čtvrtek 10. února

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Zdraví:
  • Kouření je nemoc, konstatují lékaři Rakousko a jeho politický kontext:
  • Haider (analýzu americké Kongresové knihovny připravil P.B.) Role soukromých poskytovatelů informací:
  • Příklad: Kdo je RemediaNet (Štěpán Kotrba) Zdravotnictví pro cizince v USA:
  • Co s cizincem u dveří nemocnice (Ota Ulč) Británie z rychlíku:
  • Zápisky českého studenta angličtiny v Glasgow (Rudolf Merkner) Česká politika:
  • Hovory s Evropou (Ivan Hoffman) Na okraj:
  • K neutuchající debatě o Bohu, písnička z filmu Monty Python 'The meaning of Life (přeložil Václav Pinkava) Reakce:
  • O svobodě slova (Vojtěch Polák)
  • Reakce na článek "O údajném rasismu v ČR" (Petr Adam)
  • Vina NATO (Dalibor Žůrek) Polemika:
  • Co bylo na příspěvku pana Motla neslušného? (V. Novák)
  • Starého psa Jaromíra Jedličku novým kouskům nenaučíš (Luboš Motl)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Britské listy talks to decision makers in the Czech Republic.

  • Zde je adresa Britských listů.

  • Andrew Stroehlein rediguje kulturně politický týdeník Central Europe Review.

  • Tady je minulé vydání Britských listů.


  • Upozornění autorům: Prosím, posílejte pokud možno své příspěvky do BL uložené ve formátu html. Díky. JČ

    Co je nového v České republice

  • Novým ministrem zdravotnictví jmenoval prezident Václav Havel Bohumila Fišera, profesora brněnské lékařské fakulty a přednostu Fyziologického ústavu Masarykovy univerzity. Fišerův předchůdce Ivan David rezignoval před dvěma měsíci, od té doby úřad řídil vicepremiér Vladimír Špidla.

  • Jen asi 250 lidí protestovalo včera před ruským velvyslanectvím v Praze proti brutalitě ruské armády v Čečensku.

  • Na základě Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě provede Rusko od 14. do 19. února celkem čtyři vojenské inspekce na území České republiky.

  • Policie vyšetřuje nelegální těžbu dřeva na Vsetínsku. Více než devět hektarů lesa na Vsetínsku údajně bez povolení vykáceli od července 1998 do prosince 1999 Josef K. z Bělé pod Pradědem a Zdeněk P. z Janové. Počet těchto případů se v posledních letech zvyšuje. Hrozí jim za to šest let vězení.

  • Vláda schválila nové právní úpravy soudnictví, které počítají s třístupňovou soudní soustavou místo dosavadní čtyřstupňové a  vymezují postavení Nejvyšší rady soudnictví, soudců a přísedících.

  • Etika nezávislých novinářů, pracujících pro MFD. Loni na podzim zjistilo vedení deníku Mladá fronta Dnes, že reportér listu Karol Wolf vlastní pětatřicetiprocentní majetkový podíl v PR agentuře Dynamic Relations , která pracuje pro slovenskou vládní koalici a je to slovenská pobočka české lobbingové agentury Dynamic Partners, v jejímž čele stojí kontroverzní Ivo Slavík. Šéfredaktor MFD Petr Šabata okamžitě Wolfovi nařídil, aby se nechal ze slovenského obchodního rejstříku vymazat (ne aby svůj podíl v  PR agentuře prodal) a také to hned bylo, aspoň ve zkrácenější verzi rejstříku , kupodivu okamžitě provedeno. Nakonec však nedávno Wolf musel z MFD odejít. List to zdůvodnil rozhodnutím zrušit místo reportéra pro Slovensko. Blíže o tom zde.

  • Jak Češi myslí: Výbor z Britských listů. Výbor z Britských listů Jak Češi myslí (Milénium Publishing, Chomutov, 1999, 480 stran, 290 Kč, ISBN 80-86201-147) je znovu k dostání v internetovém knihkupectví Kosmas přímo na tomto místě, v pražském knihkupectví Fišer v Kaprově ulici, telefon/fax 02 232 07 33, případně přímo v nakladatelství Milénium na adrese avc@unl.pvtnet.cz, kde si knihu můžete objednat e-mailem i prostřednictvím úvěrové karty. (Bližší informace o obsahu knihy vyšly v BL na tomto místě.) - Pokud víte o dalších knihkupectvích, kde je kniha v prodeji, anebo o knihkupectvích, kde si myslíte, že by měla být v prodeji, dejte nám vědět.

  • TEMATICKÝ ARCHÍV BRITSKÝCH LISTŮ je na adrese http://www.britskelisty.cz/xz/.

  • Z reakcí čtenářů Britských listů na film televize Channel Four "Cikáni, tuláci a zloději" o útlaku Romů v České republice a z jejich názorů na Romy v ČR cituje v angličtině Jan Čulík v aktuálním čísle časopisu Central Europe Review Jan Čulík na tomto místě. (CER vychází v pondělí k poledni středoevropského času.)

  • Přehled anglicky napsaných článků od Jana Čulíka a Andrewa Stroehleina o aktuálním vývoji v České republice najdete zde.

  • Hudba a zvuk - Každé úterý: Týdenní přílohu věnovanou vážné hudbě (archív textů i zvukových ukázek) píše a rediguje v Neviditelném psu Lubomír Fendrych na adrese http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.h tm.

  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.

  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://www.britskelisty.cz/preh led.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britské listy.

  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).

  • Zde jsou užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku.

  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.


    Výběr textů z posledních dní:

    • Výše uvedené nahrávky jsou k dispozici také ve streaming Real Audio, a to zde.

    Kouření je nemoc, konstatují lékaři

    Kouření není jen antisociální zlozvyk, ale je to nebezpečná nemoc, která vyžaduje lékařskou léčbu, konstatovali tento týden lékaři při zveřejnění nové, energicky formulované analýzy, požadující nový přístup k závislosti na tabáku.

    Lékaři a zdravotní sestry by měli považovat závislost na nikotinu za lékařskou prioritu, uvedli.

    V Británii umírá každoročně na kouření asi 120 000 lidí - je to dvacet procent veškerých úmrtí. Všichni obvodní lékaři by se měli svých pacientů ptát, zda kouří a zabývat se tímto problémem stejně vážně, jako se zabývají alkoholismem a závislostí na heroinu či kokainu, konstatuje analýza, kterou právě vydala britská lékařská asociace The Royal College of Physicians.

    Všem kuřákům by měla být v rámci státního zdravotnictví poskytována terapie nikotinových náhražek, jako jsou nikotinové náplasti, nikotinová žvýkačka anebo jiné metody, doporučuje zpráva. V současnosti poskytuje britské zdravotnictví terapii nikotinových náhražek zadarmo jen nezaměstnaným občanům, žijícím v deprivovaných oblastech, označených jako akční zdravotnické zóny. Pro všechny kuřáky by mělo být k dispozici poradenství a lékařská pomoc, umožňující jim zbavit se závislosti na cigaretách.

    Analýza se soustřeďuje na drogovou závislost na nikotinu, což je chemikálie, podobná heroinu a kokainu v tom smyslu, že si na ni lidský organismus vyvine závislost a je velmi obtížné se jí zbavit. Cigarety musejí být považovány za systémy, dodávající do organismu nikotin a musejí být podřízeny přísné kontrole a novému regulačnímu úřadu, doporučují lékaři.

    V současnosti nedohlíží na cigarety ani regulační úřad pro léčiva, ani úřady, kontrolující potraviny.

    "Proč dovolujeme, aby dále působila tato velmi častá příčina smrti neregulovaně a nekontrolovaně," dotazuje se John Britton, předseda poradenské skupiny pro tabák v Royal College of Physicians.

    Regulační orgán by měl testovat emise z cigaret stejně, jako se monitorují výfukové zplodiny u automobilů. Tabákový průmysl by měl být donucen odstranit z cigaret některé nebezpečné chemikálie.

    Martin Jarvis, z britského Imperial Cancer Research Fund, z fondu zkoumajícího rakovinu, zdůraznil, že je zapotřebí, aby veřejnost od základů změnila svůj postoj vůči závislosti na cigaretách. Typický kuřák totiž sice rychle přizná, že je na cigaretách závislý, ale bude svou závislost srovnávat se zájmem o internet či se závislostí na nakupování. "Je to falešné srovnání," konstatuje Jarvis. "Existuje hora důkazů, že je nikotin mocná droga, způsobující silnou drogovou závislost."

    Stejně jako heroin a kokain vyvolává i nikotin vypouštění dopaminů do mozku, což vede k pocitu blaha. Více než třicet procet kuřáků si ráno zapálí cigaretu do patnácti minut po probuzení a 72 procent kuřáků uvádí, že by bylo obtížné obejít se bez cigarety po celý den. Jen 1 - 3 procentu kuřáků se podařilo přestat kouřit bez pomoci.

    "Celkově vzato je nikotinová závislost neobyčejně silná a přestat kouřit je pravděpodobně obtížnější než se vzdát závislosti na ostatních drogách," uvedl Jarvis.

    Analýza dokazuje, že cigarety obsahující nízkou míru dehtu nejsou o nic méně nebezpečné než jiné cigarety. O tom, kolik nikotinu, a tedy i kolik dehtu, bude absorbováno do organismu, totiž rozhodují kuřáci, nikoliv cigarety. Vliv cigaret s nízkým obsahem dehtu se například zvyšuje, pokud kuřák kouří dlouhými, silnými tahy.

    Bates konstatoval, že je zveřejněná analýza neobyčejně důležitá. "Royal College of Physicians říká, že by se společnost měla probudit a uvědomit si, že ji ochromuje smrtící a široce rozšířený syndrom drogové závislosti, který postihuje čtvrtinu obyvatelstva. Měli bychom přestat předstírat, že jsou cigarety nevinným či jakýmsi podivínským zlozvykem.


    V roce 1948 kouřilo v Británii přibližně 65 procent mužů a 40 procent žen. Mnoho z nich se mezitím stalo obětí epidemie nemocí a úmrtí, způsobených kouřením. Od té doby v Británii neustále klesal počet kuřáků a vroce 1994 kouřilo pravidelně 28 procent mužů a 26 procent žen. Od té doby se situace příliš nemění. Většina lidí s dostatečně silnou vůlí a motivací přestat kouřit už tak učinila a zbývá tvrdé jádro lidí, kteří se nedokážou závislosti na nikotinu zbavit.

    Avšak pokud se počty kuřáků stabilizovaly přibližně na úrovni pětadvaceti procent, znamená to, že musejí vznikat noví kuřáci, kteří nahrazují ty, kteří mezitím zemřeli na rakovinu plic a další nemoci. Jsou to mladí lidé, zejména dívky. Počet patnáctiletých dívek, které vykouří alespoň jednu cigaretu týdně, stoupl v Británii z 25 procent v roce 1982 na 33 procent v roce 1996. Stoupá i počet mladých kuřáků - chlapců, i když kouří cca 28 patnáctiletých chlapců, ale 33 procent patnáctiletých dívek.

    Kouření je hlavním příčinou rakoviny plic a způsobilo v roce 1997 v Anglii a ve Walesu (které mají dohromady cca 55 milionů obyvatel) 80 procent z 30 000 úmrtí na rakovinu plic. Čím dříve v mládí člověk začne kouřit, tím pravděpodobnější je riziko úmrtí.

    Kouření je také rizikovým faktorem u rakoviny hrtanu, ústní dutiny a jícnu. Ze 120 000 úmrtí, které způsobuje každoročně kouření, je přibližně dvacet procent 'mrtí na chronické obstruktivní plicní nemoci, včetně bronchitidy a emfyzema. V Británii také umírá každoročně 30 000 lidí na srdeční choroby, způsobené kouřením.

    Nejčastěji kouří, nejhůře se zbavují závislosti na kouření a nejčastěji umírají na nemoci způsobované kouřením nejchudší občané a jejich děti, kteří jsou svědky toho, jak kouří rodiče. Nejpravděpodobněji kouří lidé žijících v městských bytech, v přeplněných bytech, lidé, kteří neměli ve škole dobré učební výsledky, nezaměstnaní, rozvedení a svobodné matky.

    Britské ministerstvo zdravotnictví uznává, že je kouření otázkou zdravotnické nerovnosti a poskytuje poradenství a zadarmo nikotinové náhražky ve snaze pomoci lidem, aby se zbavili návyku na kouření, pokud jsou nezaměstnaní a žijí v deprivovaných oblastech označených jako zóny zdravotnické akce.

    Nikotin sice způsobuje drogovou závislost, ale je relativně neškodný ve srovnání s koktejlem chemikálií, které kuřáci vdechují. V tabákovém kouři je asi 4000 různých chemikálií a o asi 40 z nich jsou lékaři přesvědčeni, že způsobují rakovinu.

    Lékaři nyní uznávají, že neředěný nikotin v malých dávkách pomáhá bojovat proti nepříjemným příznakům, když se člověk snaží přestat kouřit.


    Haider

    P.B.

    Na stránkách Yahoo!
    k Haiderovi a sitaci v Rakousku je řada odkazů na zajímavé texty.

    Za zmínku stojí analýza americké Kongresové knihovny z prosince 1993 o Rakousku a jeho politické dynamice:

    Od konce druhé světové války do konce let osmdesátých se rakouský politický systém jevil jako stabilní a neměnný. Rakousko bylo většinou politologů považováno za klasický případ konstituční demokracie, tedy za politický systém, ve kterém jsou soudržné sociální skupiny úzce ztotožnitelné s politickými stranami. Rakouská politika, podnikání a společnost vůbec byly rozhodujícím způsobem utvářeny vlivem tří hlavních sociálních táborů (Lager) nebo subkultur - socialistické, katolicko-konzervativní a německo-nacionalistické.

    Nejdůležitějšími faktory pro určení, do které subkultury někdo přísluší, bylo územní určení (venkov, nebo město), socioekonomický status a povolání. Socialistický tábor měl svou základnu v městské dělnické třídě Vídně a dalších velkých měst a v třídě intelektuálů. Katolicko-konzervativní tábor měl svou tradiční základnu v malých městech a rolnických společenstvích. Německo-nacionalistický tábor byl menší než oba předchozí a byl založen na nadšení pro jednotu s Německem, které převládalo v letech První republiky (1918-1938). Velká část jeho členů pocházelo z povolání "bílých límečků".

    Rakouské subkultury poskytovaly svým příslušníkům soběstačné prostředí, ve kterém vedli své životy a rozmanitá povolání. Vedle politických stran měl každý tábor své profesní a odborové organizace, které rovněž hrály důležitou roli ve stranické politice i ve společnosti.

    Tento tradiční systém trval i v letech devadesátých. Klíčovými organizacemi socialistického tábora spjatými s SPÖ byly Frakce socialistických odborářů (FSG), Sdružení svobodného podnikání (FWB) a Rolníci SPÖ. V katolicko-konzervativním táboře, hlavními organizacemi lidovců (ÖVP) byly Spolek rakouských dělníků a zaměstnanců (ÖAAB), Spolek rakouského podnikání (ÖWB) a Spolek rakouských rolníků (ÖBB). Německo-nacionalistický tábor v čele se Svobodnými (FPÖ) měl jedinou takovou významnější organizaci - Kruh svobodných podnikatelů (RFW).

    Klíčovým zdrojem vlivu profesních a odborových organizací bylo jejich ovládání hospodářských komor zemědělství, obchodu a práce. V rakouském korporatistickém systému tyto komory zodpovídají za uplatňování některých stránek zákonů a dalších právních norem. Navíc, členství v nich je pro řadu osob povinné. Tak ÖVP prostřednictvím ÖAAB ovládala Zemědělskou komoru a přes ÖWB Obchodní komoru. SPÖ zase skrze FSG kontrolovala Komoru práce.

    V raných letech Druhé republiky politici SPÖ a ÖVP po zkušenostech let třicátých, občanské války r. 1934 a nacistického věznění dávali přednost politickému konsenzu a kompromisu s cílem vyhnout se konfliktu. Po dlouhé období v zemi vládla velká koalice ÖVP a SPÖ. Došlo také k řadě změn ve společnosti, v životním způsobu, k sekularizaci a růstu sektoru služeb. Vzrostlo uvědomění Rakušanů jako svébytného národa (od méně než 50 % v polovině let šedesátých do 74 % v roce 1990), což oslabilo politický vliv pangermanismu. Rozvoj předměstí a přeměny venkova pod vlivem turismu omezil stejnorodost tradičních oblastí SPÖ a ÖVP. Oslabení tradičních táborů dalo příležitost menším stranám. Identifikace Rakušanů s politickými stranami poklesla na 20-30 %. Zaměstnanci sektoru služeb a "bílé límečky" tvoří blok tzv. nestálých voličů, kteří se neztotožňují s nějakou jednotlivou stranou. Takový blok může být klíčem k volebnímu vítězství strany, která se ho získá.

    První příznaky změn se ukázaly při volbách 1986, kdy nejvíc hlasů bývalých voličů SPÖ a ÖVP získala FPÖ, která zdvojnáslobila svůj výsledek a Zelení poprvé vstoupili do parlamentu. Trend pokračoval v roce 1990, kdy nejvíc ztratili lidovci (ÖVP) - ze 41,3 % spadli na 32,1 %. Tyto volby byly předělem v poválečných dějinách, když postavení lidovců jako jedné z hlavních stran bylo zpochybněno. Pod vedením Jörga Haidera Svobodní (FPÖ) změnili rakouský stranický systém z dominace dvou stran na vícestranický.

    Jörg Haider bývá často zařazován mezi fašizující, nebo postfašistické vůdce. Toto hodnocení se však jeví jako nespr ávné. Podle Daniela Verneta z pařížského le Monde, často zvaného i na pražské "hradní" akce,  je Haider člověk kultivovaný, jeho myšlení se neomezuje na několik ponižujících hesel. Před pár lety na výzvu jednoho vydavatele, který požádal hlavní vídeňské politické vůdce o jejich "výhledy pro Rakousko", šéf Svobodných sepsal knihu s názvem Osvobozená budoucnost leží mimo levici a pravici (Befreite Zukunft jenseits von links und rechts), ve které vyložil svou politickou filosofii.

    Jistě, lze v ní nalézt náznaky xenofobie, obsažené v hesle "Rakušané především", ale to, co navrhuje v oblasti přistěhovalectví, jen shrnuje ta nejpřísnější opatření již uplatňovaná jinde v Evropě: ve Švýcarsku vůči sezónním dělníkům, vyhoštění odsouzených cizinců z Německa, potlačování delikvence mladistvých v Blairově Británii. Jeho obava z nájezdu cizinců (termín Überfremdung se však v jeho knize vůbec nevyskytuje) se projevuje jen v odkazu na teorii Samuela Huntingtona o střetu civilizací a nevyhnutelné válce kultur.

    Nepřátelství vůči "budování Evropy" ho vede k požadavku renacionalizace zemědělské politiky s cílem udržet rolníky na statcích a zabránit tomu, aby jejich exodus zatížil pracovní trh. Společný trh označuje za ekonomický substrát Severoatlantického paktu, proto ho podporuje, ale je proti politickým cílům Evropské unie. Globalizace je podle něho jen záminkou pro vznik rozsáhlých mezinárodních byrokracií, od bruselské Komise po Mezinárodní měnový fond.

    Boj proti funkcionářům, proti vyvlastnění státu kastou byrokratů, pocházejících ze dvou velkých stran, které si po Druhé světové válce rozdělily moc v Rakousku, jinak řečeno - proti "mandarínům Proporz" (proporcionality, sdílení moci), to je jeho pravý boj. Chce poslat do předčasného důchodu učitele, kteří jsou "v Evropě nejlépe placení s nejhoršími výsledky"; chce omezit úvěry pro kulturu, aby šly opravdovým umělcům, a ne "funkcionářům umění". Jako obránce "obyčejných, malých lidí" nebojuje proti velkým příjmům, pokud odpovídají vykonané práci, duchu iniciativy, obnově, ale proti  "příživníkům samobslužného státu".

    Haider se obrací jak na ty, kteří jsou odkázáni na výsledky hospodářských proměn, tak na mladé vlčáky, kteří se cítí být drženi na uzdě zákony, korporatismem a zasahováním státu, aniž by v tom cítil rozpor. Jím vyhlašovaná "mírumilovná kulturní revoluce" má Rakousko osvobodit od panství starých stran, které si je rozdělily a brání jeho modernizaci. Tato diagnóza není zcela původní, podobně se vyslovili i činitelé sociálních demokratů a lidovců.

    "Modernizaci může přinést jen síla, která nezneužívala systém", říká Haider. Jeho strana nechce být stranou jako jiné, je to hnutí, "nové společenství", pro které čest, práce, sebevědomí, zodpovědnost a občanskost "nejsou prázdná slova", zatímco staré strany šíří jen lži. "Jsme přesvědčeni, že nejsme jako oni, jsme lepší, čestní, neúplatní", píše Haider. Boj proti korupčnosti establišmentu je zřetelnou součástí jeho repertoáru, i když finanční skandál jednoho vedoucího představitele Svobodných v Dolním Rakousku ještě pár měsíců před volbami mohl být pro něj osudový.

    Když tato Haiderova kniha vyšla, jeden komentátor v Süddeutsche Zeitung ji přirovnal k dílu sociologa a nacionálním socialismem pokoušeného filosofa Hanse Freyera o "pravicové revoluci" z roku 1931, které bylo v Třetí říši nicméně zakázáno. Freyer také spoléhal na "lid", který vyvede průmyslovou společnost z její bídy. Domníval se, že buržoazní společnost je odsouzena k úpadku, a že "pravicová revoluce" již podkopala burtžoazní stát zevnitř.

    Haider je přesvědčen, že má dějiny na své straně. "Mandaríni státu a Proporz sní o tom, že zastaví čas. Ale nezastaví dějiny; to dějiny na ně zapomenou. Jakkoli toto zapomnění bude bolestivé, bude zasloužené."

    Tato témata poukazují na epochu, která předcházela nacionálnímu socialismu. Jörg Haider není ani fašista, ani postfašista; je "prefašista", neboť odkazuje ke koncepcím, úvahám, instinktům, na které hráli rakouští populisté ze začátku století: na obranu malých lidí proti mocným, kteří je utlačují; na obranu lidí ambiciózních proti státu, který je šikanuje; na nenávist k cizincům, kteří na sebe poutají pozornost, patřící pravým Rakušanům, aniž by zde však, na rozdíl od svých předchůdců, Haider vyjadřoval antisemitismus. Jörg Haider dokonale ztělesňuje tu formu populismu, která tvořila ideologický humus jisté "revoluční" extrémní pravice mezi dvěma válkami. V tom je nebezpečný, končí Daniel Vernet, stoupenec teorie a praxe mondialismu, jak Francouzi říkají globalismu.

    Z obou textů vybral a přeložil pb.


    Kdo je Remedia MedNet?

    Štěpán Kotrba

    obchodní jméno: PANAX Co, s.r.o.. IČO 63074991

    koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej s výj. zboží, vyloučeného z.č.455/91 Sb.,a jeho příl.

    vydavatelství - periodický i neperiodický tisk

    nakladatelství - periodický i neperiodický tisk

    činnost reklamní agentury

    zprostředkovatelská činnost v oblasti reklamy

    zprostředkovatelská činnost v oblasti obchodu a služeb

    Jediným společníkem (!) této společnosti s ručením omezeným od jejího založení byl a doposud je PharmDr. Rostislav Šimek (r.č. 580208/1307). Tentýž Rostislav Šimek vlastní ještě jiný PANAX - IČO 10158014 - fyzickou osobu, který jako na potvoru v obchodním rejstříku (www.justice.cz) zapsaný není. Je ale plátce DPH a je veden jako zaměstnavatel více než 20 lidí. Toliko strohá řeč úřední a www stránky ARES.

    Vždy jsem si myslel, že společnost musí mít společníky. Český jazyk je ale méně přesný, než česká realita... V ČR mohou existovat dokonce dvě společnosti se stejným majitelem, které se jmenují tak, že byste si je spletli nejen v noci (kdy je každá kočka černá) , ale i ve dne. Jedna z nich je ale s ručením omezeným (do výše vkladu - 100000 Kč).


    Panax Co s.r.o. vydává Farmakoterapeutický dvouměsíčník REMEDIA a další tituly z oblasti lékařství a farmakologie:

    "Až se seznámíte s širokým spektrem léků blízkých svým klinickým využitím a budete mít možnost porovnat i jejich ceny, docela určitě lépe porozumíte náročnému a zodpovědnému uvažování a rozhodování lékaře"- toť jedna z perel tiskových informací Remedia. Nesmějte se.

    Nechme ale promluvit samotnou redakci serveru Remedia MedNet... Nejlépe o věci hovoří vždy ti, kterých se týká (ukázky pocházejí z www serveru Remedia MedNet):

    "V záplavě informací o medicíně a zdraví se člověk bez odborného vzdělání těžko orientuje. Informací je mnoho, jsou málo srozumitelné a často nedůvěryhodné. S pomocí našich zkušeností Vám chceme každý den přinášet informace přehledné, srozumitelné a důvěryhodné."

    Opravdu, nemusíte pochybovat. Stačí věřit. Stejně vám nic jiného nezbude. Odvozeniny těchto informačních zdrojů najdete pravidelně i v řadě "kamenných" deníků. O "zábavných" médiích ani nemluvě...

    "Vznik, sílení a vytrvalé rozrůstání do hloubky i do šířky se u PANAXU datuje již od roku 1990 a dosud neubírá na intenzitě."

    "V PANAXU se jako jeho pracovníci sešli farmaceuti, lékaři, grafici, jazykoví redaktoři, výtvarníci, specialisté na DTP a řada odborníků dalších profesí nezbytných pro úspěšný chod nakladatelství, studia i agentury. Ti všichni dohromady umožňují nezvyklé, originální a velmi účinné skloubení činností, jejichž výstupy činí PANAX úspěšnou a svým způsobem jedinečnou firmou."

    Svatá pravda.

    "K rozhodnutí o vydávání deníku pro zdravotníky jsme dospěli především poté, kdy si mnozí z vás naříkali na ne úplnou a ne včasnou informovanost. Na úvodní stránce Vám přinášíme čerstvé novinky ze zdravotně politického dění. U nás najdete zprávy z horní i dolní komory Parlamentu ČR, vlády, ministerstva zdravotnictví, komor lékařů i lékárníků. "

    "Bonbónkem, který Vám dosud nikdo nenabídl, jsou záznamy z jednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví sněmovny i senátu Parlamentu ČR. Přetiskujeme je takřka v syrovém stavu, abyste si mohli udělat představu, jak to ti naši poslanci vlastně myslí, jací vlastně jsou. Totéž Vám poskytneme z nejdůležitějších tiskových konferencí například ministerstva zdravotnictví, a posuďte sami, zda mají novináři pravdu, nebo mají pravdu politici, kteří novináře viní z různých podlostí. "

    Přepisy z jednání vytváří sekretářka firmy PANAX, která tím pádem musí být přítomná na jednáních zdravotního výboru...

    Někteří klienti "nakladatelství a vydavatelství" PANAX (pravda je, že své peníze tito klienti určitě nechali v nakladatelství a vydavatelství PANAX za úplně jiné zakázky, než za vydávání REMEDIA MEDNET...):

    Balírny Douwe Egberts, BBK Time, Boehringer Ingelheim, Galena, G. H. S. Partner, Glavunion, Grade, Grey, Hoechst Marion Roussel, KIA, Knoll, Léčiva, Linea Recta, MARK/BBDO, McCANN-Erickson Prague, M. M. Production, Moto, OCÉ, Publicis, Quo, Renault, Schering-Plough/USA, SmithKline Beecham, Sun & Rubicon, Young & Rubicam, Suzuki aj.

    Pozn. autora: Mezi těmito firmami naleznete největší reklamní agentury, jejichž roční obrat naleznete na serveru www.ara.cz

    Komentář:

    Informace serveru REMEDIA MED NET budou zajisté v nejméně 99% pravdivé... I kdyby ve všem měli redaktoři stoprocentní pravdu, informace nebyly vybírány metodou "spin doctoring" či jinak účelově a koordinovaně nepodsouvány dalším médiím (čti: popularizovány) a nic nebylo manipulací, existuje přece jen jeden maličký odkaz na hlavní stránce serveru:

    Mýty a fakta lékové politiky - http://www.mednet.cz/Soubory1/m ty.pdf

    Je to naprosto profesionálně zpracovaný argumentační PR "nápadník". Není to první ani poslední nápadník, který jsem ve své praxi viděl.

    Takováto sumarizace "argumentů" patří ke standardním postupům v oblasti PR.

    Zajišťuje, aby všichni používali ve styku s médii ty samé argumenty, nevnášeli do mediálních výstupů "subjektivnost svých názorů" a tím nebyli protistranou atakováni, že "si odporují"...

    Už následovníci Ježíše Nazaretského zjistili, že Písmo Svaté je potřeba rozšířit v písemné, kanonizované podobě. Lenin, Mao i současné politické strany to od nich už jenom odkoukali... A servery jako Remedia MedNet slouží k tomu, aby byly "nosičem" takto prefabrikovaných argumentů a  informací... Dostatečně specializovaným, dostatečně kvalifikovaným, dostatečně "objektivním", dostatečně autoritativním. Stávají se informačním ETALONEM, o kterém nikdo nepochybuje a který je takřka nenapadnutelný. Vždyť nenajdete jedinou informaci, která by BYLA LŽIVÁ !!!!

    A přitom nejsou (a ani nemohou) být takovéto nosiče NEZÁVISLÉ.

    Co je principem nezávislosti? Je to i nezávislost na čtenářích či na poskytovatelích informací, je to nezávislost na oborových, spotřebitelských, výrobních obchodních, kartelových či produktových lobby?

    Na ZÁJMECH jedné skupiny lidí VYDĚLAT (mít zisk) z - přirozeného - strachu jedince (spotřebitele) o své zdraví? Nebo na zájmu občanů - spotřebitelů VĚDĚT, PROČ JEDNOU musejí stejně zemřít ????

    Malý příklad:

    Když potřebovali bývalí plánovači donutit ženy (ve jménu emancipace a nezávislosti socialistické ženy), aby odešly do práce, tvrdili odborníci i zemědělci: Pijte kravské mléko, je ZDRAVÉ. Na zbytečnost ročního kojení přísahali i pediatři.

    Šťastní byli zemědělci, mlékárny, sklárny, chemické fabriky na pytlíky, obchodníci, spotřebitelé. Mléko bylo čerstvé, laciné, (i ve školách), výrobky z něj neupravované chemikáliemi (a tudíž pro rychlou spotřebu).

    A aby děti se naučily žít v kolektivu, zřizovaly se v rámci SOCIÁLNÍHO programu školky, jesle, Osvobozená domácnost či ozdravovny. Mazal se tlustý chléb tučným máslem i družstevním medem, sýry se vyráběly prakticky v každém okrese.

    Výběr široký - takřka kapitalistický. Aby se takto osvobozená domácnost nezhroutila, rozběhla se výroba vysavačů, napařovacích žehliček, nemačkavých látek, plastových ubrusů z vikslajvantu a další vymoženosti POKROKU.

    Pak ale byly zjištěny hodnoty PCB v kravském mléce, nerecyklovatelnost vikslajvantu - PVC, režim reálného socialismu padl ve víru "sametového"převratu a do nově napsaných argumentářů jejich autoři napsali slůvko ZDRAVÍ a ALTERNATIVA, aby je po několika letech nahradili jiným - POZNÁNÍ a PŘIROZENOST.

    Zemědělci mezitím s produkcí kravského mléka zkrachovali (přes počáteční státní dotace), protože se muselo dokázat, že KOLEKTIVISMUS A EMANCIPACE ŽEN je hloupost, kterou si vymyslel bolševik.

    Nezaměstnanost v zemědělství rozrušuje sociální stabilitu venkova, přispívá k přetížení okresních měst, ke krachu řetězců družstevních prodejen, regionální dopravní obslužnosti i životaschopnosti venkova. Sýry z Holandska či Švýcarska stojí tolik co uherák, čokoláda je s fialovou krávou a nikomu to není divné, SUNAR už nevyrábí původní výrobce a tak není potřeba jej podporovat.

    A tak jsou ženy několik let na mateřské a kojí, seč mohou, ve jménu ZDRAVÍ svých dětí. Jejich manželé poznávají v práci, co je kapitalismus a co znamená uživit rodinu z jednoho platu, školky se zprivatizovaly, restituovaly či převedly ze státu na obce, které na ně a jejich provoz nemají peníze. Školky se zavřely a o děti se má postarat RODINA (když už je základem státu). Titíž pediatři říkají dnes, že na základě VĚDECKÝCH POZNATKŮ zjistili, že kojení nepřispívá k rozvoji rakoviny prsu a je pro děti to nejzdravější....

    Připadá vám to za vlasy přitažené? Proč? Vždyť zákulisí reality všedního života plánují (a po celou dobu posametového vývoje plánovaly - přes ulteraliberální rétoriku) dnes stejně, jako dříve. Pouze se přejmenoval Úřad na Ústav a pak na Institut, plánování se nahradilo slůvkem analýza aby se pak najhradilo slůvkem strategický rozvoj. Socialistický se nahradilo slůvkem liberální či konzervativní, (konzervy se dostaly na horní regály). Propagandě se říká vnější vztahy a novináře máme nezávislé... Nesmějte se.

    Ale zpět ke "vnějším" vztahům ctihodných lékařských spolků s čertem.

    Při velikosti obratu farmaceutického sektoru (viz státní rozpočet), velikosti standardního zisku z léčiv pro výrobce, obchodníky i lékaře, monopolnosti a stability sektoru (nemocnost v populaci je statisticky stabilní, spotřeba léčiv trvale stoupající, zdravotnictví je takřka monopolní odvětví, zisky se tudíž dají i plánovat ) je jasné, kolik peněz na reklamní a mediální aktivity (jejichž součástí je i PR a medialobbing) je na rok v celém sektoru k dispozici. jelikož jsou zájmy stejné - vůči státnímu rozpočtu i VZP, lze se na mnoha věcech domluvit. Od plakátků a letáků v ordinaci, přes vědecké konference, sborníky a knihy (které by bez firemních sponzorství autorů či vydavatelství nevyšly), kompendia, odborný tisk (který by bez reklamy nedokázal žít ani den) po rubriky Zdraví Výživa a Životní styl (v každém deníku - čtenáři je chtějí). Jsou to částky stamiliónové. Sofistikovanost manipulativních metod zde dosáhla dokonalosti...

    A pak se divte, proč jeden ministr musí být sebevrah, i kdyby nechtěl. Na čí objednávku?

    Poznámka JČ: Potíž je, že je zcela objektivně zjištěno (podle dosud dosažitelných informací), že je kojení dětí z mnoha důvodů skutečně pro děti daleko zdravější než jejich výživa umělým mlékem. (Mimo jiné obsahuje mléko matky protilátky proti chřipkám a infekcím.) Je to známo už mnoho let mimo politickokulturní kontext Československa a České republiky, těžko tedy argumentovat, že bylo kojení v ČR zavedeno jen jako příznak pádu komunismu...


    Co s cizincem u dveří nemocnice

    Ota Ulč

    Můj starý kamarád ještě z doby stalinismu na pražské právnické fakultě, poté žurnalista, norský občan, dlouholetý dopisovatel předních švýcarských novin, sídlící v Buenos Aires, přijel se svou argentinskou manželkou podívat se na rodnou zem. V centru metropole ale došlo k úrazu, manželku pošramotila, byť úplně nepřejela tramvaj. Následoval odvoz do Nemocnice na Františku. Kamarád mi pak velmi popuzeně referoval o pramálo sametovém zacházení: především zájem o finanční a nikoliv zdravotní stav pacientky. S podobnou prioritou jsem se setkal za svého letošního pobytu v Praze, když v průběhu divadelního představení mého souseda, Čechoameričana jako já, postihla srdeční nevolnost, s podezřením na infarkt.

    A tak mě napadlo: Česká republika v polistopadových podmínkách přestala být monoetnickou končinou. Přibývá cizinců, návštěvníků vítaných a méně vítaných. I bezdomovci, běženci, rumunské žebračky s ušmudlaným potěrem u nohou. Jak asi s nimi nakládá zdravotní služba v případě potřeby? Dochází k využívání takové služby, což se pak velesnadno může zvrtnout ve zneužívání?

    V naší Americe se s tímto problémem snažíme už delší dobu vypořádávat. K dispozici mám stav ve známé newyorské nemocnici Bellevue z 3. prosince 1998 (převzato z The New York Times, 1. července 1999). Z celkového počtu 701 pacientů onoho dne 166 byli cizinci a z nich 70 přistěhovalci ilegální. Zákon jak federální, tak státu New Yorku vyžaduje, že jakákoliv osoba dostavivší se na Emergenci (čili na Pohotovost), musí být vyšetřena a musí se jí v akutních případech dostat příslušné péče (must be treated if their problems require immediate care).

    Ke kategoriím přistěhovalců legálních a ilegálních, běženců hospodářských a politických, nám přibyli i medical immigrants. V neděli ve dvě hodiny po půlnoci do nemocnice Elmhurst v Queens nedaleko Kennedyho letiště se právě z toho letiště přímo dostavila cestující z Hondurasu, postižená ošklivým malignantním nádorem. Na jiném newyorském letišti (La Guardia) přistál občan Dominikánské republiky v tak vysoké horečce, že ho sanitka přivezla do předního Presbyterian Hospital, kde oznámil, že trpí leukémií a je mu třeba léčby. Do téže nemocnice dorazil další občan z téže republiky a podařilo se mu bezplatně získat finančně velmi nákladnou transplantaci kostní dřeně. Poslední dobou se začíná formovat trend v této podobě: přijíždějí Jihoameričané s  AIDS, Číňané s rakovinou, Afričané, zejména ze západní části kontinentu, s ledvinovými záležitostmi.

    Jak se o těchto možnostech dozvědí, jak vůbec získají vstupní vizum? Kdyby přece řekli pravdu o účelu cesty, do země by je nepustili. Přiletí jako turisté a o možnostech léčby se dozvědí různými cestami. Například pacient ze západní Afriky, potřebný dialýzy, prodal dům, aby měl na cestu do Guineje, kde mu ale nemohli pomoci. Na vývěsce tam ale získal informaci, že v newyorském Bellevue a pařížském Pitie-Salpetriere je dialýza k mání zadarmo. Nežádoucí dopad mívají občasné iniciativy dobré vůle, že nemocnice, buď veřejné nebo soukromé se postarají o pacienta z dálav - často ze zemí, postižených válkou, nebo někoho, kdo je už blíž smrti než životu. Publicita o záchranné akci těší, na rozdíl od rostoucího počtu zájemců o tutéž šlechetnou pomoc.

    "To není moje starost, zda pacienti mohou platit - já jsem doktor," říká Dr.Lewis Goldfrank, ředitel pohovostní služby v Bellevue. Je to ovšem starost nemocnice, města, okresu, státu - toho, kdo všechno financuje. V roce 1997, městské nemocnice v NYC měly výdaj 1,2 miliardy dolarů za služby, které jim nikdo neuhradil. Je to rostoucí problém i v jiných centrech jako například v Chicagu, Houstonu a Miami.

    Ne všude ale reagují stejně. Například v miamském Jackson Memorial Hospital, když dojdou k závěru, že potřebná léčba je dosažitelná v zemi, odkud insolventní, nepojištěný pacient přijel, tak vyrozumí imigrační úřad, který se postará o deportaci. Nemocnice ráda zaplatí letenku a oddychne si.

    Tento problém nejvíc - a nejdřív - postihl Kalifornii. Sousedí s Mexikem, odkud se valí značné hordy zájemců nejen za prací, ale i za pobíráním všelijakých sociálních požitků. Hodně populární je záměr porodit na opačné straně hranice. Nejen že tak přijde na svět potomek - americký občan ( podle archaického, stále platného principu ius soli), ale že se rodičce dostane péče doma nedosažitelné kvality. S útěžkem na spadnutí se začaly dostavovat nejen nuzné matičky, ale i dámy z nejlepších kruhů. Došlo to tak daleko, že některé porodnice v jižní části Kalifornie měly nejvíc práce především s touto klientelou. Neplatící klientelou. Daňové poplatníky to pak natolik popudilo, že v roce 1994 v referendu odhlasovali tzv. Proposition 187, podstatně - ne však zcela důsledně - omezující ilegálním imigrantům přístup k bezplatné lékařské péči, navíc s povinností lékařů takové případy oznamovat policii. Nic se tím ale nevyřešilo, poněvadž obhájci lidských práv zahájili řadu soudních iniciativ a soudy většinu novot anulovaly.

    Problém s hrazením výloh za lékařskou péči poskytovanou cizincům jakož i osobám nemajetným, nepojištěným získává na vážnosti. Dá se snad předpokládat, že takový bolehlav postihne i Českou republiku v jakkoliv ovšem menší míře.

    Poznámka JČ: Etický problém, proč má některý člověk nárok na zdravotní péči jen proto, že se náhodou narodil na bohatém Západě, je podle mě velmi závažný. K tomu viz také tento článek z deníku Guardian.


    Británie z rychlíku

    Zápisky studenta angličtiny v Glasgowě

    Rudolf Merkner

    ahoj honzo, posilam ti slibene zapisky starsi cisla najdes na http://www.mageo.cz/home/ZAPISKY , ale pozor ty stranky jsou uplne nove a porad nefunguji tak, jak chci. zatim,

    R


    vychazi 3/2 00 v paisley, nakladem 69 mailu

    Glasgow, Paisley - neznamy utocnik napadl vsechny soubory tykajici se zapisku v sitovem univerzitnim pocitaci a smazal je. " ... na chvilku se mi zatmelo pred ocima." rekl nam pote majitel souboru rudolf merkner. nikdo nevi proc to honza valek udelal. bohuzel ani on sam.

    po mesici v britanii musim konstatovat:

    britove jsou velice podobni nemcum. uz vidim jak se divite, ale je to tak, vse v britanii musi byt ucelne prakticke setrne bezpecnostni striktne podle predpisu ...

    setrne:

    napr. ovalkuv byt - v kuchyni musi byt naviditelnem miste hasicak s plachtou (chodi skutecne pravidelne kontrola), nesmite mit v byte neschvaleny nabytek,

    elektrina je rozdelena (jak s oblibou rikam) na preziti a na ostatni - jedna varka teple vody, jedno topeni v hlavni mistnosti, varic; dalsi topeni dalsi voda televize atd. si musite platit je to jiny okruh (platite primo do takovych hodin v byte jsou hodne podobne tem parkovacim na ulici)

    bezpecnostni:

    kdyz se rozlije voda na nadrazi nebo nekdo vytira hned daji okolo spoustu ukazatelu !kluzke!

    prakticke:

    autobusy pokud jsou funkcni tak jezdi (treba pet ruznych typu), nevadi ze je stary sedacky ma jak z muzea a okolo vas je umakart, opravi chybejici madla (jsou treba uplne jine! ale fcni) na sedadlo v zadu ktere je do ulicky se da taky madlo, [protoze je to nebezpecne sedadlo) a jede se ...

    usporne:

    britske dvere maji drzadlo jenom ze strany kde za ne musite vzit, kdyz do nich tlacite mate tam plechovou plosku, a potom zase ty kohoutky ale to uz znate :-)

    podle predpisu:

    v koupelnach nenajdete vypinac, pouze snurku jak od ventilatoru, ale to je vypinac na svetlo, abyste neprisli mokri do styku s elektrinou, ale jak se mate oholit?

    zasuvka je takova divna a ma vzdy vypinac ...

    dokud veci slouzi tak se pouzivaji - typicke jsou kliky - v jednom dome mate treba pet druhu ruznych klik a madylek kdyz jeste slouzi tak at slouzi ...

    vsude maji vyvesky s omezenim narizenim nebo doporucenim. jenom tady v knihovne college, divam se okolo - pozarni, unikovy, neco na okne, potom o pouzivani internetu, kde muzete mluvit, kde musite mluvit, kde nemuzete mluvit vubec ...

    ale presto se od nemcu necim lisi. nemec kdyz prijde domu tak porad slape jako hodinky, ale kdyz prijde brit domu kasle na celou kralovskou rodinu a ne vsechny predpisy ...

    prvni dojmy za volantem

    o vikendu jsem ridil auto coz by nebylo zvlastni kdyby to nebylo ve skotskych horach.

    trochu jsem se bal a ten moula v pujcovne jeste kamaradsky dodal ze ta micra je uplne nova! bal se i honza protoze prvnich sto liber platite vzdycky vy teprve potom je spoluucast. no nic ...

    teprve az druhy den jsem honzu presvedcil ze to zvladnu. (nemusim doufam rikat ze maj volant jinde jezdej po spatny strane na semaforech maj svetla i na druhy strane krizovatky tachometr maj v milich a neco jako prednost z prava jim nic nerika ...)

    sedl jsem za volant (na sedadlo spoluridice) a hned prvni reflex byl spatne - prava ruka automaticky sahajici pro pas skoncila nekde na ovalkove obliceji, ktery se nejiste usmal ....

    zaradil jsem rychlost (levou rukou - dal jsem si pozor) jo pedaly maj kupodivu stejne a juknul jsem (reflex) do zpetneho zrdcatka, ktery ... tam samozrejme nebylo ... hura jedem!

    pri jizde je vam chvilku divny ze vlastne porad predjizdite. kdyz se vyhybate na uzke ceste tak vam je pocitove blizsi ta druha (nase) krajnice - tady ta spatna, coz si potom skot klepe na celo, ale po chvili si zvyknete a jde to docela dobre bez problemu

    jediny co je blby ze nemate moc mista u leve nohy, takze si ji nemuzete uvolnit na dalnici a priodbocovani mate blikani a razeni na prave ruce, takze zapomente na to ze blikate a radite a ridite zaroven ...

    (pro maminky: auto pro ctyri lidi i kdyz je to nepochopitelny vyjde stejne mozna levneji nez vlak, auto stoji na vikend L 49 plus benzin (1 l/76 p) coz je asi L 15 na cloveka, vlak zpatecni jenom do jednoho mista okolo L 12!)

    rudik

    kratce

    o architekture ve skotsku:

    - pro paisley se hodi vyraz urbanisticka prasarna

    - glasgow je takovy industrialni mesto s prevladajicim cervenym kamenem. neni hezky na prvni pohled, ale neco si v nem zamilujete

    ze skoly:

    - tiskova oprava: zajda se pise zahida a i kdyz je ji 50 let a vypada jak vylecena alkoholicka nikdy nepila alkohol.

    - pro annie z tajwanu je nejvetsi legrace kdyz mluvim cesky

    - ramon z columbie mluvi jako prase a nic mu nerozumim! presto jdeme spolu tancovat salzu do latinskeho klubu

    - regina z berlina je ucitelkou ridicu tramvaji v berline, strasne huli, je sprtka a je ji 40.

    - rabie z pakistanu udela pro budouciho manzela co ji prikaze a jeste se tim chlubi!

    pro pribuzne a ze zivota:

    - trtik pije jako duha a kupuje si vsechno dvakrat (kdyz je to tak levny!) dve fleesky, dvoje kalhoty, dvoje boty, ... dva kabaty uz nastesti nemeli

    - valek zase si nechce koupit oteplovacky protoze jsou pro neho moc levny (L 98!)

    rudik

    * gratulace posilejte na Petr.Mikestik@NKU.cz

    ** co noveho v zapiscich - zapisky maji svoji stranku http://www.mageo.cz/home/ZAPISKY . je to vsak pouze stranka archivni, nove zapisky vzdy dostanete do sve emailove schranky.

    - nechci zapisky moc prodluzovat a proto zavadim rubriku: cteni na nedeli - clanky v teto rubrice budou publikovany pouze na webstrance a privitam i clanky od vas - postrehy, udalosti, pozvanky ..., jiz ted je pripravena rubrika hrej (opet pokud uznate za vhodne, prispevky: merkner@atlas.cz)

    zalozeno 27.12.1999, XI. cislo vyslo nakladem 66 mailu --

    prectete si nekonecny emailovy zapisnik postrehu zazitku udalosti a zajimavosti o britanii o kulture a o zivote vubec ...

    ukazky ze starsich cisel

    O britech: drzim se hesla "co britove muzou, tak maji jinak" takze se uz nedivim ze pijou pinty, vazi se v kamenech, meri se ve stopach, rychlost meri v milich, kanalizacni trubky maji vyvedene ven z baraku, jezdi vlevo, maji licence na prodej alkoholu, tyden zacina v nedeli, nepreji si dobrou chut [a kdyz uz tak francouzsky] a kdyz si koupite Rolls Royce, tak v kolonce spotreba mate uvedeno: majitel rolls royce se o spotrebu nezajima.

    muj prvni den ve skole

    v pondeli jsem konecne nastoupil do skoly. s kytkou v ruce pro pani ucitelku jsem po 12 letech 5 mesicich 17 dnech a nekolika minutach opet zasedl do skolnich skamen.

    pani citelka byla mila a predstavila me mym spoluzackam. asijske spoluzacky se na me usmaly. pote jsme si vsichni vyndali sve ucebni pomucky - ja kolibri slovnik oni kolibri notebook [ktery jim nahlas opakoval a vykladal anglicka slovicka].

    Jako evropan a bila minorita ve tride jsem poprve okusil. co to je asijska anglictina navic with a strange scotish accent [tusim ze budu ve vyhode, az zase nejaka statistika dokaze, ze celosvetove se nejvic mluvi asijskou anglictinou]. uz rozeznam korejsky a cinsky prizvuk.

    problemy mi dela rozlisit cinsky a honkongsky prizvuk. ale to se podda. take jsem se naucil nove slovicko: salam alejkum [tak se obycejne zdravime misto zastaraleho HI].


    Rozhovor s Evropou

    Ivan Hoffman, Český rozhlas, Radiožurnál

    "Činitelé v Bruselu jsou mnohem přímější a otevřenější, než je běžná představa", řekl včera předseda Českého fondu pro evropský rozvoj, který do Prahy pozval některé poslance Evropského parlamentu, představitele nevládních organizací, či úředníky Evropské komise k debatě se zástupci občanského sdružení "Děkujeme odejděte".

    Smysl podobných setkání je dobře patrný, když nasloucháme posledním výrokům komisaře pro rozšiřování Evropské unie.

    Prohlášení, že nepřichází v úvahu souběžná ratifikace revidované smlouvy o EU a dohod o přistoupení s novými členy prakticky znamená, že leden roku dva tisíce tři přestává být cílovým datem českého vstupu do Unie.

    Je správné, že český vrchní vyjednavač s Unií, Pavel Telička nehází flintu do žita a podobně jako jeho maďarský kolega se souběžné ratifikace hlasitě dožaduje. Podobně je správné, že v parlamentu existuje vůle rychle sladit české zákony s Evropou.

    Nemusí to ovšem stačit a navíc máme pár politiků, kteří využijí každé příležitosti, aby Evropě vzkázali, že myslí jinak.

    Je tedy důležité, když k nám přijedou vlivní lidé z Bruselu a zjistí, že u nás jsou i lidé kteří myslí stejně jako Evropané.

    To samozřejmě neznamená, že na politicích nezáleží. Vidíme, jak Haidrův nacionalismus zkomplikoval ze dne na den život Rakušanům a jak naopak v Chorvatsku bez Tudžmana ze dne na den nacionalismus ztrácí dech.

    Není jedno, kdo je zvolen. Jestliže jsou cesty, které vedou do izolace, pak jsou naštěstí i cesty jak se z izolace dostat ven.

    Ve světě, který je zjevně nedokonalý, se voliči rozhodují mezi politiky, kterým ta nedokonalost vadí, a mezi těmi, kteří ji způsobují.

    Těm druhým se v dnešní Evropě suše říká, aby odešli i se svými voliči. Evropa totiž správně tuší, že ji neudrží pohromadě pouhé Euro.

    Vysílá se ve čtvrtek 10. února 2000 ráno.


    K neutuchající debatě o Bohu, písnička z filmu Monty Python 'The meaning of Life'

    (Překlad Václav Pinkava)

    Man in Pink

    Whenever life gets you down, Mrs. Brown,
    And things seem hard or tough,
    And people are stupid, obnoxious, or daft,
    And you feel that you've had quite enough, [singing]

    Just remember that you're standing on a planet that's evolving
    And revolving at nine hundred miles an hour,
    That's orbiting at nineteen miles a second, so it's reckoned,
    A sun that is the source of all our power.
    The sun and you and me and all the stars that we can see
    Are moving at a million miles a day
    In an outer spiral arm, at forty thousand miles an hour,
    Of the galaxy we call the 'Milky Way'.
    Our galaxy itself contains a hundred billion stars.
    It's a hundred thousand light years side to side.
    It bulges in the middle, sixteen thousand light years thick,
    But out by us, it's just three thousand light years wide.
    We're thirty thousand light years from galactic central point.
    We go 'round every two hundred million years,
    And our galaxy is only one of millions of billions
    In this amazing and expanding universe.
    The universe itself keeps on expanding and expanding
    In all of the directions it can whizz
    As fast as it can go, at the speed of light, you know,
    Twelve million miles a minute, and that's the fastest speed there is.

    So remember, when you're feeling very small and insecure,
    How amazingly unlikely is your birth,
    And pray that there's intelligent life somewhere up in space,
    'Cause there's bugger all down here on Earth.

    Muž v růžovém

    Kdykoli Tě život zklame paní Brownová,
    a zdá se Ti, že to nikam nevede,
    když se lidi chovaj hloupě, hrubě, praštěně,
    a člověk cítí, že s tím dál nic nesvede ...[zpívá]

    Pamatuj, planeta tato že se stále dál vyvíjí,
    rotujíce devět set mil v hodině
    a oběhne kolem slunce devatenáct mil za vteřinu
    téhož, co nás sytí jedině.
    Slunce, Ty a já a všechno kolem co kdo zří,
    se o milíon mil za den stěhuje
    na kraji spirály cípu, čtyřicet-tisíc em pé há
    'Mléčnou dráhou' nazývané Galaxie.
    Tato v obsahu má celých sto-biliónů hvězd
    a napříč sto-tisíc let světelných,
    uprostřed boule šestnáct tisíc světelných let sic je tlustá
    blíže k nám má jen tři-tisíc let takových.
    Vzdáleni parsek třicet-tisíc od středobodu shonu
    otáčka nám trvá dvě-stě mega-let,
    naše mlhovina je jen jedna z miliónů biliónů
    v kosmu ohromném, rozpuklém jako květ.
    Vesmír rozpíná se zase dál a dál ve světel kráse
    všemi směry jimiž dá se rozpuknout
    jen tak rychle jak to jde, tím chci říct rychlostí světla
    dvanáct miliónů mil za minutu, a to už nelze předstihnout

    Tak pamatuj, když se cítíš nicotná a ne-sebejistá
    jak nepravděpodobné je, že vůbec 'seš,
    a modli se, že někde tam je ňáký inteligentní tvor,
    neb na Zemi pražádné nenajdeš.

    Poznámka. 1 míle je 1,6 km.


    O svobodě slova

    Vojtěch Polák

    LN 8. 2. 2000, Legendy 20. stoleti, Ferdinand Peroutka - aristokrat ceske zurnalistiky (Jaromir Slomek):

    "Nedovedu si predstavit, ze bych zasel tak daleko, abych nekomu upiral pravo projevit sve myslenky. Neopovrhuji nikym do te miry, a jestlize snad jsem i presvedcen o neci skodlivosti, verim natolik v silu rozumu, rozdeleneho mezi vsechny lidi, abych doufal, ze ve verejne diskusi a ve stretnuti argumentu bude odhalen." (Ferdinand Peroutka, 13. 7. 1947)

    Velmi mne pripomina Vas postoj k omezovani svobody slova. Nemylim-li se, mohl byste se pod ten citat podepsat. Vracim se k tomu problemu proto, ze stale nejsem presvedcen, zda je to pravda vzdy a za vsech okolnosti. Mozna, ze o tom nebyl presvedcen ani sam Peroutka, protoze pouzil slov verimdoufal. Verim v silu rozumu mezi lidmi a doufam, ze v diskusi se take uplatni (Pravda viteziva).

    Tyto predpoklady vsak nejsou zdaleka tak samozrejme, jak by se mohlo zdat. Jak se vyrovnat s takovymi fakty, jako je demokraticka volba Hitlera, demokraticka volba KSC, vysoke preference KSCM a treba demokraticka volba Haidera? Kde v techto a mnohych jinych pripadech zustal rozum a proc usili demokratu v diskusi dezorientovanym lidem nepomohlo?

    (Masaryk, Capek, Peroutka, Havel, Culik ;-)

    Mozna, ze sila rozumu mezi lidmi neni zas tak velka. Mozna, ze se muze uplatnit jen za podpory dalsich slozek osobnosti a velky vliv budou mit take vnejsi okolnosti. Jak snadno my, lide, zamenujeme sva prani za skutecnost a jak ochotne prijimame detinsky zjednodusene vyklady sveta kolem sebe! Mozna, ze pro primerenou orientaci ani nemame predpoklady. Vetsina projevu stale slozitejsi reality vyzaduje schopnost vnimat, uvedomit si a citlive vazit vice nez jeden faktor. Mozna, ze tato dovednost (vloha?) je vetsine prislusniku naseho druhu prirodou odeprena. Kdo vi?

    Pozice rozumu, beztak labilni u individua, se dale oslabuje v lidske mase, jak presvedcive ukazal C. G. Jung. Nabyva vrchu iracionalita a civilizacne pokrivene instinkty z dob lovcu mamutu, jimz prislusnik masy ochotne dovoluje cloumat svym majestatem ;-)

    Zda se, ze sila rozumu za jistych okolnosti (ktere dobre znaji zejmena uspesni manipulatori davu) kolisa a slabne. Mozna, ze demokrate, kteri v ni veri vzdy a vsude se myli stejne hluboce, jako arogantni manipulatori, kteri v ni neveri nikdy a nikde. Nebude to nakonec tak, ze nekdy a nekde sila rozumu dominuje a jindy a jinde podleha? Nemeli bychom se velmi silne snazit pochopit, kdy a kde?

    Mozna mate pravdu, (neo)naciste, skini i komuniste sami o sobe jsou bezvyznamnou skupinkou ponekud pomatenych jedincu (vetrne mlyny?) a netreba je demonizovat. Jeste bezvyznamnejsi jsou (osameli?) manipulatori volicske masy. Co vsak stoji za pozornost, to jsme my, masa obycejnych a sporadanych obcanu. Ktera dokaze hrozne veci, kdyz prijde o rozum a dostane se do vleku docela bezvyznamnych lidi, o jejichz zdravem rozumu lze s uspechem pochybovat.

    Poznámka JČ: Zastávám neochvějné přesvědčení, že jedinou záchranou je učit se od útlého věku skutečnosti zpochybňovat a neustále se ptát, jakým způsobem je možno tuto myšlenku podvrátit. To je jediná záruka před politickým šílenstvím - je to také jediná záruka pokroku. - Tuhle mi kdosi vysvětloval, poté, co podnikl přednáškovou túru po českých středních školách, že s překvapením zjistil, že se tohle v českých školách neučí - žákům se vnucují údaje, o nichž učitelé předstírají, že je to stoprocentně jistojistá pravda, že to jsou fakta. Naprostá cesta do slepé uličky. Středoevropská civilizace, dědictví Rakouska-Uherska a omezené habsburské vládnoucí dynastie?


    Reakce na článek "O údajném rasismu v ČR"

    Petr Adam

    Vazeny pane Culiku,

    posilam Vam reakci na clanek O udajnem rasismu v CR od pana Burjana.

    ... že společně umožníme Romům jejich samostatné hospodaření na uceleném území, s jejich vládou a jejich představiteli, podle jejich zvyků a zákonů. Peněz a zlata mají dost, navíc společně z jinými národy bychom jim mohli udělat i dobrou cenu, aby si mohli potřebné území na naší planetě koupit a tam svobodně hospodařit, podle svých představ. Rozvíjet své zvyky, jazyk apod. ...

    Je to opravdu vyborny napad, navrhoval bych vyclenit uzemi Ceska, Romove vymysli novy nazev statu, zbavime se tim zaroven problemu se zkracenym nazvem Ceske republiky. Nebo chce snad pan Burjan rozdavat z ciziho?

    P.S.

    K diskuzi o vztahu Cechu a Romu, musim rici, ze mne neurazi oznaceni Cechu za rasistu (sam se za rasistu v zadnem pripade nepovazuji) mnohem vic mi vadi vztah valne vetsiny Cechu k Romum, me osobni zkusenosti s Romy jsou dobre. Je mi 39 let a ziju v Praze od svych 20 let, za tu dobu jsem byl nekolikrat okraden, vetsinou neznam pachatele, ve dvou pripadech pachatele znam.

    Jednou mne okradli skinhedi a jednou cesky 'bily' chlapec ve veku asi 12 let. V dalsim pripade se snazil moji zenu okrast v autobuse rovnez 'bily' mladik, po pristizeni plynule nadavajici a vyhrozujici cesky.

    Rok jsem pracoval v Nuslich, kazdy druhy tyden jsem chodil z odpoledni smeny v deset hodin vecer domu (bylo to za komunistu, tou dobou se zaviraly hospody, v Nuslich bydlelo mnoho Romu) nikdy mne nikdo nijak neobtezoval, moji kolegove a kolegyne meli z Romu strach ale ani jim (pokud vim a jiste by se pripadny incident rychle po podniku roznesl) ani v minulosti nic nestalo.

    Casto jsem si v 'romske' hospode kupoval cigarety nebo vypil pivo a nikdy mne nikdo nerekl krive slovo. Jsem spise podprumerne fyzicky disponovan a na prvni pohled nevypadam jako Rom, nemohli mne tedy za Roma povazovat a jiste nemohli mit respekt z fyzicke sily.<ú> Jsou to moje osobni zkusenosti, nechci je nijak zobecnovat, nepopiram romskou kriminalitu ani existenci Chanova a podobnych mist. Leckdo namitne, ze jsem mel proste stesti a uvede mnozstvi negativnich zkusenosti at uz svych nebo z televize, novin a podobne.

    Jsem si ale jisty, ze lidi s podobnymi zkusenostmi, jako mam ja, je jiste take nezanedbatelny pocet. O tom, co se nestal,o se vsak vetsinou nepise.

    Mimochodem, ptal jsem se priblizne ctyriceti pratel a znamych (zhruba kolem 35-40 let) kolik Romu potkali na stredni nebo vysoke skole. Jeden Rom na stredni prumyslove skole zemedelske v Rakovniku udajne studoval.

    Na zaver Vam z nerasistickych a nexenofobnich cech posilam vtip, ktery jsem dostal predevcirem mailem:

    Dva cikáni stojí pred tabulí a ten, co neumí číst, se ptá:

    "Ty, co tam napsáne?"

    "Cikáni za 50,- bez gumy, bílí za 700,- s gumou."

    "To dobrý!!! Zádná rasismus!!! Dem né? A co tam este?"

    "Náký divný slovo - bungeejumping"

    P.P.S. Omlouvam se za kostrbaty pisemny projev, nejsem zvykly psat reakce do novin ale prispevek pana Burjana mne skutecne 'vytocil'.


    Vina NATO

    Dalibor Žůrek

    Pane Čulíku,

    právě jsem si přečetl včerejší blisty.

    Zdá se mi, že jste zcela nepochopil.

    Problémem nejsou pro mne ani tak údery mimo cíl ( i když důsledky jsou tragické), ty se stanou za války vždy.

    Války byly, jsou a budou hrozné. A když politici říkají, že budou šetřit civilní obyvatelstvo, vždy lžou. Ono to totiž nefunguje. I v těch rytířských dobách, ve kterých bojovali šlechetní rytíři v brněních, po bitvě následovalo zabíjení, pálení a znásilňování v nebližších vesnicích.

    Problémem je volba munice. Byla zvolena munice, která není vhodná k likvidaci strategických objektů, ani obrněné techniky, ale právě jen k zabíjení lidí. Nešlo o obyčejné tříštivé bomby, jak je známe z druhé světové války. Šlo o daleko modernější munici, která se po dopadu malým výbuchem rozdělí do menších částí, které se rozletí do stran, a pak explodují na mnoho dalších částí. Problémem je, že před touto municí civilisty nic nechrání. Mohou (primární části) vletět do místností, tam explodovat a zabíjet.

    (Tento princip účinku má ztížit ochranu pěšáků před bombardováním - zákopy zde nechrání tak spolehlivě, jako při bombardování klasickými tříštivými bombami)

    Také je pochybné to, že na rozdíl od Američanů Britové toto nasazení nepřehodnotili.

    Právě v použití těchto bomb v blízkosti civilních objektů vidím zločinnost. Jaký je tu rozdíl mezi bombardováním albánských vesnic, ve kterých se zakopala UCK ( tato albánská taktika byla popsána na Jane's defence Intern.) jugoslávskou armádou, a těmito útoky NATO ?

    Přitom tyto útoky byly záminkou pro intervenci.

    Nato mělo štěstí, že nemuselo v pozemních bojích dobývat srbská města. Nevyhnulo by se rozsáhlým ztrátám civilního obyvatelstva.

    Měli štěstí, Miloševič nebyl ochoten postoupit takové zabíjení vlastních občanů, na jaké jsou ochotní přistoupit čečenští polní velitelé a na jaké byli ochotni přistoupit teroristé z UCK. (Možná to byla jeho strategická chyba. Snesla by světová veřejnost pohled na srbská města, hořící, a srovnaná se zemí ? Snesla by statisíce a miliony srbských uprchlíků ?)

    A v tom je rozdíl mezi Kosovem a Čečnou. Nato se dostalo do situace, kdy si dostatečně velká skupina teroristů dokáže zahájením bojů, jejichž následkem dojde k nevyhnutnému utrpením civilního obyvatelstva, vynutit jeho zásah. Přitom nebýt těchto reakcí, předvídaných těmito teroristy, by nemuselo k těmto bojům vůbec dojít.

    Těžko se dá očekávat, že by došlo k tak masívním akcím UCK, kdyby se neočekával zásah Nato, pokud bude "dostatečný "počet uprchlíků a zabitých. Po zásazích v Bosně se toto řešení UCK samo nabízelo.

    Nabízí se názor, že NATO nevědomky zakládá požáry, které pak musí hasit.

    A nejhorší je, že si s vítězstvím neví rady. Frustrace nastává i u obyčejných amerických vojáků, kteří přestávají nahlížet na kosovské Albánce jako na ubohé utlačované, a začínají se na ně dívat jako na vrahy. Denně totiž vidí násilí, kterému nejsou schopni zabránit.

    Kosovci zase nechápou, proč je Američané nenechají pozabíjet nebo vyhnat zbytky Srbů. Nač protom přišli ?

    Poznámka JČ: Pan Žurek pomíjí tvrdý útlak kosovského obyvatelstva srbskými úřady, dlouho před jakýmkoliv bombardováním i před vznikem Kosovské osvobozenecké armády, útlak, který KLA vyvolal v život. Vžd yť nakonec Miloševič se svěřoval západním generálům, že jedinou možností, jak vyřešit albánským problém (my tomu rozumíme) je ty lidi pozabíjet, jako to udělali už dříve. - Co se týče tříštivých zbraní, nemohu se k tomu vyjadřovat, nemám dostatečné množství informací. Přeložil jsem zprávu BBC, protože nedůvěřuji tomu, co ze západních informačních zdrojů udělaly MFD či HN.


    Co bylo na příspěvku pana Motla neslušného?

    V. Novák

    Vazeny pane Culiku, jsem asi podstatne nechapavejsi, nez jsem si dosud myslel.

    Naprosto jsem nepochopil, co pan Jedlicka shledal na prispevku pana Motla neslusnym, dokonce k otreseni. To, ze si L. Motl dovolil nazvat blabol blabolem a dokladovat na konkretnich prikladech, ze se o blabol jedna? Ja vim, nebyl dostatecne postmoderni, ale to uz tak ve fyzice a jinych tvrdych vedach chodi, ze pravda je pravda, teorie je teorie a blabol je, zkratka, blabol.

    Jedine, co me na pane Motlove rozboru zarazilo, byl nazev. Jak si autor nebo kdokoli jiny dal do souvislosti nesmyslny clanek Dany Cihelkove s celkove levicovym zamerenim BL, to je druha vec, kterou nechapu.

    V.Novak


    Starého psa Jaromíra Jedličku novým kouskům nenaučíš

    Luboš Motl

    Byl jsem upozorněn na reakci ing. Jaromíra Jedličky na můj mail pro pana Málka (jenž byl díky novinářské neposednosti pana Čulíka okamžitě zveřejněn), v němž jsem se vyjádřil k úvahám bývalé horlivé mluvčí a obhájkyně POLDI Kladno a rodiny Stehlíkových Dany Cihelkové (jejíž minulost jsem náhodou odhalil až později, v Blistech jaksi o ní nebylo ani vidu, ani slechu) o Bohu a o vědě; to se to zamotává, že ano? K textu pana Jedličky mám několik komentářů.

    Za prvé, čtenář mohl dojít k mylnému závěru, že mě pan Jedlička nezná a že můj text hodnotil podle obsahu. Skutečnost je zcela jiná: s panem Jedličkou jsem přibližně před rokem a půl vyměnil stovky a stovky kilobajtů mailů - ukázka o velikosti 250 kB je zde. Moji adresu získal kdesi na diskusním fóru. Zdálo se mně, že má zájem o vědu a že se chce něco naučit, a tak jsem se mu idealisticky celé měsíce snažil vysvětlit mnohé vědecké otázky. On sám je následníkem pana Kahudy, ministra školství z padesátých let, který pěstoval materialisticko-psychotronickou teorii mentionů, částic zprostředkujících telepatii, které se pohybují nadsvětelnou rychlostí; pan Jedlička je nazývá minony. Odlesk těchto skvostných teorií měl čtenář možnost spatřit již v Jedličkově příspěvku.

    K otázce neslušnosti se nechci příliš vyjadřovat. Pozorný čtenář snad pochopil, že arogantní titulek u mého příspěvku nebyl můj, nýbrž ho zkonstruoval Jan Čulík, a o adekvátnosti slohu zbytku mého příspěvku mě částečně ujistila i řádka reakcí, které jsem dostal, všechny (až na Jedličku) byly pozitivní. Nemyslím si, že by se člověk měl snažit být ještě slušnější, než jsem já; podle mého mají špatné vlastnosti a hloupost zelenou právě proto, že se proti nim téměř nikdo dostatečně energicky neozývá.

    Trpělivost jsem měl velkou, ale postupně vycházelo na povrch, že teorie relativity není tím pravým, co by člověk měl panu Jedličkovi vysvětlovat, protože nedokázal pochopit ani pojem těžiště, ba ani základní filosofické principy vědy, které ji odlišují například od víry - zvláště tvorbu předpovědí a jejich experimentální ověřování. Po dlouhých měsících korespondence, která nikam nevedla, si začínal i pan Jedlička uvědomovat můj pocit beznaděje - a také to, že jeho filosofické předsudky o nepoznatelnosti čehokoliv není schopen ve vědě prosadit, v což pravděpodobně přesto dodnes věří. S odstupem necelých dvou let se mně tak trochu odvděčil. Ať se nám to líbí nebo ne, i tohle se může stát, je to odvrácená tvář svobody tisku, zvláště svobody Blistů, které otiskují často i příspěvky, (poslední vedlejší věta neprošla cenzurou).

    Ještě bych se rád velmi zhruba (nezdá se, že diskuse postoupila na vyšší úroveň) zamyslel nad obsahem Jedličkova posledního díla. V prvním odstavci na rovinu přiznává, že svůj článek nepsal proto, že měl co sdělit čtenářům, nýbrž proto, že byl "otřesen neslušností" mého příspěvku; skutečné pozadí snad již čtenář chápe. Píše také, že nedokážu zodpovědět na základní otázky ani ve fyzice, která je "zřejmě" mým oborem (autor předstírá, že to neví stoprocentně, ačkoliv jsme spolu vyměnili půl megabajtu korespondence). Sám moc dobře ví třeba to, že na základní otázky (nejen) ve fyzice zodpovídám rád a moje odpovědi třeba profesoři ani v USA, ani v ČR zatím jinak než na výbornou neohodnotili; tím se samozřejmě nechci tvářit, že jsem celý život jen zářil.

    Jedlička tvrdí, že současný vědec prý věří tomu, že opakovaně prokázaná korelace mezi dvěma jevy je přírodním zákonem. Z opakované korelace mezi dvěma jevy je schopen vyvodit poučení každý člověk, který přemýšlí alespoň trochu racionálně; mezi vědci by takových mělo být mnoho. Přírodní zákon je ale něčím více - má daleko širší a obecnější platnost. Přírodní zákon není jen odpozorovaná korelace mezi dvěma jevy, přírodní zákon je pravidlo, podle něhož se příroda chová i v dalších situacích, než je jev, z něhož byl zákon odpozorován a vydedukován. Vědecká teorie má smysl jen tehdy, pokud je schopna činit předpovědi výsledků dalších jevů, než jsou jevy, které pomohly k jejímu zformování. V opačném případě nejde o vědeckou teorii, jen o sbírku faktů, analogickou telefonnímu seznamu nebo herbáři. Zvláště o fyzice často říkáme, že je životně závislá na rovnováze mezi horkými a divokými spekulacemi a chladnými a nudnými fakty z experimentů; narušení takové rovnováhy fyziku degraduje buď na botaniku, nebo na filosofii.

    Náhoda je nepochybně součástí světa; podle kvantové mechaniky je jistá forma náhody neoddělitelnou součástí každého jevu. Například v principu nelze předpovídat jednoznačně, co se stane s částicí; je možné určovat jen pravděpodobnosti, že nastane takový či onaký výsledek. Povahu této náhody ale dnes dost dobře chápeme; tento fakt přírody neimplikuje, že je podstata jakéhokoliv jevu na světě nepoznatelná.

    O částicích zapamatování (mentionech a minonech), na nichž je podle autora založeno veškeré vědění, bych se nerad vyjadřoval, už jim bylo věnováno místa příliš. Autorovi budiž omluvou, že nemá s vědou nic společného a že může svoje pozoruhodné myšlenky omlouvat nejen tím, že je před ním pěstoval i jeho komunistický kolega Kahuda, ale i stářím autorovy mozkové hmoty. Spojování nekonečnosti a nepoznatelnosti světa je mně také jaksi nesrozumitelné - zvláště proto, že mezi ateisty je obvyklejší přesvědčení, že je svět nekonečný než mezi věřícími. Dnes již vím, že za autorem proklamovanou "nepoznatelností" světa je cosi pravdivého. Půl megabajtu intenzivní výuky fyziky, která nikam nevedla, je přinejmenším náznakem, že je pro pana Jedličku svět skutečně nepoznatelný, jakož i toho, že fyzika není schopna panu Jedličkovi zodpovědět ani základní otázky. Tato nepoznatelnost základních otázek panem Jedličkou mu zjevně ani v nejmenším nemůže zabránit v tom, aby mohl otisknout "esej o povaze fyzikálního zákona".

    Chtěl bych se ale zastavit u předposledního odstavce, kde pan Jedlička tvrdí, že věda je víra jako každá jiná. Věda skutečně není žádná víra (ač s ní má jakési společné kořeny v historii) - a lidé, kteří pronásledovali Galilea nebo i Darwina, asi v hloubi moc dobře věděli, v čem je rozdíl. Nikam nevedoucí korespondence mezi námi také dokresluje, jak velká propast mezi vědou a konkrétními náboženskými předsudky (ale ještě spíše mezi vědou a iracionalitou) panuje. Kdyby pan Jedlička diskutoval se zastáncem jiného dogmatu, než je Jedličkovo dogma minonů, asi by si s ním dobře rozuměl. Propast mezi panem Jedličkou a racionalitou je ale hlubší; nejde jen o jednu konkrétní nesmyslnou hypotézu mentionů, ale o celý systém třídění informací a způsob tvorby názorů a teorií.

    Náboženství je postaveno kromě jiných věcí na dogmatech (jejichž nejjednodušším příkladem je axióm o existenci Boha), jakýchsi předpokladech, které byly komusi sděleny shůry, na nichž je třeba trvat a pro které je třeba hledat důkazy, přičemž lze přehlížet protidůkazy, jelikož a priori víme, že musí být neplatné; podobně je tomu s Jedličkovými částicemi vědomí. Důležité náboženské poznatky mají osobní zabarvení, lidé jsou na nich tak či onak zainteresováni; Bůh, který stojí za náboženstvím, je osobní a mnozí věřící s ním také mají osobní vztah.

    Věda je ze všech těchto hledisek pravým opakem. Jde jí o poznání pravdy, o rozhodování mezi několika konkurujícími si hypotézami o povaze věcí, které se provádí zcela neosobně porovnáním jejich předpovědí s pozorováními - jako při férovém sportovním soutěžení; výsledky takového rozhodování předem neznáme a jsme (nehledě na svá očekávání) připraveni na různé možnosti, jinak bychom experiment vůbec nemuseli provádět. Má smysl provádět jen ty experimenty, v nichž je výsledek alespoň trochu neurčitý, případně musí být očekávaný výsledek alespoň v jistém smyslu překvapivý. Sotva někdo získá peníze na experiment s miliónem hektolitrů Becherovy limonády, který má zjistit, zda se právě toto množství při smíchání s močí promění v kytici růží; je to drahé a máme důvody k přesvědčení, že výsledek známe.

    Věda nezačala s žádným úplným poznáním světa ani s dogmatem, naopak svět poznává postupně a stále lépe a jednou z jejích největších předností je právě to, že dokáže své staré principy překonat a nahradit principy dokonalejšími, které však dokážou vše, co dokázaly principy v minulosti; to vůbec neznamená, že lze principy nahrazovat, kdykoliv se nám zachce. Světový rekord ve skoku do dálky také nelze překonat pouhým výrokem, že už platí příliš dlouho a že bychom měli uvolnit místo jiným - případně vyslovením komentáře, že všechny předchozí rekordy byly zatím překonány, a proto teď musíme překonat i ten nynější. Vědec musí být vždy schopen zbavit se svých předsudků. Bůh, kterého si lze představit za přírodními zákony, které věda studuje, je naopak zcela neosobní: nelze s ním mít žádný osobní vztah.

    Věda musí poctivě a objektivně studovat výsledky pokusů a nezaujatě, logicky a racionálně promýšlet stále složitější logické a matematické vazby, které stále pevněji spojují neustále abstraktnější teorie s neustále propracovanějšími experimenty. Vědec si musí být vědom i toho, jak daleko lze tu či onu teorii užít. Nejcennější teorie, které máme, mají velmi širokou sféru platnosti, jiné lze užít jen pro omezenější kategorii jevů. Člověk ale snad nemusí být vědcem, aby pochopil, proč je třeba Jedličkův důkaz neexistence Boha pomocí nekonečného množství mentionů asi jedním z mnoha důsledků vlivu času na autorovu mysl, nikoliv seriózním argumentem k smysluplné otázce.

    Tímto příspěvkem se nestavím proti žádné víře ani proti nikomu osobně, jen jsem chtěl poukázat na nerozumnost a nepoctivost, kterou byl článek pana Jedličky, jinak velmi milého staršího pána, doslova nahuštěn.


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|