem byl z vlastní hlouposti
zneužit přesně tímto způsobem. Vyladil jsem si tedy zmíněný pořad s velkými
pochybnostmi. S ulehčením jsem zjistil, že mé poznámky do něho nebyly
zahrnuty. Vlastně v nich nebylo nic nového, ale hlavní asi bylo, že se do
pořadu nehodily: kromě jiného kritizovaly Čtyřkoalici a pořad byl, jak se
zdálo, skoro nepokrytě připraven téměř jako politické vysílání ve prospěch
právě Čtyřkoalice.
Tento krátký pořad, Ozvěny plus, který se vysílal po
patnáctiminutových hlavních večerních zprávách na Radiožurnálu v sobotu 12.
únota v 18.15 mě šokoval. Nebyl totiž založený skoro na vůbec žádných
faktech - veškerá argumentace byla na vodě - kromě insinuací jsme se
nedověděli vůbec nic konkrétního. Jeho hlavním motorem byla energická snaha
pošpinit - emocionální náboj, založený na předem daném iracionálním
předsudku.
Je to asi taky tím, že Radiožurnál neposlouchám příliš často.
Šokovalo mě to, na co jsou posluchači asi běžněji zvyklí, jak uvedl jeden
pražský pozorovatel, s nímž jsem záležitost posléze konzultoval.
Po sovětské invazi roku 1968 založili dogmatičtí komunisté u moci v
Československu zuřivě ideologický týdeník "Tribuna". Jeho účelem bylo mimo
jiné špinit reformátory z období Pražského jara, kteří ovšem neměli žádnou
možnost obrany. Fascinovalo mě, že některé rysy tohoto druhu "novinářské
práce", spíše emocionální propagandy, stále ještě přežívají v dnešní České
republice, a to, pozoruhodně v práci nejmladších novinářů ve veřejnoprávním
rozhlase. Jak je možné, že tyto principy přežily tak dlouho a objevují se v
práci lidí, kteří by neměli mít nic společného s praxí komunistického
režimu, který padl před deseti lety, je pro mě záhadou.
Sobotní Ozvěny plus byly variací na téma "Nemáme rádi
sociálnědemokratickou vládu, protože je 'levicová'- a je šokující, že
Klausova ODS zradila své pravicové přesvědčení tím, že ČSSD podporuje v
opoziční smlouvě."
Na vyjádření takového politického názoru není přirozeně nic
špatného, pokud ho jeho nositel - třeba jako stoupenec nebo člen nějaké
strany - vyjadřuje na veřejných politických shromážděních či schůzích či
jinde, kde je zjevné, že se projevuje stranickopoliticky. Povinností
novináře,pracujícího pro veřejnoprávní televizi či rozhlas však je nikdy
neprojevit ve vysílání vlastní osobní politickou zaujatost - veřejnoprávní
sdělovací prostředek to diskredituje. Novináři ve veřejnoprávních
sdělovacích prostředcích prostě nesmějí ve vysílání vyjadřovat vlastní
politické názory - jsou tam od toho, aby dělali profesionální úsudek,
nikoliv politickou propagandu pro stranu, která se jim líbí. Jak to, že v
Českém rozhlase nesedí žádný zkušený vedoucí redaktor, který by tyto
banální zásady veřejnoprávního žurnalismu redaktorům rozhlasu vysvětloval?
Jakto, že se Rada Českého rozhlasu nezmůže na žádný zásah, dochází-li k
porušování těchto zásad? Škodí to přece vznikající české demokracii.
Potíž právě je, že sobotní Ozvěny plus byly téměř nepokrytou a skoro
úplně nekritickou reklamu pro Čtyřkoalici a v ní Unii svobody. Pořad
nekriticky - i když, s počátku s mírnou ironií, uvedl tvrzení Unie svobody,
že prý ODS a ČSSD spolu uzavřely jakési tajné dodatky a na jejich základě
vyžaduje ODS vliv na privatizacemi České spořitelny i telekomunikací. Prý
zároveň přislíbila, že za to nebude osobně napadat členy Zemanovy vlády.
Obrovskou slabinou pořadu bylo, že údaje o oněch "tajných dodatcích"
byly nepodložené. Samozřejmě, bylo by legitimní udělat třeba i dramatický
pořad o tajných dodatcích k současné opoziční smlouvě ODS a ČSSD, jenže
tvůrci pořadu by museli splňovat jednu drobnou, avšak velmi důležitou
podmínku: museli by ty dodatky, tedy konkrétní důkazy - mít v ruce.
Bez těch důkazů byly jakékoliv citované výroky Ivana Pilipa z Unie svobody
jen bezpodstatným blábolem. Novináři se nemohou při své práci zastavit jen
u nepodložených výroků politiků a zakládat svou práci na nich. To, že
politik něco tvrdí, není zpráva. Z toho pak vznikají ony nesmyslné
kolotoče virtuální reality obvinění a protiobvinění, vypouštěných nazdařbůh
z úst politiků, z nichž - zcela mimo praktickou skutečnost - z velké části
žijí české sdělovací prostředky. Politikové to přirozeně dělají schválně:
zabývají-li se média jen jejich neustálým protiobviňováním, nezbývá čas na
nezávislou analýzu politické práce vlády ani politické kontroly vlády,
kterou má provádět opozice. Agendu mají určovat média, nikoliv
politikové svými nepodloženými výroky.
Ivan Pilip řekl v pražském rozhlase, v pořadu Ozvěny plus, že
"jistojistě tajné dodatky existují, protože mnozí o nich soukromě hovoří".
Pro profesionálního novináře, který pociťuje respekt vůči vlastní práci i
vůči posluchačům, to nemůže být odrazovým můstkem k rozhlasovému pořadu.
Pořad Ozvěny plus se nicméně na základě těchto nepodložených tvrzení
jal skandalizovat člena sociálnědemokratické vlády Miroslava Šloufa,
"bývalého svazáka a komunistického kádra Miroslava Šloufa", jako ho
charakterizoval pražský veřejnoprávní rozhlas. Pořad pokračoval:
"Namluvilo se o něm leccos, ale protože s médii příliš nekomunikuje,
je toho podstatně méně než v případě Miroslava Macka. Přesto se už Šlouf
stačil mezinárodně proslavit. Před nedávnem se jako šéf mise zdejších
podnikatelů vydal do Iráku, tedy do země, kam si vzhledem k embargu
netroufá podle generálního tajemníka ředitele Zdeňka Lišky ani Svaz
průmyslu a obchodu." (Následoval citát ze Zdeňka Lišky, známým způsobem
potvrzující ideologický postoj tvůrců pořadu.)
Vždycky je ovšem daleko přesvědčivější nechat mluvit důkazy než
emocionální obvinění. Je možno argumentovat, že někdejší příslušnost
Miroslava Šloufa ke komunistické straně či SSM je aktuální, nosná zpráva a
že by takový člověk neměl v dnešní vládě nic co dělat. (Vládu pojímám
široce, ve smyslu vládního týmu, tedy ministry i s poradci a náměstky,
atd.)
(Osobně o této argumentaci deset let po pádu komunismu pochybuji -
pokud se Šlouf dopustil nějakých trestných činů, měl už být dávno za
mřížemi - o to se měli během těch deseti let snad snažit čeští
investigativní žurnalisté. Nadávky bez důkazů a konkrétních obvinění nic
neznamenají. Nebyly-li sebrány přesvědčivé důkazy případných trestných
činů, kolektivní vina jen za členství či funkcionářství v KSČ či SSM je
neuplatnitelná. V současnosti je nutno hodnotit poctivost, schopnost,
profesionalitu a integritu jednotlivých politiků. Jak to, že nikdo nikdy
nic moc nenamítal například proti komunistické minulosti Vladimíra
Dlouhého? Nejsou tato obvinění trochu účelová? Je dost dobře možné, že
Miroslav Šlouf dobré vlastnosti nemá a kvalitní a profesionální politik
není. Je však nutno to dokázat, ne mu jen nepodloženě nadávat. To
Český rozhlas diskredituje.)
Pokud tedy navzdory výše uvedenému jsou reportéři Českého rozhlasu
přesvědčeni, že i deset let po pádu komunismu je někdejší příslušnost
Miroslava Šloufa ke KSČ významná zpráva, měli o tom vyrobit přesvědčivý,
hard-hitting, průrazný dokumentární pořad, tak dobrý - mluvila by v něm
fakta, nikoliv emoce - že by Šlouf musel odejít z politiky. Pokud takový
pořad nejsou schopni vyrobit a odvysílat, posluchač dospěje k závěru, že
emocionální insinuace vysílané proti Šloufovi jsou jen výrazem nepřípustné
politické zaujatosti novinářů Českého rozhlasu.
Obdobně nosným pořadem by byl průrazný, na přesvědčivé
dokumentaci založený pořad o Šloufově cestě do Iráku, s vysvětlením,
proč tam jel a čeho se tím dopustil, atd. Jenže v pořadu musejí vždycky v
první řadě hovořit fakta.
Pořad však na Miroslava Šloufa dál útočil bez důkazů a kritizoval
pak i ODS, že nynější sociálnědemokratickou vládu nenapadá za přítomnost
lidí, jako je Šlouf ve vládě. Vypadalo to, že Českému rozhlasu vyloženě
vadí, že se dvě hlavní české politické strany dohodly na určité míře
konsensu při řízení země, v jehož důsledku například sociálnědemokratická
vláda zatím schválila dvojnásobek nových zákonů, než kolik jich bylo
schváleno za vlády Klausovy (to v pořadu Českého rozhlasu nebylo). Jako by
byl Český rozhlas zklamán, že se v parlamentě nyní většinou schvalují
zákony a že se zrovna teď nevedou už žádné dryáčnické, osobně emocionálně
zaměřené kampaně bez věcné podstaty proti jednotlivým vedoucím politickým
představitelům - jaké se například loni na podzim vedla proti tehdejšímu
ministru zdravotnictví.
Pořad argumentoval, že absence kritiky z ODS na adresu
sociálnědemokratických politiků je "zřejmě" důsledkem fungování oněch
"tajných dodatků". Jenže jejich existenci nedokázal, všechno zůstalo na
úrovni neseriózních, nepodložených spekulací.
Nejvíce šokující na celém pořadu však byla skutečnost, že v dnešní
České republice může veřejnoprávní rozhlas odvysílat ostrý, nepodložený
útok na určitého občana a vůbec mu během pořadu neposkytne právo na
odpověď. Šlouf nebyl v pořadu vůbec interviewován, ani nebylo uvedeno, že
interview odmítl, a v pořadu nebyl interviewován ani vůbec žádný jiný
činitel sociálnědemokratické vlády nebo dokonce jen strany.
Autoři pořadu si snad měli uvědomit, že právě v ostrém rozhovoru s
obviňovaným člověkem bývá dané téma nejjasněji ozřejmeno. Jestliže
obžalovanému politikovi není poskytnuta možnost, aby se ve vysílání
obhajoval, a divákům tedy možnost posoudit, zda je či není jeho obhajoba
přesvědčivá, program také naprosto ztrácí důvěryhodnost.
Audiatur et altera pars - Nechť je vždy slyšena také druhé strana.
Je neetické, pokud veřejnoprávní rozhlas prezentuje ve vysílání jen jednu,
zaujatou stranu problému.
Vysílané pořady musejí splňovat tyto základní podmínky každé jen
minimálně profesionální žurnalistiky:
1. Musejí být založeny na faktech, nikoliv na mlhavých insinuacích.
2. Musejí prezentovat ne pouze jeden, ale alespoň dva radikálně
protichůdné pohledy na zkoumanou záležitost, a oba tyto pohledy musejí
během pořadu energicky ze všech úhlů zpochybňovat a podvracet.
V Británii existují dosti přísné zákony o pomluvě, někteří pozorovatelé
tvrdí, že tyto zákony škodí investigativnímu žurnalismu. Kdyby se BBC
dopustila takového lapsu, že by odvysílala toto politickopropagandistické
vysílání ve prospěch Unie svobody, založené na nepodložené skandalizaci
jednoho politika a na nepodložených insinuacích a nedokázané existenci
určitých dodatků dohody ODS-ČSSD, okamžitě by měla na stole tvrdou žalobu
za pomluvu.
Možná až budou v ČR efektivněji fungovat soudy, k témuž bude
docházet i v České republice a novináři si dají pozor, aby to, co vysílali,
bylo založeno na faktech. Znovu opakuji: nestačí se spokojit s tím, že
nějaký politik něco "říká" - když pro to nemá důkazy. Podle britského
zákona je šéfredaktor trestně odpovědný za pomluvu ve svém listě či
elektronickém sdělovacím prostředku, i když cituje někoho jiného. Mám
pocit, pokud se nepletu, že podobná je situace i z hlediska českých zákonů.
Rakouské mýty
Minulost Rakouska je plná falešných mýtů, argumentoval v sobotu
12. února v deníku Guardian Stephen Hearst, autor televizních pořadů,
bývalý šéf produkce kulturního vysílání televize BBC a bývalý programový
ředitel kulturního veřejnoprávního okruhu BBC Radio 3. Hearst se narodil ve
Vídni a do Británie přišel v roce 1938.
Rakušan, říká se, je člověk, který je přesvědčen, že Beethoven byl
Rakušan a Hitler byl Němec. Falešné mýty a samolibost bují. Za druhé
světové války se hodilo Spojencům vyhlásit, že Rakousko bylo Hitlerem
napadenou zemí a nyní zlikvidovalo zapomnění, od Bregenzy přes Salzburg až
do Vídně, kolektivní rakouskou paměť, s jak hysterickým nadšením byla
přivítána Hitlerova vojska ve Vídni, když překročila v březnu 1938
rakouskou hranici.
Důsledkem je, že ke katastrofickým třicátým a čtyřicátým letům mají
dnes mladí Němci a mladí Rakušané úplně odlišné postoje. Mnoho Němců
pociťuje vinu nad činy svých dědečků, zatímco Rakušané se začnou
rozčilovat, když zdůrazníte, že nejvýznamnější nacisté byli Rakušané,
stejně jako největší váleční zločinci, včetně Adolfa Eichmanna. V Rakousku
nejsou kořeny demokracie hluboké. Za Františka Josefa, rakouského císaře v
letech 1848- 1916, byl rakouský parlament anarchickou směsicí etnických
poslanců, kteří často mluvili vlastními jazyky a ostatní přítomné
ignorovali, a tak neměl parlament příliš velký dopad na vládu.
Po porážce v první světové válce se Rakousko-uherské impérium
smrsklo z kontinentální mocnosti s více než 60 miliony obyvateli na
republiku se 7 miliony občanů. Mezi levicí a pravicí byl tvrdý boj. Obě
hlavní strany, levicoví sociální demokraté a pravicová Křesťanskosociální
strana, měly svou soukromou armádu. Menší občanská válka v roce 1927 a
větší občanská válka v roce 1934 skončily teprve s příchodem
kryptofašistického režimu, který, s Mussoliniho pomocí, zvládl raný
nacistický puč.
Ale vláda byla příliš slabá na to, aby dokázala sjednotit národ,
který viděl Hitlera za hranicemi v Německu, který prováděl politiku, jenž
pro mnoho Rakušanů vypadala jako zázrak plné zaměstnanosti. Před
Anschlussem v roce 1938 bylo Rakousko zoufale chudé. Staré
Rakousko-uherské mocnářství mělo hospodářský smysl. Ponechán sám sobě,
nádherný alpský kus země nedokázal vyžít jen z krásné přírody, z Mozarta a
ze šarmantnosti. Hospodářství proměnily k lepšímu až Hitlerova
industrializace, a o dvacet let později muzikál The Sound of Music, který
přilákal do Rakouska mnoho tisíc turistů.
Vesničané začali vlastnit lyžařské vleky. Odbory a zaměstnavatelé
začaly pravidelně uzavírat každoroční dohody o platech. Levice a pravice
začaly spolu tajně protekčně spolupracovat, veřejně se sice napadaly, ale v
koaličních vládách si rozdělily národní koláč.
Rakousko se dnes těší prosperitě, jakou nikdy za staletí habsburské vlády
nemělo. Člověk by si myslel, že tento stav přivede spokojenost. Vůbec tomu
tak není. Několik čelných rakouských spisovatelů poválečného období - Peter
Handke, Thomas Bernard, Ilse Bachmannová a Wolfgang Bauer - napsali hluboce
deprimující hry a knihy, které líčí život jako zoufalou černou komedii nebo
tragédii. Handke žije ve Francii, Bachmannová spáchala sebevraždu. Když se
konala v čelném vídeňském divadle premiéra jedné z posledních Bernardových
her, jménem Heldenplatz - Náměstí Hrdinů, pojednávající o tom, jak Hitler
zpečetil v roce 1938 svůj triumfální příchod do Rakouska, rozzuření
protestující občané složili před budovu divadla hromadu hnoje.
Byl to symbolický okamžik v kulturním životě Rakouska: hra, které
vyvolávala nepříjemné vzpomínky na rok 1938, rozčílila mnohé, kteří se buď
nevyrovnali s historií své země, anebo nebyli schopni přijmout tu verzi
historie, která neodpovídala jejich interpretaci.
Váha historie ovlivňuje Rakousko různými způsoby. Koncem
devatenáctého století bylo říšské hlavní město, Vídeň, magnetem pro
přistěhovalecké rodiny ze všech částí říše. Do Vídně přijížděly za štěstím
Češi, Slováci, Poláci a Maďaři. Přijíždělo také mnoho židů.
Dodali vzdělancům ve Vídni intelektuální váhu, a to měrou, která má
málokde obdoby. Freud, Mahler, Karl Kraus, Joseph Roth, Arthur Schnitzler a
Stefan Zweig ukazují, jak velký dluh mělo Rakousko-uhersko vůči svým
židovským spoluobčanům. Ne všichni Rakušané tento názor sdíleli. Populární
vídeňský starosta Karl Lueger útočil v one více než desítce let, kdy
zastával svůj úřad, proti židům ostře antisemitskými výpady. Jeho rétoriku
pečlivě studoval jiný rakouský občan, který tou dobou žil ve Vídni, Adolf
Hitler.
Dnes je Lueger poctěn sochou na významném náměstí, které po něm bylo
pojmenováno. Lueger si zaslouží další zmínku: vytvořil politiku "jobs for
the boys", protekčních míst pro činitele vlastní pravicové strany.
Antisemitismus a protekcionářství se široce rozšířilo. V roce 1938 žilo ve
Vídni asi 250 000 židů, z celkového počtu cca 2 milionů Vídeňanů. Jejich
přítomnost měla také velmi hluboký kulturní dopad na život města. Říšské
hlavní město s dvěma miliony obyvatel v šedesátimilionové říši je jedna
věc, 2 miliony obyvatel v alpské republičce se 7,5 miliony obyvatel je jiná
věc. Mezinárodní kosmopolitismus a vysoká míra inteligence rakouské
metropole po první světové válce, plné osobností velkého mezinárodního
významu, kontrastovala trapně s alpským zázemím, které trpělo kulturní
izolací. Typické bylo i to, že všechny fotbalové kluby z první divize
pocházely z Vídně, takže se mistrovství ve fotbale vždycky konalo jen v
hlavním městě.
Mezi Vídní a venkovem se vytvořila obrovská propast. Vídeňané
pohrdali rakouským venkovem a jeho "balíky". Kontakty s nimi byly omezené.
Tím byl položen dynamit a stačilo zapálit rozbušku. Začlenění Rakouska do
Třetí říše, to je nutno říci, znamenalo radikální zvýšení životní úrovně
pro miliony Rakušanů, prvotřídní silnice, obrovské průmyslové projekty, a
frenetické zbrojení naprosto proměnily infrastrukturu budoucího nezávislého
rakouského státu a v podstatě zlikvidovaly nepřátelství mezi rakouským
venkovem a Vídní.
Přesto však nedůvěra, jakou rakouské provincie pociťovaly vůči novým
příchozím z metropole, s jejich zvyklostmi a postoji, nikdy úplně
nezmizela. Není náhodné, že největší podpora pro Joerga Haidera pochází z
Korutan a ze Salzburku. Kořeny této podpory jsou zřejmé v rakouské
historii. V roce 1938 nebylo třeba mnoho, aby byli obviněni židé ze
špatného stavu Rakouska. Dnes nemohou vzít na sebe vinu židé, protože jich
mnoho nezbylo. Pro nejvášnivější Haiderovy stoupence nese vinu poslední
vlna přistěhovalců ze všech koutů světa, zejména z bývalé Jugoslávie. Ta
prý právě ohrožuje nynější rakouské bohatství.
K návštěvě boxera Mika Tysona v Británii
Kolikrát a jak lze trestat za týž přestupek nebo trestný čin?
Z důvodů, které jsem zatím zcela nepochopil, je jednou z
nejobdivovanějších
a nejznámějších činností, vedoucí k hvězdné slávě, mlácení bližního po
papuli a solaru plexu. Proto taky daleko víc lidí ví, kdo byl Cassius Clay,
než kdo byl Einstein.
Box provozují lidé, kteří se uspořádáním duševních a fyzických
vlastností
liší od nás normálních, kteří tu věc konsumujeme.
To, co v ringu považujeme za normální, ovšem mimo něj odsuzujeme. Boxer
tedy stojí před problémem pochopit , že je nenormální chovat se v ringu jako
normální občan (dávat přednost, zdravit, ptát se po zdraví, nastavovat
druhou tvář a podobně), ale že je normální nechovat se na veřejnosti jako v
ringu. Ne každý to zvládne a tak mají soudy občas práci.
V souvislosti s hysterií, která provází návštěvu "usvědčeného znásilnitele"
a tudíž kriminálníka, boxera Mika Tysona, ve Velké Britanii, se opět
objevuje otázka, kolikrát může být člověk postižen za jeden trestný čin.
Tyson narazil před několika lety. Nikdo sice neví, co se odehrávalo
v jeho
hotelovém pokoji, ale s trochou fantazie můžeme považovat za přiměřeně
pravdivé to, že došlo k mýlce. Železný Mike si pravděpodobně myslel, že
jistá kráska, s níž se zrovna seznámil v televisním studiu, by si ráda
vyzkoušela jeho mužnou sílu na poduškách - o zástupech takto orientovaných
obdivovatelek nemusí být vcelku pochyb.
Vyslané signály tomu nasvědčovaly. Dotyčná napřed souhlasila, že s
Mikem
pojede na noční prohlídku města a když přijela k jeho hotelu, šla mu dokonce
pomáhat hledat fotoaparát, který byl někde v jeho pokoji a bez nějž by výlet
za nic nestál.
Hledání se vyvinulo tak, že se nakonec ocitli v posteli. Možná kvůli
přístroji, možná proto, že rozestlaná postel lákala k odložení prohlídky z
druhé hodiny ranní na dobu normálnější. Na zámince teď už nezáleží.
Důležité bylo to, že Mike, nejspíš ve vidině pomyslného zvednutí paže na
znamení, že i na poduškách je mistrem, přestal myslet na kryt, nebo přesněji
na zadní kolečka.
Podle některých spekulací nebyl vývoj tak jednoznačný. Je-li
pravda, co se
psalo v novinách a říkalo v televisi, dostal se Mike do situace, z níž viděl
východisko podobající se starému a tudíž již politicky nevhodnému vtipu,
který kdysi vyprávěla, nejspíš při oslavách MDŽ, moje kolegyně (dokonce se
tomu sama smála, protože tenkrát tak nějak nevěděla, že ji to ponižuje).
Končil tím že žena postupně mění názor na průběh událostí volajíc:
"Strážmistře! Mistře ! Velmistře !".
Těžko říct, co zmíněná kráska říkala v inkriminovaném okamžiku.
Jisté je,
že na strážmistra došlo o několik dní později, když se jí prostřednictvím
kamarádky rozleželo, co se jí vlastně (možná) přihodilo.
Následovalo obvinění ze znásilnění a verdikt vinen. V neprospěch Tysona
mluvila jeho fyzická převaha a pak hlavně okolnost, že americký soudní
systém vypadal po osvobození O.J. Simpsona a jistého mladého Kennedyho k
smíchu a bylo mu třeba vrátit vážnost.
(Kennedy byl obviněn ze znásilnění jakési ženy, kterou sbalil v hospodě a
přivedl domů na večírek. Byl osvobozen, protože porota nemohla bez stínu
pochybnosti potvrdit ani vyvrátit, že z něj noční chlad a alkohol neučinil
impotenta. Zda erekce byla či ne se stalo předmětem mnoha veřejných
disputací. Ale to jen tak na okraj.)
Železný Mike si odkroutil kriminál a oficiálně polepšen pokračoval -
byť se
zádrhely - ve své kariéře.
Druhý darebák, o němž bude řeč, neřeže lidi pěstmi do hlavy, ale
skalpelem do
hrudníku. Wilbert Keon je srdeční chirurg, jehož šikovné ruce pacienti,
obrazně a možná i doslova, líbají. Taky je senátorem a vůbec prominentní
osobou v hlavním městě Kanady.
Wilbertovi se před časem přihodilo, že mu příroda podstrčila chtíč a osud
nastražil ženskou. Jede s tím prvním po Ottawě a zastaví fáro u osudové
ženy. No, nazastavte se u pěkné ženské na chodníku na kus řeči, vysvětluje
později na tiskové konferenci a dodává, že ani nepostřehl, že je na ulici
Summerset, pověstné ženami, které nejdou na nákup ani nespěchají na rande,
ale jen tak přešlapují na místě v naději, že se u nich někdo zastaví, aby se
pobavil.
Vědět by to mohl, protože to ví každý. V daném okamžiku ovšem vědět
nemůže,
že si zrovna na tom místě počínají policistky jako pěkné kurvy. Tedy v
rámci policejně-výchovné akce, jejímž smyslem je odchytit do legální pasti
potřebný počet mužů, aby se vyplatilo zorganizovat pro ně školení.
Policejní trik spočívá v tom, že lepá policistka vláká dáblem
posedlého muže
do konversace, a dovést ho ke slovnímu vyjevení sexuální potřeby a ochoty za
její uspokojení zaplatit.
Keon se baví a současně nevědomky naplňuje slavný Palivcův výrok: "Člověk
něco plácne a pak ho to mrzí." V okamžiku, kdy již nebylo co dodat,
vytáhla sličná policistka služební placku.
Policie to s doktorem sfoukla celkem kulantně. Spokojila se s jeho
podpisem
na presenční listině kursu, v němž si odchycenci tak nějak vyříkávají, jaká
že to byla blbost, že šli na Sommerset a že je daleko bezpečnější najít v
novinách nebo telefonním seznamu číslo doprovodné služby, kde jsou sice ceny
vyšší, ale odpadá nebezpečné smlouvání na ulici.
Wilbert byl tedy potrestán, ale pak někdo jeho story prodal sdělovacím
prostředkům. Vláčení tiskem lze považovat za trest druhý.
Zmiňuji oba případy proto, že určitá část obyvatelstva propadá hysterii v
přístupu ke zločinu a trestu. Mike přijel do Britanie, aby svoji železnou
pěstí rozbil hubu jakéhosi Francise. Přijel tedy pracovat. Co s tím má co
dělat jeho obvinění a trest je u boha.
V případě chirurga Keona reagovaly hystericky moralisté prodravší se do
mediií. Publikum naopak zaujalo postoje pragmatické v nichž na zkušenost
"čelem to nevypotí" (jak říkávala maminka jednoho mého spolužáka) navazoval
názor "lepší Keon v ottawské hrsti než v USA", a aféra poměrně rychle
utichla.
Oba případy ovšem naznačují znepokojivou věc. "Zákonů poslušní občané"
totiž mají tendenci k vybírat z právního řádu jen to, co se jim právě hodí
do krámu, přestože respektování rozhodnutí o způsobu potrestání stejně
důležité jako respektování zákona samotného.
V klimatu politické korektnosti, se začíná dařit představě, že presumpce
neviny nadřazuje (sprostého) obžalovaného nad oběť, což je první krok k
návratu k metodě soudce Lynch, kterou jsme si kdysi počeštili na "žaves".
Pokud si v tomto směru nezachováme soudnost, můžeme se dočkat toho, že se
každá vesnice opevní zátarasy a bude pečlivě sledovat, aby se snad mezi jeji
ctnostné obyvatele nevetřel někdo se štíplým kuponem za rychlou jízdu nebo s
nečistým trestním rejstříkem.
Jiří Jírovec
PS Dávat boxera Tysona do souvislosti s Pinochetem nebo Romy, jak
to udělal
britský Channel Four, není kontraversní ale absurdní.
Poznámka JČ: Neučinil to Channel Four, ale jakýsi pisálek v
nějakých novinách, který podle tiskového prohlášení Channel Four kreativně
připravoval popis televizního programu na příští dny pro svůj deník.
Levicový a pravicový tisk, fyzika a další témata
diskuse s Danou
Tentokrát jsem si přečetl článek Dany
Cihelkové, aniž by mě někdo na jeho existenci musel upozorňovat. V této
úvaze si
posvítím na levicovost a pravicovost české společnosti a médií zvláště, ale
zejména pak na představy Dany o fyzice, o kterou
se svým způsobem zajímá. Nejdříve bych však měl vyjasnit několik drobností
osobního zabarvení.
Dana nejprve předkládá řadu hypotéz, proč jsem vůbec její článek
rozebíral. Kdyby byla trochu pozorná, všimla by si, že si
můj rozbor
e-mailem objednal pan Málek - jak mi snad i pan Málek potvrdí, a proto jeho
spojování s levicovostí nebo
pravicovostí nějakého média nepůsobí příliš informovaným dojmem. Proti Daně
také nemám v úmyslu pořádat bitvy a tímto
se zavazuji, že pokud se někdy do Dany Cihelkové zamiluji a ona nebude
proti, vezmu si ji klidně za ženu, a to nehledě na to,
jaké spekulativní e-maily o jejím intimním vztahu k dynastii Stehlíků
dostávám a dostanu.
Také není pravda, že jsem Danu Cihelkovou "razantně kritizoval".
Napsal jsem jen na základě slušné žádosti nezúčastněné
vlažné hodnocení jejích "zajímavých"
názorů (ve chvíli, kdy jsem neměl sebemenší tušení o tom, kdo ona sama
je a o čem
jinak píše), jehož obsah určila vědecká poctivost, a autorka by měla být
celkem ráda, že byly otištěny názory mé a nikoliv
názory některých lidí, kteří mně svůj postoj k eseji Dany Cihelkové svěřili
e-mailem.
Snad mně čtenář odpustí, že se nechci omlouvat za to, že se čtení
Britských listů vyhýbám (to jsem jen tak mimochodem
poznamenal i v původním mailu panu Málkovi - a Jan Čulík tuto poznámku s
tématem článku nesouvisející z
nepochopitelných důvodů přimontoval do nadpisu). Na mě působí dojmem věčně
nespokojeného listu, který neustále říká,
jak věci nemají být, ale nikdy neřekne, jak věci být mají. Informační obsah
média je maximální, pokud je množství
pozitivních a negativních zpráv přibližně v rovnováze, odlišná situace
naznačuje nevyváženost redaktorů a autorů. Jan Čulík
je podle mého také zatížen odporem k tomu, čemu říká "ideologičnost", díky
níž hází ODS do stejného pytle jako KSČM,
přičemž se tváří, že něco podobného (jako ideologie) z Británie nezná - sám
však hledí na svět velmi ideologickým způsobem
a považuje se za spasitele více, než by bylo zdrávo; rád by lidem
nakazoval, je se mají ve svobodné zemi chovat. Nedostal
jsem mimochodem jedinou reakci, jejíž autor by se hlásil k jinému
přesvědčení než k levicovému, a tak můj výrok, že mezi
čtenáři BL je mnohem silnější levice, je dnes mnohem více než pouhou
hypotézou. Britské listy jsou nicméně existující
institucí, která kromě negativ má i některá pozitiva, a vím, že v
demokracii není možné likvidovat list jen proto, že šíří
špatnou náladu a nedůvěru mezi lidmi.
Z USA moc dobře vím, že ideologická polarizace politiky je velmi
silná, pravděpodobně silnější než v ČR - a očekávám, že v
Británii je tomu podobně; je mnoho situací, z nichž je žádoucí ideologické
pohledy vytlačovat, v jiných jsou ale nezbytné.
Otázka ideální organizace společnosti závisí na našem filosofickém a
etickém cítění, v němž se samozřejmě lidé liší, a proto se
organizují do politických stran, které ten či onen pohled prosazují.
Tím se už dostávám k hlavní otázce první části textu - ke vztahům
levice a pravice. Sám se v kontextu Západu nepovažuji ani
za levičáka, ani za pravičáka: kdybych měl volební právo, skutečně nevím,
zda bych volil raději republikány či demokraty.
Aby bylo jasno, v Čechách jsem většinou volil lidi z ODS a asi bych tak
učinil i nyní. Pokud čtenářovi stoupla hladina
adrenalinu jen díky minulé větě - a já vím, že je to pravděpodobné, jelikož
je tento list levicový a tomu odpovídá i struktura
čtenářstva, rád bych ho požádal, aby se uklidnil. ODS je přinejmenším jedna
z klíčových politických stran, která vedla ČR k
demokracii, navíc je podle nynějších preferencí nejsilnější stranou, a
pokud má člověk alespoň trochu úcty k demokracii, měl
by si odpustit nechápavé reakce a spekulace o tom, že ODS volím proto, že
jsem tunelář, nebo proto, že se bojím káravého
ukazováčku.
Na rozdíl od autorky si nemyslím, že je česká společnost pravicová,
spíše naopak. Československo bylo jednou z
nejsocializovanějších zemí a k tomu, že v něm komunismus tak pevně
zakotvil, měl český i slovenský národ jistě i určité
historické předpoklady z dob, kdy byl bolševik ještě malinký. Ani dnes se
mně nezdá, že se "v ČR nosí pravicovost", jak
Dana tvrdí. Mnozí lidé sice o sobě tvrdí, že hledí na svět pravicově, ale
ke každé konkrétní otázce se vysloví jaksi
nepravicově. Spíše bych řekl, že se v ČR nosí kritizovat pravici, jak to
jen jde, a Dana Cihelková je jedním z miliónů
chodících důkazů.
Je pro mě těžké si představit, že autorka skutečně věří tomu, že je
levice v Čechách potlačována. Moje osobní zkušenost je
naopak taková, že kdykoliv řeknu něco pozitivního o české pravici, opřou se
do mě stovky pozoruhodných existencí a snaží
se učinit můj život nesnesitelným; způsob, jakým to činí, v mých očích
zpravidla není dobrou vizitkou pro českou "nepravici"
- a autorka je (přehlédneme-li několik drobných ran pod pás) jedna z těch
kultivovanějších, byť zanícených kritiků české
pravice: s ostatními je to jistě horší (přes všechny její horlivé články
proti privatizaci, US, ODS, Impulsu 99 a všem ostatním
jen trochu nelevicovým silám ji Jan Čulík popsal jako "slečnu s velmi
pravicovým cítěním"). Chtěl bych čtenáře požádat, aby
se pokusil omezit nenávistné maily za to, že jsem se přihlásil k ODS: vím,
že psát do levicového listu o politickém tématu,
pokud mé vlastní srdce není levicovosti plné, je tak trochu sebevražda.
Nevím, jestli mně to čtenář bude věřit, nemám žádné osobní vazby s
žádnou politickou stranou, a jestli mně vadí to, co často
čtu v Britských listech (například právě věci, které jsem si přečetl od
Dany), tak proto, že je považuji za velmi trapné a
nepoctivé, nikoliv proto, že chci potlačit kritiku nebo "přitakávat panu
profesorovi". V životě jsem nikomu nepřitakal, aniž by
to odpovídalo mému přesvědčení, a nechci tak činit ani v budoucnosti. Jen
jsem přesvědčen, že například Václav Klaus je
velkým českým politikem a s jeho jednotlivými politickými názory ve většině
případů souhlasím. Nějaké zmínky o tom, že se
"přitakává panu profesorovi", mně připadají politicky nekorektní a hloupé.
Ostatně jsem také přesvědčen, že je nesrovnatelně
lepší přitakávat profesoru Klausovi než panu Stehlíkovi. V USA je naprosto
normální, že se lidé hlásí ke svým oblíbeným
politikům a občas pro ně i něco udělají - kandidáti na prezidenta USA
například kolem sebe mají mohutné týmy, v ČR je to
bohužel okamžitě považováno za bezmyšlenkovité přitakávání. Místo věcné
diskuse a soutěžení mezi lidmi, kteří vědí, co
chtějí, je diskuse o politice v ČR často prázdným reptáním, nálepkováním
protivníka a skrýváním své vlastní politické
orientace.
Připadá mně také trapné to, že tytéž statisíce či milióny občanů,
které desítky let poslušně a v zákrytu podporovaly
komunistický režim, najednou velmi "odvážně" na (nyní demokratický) režim
nadávají; takoví lidé jsou bojovníky na
socialistické straně barikády a je to třeba říci nahlas - nemyslím, že je
jen dílem náhody, že třeba Jan Čulík vysílal na
Svobodné Evropě až po svržení komunismu. Nevěřím tomu, že po roce 1989
kdykoliv nastala situace, kdy měli lidé
existenční důvody zatajovat svoje názory na dění ve společnosti, a proto
považuji všechnyargumenty o strachu z Klausova
ukazováčku za falešné. Člověk musí naopak projevit statečnost, pokud chce
něco říci ve prospěch Klause; mně za to
rozhodně hezká řádka lidí (?) vyhrožovala zabitím; je asi jen otázkou
kvantity, kolik podobných výhrůžek dostanu po
zveřejnění tohoto článku. Jednotliví novináři mohli projít fází
nekritického postoje k tomu či onomu, případně fází
nekontrolovaného odporu k tomu či onomu, ale tohle je individuální
nedostatek jednotlivého novináře, který by se neměl
zobecňovat; Dana je nepochybně příkladem člověka, která prošla etapou
nekritického obdivu k lidem, kteří si to zasloužili
nejméně, a proto by si právě ona měla kritiku novinářů za jejich loajalitu
odpustit. Před rokem 1995 psala velká část médií
pozitivně o "Klausově" transformaci v první řadě proto, že Klausova
transformace probíhala hladce a byli jsme premianty
mezi postkomunistickými zeměmi. Jakkoliv považuji svůj názor na důvody,
proč se to začalo kazit, za dobře podložené,
vůbec si je zde netroufnu vyslovit, protože by to IMHO velká část čtenářů
nesnesla a ohrozil bych svůj život; ponechám
Britským listům jejich tvář, která je k ODS a podobným stranám
netolerantní. Není můj problém, že tato škarohlídská a
levičácká faktická cenzura Britským listům zůstane - a je jen problémem
svědomí jejich šéfa, jestli svůj list přes to všechno
bude nazývat médiem otevřeným různým názorům. Jsem poslední, koho by někdo
mohl označit za zbabělce, ale soulad
příspěvků v BL v odporu například k ODS mně připadá stejně jednoznačný jako
názor lidu na popravy reakce v 50.letech, že
si zde prostě názor vyslovit netroufnu.
Dana má jistě pravdu, že ještě trocha více pokory by mě asi
nezabila, jen je trochu zábavné, že to říká právě ona. Kdybych z
mladické nerozvážnosti udělal něco podobného jako ona a dělal mluvčího
rodině a firmě, která je jednou z největších
privatizačních ostud v celé zemi, asi bych si netroufl několik let prohodit
o politice jediné slovo, natož abych si dovoloval
pojmenovávat voliče jednoho z největších politiků české historie
"nekritickými přitakávači". ODS je standardní pravicově
orientovaná strana s velmi pravicovou rétorikou, která jinak prosazovala a
stále prosazuje podle mého názoru rozumnou a
relativně centristickou politiku.
Když tedy Dana mluví o pokoře, chtěl bych jí poradit, aby se nadále
neoznačovala za "nezávislou novinářku". Myslím, že
Dana moc dobře ví, že Jana Čulíka různí lidé přesvědčují, že by prostě
bývalou mluvčí POLDI a samozvanou organizátorku
stávek na Stehlíkovu podporu "tisknout neměl", a že má možnost otiskovat v
médiu, které má alespoň nějaký dosah, jen díky
velké toleranci Jana Čulíka a jeho až vášnivé touze po názorové pestrosti
až intelektuální extravaganci. Dovolil bych si jí také
poradit, aby se mě nepokoušela učit, jaké má mít teoretický fyzik názory
(ať už na vědu, nebo na Boha). Chtěl bych ji ujistit,
že názory velkých teoretických fyziků minulosti i současnosti znám o
několik řádů lépe než ona a navíc jsem sám teoretický
fyzik. Fyzici se v mnohých otázkách mohou rozcházet, ale snad je poměrně
jasné, že teoretický fyzik alespoň na jisté odborné
úrovni by souhlasil prakticky se vším, co jsem v rozboru
vědecko-teistických úvah Cihelkové napsal. A pokud si Dana myslí,
že fyzici rozumějí fyzice hůře než laici a měli by laikům předat své
náčiní, věřím, že je výjimkou, jinak bychom se měli začít
obávat o osud jaderných elektráren a podobných věcí.
Mimochodem se Stephenem Hawkingem se znám tak trošku osobně a jeho
vztah k Bohu znám také dost dobře. Stephen je
srdcem velmi zanícený ateista a nejednu práci ve fyzice udělal částečně s
touhou vyhnat Boha z posledních skulinek, v nichž
se může schovávat (jako jsou otázky počátečních podmínek). Kdyby svět
jakkoliv ovládal Bůh, který má vůli podobnou
lidské, myslím, že by Stephen Hawking měl plné právo takovou kreaturu
nenávidět za to, jaký život Stephenovi přichystala.
(Pro neznalé, Hawking je uvězněn na vozík a komunikuje se světem jen
prostřednictvím posledního článku svého
ukazováčku.)
Tedy ještě jednou: bylo by nadmíru vhodné, aby se Dana neodvolávala na teoretické fyziky a nezkreslovala jejich názory a
výroky. Mimochodem, Dana by mě prý mohla obvinit "z diletanství a z
debilit", jak hezky říká. No to je samozřejmě pravda,
obvinit by mě opravdu mohla. Také by se mohla pokusit moje vysvětlení
ohledně kvantové chromodynamiky "uvádět na
pravou míru". Přece jen věřím, že alespoň ve fyzikálních otázkách budou i
čtenáři Britských listů brát vážněji fyzika z
prestižní americké univerzity, a nikoliv samozvanou lidovou filosofku, a to
i navzdory tomu, že se první zmíněný přihlásil ke
straně, kterou přes 90% čtenářů listu nenávidí. Tak špatné to s čtenáři
přece jen není; mohu se samozřejmě mýlit.
Autorka sice doznává, že není odborník, ale to jí vůbec nebrání, aby
se do fyziky znovu pustila; asi mě chce něco naučit.
Trochu mně to připadá, jako kdybych se snažil Danu poučit o tom, jak velkou
pistoli s sebou nosil pan Stehlík. Dana třeba
tvrdí, že částicová fyzika by byla bez kosmologie "vědní disciplínou s
ručením omezeným". Jen pro jistotu, abych nepsal své
"osobní názory", jsem se zeptal 3 fyziků (profesorů a postdoků) zde na
Univerzitě Kalifornie v Santa Cruz a všichni
odpověděli stejně jako já, totiž že částicová fyzika se naprosto bez
kosmologie obejde. Mohli bychom žít v mracích, vůbec
nevědět o velikosti a struktuře kosmu, a přesto bychom mohli v podstatě
stejně studovat částicovou fyziku. Kde přišla Dana k
opačnému názoru a ke kuráži, díky níž takovou "pozoruhodnou" věc otiskne
pro stovky lidí?
Zajímavý je Danin citát o kvantové gravitaci; Daně pravděpodobně
uniklo, že presně to je můj obor. Alespoň vidím, že má k
oboru kvantové gravitace úctu - a že tím spíše se do mě zamiluje. K citátům
Migdala: je již dokončen (můj) překlad světového
bestselleru Elegantní vesmír Briana Greena o všech těchto otázkách, v němž
jsou podobné otázky vysvětleny nesrovnatelně
lépe, a nechci knihu psát podruhé, abych Daně vše správně osvětlil.
Dana potom rozebírá a dezinterpretuje výroky Paula Diraca z roku
1956 a usuzuje z nich, co víme o vakuu dnes (pro
informaci, je rok 2000). Co na to člověk může říci? Když mně Dana nevěří,
že je to můj obor, ve kterém se velmi dobře
vyznám, těžko jí mohu něco vysvětlit. Jestliže si skutečně myslí, že rozumí
kvantové teorii pole, teorii strun a jiným
fyzikálním otázkám lépe než já, asi ji opravdu není třeba nic učit. Inu, je
to geniální slečna, cenu Jaroslava Heyrovského pro
nejlepšího absolventa přírodních věd na UK měla také získat ona.
Zábavné jsou i překlepy (v okopírovaných partiích), které ukazují,
že nemá páru o tom, která bije. Délka 10^-33 centimetru
(Daně chybí jednotka), zvaná Planckova délka, odpovídá energiím řádově
10^19 GeV = 10^22 MeV (to číslo 1028 MeV
myslela Dana vážně, nebo si jen zahrála na trupíka? Možná to mělo být 10^28
eV?).
Danině odsudku proti "kvarkové teorii" (která má na její dívčí vkus
moc operátorů) se snad lze jen zasmát. Fundamentální
pole kvantové chromodynamiky představují kvarky několika vůní a tří barev a
existence kvarků a jejich barev je dnes mimo
vší rozumnou pochybnost experimentálně dokázána. Fyzika opravdu funguje
jinak než privatizace: nelze například degradovat
fyzikální teorii, která nám není po chuti, tím, že se s někým vyspíme.
"Geniální" je také Danino vysvětlení uvěznění kvarků, jen není úplně
jasné, jak ty prázdné věty souvisí s otázkou
confinementu. Vazebná konstanta silných interakcí roste na dlouhých
vzdálenostech, kvarky se stávají silně vázány a pokus o
odtržení jednotlivého kvarku se podobá pokusu získat jen jeden konec
provázku: vytvoří se "gumička" složená z gluonů, jejíž
energie roste se vzdáleností mezi kvarky - a nakonec se utrhne a vytvoří
pár kvarku a antikvarku. Otázka confinementu je
velmi složitá matematická otázka kvantové chromodynamiky (tahle otázka má
smysl samozřejmě pouze tehdy, když bereme
kvantovou chromodynamiku vážně), je částečně zodpovězena simulacemi na
mřížkách, nějaké jadrné a průzračné zdůvodnění
zatím chybí, ale každopádně takové vysvětlení musí být fyzikální, a nikoliv
ve stylu výkřiků slečny Cihelkové.
Autorka dále cituje "populárně-naučnou" knihu, která se zabývá
"dialekticko-materialistickým výkladem teoretické fyziky".
Trochu se mě zastavil dech, když jsem tenhle paragraf četl. Já jsem o
"dialekticko-materialistickém výkladu teoretické fyziky"
neřekl nic pozitivního, nemám o takových věcech v úmyslu mluvit ani nadále,
a pokud budeme s Cihelkovou plánovat
svatbu, budu trvat na tom, že se nejdříve pořádně osprchuje, pokud s
takovou literaturou opravdu přišla do kontaktu.
Dana Cihelková také nemluví pravdu ohledně svého textu. Ve svém
předchozím textu nenapsala, že je "dialektický
materialismus vulgární", nýbrž to, že je "mechanistický model vesmíru (jako
hodinového strojku) vulgární". Pravděpodobně
totálně nepochopila moje polopatické vysvětlování, pokusím se to říci
znovu: dialektický materialismus je špinavá ideologie,
kterou pěstovali předchůdci Dany, zatímco deterministické zákony fyziky
jsou velkým dílem Newtona a jeho následníků -
našich předchůdců - na nichž stála fyzika (a z velké části také veškerý
technický pokrok lidstva) od 17. do počátku 20.století.
Důrazně žádám Danu Cihelkovou, aby se už nikdy netvářila, že je to totéž.
V dalším odstavci se Dana Cihelková pokouší modelovat částicovou
fyziku z tří frází, konkrétně "kvanta vakua, díry ve
vakuu a celková energie"; mohu se prý přesvědčit, že to funguje. Kdyby něco
podobného řekla moje vzdálená sestřenice,
pravděpodobně bych pro ní začal shánět psychiatrickou pomoc. Jelikož to
ovšem řekla Dana Cihelková, musím říci - ano, má
jistě právo na svůj názor. Člověka uklidní, když si přečte alespoň to, že
podle Dany Cihelkové má vesmír zajímavou
vlastnost, že se v něm mohou z jednoduchých struktur vyvinout složitější.
V dalším odstavci ovšem označuje za "vulgární materialismus" fakt
fyziky 20.století, že je "vakuum formou hmoty". Vakuum
je opravdu formou hmoty, podle obecné relativity se umí zakřivovat a
přenášet tak gravitaci, podle kvantové teorie pole je
plné všech možných virtuálních procesů, podle astronomických pozorování
také prázdné vakuum obsahuje hustotu energie a
hmotnosti, zvanou "kosmologická konstanta". Proč to autorka spojuje s
nějakými ideologickými zlotřilostmi? Samozřejmě, že
neexistuje žádný zákon, že v komunistické knížce (na které se Dana odkazuje
nejraději) jsou všechny věty nepravdivé.
Nepochybně tam mohou být i pravdivé; komunistická knížka nemá na fyzikální
otázky vliv - ani kladný, ani záporný.
Autorka pak říká, "jak je velkým hříchem" myslet si to či ono,
přičemž vyjmenovává svoje názory - nedorozumění o fyzice a
pár horkých spekulací z kosmologie. Nevím, jestli je hříchem si myslet to,
co si autorka myslí; to je spíše otázka hlouposti.
Jistým hříchem je možná otiskovat eseje o fyzice, pokud v ní autor zcela
tápe, jako třeba Dana. Je moc hezké, že si s fyzikou
hraje po večerech; ještě hezčí by bylo, kdyby si s ní hrála spolu se
šarmantním fyzikem - tedy pod odborným dohledem.
Dana pak barvitě líčí, jak se musí člověk ocitnout na dně, aby mohl
zavolat Boha na pomoc; správně dodává, že takový fakt
nemá na otázku o existenci Boha vliv. Proti názoru biologa, že v okamžiku
těsně před smrtí bolest ustupuje a navozují se
halucinogenní stavy mysli, staví svůj názor, že tomu tak být nemůže,
protože na tom evoluce a příroda neměly zájem. K tomu
bych chtěl říci, že nervová soustava, která je schopna vnímat bolest, se
vyvinula evolučně proto, aby organismus bránila.
Kdybychom necítili bolest, nechali bychom klidně spálit ruku, která je
náhodou v ohni - což by statisticky snížilo schopnost
uživit se tvorům, kterým ruka shořela. Je naopak velmi pozoruhodné, že
organismus v době života dokáže všechny tyto
vjemy zpracovávat a cítit; mnohem méně úžasné se mně jeví, že v momentu
smrti, kdy orgány přestávají fungovat, dochází ke
ztrátě přenášení pocitu bolesti a k zašumění vjemů v mozku, který přestává
dostávat živiny a jeho stav se postupně redukuje
na pocit "světélka na konci tunelu". Komplikovaný mechanismus pocitu
bolesti ztrácí v momentu smrti důležitost a také právě
proto se organismy evolučně vyvinuly tak, že je v posledním okamžiku života už nic nebolí.
Ve výčtu "pro a proti" (všiml jsem si jen jedné skupiny) by autorka
mohla pokračovat dlouho; věřím jí, něco jiného je faktická
hodnota Danou předložených argumentů. Autorka pak cituje ideologické fráze
ze své oblíbené knihy, která (jak sama řekla)
usiluje o marxisticko-leninskou interpretaci teoretické fyziky. Například
"Diracova hypotéza prý skvěle zapadla do schématu
věcí, které o 50 let dříve uhodli marxisté". Skutečnost je taková, že
Diracovy objevy byly celému lidstvu naprosto neznámé
ještě dva roky před Diracem. Diracova rovnice zdokonalila (o rok mladší)
Schrödingerovu rovnici o relativistické efekty a
předpověděla existenci pozitronu, který byl několik let poté nalezen a
Dirac také právem dostal Nobelovu cenu. 50 let před
Diracem neměl o kvantové teorii nikdo ani páru a autorčini miláčkové kolem
Lenina byli dokonce přesvědčeni, že je elektron
sám vesmírem, který má analogickou nekonečně hlubokou strukturu - což je
názor, kterému by se právem mohli vysmát už
atomisté ve starém Řecku. Jak jsem již zmínil, něco z přírodních věd
marxisté pochopili, ale ničím speciálním metu lidského
poznání neposunuli a jejich názory byly pro fyziku nepodstatné podobně jako
názory Dany.
Zajímalo by mě, jestli autorka míní vážně, že věří těmto naprosto
absurdním citacím z oné marxistické knížky. V dalším
odstavci autorka trvá na tom, že otázka po tom, zda neutrino nazveme hmotou
nebo nehmotou, má šílený význam. Vím, že na
autorku žádný argument nezapůsobí, a tak perlami dále rozhazovat nebudu.
Znovu opakuji, že pokud chceme provést
naprosto přesné výpočty čehokoliv, musíme jevy kvantové mechaniky započítat
v libovolném měřítku; v případě dlouhých
vzdáleností se samozřejmě stávají méně a méně důležitými (supravodivost a
supratekutost jsou ovšem příklady jevů, kde se
kvantové efekty objevují v makroskopickém měřítku). Autorka si
pravděpodobně myslí, že si z ní dělám legraci. Na konci
odstavce říká, že je s podivem, že jsem jí napsal "alespoň na něco se dá
kývnout". Úmyslně však překroutí, na co jsem
opravdu kývnul (jak se každý může přesvědčit, kývl jsem na tvrzení, že jsou
vlastnosti vakua podle všeho stejné v celém
vesmíru).
Vyprávění Cihelkové o sféře platnosti Diracovy rovnice nemá smysl
vůbec žádný. V dalším odstavci si znovu přeje, aby byla
"kvarková teorie" opuštěna (a vrátili jsme se tedy do 60.let) a jevy se
popisovaly jen pomocí protonu a neutronu. Autorka
jaksi nechápe, že ve fyzice nejde o nějakou filosofickou frázi nebo názor
nějakého totálně popleteného laika, který tvrdí, že se
"po večerech zabývá fyzikou". Správná teorie silných interakcí musí
vysvětlit milióny a milióny zajímavých experimentálních
dat a "kvarková teorie" (kvantová chromodynamika) tak činí způsobem, který
člověka zcela ohromuje. Z druhé strany
neexistuje žádná teorie, která pracuje jen s neutronem a protonem a která
tyto jevy popisuje; už proto, že kromě protonu a
neutronu existují desítky či stovky dalších podobných částic (hyperony,
rezonance atd.), které jsou s protonem a neutronem
víceméně rovnoprávné (tvoří s nimi širší množiny, nazývané multiplety -
jejichž struktura přímo odráží, z jakých kvarků jsou
složeny), jsou jen o něco těžší a mají menší význam pro život; ve schématu
fyzikálního světa jsou však, ještě jednou
zdůrazňuji, rovnocenné. Pokud chce Dana zlikvidovat kvarky, protože jí na
jejich počet (6 vůní po 3 barvách) nestačí prsty,
chtěl bych ji varovat, že bez kvarků musí kromě protonu a neutronu zahrnout
řádově stovky dalších částic, aby vysvětlila
pozorování; i kdyby tak učinila, nakonec se jí to nepovede.
Jako argument pro svůj legrační návrh zavrhnout kvarkovou teorii
autorka uvádí to, že protony a neutrony si středoškolák
pamatuje lépe než kvarky, a proto musí být v kvarkové teorii chyba. Nevím,
jestli se mám smát, nebo brečet. Pravdivost
vědecké teorie ani v nejmenším nesouvisí s tím, kolik práce dá
středoškolákovi se teorii naučit. Autorka také nepochopila
jedno procento. Kvantová chromodynamika popisuje správně 100 procent jevů
na úrovni jaderných a subjaderných reakcí,
jedno procento udává přibližnou přesnost, se kterou jsou předpovědi měřeny
a potvrzovány.
V předposledním odstavci autorka velkoryse přijímá moji omluvu
(napsal jsem jí, ať se na mě nezlobí, jestli jí připadá, že
jsem byl moc tvrdý). V posledním píše o tom, že kvantová chromodynamika
(chromo, nikoliv chrono, Dano, chromo je
odvozeno od slova "chromos", což v řečtině označuje barvu - kvarky mají tři
různé "barvy", zatímco "chrono" je kořen
související s časem) je na vrcholu slávy. To bych chtěl trochu opravit, QCD
byla na vrcholu slávy přibližně v době, kdy jsme
se narodili, dnes už je to standardní a klasická teorie, o níž už dvě
desítky let nejsou pochyby. Dnes pracují fyzici na mnohem
složitějších teoriích, jejichž smyslem je vysvětlit kvantovou gravitaci -
například kvarky jsou podle teorie strun vibrujícími
smyčkami nekonečně tenkého provázku, přičemž přesný charakter tance udává,
o jaký kvark (či jinou částici) jde.
Britské listy nejsou odborný fyzikální list a čtenáře asi tolik věci
ani nezajímají. Přemýšlel jsem, jak to říci jinak, ale opravdu
to jinak nejde. Texty Dany Cihelkové o kvarcích a o fyzice obecně jsou
totální bláboly, a pokud někoho fyzika opravdu
zajímá, ať si koupí nějakou pořádnou populární knihu - například ať si
počká na Elegantní vesmír. Pokud už čtenář nedokáže
sám posoudit, zda má pravdu Dana, nebo já, ať si alespoň promyslí, kdo z
nás dvou o fyzice asi více přemýšlel, více ví a více
dokázal; mohu přísahat také na to, že drtivá většina komunity teoretických
fyziků by se vším, co jsem o fyzice a její filosofii
napsal, souhlasila - přímo jsem si to ověřil na mnoha příkladech. Je velmi
pravděpodobné, že Dana bude cítit potřebu
odpovědět sadou ještě absurdnějších úvah. Nestojí za to na ně stále
odpovídat; na mnohá nedorozumění, která Dana v
budoucnu vymyslí, odpověděly moje dosavadní příspěvky; Dana jistě
zkonstruuje i mnohá další nedorozumění, která už
nikdo opravovat nebude (věřím, že si čtenář uchová zdravou míru skepse k
čemukoliv, co od Dany přečte). To s sebou nutně
přináší pasivita většiny vědců, kterým je celkem jedno, že laici tápou jako
Dana a šíří nedorozumění i mezi ostatní, spojená s
publikováním článků, jejichž kvalita není ani trochu hlídána.
Závěrem chci říci, že navzdory všem dětinským omylům, které Dana
Cihelková napsala a ještě napíše, zdá se mně její zájem o
fyziku hodnotnější než většina jiných věcí, do nichž se již v životě
nadchla. Jen si myslím, že by fyziku raději měla studovat z
fyzikálních zdrojů a nikoliv z dialekticko-materialistických příruček. A
kdyby se pokusila okouzlit nějakého fyzika, jistě by
mohla zažít více nejen fyzikálních dobrodružství než s pány Stehlíky.
Poznámka JČ: Ve Velké Británii v současnosti - snad bohužel -
není politická scéna příliš silně polarizována a už vůbec není polarizována
tak silně, jak je tomu ve Spojených státech. Sdělovací prostředky mají nyní
podvědomou tendenci nadržovat vládnoucí Blairově Labouristické straně, i
když i jemu rády dělají skandály. Jenže politiku jeho strany nyní v
podstatě vůbec nezkoumají z ideologických pozic pravice, neboť od poslední
volební porážky konzervativců je - bohužel - britská Konzervativní strana
velmi oslabená a málokdo ji v britské společnosti bere vážně. Vzniká tak
nebezpečí monolitního pohledu na svět.
Škoda, že pan Motl nechce pro Britské listy vysvětlit, proč se podle
jeho názoru Klausova reforma hospodářství a politiky v České republice
začala kazit.